ps2017-026-06-021-023.u1.p1.s1
23 . ps2017-026-06-021-023.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové , Ivo Vondráka , Heleny Válkové , Milana Poura , Petra Sadovského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích ( obecní zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích ( krajské zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 273 / - druhé čtení ps2017-026-06-021-023.u1.p2.s1
Jenom upozorňuji , že tento tisk byl na základě rozhodnutí Poslanecké sněmovny přerušen . ps2017-026-06-021-023.u1.p2.s2
Takže nyní tedy prosím , aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Jana Mračková Vildumetzová . ps2017-026-06-021-023.u1.p2.s3
Prosím . ps2017-026-06-021-023.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . ps2017-026-06-021-023.u2.p1.s2
Já věřím , že už všichni o tomto návrhu , který se předkládá ve druhém čtení , všechno slyšeli a že budeme pokračovat v dané rozpravě . ps2017-026-06-021-023.u2.p1.s3
Děkuji . ps2017-026-06-021-023.u3.p1.s1
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . ps2017-026-06-021-023.u3.p1.s2
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 273 / 2 . ps2017-026-06-021-023.u3.p1.s3
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Ivan Bartoš a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil podle § 93 odst . 1 . Prosím , máte slovo . ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s2
Podobně jako moje předřečnice tedy znovu zopakuji . ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s3
Výbor pro veřejnou správu projednal tento návrh zákona na své 14 . schůzi . ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s4
Myslím , že z 6 pozměňovacích návrhů na výboru nebyl schválen žádný . ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s5
Proto výbor doporučuje tento tisk Poslanecké sněmovně ke schválení v původním znění . ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s6
Děkuji . ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s2
Obecná rozprava byla přerušená , takže budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě . ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s3
Jako prvního mám pana poslance Pavla Jelínka . ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s4
Nyní mi tam naskočil s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Adamec , takže ten se připraví následně . ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s5
Ne , prosím , pane poslanče , klidně vystupte . ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , v jednom popisu voleb se hovoří , že volby jsou hlavním mechanismem demokracie , kterým občané vybírají vládnoucí politiky a podílejí se tím na chodu země . ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s3
Občané delegují svého zástupce a předávají mu některé své pravomoci , vybírají je při hlasování . ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s4
Vítěz voleb , většinou jím je zvolená nadpoloviční většina , získá právo rozhodovat o zásadních věcech dotýkajících se všech obyvatel . ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s5
Jak vyplývá z tohoto popisu , občané vybírají své zástupce v osobě kandidáta . ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s6
Nevybírají členy týmu daného kandidáta . ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s7
Jenže v důsledku kumulací funkcí dochází k předávání výkonu funkce svým spolupracovníkům , a tím k degradaci voleb na pouhou možnost volby strany či hnutí , nikoliv konkrétních kandidátů a osob . ps2017-026-06-021-023.u6.p2.s1
Jelikož SPD prosazuje přímou demokracii s osobní odpovědností , kterou s kumulací funkcí nelze opravdu slučovat , navrhujeme pozměňovací návrh ke změně zákona , který je v systému pod číslem 1567 . ps2017-026-06-021-023.u6.p2.s2
Vycházíme z potřeby řešit problematiku komplexně . ps2017-026-06-021-023.u6.p2.s3
Částečné řešení problémů navrhované v předkládaném návrhu zákona , tisku 273 , pouze zjemňuje nekorektnost chování politiků k výsledkům voleb . ps2017-026-06-021-023.u6.p2.s4
V předkládaném pozměňovacím návrhu vloženém v systému navrhujeme nevyplácet uvolněným zastupitelům při souběhu funkcí s poslaneckým nebo senátorským mandátem či členstvím ve vládě žádnou odměnu za komunální funkci . ps2017-026-06-021-023.u6.p3.s1
V současné době je asi 100 obcí , které mají takzvaně svého poslance a mohou využívat výhody transferu zkušeností z komunální či regionální sféry do činnosti zákonodárných výborů či vlády , nebo naopak , prostřednictvím osob působících v obou sférách , jak je řečeno v důvodové zprávě k tisku 273 . ps2017-026-06-021-023.u6.p3.s2
Jenže obcí je 6 tisíc . ps2017-026-06-021-023.u6.p3.s3
