|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-26 ps2013-057-08-005-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 987/ - druhé čtení

Date2017-05-26
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057271.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 162 • previousnext

ps2013-057-08-005-020.u1.p1.s1 20.
ps2013-057-08-005-020.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 987/ - druhé čtení
ps2013-057-08-005-020.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
ps2013-057-08-005-020.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-057-08-005-020.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-057-08-005-020.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jsem tento návrh podrobně představoval v rámci prvního čtení, a protože chci ponechat co nejvíce prostoru pro diskuzi v rámci druhého čtení, ale zároveň bych byl rád, abychom to stihli dokončit, tak jen velmi stručně.
ps2013-057-08-005-020.u2.p2.s1 Jde o soubornou novelu procesních předpisů v oblasti civilního procesního práva, kde vyhovujeme aplikační praxi v tom, že tam provádíme, řekněme, technické změny, které se ukázaly v praxi jako potřebné, či dokonce nezbytné.
ps2013-057-08-005-020.u2.p2.s2 Snažíme se nějakým způsobem regulovat nápad věcí na Nejvyšší soud, který je za současného stavu přetížený, implementujeme rozsudky Evropského soudu pro lidská práva a posilujeme pomocí tzv. automatického generátoru přidělování věcí právo na zákonného soudce.
ps2013-057-08-005-020.u2.p3.s1 Na úvod si myslím, že to stačí, a dále pak v diskuzi.
ps2013-057-08-005-020.u2.p3.s2 Děkuji.
ps2013-057-08-005-020.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-057-08-005-020.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-057-08-005-020.u3.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 987/1 a 987/2.
ps2013-057-08-005-020.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Lukáš Pleticha, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-057-08-005-020.u3.p1.s5 Pan poslanec Pleticha není přítomen a požádám pana poslance Tejce, aby jej zastoupil a přednesl nám stanovisko výboru.
ps2013-057-08-005-020.u3.p1.s6 Prosím.
ps2013-057-08-005-020.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, bych si dovolil odkázat ve stručnosti na tisk 987/2, který obsahuje usnesení ústavněprávního výboru číslo 304 ze dne 20. dubna 2017.
ps2013-057-08-005-020.u4.p1.s2 My jsme přijali řadu pozměňovacích návrhů, a to věcně k soudnímu poplatku ve věcech odpovědnosti státu za škodu, k možnosti, abychom umožnili videokonferenční zařízení v civilním řízení, dnes je to možné v řízení trestním.
ps2013-057-08-005-020.u4.p1.s3 Přijali jsme také technickou úpravu, tak aby bylo možné zareagovat na věcnou změnu, která se týká úroku z prodlení u výživného pro nezletilé dítě, která byla přijata v souvislosti s novým občanským zákoníkem.
ps2013-057-08-005-020.u4.p1.s4 Také byla přijata změna, která se týká soudních poplatků u dovolání a také v případě dovolání se mění, resp. upravuje zpětvzetí návrhu, bezdůvodnost dovolání a lhůty pro vydání usnesení.
ps2013-057-08-005-020.u4.p2.s1 To jsou základní věci, ke kterým se vyjádřil ústavněprávní výbor.
ps2013-057-08-005-020.u4.p2.s2 A bych poté se přihlásil nikoliv jako zpravodaj do podrobné rozpravy k dalším návrhům, které se týkají velmi diskutovaného generátoru rozdělování jednotlivých věcí, tedy automatickému rozdělování věcí soudcům.
ps2013-057-08-005-020.u4.p2.s3 Tato věc bude jistě diskutována ve třetím čtení a ještě na jednání garančního výboru, neboť je tam několik variant možného postupu, a proto bych to nechal na debatu ve výboru či ve třetím čtení.
ps2013-057-08-005-020.u4.p2.s4 Děkuji.
ps2013-057-08-005-020.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-057-08-005-020.u5.p1.s2 Určitě se přihlaste do rozpravy, pane poslanče.
ps2013-057-08-005-020.u5.p1.s3 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku, a to pan poslanec Martin Plíšek.
ps2013-057-08-005-020.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-057-08-005-020.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-057-08-005-020.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, bych se chtěl v obecné rozpravě nejprve vyjádřit k samotné novele a potom odůvodnit dva pozměňovací návrhy.
