ps2017-016-01-009-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-016-01-009-006.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky ( zákon o zrušení Fondu národního majetku ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další související zákony / sněmovní tisk 130 / - druhé čtení ps2017-016-01-009-006.u1.p2.s1
Prosím paní ministryni financí Alenu Schillerovou , aby se ujala slova a tento tisk nám uvedla . ps2017-016-01-009-006.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-016-01-009-006.u2.p1.s2
Dámy a pánové , předkládám k projednání návrh novely zákona číslo 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky , přičemž si dovolím uvést tento návrh v širších souvislostech . ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s1
Uvedeným zákonem byl od 1 . ledna 2006 Fond národního majetku zrušen a jeho činnost převzalo Ministerstvo financí . ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s2
Zde byl pro správu majetku a financování závazků zřízen zvláštní účet a zvláštní evidence , které jsou vedeny odděleně od státního rozpočtu , a to proto , aby výnosy z privatizovaného majetku sloužily k úhradě právě těch závazků státu , které s privatizací souvisely . ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s3
Už tehdy se nicméně připouštělo použít tyto prostředky i na jiné účely . ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s4
Postupem času však tyto jiné neprivatizační účely byly těmi hlavními výdajovými tituly a navíc se k nim dílčími novelami zákona přidávaly další a další . ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s5
Z privatizačních zdrojů tak byly hrazeny četné vládní projekty . ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s6
Například již v roce 2007 činily investice nesouvisející s privatizací , typicky do Státního fondu dopravní infrastruktury , 21 miliard . ps2017-016-01-009-006.u2.p2.s7
O rok později to bylo dokonce téměř 34 miliard . ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s1
Od roku 2012 byla uzákoněna možnost převádět prostředky z výnosů privatizace do státního rozpočtu . ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s2
Často se v této souvislosti uvádí , že ty prostředky měly sloužit na krytí schodku důchodového účtu . ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s3
Je ale třeba si uvědomit , že jakmile byly převedeny do rozpočtu , byly k nerozeznání od jiných příjmů rozpočtu , typicky daní . ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s4
S důchodem tato problematika souvisí nepřímo , a to tak , že se nesmělo převádět více , než byl rozdíl mezi rozpočtovanými příjmy a rozpočtovanými výdaji na důchodové pojištění . ps2017-016-01-009-006.u2.p3.s5
Od roku 2012 bylo do státního rozpočtu převáděno průměrně 10 miliard ročně , a to při zachování bezpečného zůstatku na krytí privatizačních výdajů včetně nejvýznamnější ekologie . ps2017-016-01-009-006.u2.p4.s1
Z tohoto obecného úvodu je zjevné , že celá řada argumentů , které zaznívají na odpor proti navrhované novele , je účelová a zavádějící a s těmi nejvíc nesmyslnými bych se ráda hned vypořádala . ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s1
Za prvé . ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s2
Nikdy nebylo účelem zvláštních účtů privatizace tvořit rezervu na horší časy . ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s3
Ten , kdo si to myslí , se měl ozvat v roce 2002 , když byly příjmy téměř 130 miliard , nebo v roce 2005 , když to bylo 110 miliard . ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s4
Ani 40 miliard z roku 2008 nebylo málo . ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s5
Dnes , kdy jsou příjmy v podstatě omezeny na rok od roku klesající dividendu ČEZu , dále Čepra a Českého Aeroholdingu a v součtu tvoří zhruba desetinu příjmů z let 2002 či 2005 a ani ne polovinu z roku 2008 , se najednou začne mluvit o rezervách státu ? ps2017-016-01-009-006.u2.p5.s6
To mi nepřipadá jako udržitelný argument . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s1
Za druhé . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s2
Není ohroženo financování ekologických závazků vůči nabyvatelům privatizovaných podniků . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s3
