|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-29 ps2017-026-05-002-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech /sněmovní tisk 72/ - druhé čtení

Date2019-01-29
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026167.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 236 • previousnext

ps2017-026-05-002-007.u1.p1.s1 7.
ps2017-026-05-002-007.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech /sněmovní tisk 72/ - druhé čtení
ps2017-026-05-002-007.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Jan Kněžínek.
ps2017-026-05-002-007.u1.p2.s2 A ten spěchá.
ps2017-026-05-002-007.u1.p2.s3 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-026-05-002-007.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-026-05-002-007.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v rámci druhého čtení předkládám vládní návrh zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech, který tvoří součást balíčku, jímž bychom chtěli nově upravit problematiku nejenom znalecké činnosti, ale i činnosti tlumočnické, a nahradit tak v dnešní době již nevyhovující zákon o znalcích a tlumočnících, který je z roku 1967, a přestože byl v minulosti několikrát novelizovaný, tak je do značné míry poplatný době, kdy vznikl, a je psaný na úplně jiné společenské poměry, než ve kterých se nyní nacházíme.
ps2017-026-05-002-007.u2.p2.s1 Nový zákon o znalcích a s ním související nový zákon o tlumočnících byl přitom chystán poměrně dlouhou dobu.
ps2017-026-05-002-007.u2.p2.s2 Mluvilo se o něm řadu let.
ps2017-026-05-002-007.u2.p2.s3 Byl dokonce předložen i v minulém volebním období.
ps2017-026-05-002-007.u2.p2.s4 Ta stávající podoba byla Poslanecké sněmovně předložena v lednu minulého roku...
ps2017-026-05-002-007.u3.p1.s1 poprosím o klid v sále.
ps2017-026-05-002-007.u3.p1.s2 Prosím nalevo zejména.
ps2017-026-05-002-007.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-026-05-002-007.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-05-002-007.u4.p1.s2 A když to vezmu hodně stručně, tak cílem toho návrhu je zejména vytvoření podmínek pro kvalitnější výkon znalecké činnosti, takže zpřísnění podmínek pro to, kdo se může stát znalcem a za jakých podmínek znaleckou činnost vykonávat, zpřísnění licenčního řízení, tzn. udělování oprávnění pro výkon znalecké činnosti včetně povinné zkoušky, kterou by museli znalci absolvovat, posílení kontrolní dohledové činnosti a vůbec transparentnosti činnosti znalců skrze mj. zavedení evidence znaleckých posudků, zpřísnění sankcí, které by byly ukládány za porušení povinností atd.
ps2017-026-05-002-007.u4.p2.s1 Návrh byl v rámci projednávání na výborech diskutován velmi podrobně.
ps2017-026-05-002-007.u4.p2.s2 Posléze budou představeny jednotlivé pozměňovací návrhy.
ps2017-026-05-002-007.u4.p2.s3 V tuhle chvíli předesílám, že my jsme velmi intenzivně komunikovali se všemi zainteresovanými a i jsme spolupracovali při přípravě pozměňovacích návrhů, které nám v řadě případů přišly racionální, a jedná se zejména o návrhy, které jsou shrnuty v usnesení ústavněprávního výboru.
ps2017-026-05-002-007.u4.p3.s1 Na druhou stranu ale, a tím taky možná trošku předbíhám, zazní posléze i pozměňovací návrhy, se kterými nesouhlasíme.
ps2017-026-05-002-007.u4.p3.s2 Nesouhlasíme s nimi proto, že podle mého názoru by ta právní úprava měla být co nejobecnější, tak aby dopadala na veškerý okruh znalecké činnosti.
ps2017-026-05-002-007.u4.p3.s3 Jenom pro informaci, v České republice aktuálně máme 8 599 znalců a více než 300 znaleckých ústavů.
ps2017-026-05-002-007.u4.p3.s4 Přitom některé pozměňovací návrhy jsou zásadně iniciovány čtyřmi největšími znaleckými ústavy, používáme pro také označení velká čtyřka, což je ale jenom zlomek problematiky, které se znalecká činnost dotýká.
ps2017-026-05-002-007.u4.p4.s1 Zároveň předesílám, že tím, že byl návrh zákona předložen do Poslanecké sněmovny plus minus o pár dnů přesně před rokem, tak také velmi podporuji pozměňovací návrh, který také zazní, a to je na odložení účinnosti toho zákona.
ps2017-026-05-002-007.u4.p4.s2 My jsme původně chtěli, aby byl účinný od 1. ledna 2020.
