ps2013-057-02-006-078.u1.p1.s1
78 . ps2013-057-02-006-078.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a některé související zákony / sněmovní tisk 1081 / - prvé čtení ps2013-057-02-006-078.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová . ps2013-057-02-006-078.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2013-057-02-006-078.u2.p1.s1
Já děkuji za slovo . ps2013-057-02-006-078.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , poslankyně a poslanci , tato novela o sociálních službách vlastně po deseti letech od jeho vzniku , od jeho účinnosti , přináší několik komplexnějších změn . ps2013-057-02-006-078.u2.p1.s3
Cílem toho návrhu je zejména promítnout aktuální požadavky praxe tak , aby právní úprava odpovídala potřebám všech subjektů zúčastněných při poskytování sociálních služeb . ps2013-057-02-006-078.u2.p1.s4
Zároveň chceme , aby tyto navrhované změny umožnily poskytování sociálních služeb na míru podle druhu nepříznivé sociální situace , aby se také občané lépe orientovali v tom , kam se mají obrátit , kdo jim může zajistit v jejich konkrétní nepříznivé sociální situaci pomoc a podporu . ps2013-057-02-006-078.u2.p2.s1
Já bych tady zmínila několik změn . ps2013-057-02-006-078.u2.p3.s1
Zaprvé se zvyšuje částka příspěvku na péči ve 4 . stupni , tedy to je úplná závislost , kde navrhujeme navýšení o 6 tisíc , a to z dosavadních 13 200 na 19 200 , kde cílem zvýšení této částky je podpora poskytování pomoci neformálními pečovateli , tedy zejména osobami blízkými v domácnostech , a upřednostnění terénních a ambulantních sociálních služeb před službami pobytovými . ps2013-057-02-006-078.u2.p3.s2
Tento návrh je opravdu pro ty , kteří jsou doma , ne pro ty , kteří jsou někde v ústavních zařízeních . ps2013-057-02-006-078.u2.p3.s3
Když se vlastně srovnají náklady na toho člověka doma i s tím navýšeným příspěvkem a porovnají se s náklady , když ten člověk je v nějakém zařízení , tak samozřejmě ta domácí péče i přes toto zvýšení je stále mnohem levnější . ps2013-057-02-006-078.u2.p3.s4
Zároveň jsou zde opatření , která zvyšují kvalitu sociálních služeb , a současně se snižuje administrativní zátěž pro poskytovatele . ps2013-057-02-006-078.u2.p4.s1
Dále zde navrhujeme , aby služby sociálně - právní ochrany dětí se převedly do systému sociálních služeb . ps2013-057-02-006-078.u2.p4.s2
A v této souvislosti vznikají nové sociální služby , domovy pro děti na přechodnou dobu a služby pro rodinu , což odstraňuje dosavadní nežádoucí dvojkolejnost poskytování služeb jedné a té samé cílové skupině . ps2013-057-02-006-078.u2.p5.s1
Zároveň se třeba zvyšuje podpora rodin , kterým se současně narodily tři a více dětí . ps2013-057-02-006-078.u2.p5.s2
V současné době mají tyto rodiny nárok na služby zdarma , ale ty služby se mohou starat jenom o domácnost , nesmějí se fyzicky starat o děti , takže se toto právě rozšiřuje přímo na služby péče o děti jako také , protože dnes pečovatelky nesmějí vlastně ty děti vzít do ruky . ps2013-057-02-006-078.u2.p6.s1
Zároveň se zde zavádí velice důležitý nový druh sociální služby poskytované osobám v terminálním stavu a osobám blízkým , která bude poskytována jak v kamenných hospicích , tak rovněž i v rámci domácí paliativní péče . ps2013-057-02-006-078.u2.p6.s2
Asi také všichni víte , že vlastně v současné době hospicová péče a péče o umírající není pořádně legislativně zakotvena . ps2013-057-02-006-078.u2.p7.s1
Zároveň se stanovuje zmocnění k prováděcí vyhlášce , k plánování sociálních služeb s přesně danými pravidly , což umožní Ministerstvu práce dohled nad obsahem krajských plánů sociálních služeb , které jsou povinným podkladem pro žádost o dotaci . ps2013-057-02-006-078.u2.p8.s1
Také se upravuje financování a plánování sociálních služeb stanovením jednotných pravidel vstupu služeb do sítě . ps2013-057-02-006-078.u2.p8.s2
