ps2017-026-04-012-034.u1.p1.s1
34 . ps2017-026-04-012-034.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 153 / 1994 Sb . , o zpravodajských službách České republiky , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 154 / 1994 Sb . , o Bezpečnostní informační službě , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 240 / - prvé čtení ps2017-026-04-012-034.u1.p2.s1
Pardon , pane poslanče Profante , já jsem vás omylem odmazal , tak přihlaste ještě jednou do obecné rozpravy . ps2017-026-04-012-034.u1.p2.s2
Z pověření vlády návrh měl uvést premiér Andrej Babiš , nicméně pověřil ministra spravedlnosti Jana Kněžínka . ps2017-026-04-012-034.u1.p2.s3
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2017-026-04-012-034.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-026-04-012-034.u2.p1.s2
Tento návrh novely zákona o zpravodajských službách , o Bezpečnostní informační službě a o Vojenském zpravodajství reaguje na aktuální společenský vývoj v oblasti , která souvisí s činností zpravodajských služeb , včetně vývoje v oblasti veřejné správy a rozvoje elektronizace , eGovernmentu . ps2017-026-04-012-034.u2.p1.s3
Jedná se v zásadě o několik dílčích opatření , která tedy mají vytvořit předpoklady pro efektivnější činnost zpravodajských služeb v zájmu ochrany zájmů a bezpečnosti ČR . ps2017-026-04-012-034.u2.p2.s1
Jednou z novinek je , že ke stávajícímu oprávnění , podle kterého zpravodajské služby již dnes mohou získávat informace z evidencí vedených ústředními orgány státní správy , mají přibýt pravidla , podle kterých by v případech , kdy to bude důvodné , získávaly podobné informace i od orgánů územní samosprávy , které souvisejí tedy s činností územní samosprávy . ps2017-026-04-012-034.u2.p2.s2
Nově by měla být zavedena pravidla pro získávání informací od Generálního ředitelství cel , a to v zásadě v podobném rozsahu , v jakém dnes je možné takové informace získávat již od Finanční správy , od Generálního finančního ředitelství , a rozšíření možnosti , která už dnes existuje , získávat informace od bank o jejich činnosti , zejména tedy o tocích finančních prostředků . ps2017-026-04-012-034.u2.p2.s3
Samozřejmě ta souvislost je zřejmá . ps2017-026-04-012-034.u2.p2.s4
Jde zejména o boj proti mezinárodnímu terorismu . ps2017-026-04-012-034.u2.p3.s1
V návaznosti na rozvoj elektronizace potom se předpokládá zpřesnění a rozšíření pravidel pro evidenční ochranu činnosti zpravodajských služeb . ps2017-026-04-012-034.u2.p3.s2
Jinými slovy , s tím souvisí i problematika krycích dokladů a vůbec tedy vytváření legendy pro to , aby zpravodajské služby mohly efektivně fungovat i na základě krycích dokladů tak , aby celá ta identita byla dostatečně věrohodná a nebylo možné její rozkrytí neoprávněnými osobami . ps2017-026-04-012-034.u2.p4.s1
Další novinkou , která má přispět zejména k boji s mezinárodním terorismem , je potom vytvoření pravidelně aktualizované referenční databáze osob v digitální podobě , která v zásadě by měla být anonymizovanou evidencí fotografií osob , které jsou nebo mohou být spojeny s teroristickou činností , tak aby je bylo možné případně ztotožnit na základě jejich podobizny . ps2017-026-04-012-034.u2.p5.s1
A posledním tematickým okruhem je potom sjednocení právní úpravy v oblasti používání odposlechů zpravodajskými službami , kde v současné době existuje jistá disproporce mezi úpravou podle trestního řádu , podle kterého se používání odposlechů povoluje na čtyři měsíce , a úpravou platnou pro zpravodajské služby , kde toto povolení je platné pouze tři měsíce . ps2017-026-04-012-034.u2.p5.s2
V zásadě jde pouze o sjednocení této lhůty na tu lhůtu čtyřměsíční . ps2017-026-04-012-034.u2.p6.s1
Vzhledem k tomu , v jaké době se nacházíme , jsem přesvědčen , že všechny návrhy , které se týkají posílení pravomocí zpravodajských služeb , jsou velmi dobře odůvodněné , jsou důvodné , a moc tedy prosím o to , aby ten návrh byl propouštěn do dalšího čtení . ps2017-026-04-012-034.u2.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-026-04-012-034.u3.p1.s1
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vít Rakušan . ps2017-026-04-012-034.u3.p1.s2
Máte slovo . ps2017-026-04-012-034.u3.p1.s3
Prosím . ps2017-026-04-012-034.u4.p1.s1
