ps2017-012-02-004-008.u1.p1.s1
8 . ps2017-012-02-004-008.u1.p1.s2
Návrh poslanců Václava Klause , Petra Fialy , Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 61 / - prvé čtení ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s1
Opět požádám o přítomnost jak zástupce navrhovatelů , tak zpravodaje . ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s2
Budeme pokračovat v přerušené rozpravě . ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s3
Do rozpravy je nyní přihlášen s řádnou přihláškou pan poslanec Milan Pour , kterému udělím slovo . ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s4
Připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s5
Ještě požádám sněmovnu o klid . ps2017-012-02-004-008.u1.p2.s6
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-012-02-004-008.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , milí kolegové , v posledních třech měsících jsem se setkal jako starosta Milovic a poslanec s řadou podnětů a připomínek prostřednictvím osobních jednání , e - mailů i telefonických rozhovorů týkajících se předškolního vzdělávání . ps2017-012-02-004-008.u2.p1.s2
Bohužel z toho je patrné a zřejmé , že toto téma stejně jako téma inkluze na základních školách patří mezi palčivá témata , která je třeba řešit . ps2017-012-02-004-008.u2.p2.s1
V lednu 2018 podala skupina poslanců v čele s poslancem Václavem Klausem ml . návrh novely školského zákona . ps2017-012-02-004-008.u2.p2.s2
To , zda předložený návrh splňuje potřebné informace a formální náležitosti , posoudila vláda ve svém stanovisku . ps2017-012-02-004-008.u2.p2.s3
Na tomto místě bych se však rád vyjádřil k zamýšlenému obsahu tohoto návrhu , kterým je zrušení povinné předškolní docházky pro děti od pátého roku věku a zrušení povinnosti přijímat do předškolního vzdělávání děti již od dvou let věku . ps2017-012-02-004-008.u2.p2.s4
S názory pana poslance Václava Klause ml . jakožto názory odborníka na problematiku školství v převážné míře souhlasím , avšak pro jejich potvrzení jsem se ještě setkal s těmi , kteří do této problematiky mohou vnést jistě ten nejkvalifikovanější pohled , a to jsou právě ředitelky a učitelky v mateřských školách . ps2017-012-02-004-008.u2.p3.s1
Nejdříve mi dovolte , abych se zmínil krátce ve svém komentáři k povinné předškolní docházce pro děti od pátého roku věku . ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s1
Děti , které v daném školním roce dovrší šest let svého věku , tedy takzvaní předškoláci , jsou do mateřských škol již řadu let přijímány přednostně , a to vzhledem k nastavení kritérií pro přijímání do mateřské školy . ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s2
Na rozdíl od ostatních rodiče těchto dětí neplatí úhradu za vzdělávání , to znamená školné , platí pouze stravu . ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s3
Do školky v důsledku toho chodí naprostá většina předškolních dětí . ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s4
Od září 2017 došlo k zavedení povinné školní docházky i pro předškoláky . ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s5
Cílem mělo být donutit rodiče , kteří předškoláky do školky nepřihlásili , k tomu , aby své děti alespoň v posledním roce do školky dali . ps2017-012-02-004-008.u2.p4.s6
Školkám tím tedy vždy , takzvané spádové školce a také obcím , přibyla značná administrativa , která zčásti zahrnuje téměř detektivní pátrání po tom , zda všechny děti příslušného věku jsou zapsány v některém předškolním zařízení . ps2017-012-02-004-008.u2.p5.s1
S povinnou docházkou bylo nutné zavést povinnost rodičů omlouvat nepřítomnost dítěte , tak jak to známe ze základních škol . ps2017-012-02-004-008.u2.p5.s2
Nicméně pravidla pro toto omlouvání centrálně nastavená nebyla , a tak se s tím každá mateřská školka musela vyrovnat sama , v důsledku čehož jsou podmínky pro omlouvání dětí v různých školkách různé . ps2017-012-02-004-008.u2.p5.s3
Některé školky požadují omluvenku od lékaře pro omluvení nepřítomnosti delší stanoveného počtu dní , avšak někteří lékaři údajně odmítají taková potvrzení vydat s odkazem na to , že to není jejich zákonná povinnost . ps2017-012-02-004-008.u2.p5.s4
Školkám tedy v této fázi přibyla administrativa spojená s evidencí omluv a případným hlášením neomluvených dětí na OSPOD . ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s1