ps2017-026-05-002-007.u4.p4.s3 Tím, že vlastně jsme nyní o rok dále, tak velmi podporuji, aby došlo posléze k odložení účinnosti na 1. leden 2021, mj. proto, aby se stihla řádně příprava všech kroků, které bude zavedení tohoto nového velmi potřebného zákona znamenat, včetně vytvoření potřebných informačních systémů, ve kterých bude vedena jak evidence samotných znalců, znaleckých ústavů a znaleckých kanceláří, tak i samotná evidence znaleckých posudků.
ps2017-026-05-002-007.u4.p5.s1 Tolik asi na představení tohoto návrhu pro účely druhého čtení a jsem případně připraven reagovat na konkrétní věci, které by se tohoto návrhu týkaly.
ps2017-026-05-002-007.u5.p1.s1 Děkuji vám, pane ministře.
ps2017-026-05-002-007.u5.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán výboru pro zdravotnictví.
ps2017-026-05-002-007.u5.p1.s3 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 72/1 72/4.
ps2017-026-05-002-007.u5.p2.s1 Poprosím, aby se slova ujala zpravodajka ústavněprávního výboru paní poslankyně Helena Válková a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy nám odůvodnila.
ps2017-026-05-002-007.u5.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-05-002-007.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-05-002-007.u6.p1.s2 Vážený pane předsedo, milé kolegyně, milí kolegové, předesílám, že určitou specifikou těchto všech tří zákonů - jak znaleckého zákona, nebo zákona o znalcích, chcete-li, o tlumočnících a změnového zákona - je to, že jde vlastně o první kámen reformy justice, a to říkám s vědomím toho, že znalci na první pohled do oblasti justice nepatří, ale oni se podílejí svými posudky, a tlumočníci, často na výsledku soudního řízení, již trestního, nebo civilního, a víme bohužel z praxe, a jsme toho svědky v poslední době i v takových opravdu případech, kde jde o hrdla a statky, viz třeba Nečesaný, Kramný, že ne vždycky ty znalecké posudky jsou jednoznačné, kvalitně zpracované, viz sestra z Rumburku, a že dělají tedy řekněme kategorii znalců čest.
ps2017-026-05-002-007.u6.p1.s3 A to je kromě jiného tou zastaralou vágní legislativou, která nestanoví dostatečně standardy, které musí justice klást i na znalecké posudky, nejenom na obžaloby, na práci státních zástupců, na rozsudky, čili na práci soudců, ale i těch, kteří v této oblasti v tom širším smyslu slova pracují a ovlivňují bezprostřední rozhodování.
ps2017-026-05-002-007.u6.p1.s4 A to jsou jistě znalci.
ps2017-026-05-002-007.u6.p2.s1 Takže po tomto širším úvodu jenom upozorním, v čem tu reformu vidíme a proč tenkrát, byť nerada, jsem zvedla ruku, abychom pustili do druhého čtení.
ps2017-026-05-002-007.u6.p2.s2 A tady potvrzuji slova pana ministra spravedlnosti, myslím, že to potvrdí i třeba poslanci, za Piráty pan Michálek, za KSČM pan Ondráček, že s námi spolupracovalo Ministerstvo spravedlnosti, dali jsme dohromady komplexní pozměňovací návrh, kterým jsme posunuli tu reformu tam, kam si myslíme, že by měla směřovat, čili nejenom že vlastně znalec bude mít právo a jistotu, když splní podmínky, že bude jmenovaný, ustanovený jako znalec, ale i to, že bude vědět, jaké standardy se od něj očekávají, za co bude kontrolován, za co bude vyvozována a jaká kárná odpovědnost, a hlavně, že všechno bude jednotné.
ps2017-026-05-002-007.u6.p2.s3 Nebude záležet na tom, jestli byl ustanoven soudním znalcem u Krajského soudu v Plzni, nebo v Ústí nad Labem, nebo v Brně.
ps2017-026-05-002-007.u6.p2.s4 Prostě bude centralizace.
ps2017-026-05-002-007.u6.p3.s1 I proto je navrhovaný posun legisvakance na rok 2021 a bude vytvořeno oddělení, které se bude speciálně zabývat znaleckou činností, a bude samozřejmě mít přehled o všech znaleckých posudcích a bude kontrolovat i ty formální náležitosti, kromě jiného na ministerstvech.
ps2017-026-05-002-007.u6.p3.s2 V tom jenom upozorňuji, že se musela výrazně změnit i ta dotčená ustanovení, která jsou v tom původním vládním návrhu, a současně, a to byla věc, která mně tedy osobně vadila velmi, ale nejenom mně, myslím většině členů ústavněprávního výboru, že zde byla favorizovaná kategorie znaleckých ústavů, veřejných znaleckých ústavů vysokých škol a dost upozaděna role znaleckých kanceláří, což si myslím, že se nám podařilo také vyváženě upravit.
