|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-13 ps2017-012-04-002-019 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

19. Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové, Dominika Feriho, Miroslava Kalouska, Heleny Langšádlové, Karla Schwarzenberga, Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 85/ - prvé čtení

Date2018-04-13
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/019
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012120.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 787 • previousnext

ps2017-012-04-002-019.u1.p1.s1 19.
ps2017-012-04-002-019.u1.p1.s2 Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové, Dominika Feriho, Miroslava Kalouska, Heleny Langšádlové, Karla Schwarzenberga, Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 85/ - prvé čtení
ps2017-012-04-002-019.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk číslo 85/1.
ps2017-012-04-002-019.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele uvedla předložený návrh paní poslankyně Markéta Pekarová Adamová.
ps2017-012-04-002-019.u1.p2.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-012-04-002-019.u2.p1.s1 Dámy a pánové, děkuji za slovo.
ps2017-012-04-002-019.u2.p1.s2 Dovolím si vám předložit novelu zákona číslo 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, který samozřejmě mimo jiné upravuje vyplácení peněžité pomoci v mateřství a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a v mateřství.
ps2017-012-04-002-019.u2.p1.s3 Tyto dávky jsou podle současných pravidel vypočítávány z takzvaného redukovaného vyměřovacího základu.
ps2017-012-04-002-019.u2.p1.s4 Jak probíhá...
ps2017-012-04-002-019.u2.p1.s5 Mohla bych vás jenom poprosit, pánové...
ps2017-012-04-002-019.u3.p1.s1 Ano, děkuji, paní poslankyně, že jste zastoupila.
ps2017-012-04-002-019.u3.p1.s2 vám ale zjednám klid, který je nezbytný k tomu, abychom mohli projednávat návrh zákona, který tady představujete.
ps2017-012-04-002-019.u3.p1.s3 Znovu prosím všechny, abychom tady vytvářeli důstojné podmínky a vlastně rovné podmínky pro každého, kdo hovoří a seznamuje vás se svými názory.
ps2017-012-04-002-019.u3.p2.s1 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-012-04-002-019.u4.p1.s1 Moc děkuji.
ps2017-012-04-002-019.u4.p2.s1 Tyto dávky jsou podle současných pravidel vypočítávány právě z redukovaného vyměřovacího základu.
ps2017-012-04-002-019.u4.p2.s2 Pro ty z vás, kteří jste se s tím třeba nikdy nesetkali, věřím, že tady není úplně znalost toho, jak se vypočítává mateřská, u všech, byť nechci nikoho podceňovat, tak ta redukce probíhá nyní tak, že částka do první redukční hranice se počítá ve 100 %, z částky nad první do druhé redukční hranice se počítá jenom 60 % a z částky nad druhou redukční hranici do třetí redukční hranice se vypočítá 30 % a k částce nad třetí redukční hranici se nepřihlíží.
ps2017-012-04-002-019.u4.p2.s3 Tato navrhovaná úprava tedy toto určité znevýhodnění těch, kteří mají příjmy o něco vyšší, čili jsou středněpříjmoví, zmírňuje faktickým zrušením právě redukce vyměřovacího základu, a to tím, že sjednocuje procentuální úpravu u všech redukčních hranic pro výpočet upraveného vyměřovacího základu pro právě výpočet těchto dávek - peněžité pomoci v mateřství a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství - a to konkrétně na 100 %.
ps2017-012-04-002-019.u4.p3.s1 Návrh zákona pomáhá zamezit výraznějšímu propadu životního standardu po narození dítěte, čímž podporuje zakládání rodin.
ps2017-012-04-002-019.u4.p3.s2 Spravedlivější výpočet peněžité pomoci v mateřství by mohl pomoci více jak 20 tisícům rodinám ročně.
ps2017-012-04-002-019.u4.p3.s3 Je to samozřejmě jenom kvalifikovaný odhad podle údajů, které jsem měla možnost získat od České správy sociálního zabezpečení.
ps2017-012-04-002-019.u4.p3.s4 Ročně pobírá tyto dávky zhruba 76 tisíc rodin a 21 % z nich by se to mohlo dotknout.