ps2013-057-08-005-020.u6.p2.s1 Musím říci, a přerušením předchozího bodu jsme toho byli svědky, že současná vláda místo toho, aby splnila svůj závazek a předložila nové moderní procesní předpisy, které zkvalitní, zefektivní a hlavně zrychlí soudní řízení, mezi něž patří i občanský soudní řád, tak sem předkládá jednu novelu občanského soudního řádu za druhou, řeší v zcela nesouvisející věci zcela nekoncepčně, a jak jsem zmínil při vyjádřeních k zákonu o veřejné prospěšnosti, toto zůstává jako velký dluh pro příští volební období.
ps2013-057-08-005-020.u6.p2.s2 A pokud někdo z občanů pocit, že justice nebo soudní řízení nefungují efektivně, rychle a často jednoduše, tak samozřejmě může poděkovat i současnému ministru spravedlnosti.
ps2013-057-08-005-020.u6.p3.s1 tady chci odůvodnit a představit dva pozměňovací návrhy, protože pan ministr bohužel místo toho, aby nové procesní předpisy předložil, tak ještě v rámci těchto přichází s různými experimenty z mého pohledu nesmyslnými.
ps2013-057-08-005-020.u6.p3.s2 A jedním z nich je právě ustanovení zavádějící tzv. automatický generátor výběru zákonného soudce.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s1 Takže můj pozměňovací návrh směřuje k tomu, aby tato ustanovení, která souvisí se zavedením toho automatického generátoru, byla vypuštěna.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s2 Řeknu ve stručnosti proč.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s3 Hlavně proto, že toto nebylo řádně projednáno s reprezentací soudů, s jednotlivými soudy.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s4 Naopak oni kritizovali nepřipravenost, a to faktickou, ale i technickou, tohoto nového systému.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s5 si nedovedu představit, že by se toto mělo zavádět bez nějaké všeobecnější shody s mocí soudní.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s6 A navíc to odůvodnění, které Ministerstvo spravedlnosti uvádí, že při přidělování jednotlivých kauz v rámci konkrétních soudů a soudců funguje korupce, je velmi hlavně nespravedlivé a hlavně nepravdivé.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s7 Jsou-li problémy na nějakých konkrétních soudech s přidělováním kauz a s určováním pořadí projednávání, tak se to řešit vždycky zcela konkrétně, nikoliv zavádět nový systém.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s8 Toto je bohužel neduh této vlády - když si neumí poradit s konkrétním vymáháním práva vůči konkrétním subjektům či lidem, tak zatíží všechny ostatní a myslí si, že věc vyřeší.
ps2013-057-08-005-020.u6.p4.s9 Nevyřeší.
ps2013-057-08-005-020.u6.p5.s1 si dovoluji ocitovat také vyjádření zástupců Nejvyššího soudu, Nejvyššího správního soudu, zástupců Soudcovské unie, ale i krajských soudů.
ps2013-057-08-005-020.u6.p5.s2 Myslím, že to jsou docela reprezentativní subjekty na to, abychom potom ještě ve třetím čtení pečlivě zvažovali, jestli ten generátor budeme skutečně do našeho právního řádu zavádět, či v jaké podobě.
ps2013-057-08-005-020.u6.p5.s3 Podle vyjádření soudních funkcionářů totiž není jasné, proč by se měl zavádět nový systém, když stávající systém funguje prakticky bez problémů.
ps2013-057-08-005-020.u6.p5.s4 Jak jsem zmiňoval, byly nebo jsou konkrétní problémy, ale ty se dají řešit zcela konkrétními opatřeními bez zavádění tohoto systému.
ps2013-057-08-005-020.u6.p5.s5 Zástupci justice se obávají technického provedení celého systému.
ps2013-057-08-005-020.u6.p5.s6 Mimochodem právě ta technická řešení, případně různé IT projekty, se současnému Ministerstvu spravedlnosti příliš nedaří realizovat, a proto bychom se skutečně touto cestou neměli vydávat.
ps2013-057-08-005-020.u6.p6.s1 A jak jsem zmínil, Ministerstvo spravedlnosti ne zcela, nebo prakticky vůbec neprodiskutovalo to faktické fungování se zástupci soudů dříve, než tento návrh vůbec předložilo.