Co tedy těch 5 900 dalších obcí , které svého poslance nemají ? ps2017-026-06-021-023.u6.p4.s1
V našem návrhu se omezení odměn taktéž netýká neuvolněných členů zastupitelstev , a tím dává veškerou možnost odměňování těchto funkcionářů do rukou jednotlivých zastupitelstev a umožní i transfer zkušeností z komunální či regionální sféry do Poslanecké sněmovny . ps2017-026-06-021-023.u6.p5.s1
V důvodové zprávě k našemu pozměňovacímu návrhu se dále hovoří , že dne 1 . 1 . 2018 nabyl účinnosti zákon č . 99 / 2017 Sb . , kterým se mimo jiné novelizuje zákon o obcích a kterým došlo ke změně koncepce odměňování zastupitelů . ps2017-026-06-021-023.u6.p5.s2
V tomto zákonu v případě souběhu výkonu více funkcí náleží uvolněnému zastupiteli odměna jen na tu funkci , za kterou náleží nejvyšší odměna . ps2017-026-06-021-023.u6.p5.s3
Tento náš pozměňovací návrh reaguje na tuto úpravu a v podstatě vnáší soulad do odměňování na úrovni komunální politiky a odměňování poslanců , senátorů a členů vlády . ps2017-026-06-021-023.u6.p5.s4
Děkuji . ps2017-026-06-021-023.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-06-021-023.u7.p1.s2
A nyní s faktickou poznámkou poslanec Ivan Adamec . ps2017-026-06-021-023.u7.p1.s3
Zároveň máte i obecnou rozpravu . ps2017-026-06-021-023.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-026-06-021-023.u8.p1.s2
Kolegyně , kolegové . ps2017-026-06-021-023.u9.p1.s1
Tak já vám dám prostor už v té obecné přímo ? ps2017-026-06-021-023.u10.p1.s1
Já si myslím , že to sloučíme . ps2017-026-06-021-023.u10.p1.s2
Bohužel jsem se nedostal na řadu před polední pauzou s reakcí na některá vyjádření , která tady padla . ps2017-026-06-021-023.u10.p1.s3
Možná bych na ně zareagoval úvodem a pak bych řekl svůj postoj k tomuto návrhu zákona i s návrhem usnesení . ps2017-026-06-021-023.u10.p2.s1
Takže padlo tady , že neuvolněný funkcionář neví , kdy má dovolenou . ps2017-026-06-021-023.u10.p2.s2
No tak on nemá ani pracovní dobu , tak si myslím , že je to vyřešeno . ps2017-026-06-021-023.u10.p3.s1
Pak jsem tady zaslechl , že když schválíme tento návrh zákona , že ten konkrétní starosta , hejtman bude okamžitě vědět , do čeho jde , nebude muset žádat zastupitelstvo o to , aby mu schválili jeho odměnu . ps2017-026-06-021-023.u10.p3.s2
Musím říct , že pokud to ti starostové či hejtmani myslí vážně a vlastně chtějí se zneuvolnit , což já jsem ve všech případech udělal , jednou dokonce šest let neplaceně , tak přece žádné zastupitelstvo , žádná koalice nepůjde proti svému starostovi , pokud to není pouze jenom habaďůra na voliče . ps2017-026-06-021-023.u10.p3.s3
A to si myslím , že všichni my , co děláme v komunální sféře , víme , že si to dovolit nemůžeme , nechceme , protože občané voliči by nám to okamžitě spočítali při příští příležitosti . ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s1
Musím tedy říci , že mě moc mrzí , že se tady celá ta diskuse motá kolem odměny . ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s2
Mně to připadá velmi , řekl bych , neetické v tuto chvíli . ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s3
Možná bych rád , kdyby tady zaznělo , jestli si někdo fakt myslí , že někdo dělá politika pro peníze , komunálního politika pro peníze . ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s4
Já za svých 21 let působení na městě ve funkci starosty jsem nikdy tento pocit neměl . ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s5
Pokud bych chtěl peníze a víc peněz , tak bych šel do privátní sféry , protože tam ty peníze jsou . ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s6
V politice nechodíme do politiky kvůli penězům , do politiky chodíme z jiných důvodů . ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s7
Chceme něco prosazovat , chceme hájit zájmy naší politické strany , máme nějaké představy , jak pomoct tomuto státu , jak pomoct své obci . ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s8
Takže o to víc mě to irituje . ps2017-026-06-021-023.u10.p5.s1
Myslím si , že stávající stav , kdy to nařízení vlády říká , jak se s tím poprat , je naprosto namístě . ps2017-026-06-021-023.u10.p5.s2
Tento návrh považuji za nadbytečný . ps2017-026-06-021-023.u10.p5.s3
Nebudu říkat , že je pokrytecký , to si myslím , že je docela silné vyjádření , ale možná trochu alibistický bude , ať projde , nebo neprojde . . . ps2017-026-06-021-023.u10.p6.s1
Já chápu , že kolegy na mé levici to moc nezajímá , mě to zajímá . ps2017-026-06-021-023.u10.p7.s1
Já si myslím , že ta základní myšlenka , že za odvedenou práci se má platit , žijeme v kapitalismu a je úplně jedno , jestli v privátní , nebo veřejné sféře . ps2017-026-06-021-023.u10.p7.s2
