|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-26 ps2013-057-08-002-338 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

338. Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby D 47

Date2017-05-26
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/338
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057257.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 791 • previousnext

ps2013-057-08-002-338.u1.p1.s1 338.
ps2013-057-08-002-338.u1.p1.s2 Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby D 47
ps2013-057-08-002-338.u1.p2.s1 Prosím, aby ...
ps2013-057-08-002-338.u1.p2.s2 Okamžik.
ps2013-057-08-002-338.u1.p2.s3 K hlasování, paní poslankyně?
ps2013-057-08-002-338.u1.p2.s4 Prosím.
ps2013-057-08-002-338.u2.p1.s1 Dobré dopoledne.
ps2013-057-08-002-338.u2.p1.s2 nezpochybňuji hlasování, nicméně jenom pro stenozáznam.
ps2013-057-08-002-338.u2.p1.s3 Hlasovala jsem pro a na sjetině mám proti.
ps2013-057-08-002-338.u2.p1.s4 Děkuji.
ps2013-057-08-002-338.u3.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2013-057-08-002-338.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby předloženou zprávu uvedl předseda vyšetřovací komise pan poslanec Jan Birke.
ps2013-057-08-002-338.u3.p2.s1 Pan předseda poslaneckého klubu...
ps2013-057-08-002-338.u3.p2.s2 Máme , přerušíme do hodin za účelem zajištění přítomnosti pana předsedy vyšetřovací komise.
ps2013-057-08-002-338.u3.p2.s3 Děkuji.
ps2013-057-08-002-338.u3.p3.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, je a máme pana předsedu, kterého tímto prosím, aby se ujal slova a předloženou zprávu uvedl.
ps2013-057-08-002-338.u3.p3.s2 Ještě okamžik, pane předsedo.
ps2013-057-08-002-338.u3.p3.s3 K hlasování?
ps2013-057-08-002-338.u4.p1.s1 se velice omlouvám, jenom k předchozímu hlasování.
ps2013-057-08-002-338.u4.p1.s2 Na sjetině mám křížek, tedy že jsem se zdržela, ale ve skutečnosti jsem hlasovala pro.
ps2013-057-08-002-338.u4.p1.s3 Nezpochybňuji hlasování, jenom pro stenozáznam.
ps2013-057-08-002-338.u4.p1.s4 Děkuji.
ps2013-057-08-002-338.u5.p1.s1 Ano, vám děkuji.
ps2013-057-08-002-338.u5.p1.s2 Pan poslanec Korte.
ps2013-057-08-002-338.u6.p1.s1 Tentýž příběh.
ps2013-057-08-002-338.u6.p1.s2 Rovněž nezpochybňuji hlasování, hlasoval jsem pro, na sjetině mám křížek.
ps2013-057-08-002-338.u6.p1.s3 Vzhledem k tomu, že to je v krátké době podruhé, tak prosím, aby po skončení jednacího dne bylo prověřeno hlasovací zařízení, protože se domnívám, že není v pořádku.
ps2013-057-08-002-338.u7.p1.s1 Ano, děkuji, pane poslanče.
ps2013-057-08-002-338.u7.p1.s2 Nyní vás poprosím, abychom trochu snížili hladinu hluku v sále, aby pan předseda mohl v klidu přednést svou zprávu.
ps2013-057-08-002-338.u7.p1.s3 Děkuji.
ps2013-057-08-002-338.u7.p1.s4 Máte slovo.
ps2013-057-08-002-338.u8.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, vážený pane předsedající, vážená vládo, se velmi omlouvám, nezlobte se prosím, že díky mně se musela svolat přestávka, takže děkuji za pochopení.
ps2013-057-08-002-338.u8.p2.s1 Máme dlouho očekávaný bod závěrečná zpráva vyšetřovací komise D47.
ps2013-057-08-002-338.u8.p2.s2 Před dvěma dny vám byla celá textace této zprávy dána do lavic, tzn. všem poslancům.
ps2013-057-08-002-338.u8.p2.s3 V momentě, jak je tento bod otevřen, tak samozřejmě bude přístupný i veřejnosti.
ps2013-057-08-002-338.u8.p2.s4 vás asi s největší pravděpodobností, a doufám, že mi to prominete, nebudu obtěžovat tím, že budu číst celou zprávu vyšetřovací komise, ale soustředím se pouze a jenom na faktická zjištění a od tohoto odstavce nebo od tohoto dokumentu bych vás velmi podrobně seznámil s tou závěrečnou zprávou.
