|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-26 ps2017-016-01-017-902 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 13, 14, 15 (sněmovní tisky 35, 111, 117/

Date2018-06-26
Meetingps2017/016
Agenda Itemps2017/016/902
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/016schuz/s016023.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 528 • previousnext

ps2017-016-01-017-902.u1.p1.s1 Sloučená rozprava k bodům 13, 14, 15 (sněmovní tisky 35, 111, 117/
ps2017-016-01-017-902.u1.p2.s1 O slovo je nyní přihlášen podle návrhu pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-016-01-017-902.u1.p2.s2 Předtím ale s přednostním právem pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2017-016-01-017-902.u1.p2.s3 Prosím.
ps2017-016-01-017-902.u1.p2.s4 Nejdřív požádám sněmovnu o klid.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s2 bych chtěl poprosit vážené kolegyně a vážené kolegy, aby se podívali do řady za mnou.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s3 vím, že ta vláda dneska končí.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s4 Tomu rozumím.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s5 Ale to je fakt torzo vlády.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s6 A máme projednávat změnu Ústavy.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s7 Myslím, že je to nedůstojné.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s8 tedy navrhuji přerušit projednávání těchto tří bodů do doby, než tady bude přítomna minimálně jedna třetina - a to jsem vstřícný - jedna třetina ministrů vlády v demisi.
ps2017-016-01-017-902.u2.p1.s9 Děkuji.
ps2017-016-01-017-902.u3.p1.s1 Samozřejmě je to procedurální návrh hlasovatelný.
ps2017-016-01-017-902.u3.p1.s2 Jednací řád vyžaduje minimálně jednoho ministra.
ps2017-016-01-017-902.u3.p1.s3 Dříve vyžadoval minimálně místopředsedu vlády.
ps2017-016-01-017-902.u3.p1.s4 O tomto procedurálním návrhu dám hlasovat bez rozpravy, ale nejdříve vás všechny odhlásím a zagonguji.
ps2017-016-01-017-902.u3.p1.s5 Požádám vás o novou registraci.
ps2017-016-01-017-902.u3.p1.s6 Prosím přihlaste se svými identifikačními kartami.
ps2017-016-01-017-902.u3.p2.s1 O procedurálním návrhu na přerušení projednávání těchto tří bodů ve sloučené obecné rozpravě do přítomnosti alespoň jedné třetiny vlády - tak jsem pochopil návrh pana předsedy klubu ODS - rozhodneme v hlasování číslo 15.
ps2017-016-01-017-902.u3.p3.s1 Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro.
ps2017-016-01-017-902.u3.p3.s2 Kdo je proti?
ps2017-016-01-017-902.u3.p3.s3 Děkuji vám.
ps2017-016-01-017-902.u3.p4.s1 Je to hlasování číslo 15.
ps2017-016-01-017-902.u3.p4.s2 Z přítomných 131 poslanců, pro 28, proti 80. Návrh nebyl přijat.
ps2017-016-01-017-902.u3.p5.s1 Rozprava tedy bude pokračovat podle jednotlivých návrhů.
ps2017-016-01-017-902.u3.p5.s2 Podle pořadí přihlášených, jak jsem oznámil, je prvním vystupujícím pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-016-01-017-902.u3.p5.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-016-01-017-902.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-016-01-017-902.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, tak konečně po čtyřech měsících přihlášení v rozpravě.
ps2017-016-01-017-902.u4.p1.s3 Tak mi dovolte to trošku zrekapitulovat, protože těch měsíců bylo opravdu hodně.