ps2017-012-04-002-019.u4.p3.s5 Je to samozřejmě jenom kvalifikovaný odhad, který vychází z dat za poslední roky.
ps2017-012-04-002-019.u4.p3.s6 Pomohl by tímto tedy maminkám a rodinám, které mají průměrný příjem.
ps2017-012-04-002-019.u4.p3.s7 V dnešních číslech totiž opravdu se bavíme o pomoci lidem, kteří vydělávají kolem třiceti a půl tisíce, a jak jistě víte, tak současná výše průměrné mzdy v České republice je 31 646 korun.
ps2017-012-04-002-019.u4.p3.s8 Takže se hovořit o tom, že čím více bude růst průměrná mzda, tak většímu množství lidí i tento návrh možnost pomoci.
ps2017-012-04-002-019.u4.p4.s1 Návrh zákona bude znamenat samozřejmě zvýšení výdajů státního rozpočtu určených na vyplácení peněžité pomoci v mateřství.
ps2017-012-04-002-019.u4.p4.s2 Dle kvalifikovaných odhadů ale činí předpokládaný úhrnný dopad tohoto zákona na státní rozpočet 832 milionů korun během jednoho roku a domnívám se, že je to pomoc, která se těm rodinám velmi vyplatí, i nám jako společnosti, do budoucna.
ps2017-012-04-002-019.u4.p4.s3 Tento finanční dopad samozřejmě právě vyváží účinnější prorodinná politika podporující ve střednědobém, ale i dlouhodobém horizontu právě vyšší porodnost, což se odrazí v následujících letech zvýšeným výběrem daně z příjmů a sociálního pojištění.
ps2017-012-04-002-019.u4.p5.s1 Samozřejmě je potřeba říci, že nemocenský účet, ze kterého se tady tyto dávky platí společně s dalšími, je v dlouhodobém přebytku.
ps2017-012-04-002-019.u4.p5.s2 Takže nebude dávkou nebo změnou uveden do minusu.
ps2017-012-04-002-019.u4.p5.s3 Podle posledních údajů České správy sociálního zabezpečení, tedy k 1. 9. 2017, činily příjmy nemocenského pojištění 23,2 miliardy a výdaje 21,2 miliardy.
ps2017-012-04-002-019.u4.p5.s4 V roce 2016 dokonce činily příjmy 28,5 miliardy a výdaje 26,3 miliardy, takže vidíte, že se ten rozdíl, byť bychom ten zákon tedy schválili, nedotkne toho, aby účet byl v minusu.
ps2017-012-04-002-019.u4.p6.s1 Návrh je velmi stručný, ta změna je vlastně velmi jednoduchá, ale co se týče podpory konkrétních rodin, kterým může změnit příjmy v tom nejranějším období, tedy mateřství dané ženy, je určitě velmi významný a nemalý, protože z pohledu toho jednotlivce, jednotlivé rodiny se ten rozdíl může týkat nejenom řádu stokorun, ale dokonce tisícikorun a to si myslím, že opravdu ten rodinný rozpočet pozná.
ps2017-012-04-002-019.u4.p6.s2 Samozřejmě jsem si vědoma... že...
ps2017-012-04-002-019.u5.p1.s1 Dámy a pánové, znovu vás vyzývám k tomu, abyste přestali diskutovat v jednacím sále Poslanecké sněmovny způsobem, který zabraňuje řádnému projednávání jednotlivých bodů.
ps2017-012-04-002-019.u5.p1.s2 Prosím vás o ztišení.
ps2017-012-04-002-019.u6.p1.s1 Děkuji moc.
ps2017-012-04-002-019.u6.p2.s1 Samozřejmě jsem si vědoma toho, že mnozí budou namítat, že je to pomoc jenom určité skupině obyvatel, že se týká řekněme těch výšepříjmových, kteří mají možnost si právě těmi příjmy, které měli před obdobím mateřství, třeba uspořit na tuto etapu života.
