ps2017-016-02-010-021.u1.p1.s1
21 . ps2017-016-02-010-021.u1.p1.s2
Návrh poslanců Petra Gazdíka , Víta Rakušana , Jana Farského , Věry Kovářové , Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 130 / 2000 Sb . , o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 154 / - prvé čtení ps2017-016-02-010-021.u1.p2.s1
Stanovisko vlády k tomuto tisku jsme obdrželi jako sněmovní tisk 154 / 1 . ps2017-016-02-010-021.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Petr Gazdík . ps2017-016-02-010-021.u1.p2.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-016-02-010-021.u2.p1.s1
Hezké dobré odpoledne , milé kolegyně , milí kolegové . ps2017-016-02-010-021.u2.p1.s2
Tento návrh není ničím novým . ps2017-016-02-010-021.u2.p1.s3
My jsme se jím zabývali už na konci minulého volebního období , ale tím , že volební období končilo , i tento návrh padl pod stůl . ps2017-016-02-010-021.u2.p1.s4
Je to výsledek dlouhodobé diskuse s Ministerstvem vnitra , protože na základě zkušeností některých zastupitelů , třeba ve Středočeském kraji a dalších našich kolegů , jak Ministerstvo vnitra , tak my jsme došli k názoru , že zákon o volbách do zastupitelstev krajů není v souladu se zákonem o volbách do zastupitelstev obcí a není v souladu se služebním zákonem . ps2017-016-02-010-021.u2.p1.s5
Dostáváme se do reliktu , že státní úředník ve jmenované funkci může být neuvolněným zastupitelem obce , ale nemůže být neuvolněným zastupitelem kraje . ps2017-016-02-010-021.u2.p1.s6
Ty zákony se v tom liší . ps2017-016-02-010-021.u2.p1.s7
Řešili jsme různé argumenty , nicméně si myslím , že naší snahou by mělo být tyto tři zákony sladit , že naše právo by mělo být předvídatelné , a myslím , že někteří státní úředníci mohou být velkým obohacením pro zastupitelstva krajů , pokud tam budou samozřejmě v neuvolněné funkci , jak předepisuje služební zákon . ps2017-016-02-010-021.u2.p2.s1
Proto vás velmi prosím , abychom tuto jednoduchou změnu poslali do dalšího čtení a umožnili tím vykonávat funkci neuvolněného zastupitele úředníkům tak , jak mohou vykonávat funkci neuvolněného zastupitele v obci . ps2017-016-02-010-021.u2.p2.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-016-02-010-021.u3.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2017-016-02-010-021.u3.p1.s2
Než budeme pokračovat dále , já opravdu znovu prosím všechny poslance a poslankyně , aby respektovali právo ostatních na to poslouchat , co se zde říká , a vytvořili důstojnou atmosféru . ps2017-016-02-010-021.u3.p1.s3
Prosím také , aby skončilo zasedání vládní koalice tady přede mnou u poslaneckých lavic , které brání tomu , aby pan poslanec vůbec mohl jít k řečnickému pultu . ps2017-016-02-010-021.u3.p1.s4
Pokud takováto situace nenastane , přeruším jednání Poslanecké sněmovny . ps2017-016-02-010-021.u3.p2.s1
Já vyzývám pana předsedu Chvojku , vyzývám pana poslance Volného , vyzývám paní ministryni financí , kteří nereagovali na moje opakovaná upozornění , aby vytvořili podmínky pro to , aby zde mohla probíhat schůze Poslanecké sněmovny v normální atmosféře . ps2017-016-02-010-021.u3.p2.s2
Děkuji . ps2017-016-02-010-021.u3.p3.s1
Nyní prosím pana poslance Jiřího Strýčka , který je zpravodajem pro prvé čtení , aby se ujal slova . ps2017-016-02-010-021.u4.p1.s1
Já vám děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-016-02-010-021.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , předkládaný návrh zákona odstraňuje ze zákona o volbách do zastupitelstev krajů důvod neslučitelnosti funkce člena zastupitelstva kraje spočívající ve výkonu funkce na ministerstvu , jiném ústředním orgánu státní správy nebo na orgánu státní správy s celostátní působností , které jsou obsazovány volbou , jmenováním nebo ustanovováním . ps2017-016-02-010-021.u4.p1.s3