V současném znění zákona není žádná pojistka , která by zabránila situaci , že veškeré dostupné prostředky na zvláštních účtech budou převedeny na přípravu průmyslových zón . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s4
Na ekologii by pak nezbyla ani koruna . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s5
Navrhovaná novela ale průmyslové zóny či dopravní infrastrukturu jako výdajové tituly škrtá a ponechává v podstatě jen ekologické závazky , rekultivace a to , co bytostně souvisí s privatizací . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s6
Navíc usnesením z loňského roku ukládá vláda ministru financí zajistit na ekologii nejméně 4 , 5 miliardy korun ročně . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s7
Jak to ministr financí zajistí ? ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s8
No , nejsnáze tak , že je na těch účtech prostě nechá . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s9
A kdyby se stalo něco nepředvídatelného , jako je například prohra v privatizačním soudním sporu , i takové věci jsme zdědili , je tu nově zavedena možnost doplnění chybějících prostředků ze státního rozpočtu . ps2017-016-01-009-006.u2.p6.s10
Proto tvrdím , že plnění ekologických závazků je navrhovanou novelou řešeno mnohem lépe než doposud . ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s1
Za třetí . ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s2
Nejde o žádný účetní trik za účelem vylepšení bilance . ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s3
Hlavním cílem navrhované novely je , aby prostředky , které nebudou využité na krytí privatizačních výdajů , nezůstaly na účtě nečinně ležet , ale aby mohly být smysluplně využity na investiční či sociální potřeby dle aktuálního stavu hospodářství . ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s4
Proto je předpokládanou novelou umožněn převod těchto finančních prostředků do státního rozpočtu bez určení konkrétního účelu . ps2017-016-01-009-006.u2.p7.s5
Tento proces bude transparentní a kontrolovatelný , neboť bude podléhat standardním procesům uplatňovaným při sestavování státního rozpočtu . ps2017-016-01-009-006.u2.p8.s1
V kostce se dá tedy navrhovaná novela shrnout tak , že má eliminovat všechny účelové vládní výdaje a ponechat pouze výdajové tituly související se závazky z privatizace , které tak opět získají prioritu financování . ps2017-016-01-009-006.u2.p8.s2
Zdůrazňuji , že v současné době není možné hradit privatizační výdaje z žádných jiných zdrojů . ps2017-016-01-009-006.u2.p8.s3
Současně bude novelou umožněno efektivní a transparentní využití volných finančních prostředků . ps2017-016-01-009-006.u2.p9.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-016-01-009-006.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně . ps2017-016-01-009-006.u3.p1.s2
My jsme tento návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru rozpočtovému jako garančnímu a usnesení výboru bylo doručeno jako tisk 130 / 1 . ps2017-016-01-009-006.u3.p1.s3
Prosím zpravodaje tohoto výboru , kterým je pan poslanec Petr Vrána , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy . ps2017-016-01-009-006.u3.p1.s4
Prosím . ps2017-016-01-009-006.u3.p2.s1
Omlouvám se , ještě se omlouvá paní ministryně Němcová , a to do 15 hodin do konce jednacího dne . ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , vážení členové vlády , návrh novely zákona o zrušení Fondu národního majetku předložila vláda Poslanecké sněmovně dne 21 . 3 . 2018 . ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s3
Zástupcem navrhovatele je Ministerstvo financí . ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s4
První čtení proběhlo 19 . 4 . 2018 na 12 . schůzi Poslanecké sněmovny . ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s5
Návrh zákona byl usnesením číslo 212 přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-016-01-009-006.u4.p1.s6
Doposud nebyl načten žádný pozměňovací návrh ani návrh na zamítnutí . ps2017-016-01-009-006.u4.p2.s1
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych přednesl usnesení rozpočtového výboru z 9 . schůze ze dne 6 . června 2018 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky / zákon o zrušení Fondu národního majetku / , ve znění pozdějších předpisů , a některé další související zákony , sněmovní tisk 130 , druhé čtení . ps2017-016-01-009-006.u4.p3.s1
