ps2017-007-02-010-002.u1.p1.s1
2 . ps2017-007-02-010-002.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 254 / 2001 Sb . , o vodách a o změně některých zákonů ( vodní zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 388 / 1991 Sb . , o Státním fondu životního prostředí České republiky , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 45 / - druhé čtení ps2017-007-02-010-002.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec . ps2017-007-02-010-002.u1.p2.s2
Pane ministře , prosím , ujměte se slova . ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s1
Tak , já velmi děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s2
Kolegyně , kolegové , já budu stručný , protože nebudu opakovat to , co jsem říkal v prvním čtení , kdy jsem uváděl , myslím , poměrně obsáhle ten vládní návrh novely zákona o vodách . ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s3
Tak snad jenom stručně připomenu , že kromě toho , že transponuje příslušnou rámcovou směrnici o vodách , která byla nedostatečně implementována a týkala se především zhoršování stavu vodních útvarů povrchové nebo podzemní vody , a možnost , jak na to reagovat , tak jsme tuhle tu novelu využili i tomu , abychom třeba výrazně omezili administraci , pardon administrativu nebo byrokracii v oblasti poplatků , čímž jsme vyšli vstříc i závěrům ekoauditu . ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s4
Rovněž dochází třeba k přenosu správy poplatků z české inspekce , která by měla hrát především kontrolní roli , na Státní fond životního prostředí . ps2017-007-02-010-002.u2.p1.s5
Upřesňuje se definice odpadních vod a další věci s tím související . ps2017-007-02-010-002.u2.p2.s1
Na výborech , jak na garančním výboru pro životní prostředí , tak i na zemědělském výboru , potom proběhla k této novele velmi obsáhlá debata s celou řadou pozměňovacích návrhů , které byly více či méně kreativní , a to vůbec nemyslím ironicky . ps2017-007-02-010-002.u2.p2.s2
Myslím si , že kolegové , kteří budou vystupovat za chvilku , k těm jednotlivým pozměňovacím návrhům budou hovořit , takže já bych je teď určitě nechtěl hodnotit . ps2017-007-02-010-002.u2.p2.s3
V mezidobí přišlo několik dalších pozměňovacích návrhů , které byly načteny tedy zcela nedávno , takže na ně vlastně ani ještě nemáme úplně reakci . ps2017-007-02-010-002.u2.p2.s4
Ale já jsem za tu debatu rád a určitě jsem na ni teď připraven . ps2017-007-02-010-002.u2.p3.s1
Děkuji vám . ps2017-007-02-010-002.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2017-007-02-010-002.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu , dále byl tisk přikázán zemědělskému výboru , usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 45 / 1 - 3 . ps2017-007-02-010-002.u3.p1.s3
Nyní prosím , aby se ujal slova zpravodaj výboru pro životní prostředí a zároveň zpravodaj zemědělského výboru pan poslanec Karel Tureček , informoval nás o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy také odůvodnil . ps2017-007-02-010-002.u3.p1.s4
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-007-02-010-002.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2017-007-02-010-002.u4.p1.s2
Kolegyně a kolegové , já bych vás rád informoval , že dne 14 . února garanční výbor pro životní prostředí projednal vládní návrh zákona o vodách č . 254 / 2001 Sb . a přijal usnesení , v němž doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby návrh schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů . ps2017-007-02-010-002.u4.p1.s3
Já bych jenom ve stručnosti představil ty pozměňovací návrhy . ps2017-007-02-010-002.u4.p1.s4
Ony se opakovaly z minulé předlohy , kdy se vodní zákon v minulém volebním období se nestačil projednat . ps2017-007-02-010-002.u4.p2.s1
Jednak výbor pro životní prostředí přijal pozměňovací návrhy k § 30 a k § 102 , které se týkají problematiky hospodaření v pásmech hygienické ochrany a případné možnosti kompenzace za omezení , která vyplývají v rámci nařízení o omezení hospodaření v pásmech hygienické ochrany . ps2017-007-02-010-002.u4.p3.s1