Navrhovatelé odůvodňují úpravu komplikovaností a výkladovou nejasností ohledně platné právní úpravy neslučitelnosti funkcí člena zastupitelstva kraje . ps2017-016-02-010-021.u4.p1.s4
Ta je obsažena v zákoně o volbách do zastupitelstev krajů a dále ve služebním zákoně . ps2017-016-02-010-021.u4.p1.s5
Navrhovaný zákon řeší domnělý rozpor tak , že se jeden z důvodů neslučitelnosti ze zákona o volbách do krajů jednoduše odstraňuje . ps2017-016-02-010-021.u4.p1.s6
Vláda k tomuto sněmovnímu tisku dala nesouhlasné stanovisko , organizační výbor navrhl ústavněprávní výbor jako garanční . ps2017-016-02-010-021.u4.p2.s1
Pane předsedající , rád bych se přihlásil do rozpravy s návrhem na zamítnutí tohoto zákona . ps2017-016-02-010-021.u4.p2.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-016-02-010-021.u5.p1.s1
Ve chvíli , kdy otevřu obecnou rozpravu , beru na vědomí vaše přihlášení . ps2017-016-02-010-021.u5.p1.s2
To bylo úvodní slovo zpravodaje pro prvé čtení . ps2017-016-02-010-021.u5.p1.s3
Nyní otevírám obecnou rozpravu . ps2017-016-02-010-021.u5.p1.s4
Do obecné rozpravy je přihlášen pan zpravodaj Strýček , kterému dám nyní slovo . ps2017-016-02-010-021.u5.p1.s5
Po něm vystoupí pan poslanec Rakušan . ps2017-016-02-010-021.u5.p1.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-016-02-010-021.u6.p1.s1
Ještě jednou . ps2017-016-02-010-021.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený pane předsedající , já osobně s návrhem tohoto zákona nesouhlasím , a navrhuji proto jeho zamítnutí v prvém čtení . ps2017-016-02-010-021.u6.p2.s1
Činím tak z následujících důvodů . ps2017-016-02-010-021.u6.p2.s2
Předkladatelé tohoto zákona chtěli vyřešit otázky , které vyvstaly po předloňských krajských volbách ohledně slučitelnosti výkonu funkce člena zastupitelstva kraje s funkcí vykonávanou na ministerstvu , jiném ústředním orgánu státní správy nebo na orgánu státní správy s celostátní působností , které , jak už jsem zmínil , jsou obsazovány volbou , jmenováním nebo ustanovováním . ps2017-016-02-010-021.u6.p2.s3
Řešení , které navrhovatelé přinášejí , je ale dle mého názoru nesystémové . ps2017-016-02-010-021.u6.p2.s4
Existují - li pochyby o právní úpravě neslučitelnosti funkcí , není možné je řešit tím , že se jeden z důvodů neslučitelnosti ze zákona jednoduše odstraní . ps2017-016-02-010-021.u6.p2.s5
Návrh tak v podstatě rozšiřuje možnosti kumulace významných veřejných funkcí . ps2017-016-02-010-021.u6.p3.s1
Kdyby tento předložený návrh byl schválen , byla by úprava neslučitelnosti funkce krajského zastupitele s některými funkcemi ve státní správě ponechána jen na zákonu o státní službě . ps2017-016-02-010-021.u6.p3.s2
Tento zákon o státní službě ale zapovídá souběh pouze u uvolněných členů zastupitelstva a pouze u osob podléhajících režimu zákona o státní službě . ps2017-016-02-010-021.u6.p3.s3
Návrh je založen na předpokladu , že existují dva právní výklady neslučitelnosti . ps2017-016-02-010-021.u6.p3.s4
Jeden právní výklad , jehož tedy jsem zastáncem , vychází z toho , že právní úprava obsažená v zákoně o volbách do zastupitelstva krajů a v zákoně o státní službě je kompatibilní , a lze ji tedy vykládat ve vzájemném souladu . ps2017-016-02-010-021.u6.p3.s5
Druhý právní výklad , na kterém staví navrhovatelé , dovozuje , že úprava neslučitelnosti ve služebním zákoně má přednost před úpravou v zákoně o volbách do krajských zastupitelstev , a to z titulu , že služební zákon je normou pozdější . ps2017-016-02-010-021.u6.p4.s1
