ps2017-019-09-008-010.u1.p1.s1
10 . ps2017-019-09-008-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 234 / 2014 Sb . , o státní službě , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 132 / - druhé čtení ps2017-019-09-008-010.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček . ps2017-019-09-008-010.u1.p2.s2
Pane ministře , prosím , ujměte se slova . ps2017-019-09-008-010.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-09-008-010.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych velmi stručně uvedl druhé čtení tohoto zákona , který projednávala Poslanecká sněmovna ještě - ps2017-019-09-008-010.u3.p1.s1
Já vás , pane ministře , přeruším , ale myslím , že je tady velký hluk , protože se poslanci přesouvají . ps2017-019-09-008-010.u3.p1.s2
Takže chvilku počkáme . ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s2
Tento zákon projednávala Poslanecká sněmovna ještě za dob minulé vlády . ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s3
To znamená , v prvním čtení ten materiál uváděl můj předchůdce , pan tehdejší ministr vnitra Metnar . ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s4
Já nezastírám , že jsem v době , kdy ten materiál byl předložen do Poslanecké sněmovny , měl jisté výhrady k jeho obsahu . ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s5
Nicméně proběhla politická jednání , jejichž výsledkem jsou některé pozměňovací návrhy . ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s6
Asi tím hlavním pozměňovacím návrhem je návrh , který přednese kolegyně Valachová . ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s7
A já chci říci , že ve znění takto navržených pozměňovacích návrhů jsem připraven se s tím materiálem ztotožnit . ps2017-019-09-008-010.u4.p1.s8
Tudíž asi není třeba , abych jej dále komentoval , a případně jsem připraven odpovědět ve třetím čtení na otázky či okomentovat vznesené pozměňovací návrhy . ps2017-019-09-008-010.u4.p2.s1
Já vám děkuji . ps2017-019-09-008-010.u5.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2017-019-09-008-010.u5.p1.s2
Než budeme pokračovat , tak tady mám nějaké omluvenky . ps2017-019-09-008-010.u5.p1.s3
Pan poslanec Špičák ruší svou omluvu od 17.30 hodin do konce pracovního dne , neboť je již přítomen . ps2017-019-09-008-010.u5.p1.s4
Paní poslankyně Maxová se nám omlouvá mezi 16.30 až 18.30 hodin z rodinných důvodů , pan poslanec Fridrich se nám omlouvá dnes od 17.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů a pan poslanec Lipavský se nám omlouvá od 17 do 19 hodin z důvodu služební cesty . ps2017-019-09-008-010.u5.p2.s1
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu . ps2017-019-09-008-010.u5.p2.s2
Iniciativně tento tisk projednal také výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2017-019-09-008-010.u5.p2.s3
Usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 132 / 1 , ústavněprávní výbor předložil záznam , který byl doručen jako sněmovní tisk číslo 132 / 2 . ps2017-019-09-008-010.u5.p3.s1
Prosím , aby se ujala slova zpravodajka ústavněprávního výboru poslankyně Kateřina Valachová , informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy zdůvodnila . ps2017-019-09-008-010.u5.p3.s2
Prosím . ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo . ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s2
Novela zákona o státní službě byla podrobena kritice v rámci prvního čtení . ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s3
Padly zde návrhy na zamítnutí i vrácení . ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s4
Následně byl návrh zákona propuštěn do projednání výbory . ps2017-019-09-008-010.u6.p1.s5
Garančním výborem byl určen ústavněprávní výbor , dalším výborem určeným k projednání byl určen výbor pro veřejnou správu . ps2017-019-09-008-010.u6.p2.s1
Co se týká ústavněprávního výboru , ten schválil na svém zasedání několik pozměňovacích návrhů , avšak nepřijal celkové usnesení k doporučení či nedoporučení novely zákona o státní službě plénu ke schválení . ps2017-019-09-008-010.u6.p2.s2
Za chvíli tyto pozměňovací návrhy podrobněji představím . ps2017-019-09-008-010.u6.p3.s1
Výbor pro veřejnou správu také projednal tento návrh zákona . ps2017-019-09-008-010.u6.p3.s2
Předpokládám , že to bude více přiblíženo předsedou tohoto výboru . ps2017-019-09-008-010.u6.p3.s3
Nicméně co se týče výboru pro veřejnou správu , tento doporučil návrh zákona ke schválení . ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s1
