ps2013-059-02-018-018.u1.p1.s1
18 . ps2013-059-02-018-018.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 931 / - druhé čtení ps2013-059-02-018-018.u1.p2.s1
Tímto návrhem jsme se zabývali 25 . května tohoto roku , přerušili jsme obecnou rozpravu . ps2013-059-02-018-018.u1.p2.s2
Prosím , aby místa u stolku zpravodajů zaujal pan ministr obrany Martin Stropnický a zpravodaj garančního výboru pro obranu pan poslanec Bohuslav Chalupa . ps2013-059-02-018-018.u1.p2.s3
Ptám se na vystoupení navrhovatele a zpravodajů , jestli mají zájem . ps2013-059-02-018-018.u1.p2.s4
Pan ministr má zájem , prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , ve druhém čtení projednáváme materiál návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství . ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s3
Byl již minimálně jednou , myslím , přerušen , ne - li dvakrát , je to již předloha , která za sebou vláčí takový mnohaměsíční příběh , a já apeluji na vaši kolegiálnost a věřím , že se dnes podaří to druhé čtení úspěšně uzavřít . ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s4
O tom , že ta norma je potřebná , o tom se asi žádný velký spor nevede , ale samozřejmě je to svým způsobem průlom , nebo novinka , řekněme , vůbec v oblasti té obrany , takže chápu , že to přináší různé otázky , různou polemiku , různé návrhy atd . ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s5
Ale moc bych prosil , abychom se k tomu postavili aktivně a konstruktivně , pokud možno . ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s6
Protože je to neuvěřitelné , ale skoro pokaždé , když se tím tématem zabýváme , tak ve dnech bezprostředně minulých dojde k nějakému poměrně masivnímu kybernetickému útoku , jako tomu bylo včera na území Ukrajiny , a nejen Ukrajiny . ps2013-059-02-018-018.u2.p1.s7
Takže o tom , že je potřeba s tímto materiálem pohnout , si myslím , že spor není . ps2013-059-02-018-018.u2.p2.s1
Zazněla tu celá řada dotazů během toho minulého projednávání , některé z nich mi položil zde přítomný pan předseda poslaneckého klubu pan Stanjura , některé pan poslanec Skalický , který tu není , takže si dovolím aspoň v rychlosti , protože těch dotazů byla skutečně celá řada , aspoň v rychlosti na ty podstatnější , aspoň tak jak jsem je zachytil , odpovědět . ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s1
Byla tady vznesena tematika , zda nejdřív upravit legislativu a následně teprve vytvářet schopnosti , což je ta cesta , kterou jsme my zvolili , nebo zda by nebyla lepší cesta opačná , což byl návrh pana poslance Stanjury . ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s2
Rád bych upozornil na to , že v těch zemích - a to jsou , to je pravda , spojenecké země - , kde tomu tak bylo , tak se ty schopnosti vytvářely bez legislativního podchycení , byly provozovány ve vysokém režimu utajení a až po jejich zveřejnění , např . pověstná kauza Edwarda Snowdena , se tyto státy snaží ošetřit celou tu oblast i z hlediska legislativy . ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s3
Ale upřímně řečeno nedovedu si moc představit , že by v českém právním prostředí bylo možné v rámci státních institucí vykonávat činnosti , na které by daná instituce neměla zákonný mandát . ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s4
A tak si jednoznačně myslím , že naše cesta , kdy nejdřív měníme legislativu , čili vytváříme pravidla pro tu činnost , závazná pravidla , a pak teprve budujeme konkrétní schopnosti , je ta správná . ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s5
Snažíme se legislativu upravit tak , aby v této době , kdy jde technický rozvoj poměrně dynamicky dopředu , aby taky nebránila výkonu kybernetické obrany i v budoucnu , bez nutnosti výrazných úprav . ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s6
Protože tím bych taky zároveň rád odpověděl na poznámku nebo připomínku těch , kteří volají po daleko větší konkretizaci technického řešení . ps2013-059-02-018-018.u2.p3.s7
Věřte , jsme přesvědčeni a vedeni jenom věcným motivem , že ta konkretizace by zase byla v podstatě , a možná velice brzy , brzdou . ps2013-059-02-018-018.u2.p4.s1
Dalším tématem , které vzbuzovalo polemiku , byla otázka pasivních prvků nebo aktivních prvků s tím , že Vojenské zpravodajství by mělo připustit , že se vlastně , pokud se mluví o aktivní obraně , tak se vlastně mluví o útoku . ps2013-059-02-018-018.u2.p4.s2