Právní úprava však zároveň umožňuje rodičům , kteří dítě nechtějí do školky přes zavedení povinné předškolní docházky umisťovat , aby oznámili spádové mateřské škole , že budou své dítě vzdělávat individuálně . ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s2
V takovém případě je potom dítě podrobeno přezkoušení , pro které opět však neexistují stanovená pravidla , a je tedy zase na konkrétní školce , případně paní učitelce , jak k tomu přistoupí . ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s3
Důležitým faktem je ovšem to , že pro děti , které jsou vzdělávány doma , musí být ve školce drženo místo . ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s4
Je tady zapsáno jako docházející , a to pro případ , že dojde k naplnění podmínek pro ukončení individuálního vzdělávání . ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s5
V takovém případě by mělo následující den nastoupit k řádné docházce . ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s6
Mateřským školám tedy opět přibyla administrativa související s evidencí doma vzdělávaných dětí a s jejich přezkušováním . ps2017-012-02-004-008.u2.p6.s7
Doma vzdělávané děti , které do školky nechodí , navíc zabírají místo jiným dětem , které potom nemohou být do školky přijaty , přestože jejich rodiče o to zájem mají . ps2017-012-02-004-008.u2.p7.s1
Výsledkem takto zavedené povinné předškolní docházky je tedy značný nárůst administrativy pro mateřské školy , která z velké části dopadá právě na učitelky , jejichž hlavní náplní práce by ale mělo být děti vzdělávat . ps2017-012-02-004-008.u2.p7.s2
Přitom rodiče , kteří děti do mateřské školy vodit nechtějí , mohou využít možnosti blíže neupraveného domácího vzdělávání , avšak na místa těchto dětí není možné přijmout dítě rodičů , kteří by o docházku svého dítěte v mateřské školce stáli . ps2017-012-02-004-008.u2.p7.s3
Rodiče ostatních předškoláků jsou potom nuceni absenci svého dítěte omlouvat . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s1
Ještě se zmíním o povinném přijímání dětí již od dvou let věku k docházce v mateřské škole . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s2
Povinné přijímání dětí , které dovršily dvou let věku , tedy dětí o rok mladších , než je tomu zpravidla nyní , k docházce do mateřské školy je záležitostí , která rovněž komplikuje provoz mateřských škol . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s3
V dřívější době byly do mateřských škol přijímány děti , které dovršily tří let věku . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s4
Mladší děti , u nichž bylo třeba zajistit , aby se o ně měl během dne kdo postarat , například z důvodu zaměstnání rodičů , navštěvovaly speciální zdravotnické zařízení , jesle . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s5
Tato hranice tří let věku má svoje odůvodnění ve fyzickém a psychickém vývoji dítěte . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s6
Děti mladší tří let mají zcela jiné potřeby a možnosti než děti starší tří let . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s7
O tom tady od ostatních předřečníků byla celá řada názorů a faktů . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s8
Mateřské školy jsou zařízení vzdělávací a jejich prioritním úkolem je děti vzdělávat . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s9
Znovu zdůrazňuji : děti vzdělávat . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s10
Dvouleté děti však nemají ještě potřebu být vzdělávány , tyto děti mají být opečovávány a vychovávány . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s11
V mateřské škole platí určitý denní rytmus a režim , který průměrné dvouleté dítě není schopno přijmout . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s12
Takto malé děti nejsou schopny spolupracovat , mnohdy nejsou soběstačné v sebeobsluze , ať už se jedná o převlékání , používání toalety apod . ps2017-012-02-004-008.u2.p8.s13
Aktivity , které starší děti vykonávají , je nezaujmou , nerozumějí jim , nebaví je to , a tedy starší děti ruší , v horším případě jim ubližují , jako je například házení hraček apod . ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s1