Nyní tedy k ústavněprávnímu výboru . ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s2
Ústavněprávní výbor schválil a doporučil plénu Poslanecké sněmovny tři pozměňovací návrhy . ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s3
Prvním pozměňovacím návrhem byl pozměňovací návrh paní poslankyně Ožanové . ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s4
Tento pozměňovací návrh , zjednodušeně řečeno , umožňuje využít personální kapacity stávajících státních úřadů lépe než doposud . ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s5
Je tedy podle mého soudu v souladu s principy státní služby , kterými je mimo jiné princip profesionalizace státní služby . ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s6
Tento pozměňovací návrh bude umožňovat , samozřejmě v případě finálního schválení , to , aby například Ministerstvo financí mohlo lépe využít personální kapacity Finanční správy nebo aby Ministerstvo práce a sociálních věcí lépe mohlo využít personální kapacity úřadu práce či České správy sociálního zabezpečení . ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s7
Zvyšuje propustnost mezi těmito institucemi a umožňuje lépe využít personální kapacity a rozšíření vstupu těchto personálních kapacit do výběrových řízení u ústředních orgánů státní správy , v tomto případě ministerstev . ps2017-019-09-008-010.u6.p4.s8
Ačkoliv používám tyto příklady , je jasné , že se to samozřejmě týká všech podřízených úřadů jednotlivých typů ministerstev . ps2017-019-09-008-010.u6.p5.s1
Co je důležité říci - protože bezpochyby opozice je bdělá , tak bych to případně na plénu jistě diskutovala - je to , že tento pozměňovací návrh také umožňuje zmírnit , kvalifikační předpoklady v některých případech , kdy napříště bychom mohli využít i ty pracovníky , kteří podle stávajícího znění zákona o státní službě nemají požadované formální vzdělání , nicméně desítky let v rámci státní služby působí a jsou samozřejmě pravidelně hodnoceni a dosahují dobrých výsledků . ps2017-019-09-008-010.u6.p6.s1
Motivací tohoto pozměňovacího návrhu je nejenom profesionalizace státní služby a vyšší prostupnost mezi jednotlivými institucemi , ale asi nelze zastírat , že je to i krok k lepšímu využití sil v situaci , kdy se také stát a státní orgány potýkají s nedostatkem kvalifikovaných a kvalitních pracovníků . ps2017-019-09-008-010.u6.p6.s2
Kvalita státní služby potom bude napříště samozřejmě zajištěna tak jako doposud pravidelným služebním hodnocením a také vzděláváním zaměstnanců ve státní službě . ps2017-019-09-008-010.u6.p7.s1
Další pozměňovací návrh , který ústavněprávní výbor projednal a doporučil , to znamená , byla pro něho získána většina , je pozměňovací návrh pana poslance Bartoška . ps2017-019-09-008-010.u6.p7.s2
Tento pozměňovací návrh reaguje na kritiku , která zazněla v rámci prvního čtení na plénu Poslanecké sněmovny směrem k tehdy formulovanému vládnímu návrhu zákona o státní službě , a prodlužuje dobu , za kterou by bylo možné znovu služebně hodnotit státního zaměstnance , a to na delší dobu , než je stávající vládní návrh . ps2017-019-09-008-010.u6.p7.s3
Pokud si vzpomínáte , tak právě tento fakt byl kritizován stran odborových organizací státních zaměstnanců i stran organizací zabývajících se transparentností . ps2017-019-09-008-010.u6.p7.s4
Tento pozměňovací návrh tedy také byl ústavněprávním výborem projednán , schválen a doporučen ke schválení . ps2017-019-09-008-010.u6.p8.s1
Třetím pozměňovacím návrhem , který byl projednán ústavněprávním výborem , byl návrh pana poslance Chvojky , kterým navrhl určité změny zákona o zahraniční službě , které vycházejí ze stávající praxe zahraniční státní služby , zohledňují její specifika a jsou žádoucí z hlediska dalšího zajištění zahraniční státní služby i samozřejmě zvyšování kvality zahraniční státní služby . ps2017-019-09-008-010.u6.p8.s2
Jedná se tedy z tohoto pohledu o pozměňovací návrh , který spíše zohledňuje specifika zahraniční státní služby proti státní službě obecné , a zároveň je to úprava týkající se praktických věcí této služby . ps2017-019-09-008-010.u6.p8.s3
A asi si vzpomínáte , že to není první změna , která v minulých letech směrem k zahraniční státní službě prošla . ps2017-019-09-008-010.u6.p8.s4
Takže také tento pozměňovací návrh ústavněprávní výbor doporučil . ps2017-019-09-008-010.u6.p9.s1
