ps2017-012-06-012-024.u1.p1.s1
24 . ps2017-012-06-012-024.u1.p1.s2
Návrh poslanců Václava Klause , Petra Fialy , Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 101 / 2017 Sb . , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 102 / - prvé čtení ps2017-012-06-012-024.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 102 / 1 . ps2017-012-06-012-024.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Václav Klaus . ps2017-012-06-012-024.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-06-012-024.u2.p1.s1
Dámy a pánové , dobré odpoledne . ps2017-012-06-012-024.u2.p1.s2
Dovolte , abych po vzrušených debatách personálních sem vrátil téma ryze odborné , školské a důležité . ps2017-012-06-012-024.u2.p1.s3
Rovnou řeknu , že je to důležitější novela , než byly školky . ps2017-012-06-012-024.u2.p1.s4
Byť není tak chytlavá , protože u školek máte každý ve svém volebním obvodu řadu paní učitelek , co za vámi chodily rozzuřené , a tak se to dostalo v pořadí důležitosti u vás poměrně vysoko . ps2017-012-06-012-024.u3.p1.s1
Dámy a pánové , prosím o klid , ať se můžeme věnovat projednávání tohoto návrhu ! ps2017-012-06-012-024.u3.p1.s2
Prosím , pane poslanče , pokračujte . ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s1
Školský zákon je zanesen spoustou byrokracie , nesmyslů , ideologických projektů , nejen inkluze . ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s2
Mimochodem , zítra v interpelaci načtu , nebo požádám pana ministra o změnu inkluzivní vyhlášky . ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s3
A řekněme si jasně , jsou tam věci , které se dají opravit rychle , pamlsková vyhláška a podobné nesmysly , až nějaký osvícený ministr zavelí . ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s4
Jsou tam ovšem věci , které můžou trvat i 15 a více let . ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s5
Když zrušíme praktické školy , to může trvat léta . ps2017-012-06-012-024.u4.p1.s6
Něco podobného je , když naprosto revolučně změníme způsob financování , tedy to , jakým způsobem peníze daňových poplatníků míří do škol . ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s1
Reforma financování byla protlačena politickou silou v minulém volebním období . ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s2
Už dnes se ukazuje , což někteří z nás říkali , ale byli jsme ukřičeni , že to přinese finanční rozvrat , že to přinese obrovské problémy , že nejsou spočteny náklady , že to vznáší spoustu otázek . ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s3
Myslím , že pan ministr tato má slova v další rozpravě potvrdí . ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s4
Přinese to hyperinflaci nákladů . ps2017-012-06-012-024.u4.p2.s5
Velice se divím , že tuto moji novelu nepředkládá paní ministryně financí . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s1
Teď oč jde . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s2
Vybíráme čím dál více peněz , poslední rok 160 mld . korun vás , daňových poplatníků , tj . 70 tisíc na rodinu , nebo ještě více . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s3
Rychle to roste . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s4
Skoro to až evokuje otázku , jak jsme to před deseti lety mohli vydržet . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s5
Ale teď jde o to , jak tento poměrně nemalý objem peněz dostat do škol . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s6
Regionálního školství se tedy týká asi 120 mld . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s7
Na to existují v jádru dva základní způsoby . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s8
Jeden , který jaksi se snaží reflektovat potřeby škol , nazvěme ho nákladový , anebo systém normativní . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s9
Nákladový systém fungoval poměrně úspěšně třeba za komunismu , protože vyžaduje velice silnou centrální autoritu . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s10
Vyžaduje autoritu , která rozhodne : tady škola nebude , tady také nebude , tady bude a bude tam přesně 36 dětí na třídu , pan učitel učí 22 hodin atd . atd . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s11
Když někde škola není na sídlišti , tak se postaví . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s12
Když zase někde školy přebývají , tak se škrtem pera zruší a nikdo ani necekne , silná centrální autorita to zařídí . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s13
Takto skutečně české školství fungovalo před listopadem 1989 . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s14
A řekněme si bez ideologie , ten systém byl relativně stabilní , centrální autorita fungovala . ps2017-012-06-012-024.u4.p3.s15
V současnosti centrum nemá takovouto sílu ani omylem vůči krajům , vůči samosprávným obcím , čili je naprosto iluzorní , aby takovýmto způsobem se systém mohl chovat . ps2017-012-06-012-024.u4.p4.s1