Ta hranice je velmi tenká , velmi křehká , zavání , pokud bychom používali slovo útok , tak to zavání nějakou asociací agrese , ale o něco takového , myslím , že všichni víme , tady vůbec nejde . ps2013-059-02-018-018.u2.p4.s3
Aktivní obranu je , myslím si , třeba chápat tak , že nepůjde o jen pasivní reagenci , ne tedy pouhé krytí se , když to přirovnám třeba k fyzické sebeobraně při nějakém klasickém útoku na tělo , ale že půjde i o obranu aktivní , to znamená , že " rány budou opětovány " . ps2013-059-02-018-018.u2.p5.s1
Byly tady také vzneseny poznámky , že tajná služba není tím subjektem , který by měl něco takového vykonávat , že tam ty úkoly spočívají především v obraně a ve sběru informací . ps2013-059-02-018-018.u2.p5.s2
Jen chci zdůraznit , že jsme tu normu připravovali také ve spolupráci s našimi spojenci nebo některými dalšími státy , které jsou v této oblasti , dá se říci , na špici a že to mají řešené v tomto ohledu podobným způsobem . ps2013-059-02-018-018.u2.p6.s1
Co se týče návrhů ICT Unie , mohu vám garantovat nebo potvrdit , doložit , že jsme s ICT Unií během těch minulých měsíců byli opakovaně v kontaktu , že ty dvě entity spolu komunikují , některé ty pozměňovací návrhy , myslím , i odrážejí tenhle dialog . ps2013-059-02-018-018.u2.p6.s2
Proběhlo několik jednání zástupců Vojenského zpravodajství s ICT Unií a byly prodiskutovány postoje obou stran . ps2013-059-02-018-018.u2.p6.s3
Byly vysvětlovány důvody pro přijetí nebo nepřijetí jednotlivých návrhů . ps2013-059-02-018-018.u2.p6.s4
Ale dovolím si tvrdit , že není možné akceptovat takové návrhy , které výrazným způsobem omezí schopnost adekvátní obrany České republiky v kyberprostoru , nebo návrhy směřující k rozšiřování okruhu institucí s přístupem k velmi citlivým informacím týkajícím se umístění např . technických prostředků kybernetické obrany . ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s1
Dále chci ještě uvést k tomu , co se také objevovalo jako výhrada - odpovědnost za případné škody způsobené zákazníkům operátorů . ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s2
Já bych rád řekl , že v rámci diskusí k odpovědnosti za škody nebylo nikdy deklarováno , že by se stát bránil náhradě škody způsobené technickými prostředky kybernetické obrany . ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s3
Návrh na náhradu škody byl i součástí prvního návrhu novely . ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s4
Nicméně v rámci připomínek Legislativní rady vlády byl vyřazen z důvodu nadbytečnosti , neboť tato , a to je významné , odpovědnost státu je již zakotvena v jiných zákonných předpisech a není potřeba ji opětovně uvádět . ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s5
Na druhou stranu ale nelze akceptovat požadavek ICT Unie na obecnou odpovědnost státu v případě škod , která tato zařízení nezpůsobila . ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s6
Kromě toho nelze pominout fakt , že operátoři mají již dnes vyloučenu přímo zákonem o elektronických komunikacích odpovědnost za škodu vůči zákazníkům , a to bez jakéhokoli zdůvodňování . ps2013-059-02-018-018.u2.p7.s7
Pokud by tedy snad vznikla škoda operátorovi jednáním Vojenského zpravodajství , byla by řešena podle obecných předpisů řešících odpovědnost za škodu . ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s1
Dále je tu téma skladování dat . ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s2
My jednoznačně souhlasíme jako ministerstvo s tím , že získaná data v rámci kybernetické obrany je nutné adekvátně chránit . ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s3
To bez jakéhokoliv sporu . ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s4
Konkrétní pravidla ochrany dat v rámci zpravodajské komunity však nejsou v zákoně ošetřena již nyní a neznám žádný obdobný zákon v rámci zahraničí , který by přesně ukládal , a tudíž zveřejňoval , jakým způsobem má zpravodajská služba chránit svá data . ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s5
A ani žádný z pozměňovacích návrhů na tuto problematiku necílí . ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s6
Návrh hovoří obecně o metadatech a je možné , že některá ta metadata budou v rámci činnosti technického prostředku kybernetické obrany někde po určitou dobu automatizovaně uložena a zpracována . ps2013-059-02-018-018.u2.p8.s7