Je třeba asi také říci , že pozměňovací návrhy , které jsem popsala , měly podporu Ministerstva vnitra z pohledu doporučení . ps2017-019-09-008-010.u6.p9.s2
Byla to souhlasná doporučení v případě poslankyně Ožanové a poslance Chvojky . ps2017-019-09-008-010.u6.p9.s3
V případě poslance Bartoška se jednalo o neutrální stanovisko stran Ministerstva vnitra . ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s1
Další pozměňovací návrhy , které ústavněprávní výbor přijal , nebudu blíže popisovat . ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s2
Nebyly jím doporučeny a schváleny . ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s3
Jak už jsem zmínila , ústavněprávní výbor , ačkoliv tyto tři pozměňovací návrhy projednal , doporučil , byla tam většina ústavněprávního výboru pro schválení , tak nepřijal celkové usnesení směrem k plénu . ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s4
Proto tyto tři pozměňovací návrhy byly z procesní opatrnosti danými poslanci načteny do elektronického systému Poslanecké sněmovny . ps2017-019-09-008-010.u6.p10.s5
Nicméně pokládám za důležité říci a znovu zdůraznit , že ústavněprávní výbor většinově tyto pozměňovací návrhy podpořil . ps2017-019-09-008-010.u6.p11.s1
V tuto chvíli je to za mne , tedy jako ze strany zpravodajky , vše . ps2017-019-09-008-010.u6.p11.s2
Zároveň si dovoluji , vážený pane předsedající , avizovat svoje vystoupení ke změnám zákona o státní službě k onomu pozměňovacímu návrhu , který avizoval ministr vnitra a jehož přijetím je podmíněn souhlas a doporučení Ministerstva vnitra s novelou zákona o státní službě jako takové , a dovoluji se přihlásit s přednostním právem za sociálně demokratický klub jako místopředsedkyně klubu . ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s2
Ano , to vystoupení bylo avizováno . ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s3
Nyní prosím zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslance Martina Kupku , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případný pozměňovací návrh odůvodnil . ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s4
Ale obávám se , že pan poslanec Kupka tu není , takže budeme muset změnit zpravodaje . ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s5
Prosím pana předsedu Bartoše , jestli má někoho na mysli nebo jestli to přednese sám . ps2017-019-09-008-010.u7.p1.s6
Já tady to usnesení kdyžtak mám . ps2017-019-09-008-010.u8.p1.s1
Já tedy zaskočím za pana poslance Kupku , který je zpravodajem . ps2017-019-09-008-010.u8.p1.s2
Jenom krátce . ps2017-019-09-008-010.u8.p1.s3
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal tento sněmovní tisk a doporučil ho ke schválení . ps2017-019-09-008-010.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-09-008-010.u9.p1.s2
A nyní tedy prosím s přednostním právem paní poslankyni Valachovou za klub ČSSD . ps2017-019-09-008-010.u9.p1.s3
A otevírám rozpravu , aby to bylo jasné . ps2017-019-09-008-010.u9.p1.s4
Prosím , paní poslankyně . ps2017-019-09-008-010.u10.p1.s1
Takže ještě jednou . ps2017-019-09-008-010.u10.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , vážená vládo , dovolte , abych vám představila pozměňovací návrh k novele zákona o státní službě , ke kterému jsme , podotýkám , dospěli po dlouhém vyjednávání a konzultacích , a jsme tedy v tomto pozměňovacím návrhu a ve změně zákona o státní službě z hlediska vládního návrhu ve shodě sociálně demokratický klub a také klub hnutí ANO . ps2017-019-09-008-010.u10.p2.s1
Snažili jsme se najít takové úpravy zákona o státní službě , které vyhoví a zareagují na námitky , které tady padly při prvním čtení na plénu Sněmovny , námitky , které jsme slyšeli od odborového svazu státních zaměstnanců , námitky , které jsme si vyslechli od některých nevládních organizací , které se dlouhodobě zabývají transparentností státní služby , a koneckonců řekněme neutrální stanovisko , doposud neutrální stanovisko Evropské komise k případné novelizaci zákona o státní službě , protože finální stanovisko Komise zatím nesdělila , vnímajíc to , že zákon o státní službě kromě toho , že to je páteřní zákon pro funkční , profesionálně nezávislou státní službu , a zákon , který i z hlediska Ústavy nám zajišťuje oddělení , řekněme , od té politické linie řízení státu , tak zároveň je potřeba připomenout , že to byla také předběžná podmínka pro čerpání evropských fondů , tak jak byla projednávána v minulém funkčním období . ps2017-019-09-008-010.u10.p2.s2
