|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-17 ps2013-057-02-006-078 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

78. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony /sněmovní tisk 1081/ - prvé čtení

Date2017-05-17
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/078
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057059.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 822 • previousnext

ps2013-057-02-006-078.u1.p1.s1 78.
ps2013-057-02-006-078.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony /sněmovní tisk 1081/ - prvé čtení
ps2013-057-02-006-078.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
ps2013-057-02-006-078.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2013-057-02-006-078.u2.p1.s1 děkuji za slovo.
ps2013-057-02-006-078.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, poslankyně a poslanci, tato novela o sociálních službách vlastně po deseti letech od jeho vzniku, od jeho účinnosti, přináší několik komplexnějších změn.
ps2013-057-02-006-078.u2.p1.s3 Cílem toho návrhu je zejména promítnout aktuální požadavky praxe tak, aby právní úprava odpovídala potřebám všech subjektů zúčastněných při poskytování sociálních služeb.
ps2013-057-02-006-078.u2.p1.s4 Zároveň chceme, aby tyto navrhované změny umožnily poskytování sociálních služeb na míru podle druhu nepříznivé sociální situace, aby se také občané lépe orientovali v tom, kam se mají obrátit, kdo jim může zajistit v jejich konkrétní nepříznivé sociální situaci pomoc a podporu.
ps2013-057-02-006-078.u2.p2.s1 bych tady zmínila několik změn.
ps2013-057-02-006-078.u2.p3.s1 Zaprvé se zvyšuje částka příspěvku na péči ve 4. stupni, tedy to je úplná závislost, kde navrhujeme navýšení o 6 tisíc, a to z dosavadních 13 200 na 19 200, kde cílem zvýšení této částky je podpora poskytování pomoci neformálními pečovateli, tedy zejména osobami blízkými v domácnostech, a upřednostnění terénních a ambulantních sociálních služeb před službami pobytovými.
ps2013-057-02-006-078.u2.p3.s2 Tento návrh je opravdu pro ty, kteří jsou doma, ne pro ty, kteří jsou někde v ústavních zařízeních.
ps2013-057-02-006-078.u2.p3.s3 Když se vlastně srovnají náklady na toho člověka doma i s tím navýšeným příspěvkem a porovnají se s náklady, když ten člověk je v nějakém zařízení, tak samozřejmě ta domácí péče i přes toto zvýšení je stále mnohem levnější.
ps2013-057-02-006-078.u2.p3.s4 Zároveň jsou zde opatření, která zvyšují kvalitu sociálních služeb, a současně se snižuje administrativní zátěž pro poskytovatele.
ps2013-057-02-006-078.u2.p4.s1 Dále zde navrhujeme, aby služby sociálně-právní ochrany dětí se převedly do systému sociálních služeb.
ps2013-057-02-006-078.u2.p4.s2 A v této souvislosti vznikají nové sociální služby, domovy pro děti na přechodnou dobu a služby pro rodinu, což odstraňuje dosavadní nežádoucí dvojkolejnost poskytování služeb jedné a samé cílové skupině.
ps2013-057-02-006-078.u2.p5.s1 Zároveň se třeba zvyšuje podpora rodin, kterým se současně narodily tři a více dětí.
ps2013-057-02-006-078.u2.p5.s2 V současné době mají tyto rodiny nárok na služby zdarma, ale ty služby se mohou starat jenom o domácnost, nesmějí se fyzicky starat o děti, takže se toto právě rozšiřuje přímo na služby péče o děti jako také, protože dnes pečovatelky nesmějí vlastně ty děti vzít do ruky.
ps2013-057-02-006-078.u2.p6.s1 Zároveň se zde zavádí velice důležitý nový druh sociální služby poskytované osobám v terminálním stavu a osobám blízkým, která bude poskytována jak v kamenných hospicích, tak rovněž i v rámci domácí paliativní péče.
ps2013-057-02-006-078.u2.p6.s2 Asi také všichni víte, že vlastně v současné době hospicová péče a péče o umírající není pořádně legislativně zakotvena.
