ps2017-019-05-005-032.u1.p1.s1
32 . ps2017-019-05-005-032.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 259 / 2017 Sb . , kterým se mění zákon č . 589 / 1992 Sb . , o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , a zákon č . 92 / 2018 Sb . , kterým se mění zákon č . 582 / 1991 Sb . , o organizaci a provádění sociálního zabezpečení , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 204 / - prvé čtení ps2017-019-05-005-032.u1.p2.s1
Poprosím vážené paní poslankyně , vážené pány poslance o klid , abychom se mohli věnovat projednávání tohoto vládního návrhu zákona . ps2017-019-05-005-032.u1.p2.s2
Za vládu nám předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová . ps2017-019-05-005-032.u1.p2.s3
Paní ministryně , prosím , ujměte se slova . ps2017-019-05-005-032.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předložený vládní návrh zákona se týká zejména problematiky tzv . elektronických neschopenek v oblasti nemocenského pojištění . ps2017-019-05-005-032.u2.p2.s1
Úprava elektronické formy rozhodnutí ošetřujících lékařů o vzniku dočasné pracovní neschopnosti byla připravena MPSV v druhé polovině roku 2016 a z důvodu blížícího se konce volebního období byla počátkem roku 2017 vložena formou poslaneckého pozměňovacího návrhu do vládního návrhu tzv . technické novely , kterou se dílčím způsobem upřesňovala řada ustanovení zákonů v oblasti sociálního pojištění . ps2017-019-05-005-032.u2.p2.s2
Neprošel tak z důvodu nedostatku času standardním meziresortním připomínkovým řízením . ps2017-019-05-005-032.u2.p2.s3
Novela byla po schválení Parlamentem vyhlášena ve Sbírce zákonů v srpnu 2017 pod č . 259 a elektronické neschopenky mají být na základě tohoto zákona zavedeny od 1 . ledna 2019 , a to na dobrovolné bázi . ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s1
Implementace právní úpravy elektronických neschopenek do praxe není jednoduchou záležitostí a harmonogram projektu realizace byl od počátku poměrně napjatý . ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s2
Po zastavení projektu mou předchůdkyní paní ministryní Němcovou , která navrhla vládě právní úpravu zrušit a projekt o dva roky odložit , objektivně již nelze projekt elektronických neschopenek realizovat s původní účinností od 1 . ledna 2019 . ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s3
Je proto třeba na tuto situaci reagovat a projekt elektronických neschopenek časově posunout . ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s4
Nedomnívám se jako moje předchůdkyně , že nutně o dva roky a že je nutné právní úpravu již jednou velkou většinou poslanců schválenou rovnou rušit . ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s5
Místo toho bych chtěla Sněmovně doporučit odložení účinnosti tohoto zákona o jeden rok , to jest na 1 . 1 . 2020 . ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s6
Právní úprava elektronických neschopenek sice není v důsledku její velmi rychlé přípravy úplně bezchybná a v první fázi projektu MPSV identifikovalo některé dílčí legislativní problémy , nejsou však takového charakteru , aby ohrožovaly fungování agendy nemocenského pojištění , a lze na ně reagovat při nejbližší novelizaci zákona o nemocenském pojištění . ps2017-019-05-005-032.u2.p4.s1
Dovoluji si vás proto požádat o podporu návrhu na odložení účinnosti i z toho důvodu , že s platnou právní úpravou budeme moci v projektu pokračovat . ps2017-019-05-005-032.u2.p4.s2
Zrušení právní úpravy pro náš resort znamená naopak další prodloužení nežádoucího zpoždění úplné elektronizace pracovních neschopností , protože investovat prostředky na úpravu aplikací budeme moci až po schválení úpravy nové . ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s1
I když jsem bohužel musela akceptovat , že cílové , všem vyhovující řešení elektronické neschopnosti v lednu 2019 připraveno nebude , část řešení realizovat v příštím roce přesto můžeme . ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s2
V první řadě jsme schopni realizovat od ledna 2019 službu pro zaměstnavatele , aby se elektronicky mohli České správy sociálního zabezpečení dotázat , zda zaměstnanec , který nenastoupil do práce , je či není v pracovní neschopnosti . ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s3
Aby měla pro poskytování této služby ČSSZ co nejdříve informace o vzniku nových pracovních neschopností , navrhnu vládě v nejbližší době dílčí změny zákona o nemocenském pojištění , tzv . první etapu elektronických neschopenek , kdy by některá hlášení podávaná ošetřujícími lékaři orgánům nemocenského pojištění , zejména hlášení o vzniku a skončení dočasné pracovní neschopnosti , probíhala pouze v elektronické formě . ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s4