ps2013-057-08-002-338.u8.p2.s5 Takže mi dovolte, abych začal s citací.
ps2013-057-08-002-338.u8.p3.s1 Stručná historie dálnice D47.
ps2013-057-08-002-338.u8.p4.s1 Dálnice D47, která je nyní provozní součástí nejdelší české dálnice D1, je páteřní dopravní komunikací spojující východní část České republiky s Polskem, kde na ni navazuje polská dálnice A1 ve směru na Katovice.
ps2013-057-08-002-338.u8.p4.s2 Z hlediska středoevropského tranzitu tedy dálnice D47 coby součást dálnice D1 naprosto klíčový význam.
ps2013-057-08-002-338.u8.p4.s3 Výstavba dálnice D47 probíhala v letech 2003 2012 a byla rozdělena do devíti úseků v celkové délce 80 km Lipník nad Bečvou - státní hranice ČR/Polsko.
ps2013-057-08-002-338.u8.p4.s4 Poslední úsek dálnice D47 Bohumín - státní hranice mezi Českou republikou a Polskem byl zprovozněn v listopadu roku 2012.
ps2013-057-08-002-338.u8.p5.s1 Pro doplnění je nutno zmínit, že ve čtvrtém volebním období byla zřízena usnesením Poslanecké sněmovny vyšetřovací komise pro objasnění skutečností v souvislosti s uzavřením a vypovězením smlouvy mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction na výstavbu dálnice D47.
ps2013-057-08-002-338.u8.p6.s1 Poslanecká sněmovna na základě závěrečné zprávy vyšetřovací komise z roku 2004 ve svém usnesení konstatovala, že vláda Miloše Zemana uzavřela s firmou Housing and Construction tzv. realizační dohodu na výstavbu dálnice D47, která byla pro Českou republika nevýhodná a ve svém důsledku mohla výrazně negativně ovlivnit celkovou platbu státu.
ps2013-057-08-002-338.u8.p7.s1 Naproti tomu Poslanecká sněmovna uznala, že vláda Vladimíra Špidly, která rozhodla o zrušení platnosti tzv. realizační dohody, a to i za cenu finančního vyrovnání ve výši 626,1 milionu korun, jednala správně a ve prospěch České republiky.
ps2013-057-08-002-338.u8.p8.s1 Zjištěné vady dálnice D47 a stav jejich řešení dle stanoviska Ředitelství silnic a dálnic.
ps2013-057-08-002-338.u8.p8.s2 Ke své činnosti si komise vyžádala stanovisko Ředitelství silnic a dálnic, ze kterého se podává následující:
ps2013-057-08-002-338.u8.p9.s1 Krátce po otevření některých úseků dálnice D47 koncem roku 2007, zejména tří úseků v okolí krajského města Ostrava, se na dálnici začaly objevovat vady.
ps2013-057-08-002-338.u8.p9.s2 ŘSD zjistilo a reklamovalo zhotovitelům uvedených staveb /vedoucí Sdružení Eurovia CS a Strabag, tzn. dodavatelské firmy/ mimořádné množství závažných vad, zejména vady spočívající ve zvlnění vozovky a v podélných i příčných trhlinách vozového krytu v důsledku nevhodných materiálů použitých zhotoviteli do náspů.
ps2013-057-08-002-338.u8.p9.s3 Dle stanoviska Ředitelství silnic a dálnic uvedené vady spočívají zejména v tom, že zhotovitel staveb použil násypové materiály do jejich zemního tělesa, které měly nepřípustné vlastnosti vedoucí k jejich objemným změnám.
ps2013-057-08-002-338.u8.p10.s1 Vedle vad tras ohrožují bezpečnost provozu a životnost celé dálnice rovněž zásadní vady mostních objektů, na kterých dochází v mnoha případech k nekontrolovatelným a nepřípustným vertikálním a horizontálním posunům mostních opěr.
ps2013-057-08-002-338.u8.p10.s2 Ložiska některých mostů se již dostala mimo své povolené limity a přestala plnit svou technickou funkci.
ps2013-057-08-002-338.u8.p10.s3 Vlivem destrukce mostních konstrukcí došlo v řadě případů k uzavření mostních závěrů, které tak neplní svou dilatační funkci, a dochází ke vzniku nepřípustných tlaků na nosnou konstrukci mostu.
