ps2017-007-02-018-004.u1.p1.s1
4 . ps2017-007-02-018-004.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 47 / - druhé čtení ps2017-007-02-018-004.u1.p2.s1
Tímto návrhem jsme se zabývali v úterý 27 . února . ps2017-007-02-018-004.u1.p2.s2
Bod byl přerušen po zahájení obecné rozpravy do doby uplynutí zákonné lhůty od rozdání usnesení ústavněprávního výboru sněmovní tisk 47 / 3 . ps2017-007-02-018-004.u1.p2.s3
Lhůta byla splněna dne 28 . 2 . v 15.38 hodin . ps2017-007-02-018-004.u1.p2.s4
Prosím - ano , už vidíme - aby místa u stolku zpravodajů zaujali ministryně financí Alena Schillerová a zpravodaj garančního výboru , což je rozpočtový výbor , poslanec Jan Volný . ps2017-007-02-018-004.u1.p3.s1
Chci se zeptat , zdali mají zájem vystoupit také zástupci dalšího výboru , to je ústavněprávního výboru poslanec Výborný ? ps2017-007-02-018-004.u1.p3.s2
Máte zájem vystoupit . ps2017-007-02-018-004.u1.p3.s3
Nicméně nyní tady mám s přednostním . . . ps2017-007-02-018-004.u1.p3.s4
Budeme tedy pokračovat v přerušené obecné rozpravě . ps2017-007-02-018-004.u1.p3.s5
Jestli se tedy nebudete zlobit , mám tady s přednostním právem žádost pana poslance Kalouska . ps2017-007-02-018-004.u1.p3.s6
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-007-02-018-004.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-007-02-018-004.u2.p1.s2
Dámy a pánové , já , věda , že budu vyvolán , abych pokračoval v přerušené rozpravě , tak jsem si nevzal faktickou poznámku na pana poslance Bartoška . ps2017-007-02-018-004.u2.p1.s3
Tak teď své vystoupení zneužiji k tomu , že nejprve mu odpovím . ps2017-007-02-018-004.u2.p1.s4
On si tady podle mého názoru oprávněně povzdechl , že nejsou dodržovány dohody i v tom okamžiku , kdy jsou tady dva srovnatelné návrhy , kdy oběma jde o komunální politiky . ps2017-007-02-018-004.u2.p1.s5
Vždyť nás to , pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího , ve škole učili : quod licet Iovi non licet bovi . ps2017-007-02-018-004.u2.p1.s6
Málo jste si to oběhli , prostě . ps2017-007-02-018-004.u2.p2.s1
A teď mi dovolte , abych se vyjádřil k předložené novele daňového řádu , kterou , omlouvám se , si nemohu brát úplně neosobně , protože za ta léta , kdy jsem byl ministrem financí , tak jediný opravdu zásadní kodex , který se podařilo prosadit , byl daňový řád . ps2017-007-02-018-004.u2.p2.s2
Daňový řad , který předtím , než prošel legislativním procesem , prošel dvouletou intenzivní odbornou diskuzí , kterou vedl ještě tehdejší federální ministr financí Klak . ps2017-007-02-018-004.u2.p2.s3
A měli jsme čest v té skupině mít lidi ze správního soudu , ať už pana doktora Baxu , lidi z Komory daňových poradců , advokátní komory . ps2017-007-02-018-004.u2.p2.s4
Bylo to opravdu excelentní odborné uskupení , které došlo po dvouleté práci k daňovému řádu , který je v účinnosti od 1 . 1 . 2011 . ps2017-007-02-018-004.u2.p2.s5
A s každou jeho novelou se samozřejmě bedlivě dívám na to , jestli tam nejsou porušeny některé obecné zásady , s kterými tento kodex byl sestavován . ps2017-007-02-018-004.u2.p3.s1
Novela , kterou máme před sebou , se tváří jako prostá implementace evropské směrnice , která je namířena proti praní špinavých peněz a k boji s terorismem . ps2017-007-02-018-004.u2.p3.s2
Kdyby to byla pravda , tak jsem přesvědčen , že to můžeme schválit ve zkráceném řízení a nikdo z nás by k tomu snad ani nechtěl diskutovat . ps2017-007-02-018-004.u2.p3.s3
Ona to ale bohužel pravda není . ps2017-007-02-018-004.u2.p3.s4
Účelem , dokonce si troufnu říct , že účelem tohoto návrhu je zneužít evropskou směrnici DAC 5 k tomu , aby Finanční správa byla zmocněna k věcem , které jsme si nikdy neuměli představit . ps2017-007-02-018-004.u2.p3.s5