Dále výbor pro životní prostředí přijal pozměňovací návrh k § 67 , který umožňuje v omezeném režimu zřizovat tábory , stanové tábory , v záplavových územích , a dále přijal pozměňovací návrhy jednak legislativně technického charakteru a jednak k § 89 a 49 , řešící problematiku úpravy odpadních vod v odlehčovacích komorách či úpravy likvidace dovážené odpadní vody na čistírny odpadních vod . ps2017-007-02-010-002.u4.p3.s2
Takže tolik k usnesení výboru pro životní prostředí . ps2017-007-02-010-002.u4.p4.s1
Den předtím , 13 . února , projednal tento sněmovní tisk 45 zemědělský výbor , který přijal usnesení , v němž doporučuje Poslanecké sněmovně návrh schválit taktéž ve znění přijatých pozměňovacích návrhů . ps2017-007-02-010-002.u4.p4.s2
Samozřejmě se ty pozměňovací návrhy soustředily jednak na totožnou problematiku týkající se § 30 , § 102 - to je to hospodaření v pásmech hygienické ochrany , dále § 67 - to je problematika stanovení zřizování stanových táborů , a dále přijal nad rámec pozměňovacích návrhů , které již nejsou shodné s výborem pro životní prostředí , pozměňovací návrh , který řeší přechodné ustanovení u bezodtokových jímek , kdy stanovuje přechodné období do 31 . 12 . 2021 , a dále je to vypuštění možnosti osvobození odběru povrchové vody za účelem chlazení . ps2017-007-02-010-002.u4.p5.s1
Takže tolik , řekl bych , k projednání v těchto dvou výborech Poslanecké sněmovny návrhu zákona . ps2017-007-02-010-002.u4.p5.s2
Já bych ještě na úvod chtěl signalizovat , že v podrobné rozpravě přednesu návrh podle § 95 odst . 1 , kdy bych navrhl zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na do sedmi dní . ps2017-007-02-010-002.u4.p5.s3
Děkuji . ps2017-007-02-010-002.u5.p1.s1
Děkuji , pane poslanče , a otevírám obecnou rozpravu , do které jsou v tuto chvíli přihlášeni čtyři poslanci . ps2017-007-02-010-002.u5.p1.s2
Jako první pan poslanec Staněk , po něm se připraví paní poslankyně Vrecionová . ps2017-007-02-010-002.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-007-02-010-002.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-007-02-010-002.u6.p1.s2
Vážené paní poslankyně a páni poslanci , přihlásil jsem se do obecné rozpravy ze dvou , respektive tří důvodů . ps2017-007-02-010-002.u6.p1.s3
Nicméně impulsem se pro mne stal ve výboru pro životní prostředí předložený pozměňovací návrh pana poslance Schillera . ps2017-007-02-010-002.u6.p2.s1
Předložený návrh zdánlivě pod environmentálním zájmem zajišťuje , aby komunální čističky odpadních vod nemohly přijímat vody s obsahem nebezpečných látek . ps2017-007-02-010-002.u6.p2.s2
V odůvodnění nazývá návrh navážené odpadní vody záměrně průmyslovými odpady s cílem vyvolat dojem , že tyto odpadní vody na komunální čističky odpadních vod skutečně nepatří . ps2017-007-02-010-002.u6.p2.s3
Tím však zcela opomíjí fakt , že ke klasifikaci odpadních vod dochází u živnostníků a producentů s konkrétním typem výroby dle § 5 zákona o odpadech a cílená kontrolní činnost v této oblasti dle § 6 zákona o odpadech přináleží České inspekci životního prostředí podléhající Ministerstvu životního prostředí , a tak opomíjí i fakt , že příjem těchto vod je regulován na komunálních čističkách odpadních vod v rámci provozních řádů , které musí být v plném souladu s vydanými vodoprávními rozhodnutími . ps2017-007-02-010-002.u6.p3.s1
Fakticky návrh dopadá na tři základní skupiny odpadních vod , u nichž neexistuje v současnosti jakákoliv alternativa , jak s nimi nakládat , pokud nepočítáme přímé spalování . ps2017-007-02-010-002.u6.p4.s1
Za prvé jde o přímo produkované odpadní vody živnostníky či průmyslovými podniky , obsahující nebezpečné závadné látky , které díky nadlimitnímu znečištění nemohou být vypouštěny do kanalizace . ps2017-007-02-010-002.u6.p4.s2
Jedná se o odpadní vody z různých průmyslových výrob , které nesplňují charakter kapalných odpadů , kdy podnik či živnostník nemá , nevlastní či neprovozuje konkrétní průmyslovou čistírnu odpadních vod a dostupné průmyslové čističky odpadních vod nemají kapacitu či odpovídající úroveň čištění konkrétních odpadních vod . ps2017-007-02-010-002.u6.p4.s3