Druhá etapa , to jest úplná elektronizace , bude zavedena , pokud se přikloníte k mému doporučení na odložení právní úpravy , od 1 . ledna 2020 , a pokud se přikloníte k návrhu mé předchůdkyně paní exministryně Němcové , pak o rok později , od 1 . ledna 2021 . ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s5
Projekt elektronických neschopenek , který je věcně správný a je plně v souladu s trendem obecné elektronizace , se tak v žádném případě neopouští . ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s1
Dovolte mi , abych k projektu elektronické neschopenky doplnila ještě jednu velmi důležitou informaci . ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s2
Součástí změn , které přinesl zákon č . 259 / 2017 Sb . na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu , je převedení registrů vedených dosud Českou správou sociálního zabezpečení , to jest registru pojištěnců a registru zaměstnavatelů , do jednotného informačního systému , jehož správcem je Ministerstvo práce a sociálních věcí . ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s3
Tato úprava znamená , že se má od 1 . ledna 2019 stát MPSV správcem aplikací ČSSZ , přičemž tato bude pověřena konkrétními činnostmi nezbytnými pro jejich vývoj a provoz . ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s4
Ukázalo se však , že toto převedení k datu 1 . ledna 2019 není v praxi reálné a bylo by předčasné , protože v průběhu roku 2018 nebyl převod správcovství dostatečně připraven a přinesl by pro činnost České správy sociálního zabezpečení zvýšená rizika . ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s5
Nicméně rovněž u této změny navrhuji místo zrušení a posílení autonomie ČSSZ odklad účinnosti o jeden rok , protože koncepční vývoj aplikačního programového vybavení s jednotnou strategií v celém resortu MPSV považuji z pohledu zajištění efektivního eGovernmentu za nezbytné . ps2017-019-05-005-032.u2.p7.s1
Děkuji vám za pozornost a prosím o postoupení návrhu zákona do dalšího čtení . ps2017-019-05-005-032.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-05-005-032.u3.p1.s2
Pan poslanec Lukáš Kolářík je zpravodajem pro prvé čtení . ps2017-019-05-005-032.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče , ujměte se slova . ps2017-019-05-005-032.u4.p1.s1
Dobrý podvečer , dámy a pánové . ps2017-019-05-005-032.u4.p1.s2
Vážení kolegové , dovolte mi také přednést svoji zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 259 Sb . , kterým se mění zákon č . 589 / 1992 Sb . , o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-019-05-005-032.u4.p1.s3
Návrh zákona předložený Ministerstvem práce a sociálních věcí ruší předchozí novelizaci výše uvedených zákonů , která upravovala postupy při rozhodování o dočasné pracovní neschopnosti a karanténě pro účely poskytování nemocenského z nemocenského pojištění založené na listinné formě v podobě předepsaných tiskopisů . ps2017-019-05-005-032.u4.p1.s4
Od 1 . ledna 2019 měla být zavedena fakultativní elektronická forma v rámci těchto postupů , tzv . eNeschopenka , a to na základě zákona právě č . 259 / 2017 Sb . , kterým se mění tento zákon . ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s1
Zákon č . 259 , který tento vládní návrh navrhuje zrušit , byl schválen Poslaneckou sněmovnou v minulém volebním období a jeho účinnost byla nastavena od 1 . 1 . 2019 . ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s2
Navrhovatel v důvodové zprávě uvádí , že se jedná o odložení projektu eNeschopenky o dva roky , tedy do roku 2021 . ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s3
Toto tvrzení je ovšem mylné , neboť z předmětného návrhu je zřejmé , že se nenavrhuje projekt eNeschopenky odložit , ale navrhuje se jeho úplné zrušení . ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s4
Navrhovatel dále v důvodové zprávě argumentuje nevhodným způsobem přijetí této novely , která byla předložena ve formě poslaneckého pozměňovacího návrhu , a dle navrhovatele tak nedošlo k řádnému připomínkovému řízení . ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s5
Toto tvrzení je pravdivé . ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s6
Nutno ovšem podotknout , že tento uváděný poslanecký pozměňovací návrh zpracovalo právě samo Ministerstvo práce a sociálních věcí . ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s7
Je tedy tak přinejmenším zvláštní , že nyní tento postup kritizuje a navrhuje kvůli tomu projekt eNeschopenky zrušit . ps2017-019-05-005-032.u4.p3.s1