ps2017-012-04-002-019.u6.p2.s2 Nicméně si myslím, že vůči těmto rodinám je to důležitý signál, že i střední třída je podporována v rámci České republiky, protože ona na sobě nese velké břímě právě toho, z čeho jsou pak následně podporovány ostatní skupiny obyvatel, které mají možnost čerpat celou řadu dávek, právě třeba porodné, to se tady těchto lidí netýká, příspěvky na děti, to se těchto lidí opět tedy také netýká, a tedy že z těch odvodů, které odváděli za svůj aktivní pracovní život a ještě budou určitě odvádět poté, co se do něj vrátí, tak ty maminky také něco v rámci určité etapy života dostanou zpět.
ps2017-012-04-002-019.u6.p2.s3 A to si myslím, že je velmi dobrý signál i pro tyto lidi, protože oni opravdu jsou v mnoha případech potom na vážkách, jestli třeba si ještě pořídí další dítě.
ps2017-012-04-002-019.u6.p2.s4 Myslím si, že bychom měli stát o to, aby si je pořizovali, protože samozřejmě víme, jaká je demografická situace v České republice.
ps2017-012-04-002-019.u6.p3.s1 Takže snažila jsem se být stručná.
ps2017-012-04-002-019.u6.p3.s2 Cítím šum, že tady úplně velký zájem o rodinnou politiku není, ale to velmi mrzí a jsem ráda, že někteří ho mají.
ps2017-012-04-002-019.u6.p3.s3 A věřím tomu, že nejenom někteří, protože všichni bychom měli mít zájem o to, aby prorodinná politika v České republice byla pro rodiny příznivá.
ps2017-012-04-002-019.u6.p3.s4 Tady ten návrh se týká jenom spravedlivějšího výpočtu jedné z dávek, která je rodinám určena.
ps2017-012-04-002-019.u6.p3.s5 Takže věřím tomu, že tady dostojíme mnozí svým slibům, že podpora rodiny nebude jenom v našich předvolebních programech, ale že bude opravdu i faktickým nějakým konkrétním činem stvrzena a že si toho tedy budou moci i občané pak následně všimnout.
ps2017-012-04-002-019.u6.p3.s6 Protože si myslím, že to opravdu je věc, kterou stojí za to podpořit.
ps2017-012-04-002-019.u6.p3.s7 Budu ráda, když tady proběhne samozřejmě diskuse, odpovídat i případně na dotazy a jsem připravena o tom samozřejmě diskutovat velice podrobně i ve výboru, který, doufám, že tu věc bude projednávat, v sociálním výboru, protože bych byla nerada, kdybychom takovýto návrh smetli případně ze stolu jenom proto, že přichází od opozice.
ps2017-012-04-002-019.u6.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-012-04-002-019.u7.p1.s1 Děkuji zástupkyni navrhovatelů paní poslankyni Pekarové Adamové a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jana Pastuchová.
ps2017-012-04-002-019.u7.p1.s2 Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2017-012-04-002-019.u8.p1.s1 Děkuji kolegyni Richterové, je to bezvadné.
ps2017-012-04-002-019.u8.p2.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se vyjádřila k tomuto sněmovnímu tisku paní kolegyně Pekarové Adamové a dalších.
ps2017-012-04-002-019.u8.p2.s2 Zcela totožný návrh byl podán paní poslankyní Pekarovou Adamovou v minulém volebním období v únoru 2016 a projednávání tohoto tisku bylo ukončeno koncem volebního období, aniž byl hlasován.
ps2017-012-04-002-019.u8.p2.s3 Tento poslanecký návrh zákona paní poslankyně a dalších si klade za cíl narovnat poměr výše dávky peněžité pomoci v mateřství u rodičů se středními a vyššími příjmy do podobné relace, jako mají rodiče s nižšími příjmy, tím, že se zruší první dvě redukční hranice pro úpravu denního vyměřovacího základu, z něhož se stanoví denní výše dávky.
ps2017-012-04-002-019.u9.p1.s1 Dámy a pánové, ono je to trapné neustále vyzývat ke klidu.