ps2013-057-08-002-338.u8.p11.s1 Ředitelství silnic a dálnic dále zjistilo a reklamovalo zhotovitelům rovněž vady spočívající v absenci mostní oceli, nosných konstrukcí některých mostů, neboť zhotovitelé dle zjištění ŘSD v rozporu s příslušnými smlouvami o dílo nezabudovali do nosných konstrukcí některých mostů požadované množství oceli.
ps2013-057-08-002-338.u8.p11.s2 Zhotovitelé se tak podle názoru Ředitelství silnic a dálnic obohatili o částku dosahující téměř 370 milionů korun.
ps2013-057-08-002-338.u8.p12.s1 Na stavebních objektech dotčených závažnými vadami přistoupilo ŘSD v řadě případů na žádost dopravní policie k omezení rychlosti, a to na 60 km/hod, tedy hluboko pod maximální rychlost povolenou na dálnicích v České republice.
ps2013-057-08-002-338.u8.p12.s2 U některých mostních objektů dokonce hrozilo, že bude nutné je z důvodu nutného zachování bezpečnosti zcela uzavřít.
ps2013-057-08-002-338.u8.p13.s1 Odstranění vad staveb.
ps2013-057-08-002-338.u8.p14.s1 V průběhu listopadu a prosince roku 2012 uplatnilo ŘSD své nároky na odstranění vad staveb na úsecích D4708.2 kilometru 146 153.
ps2013-057-08-002-338.u8.p14.s2 Dále D4708.2 na kilometru 153 155.
ps2013-057-08-002-338.u8.p14.s3 Dále D47091 a D47091/2 dálnice D47, a to prostřednictvím žalob podaných k Rozhodčímu soudu a Obvodnímu soudu pro Prahu 1.
ps2013-057-08-002-338.u8.p14.s4 U Rozhodčího soudu bylo s nároky na odstranění vad podáno celkem 12 žalob, přičemž Rozhodčí soud řízení o všech žalobách pro jednotlivé stavby sloučil do jednoho, takže v současnosti jsou před Rozhodčím soudem vedena tří řízení, a to ohledně odstranění vad staveb na D4708.2 na kilometru 146 153, D4709/1 a D4709/2 u Obvodního soudu pro Prahu 1 řízení ohledně odstranění vad stavebního objektu SO 228 a SO 229 stavby D4708.
ps2013-057-08-002-338.u8.p14.s5 Jak jsem řekl, na kilometru 146 153.
ps2013-057-08-002-338.u8.p14.s6 Ředitelství silnic a dálnic z důvodu jejich havarijního stavu odstranilo na své náklady, a proto změnilo v průběhu rozhodčích řízení původně uplatněný nárok na odstranění daných vad na nárok na zaplacení slevy z ceny z důvodu jejich existence a domáhá se z uvedeného titulu zaplacení částky ve výši přesahující 50 milionů korun.
ps2013-057-08-002-338.u8.p15.s1 K podání uvedených žalob přistoupilo Ředitelství silnic a dálnic z toho důvodu, že zhotovitelé odmítli uznat svou odpovědnost za reklamované vady, případně odmítli odstranit na své náklady a riziko ty reklamované vady, za které v rámci reklamačního řízení svou odpovědnost uznali.
ps2013-057-08-002-338.u8.p15.s2 Současně se blížil konec záručních dob jednotlivých stavebních objektů uvedených staveb a případně vad, jež byly ze strany Ředitelství silnic a dálnic v průběhu záruční doby reklamovány opakovaně.
ps2013-057-08-002-338.u8.p15.s3 Existovalo riziko, že dojde k marnému uplynutí promlčecí lhůty k uplatnění nároku na jejich odstranění před soudem.
ps2013-057-08-002-338.u8.p16.s1 Pro účely výpočtu poplatků za rozhodčí řízení odhadlo Ředitelství silnic a dálnic celkovou hodnotu nároků uplatněných před Rozhodčím soudem na částku přibližně 3 mld. korun, a to na základě ceny položek soupisu prací a výkazem výměr u těch technologických částí jednotlivých staveb v objektu uvedených staveb dálnice D47, které byly přímo dotčeny odstraňováním příslušných vad.