Věcem , které prolamují dosavadní tabu a které z ní činí v určitém aspektu orgán výrazně mocnější a suverénnější , než jsou orgány činné v trestním řízení , proti čemuž zásadním způsobem protestuji . ps2017-007-02-018-004.u2.p3.s6
Protože daňové orgány nemáme od toho , aby nám suplovaly orgány činné v trestním řízení . ps2017-007-02-018-004.u2.p3.s7
Od toho máme dělbu moci , dělbu kompetencí a oddělování informací jednotlivých institucí , které chrání nejenom ten správný servisní výkon státní správy , ale také chrání svobodného občana . ps2017-007-02-018-004.u2.p4.s1
Směrnice DAC 5 ukládá členským státům pro účely mezinárodní daňové spolupráce poskytnout daňovým orgánům ze zákona přístup k mechanismům , postupům , dokumentům , informacím , které jsou uvedeny v příslušných článcích směrnice Evropského parlamentu . ps2017-007-02-018-004.u2.p4.s2
Je to takzvaná AML směrnice , která upravuje opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu . ps2017-007-02-018-004.u2.p4.s3
Pro tento účel je určena . ps2017-007-02-018-004.u2.p4.s4
Ne pro výběr daní . ps2017-007-02-018-004.u2.p4.s5
Pro tento účel . ps2017-007-02-018-004.u2.p4.s6
Vláda však svůj návrh koncipuje tak , že daňové orgány mohou tyto údaje a dokumenty požadovat i pro účely tuzemské správy daní prostřednictvím procesního předpisu , který daň a správu daní chápe široce tak , že prolomení povinnosti mlčenlivosti u zvláštních profesí , jako jsou banky , advokáti , notáři , podle našeho názoru poškozuje právo na spravedlivý právní proces a poškozuje příslušné klienty . ps2017-007-02-018-004.u2.p5.s1
To , co mně vadí nejvíc - věřím , že se tady a v ústavněprávním výboru ozvali ti , kteří slyšeli advokátní a notářské komory . ps2017-007-02-018-004.u2.p5.s2
Ale to , co mně vadí nejvíc , je , že mimo tuto směrnici DAC 5 to s tím nemá vůbec nic společného . ps2017-007-02-018-004.u2.p5.s3
Vláda do novely vkládá požadavek na úpravu § 57 odst . 3 daňového řádu , který umožňuje správcům daně velmi široký přístup k údajům tvořícím předmět bankovního tajemství , a to bez omezení účelu . ps2017-007-02-018-004.u2.p5.s4
To znamená , aniž by ten správce daně musel určit , k čemu je to určeno , on bude mít tu kompetenci prolomit bankovní tajemství . ps2017-007-02-018-004.u2.p5.s5
To nemá s tou směrnicí vůbec nic společného . ps2017-007-02-018-004.u2.p5.s6
To je tam skutečně vloženo nad rámec . ps2017-007-02-018-004.u2.p6.s1
A jenom mi dovolte několik málo slov k tomu , na co všechno správce daně , pokud tento návrh bude schválen , bude mít nárok . ps2017-007-02-018-004.u2.p6.s2
Bude mít nárok na přístup k jiným jedinečným identifikátorům týkajícím se účtu , aniž by tedy bylo přesně specifikováno , o které identifikátory to jde . ps2017-007-02-018-004.u2.p6.s3
Pravděpodobně o všechny . ps2017-007-02-018-004.u2.p6.s4
Bude mít právo na údaje osob zmocněných k účtu , tedy disponibilní právo . ps2017-007-02-018-004.u2.p6.s5
Bude mít právo na údaje o osobách , které peněžní prostředky na účet vložily , a o příjemcích plateb . ps2017-007-02-018-004.u2.p6.s6
Bude mít právo na údaje o službách pro provádění platebních transakcí . ps2017-007-02-018-004.u2.p6.s7
Každý orgán veřejné moci , který tedy ve smyslu § 10 odst . 1 daňového řádu je správcem daně , bude mít nárok na tyto údaje . ps2017-007-02-018-004.u2.p7.s1
Nárok na tyto údaje do této chvíle , dámy a pánové , mají pouze orgány činné v trestním řízení , a to ještě ve velmi jasně definovaném režimu a pod dohledem státního zástupce v případě přípravného řízení , nebo pod dohledem soudce v případě postupujícího trestního řízení . ps2017-007-02-018-004.u2.p7.s2
Orgány daňové správy , pokud teď tohle schválíme , budou na to mít zákonné právo , aniž by nad nimi byla jakákoliv kontrola ať už soudce , nebo státního zástupce . ps2017-007-02-018-004.u2.p7.s3
