ps2017-026-05-006-010.u1.p1.s1
10 . ps2017-026-05-006-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 114 / 1995 Sb . , o vnitrozemské plavbě , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 195 / - druhé čtení ps2017-026-05-006-010.u1.p2.s1
Pan ministr dopravy , jak jsem konstatoval cca před hodinou , se omluvil z jednání . ps2017-026-05-006-010.u1.p2.s2
A mám tady usnesení vlády , ve kterém předseda vlády informuje předsedu Poslanecké sněmovny , že pověřena pro projednání tohoto tisku je ministryně pro místní rozvoj paní Klára Dostálová , aby odůvodnila tento tisk ve druhém čtení . ps2017-026-05-006-010.u1.p2.s3
Ta je u stolku zpravodajů , děkuji , paní ministryně . ps2017-026-05-006-010.u1.p2.s4
A paní poslankyně Květa Matušovská jako zpravodajka toho tisku je také na svém místě . ps2017-026-05-006-010.u1.p3.s1
Ještě paní ministryni nemohu udělit slovo , protože je tady nadměrný hluk . ps2017-026-05-006-010.u1.p3.s2
Takže pokud diskutujete jiné téma , než je vnitrozemská plavba , opět vás všechny požádám , abyste tyto rozpravy přenesli do předsálí ! ps2017-026-05-006-010.u1.p3.s3
Já si ještě počkám . ps2017-026-05-006-010.u1.p3.s4
Myslím , že teď je situace ve sněmovně taková , že můžeme v důstojné atmosféře projednat tisk 195 . ps2017-026-05-006-010.u1.p4.s1
Paní ministryně , máte slovo . ps2017-026-05-006-010.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , páni poslanci , Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona , kterým se mění zákon č . 114 / 1995 Sb . , o vnitrozemské plavbě , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-026-05-006-010.u2.p1.s2
Hlavním cílem návrhu zákona je zajistit transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2016 / 1629 ze dne 14 . září 2016 , kterou se stanoví technické požadavky pro plavidla vnitrozemské plavby . ps2017-026-05-006-010.u2.p1.s3
Dále se mění směrnice 2009 / 100 a zrušuje směrnice 2006 / 87 do vnitrostátního právního řádu . ps2017-026-05-006-010.u2.p1.s4
Úplné transpozice této směrnice bude dosaženo přijetím prováděcích právních předpisů , na což pamatují i zmocňovací ustanovení obsažená v návrhu zákona . ps2017-026-05-006-010.u2.p2.s1
V souladu s požadavky směrnice dochází zejména k úpravě základních podmínek provozu plavidel na vnitrozemských vodních cestách , procesu schvalování technické způsobilosti plavidel , vydávání osvědčení plavidel , podmínek zkrácení a prodloužení doby platnosti osvědčení plavidel a zřízení nové evidence osvědčení plavidel prokazující plnění harmonizovaných technických požadavků včetně zajištění předávání vybraných údajů do evropské databáze trupů plavidel a jejich výmazu . ps2017-026-05-006-010.u2.p3.s1
Návrh zákona přináší i další změny přesahující rámec uvedené směrnice . ps2017-026-05-006-010.u2.p3.s2
Nejvýznamnější z těchto změn je zavedení povinnosti provozovatelů některých plavidel provozovaných na stanovených dopravně významných vodních cestách vybavit plavidlo zařízením pro sledování polohy a pohybu plavidel a zařízením pro zobrazování plavebních map a informací o poloze a pohybu plavidel . ps2017-026-05-006-010.u2.p3.s3
Zákonné zakotvení této povinnosti představuje další krok v postupném zavádění harmonizovaných říčních informačních služeb v ČR . ps2017-026-05-006-010.u2.p3.s4
Toto opatření povede zejména ke zvýšení plavební bezpečnosti , ochrany životního prostředí a efektivity plavebního provozu . ps2017-026-05-006-010.u2.p4.s1
Součástí předkládaného návrhu zákona je i dílčí úprava a doplnění některých ustanovení zákona o vnitrozemské plavbě na základě zkušeností z aplikační praxe , jakož i provedení několika terminologických změn a úprav legislativně technického charakteru . ps2017-026-05-006-010.u2.p5.s1
