ps2017-026-09-008-064.u1.p1.s1
64 . ps2017-026-09-008-064.u1.p1.s2
Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové , Tomáše Kohoutka , Radka Holomčíka , Jana Chvojky , Pavla Bělobrádka , Petra Gazdíka , Pavla Jelínka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 214 / - prvé čtení ps2017-026-09-008-064.u1.p2.s1
Děkuji paní poslankyni Markétě Pekarové Adamové , že zaujala místo u stolku zpravodajů za skupinu navrhovatelů , a požádám paní poslankyni Helenu Válkovou , která je zpravodajkou pro prvé čtení , aby také zaujala místo u stolku zpravodajů . ps2017-026-09-008-064.u1.p2.s2
Myslím , že je dostatečná atmosféra , abych požádal zástupkyni navrhovatelů , aby přednesla své úvodní slovo . ps2017-026-09-008-064.u1.p2.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-026-09-008-064.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , děkuji i za zařazení tohoto bodu . ps2017-026-09-008-064.u2.p2.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , ráda bych upřela vaši pozornost ke sněmovnímu tisku číslo 214 , k novele zákona číslo 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , pod kterou je tedy podepsáno 77 poslanců napříč politickým spektrem . ps2017-026-09-008-064.u2.p2.s2
To , že má návrh takovou podporu , dává tušit , že tato Poslanecká sněmovna považuje stejně jako TOP 09 týrání zvířat za zásadní otázku , kterou je potřeba se zabývat . ps2017-026-09-008-064.u2.p2.s3
Proto také děkuji všem , kteří jste podpořili pevné zařazení tohoto bodu . ps2017-026-09-008-064.u2.p2.s4
A nyní už tedy k té faktické stránce návrhu zákona . ps2017-026-09-008-064.u2.p3.s1
Hlavním záměrem novely je zvýšení ochrany zvířat a úprava přísnějšího postihu nevhodného nakládání se zvířaty . ps2017-026-09-008-064.u2.p3.s2
Novela vychází ze základní myšlenky , kterou je takzvaný proces dereifikace , což je takzvané odvěcnění , kdy dřívější přístup ke zvířeti jako k věci se mění na přístup jako k živému tvoru . ps2017-026-09-008-064.u2.p3.s3
Změna přístupu se ve veřejném právu projevila především v zákoně číslo 246 / 1992 Sb . , na ochranu zvířat proti týrání . ps2017-026-09-008-064.u2.p3.s4
Nosný princip zákona je vyjádřen přímo v jeho textu . ps2017-026-09-008-064.u2.p3.s5
Zvířata jsou stejně jako člověk živými tvory , schopnými na různém stupni pociťovat bolest a utrpení , a zasluhují si proto pozornost , péči a ochranu ze strany člověka . ps2017-026-09-008-064.u2.p3.s6
Tato změna byla do určité míry reflektována i při přijetí trestního zákoníku v roce 2009 . ps2017-026-09-008-064.u2.p4.s1
V mezidobí došlo k uznání zvířete jako smysly nadaného živého tvora i v oblasti práva soukromého . ps2017-026-09-008-064.u2.p4.s2
Uvedený trend je neustále prohlubován jak v České republice , tak i v zahraničí . ps2017-026-09-008-064.u2.p4.s3
Jako příklad lze uvést norskou právní úpravu , která zavádí princip podpory úcty ke zvířatům a princip uznání vnitřní hodnoty zvířete . ps2017-026-09-008-064.u2.p4.s4
Výrazem progrese norské právní úpravy je například právní zakotvení povinnosti nálezce zraněného zvířete takovému zvířeti pomoci nebo oznamovací povinnost , kterou má každý , kdo má důvodné podezření , že je zvíře vystaveno zneužívání nebo vážnému porušování prostředí , dohledu a péče . ps2017-026-09-008-064.u2.p4.s5
Z český právních předpisů lze pro demonstraci uvedeného trendu uvést novou úpravu ve veterinárním zákoně po novele číslo 302 / 2017 Sb . , účinnou od 1 . listopadu roku 2017 , která zavedla například povinnou registraci chovatelů pěti a více fen či povinnost soukromých veterinářů nahlašovat podezření z týrání zvířat . ps2017-026-09-008-064.u2.p5.s1