ps2013-057-08-002-338.u8.p17.s1 V průběhu uvedených rozhodčích řízení zhotovitelé odstranili pod tlakem podaných žalob na své riziko a náklady řadu vad uvedených staveb dálnice D47, přičemž lze zmínit zejména opravy vad stavebního objektu na úseku 151 stavby D47091/2, tzv. Velká odpočívka Antošovice v km 161,45 vpravo spočívajících v nerovnostech a v trhlinách desek vrchního krytu, náklady přibližně činily částku 70 mil. korun, a opravy mostů SO 204, SO 205, SO 213 a stavbu D47091/2, které spočívaly v rozpadu vozovky a existenci trhlin na opěrách mostů a dalších oprav vad.
ps2013-057-08-002-338.u8.p18.s1 V uvedených řízeních jsou nyní projednávány jednotlivé vady a prováděny relevantní důkazy navržené stranami sporu, prozatím však nebylo ze strany Rozhodčího soudu vydáno žádné rozhodnutí v meritu projednávané věci.
ps2013-057-08-002-338.u8.p19.s1 Rovněž v soudním řízení vedeném před Obvodním soudem pro Prahu 1 byly projednávány vady, jejichž odstranění se Ředitelství silnic a dálnic v daném řízení domáhá, a prováděny související důkazy, jež strany sporu navrhly.
ps2013-057-08-002-338.u8.p19.s2 Ze strany Obvodního soudu pro Prahu 1 nebylo dosud vydáno rozhodnutí v meritu projednávané věci.
ps2013-057-08-002-338.u8.p19.s3 Ke konci roku 2016 soudkyně projednávající uvedený spor ukončila výkon své funkce a uvedený spor byl od roku 2017 přidělen novému soudci.
ps2013-057-08-002-338.u8.p20.s1 Podle názoru Ředitelství silnic a dálnic přispělo vymáhání nároku na odstranění vad u staveb D47 km 146 153, D4708 km 153 155, D4709 a D47091 obecně ke změně přístupu zhotovitelů ostatních staveb k odstraňování reklamních vad, a to zejména u staveb D4704.
ps2013-057-08-002-338.u8.p20.s2 Z celkového počtu reklamovaných vad 1 309 bylo odstraněno 993 vad.
ps2013-057-08-002-338.u8.p20.s3 D4705 z celkového počtu reklamovaných vad 3 705 bylo odstraněno 2 281 vad.
ps2013-057-08-002-338.u8.p20.s4 D4706 z celkového počtu reklamovaných vad 2 265 bylo odstraněno 969 vad.
ps2013-057-08-002-338.u8.p20.s5 A v úseku D4707 z celkového počtu reklamovaných vad 2 527 bylo odstraněno 1 502 vad.
ps2013-057-08-002-338.u8.p20.s6 Dvě mostní opěry v zájmu záchrany mostů v roce 2015 Ředitelství silnic a dálnic opravilo vlastním nákladem.
ps2013-057-08-002-338.u8.p20.s7 se omlouvám, mám žízeň jak velbloud.
ps2013-057-08-002-338.u8.p21.s1 Náhrady škody v důsledku neoprávněně fakturované valorizace cen staveb.
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s1 Ředitelství silnic a dálnic provedlo podrobný audit dokumentace staveb D4708.2 na km 146 153, D47091/1, D47091/2, D4704, D4706 a D4707 dálnice D47.
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s2 V rámci uvedeného auditu bylo ze strany ŘSD zjištěno, že zhotovitelé uvedených sedmi staveb dálnice D47 v rozporu s příslušnými smlouvami o dílo vyfakturovali a ŘSD zaplatilo vyšší částky valorizace cen, než na které měli zhotovitelé nárok.
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s3 ŘSD proto koncem roku 2012 a počátkem roku 2013 uplatnilo celkem sedmi žalobami podanými k Rozhodčímu soudu nároky na zaplacení částky v celkové výši cca 1,2 miliardy coby náhrady škody, jež ŘSD vznikla v důsledku protiprávního navyšování valorizace ze strany zhotovitelů staveb dálnice D47.
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s4 Všechny uvedené nároky ŘSD byly ze strany Rozhodčího soudu posouzeny jako oprávněné.
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s5 Rozhodčí soud zhotovitelům příslušnými rozhodčími nálezy uložil zaplatit ve prospěch ŘSD částku 293 809 995 , z toho úroky ve výši 38 094 438 .
