ps2017-003-01-001-001.u1.p1.s1
| 1. |
ps2017-003-01-001-001.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 /sněmovní tisk [2](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=2&O=8)/ - prvé čtení |
ps2017-003-01-001-001.u1.p2.s1
| Nejdříve požádám pana ministra financí Ivana Pilného, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, a konstatuji, že předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím číslo 2 předložený návrh zákona přikázal k projednání rozpočtovému výboru a rozpočtový výbor předložil usnesení, které bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 2/1. |
ps2017-003-01-001-001.u1.p2.s2
| Žádám tedy, aby u stolku zpravodajů zaujala své místo zpravodajka rozpočtového výboru paní poslankyně Miloslava Vostrá. |
ps2017-003-01-001-001.u1.p3.s1
| A nyní, pane ministře, vás rovnou požádám, abyste se ujal slova. |
ps2017-003-01-001-001.u1.p3.s2
| Pan ministr financí Ivan Pilný. |
ps2017-003-01-001-001.u1.p3.s3
| Pane ministře, prosím. |
ps2017-003-01-001-001.u1.p3.s4
| Prosím, máte slovo. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedající. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p1.s2
| Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, z pověření vlády vám jako ministr financí předkládám návrh státního rozpočtu na rok 2018. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p1.s3
| Než se dostanu k podrobným číslům státního rozpočtu, řekl bych, že je charakterizován dvěma situacemi, které nejsou úplně standardní. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p2.s1
| První je to, že Poslanecká sněmovna má velice málo času na projednávání tohoto rozpočtu. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p2.s2
| Je to dáno především tím, že kdysi byly předčasné volby, a tím se vlastně celý harmonogram posunul. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p2.s3
| To je první věc. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p3.s1
| Druhá věc, která není standardní, že já jako ministr financí začnu projednávat ve sněmovně státní rozpočet, a pokud bude dodržen harmonogram, který byl v médiích vysloven panem prezidentem, tak pokračování bude potom věcí mého následovníka nebo následovnice. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p4.s1
| Já teď uvedu pár čísel státního rozpočtu. |
ps2017-003-01-001-001.u2.p4.s2
| Můj příspěvek bude poněkud delší, protože přece jenom jednáme o věci, která je řádově přes bilion českých korun a týká se všech občanů této země. |
ps2017-003-01-001-001.u3.p1.s1
| Pane ministře, já vám dobře rozumím a požádám Sněmovnu o klid! |
ps2017-003-01-001-001.u3.p1.s2
| Projednáváme zásadní zákon pro rok 2018 a prosím, abyste mu věnovali pozornost. |
ps2017-003-01-001-001.u3.p1.s3
| Děkuji. |
ps2017-003-01-001-001.u3.p1.s4
| Pokračujte, prosím. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p1.s1
| Děkuji, pane předsedající. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p1.s2
| Já také přednesu celou řadu čísel, která samozřejmě svým způsobem zodpoví celou řadu dotazů, které už byly vznášeny při tiskových konferencích a v médiích. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p2.s1
| Takže základní rámec státního rozpočtu pro rok 2017, který byl schválen vládou 25. září 2017 a projednán rozpočtovým výborem Poslanecké sněmovny dne 30. listopadu 2017. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p2.s2
| Základní údaje předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2018 jsou předkládány v této podobě. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p3.s1
| Příjmy státního rozpočtu 1 bil. 314,5 mld. Výdaje státního rozpočtu 1 bil. 364,5 mld. Saldo státního rozpočtu tedy je 50 mld. minus, je to o 10 miliard méně, než činí schválený rozpočet pro rok 2017. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s1
| Makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2018 byl sestaven na základě dat a informací známých od začátku září tohoto roku. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s2
| Česká ekonomika je ve výborné kondici. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s3
| Její výkonnost pokračovala během prvního pololetí letošního roku ve strmém růstu, především vlivem spotřeby domácností a zahraničního obchodu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s4
| Další udržení a intenzita růstu budou záviset jak na vnitřních, tak na vnějších faktorech. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s5
| Na domácím poli to znamená přiměřené hospodářské politiky, které respektují pozici ekonomiky v hospodářském cyklu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s6
| Úroveň naší ekonomiky záleží především na stabilitě a ekonomickém vývoji obchodních partnerů. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s7
| Hospodářský vývoj v eurozóně zůstává pozvolný. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s8
| Ve vývoji v jednotlivých zemích přetrvává značná diferencovanost, v horizontu makroekonomického rámce by se nicméně tempa růstu měla sbližovat. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p4.s9
| Rizikem pro výkon evropského hospodářství je nastavení obchodních vazeb po odchodu Spojeného království s Evropské unie. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s1
| Růst české ekonomiky v roce 2017 odráží vysoké využití pracovní síly, nízké ceny komodit, obrat v celkové investiční aktivitě a hospodářské oživení v zahraničí. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s2
| Růst reálného HDP by také měl mírně překonat 4 %. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s3