Domnívám se , že na změnu vnímání společnosti ve vztahu ke zvířatům by měl reagovat i trestní zákoník tak , aby poskytoval ochranu zvířatům v hierarchii chráněných hodnot výrazněji než například u ochrany majetku . ps2017-026-09-008-064.u2.p5.s2
Proto v novele navrhujeme jednak dosavadní závažnější přestupková jednání kriminalizovat jako trestný čin - ps2017-026-09-008-064.u3.p1.s1
Paní poslankyně , já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid . ps2017-026-09-008-064.u3.p1.s2
Vážené paní kolegyně , páni kolegové , prosím , abyste debaty , které se netýkají novely trestního zákoníku , opravdu měli v předsálí . ps2017-026-09-008-064.u3.p1.s3
Já vím , že řada kolegů se k tomu přihlásila , že to není extra kontroverzní téma , ale přesto jsem přesvědčen o tom , že je potřeba , abyste debaty , které se toho netýkají , pokud vám nebylo uděleno slovo , opravdu vedli mimo jednací sál . ps2017-026-09-008-064.u3.p1.s4
Děkuji . ps2017-026-09-008-064.u3.p1.s5
Pokračujte . ps2017-026-09-008-064.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-09-008-064.u4.p1.s2
Tak ještě jednou začnu tedy ten odstavec , aby to navazovalo . ps2017-026-09-008-064.u4.p2.s1
Domnívám se , že na změnu vnímání společnosti ve vztahu ke zvířatům by měl reagovat i trestní zákoník tak , aby poskytoval ochranu zvířatům v hierarchii chráněných hodnot výrazněji než například u ochrany majetku . ps2017-026-09-008-064.u4.p2.s2
Proto v novele navrhujeme jednak dosavadní závažnější přestupková jednání kriminalizovat jako trestný čin , jednak způsobem odpovídajícím novému nazírání společnosti na zvířata revidovat trestní sankce . ps2017-026-09-008-064.u4.p2.s3
Navrhované trestní sazby jsou nastaveny poměrně vysoko . ps2017-026-09-008-064.u4.p2.s4
Sazba uvedená v odstavci 1 odpovídá například trestnému činu ublížení na zdraví - § 146 odst . 1 , v odstavci 2 je srovnatelná s trestným činem týrání svěřené osoby . ps2017-026-09-008-064.u4.p2.s5
Dvouletá dolní hranice trestu odnětí svobody v odstavci 2 se zavádí jako forma omezení , nikoliv však vyloučení možnosti rozhodnout o trestném činu podle § 302 odst . 2 trestním příkazem bez projednání věci v hlavním líčení . ps2017-026-09-008-064.u4.p3.s1
Nová právní úprava si klade za cíl reagovat také na negativní fenomén takzvaných množíren , v nichž jsou zvířata často chována a rozmnožována ve velmi nevhodných podmínkách . ps2017-026-09-008-064.u4.p3.s2
Stávající trestněprávní úprava postih takového jednání neumožňuje , ledaže by naplňovalo též znaky skutkové podstaty trestného činu týrání zvířat nebo některého dalšího trestného činu . ps2017-026-09-008-064.u4.p4.s1
Podle dostupných statistických údajů představují živá zvířata třetí nejvýnosnější " komoditu " , s níž je nelegálně obchodováno vedle drog a zbraní . ps2017-026-09-008-064.u4.p4.s2
Česká republika zaujímá v rámci evropských zemí bohužel přední příčky , pokud jde o nelegální export štěňat do Evropy . ps2017-026-09-008-064.u4.p4.s3
Vedeni touhou po zisku někteří chovatelé zcela rezignují na zajištění přiměřených podmínek pro rozmnožování zvířat a následnou péči o ně . ps2017-026-09-008-064.u4.p4.s4
Velice často dochází také k porušování norem , které stanoví , jak staré mládě může být odebráno matce , či norem týkajících se očkování nebo povinných dokladů . ps2017-026-09-008-064.u4.p5.s1