Hospodářský výbor doporučil projednání a schválení návrhu zákona ve znění schválených pozměňovacích návrhů , které obsahují řešení následujících věcných oblastí : čerpání digitalizovaných fotografií a podpisů ze stávajících informačních systémů při vydávání průkazu způsobilosti , obětování věci ve společném nebezpečí , umožnění výkonu činností týkajících se prevence v oblasti bezpečnosti plavebního provozu Ministerstvu dopravy a Státní plavební správě , aktualizace odkazů na unijní předpis a legislativně technické úpravy , včetně změny data nabytí účinnosti . ps2017-026-05-006-010.u2.p5.s2
Lze shrnout , že Ministerstvo dopravy se všemi pozměňovacími návrhy obsaženými v usnesení hospodářského výboru souhlasí . ps2017-026-05-006-010.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-05-006-010.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně . ps2017-026-05-006-010.u3.p1.s2
My jsme v prvém čtení přikázali tento návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-026-05-006-010.u3.p1.s3
Usnesení výboru jako sněmovní tisky 195 / 1 a 195 / 2 máme k dispozici a nyní prosím paní zpravodajku hospodářského výboru paní poslankyni Květu Matušovskou , aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru . ps2017-026-05-006-010.u3.p1.s4
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2017-026-05-006-010.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-026-05-006-010.u4.p1.s2
Kolegyně , kolegové , hospodářský výbor projednal tento sněmovní tisk na své 22 . schůzi dne 12 . prosince 2018 . ps2017-026-05-006-010.u4.p1.s3
Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 195 ve znění schválených pozměňovacích návrhů , jak je tady okomentovala paní ministryně . ps2017-026-05-006-010.u4.p1.s4
Všichni to máme pod sněmovním tiskem v systému 195 / 2 . ps2017-026-05-006-010.u4.p1.s5
A zmocňuje vlastně zpravodajku , aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla v návrhu zákona legislativně technické úpravy , pověřuje zpravodajku výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesla zprávu o výsledcích projednávání , a pověřuje předsedu výboru , aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2017-026-05-006-010.u4.p1.s6
Děkuji . ps2017-026-05-006-010.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu . ps2017-026-05-006-010.u5.p1.s2
Do rozpravy je jako první přihlášen pan poslanec Bauer , připraví se pan poslanec Kolovratník . ps2017-026-05-006-010.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-026-05-006-010.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-05-006-010.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené dámy a pánové , dovolte mi , abych se s vámi v krátkosti podělil o několik poznámek a hlavně o nepříjemný pocit , který jsem si odnesl z jednání hospodářského výboru . ps2017-026-05-006-010.u6.p2.s1
Chtěl bych říci , že novela zákona o vnitrozemské plavbě na první pohled , a ono to tady vyplývá i z těch řečí mých předřečníků , vypadá jako bezproblémový návrh , který se týká především transpozice evropské směrnice , a kdybych nebyl svědkem velmi nepříjemného zážitku na jednání hospodářského výboru , kde jsme po bouřlivé diskuzi došli k tomu , že se nejedná pouze o nutnou transpozici evropské směrnice , ale že se pod zástěrkou přijímání evropských dokumentů skrývají i další nové paragrafy , které zásadním způsobem vstupují do podnikání drobných živnostníků , v tomto případě lidí , kteří se dlouhodobě věnují přívoznictví a kteří provozují převozní lodě , tak bych měl také pocit , že to je bezproblémová norma . ps2017-026-05-006-010.u6.p3.s1