| Hlavním tahounem by měla být domácí poptávka, kladně by však k růstu mělo přispívat také saldo zahraničního obchodu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s4
| Pro rok 2018 očekáváme pokračující růst spotřeby a investic. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s5
| Tempo reálného HDP by mělo zpomalit těsně nad 3 %. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p5.s6
| V obou letech by se měla ekonomika pohybovat zřetelně nad svým potenciálním produktem. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s1
| Inflace v roce 2017 a 2018 by se měla držet mírně nad cílem České národní banky, avšak stále v pásmu tolerančního pásma. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s2
| V roce 2017 ovlivňuje inflaci jednorázové zvýšení cen potravin. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s3
| V roce 2017 i 2018 by měla proinflačně působit nerovnováha na trhu práce, která ústí do výrazné akcelerace mezd, a rostoucí poptávka v prostředí kladné produkční mezery. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s4
| Mírně protiinflačním faktorem je předpokládané posilování měnového kurzu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s5
| Administrativní opatření by měla mít na inflaci v celkovém horizontu rámce vliv jen nepatrný. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p6.s6
| Průměrný růst indexu spotřebitelských cen by tak měl v obou letech být přes 2 %. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p7.s1
| V souvislosti s hospodářským růstem očekáváme v roce 2017 nárůst zaměstnanosti o 1,5 %, přičemž lze již pozorovat zřetelný nedostatek pracovních sil. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p7.s2
| V důsledku toho by měl růst zaměstnanosti v roce 2018 výrazně zpomalit. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p7.s3
| V ročním průměru by za rok 2017 měla míra nezaměstnanosti dosáhnout 3 % a dále klesnout v roce 2018 na 2,8 %, což je již nyní v mezinárodním kontextu jedna z nejnižších hodnot. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p7.s4
| Pomalejší zlepšení na trhu práce v roce 2018 souvisí s pozicí ekonomiky v hospodářském cyklu a s narůstajícím kvalifikačním a regionálním nesouladem mezi nabídkou a poptávkou po práci, což lze dokumentovat rekordním počtem neobsazených pracovních míst. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p8.s1
| Vývoj běžného účtu platební bilance pro českou ekonomiku nepředstavuje žádná rizika. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p8.s2
| Zde očekáváme růst jak exportních trhů, tak exportní výkonnosti. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p8.s3
| Z toho důvodu předkládáme v roce 2018 i 2018 přebytek salda běžného účtu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p9.s1
| Ministerstvo financí nepřetržitě sleduje prognózy a názory institucí převážně soukromé sféry a mezinárodních institucí, které se zabývají makroekonomickou analýzou a prognózou. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p9.s2
| Na základě porovnání s těmito nezávislými prognózami lze konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2018 je velmi blízký konsenzuální makroekonomické předpovědi vycházející z názoru těchto institucí. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p9.s3
| V souvislosti se směrnicí 2011/85 EU o požadavcích na rozpočtovou dokumentaci byl makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2018 hodnocen nezávislými makroekonomickými odborníky. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p9.s4
| Na škále konzervativní - realistický - optimistický bylo celkové hodnocení realistické. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p10.s1
| Fiskální pozice České republiky je zejména v posledních letech příznivá, jak dokládají i hodnocení nadnárodních institucí nebo ratingových agentur. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p10.s2
| V roce 2016 se poprvé v historii České republiky podařilo dosáhnout přebytku celého sektoru vládních institucí. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p10.s3
| Aktuální predikce hospodaření sektoru vládních institucí v letošních a příštím roce naznačuje, že se nejednalo o výjimku a české veřejné finance by za predikovaného makroekonomického vývoje měly zůstat v přebytku i nadále. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p11.s1
| V roce 2018 je predikováno saldo sektoru vládních institucí ve výši 1,3 % HDP při úrovni strukturálního salda 0,4 % HDP. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p11.s2
| V dalších letech očekáváme pokračování pozitivního vývoje hospodaření až na 1,7 % HDP v roce 2010. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p11.s3
| Zlepšení odhadujeme i u strukturálního salda, a to na 0,8 % HDP v roce 2020. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p12.s1
| Počátkem letošního roku byl schválen zákon číslo 23/2017 o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, který změnil postup pro stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a rozpočtu státních fondů. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p12.s2
| Odvození vychází z konceptu salda očištěného o vliv hospodářského cyklu a jednorázových opatření a tzv. střednědobého rozpočtového cíle. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p12.s3
| Střednědobý rozpočtový cíl by měl zajišťovat dlouhodobě udržitelné veřejné finance a zároveň umožnit působení automatických stabilizátorů v případě hospodářských výkyvů. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p13.s1