ps2017-026-05-002-007.u6.p3.s3 Není možné dělat rovnítko.
ps2017-026-05-002-007.u6.p3.s4 To opravdu takto ta koncepce reformy námi chápána nebyla.
ps2017-026-05-002-007.u6.p3.s5 A to je právě ten poslední návrh silné čtyřky, budu říkat také, která oceňuje majetek a vidí to optikou jenom toho oceňování majetku trošku zjednodušeně a samozřejmě ve svůj prospěch.
ps2017-026-05-002-007.u6.p3.s6 Takže takto ne.
ps2017-026-05-002-007.u6.p4.s1 Nicméně jsme vyvážili ta postavení a v současné době tím, že ústavněprávní výbor přijal usnesení na své 29. schůzi, která se konala 9. listopadu 2018, kterou přijal vlastně můj pozměňovací návrh, nicméně úzce zpracovaný ve spolupráci s předkladatelem, tedy Ministerstvem spravedlnosti.
ps2017-026-05-002-007.u6.p4.s2 My jsme ho přijali, takže poslanci s tou jedinou výjimkou, o které jsme tady hovořili, vlastně velmi musím pochválit jako zpravodajka disciplinovaně potom v souladu s usnesením ústavněprávního výboru ty své pozměňovací návrhy, formulovali do toho znění, které se změnilo tím, že ústavněprávní výbor přijal ten komplexní pozměňovací návrh.
ps2017-026-05-002-007.u6.p4.s3 Takže prosím, musíme vycházet z toho komplexního návrhu zákona, resp. z toho návrhu zákona pozměněného tím komplexním pozměňovacím návrhem, a k tomu se váží ty pozměňovací návrhy, které budou načítat ostatní poslanci, snad s výjimkou toho návrhu pana poslance Bendy, posledního, který reprezentuje tu silnou čtyřku, který byl tedy na poslední chvíli a který částečně se vrací k tomu vládnímu návrhu, který je ale dávno překonaný.
ps2017-026-05-002-007.u6.p4.s4 A tím pádem si troufnu říct, že je trošku i nejenom nesystémový, ale věcně rozporný.
ps2017-026-05-002-007.u6.p5.s1 Usnesení ústavněprávního výboru bylo v tomto smyslu přijato a ústavněprávní výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila a aby ho schválila ve znění toho mého pozměňovacího návrhu, který byl vložen pod číslem 1479.
ps2017-026-05-002-007.u6.p5.s2 To usnesení jsem vám snad teď trošku zdůvodnila.
ps2017-026-05-002-007.u6.p5.s3 Jinak pokud by ho někdo chtěl, a právo máte, celé načíst, tak je to osm stránek, které skutečně samy o sobě svým rozsahem reprezentují ty zásahy, o kterých jsem hovořila.
ps2017-026-05-002-007.u6.p5.s4 Čili centralizace, povinnost znaleckých kanceláří, aby měly aspoň dva znalce, odpovědnost znaleckých ústavů za to, aby měly znalce, aby se spolupodepisoval.
ps2017-026-05-002-007.u6.p5.s5 Potom pozměňovací návrhy, které to ještě zpřesňují, pana poslance Ondráčka ve vztahu k určitým znaleckým ústavům, které by jinak měly problémy s tím, aby vyhověly všem standardům, pana poslance Michálka, který zlepšil výrazně třeba ty standardy, které jsou kladené požadavky na znalecký posudek, a ukládá tam nové povinnosti.
ps2017-026-05-002-007.u6.p6.s1 Jenom bych chtěla úplně v závěru svého úvodního slova říci, že jsme neopomenuli samozřejmě ty, kterým je tato norma určena, a to jsou znalci.
ps2017-026-05-002-007.u6.p6.s2 Pořádali jsme seminář.
ps2017-026-05-002-007.u6.p6.s3 Pořádali jsme v březnu kulatý stůl.
ps2017-026-05-002-007.u6.p6.s4 Několikrát jsme je pozvali na jednání ústavněprávního výboru.
ps2017-026-05-002-007.u6.p6.s5 jsem se s nimi x-krát setkala v nejrůznějších variantách.
ps2017-026-05-002-007.u6.p6.s6 Takže jestli něco vám můžu, milé poslankyně a milí poslanci, zaručit, tak tato norma se průběžně projednávala se znalci, a byť nikdy všichni znalci ze všech odvětví, protože mezi oceňováním majetku a třeba psychiatrií je relativně dost daleko, nebudou samozřejmě spokojeni, tak přesto jsem si jista, že ta nová úprava bude lepší než ta dosavadní.