ps2013-057-08-005-020.u6.p6.s2 Jsou zde tedy jasné, logické argumenty, to znamená, vůbec se nebere v potaz to, že elektronický generátor - nebo si nemůžeme příliš představit, že elektronický generátor zajistí rovnoměrné rozdělení těch případů, to znamená rovnoměrné zatížení soudců, pokud jsou jednotlivé věci co do rozsahu, složitosti a počtu obviněných mnohdy tak rozdílné.
ps2013-057-08-005-020.u6.p6.s3 Nelze se na to proto dívat pouze z technické stránky, že nějaký generátor rozdělí kauzy a případy bez ohledu na to, jak složité a v jakém počtu jsou vůči jednotlivým soudcům.
ps2013-057-08-005-020.u6.p6.s4 To znamená, je tady jakési hotové řešení, které je navíc nedokonalé a o jehož technickém provedení panují velké pochybnosti.
ps2013-057-08-005-020.u6.p6.s5 A proto tedy navrhuji, a pak v podrobné rozpravě se přihlásím k návrhu, který ten automatický generátor vypouští.
ps2013-057-08-005-020.u6.p7.s1 Dodávám ještě, že jsou zde i další pozměňovací návrhy, nebo byly na výboru takové, které říkaly: zaveďme to jenom pro jeden druh řízení, např. pro insolvenční řízení.
ps2013-057-08-005-020.u6.p7.s2 To ovšem považuji taky za nesystémové, protože proč pro jeden typ řízení ano a pro všechny ostatní nikoli?
ps2013-057-08-005-020.u6.p7.s3 To znamená, jestli ta věc není prodiskutována, jestli nemá širokou podporu, jako že z mého pohledu nemá takto pojaté, tak jak je to pojato v tomto návrhu, širokou podporu, pak si myslím, že v závěru volebního období bychom takové experimenty zavádět neměli.
ps2013-057-08-005-020.u6.p8.s1 Můj druhý pozměňovací návrh, ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě, směřuje k tomu, aby nejenom o neplatnosti rozhodčí smlouvy, ale i v rámci řízení o zrušení rozhodčího nálezu podle části čtvrté zákona o rozhodčím řízení byl v prvním stupni příslušný krajský soud.
ps2013-057-08-005-020.u6.p9.s1 Dovolte krátké zdůvodnění.
ps2013-057-08-005-020.u6.p9.s2 Podstatným důvodem pro změnu věcné příslušnosti je mimo jiné také skutečnost, že řízení o zrušení rozhodčích nálezů a o neplatnosti rozhodčích smluv představuje jakýsi přezkum či opravný prostředek proti rozhodčímu nálezu, což je zřejmé taktéž z vymezení důvodů pro zrušení rozhodčího nálezu, které jsou upraveny v zákoně o rozhodčím řízení.
ps2013-057-08-005-020.u6.p9.s3 A je také potřeba poukázat na samotnou novelu zákona o rozhodčím řízení, která nabyla účinnosti od 1. prosince 2016 a která nově vyloučila uzavírání rozhodčích smluv mezi spotřebitelem a podnikatelem, čímž vyloučila spory ze smluv uzavřených mezi podnikatelem a spotřebitelem z rozhodování v rozhodčím řízení.
ps2013-057-08-005-020.u6.p9.s4 Uvedenou novelizaci lze proto vnímat jako projev vůle zákonodárce o ochranu spotřebitele v rozhodčím řízení jako slabší smluvní strany.
ps2013-057-08-005-020.u6.p9.s5 Z uvedeného tedy také vyplývá, že tento postup, který navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu, tedy větší logiku.
ps2013-057-08-005-020.u6.p9.s6 Především s ohledem na odbornou složitost problematiky představující jakýsi přezkum rozhodčího řízení a opravný prostředek proti rozhodčímu nálezu je vhodné ponechat rozhodování v těchto věcech krajským soudům, které o těchto otázkách před harmonizační novelou občanského soudního řádu rozhodovaly od roku 1992 a které jsou taktéž příslušné k rozhodování o odvolání proti rozhodnutím okresních soudů.