Chceme , aby současné požadavky na dotace se staly mandatorními výdaji . ps2013-057-02-006-078.u2.p9.s1
Myslím , že tady už ty hlavní body jsem vyjmenovala , jinak těch změn je samozřejmě ještě víc . ps2013-057-02-006-078.u2.p9.s2
Já vám děkuji za pozornost a věřím , že propustíte tuto novelu do dalších čtení . ps2013-057-02-006-078.u2.p9.s3
Děkuji . ps2013-057-02-006-078.u3.p1.s1
My také děkujeme , paní ministryně . ps2013-057-02-006-078.u3.p1.s2
Prosím nyní , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jana Hnyková . ps2013-057-02-006-078.u3.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-057-02-006-078.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-057-02-006-078.u4.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte , abych vám přednesla svoji zpravodajskou zprávu . ps2013-057-02-006-078.u4.p1.s3
Ta bude jaksi trošku obsáhlejší , protože sociální služby jsou moje srdcová záležitost , pracovala jsem v nich dlouho , a proto když přichází takto velká , rozsáhlá novela zákona o sociálních službách , tak bych byla ráda , abychom jí věnovali náležitou pozornost . ps2013-057-02-006-078.u4.p2.s1
Chci říci , že v samotném zákoně je 169 bodů , které mění tento zákon , 18 bodů přechodných opatření , ale mají zásah i do dalších zákonů , jako je zákon o pomoci v hmotné nouzi , zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení , změna zákona o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů . ps2013-057-02-006-078.u4.p2.s2
Dále se promítají změny i do zákona o zdravotních službách a především se provádějí rozsáhlé změny v zákoně o sociálně - právní ochraně dětí , a to v počtu 62 bodů a 11 bodů přechodných ustanovení . ps2013-057-02-006-078.u4.p2.s3
Dovolte mi vás seznámit s touto materií , abychom mohli rozhodnout , jak s tímto zákonem společně naložíme , protože jak už jsem řekla , jsem v sociálních službách dlouho pracovala a záleží mi , aby do praxe přišel co nejlepší zákon a byl nejen ku prospěchu našich klientů , uživatelů , poskytovatelů , zaměstnanců a dalších aktérů . ps2013-057-02-006-078.u4.p3.s1
Jak už tady paní ministryně řekla , z důvodové zprávy citovala , současná právní úprava zcela neodpovídá potřebám praxe a potřebám subjektů při poskytování sociálních služeb . ps2013-057-02-006-078.u4.p3.s2
Obsahuje některá nadbytečná ustanovení , nebo jsou dokonce některá ustanovení nepřesně definovaná . ps2013-057-02-006-078.u4.p3.s3
Chybí nám v něm podrobnější úprava opatření zabývajících se řešením lidských práv klientů . ps2013-057-02-006-078.u4.p4.s1
Cílem změny je optimalizace , zpřehlednění a zjednodušení systému sociálních služeb a služeb poskytovaných na základě pověření k výkonu sociálně - právní ochrany dětí . ps2013-057-02-006-078.u4.p4.s2
Dále by novela zákona měla zvyšovat stabilitu systému sociálních služeb , prohloubit spolupráci veřejné správy a posílení meziresortní spolupráce , což by mělo vést k výraznému zefektivnění a také ke zvýšení kvality srozumitelnosti ve způsobu financování a plánování systému sociálních služeb . ps2013-057-02-006-078.u4.p5.s1
Hlavním cílem navrhované právní úpravy je , aby poskytované sociální služby lépe odpovídaly potřebám klientů a byly přístupnější a efektivnější pro klienty , občany a další aktéry systému sociálních služeb . ps2013-057-02-006-078.u4.p5.s2
Nabídka pro občany není dostatečně přehledná ani dostatečně jasně definovaná , pro samotné poskytovatele sociálních služeb je systém nadbytečně administrativně zatěžující . ps2013-057-02-006-078.u4.p5.s3
S tímto souhlasím , v praxi poskytovatelé sociální služby to opravdu nemají jednoduché . ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s1
Návrh umožní poskytování sociálních služeb , jak už zde bylo zmíněno , na míru prostřednictvím přesněji vydefinovaného východiska pro poskytování sociální služby klientovi v jeho nepříznivé sociální situaci . ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s2