Po úvodním slově ministryně financí , zpravodajské zprávě poslance pana Vrány a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ps2017-016-01-009-006.u4.p4.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 178 / 2005 Sb . , o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky / zákon o zrušení Fondu národního majetku / , ve znění pozdějších předpisů , a některé další související zákony , sněmovní tisk 130 , schválila bez připomínek ; ps2017-016-01-009-006.u4.p5.s1
II . zmocňuje zpravodaje , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky . ps2017-016-01-009-006.u5.p1.s1
Děkuji a otevírám obecnou rozpravu . ps2017-016-01-009-006.u5.p1.s2
Prosím pana poslance Skopečka . ps2017-016-01-009-006.u6.p1.s1
Dobré odpoledne , děkuji za slovo . ps2017-016-01-009-006.u6.p1.s2
Dámy a pánové , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovoluji si navrhnout zamítnutí tohoto zákona ve třetím čtení . ps2017-016-01-009-006.u6.p1.s3
Uvedu důvody , proč si myslím , že by to měl být správný krok . ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s1
Paní ministryně se tady snažila vysvětlit , jak je to vlastně logická úprava , já to jako logickou úpravu nevidím . ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s2
Dodneška privatizační fond fungoval , dodneška to byla rezerva státu pro období , kdy se hospodářsky nedaří , zejména právě na deficit tzv . důchodového účtu , který se dostává do deficitu v době , kdy ekonomika nešlape , jako šlape dneska , kdy je nezaměstnanost větší , kdy nejsou takové platby odvodů do státního rozpočtu , jaké zažívá dnes tato vláda . ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s3
Právě na toto období , na tyto účely máme privatizační fond , který se plnil jednak výnosy z privatizace , ale který se také plní každoročně dividendami ze státních podniků , tedy nejčastěji z ČEZu . ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s4
Tyto peníze jsou zavázány , nemůže žádná vláda , ani tato , ani předchozí , ani ty předešlé , zacházet s těmito penězi , jak se jí to zlíbí . ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s5
A byť paní ministryně říkala , že ty peníze už byly v minulosti využity na nejrůznější dílčí výdaje , tak to sice být pravda může , nicméně ten fond existoval stále a žádná vláda si ho nedokázala zrušit zcela úplně a vždycky respektovala to , že ho každoročně naplní peníze právě buď z privatizace , nebo z dividend . ps2017-016-01-009-006.u6.p2.s6
Takže já nevidím žádný důvod v době , kdy se vláda chlubí , jak jí roste daňové inkaso , jak jí rostou daňové příjmy , díky ekonomickému růstu máme dokonce i přebytek toho důchodového účtu , tak já vůbec nechápu , že zrovna v této době velmi dobrého ekonomického počasí , velmi dobrých příjmů státního rozpočtu to této vládě nestačí a potřebuje si sáhnout do privatizačního fondu a utrácet peníze , které vždycky byly chápány jako peníze rezervní na nějaké mimořádné události , mimořádné výdaje státu , ať už to byly ekologické škody , ekologická zátěž , nebo právě případný deficit penzijního systému v době ekonomické krize . ps2017-016-01-009-006.u6.p3.s1
Koneckonců , všem nám je jasné , že náš stávající důchodový účet nebo stávající penzijní systém není udržitelný , že tak jak nám stárne populace , tak těch , kdo budou přispívat do toho průběžného systému , bude stále méně , těch , co z něj naopak čerpat budou , bude stále více . ps2017-016-01-009-006.u6.p3.s2
Je zřejmé , že do budoucna se ten deficit bude prohlubovat . ps2017-016-01-009-006.u6.p3.s3
Také nejde spoléhat na to , že bude neustále ekonomický růst takový , jaký máme dneska , že bude tak nízká nezaměstnanost , jakou máme dneska , a že tedy penzijní systém i bez jakýchkoli reforem , bez jakýchkoli změn můžeme v budoucnu očekávat jako přebytkový nebo vyrovnaný . ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s1
Paní ministryně říkala , že se ty peníze nikam neztratí , že budou využity efektivně , stále mluví o investicích . ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s2