Přijetí navrhované právní úpravy by mimo jiné znamenalo , že bychom nově k výkonu funkce neuvolněného člena krajského zastupitelstva připustili , za prvé , osoby vykonávající státní službu na služebních místech vedoucích služebních úřadů , které jsou ústředními správními úřady nebo úřady s celostátní působností na služebních místech náměstků pro řízení sekce nebo ředitelů sekce ; ps2017-016-02-010-021.u6.p4.s2
za druhé , osoby s funkcí náměstka člena vlády nebo vedoucího ústředního správního úřadu nebo úřadu s celostátní působností , která není vykonávaná ve služebním poměru . ps2017-016-02-010-021.u6.p4.s3
Tyto důsledky jsou dle mého názoru v rozporu se zásadami , na kterých je státní služba postavena , a v konečném důsledku by návrh vedl i k disproporci ve vztahu k zachovanému omezení pro osoby působící v ostatních správních úřadech , jakož i ke zvýšení politizace ve státní správě . ps2017-016-02-010-021.u6.p5.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-016-02-010-021.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-016-02-010-021.u7.p1.s2
Dále je do rozpravy přihlášen pan poslanec Rakušan . ps2017-016-02-010-021.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-016-02-010-021.u8.p1.s1
Děkuji vám za slovo . ps2017-016-02-010-021.u8.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , pojďme se tedy obecně bavit o tom , co ve státní správě možné je , co možné není , co v samosprávě možné je a možné není . ps2017-016-02-010-021.u8.p1.s3
Protože samospráva , to jsou přece obce , to jsou přece i města . ps2017-016-02-010-021.u8.p1.s4
A my se prostě domníváme , že krajská úroveň má k té komunální úrovni mnohem blíže než k úrovni parlamentní . ps2017-016-02-010-021.u8.p2.s1
Chci ještě jednou upozornit , že my nic nechceme měnit na praxi , aby vysocí státní úředníci nemohli být například členy parlamentu . ps2017-016-02-010-021.u8.p2.s2
Na tom se nic nemění . ps2017-016-02-010-021.u8.p2.s3
Nicméně už v této době , a to nevím , jestli si uvědomujeme , jsou vysocí státní úředníci členy zastupitelstev měst a obcí v České republice , dokonce v některých případech zastávají i posty například neuvolněných místostarostů svých měst a obcí . ps2017-016-02-010-021.u8.p2.s4
Ano , v tomto případě se konkrétně bavím například o paní Daně Drábové , které se ten problém týkal po minulých krajských volbách . ps2017-016-02-010-021.u8.p2.s5
Ona je neuvolněnou místostarostkou obce Pyšely . ps2017-016-02-010-021.u8.p3.s1
Pokud se tedy domníváme , že krajská úroveň má blíže k úrovni komunální , což my se domníváme , tak vidíme logický rozpor v tom , proč právě v krajském zastupitelstvu by měla fungovat jiná praxe , než je tomu v zastupitelstvu obecním . ps2017-016-02-010-021.u8.p3.s2
Té zákonné úpravě jednoznačně nerozumíme . ps2017-016-02-010-021.u8.p3.s3
Znovu říkám , my usilujeme pouze o to , aby mohli i tito vysocí státní úředníci zastávat v krajské úrovni neuvolněné posty . ps2017-016-02-010-021.u8.p3.s4
Tady mluvil pan kolega , prostřednictvím tedy pana předsedajícího , o kumulaci významných , důležitých funkcí . ps2017-016-02-010-021.u8.p3.s5
Samozřejmě že i zastupitelská funkce v rámci krajského zastupitelstva jistě důležitou funkcí je , ale je to stále funkce neuvolněná a na této praxi bychom rozhodně nic měnit nechtěli . ps2017-016-02-010-021.u8.p3.s6
Stále se bavíme o té neuvolněnosti . ps2017-016-02-010-021.u8.p4.s1
Další záležitost , paradoxní , v tom systému . ps2017-016-02-010-021.u8.p4.s2
Pokud se tady bavíme o nějakém střetu zájmů , tak přece ministři vlády České republiky , a v mnoha případech to tak v historii bylo , mohou být členy krajských zastupitelstev a tam by logicky mohlo dojít přece k mnohem většímu potenciálnímu střetu zájmů , než je to např . u nějakého z významných úředníků . ps2017-016-02-010-021.u8.p5.s1