Podstatou těch paragrafů v uvozovkách navíc , které se takzvaně svezly s tou bezproblémovou transpozicí evropského práva , je skutečnost , že právě ti drobní podnikatelé , kteří provozují mimo jiné na území města Prahy , ale i v jiných částech ČR , kde máme své řeky , převozní lodě , tzv . přívoznictví , které má v ČR velmi bohatou historii , a prostřednictvím těchto ať už z důvodů úmyslných , nebo neúmyslných nových paragrafů v této transpoziční směrnici dochází k tomu , že nabývají novou povinnost instalovat a kupovat si nové navigační přístroje , v tomto případě transpondéry v hodnotě někde 120 - 150 tisíc korun , což v podstatě znamená , že to jsou věci , které jsou cca cenově na úrovni zakoupení nové lodi nebo zakoupení nějaké opravené lodi . ps2017-026-05-006-010.u6.p4.s1
My jsme , a musím říci , že mě velmi potěšili kolegové z hospodářského výboru , tento neblahý jev v rámci tohoto návrhu zákona vznesli . ps2017-026-05-006-010.u6.p4.s2
Já jsem ve snaze pomoci českým přívozníkům načetl v rámci hospodářského výboru dva pozměňovací návrhy , které z této povinnosti vyjímají především převozní lodě , což jsou malé lodě do 20 metrů a do přepravy osob nad 12 lidí , a po diskuzi jsme se nakonec myslím velmi rozumně domluvili na kompromisu , že Ministerstvo dopravy nakonec uznalo , že povinnost , kterou tam ukládá především přívozníkům , je nad rámec této směrnice a že to je věc , která je zbytečná . ps2017-026-05-006-010.u6.p4.s3
Gentlemanská dohoda byla taková , že já tyto dva pozměňovací návrhy stáhnu a v následujících dnech se pokusíme najít ve spolupráci s příslušným ministerstvem kompromis , který by vyřešil tuto problematiku a který by pomohl vyjmout z této extrémní povinnosti české přívozníky z tohoto návrhu zákona . ps2017-026-05-006-010.u6.p4.s4
Musím tedy nakonec říci , že jsme se domluvili , a prostřednictvím mé osoby a kolegy Martina Kolovratníka jsme podali pozměňovací návrh , který je zanesen v systému pod dokumentem číslo 2072 , a proto bych vás chtěl poprosit , abyste vzali na vědomí , že tento kompromisní návrh je zde k dispozici , a doufám , že najde širokou podporu v rámci budoucího hlasování na půdě Poslanecké sněmovny . ps2017-026-05-006-010.u6.p5.s1
V druhých dvou věcech jsem chtěl využít přítomnosti pana ministra , doufaje , že tady bude . ps2017-026-05-006-010.u6.p5.s2
Ona je tady pouze paní ministryně , ale přesto bych chtěl říci , že komplikace provozování převozních lodí , ale vůbec obecně převoznictví není pouze v těch paragrafech , které tam byly podle mého názoru ne s dobrým úmyslem vpašovány , ale další problémy se taktéž týkají vůbec samotné vyhlášky , což je podzákonná norma , která velmi tvrdě stanoví podmínky , za jakých se vůbec převozní lodě v ČR mohou stavět . ps2017-026-05-006-010.u6.p5.s3
I to je věc , která je k diskuzi , a chtěl bych poprosit paní ministryni prostřednictvím pana předsedajícího , jestli by mohla tento problém tlumočit panu ministrovi . ps2017-026-05-006-010.u6.p6.s1
A dalším problémem jsou podle mého názoru taktéž neúměrné požadavky na kapitánské zkoušky nebo na ty , kteří právě ty převozní lodě tady v Praze , v jižních Čechách , kde já žiji , na Lipně , ale v jiných místech ČR pak ty lodě řídí . ps2017-026-05-006-010.u6.p6.s2
Takže i to si myslím , že je zásadní problém , který by se v podzákonných normách měl objevit , měl by se řešit a mělo by se této nemalé skupině lidí , kteří tady drží tu staletou tradici , zaměstnávají nemalé množství lidí , pomoci . ps2017-026-05-006-010.u6.p7.s1
Takže děkuji za pozornost a v rámci podrobné rozpravy se , předpokládám , společně s panem kolegou Martinem Kolovratníkem přihlásíme k tomu dokumentu 2072 . ps2017-026-05-006-010.u6.p7.s2
Děkuji . ps2017-026-05-006-010.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-05-006-010.u7.p1.s2
Pan poslanec Kolovratník je nyní na řadě v obecné rozpravě , po něm vystoupí pan poslanec Pávek . ps2017-026-05-006-010.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-026-05-006-010.u8.p1.s1
Kolegyně , kolegové , dobrý podvečer . ps2017-026-05-006-010.u8.p1.s2