A říkat , že 0 , 4 je ten správný koeficient , no , já nevím , jestli ti sociální inženýři , kteří ho navrhli , jestli to myslí vážně , nebo jestli je to jenom výstřel od boku . ps2017-026-06-021-023.u10.p7.s3
Na druhou stranu chápu to a bral bych jako čisté řešení - a to říkám i přesto , že s tím nesouhlasím , nesouhlasím s tím - kdybychom zakázali souběh funkcí . ps2017-026-06-021-023.u10.p7.s4
Tomu bych rozuměl , bylo by to bez problémů , bylo by to čisté , bylo by to poctivé a bylo by to správné . ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s1
Ale znovu opakuji , já pro tento návrh zákona nikdy hlasovat nebudu , protože vím , jak vypadá naše politická scéna . ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s2
Znám své kolegy . ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s3
Nikdo z nás to nedělá pro peníze prioritně . ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s4
Děláme to proto , že chceme něco dokázat , něco prosadit a také občas něčemu zabránit . ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s5
Takže na závěr svého relativně krátkého vystoupení dávám návrh , abychom tento návrh zákona zamítli ve třetím čtení , protože ten zákon je nadbytečný , alibistický . ps2017-026-06-021-023.u10.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s2
Nyní mám posledního přihlášeného do obecné rozpravy , poslance Martina Kupku . ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s4
A následně tady bude ještě faktická . ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s5
Prosím . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s1
Děkuji moc za slovo . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , já se také přidávám k těm hlasům , které volají po tom , aby ten zákon ve výsledku nespatřil světlo světa , protože opravdu je zbytečný . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s3
My se tady často holedbáme tím , že český právní řád je zbytečně komplikovaný , že je zbytečně mnoho zákonů . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s4
Tak přirozeným výsledkem téhle úvahy má být , že zabráníme tomu , aby jakýkoli další zbytečný zákon vznikal . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s5
A tenhle zákon zbytečný je , protože už v současné době přece existuje v zavedené právní normě způsob , jak se vypořádat s tím , kdy se stane starosta zároveň poslancem . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s6
Stejně tak jako Ivan Adamec , tak já jsem také krátce potom se nechal pro funkci neuvolnit , pro funkci starosty tedy . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s7
A stala se neuvolněnou . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s8
Je to nástroj , který může využít každý , je k dispozici . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s9
A neuvolněný starosta má úplně stejné pravomoce , úplně stejné kompetence jako starosta uvolněný . ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s10
Nic se na tom nemění . ps2017-026-06-021-023.u12.p2.s1
Poznámka ohledně dovolené či stravenek mi v tomto kontextu připadá úplně směšná . ps2017-026-06-021-023.u12.p2.s2
Platí to , že ani uvolněný , ani neuvolněný starosta , ani uvolněný , ani neuvolněný hejtman fakticky nemá omezenou dobu . ps2017-026-06-021-023.u12.p2.s3
Kdykoliv nastane nějaký problém v obci nebo na kraji , tak se samozřejmě musí hejtman či starosta okamžitě vydat ten problém řešit a žádný zákoník práce mu jeho volný čas neochrání a ochránit z principu nesmí . ps2017-026-06-021-023.u12.p2.s4
V tomto směru pokládám i úvahy o tom , jakým způsobem by se tedy ta funkce měla řídit běžnými pravidly , za nadbytečnou . ps2017-026-06-021-023.u12.p3.s1
Ano , ten zákon vznikal jako alibi nebo odpustek nenaplněných předvolebních slibů . ps2017-026-06-021-023.u12.p3.s2
Ale to je podle mě přesně důvod , proč by neměl být přijat , protože vznikal opravdu kvůli několika málo lidem v celé České republice , kteří navíc mají možnost vyřešit problém , o kterém je řeč , a vypořádat se s tím se ctí . ps2017-026-06-021-023.u12.p3.s3
A samozřejmě spolu s tím , že mají mandát od svých voličů a zastupitelstva , řeší své samosprávné úkoly . ps2017-026-06-021-023.u12.p4.s1
Další důvod , proč si myslím , že bychom ten zákon neměli přijímat , že vstupujeme nesourodě , nesymetricky a nesystematicky do kompetencí samospráv , protože určení toho , zda bude starosta uvolněný , nebo neuvolněný , stejně tak jako uvolněný či neuvolněný hejtman , je prostě předmětem rozhodování samospráv a návrhem toho dotyčného politika , ke kterému nepochybně , pokud se stal starostou či hejtmanem a potom navíc poslancem , tak je nepochybně zcela svéprávný a je schopen dostát své roli .