ps2013-057-02-006-078.u2.p7.s1 Zároveň se stanovuje zmocnění k prováděcí vyhlášce, k plánování sociálních služeb s přesně danými pravidly, což umožní Ministerstvu práce dohled nad obsahem krajských plánů sociálních služeb, které jsou povinným podkladem pro žádost o dotaci.
ps2013-057-02-006-078.u2.p8.s1 Také se upravuje financování a plánování sociálních služeb stanovením jednotných pravidel vstupu služeb do sítě.
ps2013-057-02-006-078.u2.p8.s2 Chceme, aby současné požadavky na dotace se staly mandatorními výdaji.
ps2013-057-02-006-078.u2.p9.s1 Myslím, že tady ty hlavní body jsem vyjmenovala, jinak těch změn je samozřejmě ještě víc.
ps2013-057-02-006-078.u2.p9.s2 vám děkuji za pozornost a věřím, že propustíte tuto novelu do dalších čtení.
ps2013-057-02-006-078.u2.p9.s3 Děkuji.
ps2013-057-02-006-078.u3.p1.s1 My také děkujeme, paní ministryně.
ps2013-057-02-006-078.u3.p1.s2 Prosím nyní, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jana Hnyková.
ps2013-057-02-006-078.u3.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-057-02-006-078.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-057-02-006-078.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych vám přednesla svoji zpravodajskou zprávu.
ps2013-057-02-006-078.u4.p1.s3 Ta bude jaksi trošku obsáhlejší, protože sociální služby jsou moje srdcová záležitost, pracovala jsem v nich dlouho, a proto když přichází takto velká, rozsáhlá novela zákona o sociálních službách, tak bych byla ráda, abychom věnovali náležitou pozornost.
ps2013-057-02-006-078.u4.p2.s1 Chci říci, že v samotném zákoně je 169 bodů, které mění tento zákon, 18 bodů přechodných opatření, ale mají zásah i do dalších zákonů, jako je zákon o pomoci v hmotné nouzi, zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, změna zákona o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů.
ps2013-057-02-006-078.u4.p2.s2 Dále se promítají změny i do zákona o zdravotních službách a především se provádějí rozsáhlé změny v zákoně o sociálně-právní ochraně dětí, a to v počtu 62 bodů a 11 bodů přechodných ustanovení.
ps2013-057-02-006-078.u4.p2.s3 Dovolte mi vás seznámit s touto materií, abychom mohli rozhodnout, jak s tímto zákonem společně naložíme, protože jak jsem řekla, jsem v sociálních službách dlouho pracovala a záleží mi, aby do praxe přišel co nejlepší zákon a byl nejen ku prospěchu našich klientů, uživatelů, poskytovatelů, zaměstnanců a dalších aktérů.
ps2013-057-02-006-078.u4.p3.s1 Jak tady paní ministryně řekla, z důvodové zprávy citovala, současná právní úprava zcela neodpovídá potřebám praxe a potřebám subjektů při poskytování sociálních služeb.
ps2013-057-02-006-078.u4.p3.s2 Obsahuje některá nadbytečná ustanovení, nebo jsou dokonce některá ustanovení nepřesně definovaná.
ps2013-057-02-006-078.u4.p3.s3 Chybí nám v něm podrobnější úprava opatření zabývajících se řešením lidských práv klientů.
ps2013-057-02-006-078.u4.p4.s1 Cílem změny je optimalizace, zpřehlednění a zjednodušení systému sociálních služeb a služeb poskytovaných na základě pověření k výkonu sociálně-právní ochrany dětí.
ps2013-057-02-006-078.u4.p4.s2 Dále by novela zákona měla zvyšovat stabilitu systému sociálních služeb, prohloubit spolupráci veřejné správy a posílení meziresortní spolupráce, což by mělo vést k výraznému zefektivnění a také ke zvýšení kvality srozumitelnosti ve způsobu financování a plánování systému sociálních služeb.
ps2013-057-02-006-078.u4.p5.s1 Hlavním cílem navrhované právní úpravy je, aby poskytované sociální služby lépe odpovídaly potřebám klientů a byly přístupnější a efektivnější pro klienty, občany a další aktéry systému sociálních služeb.
ps2013-057-02-006-078.u4.p5.s2 Nabídka pro občany není dostatečně přehledná ani dostatečně jasně definovaná, pro samotné poskytovatele sociálních služeb je systém nadbytečně administrativně zatěžující.
ps2013-057-02-006-078.u4.p5.s3 S tímto souhlasím, v praxi poskytovatelé sociální služby to opravdu nemají jednoduché.
ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s1 Návrh umožní poskytování sociálních služeb, jak zde bylo zmíněno, na míru prostřednictvím přesněji vydefinovaného východiska pro poskytování sociální služby klientovi v jeho nepříznivé sociální situaci.
ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s2 Klient by se měl lépe orientovat, kam se obrátit a kdo mu může zajistit v jeho konkrétní situaci pomoc a podporu.
ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s3 Proces registrace poskytovatelů sociálních služeb je upraven tak, aby byly odstraněny funkční a procesní nedostatky včetně nedostatečné specifikace některých požadavků.
ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s4 Ministerstvo práce a sociálních věcí může také rozhodnout o zavedení nucené správy při neplnění standardů kvality a závažných porušení.
ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s5 Ministerstvo informuje o zavedení nucené správy příslušný registrující orgán, oznámí mu název poskytovatele sociální služby, jméno nuceného správce a jeho identifikační údaje, dobu, na kterou je správa zavedena.
ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s6 K tomu se ještě vrátím později.
ps2013-057-02-006-078.u4.p7.s1 V oblasti financování sociálních služeb lze předpokládat snížení korupčních rizik.
ps2013-057-02-006-078.u4.p7.s2 Výběr poskytovatelů financovaných z veřejných prostředků by měl probíhat - a prosím, to považuji za velmi důležité - formou soutěže v zařazení do sítě sociálních služeb a zároveň by mělo docházet ke stanovení hlavních podmínek pro způsob výběru poskytovatelů.
ps2013-057-02-006-078.u4.p7.s3 Při soutěži o nejvhodnější nabídku bude povinné zajistit dodržení zásad transparentnosti, nediskriminace, přiměřenosti a zpětné přezkoumatelnosti těchto podmínek a povinně přistupovat ke všem poskytovatelům sociálních služeb, kteří jsou zapsáni v registru jednotně.
ps2013-057-02-006-078.u4.p7.s4 V tomto případě nesdílím s Ministerstvem práce a sociálních věcí, že bude vše probíhat hladce, a myslím si, že takto nastavené podmínky budou pro některé služby problematické, možná právě pro nedostatek finančních prostředků.
ps2013-057-02-006-078.u4.p8.s1 Pověření k poskytování služby obecného hospodářského zájmu se vydává minimálně na dobu podpory sociální služby v příslušném rozpočtovém roce, a to nejdéle na dobu deseti let.
ps2013-057-02-006-078.u4.p8.s2 Chci se pak zeptat paní ministryně, jak tato konkrétní opatření budou nastavena, zda jsou již poskytovatelé seznámeni a jak bude celé výběrové řízení probíhat.
ps2013-057-02-006-078.u4.p8.s3 Je to jistota nejen pro poskytovatele, ale taky pro zaměstnance a pro klienty těchto služeb.
ps2013-057-02-006-078.u4.p9.s1 Dále bych si vás dovolila seznámit s dalšími změnami v zákoně.
ps2013-057-02-006-078.u4.p9.s2 Zákon o sociálních službách upravuje předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka nejen pro oblast sociálních služeb, ale i pro další vyjmenované v § 1 odst. 2 zákona, který se týká veřejné správy, a to především pracovníků na obecních a krajských úřadech.
ps2013-057-02-006-078.u4.p9.s3 V souvislosti s převedením dosavadních sociálních služeb poskytovaných nikoliv na základě registrace sociálních služeb, ale na základě vydání pověření k výkonu sociálně-právní ochrany dětí, na základě zákona o sociálně-právní ochraně dětí do zákona o sociálních službách.
ps2013-057-02-006-078.u4.p9.s4 Na tuto skutečnost upozorňuje řada organizací, které s tímto nesouhlasí, od Asociace poskytovatelů, Národní rady zdravotně postižených po Charitu České republiky.
ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s1 Navrhované zvýšení příspěvku na péči ve čtvrtém stupni za cíl, jak tady zaznělo, posílit příjem osob v nejvyšším stupni závislosti, které nevyužívají pobytové služby.
ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s2 Zvyšuje se tak současně objem podpory v případech, kdy je péče zabezpečená neformálním pečovatelem, v ideálním případě s využitím ambulantních nebo terénních služeb.
ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s3 Částka 19 200 si myslím, že je velmi významná a motivační k péči o lidi v domácím prostředí.
ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s4 Jen mi tu chybí provázanost na odbornou pomoc pečujícím, větší kontrolní mechanismy, jak bude pečováno.
ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s5 Pro vaši informovanost se to týká odhadem cca 25 tis. lidí.
ps2013-057-02-006-078.u4.p11.s1 Kladně hodnotím změnu v zahájení řízení o příspěvku na péči po pěti dnech od podání žádosti.
ps2013-057-02-006-078.u4.p11.s2 Snad bude dostatek pracovníků a posudkových lékařů na České správě sociálního zabezpečení, aby se to správní řízení vyřídilo pak v co nejkratší době.
ps2013-057-02-006-078.u4.p11.s3 Účelem návrhu je přispět ke zkrácení celkové doby správního řízení o příspěvku na péči.
ps2013-057-02-006-078.u4.p12.s1 Navrhuje se dále prodloužení skartační lhůty uchování písemností a spisů příspěvku na péči z dosavadních patnáct let na padesát, a to z důvodu, aby byl Úřad práce České republiky schopen plnit povinnost uloženou v ustanovení § 29 odst. 6, tedy povinnost vydat osobě blízké nebo asistentu sociální péče písemné potvrzení prokazující dobu péče pro účely hmotné nouze, zdravotního pojištění, důchodového pojištění a zaměstnanosti.
ps2013-057-02-006-078.u4.p12.s2 Doufám, že jsou na to úřady práce připraveny, že budou k tomu vyhraněny prostory a pracovníci.
ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s1 Zřizují se nově komunitní centra.
ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s2 Jedná se o veřejná víceúčelová zařízení, ve kterých by se měli setkávat členové komunity za účelem realizace sociálních, vzdělávacích, kulturních a rekreačních aktivit s cílem zlepšit sociální situaci těchto jednotlivců a komunity jako celku.
ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s3 Pro dosažení těchto cílů je v zařízení poskytovaná kombinace komunitních a veřejných služeb, minimálně základní sociální poradenství, sociální služba v ambulantní a terénní formě se zaměřením na řešení nepříznivé sociální situace a sociálního začleňování.
ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s4 Prostorové vybavení integračních center musí vždy umožňovat vzájemné kontakty mezi příslušníky cílové skupiny a jejich kontakty s profesionály v sociální oblasti.
ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s5 Ze zavedení této služby mám obavu.
ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s6 Pokud by se to týkalo občanů České republiky, tak by to bylo v pořádku.
ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s7 Ale mám obavy z toho, aby se tato centra nepřipravovala pro uprchlíky, kteří jsou nám podsouváni, že je musíme sem přijmout.
ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s8 Doufám, že nám i paní ministryně vysvětlí vše konkrétněji k této službě.
ps2013-057-02-006-078.u4.p14.s1 Manželské a rodinné poradenství je vzhledem ke specifické cílové skupině zařazeno do nově vzniklé služby pro rodinu.
ps2013-057-02-006-078.u4.p15.s1 Dále je doplněn a rozšířen okruh osob, kterým je odborné sociální poradenství poskytováno, o pečující fyzické osoby.
ps2013-057-02-006-078.u4.p15.s2 Vymezením v zákonu o sociálních službách se pečující osoby stanou cílovou skupinou sociálních služeb, které jsou považovány za klíčový nástroj podpory neformálních pečovatelů.
ps2013-057-02-006-078.u4.p15.s3 Potud v pořádku.
ps2013-057-02-006-078.u4.p15.s4 Jen mi zde chybí a považuji za nutné říci, že je nejen důležité poradenství u těch neformálních pečovatelů, ale také příprava, možnost se vzdělávat v této náročné péči o svého blízkého, podpora, supervize a psychoterapie.