A netýká se to jenom Finanční správy , ve smyslu § 10 daňového řádu se to týká jakéhokoliv správce daně . ps2017-007-02-018-004.u2.p8.s1
Pane poslanče Raisi prostřednictvím pana předsedajícího , máte psa ? ps2017-007-02-018-004.u2.p8.s2
Pane poslanče Raisi , prostřednictvím pana předsedajícího , máte psa ? ps2017-007-02-018-004.u2.p8.s3
Pokud máte psa , tak z něj platíte poplatky svému obecnímu úřadu . ps2017-007-02-018-004.u2.p8.s4
A bude - li si váš obecní úřad přát , protože ve smyslu § 10 je správcem daně , bude mít nárok na přístup k vašemu účtu , na informace o osobách , které s ním disponují , které na něj přispívají , které z něj čerpají . ps2017-007-02-018-004.u2.p8.s5
A protože budou mít i přístup k IP adrese , budou moct , pokud se tak rozhodnou , sledovat váš pohyb , což smí pouze orgány činné v trestním řízení se souhlasem soudce . ps2017-007-02-018-004.u2.p8.s6
Tady prostě vzniká kompetence pro správce daně , pro Finanční správu , kterou dosud nikdo neměl , protože i orgány činné v trestním řízení ji měly pod dohledem nějakého kontrolního orgánu . ps2017-007-02-018-004.u2.p8.s7
My ji chceme dát Finanční správě bez jakéhokoliv dohledu . ps2017-007-02-018-004.u2.p8.s8
Takhle široce stanovená pravomoc je mimořádně nebezpečná obecně , navíc ve světle toho , že poslední dva roky se potýkáme s neustálými případy , kdy v řadě z nás roste podezření , jak je zneužívána moc správce daně , jak se zaklekává tam či onde , jak teprve může být zneužívána , dostane - li do ruky takovýto nástroj . ps2017-007-02-018-004.u2.p9.s1
Další věc je otázka ochrany dat . ps2017-007-02-018-004.u2.p9.s2
Každý z nás ví , že největší nákladová položka u jakékoliv banky je položka ochrany dat . ps2017-007-02-018-004.u2.p9.s3
Na to se vykládají skutečně miliardy korun . ps2017-007-02-018-004.u2.p9.s4
Teď tato data budou volně přístupná libovolnému správci daně pro účely tuzemské správy daně , nikoliv pro účely , které vyžaduje směrnice DAC 5 . ps2017-007-02-018-004.u2.p10.s1
Já už nemůžu , já to nepřeřvu . ps2017-007-02-018-004.u2.p10.s2
Pane předsedající , zkuste to vy . ps2017-007-02-018-004.u3.p1.s1
Já bych poprosil , vážené dámy a pánové , o klid . ps2017-007-02-018-004.u3.p1.s2
Kdo nemluví k tématu , zdali by šel diskutovat do předsálí . ps2017-007-02-018-004.u3.p1.s3
Pane poslanče , prosím , pokračujte . ps2017-007-02-018-004.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-02-018-004.u4.p1.s2
Sice se vynakládají v bankovní sféře miliardy korun ročně na ochranu těchto dat , ale libovolný správce daně k nim bude mít přístup a může s nimi svým způsobem libovolně nakládat . ps2017-007-02-018-004.u4.p1.s3
A víme všichni , jak vypadá ochrana dat u Finanční správy i u dalších správců daně , například u krajských nebo obecních úřadů . ps2017-007-02-018-004.u4.p1.s4
Není pro to sebemenší důvod . ps2017-007-02-018-004.u4.p1.s5
Návrh neobstojí v testu proporcionality . ps2017-007-02-018-004.u4.p1.s6
Test proporcionality , který by měl být aplikován na každou normu , která naráží na ochranu lidských práv a svobod , by měl určit , zda na příslušný účel je také stanoven přiměřený nástroj . ps2017-007-02-018-004.u4.p1.s7
Je zřejmé , že na něco tak zásadního , na tak zásadní veřejný zájem , jako je boj s terorismem a praní špinavých peněz , je namístě uplatnit naprosto výjimečné nástroje . ps2017-007-02-018-004.u4.p1.s8
Ale už není namístě uplatnit tyto výjimečné nástroje pro jiné účely , například pro běžnou správu daní . ps2017-007-02-018-004.u4.p2.s1
Podle článku 4 odst . 4 Listiny práv a svobod platí , že při používání ustanovení , která omezují základní práva a svobody , musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu a taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům , než k jakým byla stanovena . ps2017-007-02-018-004.u4.p2.s2