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s6 Zbývající nároky ŘSD ve výši více jnež 900 milionů byly Rozhodčím soudem posouzeny jako již promlčené.
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s7 V rámci řízení, v nichž byla projednána neoprávněná valorizace cen staveb D4704, D4706 a D4707, dospěl Rozhodčí soud k závěru, že se na vzniku škody podíleli také zaměstnanci ŘSD.
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s8 Proto výši přiznaného nepromlčeného nároku ŘSD ponížil o jednu čtvrtinu.
ps2013-057-08-002-338.u8.p22.s9 Dle sdělení ředitele ŘSD Ing. Jana Kroupy nemělo ŘSD ohledně způsobu uplatňování valorizace přesné informace z doby výstavby a skutečnost, že valorizaci uplatňují příslušní zhotovitelé v rozporu se smlouvami, byla zjištěna v návaznosti na detailní audit, který proběhl v roce 2012, provedený v důsledku neadekvátního přístupu zhotovitelů ve vztahu k reklamovaným vadám příslušných staveb dálnice D47.
ps2013-057-08-002-338.u8.p23.s1 Nedodání a záměny mostní oceli u ocelových mostů staveb - další kapitola.
ps2013-057-08-002-338.u8.p24.s1 Ze strany ŘSD byly interními prověrkami v roce 2012 zjištěny rovněž vady týkající se nesprávného množství či druhu oceli dodané do nosných konstrukcí mostů některých staveb dálnice D47.
ps2013-057-08-002-338.u8.p24.s2 Konkrétně bylo ze strany ŘSD zjištěno, že zhotovitelé staveb D4708.2 na kilometru 146,600 - 153,054 a D47091/1 vyfakturovali a ŘSD zaplatilo ocel v množství, které ve skutečnosti nebylo dodáno do nosných konstrukcí ocelových mostů, a to SO 201 a SO 216 stavby na úseku D4708.2 na kilometru 146 - 153 a SO 233 stavby D47091/1.
ps2013-057-08-002-338.u8.p24.s3 Ve skutečnosti cenu nedodané mostní oceli zhotovitelé stavby navíc navýšili o valorizaci.
ps2013-057-08-002-338.u8.p24.s4 ŘSD rovněž zjistilo, že zhotovitelé stavby D47091/2 použili v nosných konstrukcích mostu SO 202 uvedené stavby ocel s odolností proti atmosférické korozi typu ATMOFIX, a to namísto běžné uhlíkové oceli s protikorozní ochranou, kterou byli povinni dodat podle smlouvy o dílo.
ps2013-057-08-002-338.u8.p25.s1 ŘSD proto žalobami podanými k Rozhodčímu soudu uplatnilo nárok na zaplacení částky více než 145 milionů coby slevy z ceny odpovídající množství nedodané oceli do mostů SO 201 a SO 216 stavby a D4708.2 na kilometru 146 - 153 a SO 233 stavby D47091/1 násobené jednotkovými cenami oceli v nabídkách zhotovitelů, a dále nárok na vrácení související valorizace ve výši přesahující 21 milionů korun.
ps2013-057-08-002-338.u8.p25.s2 V rozhodčích řízeních vedených o těchto žalobách proběhla ústní jednání, provedly se důkazy a strany již podaly téměř před dvěma lety své závěrečné návrhy.
ps2013-057-08-002-338.u8.p25.s3 Rozhodnutí ve věci však prozatím nebylo vydáno.
ps2013-057-08-002-338.u8.p26.s1 ŘSD dále žalobou podanou k Rozhodčímu soudu uplatnilo nároky přesahující částku 186 mil coby slevu z ceny díla, která odpovídá celkové ceně nezabudovaného množství běžné uhlíkové oceli s protikorozní ochranou do nosných konstrukcí mostu SO 202 stavby D47091/2, a dále nárok na zaplacení související valorizace ve výši více než 14 milionů korun.
ps2013-057-08-002-338.u8.p26.s2 Rozhodčí soud uznal nárok ŘSD na slevu z ceny stavby jako oprávněný, avšak pouze ve výši odpovídající finančnímu vyjádření kvalitativního rozdílu mezi běžnou uhlíkovou ocelí s protikorozní ochranou a ocelí s odolností proti atmosférické korozi typu ATMOFIX, kterou Rozhodčí soud shledal jako méně vhodnou pro dané konstrukční řešení mostu SO 202.

Text viewDownload CoNNL-U