ps2017-026-05-002-007.u6.p7.s1 A úplně na závěr.
ps2017-026-05-002-007.u6.p7.s2 Samozřejmě se předpokládá, že s novou odpovědností, s novými požadavky na kvalitu, s výší transparentnosti a se vším, co souvisí s novým pojetím znalecké činnosti jako kvalitního servisu pro kvalitní rozhodování soudu, souvisí samozřejmě i výrazné zvýšení odměn za znaleckou činnost.
ps2017-026-05-002-007.u6.p7.s3 Na to si oprávněně řadu let znalci stěžovali.
ps2017-026-05-002-007.u6.p8.s1 Takže jestli by to takhle stačilo.
ps2017-026-05-002-007.u6.p8.s2 Jinak samozřejmě jsem stejně jako pan ministr k dispozici, protože ta norma není úplně snadná, nikoli snad právně, ale z hlediska organizačně administrativního.
ps2017-026-05-002-007.u7.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-026-05-002-007.u7.p1.s2 A poprosím zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Kaňkovského, aby nás informoval o projednání v jejich výboru, případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-026-05-002-007.u8.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, výbor pro zdravotnictví se zabýval sněmovním tiskem 72 na svých dvou jednáních.
ps2017-026-05-002-007.u8.p1.s2 Prvá schůze byla 7. listopadu a ta přerušila projednávání tohoto bodu.
ps2017-026-05-002-007.u8.p1.s3 Následně na své 30. schůzi 21. listopadu výbor pro zdravotnictví doporučil Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech.
ps2017-026-05-002-007.u8.p1.s4 A je to shrnuto ve sněmovním tisku 72/4.
ps2017-026-05-002-007.u9.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil s přednostním právem pan místopředseda Okamura.
ps2017-026-05-002-007.u10.p1.s1 Vážené dámy a pánové, tady teď projednáváme vládní návrh zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech a musím říci, že z našeho pohledu samozřejmě legislativa bezesporu přesnější zákon o znalcích potřebuje.
ps2017-026-05-002-007.u10.p1.s2 Nicméně tento návrh v tom původním znění, které tady projednáváme, v mnohém mění některé podmínky pro odborné znalce, ovšem odborná veřejnosti si stěžuje, že nebyl s dostatečně konzultovaný.
ps2017-026-05-002-007.u10.p1.s3 Renomované znalecké firmy ho nepovažují za dobrý a zdá se, že k němu vznášely marně své připomínky.
ps2017-026-05-002-007.u10.p2.s1 Zákon například nastavuje rozdílné požadavky na znalecký ústav a znaleckou kancelář, a dochází tak k nerovnoprávnému postavení těchto institucí.
ps2017-026-05-002-007.u10.p2.s2 Zákon také trochu kontroverzně a nepřesně stanovuje společnou a nerozdílnou odpovědnost znalce-zaměstnance, který pracuje pro znaleckou kancelář, za způsobenou újmu.
ps2017-026-05-002-007.u10.p2.s3 To ovšem bude pro jednotlivé tyto znalce naprosto nepřijatelné a v rozporu se zákoníkem práce a pracovními smlouvami těchto osob.
ps2017-026-05-002-007.u10.p2.s4 Je to pro nepřijatelné.
ps2017-026-05-002-007.u10.p2.s5 U návrhu není jasné, zda budou mít znalci-zaměstnanci tuto společnou a nerozdílnou odpovědnost za újmu i v případě, pokud se částečně podíleli na znaleckém posudku.
ps2017-026-05-002-007.u10.p2.s6 Znalci pracující ve znalecké kanceláři zpravidla nebudou moci z povahy svého pracovního zařazení rozhodnout o konečné podobě znaleckého posudku, a tak ani nemůžou být za posudek zodpovědní.
ps2017-026-05-002-007.u10.p2.s7 A takto rozporných paragrafů, které je nutné v tomto vládním návrhu zákona, je samozřejmě více, a my jenom doufáme, že budou pro závěrečné třetí čtení opraveny.
ps2017-026-05-002-007.u10.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-05-002-007.u11.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-026-05-002-007.u11.p1.s2 Jako další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Ondráček.
ps2017-026-05-002-007.u12.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní ministryně, pane ministře, kolegyně a kolegové, nevím, jestli jste byli schopni všechno pojmout, jak paní zpravodajka, paní kolegyně Válková, mluvila o tom zákoně.