ps2017-016-01-017-902.u4.p1.s4 Politická situace se taky jistým způsobem proměnila.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s1 Takže sešly se tady tři návrhy a myslím si, že ten zájem byl předložit něco.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s2 Předložit něco, dostát slibu voličům.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s3 V tu určitou dobu bylo téma přímé demokracie a ústavního zákona o celostátním referendu poměrně trendy.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s4 To znamená, jako první přišel návrh z řad SPD.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s5 Jeho náležitosti a ty parametry, které jsme probírali na půdě stálé komise pro Ústavu České republiky - tak tenhle návrh vyhodnotil jako naprosto nedostatečný.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s6 Nedostatečný z hlediska - ta dostatečnost se samozřejmě nějakým způsobem poměřuje politickou vůlí.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s7 A politická vůle v tomhle jasně ukazuje, že je třeba vůle stanovit u referenda určité kvorum.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s8 To znamená, jaký počet voličů by měl přijít nebo kolik voličů by pro ten daný návrh mělo hlasovat kladně, či záporně.
ps2017-016-01-017-902.u4.p2.s9 A to tento návrh absolutně nenaplňuje.
ps2017-016-01-017-902.u4.p3.s1 Dále ze všech proběhlých jednání vyšlo, že nějaký rozumný počet petentů, kteří by mohli vyvolat referendum, rozhodně není 100 tisíc, tak jak navrhují poslanci z klubu SPD, ani to není 100 tisíc, jako navrhují poslanci z klubu KSČM, ale je to mnohem více.
ps2017-016-01-017-902.u4.p3.s2 Tou klíčovou politickou silou je samozřejmě hnutí ANO.
ps2017-016-01-017-902.u4.p3.s3 A hnutí ANO ve svých odhadech navrhuje 10 % z voličů zapsaných ve stálých seznamech, to znamená, nějakých 800 tisíc přibližně.
ps2017-016-01-017-902.u4.p4.s1 K tomu ještě trochu obecněji.
ps2017-016-01-017-902.u4.p4.s2 My jsme si za těch několik jednání stálé komise pro Ústavu nebyli s to ani vyjasnit, jaký typ referenda vlastně chceme.
ps2017-016-01-017-902.u4.p4.s3 Ono v rámci toho diskurzu se vždycky mluvilo o nějakém referendu.
ps2017-016-01-017-902.u4.p4.s4 Ale se vůbec nehovořilo - těch referend je samozřejmě podle doktríny mnoho typů - a jsme nebyli schopni vycizelovat, co je vlastně naším zájmem.
ps2017-016-01-017-902.u4.p4.s5 Jestli je naším zájmem to, aby lidé ex post nějakým způsobem potvrzovali nebo vyjadřovali nesouhlas s návrhem, který tu schválíme, anebo jestli je naším cílem, aby tak, jako je to ale upraveno v menšině evropských zemí, jsou to ještě k tomu země výlučně středo- a východoevropské, aby to právo navrhovat, iniciovat bylo co možná nejširší.
ps2017-016-01-017-902.u4.p5.s1 A k tomu možná zase zmiňme nějaké poznatky z toho projednávání a poznatky tedy z politické vůle.
ps2017-016-01-017-902.u4.p5.s2 Ukazuje se, že největší podporu zatím návrh, aby možnost iniciovat referendum přináležela pouze petentům, nějaké skupině, která sesbírá dostatečný počet podpisů, což je ale v rozporu se dvěma návrhy, a sice s návrhem SPD, který dává možnost iniciovat referendum i vládě, a zároveň je v rozporu s návrhem KSČM, který dává a přiznává tuto možnost nejenom vládě, ale i dokonce 101 poslancům nebo 41 senátorům, což značně rozšiřuje možnost, kdy to referendum bude konáno, a je to tím pádem v rozporu s premisou, kterou jsme si zde stanovili, nebo kterou si zde ty poslanecké kluby, které jsou pro referendum, stanovily, a sice že referendum být mimořádný nástroj, který nemá zastupitelskou nebo reprezentativní demokracii ničit, ale ji vhodně doplňovat a tříbit, zlepšovat v těch určitých kauzách.
