|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-02 ps2017-019-09-008-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 132/ - druhé čtení

Date2018-10-02
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019313.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 381 • previousnext

ps2017-019-09-008-010.u1.p1.s1 10.
ps2017-019-09-008-010.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 132/ - druhé čtení
ps2017-019-09-008-010.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček.
ps2017-019-09-008-010.u1.p2.s2 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2017-019-09-008-010.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-008-010.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych velmi stručně uvedl druhé čtení tohoto zákona, který projednávala Poslanecká sněmovna ještě -
ps2017-019-09-008-010.u3.p1.s1 vás, pane ministře, přeruším, ale myslím, že je tady velký hluk, protože se poslanci přesouvají.
ps2017-019-09-008-010.u3.p1.s2 Takže chvilku počkáme.
ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s2 Tento zákon projednávala Poslanecká sněmovna ještě za dob minulé vlády.
ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s3 To znamená, v prvním čtení ten materiál uváděl můj předchůdce, pan tehdejší ministr vnitra Metnar.
ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s4 nezastírám, že jsem v době, kdy ten materiál byl předložen do Poslanecké sněmovny, měl jisté výhrady k jeho obsahu.
ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s5 Nicméně proběhla politická jednání, jejichž výsledkem jsou některé pozměňovací návrhy.
ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s6 Asi tím hlavním pozměňovacím návrhem je návrh, který přednese kolegyně Valachová.
ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s7 A chci říci, že ve znění takto navržených pozměňovacích návrhů jsem připraven se s tím materiálem ztotožnit.
ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s8 Tudíž asi není třeba, abych jej dále komentoval, a případně jsem připraven odpovědět ve třetím čtení na otázky či okomentovat vznesené pozměňovací návrhy.
ps2017-019-09-008-010.u4.p2.s1 vám děkuji.
ps2017-019-09-008-010.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-019-09-008-010.u5.p1.s2 Než budeme pokračovat, tak tady mám nějaké omluvenky.
ps2017-019-09-008-010.u5.p1.s3 Pan poslanec Špičák ruší svou omluvu od hodin do konce pracovního dne, neboť je již přítomen.
ps2017-019-09-008-010.u5.p1.s4 Paní poslankyně Maxová se nám omlouvá mezi hodin z rodinných důvodů, pan poslanec Fridrich se nám omlouvá dnes od do konce jednacího dne z pracovních důvodů a pan poslanec Lipavský se nám omlouvá od do hodin z důvodu služební cesty.
ps2017-019-09-008-010.u5.p2.s1 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-019-09-008-010.u5.p2.s2 Iniciativně tento tisk projednal také výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2017-019-09-008-010.u5.p2.s3 Usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 132/1, ústavněprávní výbor předložil záznam, který byl doručen jako sněmovní tisk číslo 132/2.
ps2017-019-09-008-010.u5.p3.s1 Prosím, aby se ujala slova zpravodajka ústavněprávního výboru poslankyně Kateřina Valachová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy zdůvodnila.
ps2017-019-09-008-010.u5.p3.s2 Prosím.
ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo.
ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s2 Novela zákona o státní službě byla podrobena kritice v rámci prvního čtení.
ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s3 Padly zde návrhy na zamítnutí i vrácení.
ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s4 Následně byl návrh zákona propuštěn do projednání výbory.
ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s5 Garančním výborem byl určen ústavněprávní výbor, dalším výborem určeným k projednání byl určen výbor pro veřejnou správu.
ps2017-019-09-008-010.u6.p2.s1 Co se týká ústavněprávního výboru, ten schválil na svém zasedání několik pozměňovacích návrhů, avšak nepřijal celkové usnesení k doporučení či nedoporučení novely zákona o státní službě plénu ke schválení.
ps2017-019-09-008-010.u6.p2.s2 Za chvíli tyto pozměňovací návrhy podrobněji představím.
ps2017-019-09-008-010.u6.p3.s1 Výbor pro veřejnou správu také projednal tento návrh zákona.
ps2017-019-09-008-010.u6.p3.s2 Předpokládám, že to bude více přiblíženo předsedou tohoto výboru.
ps2017-019-09-008-010.u6.p3.s3 Nicméně co se týče výboru pro veřejnou správu, tento doporučil návrh zákona ke schválení.
ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s1 Nyní tedy k ústavněprávnímu výboru.
ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s2 Ústavněprávní výbor schválil a doporučil plénu Poslanecké sněmovny tři pozměňovací návrhy.
ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s3 Prvním pozměňovacím návrhem byl pozměňovací návrh paní poslankyně Ožanové.
ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s4 Tento pozměňovací návrh, zjednodušeně řečeno, umožňuje využít personální kapacity stávajících státních úřadů lépe než doposud.
ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s5 Je tedy podle mého soudu v souladu s principy státní služby, kterými je mimo jiné princip profesionalizace státní služby.
ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s6 Tento pozměňovací návrh bude umožňovat, samozřejmě v případě finálního schválení, to, aby například Ministerstvo financí mohlo lépe využít personální kapacity Finanční správy nebo aby Ministerstvo práce a sociálních věcí lépe mohlo využít personální kapacity úřadu práce či České správy sociálního zabezpečení.
ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s7 Zvyšuje propustnost mezi těmito institucemi a umožňuje lépe využít personální kapacity a rozšíření vstupu těchto personálních kapacit do výběrových řízení u ústředních orgánů státní správy, v tomto případě ministerstev.
ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s8 Ačkoliv používám tyto příklady, je jasné, že se to samozřejmě týká všech podřízených úřadů jednotlivých typů ministerstev.
ps2017-019-09-008-010.u6.p5.s1 Co je důležité říci - protože bezpochyby opozice je bdělá, tak bych to případně na plénu jistě diskutovala - je to, že tento pozměňovací návrh také umožňuje zmírnit, kvalifikační předpoklady v některých případech, kdy napříště bychom mohli využít i ty pracovníky, kteří podle stávajícího znění zákona o státní službě nemají požadované formální vzdělání, nicméně desítky let v rámci státní služby působí a jsou samozřejmě pravidelně hodnoceni a dosahují dobrých výsledků.
ps2017-019-09-008-010.u6.p6.s1 Motivací tohoto pozměňovacího návrhu je nejenom profesionalizace státní služby a vyšší prostupnost mezi jednotlivými institucemi, ale asi nelze zastírat, že je to i krok k lepšímu využití sil v situaci, kdy se také stát a státní orgány potýkají s nedostatkem kvalifikovaných a kvalitních pracovníků.
ps2017-019-09-008-010.u6.p6.s2 Kvalita státní služby potom bude napříště samozřejmě zajištěna tak jako doposud pravidelným služebním hodnocením a také vzděláváním zaměstnanců ve státní službě.
ps2017-019-09-008-010.u6.p7.s1 Další pozměňovací návrh, který ústavněprávní výbor projednal a doporučil, to znamená, byla pro něho získána většina, je pozměňovací návrh pana poslance Bartoška.
ps2017-019-09-008-010.u6.p7.s2 Tento pozměňovací návrh reaguje na kritiku, která zazněla v rámci prvního čtení na plénu Poslanecké sněmovny směrem k tehdy formulovanému vládnímu návrhu zákona o státní službě, a prodlužuje dobu, za kterou by bylo možné znovu služebně hodnotit státního zaměstnance, a to na delší dobu, než je stávající vládní návrh.
ps2017-019-09-008-010.u6.p7.s3 Pokud si vzpomínáte, tak právě tento fakt byl kritizován stran odborových organizací státních zaměstnanců i stran organizací zabývajících se transparentností.
ps2017-019-09-008-010.u6.p7.s4 Tento pozměňovací návrh tedy také byl ústavněprávním výborem projednán, schválen a doporučen ke schválení.
ps2017-019-09-008-010.u6.p8.s1 Třetím pozměňovacím návrhem, který byl projednán ústavněprávním výborem, byl návrh pana poslance Chvojky, kterým navrhl určité změny zákona o zahraniční službě, které vycházejí ze stávající praxe zahraniční státní služby, zohledňují její specifika a jsou žádoucí z hlediska dalšího zajištění zahraniční státní služby i samozřejmě zvyšování kvality zahraniční státní služby.
ps2017-019-09-008-010.u6.p8.s2 Jedná se tedy z tohoto pohledu o pozměňovací návrh, který spíše zohledňuje specifika zahraniční státní služby proti státní službě obecné, a zároveň je to úprava týkající se praktických věcí této služby.
ps2017-019-09-008-010.u6.p8.s3 A asi si vzpomínáte, že to není první změna, která v minulých letech směrem k zahraniční státní službě prošla.
ps2017-019-09-008-010.u6.p8.s4 Takže také tento pozměňovací návrh ústavněprávní výbor doporučil.
ps2017-019-09-008-010.u6.p9.s1 Je třeba asi také říci, že pozměňovací návrhy, které jsem popsala, měly podporu Ministerstva vnitra z pohledu doporučení.
ps2017-019-09-008-010.u6.p9.s2 Byla to souhlasná doporučení v případě poslankyně Ožanové a poslance Chvojky.
ps2017-019-09-008-010.u6.p9.s3 V případě poslance Bartoška se jednalo o neutrální stanovisko stran Ministerstva vnitra.
ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s1 Další pozměňovací návrhy, které ústavněprávní výbor přijal, nebudu blíže popisovat.
ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s2 Nebyly jím doporučeny a schváleny.
ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s3 Jak jsem zmínila, ústavněprávní výbor, ačkoliv tyto tři pozměňovací návrhy projednal, doporučil, byla tam většina ústavněprávního výboru pro schválení, tak nepřijal celkové usnesení směrem k plénu.
ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s4 Proto tyto tři pozměňovací návrhy byly z procesní opatrnosti danými poslanci načteny do elektronického systému Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s5 Nicméně pokládám za důležité říci a znovu zdůraznit, že ústavněprávní výbor většinově tyto pozměňovací návrhy podpořil.
ps2017-019-09-008-010.u6.p11.s1 V tuto chvíli je to za mne, tedy jako ze strany zpravodajky, vše.
ps2017-019-09-008-010.u6.p11.s2 Zároveň si dovoluji, vážený pane předsedající, avizovat svoje vystoupení ke změnám zákona o státní službě k onomu pozměňovacímu návrhu, který avizoval ministr vnitra a jehož přijetím je podmíněn souhlas a doporučení Ministerstva vnitra s novelou zákona o státní službě jako takové, a dovoluji se přihlásit s přednostním právem za sociálně demokratický klub jako místopředsedkyně klubu.
ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s2 Ano, to vystoupení bylo avizováno.
ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s3 Nyní prosím zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslance Martina Kupku, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případný pozměňovací návrh odůvodnil.
ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s4 Ale obávám se, že pan poslanec Kupka tu není, takže budeme muset změnit zpravodaje.
ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s5 Prosím pana předsedu Bartoše, jestli někoho na mysli nebo jestli to přednese sám.
ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s6 tady to usnesení kdyžtak mám.
ps2017-019-09-008-010.u8.p1.s1 tedy zaskočím za pana poslance Kupku, který je zpravodajem.
ps2017-019-09-008-010.u8.p1.s2 Jenom krátce.
ps2017-019-09-008-010.u8.p1.s3 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal tento sněmovní tisk a doporučil ho ke schválení.
ps2017-019-09-008-010.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-008-010.u9.p1.s2 A nyní tedy prosím s přednostním právem paní poslankyni Valachovou za klub ČSSD.
ps2017-019-09-008-010.u9.p1.s3 A otevírám rozpravu, aby to bylo jasné.
ps2017-019-09-008-010.u9.p1.s4 Prosím, paní poslankyně.
ps2017-019-09-008-010.u10.p1.s1 Takže ještě jednou.
ps2017-019-09-008-010.u10.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, dovolte, abych vám představila pozměňovací návrh k novele zákona o státní službě, ke kterému jsme, podotýkám, dospěli po dlouhém vyjednávání a konzultacích, a jsme tedy v tomto pozměňovacím návrhu a ve změně zákona o státní službě z hlediska vládního návrhu ve shodě sociálně demokratický klub a také klub hnutí ANO.
ps2017-019-09-008-010.u10.p2.s1 Snažili jsme se najít takové úpravy zákona o státní službě, které vyhoví a zareagují na námitky, které tady padly při prvním čtení na plénu Sněmovny, námitky, které jsme slyšeli od odborového svazu státních zaměstnanců, námitky, které jsme si vyslechli od některých nevládních organizací, které se dlouhodobě zabývají transparentností státní služby, a koneckonců řekněme neutrální stanovisko, doposud neutrální stanovisko Evropské komise k případné novelizaci zákona o státní službě, protože finální stanovisko Komise zatím nesdělila, vnímajíc to, že zákon o státní službě kromě toho, že to je páteřní zákon pro funkční, profesionálně nezávislou státní službu, a zákon, který i z hlediska Ústavy nám zajišťuje oddělení, řekněme, od politické linie řízení státu, tak zároveň je potřeba připomenout, že to byla také předběžná podmínka pro čerpání evropských fondů, tak jak byla projednávána v minulém funkčním období.
ps2017-019-09-008-010.u10.p2.s2 S vědomím této odpovědnosti jsme tedy hledali ty změny, které by rozpravě vyhověly.