ps2017-026-05-002-007.u12.p1.s2 bych jenom trošičku zpětně, jak jsme projednávali tento zákon, jestli si vzpomenete, 25. května loňského roku jsem zde vystoupil v rámci tohoto zákona, ale i těch zákonů, které na to pak navazují, o soudních tlumočnících atd., a v podstatě nejen , ale řada mých kolegů, popřípadě kolegyň, jsme předložený materiál z dílny Ministerstva spravedlnosti tehdejšího ministra spravedlnosti Pelikána velmi kritizovali, dokonce padly návrhy na vrácení k přepracování, které přijaty nebyly, a i paní zpravodajka v podstatě - a jsem to zde zmínil, dovolím si to přesně připomenout - jen z politické korektnosti ke svému stranickému kolegovi neřekla pravý stav tohoto materiálu, který nám tady byl předkládán, a tak jsem docela popřál, aby se v těch dvou měsících, protože jsme tu lhůtu na projednávání ve výboru ve druhém čtení zkrátili na dva měsíce, aby si tam pěkně kolegové mákli a snažili se to předělat, protože to určitě nebudou mít jednoduché.
ps2017-026-05-002-007.u12.p1.s3 A vidíte, že ta slova, která jsem pronesl 25. května 2018, se v podstatě potvrdila, protože jsme na konci ledna, takže ta lhůta, která byla původně dvouměsíční, kterou si pan ministr zkrátil ze standardních tří měsíců na dva, se naplnila a čtyřnásobně překročila.
ps2017-026-05-002-007.u12.p2.s1 Samozřejmě na druhou stranu by bylo potřeba říci, že tak jak jsem to predikoval, paní zpravodajka s Ministerstvem spravedlnosti odvedly velký kus práce a připravily ten zmiňovaný komplexní pozměňovací návrh, který je teď brán jako základ toho celého materiálu.
ps2017-026-05-002-007.u12.p2.s2 V podstatě můžeme říct, že paní zpravodajka tu práci odvedla za Ministerstvo spravedlnosti, respektive za tehdejšího ministra Pelikána.
ps2017-026-05-002-007.u12.p2.s3 Kolegové z Ministerstva spravedlnosti v tom tedy teď akorát byli hodně nápomocni a pomohli nám v mnoha věcech.
ps2017-026-05-002-007.u12.p2.s4 A jak bylo zmíněno paní zpravodajkou, došlo poté k tomu, kdy ústavněprávní výbor přijal ten komplexní pozměňovací návrh jako základ projednávání tohoto tisku 72, že jsme zjistili některé ještě dílčí nedostatky, které ta komplexní novela nebyla schopná obsáhnout, protože jsme to, jak se říká, tvořili v podstatě na koleně.
ps2017-026-05-002-007.u12.p3.s1 Můj pozměňovací návrh, který jsem vložil do systému a ke kterému se potom následně přihlásím, reaguje na požadavek instituce, kterou je Kriminalistický ústav Praha, který v loňském roce oslavil šedesát let své existence, a je to přední špičkové vědecké pracoviště na úseku kriminalistiky.
ps2017-026-05-002-007.u12.p3.s2 Společně s tímto ústavem byly opomenuty takové věci, jako je Pyrotechnická služba Policie České republiky, která dělá znalecké posudky v oboru, a samozřejmě Vojenská policie jako ústav a samozřejmě její specialisté u (nesrozumitelné)Vojenské policie.
ps2017-026-05-002-007.u12.p3.s3 Takže jsem vyvolal nové jednání s Ministerstvem spravedlnosti a podařilo se nám dojednat pozměňovací návrh, který reaguje právě na ty problémy, které by přijetím toho pozměňovacího návrhu, komplexního pozměňovacího návrhu, který byl zpracován, vznikly právě Kriminalistickému ústavu Praha, Pyrotechnické službě Policie České republiky a dalším zmiňovaným organizacím působícím na úseku vyšetřování, respektive dokumentování trestné činnosti.
ps2017-026-05-002-007.u12.p4.s1 Ten pozměňovací návrh byl zpracován Ministerstvem spravedlnosti za spolupráce právě těchto zmiňovaných institucí.
ps2017-026-05-002-007.u12.p4.s2 Je ve všeobecné shodě s nimi.
ps2017-026-05-002-007.u12.p4.s3 pak odkážu na sněmovní dokument a požádám vás, vážené kolegyně a kolegové, o podporu, abychom takovou významnou instituci, jako je Kriminalistický ústav Praha, a další instituce nepřipravili o možnost provádět znaleckou činnost, která je mnohdy jedinečná a jediná v České republice.
ps2017-026-05-002-007.u12.p4.s4 Děkuji za podporu.

Text viewDownload CoNNL-U