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2017-026-05-006-010.u8.p1.s3
A já vlastně ve svém vystoupení pouze navážu na předřečníka , na pana poslance Bauera . ps2017-026-05-006-010.u8.p1.s4
My opravdu , a zdržím se teď politického hodnocení nebo komentáře té situace , ale my opravdu na garančním hospodářském výboru jsme zjistili skutečnost , že ze strany ministerstva v té původní navržené transpozici je uvalena zbytečně velká , řeknu extrémní povinnost na ty malé , ať už tedy rekreační , nebo převozní lodě , které by se měly vybavovat takto robustním systémem , a není k tomu žádné racionální odůvodnění . ps2017-026-05-006-010.u8.p1.s5
A mohu tedy potvrdit tu dohodu , ke které nakonec došlo . ps2017-026-05-006-010.u8.p2.s1
Pan poslanec Bauer ten svůj návrh stáhl a po té dohodě jsme my tedy společně v komunikaci s legislativou Ministerstva dopravy vykomunikovali znění toho finálního pozměňovacího návrhu , vnímám ho asi jako společný , a domluvili jsme se , že tím iniciátorem byl kolega Bauer , takže v podrobné rozpravě se k němu přihlásí on . ps2017-026-05-006-010.u8.p2.s2
A velmi jednoduše , v § 32 e je tedy řečeno , že lodě , které jsou rekreačním plavidlem nebo převozní lodí , takovou povinnost robustní mít nemusí . ps2017-026-05-006-010.u8.p3.s1
Ve svém komentáři ještě připomenu jednu věc , kterou si myslíme , že zůstává otevřená , a nechceme ji už řešit v této novele zákona . ps2017-026-05-006-010.u8.p3.s2
Ta novela současně , tedy paralelně s tím , co teď diskutujeme , zavádí nový pohled na to , co je velká loď a co je tzv . malé plavidlo . ps2017-026-05-006-010.u8.p3.s3
Nově definuje , že tím malým plavidlem je loď , která je tedy menší než 20 metrů , ale zároveň má přepravu maximálně 12 cestujících atd . atd . ps2017-026-05-006-010.u8.p3.s4
Ale například ti tzv . převozníci říkají , přicházejí s argumentací , že oni se přepravují na té vodní cestě vždycky na pevně definované cestě , pouze z bodu A do bodu B . Nepohybují se tedy nikde jinde a rádi by ještě diskutovali o nějaké další úpravě . ps2017-026-05-006-010.u8.p3.s5
Ale v tuto chvíli tedy je dohoda , že už se do té problematiky , aspoň v rámci této novely , pouštět nebudeme . ps2017-026-05-006-010.u8.p4.s1
Věřím , když se vrátím k tomu zmíněnému pozměňovacímu návrhu , že dosáhneme dohody a že Ministerstvo dopravy , které je tedy informováno a koordinováno s tím zněním , k němu na hospodářském výboru vysloví souhlas . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s1
Za sebe ještě chci dát několik slov k dalšímu pozměňovacímu návrhu , který jsem podal během dnešního dne . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s2
Je to spíše drobné technické upřesnění , které už jde opravdu do hloubky technického detailu . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s3
V současné době je systém takový , že Ministerstvo dopravy v roli plavebního úřadu má tzv . pověřenou společnost nebo pověřeného partnera , který schvaluje , technicky schvaluje k provozu nová plavidla , nové lodě , provádí ty technické prohlídky , a má to nějaký historický vývoj . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s4
A já v tom pozměňovacím návrhu říkám , že pokud by o toto schvalování , o toto pověření měla zájem nějaká další společnost , což je možné , a myslím si , že je to i správné , abychom i v této oblasti měli nějaké konkurenční prostředí , tak ten nový zájemce by měl mít v souladu s evropskou legislativou a vyhláškami daný jasně definovaný prováděcí právní předpis , jak vlastně ty lodě a jejich technický stav kontroluje . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s5
A logicky v tom návrhu říkáme , že znění toho technického předpisu musí si schválit Ministerstvo dopravy . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s6