ps2017-012-04-002-019.u9.p1.s2 Za chvíli bych musel přistoupit k tomu, za co bych se skoro sám styděl, a to jmenovat jednotlivé poslance, kteří porušují pravidla jednání Poslanecké sněmovny neúnosným hlukem.
ps2017-012-04-002-019.u9.p1.s3 Prosím vás ještě jednou o to, abychom vytvořili seriózní podmínky pro každého, který mluví od řečnického pultu.
ps2017-012-04-002-019.u9.p1.s4 Děkuji.
ps2017-012-04-002-019.u9.p2.s1 Prosím, paní zpravodajko, pokračujte.
ps2017-012-04-002-019.u10.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-012-04-002-019.u10.p2.s1 Tento návrh preferuje princip zásluhovosti nad principem solidarity.
ps2017-012-04-002-019.u10.p2.s2 Určitě vnímám, že rodičům s nadprůměrnými příjmy není jejich ucházející příjem nahrazován formou dávky v takové relaci jako rodičům s nižšími příjmy.
ps2017-012-04-002-019.u10.p2.s3 U této skupiny pojištěnců dochází sice k výraznějšímu propadu životního standardu, ovšem je třeba rovněž vnímat, že účelem systému nemocenského pojištění je nahrazovat pouze přiměřenou výši ucházejícího příjmu, nikoliv kompenzovat ucházející příjem zcela, a to při uplatnění principu solidarity.
ps2017-012-04-002-019.u10.p2.s4 Tento princip se uplatňuje u všech dávek nemocenského pojištění, nejen u peněžité pomoci v mateřství.
ps2017-012-04-002-019.u10.p2.s5 Zrušení první a druhé redukční hranice by významným způsobem zvýšilo úroveň dávky peněžité pomoci v mateřství u osob s nadprůměrnými příjmy s tím, že by dávka u těchto osob do třetí redukční hranice téměř plně nahrazovala ušlý čistý příjem ze mzdy.
ps2017-012-04-002-019.u10.p2.s6 Do třetí redukční hranice by byl čistý náhradový poměr dávky mírně rostoucí.
ps2017-012-04-002-019.u10.p2.s7 K nejvýraznějšímu nárůstu čistého náhradového poměru by došlo u osob s hrubou mzdou ve výši 1,2- třínásobku průměrné mzdy, to je zhruba v pásmu 75 90 tisíc korun, u nichž by výše peněžité pomoci v mateřství dosahovala v průměru 98 % čisté mzdy a v některých měsících by byla dokonce vyšší než čistá mzda.
ps2017-012-04-002-019.u10.p2.s8 Navrhovaná změna by měla významný dopad do státního rozpočtu.
ps2017-012-04-002-019.u10.p3.s1 Pokud se týká vyčíslení finančních dopadů do státního rozpočtu uvedených v návrhu, Ministerstvo práce a sociálních věcí po provedení vlastních propočtů došlo k závěru, že lze odhadovat výši nákladů asi jednu miliardu ročně, tedy nikoliv avizovaných 832 milionů, jak uvádí předkladatel.
ps2017-012-04-002-019.u10.p3.s2 Je třeba také zmínit legislativní změny v systému nemocenského pojištění účinné od roku 2018, to znamená zvýšení nemocenského od 31. resp. od 61. dne dočasné pracovní neschopnosti a zvedení dvou nových dávek, a to dávky otcovské, poporodní péče a dlouhodobého ošetřovného, které povedou k relativně významnému navýšení výdajů v systému nemocenského pojištění.
ps2017-012-04-002-019.u10.p3.s3 Lze tedy s velkou pravděpodobností očekávat, že od letošního roku nebude bilance systému přebytková.
ps2017-012-04-002-019.u10.p4.s1 V případě schválení předloženého poslaneckého návrhu lze s velkou pravděpodobností rovněž očekávat další návrhy na obdobné úpravy i u ostatních dávek nemocenského pojištění, což by následně mělo další ještě zásadnější dopad do státního rozpočtu.
ps2017-012-04-002-019.u10.p5.s1 Pokud se týká mezinárodního srovnání, je sice pravdou, že některé státy Evropské unie poskytují dávku obdobnou peněžité pomoci v mateřství ve výši sto procent mzdy, ovšem nepoměrně kratší dobu.