Já bych tento krok chápal od vlády a od ministryně , která v minulých letech dokázala proinvestovat nějaké nadprůměrné , rekordní číslo , které by vyžadovalo opravdu se poklonit a vyjádřit úctu . ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s3
Nicméně když se podíváme na výše proinvestovaných peněz v uplynulých letech , tak zjišťujeme , že vláda , zejména tvořená hnutím ANO , ale i sociálními demokraty , nedokázala investovat v průměru více , než dokázaly investovat vlády v mnohem horších ekonomických podmínkách . ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s4
Čili ten argument , že to bude na investice , je falešný . ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s5
Minulá vláda nedokázala investovat více , než dokázaly investovat vlády v uplynulých letech , a je tedy zřejmé , že pokud si skutečně vláda hnutí ANO na ty peníze sáhne , tak to budou peníze utracené , projedené . ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s6
Koneckonců , šermuje se tady se slůvkem " půjde to na investice " . ps2017-016-01-009-006.u6.p4.s7
No , když se podíváme na inzeráty hnutí ANO v tisku , co všechno považují za investice , tak hnutí ANO přepsalo ekonomii , přepsalo ekonomické termíny a za investici považuje dokonce i jízdné zdarma pro naše spoluobčany . ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s1
No to tak , paní ministryně . ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s2
je - paní ministryně se diví . ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s3
Podívejte se , zeptejte se svého PR oddělení , jaké zadává inzeráty . ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s4
Zjistíte , že za investice vaše PR oddělení považuje i jízdné zdarma , což samozřejmě žádnou investicí není . ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s5
Investice má jasnou definici . ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s6
Tohle je hra s termíny a snaha oblbnout voliče . ps2017-016-01-009-006.u6.p5.s7
A já na takovéto výdaje , které prostě budou projedeny , nechci posílat vládě další peníze , které vždycky byly chráněny tím zákonem , vždycky byly na období nějakých mimořádných událostí . ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s1
Tato vláda nedokáže hospodařit šetrně , což vidíme i v návrhu státního rozpočtu na příští rok , vidíme to i v realitě hospodaření předchozích let . ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s2
Nedokáže investovat , čili nepotřebuje žádné další , dodatečné peníze . ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s3
Samotný ekonomický růst jí přináší nebývalé peníze navíc , to by jí v jejím rozhazování mělo stačit . ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s4
Nedopusťme , aby mohla rozhazovat i peníze , které by měly sloužit budoucnosti této země třeba na penzijní reformu . ps2017-016-01-009-006.u6.p6.s5
Prosím o to , abyste tento návrh zákona odmítli ve třetím čtení , což navrhuji . ps2017-016-01-009-006.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-016-01-009-006.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-016-01-009-006.u7.p1.s2
Pan poslanec Ferjenčík . ps2017-016-01-009-006.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-016-01-009-006.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , v zásadě musím souhlasit se svým předřečníkem . ps2017-016-01-009-006.u8.p1.s3
S tím návrhem na zamítnutí se ztotožňuji , nicméně v tom návrhu vnímáme určitá pozitiva , kde vláda navrhuje omezit ten seznam kapitol , do kterých se ty peníze mohou přesouvat . ps2017-016-01-009-006.u8.p1.s4
A co nám právě vadí , je možnost , aby vláda používala ty peníze na zvláštních účtech privatizace jako běžný příjem státního rozpočtu , což ostatně navrhuje i na příští rok , to znamená , že ten deficit 50 miliard , kterým se vláda dneska ohání , je ve skutečnosti 70 miliard , protože 20 miliard , které jsme už měli , se teď utratí z tohoto fondu . ps2017-016-01-009-006.u8.p2.s1
Z tohoto důvodu navrhuji pozměňovací návrh , který načtu v podrobné rozpravě , kterým bych zrušil ten paragraf , který umožňuje vládě tyto peníze libovolně převádět do státního rozpočtu . ps2017-016-01-009-006.u8.p3.s1
My máme za to , že jednorázové příjmy mají sloužit na jednorázové výdaje .