S ohledem na absenci příslušných pravidel ve stávající právní úpravě pokládáme navrhované změny za nezbytné . ps2017-026-09-008-064.u4.p5.s2
Vzniká tedy nová skutková podstata trestného činu chování zvířat v nevhodných podmínkách . ps2017-026-09-008-064.u4.p5.s3
Účelem této úpravy je postihnout na úrovni trestního práva případy nepromyšlené a nezodpovědné produkce štěňat , koťat a jiných mláďat , jejich držení ve zcela nevyhovujících podmínkách , nerespektování elementárních zásad pro jejich odběr od matek a nedostatečnou následnou péči o ně a jejich matky . ps2017-026-09-008-064.u4.p6.s1
V souvislosti s tím navrhujeme zavedení nového trestu zákazu chovu a držení zvířat . ps2017-026-09-008-064.u4.p6.s2
Tento trest má kompenzovat nedostatky v ukládání trestu zákazu činnosti a trestu propadnutí věci - zvířete - osobám , které se trestné činnosti dopustily v souvislosti s držením nebo chovem zvířete či péčí o něj . ps2017-026-09-008-064.u4.p6.s3
S ohledem na připomínky veřejnosti byla trestnost takzvaných množíren rozšířena i na případy chovu zvířat v nevhodných podmínkách bez existence úmyslu a nutnosti jeho prokázání v trestním řízení se zvířaty obchodovat . ps2017-026-09-008-064.u4.p7.s1
Z důvodu dodržení zásady subsidiarity trestní represe je jednání podmíněno tím , že se musí jednat o větší množství zvířat . ps2017-026-09-008-064.u4.p7.s2
Chov zvířat v nevhodných podmínkách za účelem obchodu a kořistění z něj , takzvaný množírenský byznys , je pak postihován přísněji v rámci kvalifikované skutkové podstaty . ps2017-026-09-008-064.u4.p7.s3
Kořistěním se rozumí jakýkoliv způsob získávání majetkového prospěchu z takového jednání . ps2017-026-09-008-064.u4.p7.s4
Za trestný čin chovu zvířat v nevhodných podmínkách bude odpovědná i osoba , která zajistí potřebné doklady nebo potvrzení za účelem vývozu zvířat do jiného státu , osoba , která zvířata vyveze , osoba , která pronajme nemovitost , ve které je množírna provozována , a podobně . ps2017-026-09-008-064.u4.p8.s1
Ještě něco málo k účinnosti . ps2017-026-09-008-064.u4.p8.s2
Navrhuje se , aby zákon jako celek nabyl účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení . ps2017-026-09-008-064.u4.p8.s3
Navrhovaná úprava nepředpokládá rozsáhlejší související či navazující změny právního řádu . ps2017-026-09-008-064.u4.p8.s4
Předkladatelé mají za to , že obecnou úpravou účinnosti se dává dostatečný prostor adresátům právní úpravy pro seznámení se s ní vzhledem k jejímu relativně stručnému rozsahu . ps2017-026-09-008-064.u4.p9.s1
Vláda návrh zákona projednala a posoudila na své schůzi 24 . července minulého roku a zaujala k němu neutrální stanovisko s tím , že upozorňuje na některé skutečnosti , které doporučuje při dalším projednávání tohoto návrhu zohlednit . ps2017-026-09-008-064.u4.p9.s2
Dle vyjádření vlády není například z návrhu zákona zřejmý dopad uložení trestu zákazu držení a chovu zvířat na vlastnické právo ke zvířeti . ps2017-026-09-008-064.u4.p9.s3
Z navržené právní úpravy dle vlády nelze dovodit , že by zvíře mělo připadnout státu . ps2017-026-09-008-064.u4.p9.s4
Dále , není stanovena lhůta v rámci vykonávacího řízení , během které by měl pachatel zajistit umístění zvířete na vhodné místo nebo jeho prodej . ps2017-026-09-008-064.u4.p9.s5
Není ani řešeno , jak by se mělo postupovat , pokud se toto nepodaří . ps2017-026-09-008-064.u4.p10.s1
