|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-29 ps2017-013-05-004-028 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

28. Návrh poslanců Marka Bendy, Ondřeje Veselého, Patrika Nachera, Mikuláše Ferjenčíka, Mariana Bojko, Leo Luzara, Dominika Feriho, Věry Kovářové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění zákona č. 183/2017 Sb. /sněmovní tisk 87/ - prvé čtení

Date2018-05-29
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/028
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013154.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1005 • previousnext

ps2017-013-05-004-028.u1.p1.s1 28.
ps2017-013-05-004-028.u1.p1.s2 Návrh poslanců Marka Bendy, Ondřeje Veselého, Patrika Nachera, Mikuláše Ferjenčíka, Mariana Bojko, Leo Luzara, Dominika Feriho, Věry Kovářové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění zákona č. 183/2017 Sb. /sněmovní tisk 87/ - prvé čtení
ps2017-013-05-004-028.u1.p2.s1 Tento bod byl přerušen v pátek 20. 4. a potom byl ještě přerušen ve středu 23. 5., takže budeme pokračovat.
ps2017-013-05-004-028.u1.p2.s2 Předpokládám, že jsme v rozpravě, a to obecné, a přihlášena je paní poslankyně Helena Válková.
ps2017-013-05-004-028.u1.p2.s3 Takže slovo.
ps2017-013-05-004-028.u1.p2.s4 Připraví se pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-013-05-004-028.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové.
ps2017-013-05-004-028.u2.p1.s2 jsem na klubu u nás vyhrožovala, že budu obsáhlá, a jak vidím, tak někteří si to vzali k srdci a asi nebudou tak dlouho poslouchat některé úvahy a právní komentáře.
ps2017-013-05-004-028.u2.p1.s3 Nicméně jsem se rozhodla, že přece jenom vás provedu alespoň tím nálezem Ústavního soudu - ale pane místopředsedo, takhle neprovedu!
ps2017-013-05-004-028.u2.p1.s4 Protože...
ps2017-013-05-004-028.u2.p1.s5 To jako skutečně, tady nebudu, to jako mně to připomíná jako když jsem v aule...
ps2017-013-05-004-028.u3.p1.s1 prosím sněmovnu o klid.
ps2017-013-05-004-028.u3.p1.s2 Pokud si potřebujete něco vyřídit, tak mimo jednací sál.
ps2017-013-05-004-028.u3.p1.s3 Ještě prosím vydržte.
ps2017-013-05-004-028.u3.p1.s4 Ne všichni uposlechli výzvy, jak vlevo, tak vpravo, stále diskutují.
ps2017-013-05-004-028.u3.p1.s5 A pokud neskončí, tak je budu jmenovat...
ps2017-013-05-004-028.u3.p1.s6 Tak, děkuji.
ps2017-013-05-004-028.u3.p1.s7 Prosím.
ps2017-013-05-004-028.u4.p1.s1 také děkuji.
ps2017-013-05-004-028.u4.p1.s2 si myslím, že nikdo není povinen, koho nezajímá tahle problematika anebo je tak přesvědčený o tom, že i kdyby slyšel, že se nám zdvojnásobil počet úmrtí v důsledku kouření, tak je mu to úplně jedno, protože on si bude prosazovat svoji nezávislost a svobodu podnikání, no tak pochopitelně možnost opustit sál, ale nemusí tady rušit.
ps2017-013-05-004-028.u4.p2.s1 jsem chtěla tady říct asi dvě nebo tři podstatné věci, vám sdělit.
ps2017-013-05-004-028.u4.p2.s2 Ta první z nich je, že bychom si měli přece jenom respektujíce právní stát vzít určitou lekci ponaučení z toho, jak rozhodl Ústavní soud, který rozhodl nálezem z 27. března 2018, kde se skupina senátorů domáhala zrušení mnoha ustanovení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek.
ps2017-013-05-004-028.u4.p2.s3 Nebojte se, i když vím, že je to velmi zavádějící, protože jenom částečně je ta problematika protikuřácká, jak říkají odpůrci, řešena v tomto antikuřáku.
ps2017-013-05-004-028.u4.p2.s4 to nebudu opakovat a budu vždycky říkat tabákový nebo protikuřácký zákon, aby to bylo rychlejší na mikrofon.