Domnívám se , že tady máme rozdílnou zákonnou úpravu ve dvou zákonech , protože služební zákon , jak již tady bylo i mým předřečníkem řečeno , prostě tento pohled umožňuje a umožňuje právě vysokým státním úředníkům , aby ty neuvolněné funkce zastávali . ps2017-016-02-010-021.u8.p6.s1
Vnímám , že tady asi je většinový odpor proti tomu , aby daný zákonný návrh prošel dále . ps2017-016-02-010-021.u8.p6.s2
Já to zcela respektuji , je to legitimní rozhodnutí , potom ale pojďme otevřít obecnější diskusi , potom pojďme otevříti diskusi o tom , zda by ti vysocí státní úředníci neměli tedy být ani členy obecních zastupitelstev , nesměli by zastávat funkce neuvolněných místostarostů , protože tam je přece ten potenciální střet zájmů rovněž přítomen . ps2017-016-02-010-021.u8.p6.s3
A my tady upozorňujeme na ten rozpor . ps2017-016-02-010-021.u8.p6.s4
Komunální úroveň , obecní úroveň , včetně velkých měst v České republice , tak tam to možné je . ps2017-016-02-010-021.u8.p6.s5
V případě krajských zastupitelstev to možné není . ps2017-016-02-010-021.u8.p6.s6
V případě členů vlády není žádné omezení pro to , aby např . v krajských zastupitelstvech zasedali . ps2017-016-02-010-021.u8.p6.s7
Pouze ukazujeme na to , že ten systém je v České republice nastaven nelogicky , a pokud krajskou úroveň z principu fungování státu v České republice vnímáme jako úroveň samosprávnou , tak v tom případě nechápeme , proč by měly být rozdíly mezi obecní a krajskou úrovní . ps2017-016-02-010-021.u8.p6.s8
Děkuji . ps2017-016-02-010-021.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-016-02-010-021.u9.p1.s2
Pan poslanec Gazdík má slovo . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s1
Vážené kolegyně , milí kolegové , já se musím ohradit proti slovům pana zpravodaje o nesystémovosti . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s2
Omlouvám se , ale nesystémové to je teď . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s3
Zcela jednoduše . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s4
Takže ministr jako hlava úřadu může být krajským zastupitelem , ale jeho úředníci nesmějí být krajskými zastupiteli . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s5
Státní úředník může být zastupitelem , radním či místostarostou obce , ale nesmí být zastupitelem kraje . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s6
Tak je to teď . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s7
Je to nesmyslné a hloupé . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s8
V minulém volebním období ten zákon podepsaly takřka všechny strany napříč spektrem . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s9
Sladíme jenom něco do logického rámce . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s10
Prostě sladíme zákon o zastupitelstvech obcí , volbách do zastupitelstev obcí , krajů a služební zákon . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s11
Nic víc , nic míň . ps2017-016-02-010-021.u10.p1.s12
To , co říká pan zpravodaj o nesystémovosti , omlouvám se , jestli za systémové považujete to , že ministr může být krajským zastupitelem , ale jeho úředníci ne , tak já to tedy jako systémové nevidím . ps2017-016-02-010-021.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-016-02-010-021.u11.p1.s2
Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy ? ps2017-016-02-010-021.u11.p1.s3
Takovou přihlášku nevidím . ps2017-016-02-010-021.u11.p1.s4
Hlásíte se do obecné rozpravy ? ps2017-016-02-010-021.u11.p1.s5
S faktickou poznámkou . ps2017-016-02-010-021.u11.p1.s6
Ano .