V případě , že je těchto dětí ve třídě omezený počet , například zpravidla jeden , dva , lze namítnout , že pro tyto děti je možné využít chůvu . ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s2
Tato námitka je však platná pouze v omezeném rozsahu . ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s3
I dítě s chůvou bude v nějakém rozsahu ostatní děti rušit . ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s4
Navíc samotná přítomnost chůvy stejně jako asistentů pedagoga přirozeně konkuruje roli učitelky jako toho , kdo kolektiv řídí . ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s5
Největším problémem však je , že pokud je chůva nepřítomná z důvodu pracovní neschopnosti , péče o své vlastní nemocné dítě a v jiných případech , v takovém případě není možné nechat malé dítě rodičům doma , tedy povinnost péče o toto dítě , případně děti , je přenesena potom na paní učitelku . ps2017-012-02-004-008.u2.p9.s6
Ta se potom nemůže plně věnovat ostatním dětem , tedy v samotném důsledku musí nutně dojít k zhoršení vzdělávání poskytovaného starším dětem . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s1
Další otázkou , nepříliš často veřejně diskutovanou , je snižující se motivace učitelek mateřských škol své zaměstnání vykonávat . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s2
Učitelky v mateřských školách studovaly předškolní vzdělávání dětí nejčastěji právě proto , že chtěly vzdělávat předškolní děti . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s3
Tato náplň práce však prochází postupem času řadou proměn , které vyžadují stále větší časovou dotaci učitelek pro plnění administrativních úkolů . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s4
Učitelky se nyní musejí vypořádat s dětmi zařazenými do docházky v rámci inkluze , což je zvláště u mentálně postižených dětí velice psychicky náročné . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s5
Množí se i počet cizinců , se kterými je obtížnější komunikace . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s6
Zasažení denního režimu mateřských škol docházkou dvouletých dětí , u které lze předpokládat , že od září 2020 , kdy má příslušná úprava vstoupit v platnost , bude početná , znamená pro řadu učitelek tu pověstnou poslední kapku , která bude znamenat ukončení jejich práce učitelky . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s7
Bohužel již v dnešní době se školky potýkají s nedostatkem kvalifikovaných učitelek . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s8
Obdobně jako v případě praktických lékařů i učitelky v mateřských školách jsou z velké části ženy v důchodovém věku . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s9
Přísun nových sil do mateřských škol je velice obtížný . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s10
Absolventky středních pedagogických škol do praxe nenastupují , a pokud nastoupí , často nevydrží práci vykonávat dlouho a odcházejí . ps2017-012-02-004-008.u2.p10.s11
Toto je další problém , který bude nutné výhledově řešit , nicméně řešení této problematiky by již přesahovalo rámec tohoto příspěvku . ps2017-012-02-004-008.u2.p11.s1
Málo zdůrazňovaným , ale rovněž závažným problémem je materiální vybavení mateřských škol . ps2017-012-02-004-008.u2.p11.s2
Vybavení mateřských škol je certifikováno pro děti od tří let věku . ps2017-012-02-004-008.u2.p11.s3
Jedná se zejména o venkovní prvky : houpačky , prolézačky , klouzačky . ps2017-012-02-004-008.u3.p1.s1
Pane poslanče , já vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid . ps2017-012-02-004-008.u3.p1.s2
Já si myslím , že je možné ještě do 13 hodin tady jednat opravdu tak , aby každý , kdo mluví , komu bylo uděleno slovo , mohl svůj přednes uvést v opravdu důstojném prostředí . ps2017-012-02-004-008.u3.p1.s3
Děkuji . ps2017-012-02-004-008.u3.p2.s1
Pokračujte . ps2017-012-02-004-008.u4.p1.s1
Já také děkuji panu předsedajícímu . ps2017-012-02-004-008.u4.p1.s2
Budu pokračovat . ps2017-012-02-004-008.u4.p2.s1
Nicméně i vybavení uvnitř mateřských škol je určeno primárně dětem starším tří let , ať se jedná o hračky , nebo například sanitu v koupelnách . ps2017-012-02-004-008.u4.p2.s2
V případě , že dojde ke zranění dítěte mladšího tří let na zahradě školy při užívání prvků certifikovaných pro děti starší tří let , nebude mateřská škola moci uplatnit žádný nárok vůči výrobci takového prvku . ps2017-012-02-004-008.u4.p2.s3