Klient by se měl lépe orientovat , kam se má obrátit a kdo mu může zajistit v jeho konkrétní situaci pomoc a podporu . ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s3
Proces registrace poskytovatelů sociálních služeb je upraven tak , aby byly odstraněny funkční a procesní nedostatky včetně nedostatečné specifikace některých požadavků . ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s4
Ministerstvo práce a sociálních věcí může také rozhodnout o zavedení nucené správy při neplnění standardů kvality a závažných porušení . ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s5
Ministerstvo informuje o zavedení nucené správy příslušný registrující orgán , oznámí mu název poskytovatele sociální služby , jméno nuceného správce a jeho identifikační údaje , dobu , na kterou je správa zavedena . ps2013-057-02-006-078.u4.p6.s6
K tomu se ještě vrátím později . ps2013-057-02-006-078.u4.p7.s1
V oblasti financování sociálních služeb lze předpokládat snížení korupčních rizik . ps2013-057-02-006-078.u4.p7.s2
Výběr poskytovatelů financovaných z veřejných prostředků by měl probíhat - a prosím , to považuji za velmi důležité - formou soutěže v zařazení do sítě sociálních služeb a zároveň by mělo docházet ke stanovení hlavních podmínek pro způsob výběru poskytovatelů . ps2013-057-02-006-078.u4.p7.s3
Při soutěži o nejvhodnější nabídku bude povinné zajistit dodržení zásad transparentnosti , nediskriminace , přiměřenosti a zpětné přezkoumatelnosti těchto podmínek a povinně přistupovat ke všem poskytovatelům sociálních služeb , kteří jsou zapsáni v registru jednotně . ps2013-057-02-006-078.u4.p7.s4
V tomto případě nesdílím s Ministerstvem práce a sociálních věcí , že bude vše probíhat hladce , a myslím si , že takto nastavené podmínky budou pro některé služby problematické , možná právě pro nedostatek finančních prostředků . ps2013-057-02-006-078.u4.p8.s1
Pověření k poskytování služby obecného hospodářského zájmu se vydává minimálně na dobu podpory sociální služby v příslušném rozpočtovém roce , a to nejdéle na dobu deseti let . ps2013-057-02-006-078.u4.p8.s2
Chci se pak zeptat paní ministryně , jak tato konkrétní opatření budou nastavena , zda jsou již poskytovatelé seznámeni a jak bude celé výběrové řízení probíhat . ps2013-057-02-006-078.u4.p8.s3
Je to jistota nejen pro poskytovatele , ale taky pro zaměstnance a pro klienty těchto služeb . ps2013-057-02-006-078.u4.p9.s1
Dále bych si vás dovolila seznámit s dalšími změnami v zákoně . ps2013-057-02-006-078.u4.p9.s2
Zákon o sociálních službách upravuje předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka nejen pro oblast sociálních služeb , ale i pro další vyjmenované v § 1 odst . 2 zákona , který se týká veřejné správy , a to především pracovníků na obecních a krajských úřadech . ps2013-057-02-006-078.u4.p9.s3
V souvislosti s převedením dosavadních sociálních služeb poskytovaných nikoliv na základě registrace sociálních služeb , ale na základě vydání pověření k výkonu sociálně - právní ochrany dětí , na základě zákona o sociálně - právní ochraně dětí do zákona o sociálních službách . ps2013-057-02-006-078.u4.p9.s4
Na tuto skutečnost upozorňuje řada organizací , které s tímto nesouhlasí , od Asociace poskytovatelů , Národní rady zdravotně postižených až po Charitu České republiky . ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s1
Navrhované zvýšení příspěvku na péči ve čtvrtém stupni má za cíl , jak už tady zaznělo , posílit příjem osob v nejvyšším stupni závislosti , které nevyužívají pobytové služby . ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s2