ps2013-057-08-005-020.u6.p10.s1 Dalším podstatným důvodem pro změnu věcné příslušnosti v případě řízení o neplatnosti, o rozhodčí smlouvě a řízení o zrušení rozhodčího nálezu je zahraniční kontext úpravy ve vybraných státech evropského prostoru, resp. státech, se kterými nás pojí podobný historický vývoj v oblasti práva a právní vědy.
ps2013-057-08-005-020.u6.p10.s2 Takovými státy jsou nepochybně Rakouská republika nebo Spolková republika Německo.
ps2013-057-08-005-020.u6.p10.s3 Ve Spolkové republice Německo je k těmto řízením o zrušení rozhodčího nálezu jakožto jedinému opravnému prostředku příslušný vrchní soud, který je stejně jako v České republice třetím článkem soudní soustavy.
ps2013-057-08-005-020.u6.p11.s1 A jedním z nich je právě ustanovení zavádějící tzv. automatický generátor výběru zákonného soudce.
ps2013-057-08-005-020.u6.p11.s2 V Rakouské republice byl k řízení o zrušení rozhodčího nálezu věcně příslušný do roku 2013 krajský soud, který je stejně jako v České republice druhým článkem soudní soustavy, a následnou novelizací byla od roku 2014 věcná příslušnost k řízení o zrušení rozhodčího nálezu stanovena příslušnost dokonce nejvyššího soudu, který je, stejně jako v České republice, čtvrtým a nejvyšším článkem soudní soustavy.
ps2013-057-08-005-020.u6.p12.s1 Takže tolik zdůvodnění mých pozměňovacích návrhů, ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-057-08-005-020.u6.p12.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-057-08-005-020.u7.p1.s1 vám také děkuji, pane poslanče.
ps2013-057-08-005-020.u7.p1.s2 Přečtu omluvy: od do konce jednacího dne z naléhavých pracovních povinností v rámci rezortu Ministerstva vnitra se omlouvá pan ministr Milan Chovanec, dále od hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Karel Pražák, od hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů se omlouvá pan poslanec Komárek, od hodin do konce dnešního jednání se omlouvá pan poslanec Milan Šarapatka a dále od hodin z důvodu jednání se omlouvá pan poslanec Martin Lank.
ps2013-057-08-005-020.u7.p2.s1 Nyní vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Marek Benda.
ps2013-057-08-005-020.u7.p2.s2 Prosím.
ps2013-057-08-005-020.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, vidím, že je pátek odpoledne po čtrnácti dnech schůze a že toho opravdu všichni máme tak trochu plné zuby, tak se vás pokusím nezdržovat příliš dlouho.
ps2013-057-08-005-020.u8.p1.s2 A nemám žádných důvodů tento návrh zákona nějakým zásadním způsobem brzdit a bránit mu.
ps2013-057-08-005-020.u8.p1.s3 Chtěl jsem se víceméně přihlásit k tomu, co tady přede mnou poměrně detailně říkal pan kolega Plíšek o onom generátoru, který sice vím, že ministerstvo jakoby hluboce rozmyšlený, ale odpor v soudní soustavě, naprosto napříč soudní soustavou, je tak zásadní, že si myslím, že v tuto chvíli přijímat generátor by byla velikánská chyba.
ps2013-057-08-005-020.u8.p2.s1 Obavy z centralizace sbírání dat jsou i uvnitř soudní soustavy velmi zásadní a myslím si, že bychom měli posléze podpořit návrh kolegy Plíška, nebo pana kolegy Tejce, který je také ale přihlášen v podrobné rozpravě a bude přednášet, předpokládám, podobný nebo zmírněný návrh na zrušení onoho generátoru.
ps2013-057-08-005-020.u8.p3.s1 Přihlásil jsem se sem víceméně v okamžiku, kdy jsem viděl, že přistála do podrobné rozpravy přihláška Radka Vondráčka, který se nepřihlásil v obecné rozpravě, nechystá se jít svůj návrh obhajovat.
ps2013-057-08-005-020.u8.p3.s2 Ale protože vím, co v něm je, protože ten návrh jednou byl na ústavněprávním výboru přednesen jiným poslancem a dneska leží v systému a jednou ho ústavněprávní výbor odmítl, tak bych jenom chtěl ve stručnosti a v krátkosti říct, že nedoporučuji, abychom v rámci druhého čtení, které probíhá ještě jako v této atmosféře Sněmovny, přistupovali k návrhům, kterém poměrně zásadním způsobem mění kompetence orgánů státní moci, bez toho, aby to přišlo relevantně z vlády, bez toho, aby bylo skutečně relevantně vyčísleno, co to bude stát.