To je přesně tento případ . ps2017-007-02-018-004.u4.p2.s3
Tato ustanovení byla stanovena k boji proti praní špinavých peněz a k boji s terorismem , a pokud se tyto nástroje budou zcela libovolně používat pro běžnou správu daní , tak to z mého pohledu v žádném případě testu proporcionality nevyhovuje . ps2017-007-02-018-004.u4.p2.s4
Je to za hranou článku 4 Listiny základních práv a svobod a především je to strašně nebezpečné . ps2017-007-02-018-004.u4.p2.s5
Je to strašně nebezpečné , když vidíme , jak bobtná zlovůle a s ní i kompetence některých represivních orgánů , v tomto případě Finanční správy . ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s1
Opravdu si nemyslím , že bychom měli občany vystavit tomuhle riziku . ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s2
To za to vážně nestojí . ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s3
Bude - li to schváleno , jsem připraven iniciovat ústavní žalobu , protože jsem přesvědčen , že to naráží na článek 4 Listiny základních práv a svobod . ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s4
Ale byl bych velmi rád , kdybychom společně uznali , že to je naprosto nepřiměřený nástroj pro běžnou správu daní a § 57 daňového řádu ponechali v původním znění a neměnili ho podle přání předkladatele už jenom proto , že to vůbec nesouvisí - tady máte napsáno " daňový řád - EU " , ale novelizace § 57 daňového řádu nijak nesouvisí se směrnicí DAC 5 . ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s5
O tom tam není ani slovo . ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s6
To si tam Ministerstvo financí přidalo a bude říkat veřejnosti : to po nás chce Evropská unie . ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s7
Nechce ! ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s8
To po nás chce vláda , navíc vláda bez důvěry , vláda v demisi . ps2017-007-02-018-004.u4.p3.s9
Vláda bez důvěry a vláda v demisi by se snad měla omezit jenom na běžný provoz a všichni bychom bez mrknutí oka schválili prostou implementaci směrnice DAC 5 , ale nikdo z nás , kdo dbá práv svobod a soukromí občanů , nemůže zvednout ruku pro to , co předložilo Ministerstvo financí a tváří se při tom , že implementuje směrnici DAC 5 . ps2017-007-02-018-004.u4.p4.s1
Já vás velmi prosím , abyste se tomuto problému věnovali , aby si každý z vás uvědomil , co hrozí , pokud Finanční správa dostane do ruky tento nástroj , a abyste jí tento nástroj do ruky nedávali . ps2017-007-02-018-004.u4.p5.s1
V tomto smyslu byly předloženy při jednání na výboru dva totožné pozměňovací návrhy . ps2017-007-02-018-004.u4.p5.s2
Já jsem ho předložil na rozpočtovém výboru , pan poslanec Benda , se kterým jsme na tom spolupracovali , ho předložil na ústavněprávním výboru . ps2017-007-02-018-004.u4.p5.s3
V obou dvou výborech tyto návrhy nezískaly většinu . ps2017-007-02-018-004.u4.p5.s4
Na ústavněprávním výboru byl schválen pozměňovací návrh paní poslankyně Válkové , který zmírňuje tu zvůli vůči advokátům a notářům . ps2017-007-02-018-004.u4.p5.s5
Proto je to problematika , o které jsem mluvil málo , soustředil jsem se na ten § 57 týkající se bankovního tajemství . ps2017-007-02-018-004.u4.p5.s6
Neřeší samozřejmě nijak otázku bankovního tajemství . ps2017-007-02-018-004.u4.p5.s7
S panem kolegou Bendou jsme se domluvili , že to v podrobné rozpravě předloží on , takže já se do podrobné rozpravy nehlásím , protože vím , že pozměňovací návrh , který on předloží , řeší problematiku , před kterou varuji a na kterou upozorňuji . ps2017-007-02-018-004.u4.p5.s8
Cítil jsem ale povinnost pokusit se obrátit na to vaši pozornost a pokusit se vás přesvědčit , abyste něco takového nespáchali .