Do příprav projektu eNeschopenky byli dle dostupných dokumentů zapojeni zástupci z řady odborníků z Ministerstva práce a sociálních věcí , České správy sociálního zabezpečení , Ministerstva vnitra , včetně odboru hlavního architekta , Ministerstva zdravotnictví , zástupce vlády České republiky , ÚZIS , SÚKL , lékaři České lékařské komory , České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně , zástupci Sdružení praktických lékařů , odborů a zástupců zaměstnavatelů , například Svazu průmyslu a dopravy , Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky a zpravodajských služeb . ps2017-019-05-005-032.u4.p3.s2
Je tak zřejmé , že návrh připomínkovala celá řada subjektů a profesních organizací , kterých se zavedení eNeschopenky přímo dotýká . ps2017-019-05-005-032.u4.p3.s3
Není tedy pravda , že by projekt nebyl dostatečně diskutován , jak navrhovatel v důvodové zprávě uvádí . ps2017-019-05-005-032.u4.p4.s1
Další argumenty pro zrušení projektu eNeschopenky navrhovatel v důvodové zprávě neuvádí . ps2017-019-05-005-032.u4.p4.s2
Spolu se zrušením projektu eNeschopenka se rovněž navrhuje vyjmutí registrů vedených Českou správou sociálního zabezpečení , tedy registr pojištěnců , registr zaměstnavatelů a nový registr ošetřujících lékařů , z jednotného informačního systému práce a sociálních věcí . ps2017-019-05-005-032.u4.p4.s3
Toto vyjmutí by ovšem zcela nabouralo koncept jednotného informačního systému a jde zcela proti smyslu eGovernmentu . ps2017-019-05-005-032.u4.p4.s4
Bez jednotné datové základny bude jakákoli snaha o digitalizaci tohoto resortu marná . ps2017-019-05-005-032.u4.p5.s1
Vzhledem k těmto faktům navrhuji , stejně jako předkladatel , který v tuto chvíli změnil názor , odložit účinnost tohoto zákona a dát ministerstvu prostor k tomu , aby mohlo projekty nutné pro spuštění jednotného informačního systému dokončit , systém spustit , vyvázat se ze závislosti na jednom dodavateli a snížit náklady na provoz těchto agendových systémů . ps2017-019-05-005-032.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které je jako první přihlášen pan poslanec Bauer . ps2017-019-05-005-032.u5.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážené dámy a pánové , dovolte mi pár slov k předložené novele rušící eNeschopenku . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s3
Musím se přiznat , že jsem za posledních pár měsíců četl mnoho legislativních předloh . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s4
Nečekal jsem , vážená paní ministryně prostřednictvím pana předsedajícího , žádné zázraky , ale při přečtení tohoto návrhu je mi opravdu hodně smutno . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s5
Ano , může se to stát . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s6
Může se stát , že vláda , nebo i my poslanci máme příliš velké oči a přijmeme změny , jejichž uvedení v život vyžaduje více práce , než je možné odvést ve vymezeném čase . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s7
To se samozřejmě může stát . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s8
Pak nezbývá nic jiného , než účinnost daných opatření posunout nebo odložit , protože to je lepší varianta než vystavit úředníky a veřejnost chaosu . ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s9
Problém ale podle mého názoru nastává , když se z toho stane nebo stává pravidlo a když se přijímají některé zásadní změny pochybným způsobem , který už dopředu dává tušit , že realizace samotná určitě nedopadne dobře . ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s1
Proč to říkám ? ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s2
Ministerstvo práce a sociálních věcí selhalo už dříve , když prosadilo zavedení eNeschopenek spolu se zavedením jednotného informačního systému práce a sociální věcí nestandardní cestou poslaneckého návrhu , což se tady samozřejmě také velmi často děje . ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s3
Byl to nesporně návrh zpackaný , nedomyšlený a špatně připravený . ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s4
Nakonec i ta samotná důvodová zpráva , pokud byste si našli čas a přečetli ji , doprovázející tuto aktuální předlohu , neříká nic jiného , než že to je nepovedený a nedomyšlený návrh . ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s5
Ono to z toho možná příliš nevyplývá , protože důvodová zpráva je psána úřednickým korektním sloganem , takže to na první pohled tolik nevyznívá . ps2017-019-05-005-032.u6.p3.s1
Otázkou tak je , zda bylo vůbec možné eNeschopenku připravit zavčas , i kdyby na ní aparát Ministerstva práce a sociálních věcí pracoval dnem i nocí . ps2017-019-05-005-032.u6.p3.s2
Bývalá paní ministryně za hnutí ANO , paní ministryně Němcová , každopádně v minulosti usoudila , že nikoliv , a tak raději připravila zrušení celého projektu , což si možná někteří z vás pamatují . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s1
Já můžu dnešní paní ministryni Maláčové vyčítat kdeco , ale určitě ne to , že by za současný stav nesla vinu . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s2