Ve všech těchto případech je jednoznačně vhodnější vodu odvést ke zpracování do komunální čističky odpadních vod . ps2017-007-02-010-002.u6.p5.s1
Za druhé jde o odpadní vody ze zařízení na úpravu odpadů , kde odpadní vody se zbytkovým obsahem vznikají při zpracování kapalných odpadů dle stávajícího povolení , nejčastěji jde o integrované povolení . ps2017-007-02-010-002.u6.p5.s2
Tyto odpadní vody ve většině případů není možno přímo vypouštět do kanalizace a je nutné jejich dočištění řízeným dávkováním do procesu komunální čistírny odpadních vod tak , aby nedošlo k narušení procesu čištění a zároveň (došlo?) i (ke?) kvalitnímu dočištění , a to v souladu s platným vodoprávním povolením pro konkrétní čističku odpadních vod . ps2017-007-02-010-002.u6.p6.s1
A za třetí jde o skládkové vody . ps2017-007-02-010-002.u6.p6.s2
Většinou se jedná o vody ze sanací starých ekologických zátěží , které jsou čištěny na lokalitě mobilní sanační stanicí a pak dále vypouštěny na komunální čističky odpadních vod k dočištění . ps2017-007-02-010-002.u6.p7.s1
Mezi nejexponovanější komunální čističky odpadních vod , kterých se návrh dotkne , patří zejména čističky odpadních vod Pardubice , Praha , Otrokovice , Ústí nad Labem , Ostrava a dále čističky odpadních vod Plzeň , Havlíčkův Brod či Brno . ps2017-007-02-010-002.u6.p7.s2
Předložený pozměňovací návrh pana poslance se stává nástrojem , který způsobí absolutní kolaps v oblasti externího zpracování odpadních vod . ps2017-007-02-010-002.u6.p7.s3
Pokud by i pouze jediná výše vyjmenovaná čistička dostala zákaz tyto odpadní vody přijímat , reálně neexistuje alternativa . ps2017-007-02-010-002.u6.p7.s4
Podniky by musely vody vypouštět opět do kanalizace s návazným porušováním limitu a byl by narušen ustálený systém , který je funkční a kdy jsou vody kontrolovány , přebírány a odváženy ke zpracování přímo do čističek odpadních vod s návazným hodnocením kvality vypouštěných odpadních vod . ps2017-007-02-010-002.u6.p8.s1
Tento návrh s dalšími souběžnými zatíženími v oblasti environmentální legislativy se může stát dalším pomyslným hřebíčkem do rakve českého průmyslu a odvětví odpadového hospodářství . ps2017-007-02-010-002.u6.p8.s2
Namátkou : Nejvyšší poplatky za skladování nebezpečných odpadů , brzký zákaz skladování ostatních komunálních odpadů v roce 2024 a spalovny či recyklační zařízení , která se nebudují , a není dopracována legislativa . ps2017-007-02-010-002.u6.p8.s3
Dále klesající ceny recyklace plastů související s embargy do Číny a více a více vyvstávající problém , co s nimi . ps2017-007-02-010-002.u6.p8.s4
Dále aktuální emisní limity , přísnější a přísnější pro energetiku , což jsou další náklady , a navíc návrh tohoto opatření v oblasti odpadních vod . ps2017-007-02-010-002.u6.p9.s1
Je možné , aby bylo osobním zájmem předkladatele takto závazně zatížit již tak zkoušený průmyslový sektor v České republice ? ps2017-007-02-010-002.u6.p9.s2
Nebo je zájmem donutit průmyslové podniky pod tlakem takovýchto pseudokoncepčních změn , aby své odpadní vody či kapalné odpady , které jsou dále upravené díky neúnosným poplatkům , zaorávaly za podniky , zalévaly je odpadními vodami , které nebude kam dávat , a překrývaly je plasty , které nebude mít kdo recyklovat ? ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s1
Kvalifikace uvedeného problému představuje na základě výše vyjmenovaných skupin více než 1 000 tun za den , tedy 400 000 metrů krychlových za rok , což z množství odpadních vod vyčištěných na komunálních čističkách odpadních vod představuje pouze čtyři setiny procenta z celkového množství čištěných odpadních vod . ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s2
Na druhou stranu by v případě například termální likvidace těchto odpadních vod představoval nárůst nákladovosti pro průmysl ročně o jednu miliardu korun . ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s3