S vědomím této odpovědnosti jsme tedy hledali ty změny , které by rozpravě vyhověly . ps2017-019-09-008-010.u10.p3.s1
První věcí , kterou chci tedy představit , je změna , která by se měla týkat řešení námitky , že ta dosavadní novela z vládní dílny vzbuzovala pochybnosti , že by mohl být zneužit fakt , pokud v prvním kole nemusí , nemusí představený respektovat výsledek tohoto výběrového řízení v prvním kole a zároveň může přejít do druhého kola , které je nově zcela otevřené , vně státní službu , že by toto tedy mohlo vést teoreticky ke zneužití v rámci změn politických reprezentací a tedy k účelovým změnám ve státní službě . ps2017-019-09-008-010.u10.p3.s2
Proto pozměňovací návrh reaguje na tuto námitku tak , že napříště v případě představených , jako je ředitel odboru , a představených , jako je vedoucí oddělení , se vracíme ke stávajícímu znění zákona o státní službě , které je platné a účinné , tzn . že vždy v případě ředitele odboru a vedoucího oddělení musí být respektován výsledek výběrového řízení , a pokud není tedy nikdo vybrán , musí se opakovat znovu první kolo s uzavřeným počtem těch , které lze do tohoto kola vpustit , tzn . respektuje se kariérní systém státní služby . ps2017-019-09-008-010.u10.p3.s3
Toto tedy napříště by mělo být tak , jak jsme nyní zvyklí , zachováno . ps2017-019-09-008-010.u10.p3.s4
Respektuje se kariérní systém , respektuje se i tedy ta možná námitka politizace v případě výměny politické reprezentace . ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s1
V případě náměstka , tzn . odborného náměstka , tzn . té nejvyšší figury v jednotlivých sekcích státní služby , ponecháváme znění tohoto vládního návrhu tak , jak byl vládou předloženo , s tím , že současně měníme a rozšiřujeme kompetence tzv . politických náměstků , kteří zastupují ministra . ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s2
Prosím , aby se kolegové nebo kolegyně předčasně neděsili . ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s3
Ten důvod je jednoduchý . ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s4
Nově by tedy politický náměstek , ten , co zastupuje ministra , měl možnost přímo ze zákona mít ministrem svěřeny oblasti , agendy , a v těchto agendách úkolovat takzvané odborné náměstky , nebo chcete - li , šéfy sekcí , kteří již jsou ve státní službě . ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s5
Nadále však by neměli tito náměstci žádnou služební kompetenci . ps2017-019-09-008-010.u10.p4.s6
Ta by nadále zůstala v rukou státních tajemníků a ministra . ps2017-019-09-008-010.u10.p5.s1
K této úpravě jsme přistoupili proto , že se domníváme , že je žádoucí , aby tyto možnosti každý ministr každé vlády bez ohledu na politický dres měl , a profesionálně a osobně se domnívám , že to přispěje ke snížení faktického tlaku na možné výměny právě v té linii státní služby . ps2017-019-09-008-010.u10.p5.s2
Pokládám tuto změnu tedy za žádoucí a za respektující to , co každý zákon o státní službě má respektovat . ps2017-019-09-008-010.u10.p5.s3
Existuje zde politická linie správy státu a státně služební linie správy státu , ani jedna není horší nebo lepší , obě musí být funkční a také politická linie správy státu musí mít možnosti , aby byla vykonávána funkčně . ps2017-019-09-008-010.u10.p5.s4
Z tohoto pohledu se tedy domníváme , jak klub ČSSD , tak kolegové z hnutí ANO , že jsme tomuto učinili zadost . ps2017-019-09-008-010.u10.p6.s1
Další změnou je prodloužení doby k tzv . opakovanému služebnímu hodnocení . ps2017-019-09-008-010.u10.p6.s2
Opakované služební hodnocení bylo v rámci prvního čtení kritizováno v tom smyslu , že původní délka , která by měla uplynout mezi tím původním a opakovaným služebním hodnocením v délce 40 odsloužených dnů , může být vnímána účelově a může být teoreticky v praxi zneužita opět směrem tedy k účelové , nežádoucí výměně státního zaměstnance . ps2017-019-09-008-010.u10.p6.s3
Z tohoto pohledu jsme tuto lhůtu prodloužili , ještě tedy komfortněji proti pozměňovacímu návrhu kolegy Bartoška , tak jak ho projednal a schválil ústavněprávní výbor , a také jsme rozlišili , jestli ten daný zaměstnanec , který má být opakovaně hodnocen , byl tedy při tom posledním služebním hodnocení hodnocen , řekněme tedy pozitivně , nebo naopak si vysloužil zcela negativní hodnocení . ps2017-019-09-008-010.u10.p6.s4
Napříště tedy tyto odsloužené dny se rozšiřují z těch 40 na 60 odsloužených dnů a 90 odsloužených dnů .