ps2017-013-05-004-028.u4.p3.s1 Čili skupina senátorů se domáhala zrušit část v podstatě tohoto zákona, hlavně partie, která se týkala zákazu kouření ve veřejných stravovacích prostorách.
ps2017-013-05-004-028.u4.p3.s2 Ale nejenom toho.
ps2017-013-05-004-028.u4.p3.s3 Jak Ústavní soud rozhodl, všichni víme.
ps2017-013-05-004-028.u4.p3.s4 Ústavní soud se dvěma výjimkami, kdy v tom prvním případě zrušil slovo "převážně" - ustanovení, která zakazují prodávat tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety a prodávat nebo podávat alkoholické nápoje na akci určené převážně pro osoby mladší osmnácti let - tak to slovíčko "převážně" s ohledem na jeho neurčitost zrušil.
ps2017-013-05-004-028.u4.p4.s1 V druhém případě zrušil slova "svoje nebo", a to bylo v ustanovení zakazujícím požívat alkoholické nápoje nebo užívat jiné návykové látky pro osobu, která vykonává činnost, při níž by mohla ohrozit život nebo zdraví svoje nebo jiné osoby nebo poškodit majetek, nebo ve vztahu k níž jiný právní předpis stanoví zákaz požívat alkohol nebo užívat jiné návykové látky při výkonu této činnosti nebo před jejím vykonáváním, a to tak, aby zajistila, že tuto činnost nebude vykonávat pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, a to z důvodu rozporu s právem na ochranu soukromí.
ps2017-013-05-004-028.u4.p4.s2 Čili legitimní účel i tohoto ustanovení zůstane zachován, i když nebude dopadat na situace, při nichž by jednotlivec v důsledku požití alkoholu nebo jiné návykové látky ohrožoval jenom sám sebe a nikoho jiného.
ps2017-013-05-004-028.u4.p5.s1 Čili v podstatě vy si můžete říct, to jsou slovíčka.
ps2017-013-05-004-028.u4.p5.s2 Ona to slovíčka nejsou, protože zpřesňují ten smysl.
ps2017-013-05-004-028.u4.p5.s3 Ve zbytku Ústavní soud návrh zamítl.
ps2017-013-05-004-028.u4.p6.s1 A jaký byl vlastně výsledek toho nálezu ve vztahu k tomu, co dneska řešíme a co řeší návrh, který je známý jako Bendův návrh?
ps2017-013-05-004-028.u4.p6.s2 Mimochodem ne vždycky v minulosti to byli představitelé ODS nebo významní politici ODS, kteří se stavěli proti zákazu kouření ve veřejných stravovacích prostorách.
ps2017-013-05-004-028.u4.p6.s3 si vzpomínám na pana dr. Borise Šťastného, předsedu zdravotnického výboru, který dlouhá léta prosazoval, ale nepodařilo se mu to prosadit, zákaz kouření.
ps2017-013-05-004-028.u4.p7.s1 Takže nález Ústavního soudu, když bychom ho shrnuli v těch dvou bodech, velmi stručně a samozřejmě tím pádem zjednodušeně říká:
ps2017-013-05-004-028.u4.p8.s1 Za prvé ochrana lidské svobody bez ochrany lidského života, zdraví a životního prostředí, které život i jeho svobodu umožňuje, by postrádala smysl.
ps2017-013-05-004-028.u4.p8.s2 Z práva na ochranu zdraví vyplývá pozitivní povinnost státu konat a chránit zdraví nejrůznějšími potřebnými opatřeními.
ps2017-013-05-004-028.u4.p8.s3 To je první závěr nálezu Ústavního soudu.
ps2017-013-05-004-028.u4.p8.s4 Tak bych byla ráda, kdyby i v diskusi se k tomu nálezu někdo vyjádřil a zpochybnil případně věcnými argumenty to poselství, které k nám zákonodárcům vysílá.
ps2017-013-05-004-028.u4.p9.s1 Za druhé.
ps2017-013-05-004-028.u4.p9.s2 Kuřárny jsou prostředkem, který nechrání zdraví populace a nezajišťuje vynutitelnost zákona ani přibližně srovnatelně jako úplný zákaz kouření ve stravovacích zařízeních.
ps2017-013-05-004-028.u4.p9.s3 Současně jsou nákladnější i náročnější pro provozovatele stravovacích zařízení, kteří jsou pak vystaveni větší míře možných sankcí ze strany státu za nedodržení přesných technických i funkčních podmínek zřízení kuřáren.
