ps2017-007-07-003-005.u1.p1.s1
5 . ps2017-007-07-003-005.u1.p1.s2
Senátní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 182 / 1993 Sb . , o Ústavním soudu , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 250 / 2016 Sb . , o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich / sněmovní tisk 30 / - prvé čtení ps2017-007-07-003-005.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 30 / 1 a já prosím , aby předložený návrh z pověření Senátu uvedla paní senátorka Eliška Wagnerová , kterou zde srdečně vítám a prosím , by se ujala slova . ps2017-007-07-003-005.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , paní poslankyně , páni poslanci , členky a členové vlády , předstupuji před vás s drobnou novelou zákona o Ústavním soudu a přestupkového zákona , která de facto napravuje , abych tak řekla , opomenutí , k němuž došlo v roce 2002 , kdy se měnil režim pro zákonodárce , pokud jde o procesní postup při vyřizování přestupku . ps2017-007-07-003-005.u2.p1.s2
Tehdy byla zákonodárcům dána možnost , aby si , pokud naznají , že je to nutné nebo vhodné , aby šli se svým proviněním , tedy přestupkem , před parlamentní orgán , před parlamentní komoru . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s1
Zapomnělo se na ústavní soudce . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s2
Ústavní soudci jsou vlastně dnes jediní , kdo jsou de facto vyňati z přestupkové odpovědnosti , alespoň tedy pokud jde o hmotněprávní exempci ve smyslu ukládání trestů , protože de facto oni mají jedinou možnost být potrestáni výtkou . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s3
Tam , kde jiným občanům , poslancům , senátorům také , hrozí mnohatisícové pokuty , zákazy řízení atd . , tak tady je toliko výtka . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s4
To nelze hovořit o trestu , a proto mluvím o té exempci vlastně . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s5
Mám za to , že je zcela namístě , aby členové Ústavního soudu podléhali stejnému režimu , jako podléhají zákonodárci . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s6
Koneckonců tento režim je od 30 . března 2002 v účinnosti a myslím si , že je s ním dobrá zkušenost , že nejsou proti němu žádné výhrady atd . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s7
Domnívám se tedy , že by bylo dobré , aby totéž platilo i pro ústavní soudce . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s8
Proto vás prosím , abyste tento zákon posoudili příznivě a propustili ho do dalšího čtení . ps2017-007-07-003-005.u2.p2.s9
Děkuji vám . ps2017-007-07-003-005.u3.p1.s1
Já vám děkuji , paní senátorko . ps2017-007-07-003-005.u3.p1.s2
Paní senátorka je předsedkyní stálé komise pro Ústavu a my už máme také svoji vlastní předsedkyni komise pro Ústavu , paní poslankyni Valachovou , které tímto dávám slovo , aby se vyjádřila k tomuto tisku jako zpravodajka . ps2017-007-07-003-005.u3.p1.s3
Prosím . ps2017-007-07-003-005.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , kolegové , dovolte mi se krátce vyjádřit k senátnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon o Ústavním soudu ve znění pozdějších předpisů a zákon odpovědnosti za přestupky . ps2017-007-07-003-005.u4.p1.s2
To podstatné tady zaznělo z úst předkladatele . ps2017-007-07-003-005.u4.p1.s3
Možná jenom tedy zdůraznění , že daný návrh nám byl doručen 13 . prosince 2017 , to znamená už před drahnou dobou . ps2017-007-07-003-005.u4.p1.s4
Principiálně jde o věc , která odpovídá jiným podobným úpravám v rámci právního řádu . ps2017-007-07-003-005.u4.p1.s5
Zkrátka není důvod pro to , aby zde existovala nadále nerovnost mezi soudci Ústavního soudu a ostatními občany , když chrání soudce Ústavního soudu před stíháním za přestupek v kárném řízení před Ústavním soudem , neumožňuje uložit soudci za přestupek jinou sankci než výtku . ps2017-007-07-003-005.u4.p1.s6
A nabízí se zde paralela , kterou právě předkladatelé a Senát nabízejí , to znamená vlastně podobně tak , jak to platí směrem k poslancům a senátorům , umožnit tedy i v uvozovkách trestání nebo sankcionování jako v klasickém přestupkovém řízení . ps2017-007-07-003-005.u4.p1.s7
To znamená , za mne rozhodně tento návrh by měl získat podporu a měl by být propuštěn do dalšího čtení . ps2017-007-07-003-005.u4.p1.s8
Děkuji . ps2017-007-07-003-005.u5.p1.s1
Děkuji vám , paní zpravodajko . ps2017-007-07-003-005.u5.p1.s2
Otevírám k tomuto bodu obecnou rozpravu . ps2017-007-07-003-005.u5.p1.s3
Ptám se , zda má někdo zájem o vystoupení , v tuto chvíli žádná písemná přihláška podána nebyla . ps2017-007-07-003-005.u5.p1.s4
Nikoho nevidím , takže obecnou rozpravu končím . ps2017-007-07-003-005.u5.p1.s5
Ptám se paní navrhovatelky , zda má zájem o závěrečné slovo . ps2017-007-07-003-005.u5.p1.s6
Není tomu tak . ps2017-007-07-003-005.u5.p1.s7
Paní zpravodajka také nemá zájem o závěrečné slovo . ps2017-007-07-003-005.u5.p2.s1
Žádný návrh na vrácení či zamítnutí přednesen nebyl , budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-007-07-003-005.u5.p2.s2
Nejprve rozhodneme o garančním výboru . ps2017-007-07-003-005.u5.p2.s3
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu . ps2017-007-07-003-005.u5.p2.s4
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? ps2017-007-07-003-005.u5.p2.s5
Nikoho nevidím , můžeme tedy přistoupit k hlasování . ps2017-007-07-003-005.u5.p3.s1
Kdo souhlasí s tím , aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu výboru ? ps2017-007-07-003-005.u5.p3.s2
Zahajuji hlasování , ptám se , kdo je pro . ps2017-007-07-003-005.u5.p3.s3
Kdo je proti ? ps2017-007-07-003-005.u5.p4.s1
Hlasování číslo 85 , přihlášeno 174 poslanců , pro 157 , proti nikdo , tento návrh byl přijat . ps2017-007-07-003-005.u5.p4.s2
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu výboru . ps2017-007-07-003-005.u5.p5.s1
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . ps2017-007-07-003-005.u5.p5.s2
Je zde návrh na přikázání dalšímu výboru ? ps2017-007-07-003-005.u5.p5.s3
Není tomu tak , tak tedy konstatuji , že tento bod jsme úspěšně projednali , a končím prvé čtení . ps2017-007-07-003-005.u5.p5.s4
Děkuji paní senátorce , na shledanou . ps2017-007-07-003-005.u5.p6.s1
Otevírám další bod číslo