Dopady návrhů jsou nepředstavitelné . ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s4
Předkladatel totiž vůbec nezvážil , kam by se odpadní vody namísto komunálních čističek odpadních vod vozily . ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s5
Neexistují pro ně žádné alternativní provozy , technologie ani průmyslové či chemické čistírny odpadních vod , které jsou naopak častým producentem a potřebují samy dočišťovat . ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s6
A právě ve snaze zabránit těmto nepředstavitelným dopadům či jejich důsledky eliminovat budu v případě přijetí pozměňovacího návrhu pana Schillera předkládat svůj pozměňovací návrh , nicméně věřím , že bude bezpředmětný , neboť zvítězí zdravý rozum a návrh pana kolegy poslance nebude přijat . ps2017-007-02-010-002.u6.p10.s7
Ale co víme o cestách zdravého rozumu , kudy ty se zrovna vedou ? ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s1
Druhý důvod pro mé vystoupení je již mnohem prozaičtější . ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s2
Obrátili se na mě ovocní , okrasní a lesní školkaři s tím , abych tlumočil jejich názor a podpořil jejich několikaletou snahu o novelu vodního zákona , konkrétně § 101 , spočívající v tom , aby nebylo čerpání povrchové vody pro zavlažování školkařské produkce zpoplatněno . ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s3
Činím tak touto cestou zejména proto , že v mezirezortním připomínkovém řízení nebyl osloven Svaz školkařů České republiky , Sdružení lesních školkařů a Školkařský svaz ovocnářské unie . ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s4
Chtěl bych zdůraznit , že producenti školkařských výpěstků nechtějí nijak měnit nově navržená nařízení , ale při příležitosti projednávání vodního zákona požadují upravit § 101 , jehož aktuální nejednoznačný výklad je znevýhodňuje oproti jiným pěstitelům . ps2017-007-02-010-002.u6.p11.s5
Dle zákona o zemědělství spadají školky do zemědělské výroby , ale z důvodu absence vysvětlení pojmu " zemědělská plodina " se na ně aktuálně nevztahuje výjimka pro bezplatné čerpání povrchových vod na vyrovnávání vláhového deficitu , které právě řeší zmiňovaný § 101 . ps2017-007-02-010-002.u6.p12.s1
Z tohoto důvodu se po dlouhodobé komunikaci s Ministerstvem zemědělství jeví jako nejjednodušší řešení zpřesnit nařízení v odstavci 4 doplněním slov " včetně školkařských výpěstků " . ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s1
Školkařské výpěstky jsou pěstovány především pro tuzemské využití , a to jak pro lesy , tak pro krajinu . ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s2
Lesy mají významnou hospodářskou funkci , ale i díky mimoprodukčním funkcím lesního porostu a dalších výsadeb v krajině , jako je vodohospodářská , klimatická či sociálně rekreační , má tato zeleň vysoký celospolečenský význam . ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s3
Přibližně 85 % lesních porostů je po těžbě zalesněno takzvanou umělou obnovou , sadebním materiálem ze školek . ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s4
Závlahová voda čerpaná z povrchových zdrojů se ve školkách využívá především při pěstování malých rostlin nebo pro zálivku čerstvě přesazených rostlin ve školce . ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s5
Závlahy také slouží při ochraně produkce před jarními mrazy , které se v posledních letech objevují téměř každoročně . ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s6
Z toho vyplývá , že se nezavlažuje celoročně a odčerpaná voda se díky běžnému koloběhu v půdě dostane z větší části zpět do vodotečí . ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s7
Také není nijak znehodnocena , např . na rozdíl od čerpání vody na přípravu technického sněhu , které také spadá do výjimek pro bezplatné čerpání vody . ps2017-007-02-010-002.u6.p13.s8