| Z návrhu příjmů a výdajů státního rozpočtu a státních fondů na rok 2018 vyplývá, že konsolidované výdaje pro státní rozpočet a státní fond činí 1 bil. 397 mld. korun a jsou v souladu se schválenou rozpočtovou strategií sektoru veřejných institucí na roky 20198 až 2020 podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a podle zákona o rozpočtových pravidlech. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p14.s1
| Nyní bych vás rád podrobněji seznámil s některými tituly příjmové stránky státního rozpočtu v návrhu na rok 2018. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p15.s1
| Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 722,3 mld. Daňové příjmy na rok 2018 oproti rozpočtu roku 2017 rostou o 57,3 mld. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p15.s2
| Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, činí 19,6 %. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p15.s3
| Složená daňová kvóta činí 33,4 HDP a meziročně vzrostla o 0,4 procentního bodu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p16.s1
| Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na sociální politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 496,9 mld. a představují meziroční nárůst proti schválenému inkasu v letošním roce o 49,1 mld., to je o 11 %. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p17.s1
| Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů jsou do rozpočtu zapojeny částkou 71,2 mld. korun. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p17.s2
| Jedná se zejména o příjmy ze strukturálních fondů Evropské unie a Fondu soudržnosti na realizaci společných programů Evropské unie a České republiky a příjmy určené na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p17.s3
| V porovnání s letošním rokem došlo k poklesu o 26,8 mld. z důvodu nízkého čerpání a s ohledem na stav nároků z nespotřebovaných výdajů u jednotlivých kapitol. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p18.s1
| Celkové výdaje jsou pro rok 2018 navrženy ve výši 1 bil. 364,5 mld. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s1
| Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní výdaje státního rozpočtu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s2
| Pro rok 2018 jsou rozpočtovány ve výši 756,5 mld. a tvoří 55,4 % celkových výdajů státního rozpočtu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s3
| Mezi nejdůležitější mandatorní výdaje patří sociální mandatorní výdaje, jejichž limity jsou následující. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s4
| Výdaje na důchody se rozpočtují ve výši 434,4 mld. korun. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p19.s5
| Důchody budou k 1. lednu 2018 valorizovány o 4 %, což v absolutním vyjádření představuje zvýšení průměrného starobního důchodu o 475 korun měsíčně. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p20.s1
| Pro zvýšení průměrného starobního důchodu bylo použito novelizované valorizační schéma. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p20.s2
| To znamená, že byl použit 100 % růstu úhrnného indexu spotřebitelských cen a byla zohledněna jedna polovina růstu reálných mezd. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p21.s1
| Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozována. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p21.s2
| Pro rok 2017 se očekávají výdaje 28,9 mld. korun a pro rok 2018 se navrhují výdaje v částce 32,7 mld. korun. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p21.s3
| Navýšení výdajů je dáno autonomním vývojem i úpravami ve výpočtu již stávajících dávek. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p22.s1
| Na dávky státní sociální podpory a pěstounské péče se počítá v roce 2018 s celkovou částkou 44,8 mld. korun, což je o 6,1 mld. více, než je očekávaná skutečnost roku 2017. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p22.s2
| Zvýšení výdajů těchto dávek je dávno zvýšením přídavku na dítě o 300 korun, rozšířením okruhu jeho příjemců, dále zvýšením rodičovského příspěvku při porodu vícerčat a podobně. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p23.s1
| Trvale se zvyšují též výdaje na příspěvek na bydlení. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p24.s1
| Odhad výdajů na platbu pojistného na veřejné zdravotní pojištění ze státního rozpočtu za osoby, za které je plátce stát, činí 69,8 mld. pro rok 2018. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p24.s2
| Do výdajů je promítnuto zvýšení měsíčního vyměřovacího základu z 6 814 korun na 7 177 korun od 1. ledna 2018. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p25.s1
| Výdaje na příspěvek na péči jsou rozpočtované ve výši 26 mld. a byly valorizovány o 10 %. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p26.s1
| Součástí výdajů státního rozpočtu jsou i výdaje na dotace na sociální služby, kterými stát přispívá na provoz zařízení sociálních služeb. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p26.s2
| Jedná se o nenárokový výdaj. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p26.s3
| Pro rok 2018 je navrhována na dotace na sociální služby částka ve výši 11,6 mld. korun. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p27.s1
| Nyní bych se chtěl zmínit o některých dalších zásadních oblastech státního rozpočtu. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p28.s1
| Platová oblast. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p28.s2
| Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích jsou pro rok 2018 rozpočtovány v objemu 186,4 mld. korun bez příslušenství, což představuje zvýšení o 24,4 mld. proti roku 2017. |
ps2017-003-01-001-001.u4.p28.s3
| Včetně příslušenství činí celkové výdaje na platy 254,4 mld. korun. |