ps2017-016-01-017-902.u4.p5.s3 A toto by vlastně znamenalo, že vláda, kdyby mělo proběhnout rozhodnutí o nějaké velmi zásadní, kontroverzní politické kauze nebo politické záležitosti společenského tématu, tak by se mohla dovolávat na referendum.
ps2017-016-01-017-902.u4.p5.s4 To znamená, nechceme vystavit vládní strany rozhodnutí o zákazu kouření, dalších jiných záležitostech třeba, které přijdou, tak to uděláme referendem, lidé rozhodnou.
ps2017-016-01-017-902.u4.p5.s5 A my jsme potom z obliga, vždyť to odhlasovali lidé.
ps2017-016-01-017-902.u4.p5.s6 To je něco, co je v přímém rozporu s principy zastupitelské demokracie, a tady z toho titulu jsou právě ty návrhy SPD a návrhy KSČM podle mého názoru zcela mimo a není možnost je v tomto ohledu podpořit.
ps2017-016-01-017-902.u4.p6.s1 Velmi diskutovanou otázkou byly vlastně okruhy témat, o kterých lze hlasovat.
ps2017-016-01-017-902.u4.p6.s2 Ono je to v těch návrzích samozřejmě řešeno negativně, protože ten výčet by nikdy nemohl být kompletní, a sice co by se mohlo v referendech schvalovat.
ps2017-016-01-017-902.u4.p6.s3 Tak z hlediska nějakého obecného je otázka, jestli by se měly schvalovat právní předpisy, či nikoliv.
ps2017-016-01-017-902.u4.p6.s4 Návrh SPD říká, že v referendu by bylo možné přijímat jak zákony běžné právní síly, tak i zákony ústavní.
ps2017-016-01-017-902.u4.p6.s5 Návrh KSČM to stanovuje takto také.
ps2017-016-01-017-902.u4.p6.s6 Návrh ČSSD je tady v tom logičtější, smířlivější, chválím - Kateřina se na usmívá, je to dobré.
ps2017-016-01-017-902.u4.p6.s7 On totiž vychází z návrhu z minulého volebního období, že v referendu by nešlo přijímat právní předpisy, což považuji za vhodné, protože tam jsou ti voliči opravdu vystaveni pouze binárnímu rozhodování: ano, souhlasíte s touto předlohou v paragrafovaném znění, nebo ne.
ps2017-016-01-017-902.u4.p6.s8 To znamená, v tomto lze z hlediska technického s ČSSD souhlasit.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s1 Co se rozsahu témat, která jsou vyloučena z rozhodování, týče, tak ten návrh SPD je velmi skoupý.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s2 A je skoupý nebezpečně, protože z rozhodování není vyloučen i třeba tak zásadní zákon, jako je zákon o státním rozpočtu nebo daně, poplatky, jiná další peněžitá plnění, což je mimochodem něco, co i v tak řekněme dle mnohých pr... (řečník se odmlčel), jak to říci?
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s3 No, východoevropské země, balkánské země, jako je Bulharsko, upraveno je.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s4 To znamená, že my bychom se vlastně dostávali ještě někam dál.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s5 Co by to v praxi znamenalo?
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s6 Panuje tu poměrně široká shoda na tom, že by stálo za to přidat učitelům.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s7 Přidali bychom učitelům a pak by se tady objevila nějaká iniciativa, která by řekla: ne, ne, tak to ne.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s8 A v rozpočtové kapitole by pak ty peníze najednou chyběly rozhodnutím vzešlým z referenda.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s9 To znamená, značně by to zkomplikovalo možnost, jak by mohla vláda vládnout a Sněmovna určovat nějaký rámec, ve kterém se to všechno odehrává.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s10 To znamená, daně, poplatky, státní rozpočet by z toho bezesporu vyňaty být měly.