A máme druhý základní princip , který říká , že máme 120 mld . , máme asi milion a půl dětí , když to vydělíme , vyjde 80 tisíc , ušetříme na děti s postižením , tak třeba 60 tisíc všem pošleme do školy , kterou navštěvuje . ps2017-012-06-012-024.u4.p4.s2
To je ten systém - v krátkosti - normativní . ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s1
Důležitá věc je , že cokoliv mezi těmito dvěma systémy je kočkopes , který nemůže z povahy věci nikdy fungovat . ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s2
Novela , která byla přijata v minulém volebním období , je samozřejmě velký krok k tomu nákladovému financování . ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s3
Takové to každému podle jeho potřeb , každý podle svých schopností , ale bez té centrální autority . ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s4
Čili už dnes se ozývají hlasy , jestli bude potřeba navíc 13 mld . , nebo 30 mld . , neuvěřitelná čísla , která tato novela může přinést . ps2017-012-06-012-024.u4.p5.s5
Ideje jako platba na třídu , platba na hodiny , PHmax - už ta celá věc je tak složitá , že tomu rozumí pár lidí v republice , oč vlastně jde . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s1
Co nastane a proč se to zhroutí ? ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s2
Dokud jsme financovali plus minus s ohledem na to , kolik škola má žáků , tak plné školy měly peníze a prázdné školy měly peněz relativně málo . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s3
Kraje jim to nějak různě dorovnávaly , sanovaly je . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s4
Nyní , když bude kritérium počet odučených hodin a náklady a podobné věci , tak samozřejmě ta kritéria splní všichni . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s5
Předkladatelé minulé novely slibovali plným školám , že o nic nepřijdou - OK , a poloprázdné školy tedy dostanou to samé . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s6
To přináší prostě dvacet třicet miliard korun , které v tom systému nejsou . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s7
Systém to nemá , čili plným školám se ubere . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s8
Už teď se velice zuřivě bouří Asociace ředitelů gymnázií , která protestuje proti této novele apod . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s9
Realitou bude chaos . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s10
Velice rychle zažijeme to , co jsme zažívali ve zdravotnictví - noční zasedání vlády apod . , kde v systému chybí peníze , a horko těžko se to bude zachraňovat a přisypávat do systému , aby se systém nezhroutil . ps2017-012-06-012-024.u4.p6.s11
Už úplně vidím ty situace , jak se tady napříč politickým spektrem sejdou severomoravští poslanci , že tam je situace nejhorší , a budeme tady zuřivě hlasovat , co kam kde dřív poslat . ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s1
Čili moje výzva nebo moje novela říká pouze toto : Odložme tento nebezpečný experiment o deset let , zaveďme skutečně reálnou odbornou debatu , politickou debatu , vyjasněme si , jakým směrem se chceme vydat , a nepouštějme do škol tento nebezpečný experiment . ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s2
Není tajemstvím , že vláda bez ohledu na moji iniciativu se sama snažila , nebo ministr školství , odložit náběh tohoto opatření . ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s3
Z nějakých nejvyšších politických kruhů to bylo zastaveno , ale čas na vážnou a odbornou politickou debatu je skutečně potřeba . ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s4
Tohle skutečně není legrace . ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s5
A pakliže to dneska zkusíte zastavit , tak vina nebude na lidech , co to předložili a protlačili v minulém volebním období , to budou vaši ministři , vaše ministryně financí , která s tím bude žít a která problémům ve školách bude čelit . ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s6
Čili berte to jako podanou ruku , a odbornou . ps2017-012-06-012-024.u4.p7.s7
Odložme to , veďme reálnou debatu , a až se většinově shodneme , tak něco v tom školství můžeme měnit . ps2017-012-06-012-024.u4.p8.s1
Více jistě v diskuzi , protože je spousta řečníků , takže ještě budu reagovat . ps2017-012-06-012-024.u4.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s2
Než dám slovo panu zpravodaji , tak je tu přihláška . . . ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s3
Není , dobře . ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s4
Pan předseda Kováčik se teď nehlásí s přednostním právem a zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Ivo Vondrák . ps2017-012-06-012-024.u5.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , není pochyb o tom , že počátkem 90 . let naše školství , především to regionální , nebylo vůbec špatné . ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s3