Ale asi neexistuje , domnívám se , legislativní řešení , které by v této oblasti mělo nějaký opravdový pozitivní význam a nějak přispělo k ochraně soukromí občanů , kromě obecných proklamací bez skutečného efektu . ps2013-059-02-018-018.u2.p9.s1
Lze to ostatně ukázat na konkrétních příkladech . ps2013-059-02-018-018.u2.p9.s2
Jak zákony upravující činnost bezpečnostních složek státu , tak zákon o elektronických komunikacích , tak i zákon o ochraně osobních údajů ukládají zpracovatelům jejich data chránit před zneužitím , ale nikdy neříkají , jaká přesně data a jak konkrétně je chránit . ps2013-059-02-018-018.u2.p9.s3
Takže tato ustanovení nemají žádný konkrétní efekt . ps2013-059-02-018-018.u2.p9.s4
Počítá se proto s tím , že oblast zpracování dat bude součástí materiálu , kterým bude vláda určovat pravidla použití konkrétních technických prostředků , a bude tedy reálně možné jednak už na počátku řešit funkčnost a legitimnost jejich zpracování a současně všemi kontrolními mechanismy kontrolovat jejich dodržování . ps2013-059-02-018-018.u2.p10.s1
Dále se tady některá z těch poznámek týkala rozpočtu . ps2013-059-02-018-018.u2.p10.s2
My jsme přesvědčeni , že to navýšení , které bylo učiněno právě pod vlivem nutnosti splnit tento alianční úkol , který jednoznačně máme jako člen NATO , a to rozpočtové opatření pro první fázi rozjezdu nám umožňuje , abychom tu věc realizovali , s tím , že samozřejmě v letech následujících ta částka bude muset stoupat . ps2013-059-02-018-018.u2.p10.s3
Ale i v tom se i pro příští rozpočtový rok i pro ty dva výhledy , které ještě musíme připravit , tak se s tím navýšením počítá . ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s1
Dále , že je málo v zákoně upraven vztah mezi státem a povinnými soukromými subjekty . ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s2
A dále , opakující se zmínka o případných škodách . ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s3
Já bych rád zdůraznil , že my souhlasíme s požadavkem ICT Unie , že v případě škody způsobené technickým prostředkem kybernetické obrany je stát povinen uhradit vzniklé škody . ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s4
O tom žádná polemika není . ps2013-059-02-018-018.u2.p11.s5
Jak již bylo v jednom z předchozích mých bodů řečeno , tento návrh byl Legislativní radou z návrhu novely vyjmut pro nadbytečnost , protože je ta záležitost upravena v rámci jiných norem . ps2013-059-02-018-018.u2.p12.s1
To by snad aspoň ve vší stručnosti bylo k těm tématům , která si pamatuji jako kontroverzní nebo vzbuzující nějaké dotazy . ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s1
Možná ještě stran těch pasivních prvků , resp . instalace aktivních prvků , které by mohly vést k omezení fungování sítě či k jejímu výpadku . ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s2
Technické prostředky kybernetické obrany , to je termín pro skupinu více druhů prostředků , které je možné využít pro předcházení , zastavení a odvracení kybernetického útoku ohrožujícího zajišťování obrany naší země . ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s3
Výlučným monitoringem a analýzou není možné plnohodnotně vykonávat kybernetickou obranu ČR , čili sběr dat nestačí . ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s4
Pasivní prvky by tak plnily pouze jednu potřebnou část pro zajištění kybernetické obrany . ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s5
Nicméně v případě takového omezení jejím použitím by nebylo možné vykonávat činnosti , pro které tento prvek právě zřizujeme . ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s6
A obavy z technických problémů spojených se zapojením těchto prostředků do sítí jednotlivých operátorů chápeme , nicméně procesu nasazení technických prostředků bude předcházet - a to bych rád zdůraznil - jednací a testovací proces s každým z operátorů zvlášť , tak aby byly eliminovány případné nestandardní situace při provozu sítí . ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s7
To už jsou konkrétní výsledky právě těch jednání , o kterých jsem mluvil . ps2013-059-02-018-018.u2.p13.s8
Jednotliví provozovatelé sítí totiž mají zkušenosti s implementací aktivních prvků , takže ve spolupráci s Vojenským zpravodajstvím jistě dokážou navrhnout takový způsob použití , který minimalizuje případné výpadky v provozu sítí . ps2013-059-02-018-018.u2.p14.s1