ps2017-013-05-004-028.u4.p9.s4 Úplný zákaz kouření představuje standardní řešení, jež ostatně není nijak výjimečné ani v jiných zemích.
ps2017-013-05-004-028.u4.p9.s5 Tečka.
ps2017-013-05-004-028.u4.p10.s1 Potud dva závěry bezprostředně vyplývající, které jsou obsaženy v nálezu Ústavního soudu.
ps2017-013-05-004-028.u4.p10.s2 Zde dokonce Ústavní soud i upozorňuje, že může dojít ke kontroverznímu účinku, který si předkladatelé novely vůbec nepředstavovali, nebo pokud ano, tak ho podcenili, že to může být nákladnější a náročnější pro provozovatele stravovacích zařízení.
ps2017-013-05-004-028.u4.p11.s1 Z toho velmi obsáhlého nálezu si myslím, že by bylo dobré ještě citovat a upozornit vás na následující hodnocení Ústavního soudu.
ps2017-013-05-004-028.u4.p12.s1 Zákaz kouření ve vnitřním prostoru provozovny stravovacích služeb se dotýká významné části obyvatel tím, že je nutí přizpůsobit mu své návyky, se týkají jen jich samotných, nebo přesahují do jejich sociálních vztahů.
ps2017-013-05-004-028.u4.p12.s2 Aniž by byla zpochybňována skutečnost, že kouření negativní vliv na zdraví, osoby dotčené tímto zákazem jej mohou vnímat jako zásah do svého životního stylu a přisuzovat mu určitou symbolickou hodnotu, pokud jde o vyjádření míry svobody jednotlivce v dnešní společnosti.
ps2017-013-05-004-028.u4.p12.s3 Potud hlavní argumenty, které byly obsaženy v návrhu senátorů na zrušení příslušných partií toho antikuřáka, protikuřáckého zákona - ve zkratce, nepřesně.
ps2017-013-05-004-028.u4.p13.s1 V důsledku zákazu kouření dochází k omezení autonomie vůle fyzických osob kuřáků v možnosti nakládat s tabákovým výrobkem a současně též k zásahu do jejich vlastnického práva, protože tyto osoby na některých místech nemohou kouřit.
ps2017-013-05-004-028.u4.p13.s2 A to samozřejmě jsou všechno, a tady to nebudeme nijak popírat, Ústavou chráněné statky, hodnoty, zájmy.
ps2017-013-05-004-028.u4.p13.s3 Legitimní.
ps2017-013-05-004-028.u4.p13.s4 A proto je musí - a Ústavní soud to také učinil ve svém nálezu - posuzovat tou optikou proporcionality.
ps2017-013-05-004-028.u4.p13.s5 Musí se zabývat otázkou, zda jde tak o prostředek, který je ve vztahu k základnímu právu, do něhož být tímto způsobem zákonem zasaženo, co nejvíce šetrný.
ps2017-013-05-004-028.u4.p13.s6 Otázka tedy zní, zda by bylo možné dosáhnout účelu zákonné úpravy i bez toho, aby byla možnost kouření vyloučena v celém vnitřním prostoru provozovny stravovacích služeb.
ps2017-013-05-004-028.u4.p14.s1 V případě osob nacházejících se ve vnitřním prostoru provozovny nelze požadované ochrany před pasivním kouřením dosáhnout jinak než tím, že v tomto prostoru nebude možné kouřit nebo že dojde k rozdělení tohoto prostoru tak, aby se kouřilo jen v jeho části.
ps2017-013-05-004-028.u4.p14.s2 Otázkou tak zůstává, zda oddělení prostoru lze považovat za řešení, které je z hlediska sledovaného cíle přinejmenším srovnatelně efektivní jako úplný zákaz kouření.
ps2017-013-05-004-028.u4.p14.s3 Tímto oddělením nelze rozumět zřízení nové, zcela nezávislé provozovny, nýbrž vyhrazení určité části provozovny pro zákazníky, kteří chtějí kouřit.
ps2017-013-05-004-028.u4.p14.s4 Ve své podstatě tedy jde o to, že se v provozovně bude nacházet stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření ve smyslu § 10 tabákového zákona.
ps2017-013-05-004-028.u4.p14.s5 Takovéto řešení však není způsobilé zcela zamezit negativním účinkům kouření osob, které by tento prostor využívaly.