Děkuji vám , pane předsedající . ps2017-026-04-012-034.u4.p1.s2
Dámy a pánové , kolegyně , kolegové . ps2017-026-04-012-034.u4.p1.s3
Pouze na začátek i z pohledu tajných služeb se v této fázi jedná o maximum možného , co lze prosadit , nicméně samy tajné služby mají dlouhodobě ten názor , že zákon zabývající se jejich prací by si vyžadoval důkladnější revizi , vyžadoval by si kompletní novelizaci , a tady se stále bavíme pouze o dílčích aspektech toho , co by mohlo práci našich zpravodajců v té nové , poměrně turbulentní a stále se měnící době zjednodušit . ps2017-026-04-012-034.u4.p2.s1
Já bych ještě rád v hlavních bodech shrnul principy navrhované novely . ps2017-026-04-012-034.u4.p2.s2
Doplnění oprávnění zpravodajských služeb o získávání údajů uchovávaných orgány samosprávy v souvislosti s výkonem samosprávy a stanovení povinností orgánů veřejné správy vyhovět za splnění zákonných podmínek žádosti zpravodajské služby o poskytnutí informací . ps2017-026-04-012-034.u4.p2.s3
Dále se jedná o posílení evidenční ochrany údajů tím , že nebude omezen výčet informačních systémů veřejné správy , z nichž se poskytují údaje o přístupu k evidenčně chráněným údajům . ps2017-026-04-012-034.u4.p2.s4
Dále , že evidenční ochrana údajů bude poskytována také informačními systémy , které využívají údaje z informačních systémů veřejné správy , a tím , že budou poskytovány také neveřejné nebo znepřístupněné údaje o přístupu k evidenčně chráněným údajům . ps2017-026-04-012-034.u4.p3.s1
Zavedení možnosti pro zpravodajské služby získávat údaje od bank prostřednictvím jiného subjektu . ps2017-026-04-012-034.u4.p3.s2
O tom hovořil podrobněji pan ministr . ps2017-026-04-012-034.u4.p3.s3
Rovněž prodloužení doby pro povolení použití zpravodajské techniky Bezpečnostní informační službou a Vojenským zpravodajstvím na dobu čtyř měsíců popsal pan ministr ve své zprávě . ps2017-026-04-012-034.u4.p4.s1
Zpravodajské služby rovněž usilují o posílení součinnosti poskytnuté ze strany orgánů veřejné správy při zřizování krycích prostředků a krycích dokladů zpravodajských služeb . ps2017-026-04-012-034.u4.p4.s2
Dalším bodem je vytvoření pravidelně aktualizované referenční databáze digitálních podob osob na základě databází , do kterých jsou již nyní oprávněny vstupovat . ps2017-026-04-012-034.u4.p5.s1
Navrhované změny jsou odůvodňovány ze strany zpravodajských služeb rizikem nejednotného výkladu stávajících zákonných ustanovení v důsledku neustálené terminologie v zákonech upravujících vedení evidencí , registrů a informačních systémů . ps2017-026-04-012-034.u4.p5.s2
Dále za současného stavu nelze vyloučit , že část objemu dat bude poskytována způsobem nikoliv dálkovým , což znamená sníženou účinnost evidenční ochrany v důsledku vyšší časové náročnosti tohoto klasického , tedy ne dálkového způsobu . ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s1
Ve vztahu k povinnosti orgánů veřejné správy poskytovat požadovanou informaci lze dovodit z principu dobré správy , že ten orgán nemůže bezdůvodně odmítnout poskytnutí informace jinému státnímu orgánu . ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s2
Toto odmítnutí musí být odůvodněno , například úpravou mlčenlivosti apod . ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s3
Vynutitelnost takové povinnosti je z pohledu předkladatelů v současné době nedostatečná . ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s4
Bezproblémovému průběhu vyřizování žádostí zpravodajských služeb navíc brání výše uvedené historické srovnání se starší zákonnou úpravou . ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s5
Ve vztahu k poskytování informací vedených v souvislosti s celou šíří veřejné databáze , nikoliv jen správy státní , ale i samosprávy , je nutno konstatovat , že potřebné informace lze v zásadě zjistit jinými prostředky získávání informací , ovšem zdlouhavým a neefektivním způsobem . ps2017-026-04-012-034.u4.p7.s1
Dále poněkud zastaralá úprava krycích prostředků a krycích dokladů skrývá nebezpečí takové své aplikace , která by mohla právě tyto krycí a důležité prostředky ve svém důsledku prozradit . ps2017-026-04-012-034.u4.p8.s1