K tomu lze uvést , že navržený trest zákazu chovu a držení zvířat směřuje k činnosti odsouzeného pro futuro , to je v návaznosti na trestní odsouzení tak , aby napříště bylo páchání předmětné trestné činnosti zamezeno , aby v budoucnu již nemohl mít zvířata ve své dispozici . ps2017-026-09-008-064.u4.p10.s2
Neřeší tedy otázku vlastnického práva odsouzeného ke zvířeti , které bylo předmětem útoku trestného činu , pro který byl v daném případě odsouzen . ps2017-026-09-008-064.u4.p10.s3
Ostatně k uvedenému lze uvést příklad , že například i v případě uložení zákazu řízení motorového vozidla jako trestu zákazu činnosti neřeší zákonná úprava v trestním zákoníku otázku omezení či zánik vlastnického práva k vozidlu samotnému . ps2017-026-09-008-064.u4.p10.s4
Stejně tak je i v posuzovaném případě rozhodující , že odsouzený fakticky nebude mít zvířata ve své dispozici , nikoliv že nebude jejich vlastníkem . ps2017-026-09-008-064.u4.p10.s5
Nadto lze uvést , že ve vztahu ke zvířeti , jež bylo předmětem útoku trestného činu , pro který byl pachatel odsouzen , bude i nadále možné uplatnit trest propadnutí věci , neboť v souladu s ustanovením § 134 trestního zákoníku se ustanovení o věcech vztahují i na živá zvířata . ps2017-026-09-008-064.u4.p11.s1
Vláda ve svém stanovisku upozorňuje na nedostatečnou úpravu kontroly výkonu trestu zákazu chovu a držení zvířat . ps2017-026-09-008-064.u4.p11.s2
Podle vlády není z návrhu zřejmé , zda kontrola bude moci probíhat i na pozemcích , které nejsou ve vlastnictví odsouzeného . ps2017-026-09-008-064.u4.p11.s3
Vláda má pochybnosti , zda se u oprávnění probačního úředníka provádět namátkové kontroly nejedná se o nepřiměřený zásah do základního lidského práva na nedotknutelnost obydlí . ps2017-026-09-008-064.u4.p12.s1
Podle našeho názoru je pojem " pozemky odsouzeného " třeba vykládat nejen jako pozemky , k nimž má odsouzený vlastnické právo , ale také jako pozemky odsouzeným pronajaté či pozemky , v nichž odsouzený chová či drží zvířata na základě jiného právního titulu či svolení vlastníka . ps2017-026-09-008-064.u4.p12.s2
Pokud jde o namátkové kontroly probačního úředníka , nejde o novum zaváděné do právního řádu České republiky v souvislosti s tímto navrhovaným trestem . ps2017-026-09-008-064.u4.p12.s3
Na obdobném principu může být prováděna kontrola výkonu trestu domácího vězení , který se ukládá rovněž za přečin . ps2017-026-09-008-064.u4.p12.s4
Je - li taková úprava ústavně komfortní , pak není důvodu zpochybňovat její konformitu ve vztahu k navrhovanému trestu zákazu chovu a držení zvířat . ps2017-026-09-008-064.u4.p13.s1
Vláda se také vyjadřuje k některým pojmům v návrhu zákona . ps2017-026-09-008-064.u4.p13.s2
Například pojem " držení , chov a péče o zvíře " není podle vlády v textu návrhu zákona ani v důvodové zprávě nijak upřesněn . ps2017-026-09-008-064.u4.p13.s3
Slovní spojení " větší množství " v definici trestného činu " chov zvířat v nevhodných podmínkách " je pak neurčité . ps2017-026-09-008-064.u4.p13.s4
Bylo by vhodnější používat již zavedený pojem " větší počet zvířat " . ps2017-026-09-008-064.u4.p14.s1
Nepovažuji za nutné uvedené pojmy opětovně definovat , neboť jde o pojmy v právním řádu již ukotvené a zažité . ps2017-026-09-008-064.u4.p14.s2
Držení , stejně tak jako v případě poměru občanského práva , znamená primárně faktickou dispozici se zvířetem . ps2017-026-09-008-064.u4.p14.s3
Nahrazení pojmu " větší množství zvířat " za pojem " větší počet zvířat " by s sebou neslo určité důsledky . ps2017-026-09-008-064.u4.p14.s4
Stávající právní úprava skutečně pracuje s pojmem " větší počet zvířat " . ps2017-026-09-008-064.u4.p14.s5