Vybavení školek stojí zřizovatele nemalé finanční částky , potřebám dvouletých dětí však nemusí toto vybavení odpovídat a často jim ani neodpovídá . ps2017-012-02-004-008.u4.p3.s1
Z výše uvedeného jednoznačně plyne , že pro péči o dvouleté děti by měla být zřízena speciální zařízení , kde bude prostředí , ale i personální obsazení odpovídat dětem tohoto typu věku . ps2017-012-02-004-008.u4.p3.s2
V dnešní době funguje řada soukromých mateřských škol , kde je možné péči o mladší děti zajistit , stejně tak jako v řadě měst existují i soukromé jesle . ps2017-012-02-004-008.u4.p4.s1
V rámci diskuse nad tímto problémem se nyní častěji než dříve ozývají názory , že důvodem pro snížení hranice pro přijímání dětí do mateřských škol o rok bylo pomoci matkám samoživitelkám , které si docházku dítěte do těchto soukromých zařízení nemohou dovolit . ps2017-012-02-004-008.u4.p4.s2
Pokud tady skutečně existuje takováto společensky žádoucí objednávka , potom je dle mého názoru třeba tento problém řešit zřízením specializovaných zařízení z veřejných zdrojů , jakými by byly třeba v úvodu zmiňované jesle . ps2017-012-02-004-008.u4.p4.s3
Není však možné ani vhodné tento problém přesunout na mateřské školy , které byly zřízeny za účelem vzdělávání . ps2017-012-02-004-008.u4.p4.s4
Je si třeba uvědomit , že konečným výsledkem je , že kromě výše popsaných problémů , zejména doručení méně kvalitní služby , což je vzdělávání těm , pro které jsou školky zřízeny primárně , tedy dětem starším tří let . ps2017-012-02-004-008.u4.p5.s1
Ze všech uvedených důvodů tedy zastávám názor , že zákonná úprava obsažená v zákoně č . 178 / 2016 Sb . zavazující mateřské školy přijímat k docházce děti ve věku již od dvou let , jejichž účinnost je naplánována na 1 . září 2020 , by měla být zrušena . ps2017-012-02-004-008.u4.p5.s2
Pokud dospějeme po provedení potřebných analýz k závěru , že garance možnosti umísťovat děti mladší tří let mimo rodinu je žádoucí a potřebná , potom se domnívám , že je třeba hledat možnosti , jak tyto děti umístit do specializovaných zařízení jeslového typu , která budou odpovídat jejich potřebám a nebudou znamenat zhoršení úrovně doposud poskytovaných vzdělávacích služeb dětem starším . ps2017-012-02-004-008.u4.p6.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-012-02-004-008.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Milanu Pourovi za jeho vystoupení . ps2017-012-02-004-008.u5.p1.s2
A ještě než udělím slovo paní kolegyni Valachové , tak mi dovolte , abych přečetl omluvy došlé předsedovi Sněmovny . ps2017-012-02-004-008.u5.p1.s3
Od 10.55 do 13 hodin se omlouvá pan poslanec Rostislav Vyzula ze zdravotních důvodů , ministr dopravy Dan Ťok se omlouvá od 11.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů , paní poslankyně Monika Jarošová od 14.30 do konce jednacího dne a paní poslankyně Věra Adámková od 14 do 16 hodin z pracovních důvodů . ps2017-012-02-004-008.u5.p2.s1
Nyní tedy vystoupení paní poslankyně Valachové . ps2017-012-02-004-008.u5.p2.s2
Připraví se paní kolegyně Matušovská . ps2017-012-02-004-008.u5.p2.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , chtěla bych ještě doplnit několik informací , které zatím v rozpravě nezazněly a pokládám je pro rozhodnutí Poslanecké sněmovny za důležité . ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s2
Na základě odborného nezávislého reprezentativního výzkumu víme , že většina občanů v České republice vítá a podporuje , souhlasí s povinným předškolním vzděláváním . ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s3
Na základě stejného reprezentativního nezávislého výzkumu , podotýkám Akademie věd , víme , že většina občanů v České republice souhlasí a podporuje předškolní vzdělávání dětí mladších tří let . ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s4
To jsou fakta . ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s5
Já to beru tak , že to je úkol pro nás politiky na tuto poptávku zareagovat . ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s6
Ale samozřejmě ne na úkor paní učitelek . ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s7
Ne na úkor toho , že se nebudeme zabývat již existujícími aktuálními podmínkami v mateřských školách . ps2017-012-02-004-008.u6.p1.s8
To je pravda .