Asi nejvíce diskutabilní částí , o které jistě může být vedena diskuze , je potřebnost vytvoření referenční databáze - tedy potřebnost deklarovaná našimi tajnými službami - digitálních podob osob , které tedy ilustrují případy pohybu osob potenciálně spojených s terorismem , ve kterých zpravodajské služby mohou disponovat obrazovými záznamy zájmové osoby , ať už z vlastní činnosti , či od zahraničních partnerů , avšak jejich následná identifikace je dle názoru tajných služeb z důvodu absence výše popsaného nástroje časově znesnadněna . ps2017-026-04-012-034.u4.p9.s1
Přes některé aspekty , které jistě mohou vyvolávat diskuse , které jsou legitimní , nejrůznější pozměňovací návrhy , například ve druhém čtení , jako zpravodaj tohoto zákona doporučuji daný zákon k postoupení do dalšího kola legislativního procesu , tedy do druhého čtení . ps2017-026-04-012-034.u4.p9.s2
Děkuji . ps2017-026-04-012-034.u5.p1.s1
Tak , to byl zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vít Rakušan . ps2017-026-04-012-034.u5.p1.s2
Nyní tedy otvírám obecnou rozpravu a mám tady jednu přihlášku , pan poslanec Ondřej Profant . ps2017-026-04-012-034.u5.p1.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s1
Dobré poledne , vážená sněmovno , vážená veřejnosti . ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s2
Pan ministr nám to tu odůvodnil , vysvětlil nám , že potřebujeme vyšší efektivnost zpravodajských služeb apod . ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s3
Nicméně co mně tady velmi chybí , je bavit se o tom , jaký je nad nimi civilní dohled . ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s4
V současnosti je totiž velmi slabý . ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s5
Oni např . mají povinnost používat spisové služby , ale když zjistíte , jestli je někdo kontroluje , jestli je používají , jestli s nimi nakládají správně atd . , tak nekontroluje , protože to v zákoně ošetřeno nemáme . ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s1
Máme tu sněmovní komise samozřejmě pro zpravodajské služby , pro odposlechy apod . , tak to je docela dobré . ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s2
No , problém je , že jsme schválili jejich rozšíření , aby tam byli zástupci všech politických stran v Poslanecké sněmovně , a za více než rok se to nestalo . ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s3
To opravdu není kontrola , kterou by si takto citlivé téma zasloužilo . ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s4
Zvláště ne v momentě , kdy na jedné straně rozšiřujeme pravomoci zpravodajských služeb a na druhé straně naši nejvyšší ústavní činitelé zpochybňují jejich závěry . ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s5
Asi všichni víme o tom , co prohlásil pan prezident , asi všichni víme , jak složitý vztah měl pan premiér s varováním NÚKIBu , jak několikrát otáčel svá tvrzení , a doteď je z toho velmi zmaten , co se vlastně stalo a co to znamená . ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s6
Pořád se někde objevuje , že zakazujeme mobilní telefony . ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s7
Popřípadě , jaké problémy má pan místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip . ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s8
Také varování , které sice nevznesla zpravodajská služba , ale vycházelo z informací od zpravodajských služeb . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s1
Jak už naznačil zpravodaj , my jako pirátská strana máme největší problém s tou referenční databází digitálních podob osob . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s2
To je jednoduše řečeno velký bratr . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s3
Měli jsme to tady už jako přílepek k GDPR . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s4
A tady se v tom nadále pokračuje . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s5
A my proto nevidíme pro budování takovýchto šmírovacích databází , nevidíme důvod . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s6
Jak jsem řekl , pojďme se o tom bavit , ale v ten moment pojďme rozšiřovat ten civilní dohled , aby byl opravdu účinný , aby byl nezpochybnitelný , což tu dnes zcela viditelně není . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s7