ps2017-013-05-004-028.u4.p15.s1 A Ústavní soud uvádí: Ani v takovémto případě totiž nelze vyloučit, že v určité míře bude vždy docházet k pronikání kouře do jiných prostor provozovny.
ps2017-013-05-004-028.u4.p15.s2 Za situace, kdy v těchto prostorách bude docházet ke konzumaci jídla a pití, byť vneseného zákazníkem, si lze zároveň jen stěží představit, že by zaměstnanci alespoň příležitostně nebyli nuceni do těchto prostor vstoupit.
ps2017-013-05-004-028.u4.p15.s3 Nepůjde přitom jen o úklid mimo dobu, kdy se v kouří.
ps2017-013-05-004-028.u4.p15.s4 Potřeba vstoupit do těchto prostor může vyvstat například za účelem odklizení zbytků jídla a použitého nádobí, které v prostoru po sobě zákazníci zanechávají a které brání využívání části tohoto prostoru dalšími zákazníky, zamezení vzniku škody na zařízení, či nutnosti řešit akutní případy, například i zdravotní, k nimž při provozu takových zařízení někdy dochází.
ps2017-013-05-004-028.u4.p16.s1 Zdraví zaměstnanců ve stravování je v kuřárnách poškozováno i v případě, že je v nich dodržován zákaz obsluhy.
ps2017-013-05-004-028.u4.p16.s2 Přestože totiž platí, že se v takovém prostoru zaměstnanec nesmí zdržovat při výkonu své práce v době, kdy se v něm kouří, zaměstnanec inhaluje zplodiny i tehdy, když se v něm nekouří, například při úklidu této místnosti, a to i po delší době, neboť tabákový kouř přetrvává ve zdech či bytových textiliích umístěných v těchto prostorách.
ps2017-013-05-004-028.u4.p16.s3 Na provozovatele stravovacích zařízení jsou pak kladeny vyšší nároky v tom, že musí zajistit i to, že do kuřáren nebudou vstupovat osoby mladší osmnácti let.
ps2017-013-05-004-028.u4.p17.s1 V neposlední řadě je třeba poukázat na to, že v případě obsazené nekuřácké části jsou nekuřáci nuceni využít míst v kuřácké části stravovacích zařízení.
ps2017-013-05-004-028.u4.p17.s2 Na nekuřáky přitom nemůže být kladeno takové břemeno, aby se v případě potřeby návštěvy stravovacího zařízení museli vystavit rovněž ohrožení svého zdraví.
ps2017-013-05-004-028.u4.p17.s3 Musejí mít naopak možnost se účastnit společenského života bez toho, aby jejich zdraví bylo ohrožováno.
ps2017-013-05-004-028.u4.p17.s4 Na to, že v případě vyhrazených prostor pro kuřáky není zákaz kouření dodržován a nedaří se jej vynucovat, poukazují ostatně i samotní navrhovatelé zrušení těchto ustanovení, čili senátoři.
ps2017-013-05-004-028.u4.p18.s1 Na tytéž skutečnosti ostatně poukázal i německý Spolkový ústavní soud.
ps2017-013-05-004-028.u4.p18.s2 Přitom šlo o rozhodnutí německých ústavních soudů, které tamější úpravu, jak ale velmi nepřesně i navrhovatelé uvedli, zrušili.
ps2017-013-05-004-028.u4.p18.s3 Zejména to byl rozsudek Spolkového ústavního soudu z 30. 7. 2008 následovaný dalšími rozhodnutími, ale nikoliv z důvodu neústavnosti samotného zákazu kouření, ale naopak jeho výjimek, které zakládaly nerovné zacházení mezi jednotlivými provozovateli.
ps2017-013-05-004-028.u4.p18.s4 Spolkový ústavní soud opakovaně zdůraznil ústavní neproblematičnost paušálního zákazu kouření, tak jak třeba platí v sousedním Bavorsku.
ps2017-013-05-004-028.u4.p19.s1 Ústavní soud také dodal, že zákonodárce není zbaven prostoru pro případnou jinou regulaci kouření v provozovnách stravovacích služeb.
ps2017-013-05-004-028.u4.p19.s2 Na druhou stranu však upozornil, že pokud by český zákonodárce přistoupil k vymezování výjimek - teď mluvím o Ústavním soudu českém -, čelil by nelehké situaci při hledání jejich vhodného legislativního vymezení a v konečném důsledku by pak mohl dopadnout stejně jako v Německu, že by byla konstatována námitka nerovného zacházení.