ps2013-057-08-005-020.u8.p3.s3 A že to něco stát bude, je zcela, zcela evidentní.
ps2013-057-08-005-020.u8.p4.s1 Bohužel v resortu spravedlnosti máme tady jakoby notorické zpoždění v celé řadě věcí.
ps2013-057-08-005-020.u8.p4.s2 Ve středu jsme to řešili pozměňovacím návrhem paní poslankyně Válkové k předchozí novele zákona o advokacii, kde se doháněla bezplatná právní pomoc, která také měla být z vládní dílny, a bylo jasné, že se nestihne.
ps2013-057-08-005-020.u8.p4.s3 Ale teď dochází k tomu, že přejít celá jedna část vymáhání pohledávek ze stávajícího modelu, řekněme, děleného soudního - něco si vymáhají soudy samy, něco si vymáhají přes Celní správu, něco si vymáhají případně přes exekutory - najednou na Celní správu s pro velmi nedokonalým a rozhodně nesplňujícím RIA a nesplňujícím další parametry odůvodněním.
ps2013-057-08-005-020.u8.p5.s1 bych chtěl poprosit, abychom ve třetí čtení velmi zvažovali, jestli docházet k věcem, které budou znamenat další nároky na státní rozpočet - a ty jsou zcela jasné a myslím si, že jsou velmi nevyčíslené, případně bych ve třetím čtení ještě zopakoval ta vyčíslení, která hrozí -, bez toho, abychom k tomu měli jasné a jednoznačné stanovisko vlády a aby to byl nějaký proces, který směřuje odněkud někam, a nebyl to jenom jednorázový, nahodilý výstřel.
ps2013-057-08-005-020.u8.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-057-08-005-020.u9.p1.s1 vám také děkuji a táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-057-08-005-020.u9.p1.s2 Nikoho nevidím.
ps2013-057-08-005-020.u9.p1.s3 V tom případě obecnou rozpravu končím a táži se, zda v tento moment si chce pan navrhovatel nebo pan zpravodaj vzít závěrečné slovo.
ps2013-057-08-005-020.u9.p1.s4 Prosím, pane ministře.
ps2013-057-08-005-020.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2013-057-08-005-020.u10.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom velice stručná reakce na poslední vystoupení mého milého kolegy pana Bendy.
ps2013-057-08-005-020.u10.p1.s3 To není nějaká dalekosáhlá, alespoň podle našeho názoru, změna v kompetenci, abych to vysvětlil těm nezasvěceným.
ps2013-057-08-005-020.u10.p1.s4 Jde o to, že nám v justici občas zůstanou nějaké nezaplacené pohledávky za účastníky řízení, což pro vaši představu jsou situace, kdy někdo nezaplatí soudní poplatek a přijde se na to pozdě, protože normálně je princip, že nejdřív se platí soudní poplatek, pak se teprv soudí.
ps2013-057-08-005-020.u10.p1.s5 Nebo nám tam zůstane neuhrazený náklad třeba za znalecký posudek.
ps2013-057-08-005-020.u10.p1.s6 Tyto dluhy, které nejsou velké, my se snažíme jaksi být řádnými hospodáři a předcházet jejich vzniku, tak mají katastrofálně nízkou výtěžnost.
ps2013-057-08-005-020.u10.p1.s7 Tak nízkou, že když několik soudů zkusilo se domluvit s exekutory, zda to nebudou pro vymáhat, tak ti exekutoři postupně začali vypovídat ty smlouvy, protože říkali, že tohle je nezajímá.
ps2013-057-08-005-020.u10.p2.s1 Dosavadní princip fungování byl ten, že to dělala soudní oddělení, která měla na starosti výkon rozhodnutí, tedy tak jako vykonávala rozhodnutí pro běžné občany, tak vykonávala i pro nás, pro soudy.
ps2013-057-08-005-020.u10.p2.s2 Ale ta oddělení v podstatě mizí dneska, protože jejich práci právě převzali exekutoři, a my je živíme jenom kvůli těmhle velmi nebonitním pohledávkám.

Text viewDownload CoNNL-U