Koneckonců my třeba kontrolujeme odposlechy , ale kdo kontroluje data z data detention , které povinně dělají mobilní operátoři , kteří ukládají data ? ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s8
No nekontroluje to nikdo . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s9
Ta data jsou , policie a další instituce si k nim vyžádají přístup - a kdo kontroluje , jak se s nimi nakládá ? ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s10
No viditelně nikdo . ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s11
Jsou uložena dokonce u soukromých subjektů , které jsme tím pouze zatížili . ps2017-026-04-012-034.u6.p4.s1
Já souhlasím tady s tím , co tady již bylo řečeno , že tato legislativa je velmi zastaralá a potřebovala by koncepční změnu , ale tou koncepční změnou nesmí být pouze , že zpravodajským službám povolíme všechno , co chtějí . ps2017-026-04-012-034.u6.p4.s2
To musí být , že budeme budovat zpravodajské instituce pro 21 . století , kde budou vyváženy zájmy demokratického právního státu a nějaké té efektivity v těchto věcech . ps2017-026-04-012-034.u6.p4.s3
Z těchto důvodů my prosíme - nebo vznáším návrh na vrácení k přepracování . ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s1
Tak . ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s2
Já reflektuji váš návrh . ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s3
A nyní tady mám jednu faktickou poznámku . ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s4
Takže já požádám o vystoupení pana poslance Pavla Žáčka . ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s5
Prosím , vaše dvě minuty . ps2017-026-04-012-034.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-04-012-034.u8.p1.s2
Já jenom bych dodal k ctěnému předřečníkovi , že pochopitelně orgány Poslanecké sněmovny kompetentní se vyjádřily k tomu zpochybňování našich zpravodajských služeb . ps2017-026-04-012-034.u8.p1.s3
Myslím , že jsme opakovaně probírali i potřebu reagovat na novou situaci , která se dramaticky mění , na nové technologie . ps2017-026-04-012-034.u8.p1.s4
Proto si myslím , že určitý posun , byť to není komplexní změna našeho právního řádu , ve fungování zpravodajských služeb je namístě . ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s1
Myslím si , že velkým tématem je pochopitelně i ta kontrola . ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s2
V této souvislosti , protože máme samozřejmě zkušenosti z minulosti , které nejsou příliš vábné , s čím je konfrontujeme , to je činnost Státní bezpečnosti a dalších komunisticky bezpečnostních složek . ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s3
Tak jenom zmíním to , co doufám , že už je zažehnáno , uvidíme , že Ministerstvo vnitra v této době navrhovalo nařízení vlády , ve kterých měly být začerňovány , nebo které měly být nezveřejňovány , a to i ve vědeckých pracích , jména příslušníků státní bezpečnostní agenturní sítě a dalších bezpečnostních složek nebo orgánů komunistické strany , které nás tady represivně postihovaly . ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s4
Připadá mi to samozřejmě v této situaci velmi , velmi zvláštní a velmi kontroverzní a je namístě to tady zmínit . ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s5
Děkuji . ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s2
Takže zatím přihláška do obecné rozpravy . ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s3
Rozhlédnu se po sále . . . nevidím žádnou další přihlášku , takže končím obecnou rozpravu . ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s4
Táži se pana ministra , pana poslance zpravodaje Víta Rakušana , máte zájem o závěrečné slovo ? ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s5
Ano . ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s6
Takže pan ministr ne , ale pan zpravodaj ano . ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s7
Prosím . ps2017-026-04-012-034.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-026-04-012-034.u10.p1.s2
Žádné dlouhé závěrečné slovo . ps2017-026-04-012-034.u10.p1.s3
Pouze bych chtěl zrekapitulovat , jak ta poměrně krátká debata probíhala , a chtěl bych tedy upozornit na to , že zde byl vznesen návrh na vrácení daného návrhu k přepracování . ps2017-026-04-012-034.u10.p1.s4
Děkuji .