ps2017-016-01-017-902.u4.p7.s11 Návrh KSČM toto respektuje, návrh ČSSD rovněž.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s1 Co je detail, ale který může mít zásadní význam z hlediska praktického, je možnost hlasování, to znamená, kdo by se mohl toho referenda účastnit.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s2 Když to vezmu, jak ty návrhy sem přicházely.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s3 Tak návrh SPD umožňuje účast hlasování pouze na území České republiky.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s4 To znamená, že naprosto vylučujeme všechny, kteří žijí v zahraničí.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s5 Oni nemohou jet ani na zastupitelský úřad, to znamená na ambasádu nebo na generální konzulát.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s6 Oni prostě nebudou moci hlasovat.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s7 Stejně k tomu přistupuje i KSČM.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s8 z toho trochu cítím snahu vyloučit lidi, kteří s největší pravděpodobností budou mít jiný názor, než jsou názory těchto dvou subjektů.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s9 Návrh ČSSD o tomto nehovoří.
ps2017-016-01-017-902.u4.p8.s10 Předpokládám, že by to bylo obsahem nějakého dalšího prováděcího zákona, a předpokládám, že ta možnost hlasovat v zahraničí by tam nějakým způsobem ukotvena byla.
ps2017-016-01-017-902.u4.p9.s1 Co je nutné rovněž zmínit z těch témat, tak je otázka individuálních práv a povinností, které bohužel návrh SPD neřeší, a obávám se, že by to mohlo vést také minimálně - nedošlo by to asi nikdy do toho stadia, ale multiiniciativy by se mohly týkat velmi zvláštních témat a mohlo by to mít potenciální, velmi negativní dopady.
ps2017-016-01-017-902.u4.p10.s1 Důležitou věcí je rovněž otázka referenda o vystoupení z Evropské unie.
ps2017-016-01-017-902.u4.p10.s2 Ta otázka by tady měla bezesporu, nebo to téma by tady bezesporu mělo zaznít.
ps2017-016-01-017-902.u4.p10.s3 Asi se nikdo nebude divit, že člen TOP 09 by nikdy nehlasoval pro referendum, kde by se vystupovalo z Evropské unie.
ps2017-016-01-017-902.u4.p10.s4 Ale současná úprava nám umožňuje, když se tady sežene dostatečná podpora a v Senátu rovněž, vyvolat ad hoc referendum o vystoupení z Evropské unie.
ps2017-016-01-017-902.u4.p10.s5 Ta iniciativa se tady zatím neprojevila.
ps2017-016-01-017-902.u4.p10.s6 Nevím, proč kolegové z SPD, když je to jejich agenda, neshánějí náležitou podporu.
ps2017-016-01-017-902.u4.p10.s7 Ale za současné situace to jde.
ps2017-016-01-017-902.u4.p11.s1 Na druhou stranu, bavíme-li se tady o ústavním zákonu o celostátním referendu, tak v něm by měly být rozhodovány spíše věci běžné.
ps2017-016-01-017-902.u4.p11.s2 To znamená, právě jsem tady něco nastínil, otázka třeba otevírací doby v obchodech.
ps2017-016-01-017-902.u4.p11.s3 To jsou ta témata, s tímto návrhem nesouhlasím, tak když projde, tak takhle bych si představoval, že to bude pojato.
ps2017-016-01-017-902.u4.p11.s4 A ne že se bude pomocí tady toho referenda dát vystoupit z Evropské unie.
ps2017-016-01-017-902.u4.p11.s5 To by mělo být, když tedy, podle mého soudu záležitostí většiny v Poslanecké sněmovně a Senátu a ad hoc referendem.
ps2017-016-01-017-902.u4.p12.s1 Z těch dalších detailů nebo parametrů, které jsou v těch návrzích obsaženy, nebo tedy spíš obsaženy nejsou - v jednom - tak je otázka, za jak dlouho by se měl najít dostatečný počet petentů pro vyvolání toho referenda.
ps2017-016-01-017-902.u4.p12.s2 U SPD je to 100 tisíc podpisů za dva roky, což dává poměrně širokou a velkou možnost to referendum vyvolat.

Text viewDownload CoNNL-U