ps2013-057-02-006-078.u4.p16.s1 Rozšiřují se základní činnosti poskytované v rámci sociální služby, osobní asistence se doplňuje další základní činnost, a to o sociálně terapeutické činnosti.
ps2013-057-02-006-078.u4.p16.s2 Současně doplnění této základní činnosti reaguje na potřeby praxe, kdy se ukazuje, že službu osobní asistence je třeba více odlišit od pečovatelské služby.
ps2013-057-02-006-078.u4.p17.s1 Dále se rozšiřují základní činnosti poskytované v rámci pečovatelské služby a doplňují se základní činnosti, a to o výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti a pomoc při uplatňování oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
ps2013-057-02-006-078.u4.p17.s2 Rozšířením poskytovaných základních činností se doplňují činnosti, které jsou zaměřeny nejen na obsluhu a péči o klienta, ale také na jeho rozvoj a podporu, aby získal určité kompetence.
ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s1 Současně služba bude nabízet činnosti, které budou podporovat sociální začleňování klientů.
ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s2 Již o tom byla zde řeč, že současná právní úprava pečovatelské služby obsahuje základní činnosti, které rodičům dětí pomáhají pouze s doprovodnými činnostmi, to znamená s úklidem a nákupem, a cílem je podpořit zejména rodiny, ve kterých se narodily současně tři a více dětí, v základních situacích, které rodiče nezvládají s ohledem na počet dětí.
ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s3 Jsou navrhované nové základní činnosti zaměřené na pomoc těmto rodičům.
ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s4 Při narození trojčat a vícerčat, kdy být rodinám poskytována pečovatelská služba bez úhrady, kraje odmítly financování této pečovatelské služby, neboť jde o nenadálou událost, na kterou kraje nejsou schopny si ponechávat ve svém rozpočtu rezervy.
ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s5 Jedná se o jednotky případů a Ministerstvo práce a sociálních věcí tyto případy řeší pokrytím z objemu prostředků, který si ponechává na mimořádné situace.
ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s6 Proto se doplňuje pro tento případ dotační titul v ustanovení § 104.
ps2013-057-02-006-078.u4.p19.s1 U odlehčovacích služeb se navrhuje stanovit maximální dobu poskytování této služby tak, aby byl naplněn její smysl, to znamená umožnit pečující osobě dostatečný nezbytný odpočinek, a to pouze na 90 dnů.
ps2013-057-02-006-078.u4.p19.s2 Návrh vyplývá ze zkušeností získaných z poskytování této služby, kdy klienti jsou v odlehčovacích službách v pobytové formě ve většině případů ubytováni na dlouhou dobu a tento druh služby pak fakticky supluje poskytování pobytových služeb například v domovech pro seniory.
ps2013-057-02-006-078.u4.p19.s3 Ptám se, proč tato doba je takto omezena.
ps2013-057-02-006-078.u4.p19.s4 Budu-li po operaci a budu se starat o svou maminku nebo tatínka a budu potřebovat například čtyři měsíce na doléčení, budu muset pak podvádět.
ps2013-057-02-006-078.u4.p20.s1 Základní činnosti poskytované v rámci sociální služby domova pro osoby se zdravotním postižením se rozšiřují o další základní činnosti, a to pastorační a duchovní péči, psychosociální podporu při umírání a pomoc osobám blízkým, vyrovnání se s traumatem spojeným s umíráním a úmrtím blízké osoby, což považuji za chvályhodné, ale myslím si, že dnešní pobytová zařízení toto již činí, aniž by to bylo v zákoně.
ps2013-057-02-006-078.u4.p21.s1 Velmi kladně hodnotím návrhy změny, které navrhují sjednocení sociálních služeb domov pro seniory a domov se zvláštním režimem.
ps2013-057-02-006-078.u4.p21.s2 V současnosti praxe poskytování sociálních služeb tyto druhy zásadně neodděluje.
ps2013-057-02-006-078.u4.p21.s3 V domovech pro seniory jsou klienti, kteří již spadají do cílové skupiny zvláštního režimu, a naopak.

Text viewDownload CoNNL-U