ps2017-013-05-004-028.u4.p20.s1 se vrátím ještě k ochraně života a zdraví zákazníků a zaměstnanců.
ps2017-013-05-004-028.u4.p20.s2 Tady opravdu ty stejně účinné varianty s výjimkou , kterou jsem tady kriticky za použití argumentace z nálezů Ústavního soudu okomentovala, k dispozici nejsou.
ps2017-013-05-004-028.u4.p20.s3 Koneckonců nejsou ani předmětem našeho dnešního projednávání, a pokud bych to měla shrnout, tak kuřárny, které jsou navrhovány, nechrání zdraví populace a nezajišťují ani vynutitelnost zákona přibližně srovnatelně jako je nyní napadený zákaz.
ps2017-013-05-004-028.u4.p20.s4 Čili touto optikou proporcionality Ústavní soud posuzoval ty dvě hodnoty chráněné našim ústavním pořádkem.
ps2017-013-05-004-028.u4.p20.s5 Současně jsou nákladnější i náročnější pro provozovatele stravovacích zařízení, kteří jsou pak vystaveni, jak jsem již výše uvedla, větší míře možných sankcí ze strany státu za nedodržení přesných technických i funkčních podmínek zřízených kuřáren.
ps2017-013-05-004-028.u4.p21.s1 A závěr?
ps2017-013-05-004-028.u4.p21.s2 Ústavní soud proto neshledal, že by umožnění kuřáren bylo opatřením, které by umožňovalo dosáhnout stejně efektivně cíle, jaký sleduje napadená zákonná úprava při méně intenzivním zásahu do vlastnického práva fyzických osob dotčených zákazem kouření ve vnitřním prostoru provozoven stravovacích služeb.
ps2017-013-05-004-028.u4.p21.s3 Úplný zákaz kouření přestavuje standardní řešení, jež ostatně není nijak výjimečné ani v jiných zemích, opakuje Ústavní soud.
ps2017-013-05-004-028.u4.p21.s4 Omezení kuřáků v nakládání s tabákovým výrobky je tak podle jeho názoru a i vyjádřeného nálezu omezením přiměřeným.
ps2017-013-05-004-028.u4.p21.s5 Kouření v provozovně stravovacích služeb není předmětem, či podstatou podnikání provozovatelů těchto zařízení a vůbec ne ústavně chráněnou podstatou tohoto podnikání.
ps2017-013-05-004-028.u4.p21.s6 Jedná se pouze o doprovodnou aktivitu hostů, kterou by některý provozovatel byl ochoten ve svém zařízení strpět a jiný nikoliv.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s1 Veřejně dostupné statistiky jsme tady četli.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s2 Ty nám opravdu nedávají žádné důkazy o tom, že by došlo k nějakým alarmujícím skutečnostem.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s3 A pokud se spíše setkáváme s argumentací toho typu, jako že je více nepořádku a hluku a i špatného příkladu kouření na ulicích, tak v tomto ohledu si myslím, že takovéto - a teď mi promiňte ten trochu expresivně emotivní výraz - demagogické argumenty neobstojí, protože problém obtěžování kouřem zažívám velmi často, ale ne pouze v okolí restaurací.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s4 Vlastně ale u všech budov, když se projdete, tak vidíte, že řada pracovišť, institucí, firem, venku vyhrazené prostory, a neomezujme se pouze na chodníky, ale vezměme si jenom třeba balkony nebo společné části domů, kde se také kouří.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s5 Čili vůbec není logické odvolávat se na to a požadovat zrušení zákazu kouření v restauracích proto, že nám kuřáci vadí na ulicích.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s6 No tak to bychom asi nemohli ani pracovat ani se procházet po ulicích.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s7 Tento argument prostě vůbec neobstojí.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s8 A představa, že kuřáci, kteří by se shromáždili v kuřárnách bez obsluhy, by přestali kouřit - souhlasím s autorem článku, který vyšel dneska v Mladé frontě Dnes - je úplně naivní.
ps2017-013-05-004-028.u4.p22.s9 Navrhovaný průlom a zrušení zákazu by to v žádném případě nevyřešil.

Text viewDownload CoNNL-U