Škody způsobené suchem v posledních letech školkaře stejně jako ostatní pěstitele nevýslovně poznamenávají a dá se předpokládat , že takovýchto klimatických extrémů bude přibývat . ps2017-007-02-010-002.u6.p14.s1
Z těchto důvodů se ztotožňuji s požadavkem školkařů na nutnost zpřesnit nařízení v § 101 tak , aby byl jeho výklad jasný a producenti školkařských výpěstků měli stejné podmínky pro čerpání povrchových vod jako ostatní pěstitelé zemědělských plodin . ps2017-007-02-010-002.u6.p14.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-007-02-010-002.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-02-010-002.u7.p1.s2
Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Vrecionová , po ní bude mít slovo pan poslanec Kott . ps2017-007-02-010-002.u7.p1.s3
Prosím , paní poslankyně . ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s1
Dobrý den . ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , pane ministře , kolegyně , kolegové , přeji vám pěkné odpoledne nebo začátek dnešního odpoledne . ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s3
Chtěla bych na začátek říci , že myslím , že je veliká škoda , že v případě tohoto zákona si Sněmovna schválila projednání ve zkrácené lhůtě , protože jde o velice komplikovanou materii . ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s4
I pan ministr sám řekl , že vlastně je tady připraveno velké množství pozměňovacích návrhů , a ten zákon je opravdu velmi komplikovaný , složitý a je tam i řada problematických věcí . ps2017-007-02-010-002.u8.p1.s5
Myslím , že právě nebylo vhodné odhlasovat si tu zkrácenou lhůtu . ps2017-007-02-010-002.u8.p2.s1
Dovolte mi tedy jenom okomentovat tady některé - protože tu základní materii pan ministr zhruba shrnul - některé pozměňovací návrhy . ps2017-007-02-010-002.u8.p2.s2
Nejdříve pozměňovací návrh , ke kterému se ještě přihlásím v podrobné rozpravě , ale trošku k němu něco řeknu a pak už nebudu zdržovat . ps2017-007-02-010-002.u8.p3.s1
Jde o velice jednoduchý pozměňovací návrh , který jsme s kolegy napsali a který řeší výnos z poplatků za odebrané množství podzemní vody , který podle stávajícího zákona je rozdělen : z 50 % jde příjem rozpočtu příslušného kraje a z 50 % je příjmem rozpočtu Státního fondu životního prostředí . ps2017-007-02-010-002.u8.p3.s2
My bychom byli velice rádi , aby došlo k takové drobné úpravě , aby 10 % z celkové částky se stalo příjmem rozpočtu obcí a tím potom 45 % příjmem rozpočtu Státního fondu životního prostředí a 45 % by zůstávalo kraji . ps2017-007-02-010-002.u8.p3.s3
Jde o to , že vlastně ty obce , na jejichž území , v jejichž katastru se uskutečňuje odběr podzemní vody , jsou velmi dotčeny touto skutečností , jsou omezeny na svém rozvoji a při svém hospodaření , protože zpravidla tyto podzemní vody jsou vlastně chráněny ochranným pásmem , a myslíme si a jsme pevně přesvědčeni o tom , že vlastně by mělo jít o přirozenou záležitost , která , když ty obce jsou omezeny z důvodu vyšších společenských zájmů , tak by měly obdržet alespoň nějakou náhradu . ps2017-007-02-010-002.u8.p3.s4
Takže bych vás potom poprosila o podporu tohoto pozměňovacího návrhu . ps2017-007-02-010-002.u8.p4.s1
O těch školkách tady nechci již mluvit , o tom mluvil můj předřečník . ps2017-007-02-010-002.u8.p4.s2
Pan kolega Zahradník také předkládá pozměňovací návrh v tomto duchu , který bych byla velice ráda , abychom podpořili . ps2017-007-02-010-002.u8.p5.s1
Potom je tady další pozměňovací návrh , který předkládáme také spolu s kolegou Honzou Zahradníkem a který on podrobně jistě okomentuje . ps2017-007-02-010-002.u8.p5.s2
Tady jde o to , že bychom velmi rádi zanechali ve vodním toku takové množství vody , aby bylo možno tu řeku používat k rekreačním účelům . ps2017-007-02-010-002.u8.p5.s3
V současné době dochází k takovému problému , že např . majitelé malých vodních elektráren si vlastně odvádějí část vody z vodního toku pro své potřeby a říční koryta zůstávají často , nebo v některých úsecích , s velmi malým množstvím vody a není potom možné po té vodě plout . ps2017-007-02-010-002.u8.p5.s4
Takže to si myslíme .