Na to je ve funkci příliš krátce . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s3
Ale platí , že už nyní nese veškerou odpovědnost za to , že eNeschopenka skutečně začne jednou fungovat . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s4
Podle důvodové zprávy to má být v roce 2021 . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s5
Jestli jsem správně zaznamenal , paní ministryně tvrdí , že se to dá stihnout do roku 2020 . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s6
Podklady k předloženému zákonu jsou nicméně natolik děravé a vágní , že příliš velkou důvěru v tato data , to znamená rok 2020 , já osobně určitě nemám . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s7
A to je pro mě velký problém , protože tu současně máme socialistický návrh na zrušení karenční doby . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s8
Pan premiér se nechal , a to je evidentní , dost nahlas slyšet , že svůj souhlas s návrhem svého koaličního partnera podmiňuje právě rozjezdem eNeschopenky . ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s9
Jenže ta se nerozjede dříve než za dva roky , tedy pokud platí zmíněná důvodová zpráva nebo optimismus paní ministryně Maláčové , v opačném případě to bude trvat ještě o pár let déle . ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s1
Já bych se chtěl proto zeptat : Je možné vzít pana premiéra za slovo a oddechnout si , že karenční doba zůstane v platnosti minimálně až do vyřešení eNeschopenky ? ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s2
Doufám , že tady zazní odpověď . ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s3
A za další . ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s4
Anebo bude platit premiérské slovo ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s5
Andreje Babiše jen do příštího dne , nebo do nových instrukcí podle PR týmu ? ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s6
Chci panu premiérovi Andreji Babišovi tentokrát pro jednou věřit a chci věřit , že když nás vláda nutí hlasovat o odsunu eNeschopenky , tak nás současně nebude nutit hlasovat o rušení karenční doby , tedy o opatření , které bude mít negativní dopad na celý firemní sektor a ve výsledku i na samotné zaměstnance . ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s7
Pan premiér navíc nebyl pro jednou originální , to je evidentní , protože zavedení eNeschopenky od počátku podporovali také všichni zaměstnavatelé a jsou to také oni , kdo ji současně vnímají jako součást debaty o případném novém nastavení nemocenské a změn v karenční době . ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s1
Na závěr mi dovolte obecnou poznámku . ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s2
Celá anabáze s eNeschopenkou ukazuje , jak moc je důležité mít na ministerstvech kvalitní aparát , odborníky a legislativce , kteří jsou schopni připravit kvalitní návrhy a poslat je do standardního legislativního procesu . ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s3
Jakmile si resorty tuto cestu zkrátí nebo začnou prosazovat své zájmy prostřednictvím pozměňovacích návrhů až na půdě Sněmovny , nedopadá to podle mých zkušeností obvykle dobře . ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s4
Za viníky bohužel jsou pak často považováni poslanci , ve skutečnosti jsou to ale vládní resorty a jejich ministři a vláda . ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s5
Jestli mi v této chvíli opravdu začíná něco vadit na vládě Andreje Babiše , tak je to právě opakovaně prokázaná neschopnost tento trend zastavit . ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s6
Je to vláda Andreje Babiše , která naopak kvalitu legislativní práce dál snižuje , přivádí do ní chaos a nepořádek . ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s7
Ale to už není příběh eNeschopenky , ale také vizitka této vlády . ps2017-019-05-005-032.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s2
Přeji hezký večer . ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s3
Nyní tedy s přednostním právem předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura . ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s4
Připraví se ve standardním pořadí paní poslankyně Pekarová . ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s5
Prosím . ps2017-019-05-005-032.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-05-005-032.u8.p1.s2
Paní ministryně , kolegyně , kolegové , mé vystoupení bude o něco delší než mého předřečníka . ps2017-019-05-005-032.u8.p1.s3
Já už jsem dneska avizoval u jiného bodu , a to bylo u čínské medicíny , že když se něco nepovede , tak se pak tváříme , že něco se omylem stalo , jako by za to nikdo nemohl .