ps2017-012-04-002-019.u10.p5.s2 Délka poskytování peněžité pomoci v mateřství je v tomto ohledu v České republice nadprůměrně dlouhá.
ps2017-012-04-002-019.u10.p5.s3 Poslanecký návrh také nereflektuje aktuální platnou právní úpravy, kdy do § 21 odst. 1 písm. b) zákona o nemocenském pojištění byla doplněna nová dávka, otcovská, jejíž výše se vypočítává obdobným způsobem jako výše peněžité pomoci v mateřství.
ps2017-012-04-002-019.u10.p5.s4 Proto by také u otcovské došlo ke stejně změně jako u peněžité pomoci v mateřství.
ps2017-012-04-002-019.u10.p5.s5 Tato dávka nebyla z návrhu vyloučena a vyměřovací základ je přitom upraven totožným ustanovením.
ps2017-012-04-002-019.u10.p5.s6 Z důvodové zprávy ovšem nevyplývá, že by záměrem navrhovatele bylo zrušit redukční hranice také u této nové dávky.
ps2017-012-04-002-019.u10.p5.s7 V návrhu nejsou uvedena přechodná ustanovení, což by znamenalo přepočítat k datu nabytí účinnosti zákona všechny aktuálně vyplacené peněžité pomoci v mateřství, otcovské a vyrovnávací příspěvky v těhotenství a v mateřství, což by pro Českou správu sociálního zabezpečení znamenalo opět a další významnou administrativní zátěž.
ps2017-012-04-002-019.u10.p6.s1 To je asi k mému vyjádření zpravodaje vše.
ps2017-012-04-002-019.u10.p6.s2 Doplním, že Ministerstvo financí přijalo k tomuto návrhu zásadně negativní stanovisko.
ps2017-012-04-002-019.u10.p6.s3 Ministerstvo práce a sociálních věcí negativní stanovisko a vláda přijala neutrální stanovisko.
ps2017-012-04-002-019.u10.p7.s1 bych ještě tímto požádala o prodloužení projednávání této novely ve výborech na 90 dnů.
ps2017-012-04-002-019.u10.p7.s2 Děkuji.
ps2017-012-04-002-019.u11.p1.s1 Ano.
ps2017-012-04-002-019.u11.p1.s2 Děkuji, paní zpravodajko.
ps2017-012-04-002-019.u11.p1.s3 Nyní otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-012-04-002-019.u11.p1.s4 Jsou do přihlášení paní poslankyně Langšádlová, Richterová a pan poslanec Kaňkovský, ale s přednostním právem se přihlásil pan předseda Stanjura.
ps2017-012-04-002-019.u11.p1.s5 Prosím, pane předsedo.
ps2017-012-04-002-019.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-04-002-019.u12.p1.s2 Chci říct za náš klub, že tento návrh podpoříme.
ps2017-012-04-002-019.u12.p1.s3 Myslím si, že jestli ty náklady jsou 832 milionů, nebo jedna miliarda, není podstatné.
ps2017-012-04-002-019.u12.p1.s4 V rámci čísel státního rozpočtu pracujeme s číslem jedna miliarda, nemusíme se přít o těch 168 milionů.
ps2017-012-04-002-019.u12.p1.s5 Věřím, že to číslo ministerstvo práce spočítalo přesně.
ps2017-012-04-002-019.u12.p1.s6 Na druhé straně, když k tomu dáme ta adjektiva, že to je velký výpadek a velké náklady, tak je to 17 % toho, co se ročně platit na zlevněném jízdném.
ps2017-012-04-002-019.u12.p1.s7 A když jsem tady včera mluvil o těch 170 nalezených miliardách, které jsou k dispozici, takže jedna miliarda není tolik k tomu, abychom i v rodinné politice, protože to je rodinná politika státu, nastavili rovná pravidla.
ps2017-012-04-002-019.u12.p1.s8 Nám ten návrh přijde správný a určitě podpoříme propuštění do druhého čtení.
ps2017-012-04-002-019.u13.p1.s1 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U