Musí mít na to vliv . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s7
A nemůže to být konáno bez něj . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s8
Je to pozměňovací návrh číslo 2072 , ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě , a odborně ho samozřejmě probereme na hospodářském výboru . ps2017-026-05-006-010.u8.p5.s9
Děkuji . ps2017-026-05-006-010.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-05-006-010.u9.p1.s2
Pan poslanec Pávek jako zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy . ps2017-026-05-006-010.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-026-05-006-010.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-026-05-006-010.u10.p1.s2
Milé kolegyně , vážení kolegové , tohleto je evergreen . ps2017-026-05-006-010.u10.p1.s3
To se nám sem vrací od samého počátku , kdy ministr Ťok načetl ne transpoziční opatření v rámci této směrnice , která zavádí povinnost - podle Ministerstva dopravy , abychom si to ujasnili - která zavádí povinnost instalace navigačních zařízení . ps2017-026-05-006-010.u10.p1.s4
Možná pro ty z vás , kteří nebyli u toho vysvětlování na hospodářském výboru , tak bych vám chtěl říct , že mají předepsanou velikost obrazovky - asi takhle velikou . ps2017-026-05-006-010.u10.p1.s5
To znamená , že ta menší plavidla , když tam dáte tohleto navigační zařízení , tak už se tam nevejdete sami . ps2017-026-05-006-010.u10.p1.s6
A když se jedná o přívoz , tak už tam nemůžete poslat ani klienty , které byste převezli z jednoho břehu Vltavy na druhý . ps2017-026-05-006-010.u10.p2.s1
My jsme to poměrně sofistikovaně rozebrali na hospodářském výboru . ps2017-026-05-006-010.u10.p2.s2
Napadli jsme ty věcné problémy , které tam byly . ps2017-026-05-006-010.u10.p2.s3
To nebyla politická diskuse , byla to diskuse velmi věcná . ps2017-026-05-006-010.u10.p2.s4
A Ministerstvo dopravy slíbilo nápravu . ps2017-026-05-006-010.u10.p2.s5
Řeklo , a takhle zněla gentlemanská dohoda , že pozměňovací návrhy kolegy Bauera nebudou načteny v případě , že Ministerstvo dopravy samo zapracuje připomínky , které jsme na hospodářském výboru vznesli , a odstraní tyhlety nedostatky , které mají v zásadě šikanózní charakter a nejsou opravdu potřeba , které s sebou nesou vynucené náklady pro ty podnikatele , aniž by to přinášelo jakýkoliv užitek tedy tomu státu anebo to zvyšovalo bezpečnost při provozu na vnitrostátní plavbě . ps2017-026-05-006-010.u10.p2.s6
Bohužel se tak nestalo . ps2017-026-05-006-010.u10.p2.s7
Nestalo se tak rozhodně v plném rozsahu . ps2017-026-05-006-010.u10.p2.s8
To znamená , za nás , za nás , nemůžeme tuto normu podpořit , tak jak byla předložena , a budeme se přiklánět k těm pozměňovacím návrhům , které tady zazněly od kolegy Bauera a Kolovratníka . ps2017-026-05-006-010.u10.p3.s1
Ještě ke kolegovi Kolovratníkovi prostřednictvím pana předsedajícího . ps2017-026-05-006-010.u10.p3.s2
Vy víte , pane kolego , že ta definice toho malého plavidla je rozhodující mimo jiné právě proto , které plavidlo si musí takovéto zařízení pořídit či ne , koupit či ne . ps2017-026-05-006-010.u10.p3.s3
Ty náklady činí zhruba 150 tisíc . ps2017-026-05-006-010.u10.p3.s4
Na to by žádný převozník nikdy v životě nevydělal . ps2017-026-05-006-010.u10.p3.s5
Takže jakoby není možné přijmout tuto normu bez toho , aby ta definice malého plavidla pod 20 metrů byla již zakotvena , protože jinak by ta norma předcházela , ta povinnost vlastně pořídit si to zařízení předcházela tu možnost jaksi si ho nekoupit v případě , že bych řídil plavidlo menší . ps2017-026-05-006-010.u10.p4.s1
Co se týká toho , co jste teď říkal , že načtete ten malý pozměňovák , co se týká tedy těch technických parametrů pro uvádění nových plavidel do provozu , tak tam se domnívám , že by to mělo probíhat podobnou formou , jako je třeba STK u aut , u automobilů .