A po letech jsme se dostali do situace , kdybych tedy použil eufemismu , že naše školství je v nelichotivém stavu , a proto bylo nutné nějakým způsobem připravit reformu , o jejíž podstatě jste možná už tady něco slyšeli . ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s4
Já bych tady dodal to , že si myslím , že normativní systém financování je ten , který nepomáhá kvalitě . ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s5
Je to způsob , který je jednoduchý z pohledu rozdělování , ale vůbec neodráží nákladovou část , a dokonce vedl k velkému problému nerovnoměrnosti financování nebo odměňování učitelů v různých krajích . ps2017-012-06-012-024.u6.p1.s6
Myslím si , že přijetí reformy bylo nutným krokem , a myslím si , že je nejvyšší čas s naším školstvím v tomto smyslu něco udělat . ps2017-012-06-012-024.u6.p2.s1
V čem spočívá problém kvality ? ps2017-012-06-012-024.u6.p2.s2
Samozřejmě v okamžiku , kdy dostává škola peníze podle počtu žáků , tak samozřejmě nastává hon za studentem a v podstatě naplňování tříd , které vede k tomu , že máme poměr počtu žáků na pedagoga nepříznivý , navíc samozřejmě školy mají tendenci přijímat do studia i takové studenty a žáky , kteří v podstatě potom nebudou schopni splnit požadavky na takovéto studium . ps2017-012-06-012-024.u6.p2.s3
A také za třetí vzniká velký problém , tady to můžu potvrdit jakožto i hejtman , že existují obory , které díky tomu nemůžeme otevřít , protože jsou nenaplněné , a pak se nám nedostávají řemeslníci a odbory profesní činnosti , které v podstatě chybí na trhu práce . ps2017-012-06-012-024.u6.p2.s4
Takže si myslím , že reforma je nutná . ps2017-012-06-012-024.u6.p3.s1
My jsme si toho byli vědomi , a teď budu mluvit za člověka , který současně předsedá i školské komisi Asociace krajů , že je třeba vyjednat způsob , jak tu reformu naplnit a implementovat , protože nepochybně potřebuje více peněz , než se původně předpokládalo . ps2017-012-06-012-024.u6.p3.s2
Vytvořili jsme jakousi pracovní skupinu , která se tím zabývá . ps2017-012-06-012-024.u6.p3.s3
Ta se setkala i s panem ministrem školství a shodli jsme se na tom , že pokud budou na reformu peníze , což znamená příští rok cca 10 - 11 mld . navíc , pak je dobré okamžitě , nebo bych řekl žádoucí okamžitě reformu započít . ps2017-012-06-012-024.u6.p3.s4
Pokud takovéto prostředky nebudou , pak samozřejmě by hrozilo nebezpečí , a tam jsme se bavili právě o tom jednom roku případného prodloužení . ps2017-012-06-012-024.u6.p4.s1
Vzhledem k tomu , že tento příslib navýšení rozpočtu tady je , tak jsme se všichni shodli na tom i v rámci Asociace krajů , že nebudeme reformu odkládat a budeme ji naopak ihned implementovat , protože právě ty dopady na kvalitu jsou zcela zjevné , řekl bych explicitní . ps2017-012-06-012-024.u6.p5.s1
Takže dámy a pánové , domnívám se , že těch deset let odložení , obávám se , neznamená odložení , ale zrušení reformy , a já si myslím , že naše školství si to skutečně nemůže dovolit . ps2017-012-06-012-024.u6.p5.s2
Děkuji . ps2017-012-06-012-024.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-012-06-012-024.u7.p1.s2
V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu , do které je řada přihlášených , ale s přednostním právem se předtím přihlásil pan předseda Gazdík . ps2017-012-06-012-024.u7.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-012-06-012-024.u8.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové , vážené poslankyně , vážení poslanci . ps2017-012-06-012-024.u8.p1.s2
Tento zákon je možná mnohem důležitější , než si myslíte . ps2017-012-06-012-024.u8.p1.s3
Protože pokud projde , tak si dovoluji říct , že to znamená likvidaci regionálního školství v České republice . ps2017-012-06-012-024.u8.p2.s1
Snaha o to změnit financování školství a změnit filozofii financování školství z financování na žáka , z financování takzvaně na učební jednotku , je už velmi stará . ps2017-012-06-012-024.u8.p2.s2
Postupně se odkládá od roku 2011 různými ministry a já jsem velmi rád , že ten zákon je v současné době účinný a od 1 . ledna 2019 bude i platný , doufám . ps2017-012-06-012-024.u8.p2.s3
Pokud dnes zamítneme tento návrh zákona . ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s1
Já vám řeknu dva jasné důvody , proč si myslím , že bychom měli tento návrh zákona zamítnout . ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s2
Jednak je ten důvod filozofický , nebo ideový . ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s3
V současné době naše školství produkuje kusy . ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s4
Ředitele nezajímá , jestli je žák vzdělaný nebo vychovaný , jestli má kompetence . ps2017-012-06-012-024.u8.p3.s5
Ředitele zajímá , že má kus .