Tolik snad , abych nehovořil příliš dlouho a nevyčerpal vaši trpělivost , aspoň k tomu nejpodstatnějšímu , co jsem zaznamenal v minulé debatě . ps2013-059-02-018-018.u2.p14.s2
Pokud jsem něco opomenul , tak mi to zřejmě bude připomenuto . ps2013-059-02-018-018.u2.p14.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-059-02-018-018.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi obrany Martinu Stropnickému . ps2013-059-02-018-018.u3.p1.s2
A než budeme pokračovat , ještě přečtu došlou omluvu . ps2013-059-02-018-018.u3.p1.s3
Od 16.30 hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan kolega Josef Uhlík . ps2013-059-02-018-018.u3.p2.s1
Nyní máme před sebou zpravodajské zprávy . ps2013-059-02-018-018.u3.p2.s2
Nejdříve pan - pardon , omlouvám se , tak v tom případě paní kolegyně Černochová se hlásí s faktickou poznámkou , proto jsem jí dal slovo dříve než zpravodaji . ps2013-059-02-018-018.u3.p2.s3
A potom máte samozřejmě šanci hovořit dál , pokud kolega Chalupa to jako zpravodaj , který má přednostní právo , respektuje , tak můžete mluvit i v řádném vystoupení . ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s2
Já jsem chtěla poprosit o to , co už jsme tady říkali , jestli by tady při projednávání této normy , která poměrně zásadním způsobem zasahuje i do záležitostí , které se týkají ministerstva , mohl být přítomen pan ministr vnitra Chovanec . ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s3
Bohužel tady není přítomen . ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s4
Z tohoto důvodu já prosím o přerušení na deset minut , patnáct minut , jak kolegové z ČSSD budou moci sehnat pana ministra , aby tu byl . ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s5
Protože moje otázky směřují na pana ministra vnitra Chovance a týká se to ustanovení , resp . nálezu Ústavního soudu v této věci , kdy se řeší právě to předávání informací mezi Policií České republiky a Vojenským zpravodajstvím . ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s6
Za sebe i za klub ODS podotýkám , že není naším cílem jakkoli obstruovat , ale skutečně projednáváme normu , která se velmi zásadním způsobem dotkne života občanů České republiky . ps2013-059-02-018-018.u4.p1.s7
A myslím si , že by tady určitě pan ministr Chovanec v tuto chvíli měl odpovídat na naše otázky , stejně jako pan ministr obrany Stropnický , za což panu ministrovi děkuji . ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s1
Děkuji kolegyni Černochové . ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s2
Mám to brát jako procedurální návrh ? ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s3
Dobře . ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s4
Takže o něm nechám hlasovat bez rozpravy . ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s5
Nejdřív vás odhlásím , požádám vás o novou registraci . ps2013-059-02-018-018.u5.p1.s6
Přihlaste se svými identifikačními kartami . ps2013-059-02-018-018.u5.p2.s1
O procedurálním návrhu na přerušení jednání o tomto bodu na patnáct minut , jestli tomu správně rozumím , rozhodneme v hlasování číslo 59 . ps2013-059-02-018-018.u5.p2.s2
Ale počkám , až bude dostatek přihlášených . ps2013-059-02-018-018.u5.p3.s1
Prosím předsedy poslaneckých klubů , aby zajistili účast svých kolegů na jednání , tak abychom mohli . . . ps2013-059-02-018-018.u5.p3.s2
Já zagonguji (na žádost poslanců) , omlouvám se , to je pravda . ps2013-059-02-018-018.u5.p3.s3
Pokusím se kolegy přilákat . ps2013-059-02-018-018.u5.p4.s1
Ještě alespoň 19 kolegů . ps2013-059-02-018-018.u5.p5.s1
Pan předseda klubu ODS . ps2013-059-02-018-018.u5.p5.s2
Prosím , pane předsedo , s přednostním právem . ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s1
Milí vládní kolegové , já myslím , že pro dnešek stačilo . ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s2
Nevím , proč nás tak trápíte . ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s3
Vzpomeňte si na ranní slova , když jsem říkal , kolik máte dvojitých zákonů . ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s4
Pokud nejste ochotni tady být a hlasovat pro své návrhy , tak netrapte opozici . ps2013-059-02-018-018.u6.p1.s5
Já v této chvíli žádám o přestávku na jednání našeho klubu v délce jedné hodiny a 17 minut , a jenom proto , abych skončil tady toto nedůstojné divadlo , kdy v každém bodu čekáme na 67 přítomných vládních poslanců , přitom jich máte 111 .