Zvyšuje se tak současně objem podpory v případech , kdy je péče zabezpečená neformálním pečovatelem , v ideálním případě s využitím ambulantních nebo terénních služeb . ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s3
Částka 19 200 si myslím , že je velmi významná a motivační k péči o lidi v domácím prostředí . ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s4
Jen mi tu chybí provázanost na odbornou pomoc pečujícím , větší kontrolní mechanismy , jak bude pečováno . ps2013-057-02-006-078.u4.p10.s5
Pro vaši informovanost se to týká odhadem cca 25 tis . lidí . ps2013-057-02-006-078.u4.p11.s1
Kladně hodnotím změnu v zahájení řízení o příspěvku na péči po pěti dnech od podání žádosti . ps2013-057-02-006-078.u4.p11.s2
Snad bude dostatek pracovníků a posudkových lékařů na České správě sociálního zabezpečení , aby se to správní řízení vyřídilo pak v co nejkratší době . ps2013-057-02-006-078.u4.p11.s3
Účelem návrhu je přispět ke zkrácení celkové doby správního řízení o příspěvku na péči . ps2013-057-02-006-078.u4.p12.s1
Navrhuje se dále prodloužení skartační lhůty uchování písemností a spisů příspěvku na péči z dosavadních patnáct let na padesát , a to z důvodu , aby byl Úřad práce České republiky schopen plnit povinnost uloženou v ustanovení § 29 odst . 6 , tedy povinnost vydat osobě blízké nebo asistentu sociální péče písemné potvrzení prokazující dobu péče pro účely hmotné nouze , zdravotního pojištění , důchodového pojištění a zaměstnanosti . ps2013-057-02-006-078.u4.p12.s2
Doufám , že jsou na to úřady práce připraveny , že budou k tomu vyhraněny prostory a pracovníci . ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s1
Zřizují se nově komunitní centra . ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s2
Jedná se o veřejná víceúčelová zařízení , ve kterých by se měli setkávat členové komunity za účelem realizace sociálních , vzdělávacích , kulturních a rekreačních aktivit s cílem zlepšit sociální situaci těchto jednotlivců a komunity jako celku . ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s3
Pro dosažení těchto cílů je v zařízení poskytovaná kombinace komunitních a veřejných služeb , minimálně základní sociální poradenství , sociální služba v ambulantní a terénní formě se zaměřením na řešení nepříznivé sociální situace a sociálního začleňování . ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s4
Prostorové vybavení integračních center musí vždy umožňovat vzájemné kontakty mezi příslušníky cílové skupiny a jejich kontakty s profesionály v sociální oblasti . ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s5
Ze zavedení této služby mám obavu . ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s6
Pokud by se to týkalo občanů České republiky , tak by to bylo v pořádku . ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s7
Ale mám obavy z toho , aby se tato centra nepřipravovala pro uprchlíky , kteří jsou nám podsouváni , že je musíme sem přijmout . ps2013-057-02-006-078.u4.p13.s8
Doufám , že nám i paní ministryně vysvětlí vše konkrétněji k této službě . ps2013-057-02-006-078.u4.p14.s1
Manželské a rodinné poradenství je vzhledem ke specifické cílové skupině zařazeno do nově vzniklé služby pro rodinu . ps2013-057-02-006-078.u4.p15.s1
Dále je doplněn a rozšířen okruh osob , kterým je odborné sociální poradenství poskytováno , o pečující fyzické osoby . ps2013-057-02-006-078.u4.p15.s2
Vymezením v zákonu o sociálních službách se pečující osoby stanou cílovou skupinou sociálních služeb , které jsou považovány za klíčový nástroj podpory neformálních pečovatelů . ps2013-057-02-006-078.u4.p15.s3
Potud v pořádku . ps2013-057-02-006-078.u4.p15.s4
Jen mi zde chybí a považuji za nutné říci , že je nejen důležité poradenství u těch neformálních pečovatelů , ale také příprava , možnost se vzdělávat v této náročné péči o svého blízkého , podpora , supervize a psychoterapie . ps2013-057-02-006-078.u4.p16.s1