Ve vztahu k těmto ustanovením dospěla soudní praxe k závěru , že by mělo jít nejméně o sedm kusů zvířat . ps2017-026-09-008-064.u4.p14.s6
Je tedy třeba uvážit , zda je žádoucí tento závěr vztáhnout též k ustanovením , jejichž primárním úkolem je postih nežádoucího množírenského byznysu . ps2017-026-09-008-064.u4.p14.s7
Užití pojmu " větší množství zvířat " , s nímž zákonodárce dosud nepracuje , by umožnilo , aby byl obsah tohoto pojmu definován teprve následnou soudní praxí a třeba i odchylně od dosud zavedeného . ps2017-026-09-008-064.u4.p15.s1
Dámy a pánové , velmi stručně si ještě na závěr dovolím několik málo poznámek . ps2017-026-09-008-064.u4.p15.s2
Ten návrh zákona byl psán odborníky na trestní právo z právnických fakult . ps2017-026-09-008-064.u4.p15.s3
Jeden z právníků , který se dlouhodobě ve své praxi zabývá právě týráním zvířat , pan doktor Plicka , byl mimochodem i vyhlášen právníkem roku 2018 , je taktéž tedy autorem tohoto návrhu . ps2017-026-09-008-064.u4.p15.s4
Myslím si , že návrh je tedy zpracován velmi kvalitně . ps2017-026-09-008-064.u4.p15.s5
Samozřejmě je na diskusi následně v dalších čteních , zejména tedy na výborech , na výboru ústavněprávním , případně doladit nějaké nesrovnalosti i třeba podle výtek , které vláda přijala , byť jsem se samozřejmě snažila na ně už teď v úvodu odpovědět . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s1
Počet týrání zvířat v České republice bohužel neklesá . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s2
Všichni jsme asi měli možnost vidět celou řadu velmi hrozivých případů , a bohužel tresty , které byly uděleny těm , kteří se dopustili těchto činů , kteří páchají tyto činy , jsou v České republice opravdu velmi nízké a jediný případ , kdy by byl někdo odsouzen k trestu odnětí svobody , byl až teprve v nedávné době . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s3
Přestože tedy dochází k celé řadě takovýchto činů , včetně tedy takzvané praxe množíren , zatím jsou u nás tresty trestuhodně lakonické . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s4
A tento návrh zákona je vlastně prvním pokusem právě definovat pojem množíren v zákoně , protože doposud nic takového naše právní předpisy neznají . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s5
Samozřejmě to neznamená , že každý , kdo týral zvíře , by měl skončit až ve vězení . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s6
Jsou tady určitě jiné formy trestu podle závažnosti , ale ty nejbrutálnější formy si podle předkladatelů určitě zaslouží tvrdší postup . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s7
Ono se totiž nejedná jenom o týrání zvířat , ale podle celé řady studií , mezinárodních studií , ti , kteří páchali trestnou činnost právě týrání zvířete , se v budoucnosti byli schopni dopouštět podobné trestné činnosti týrání i na lidech . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s8
A myslím si , že jako forma prevence by právě ty tresty , které by měly odrazovat pachatele , měly sloužit . ps2017-026-09-008-064.u4.p16.s9
To je také jeden z důvodů , proč tedy přistupujeme k této novele . ps2017-026-09-008-064.u4.p17.s1
Děkuji vám velice nejenom za podporu zařazení tohoto bodu . ps2017-026-09-008-064.u4.p17.s2
Vám , vážené kolegyně a kolegové , kteří jste připodepsali návrh , děkuji i za to . ps2017-026-09-008-064.u4.p17.s3
A velmi vás žádám o podporu tohoto návrhu , tak abychom jej mohli diskutovat odborněji právě v dalších čteních , zejména tedy ve výboru .