ps2017-019-09-008-010.u10.p3.s1 První věcí, kterou chci tedy představit, je změna, která by se měla týkat řešení námitky, že ta dosavadní novela z vládní dílny vzbuzovala pochybnosti, že by mohl být zneužit fakt, pokud v prvním kole nemusí, nemusí představený respektovat výsledek tohoto výběrového řízení v prvním kole a zároveň může přejít do druhého kola, které je nově zcela otevřené, vně státní službu, že by toto tedy mohlo vést teoreticky ke zneužití v rámci změn politických reprezentací a tedy k účelovým změnám ve státní službě.
ps2017-019-09-008-010.u10.p3.s2 Proto pozměňovací návrh reaguje na tuto námitku tak, že napříště v případě představených, jako je ředitel odboru, a představených, jako je vedoucí oddělení, se vracíme ke stávajícímu znění zákona o státní službě, které je platné a účinné, tzn. že vždy v případě ředitele odboru a vedoucího oddělení musí být respektován výsledek výběrového řízení, a pokud není tedy nikdo vybrán, musí se opakovat znovu první kolo s uzavřeným počtem těch, které lze do tohoto kola vpustit, tzn. respektuje se kariérní systém státní služby.
ps2017-019-09-008-010.u10.p3.s3 Toto tedy napříště by mělo být tak, jak jsme nyní zvyklí, zachováno.
ps2017-019-09-008-010.u10.p3.s4 Respektuje se kariérní systém, respektuje se i tedy ta možná námitka politizace v případě výměny politické reprezentace.
ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s1 V případě náměstka, tzn. odborného náměstka, tzn. nejvyšší figury v jednotlivých sekcích státní služby, ponecháváme znění tohoto vládního návrhu tak, jak byl vládou předloženo, s tím, že současně měníme a rozšiřujeme kompetence tzv. politických náměstků, kteří zastupují ministra.
ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s2 Prosím, aby se kolegové nebo kolegyně předčasně neděsili.
ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s3 Ten důvod je jednoduchý.
ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s4 Nově by tedy politický náměstek, ten, co zastupuje ministra, měl možnost přímo ze zákona mít ministrem svěřeny oblasti, agendy, a v těchto agendách úkolovat takzvané odborné náměstky, nebo chcete-li, šéfy sekcí, kteří již jsou ve státní službě.
ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s5 Nadále však by neměli tito náměstci žádnou služební kompetenci.
ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s6 Ta by nadále zůstala v rukou státních tajemníků a ministra.
ps2017-019-09-008-010.u10.p5.s1 K této úpravě jsme přistoupili proto, že se domníváme, že je žádoucí, aby tyto možnosti každý ministr každé vlády bez ohledu na politický dres měl, a profesionálně a osobně se domnívám, že to přispěje ke snížení faktického tlaku na možné výměny právě v linii státní služby.
ps2017-019-09-008-010.u10.p5.s2 Pokládám tuto změnu tedy za žádoucí a za respektující to, co každý zákon o státní službě respektovat.
ps2017-019-09-008-010.u10.p5.s3 Existuje zde politická linie správy státu a státně služební linie správy státu, ani jedna není horší nebo lepší, obě musí být funkční a také politická linie správy státu musí mít možnosti, aby byla vykonávána funkčně.
ps2017-019-09-008-010.u10.p5.s4 Z tohoto pohledu se tedy domníváme, jak klub ČSSD, tak kolegové z hnutí ANO, že jsme tomuto učinili zadost.
ps2017-019-09-008-010.u10.p6.s1 Další změnou je prodloužení doby k tzv. opakovanému služebnímu hodnocení.
ps2017-019-09-008-010.u10.p6.s2 Opakované služební hodnocení bylo v rámci prvního čtení kritizováno v tom smyslu, že původní délka, která by měla uplynout mezi tím původním a opakovaným služebním hodnocením v délce 40 odsloužených dnů, může být vnímána účelově a může být teoreticky v praxi zneužita opět směrem tedy k účelové, nežádoucí výměně státního zaměstnance.
ps2017-019-09-008-010.u10.p6.s3 Z tohoto pohledu jsme tuto lhůtu prodloužili, ještě tedy komfortněji proti pozměňovacímu návrhu kolegy Bartoška, tak jak ho projednal a schválil ústavněprávní výbor, a také jsme rozlišili, jestli ten daný zaměstnanec, který být opakovaně hodnocen, byl tedy při tom posledním služebním hodnocení hodnocen, řekněme tedy pozitivně, nebo naopak si vysloužil zcela negativní hodnocení.
ps2017-019-09-008-010.u10.p6.s4 Napříště tedy tyto odsloužené dny se rozšiřují z těch 40 na 60 odsloužených dnů a 90 odsloužených dnů.

Text viewDownload CoNNL-U