Rozšiřují se základní činnosti poskytované v rámci sociální služby , osobní asistence se doplňuje další základní činnost , a to o sociálně terapeutické činnosti . ps2013-057-02-006-078.u4.p16.s2
Současně doplnění této základní činnosti reaguje na potřeby praxe , kdy se ukazuje , že službu osobní asistence je třeba více odlišit od pečovatelské služby . ps2013-057-02-006-078.u4.p17.s1
Dále se rozšiřují základní činnosti poskytované v rámci pečovatelské služby a doplňují se základní činnosti , a to o výchovné , vzdělávací a aktivizační činnosti a pomoc při uplatňování oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí . ps2013-057-02-006-078.u4.p17.s2
Rozšířením poskytovaných základních činností se doplňují činnosti , které jsou zaměřeny nejen na obsluhu a péči o klienta , ale také na jeho rozvoj a podporu , aby získal určité kompetence . ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s1
Současně služba bude nabízet činnosti , které budou podporovat sociální začleňování klientů . ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s2
Již o tom byla zde řeč , že současná právní úprava pečovatelské služby obsahuje základní činnosti , které rodičům dětí pomáhají pouze s doprovodnými činnostmi , to znamená s úklidem a nákupem , a cílem je podpořit zejména rodiny , ve kterých se narodily současně tři a více dětí , v základních situacích , které rodiče nezvládají s ohledem na počet dětí . ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s3
Jsou navrhované nové základní činnosti zaměřené na pomoc těmto rodičům . ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s4
Při narození trojčat a vícerčat , kdy má být rodinám poskytována pečovatelská služba bez úhrady , kraje odmítly financování této pečovatelské služby , neboť jde o nenadálou událost , na kterou kraje nejsou schopny si ponechávat ve svém rozpočtu rezervy . ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s5
Jedná se o jednotky případů a Ministerstvo práce a sociálních věcí tyto případy řeší pokrytím z objemu prostředků , který si ponechává na mimořádné situace . ps2013-057-02-006-078.u4.p18.s6
Proto se doplňuje pro tento případ dotační titul v ustanovení § 104 . ps2013-057-02-006-078.u4.p19.s1
U odlehčovacích služeb se navrhuje stanovit maximální dobu poskytování této služby tak , aby byl naplněn její smysl , to znamená umožnit pečující osobě dostatečný nezbytný odpočinek , a to pouze na 90 dnů . ps2013-057-02-006-078.u4.p19.s2
Návrh vyplývá ze zkušeností získaných z poskytování této služby , kdy klienti jsou v odlehčovacích službách v pobytové formě ve většině případů ubytováni na dlouhou dobu a tento druh služby pak fakticky supluje poskytování pobytových služeb například v domovech pro seniory . ps2013-057-02-006-078.u4.p19.s3
Ptám se , proč tato doba je takto omezena . ps2013-057-02-006-078.u4.p19.s4
Budu - li po operaci a budu se starat o svou maminku nebo tatínka a budu potřebovat například čtyři měsíce na doléčení , budu muset pak podvádět . ps2013-057-02-006-078.u4.p20.s1
Základní činnosti poskytované v rámci sociální služby domova pro osoby se zdravotním postižením se rozšiřují o další základní činnosti , a to pastorační a duchovní péči , psychosociální podporu při umírání a pomoc osobám blízkým , vyrovnání se s traumatem spojeným s umíráním a úmrtím blízké osoby , což považuji za chvályhodné , ale myslím si , že dnešní pobytová zařízení toto již činí , aniž by to bylo v zákoně . ps2013-057-02-006-078.u4.p21.s1
Velmi kladně hodnotím návrhy změny , které navrhují sjednocení sociálních služeb domov pro seniory a domov se zvláštním režimem . ps2013-057-02-006-078.u4.p21.s2
V současnosti praxe poskytování sociálních služeb tyto druhy zásadně neodděluje . ps2013-057-02-006-078.u4.p21.s3
V domovech pro seniory jsou klienti , kteří již spadají do cílové skupiny zvláštního režimu , a naopak .