ps2013-057-01-003-003.u1.p1.s1
3 . ps2013-057-01-003-003.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů ( zákon o ochraně památkového fondu ) / sněmovní tisk 666 / - druhé čtení ps2013-057-01-003-003.u1.p2.s1
Tímto bodem jsme se zabývali opět dne 15 . března 2017 , kdy jsme přerušili obecnou rozpravu . ps2013-057-01-003-003.u1.p2.s2
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujali ministr kultury Daniel Herman a také zpravodaj výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu pan poslanec Roman Procházka . ps2013-057-01-003-003.u1.p3.s1
Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě . ps2013-057-01-003-003.u1.p3.s2
Prvním přihlášeným do přerušené obecné rozpravy je pan poslanec Jiří Junek . ps2013-057-01-003-003.u1.p3.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se vyjádřil k některým svým pozměňujícím návrhům , které hodlám v rámci druhého čtení načíst k tomuto zákonu . ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s3
V prvním čtení jsem vystoupil s komentářem právě k předkládanému novému památkovému zákonu . ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s4
V něm jsem vyjádřil názor , že nový památkový zákon je důležitý z mnoha konkrétních důvodů a je dobré ho přijmout . ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s5
Zároveň jsem vyslovil názor , že předkládaný návrh byl dlouhodobě připravován , byl pečlivě zpracován a prošel nepřeberným množstvím různých diskusí , seminářů s odbornou veřejností atd . , a v tomto směru jsem i ocenil přístup Ministerstva kultury . ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s6
Nicméně zároveň jsem se kriticky vyjádřil k některým ustanovením navrhovaného zákona , a to zejména k těm , která pojednávají o archeologické činnosti , zejména pak o záchranných archeologických výzkumech . ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s7
Například jsem zmínil problematiku vydávání závazného stanoviska , problematiku opomenutých zásahů či požadavek na co nejnižší náklady na záchranný archeologický výzkum . ps2013-057-01-003-003.u2.p1.s8
Bylo toho víc , ale jenom tyto některé body jmenuji . ps2013-057-01-003-003.u2.p2.s1
Řekl jsem , že doufám , že tyto mé připomínky budou diskutovány v rámci podvýboru , výboru atd . ps2013-057-01-003-003.u2.p2.s2
K tomu skutečně došlo , proběhly různé schůzky ať na půdě Ministerstva kultury , jednalo se o tom na podvýboru pro kulturu , tak i na výboru pro školství a kulturu atd . ps2013-057-01-003-003.u2.p2.s3
Čili diskuse k tomu opravdu byla hojná , já za ni děkuji a myslím si , že celá ta diskuse byla věcná a z obou stran argumentačně dobře podložená . ps2013-057-01-003-003.u2.p2.s4
I díky této diskusi a argumentům , které padaly , atd . , jsem některé své připravované pozměňující návrhy přehodnotil , některé jsem stáhl , dál jsem s nimi nepracoval , na některých jsme se zástupci Ministerstva kultury došli k nějakým kompromisům , ty jsou pak obsaženy v celkovém pozměňujícím návrhu výboru pro školství a kulturu . ps2013-057-01-003-003.u2.p3.s1
Zůstal tak z mého pohledu jeden jediný problémový bod , na kterém jsme se zástupci Ministerstva kultury nenašli shodu , ale já ho přesto považuji za důležitý , a proto jsem se rozhodl k němu předložit příslušný pozměňující návrh . ps2013-057-01-003-003.u2.p3.s2
Jedná se o § 83 , konkrétně řečeno jedná se o " nešťastné " navrhované projekty záchranných archeologických výzkumů . ps2013-057-01-003-003.u2.p3.s3
Ve své řeči v prvním čtení ve sněmovně jsem zdůvodnil , proč si myslím , že tato věc je zbytečná a v zákoně by vlastně vůbec neměla být . ps2013-057-01-003-003.u2.p3.s4
Nicméně zase v rámci nějakého hledání kompromisů ve výboru , v podvýboru jsem se snažil oddělit v tomto to podstatné od nepodstatného . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s1
Jde o to , že konstrukce projektu záchranných archeologických výzkumů má jistou nevýhodu . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s2
Příprava projektu výzkumu paradoxně předpokládá u archeologa znalosti , které nemůže získat jinak než teprve výzkumem . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s3
On zkrátka neví , co pod tou zemí je , on tam nemůže nějakým způsobem pohlédnout . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s4
Takže jediné , co může udělat , udělat nějaký předvýzkum , nějaké sondy atd . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s5
Takové předvýzkumy a dělání předběžných archeologických výzkumů , to dejme tomu je možné u velkých plošných výzkumů a zde to má i dejme tomu nějaký význam . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s6
Tam bych ještě tomu rozuměl a tam bych to chápal . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s7
Jinak je tomu ovšem u menších zemních zásahů a běžných liniových staveb . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s8
Při nich logicky nelze takovéto předvýzkumy a nějaké sondy dělat , bylo by to zbytečné , zbytečně by to zatěžovalo jak investora , tak archeology . ps2013-057-01-003-003.u2.p4.s9
Zbytečně by se protahoval čas archeologického výzkumu a určitě by to znamenalo velkou byrokratickou zátěž pro samotné archeology . ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s1
Z tohoto důvodu tedy navrhuji do § 83 vložit nový odstavec 2 , který by zněl : " Povinnost vypracovat projekt záchranného archeologického výzkumu je vždy , kdykoliv se předpokládá rozsah plošného odkryvu nejméně 150 metrů čtverečních souvislé plochy o šířce nejméně 3 metry . " ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s2
Oněch 150 metrů čtverečních není údaj , který bych si tzv . vycucal z prstu , ale je to rozměr , se kterým běžně archeologie pracuje . ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s3
Je to rozměr , do něhož fyzické osoby za záchranný archeologický výzkum neplatí finanční náklady s tím výzkumem spojené . ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s4
Čili je to věc , která už v archeologii funguje , je známá a není to žádné novum , není to žádném hausnumero , které jsem si vymyslel . ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s5
Tato moje navrhovaná úprava výrazně omezuje z mého pohledu administrativní , a tedy i finanční náročnost na menší zemní zásahy a běžné liniové stavby . ps2013-057-01-003-003.u2.p5.s6
Čili to je ten můj pozměňující návrh , který hodlám předložit . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s1
Pak předkládám ještě jeden pozměňující návrh . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s2
Ten se již archeologie netýká . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s3
Naopak se týká víceméně obecného ustanovení v oblasti ochrany nemovitých kulturních památek . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s4
K tomu chci jenom říct , že my prostřednictvím jak toho současného zákona , tak toho budoucího nějakým způsobem omezujeme vlastníky nemovitostí zapsaných jako kulturní památka nebo i ty , kteří mají svoji nemovitost v památkových územích . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s5
Všichni to známe . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s6
Máte nemovitost , která je zapsaná jako kulturní památka , ze strany památkářů jsou na vás kladeny různé požadavky , jak má vypadat fasáda , z čeho má být dělaná , jak mají vypadat okna , z čeho mají být vyrobena atd . atd . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s7
A většinou to , co ti památkáři požadují , je podstatně dražší než to , co by použil původně ten vlastník . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s8
Čili my vlastně nějakým způsobem omezujeme vlastníky , ale jen málo jim kompenzujeme . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s9
A takto je to i postaveno v tomto novém návrhu , kdy např . v § 21 a § 31 je uvedeno , že Česká republika může - opakuji to slovo může - přispívat vlastníkovi kulturní památky nebo nemovitosti v památkovém území na stanovené činnosti . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s10
Čili já bych to pozměnil a dovolil bych si vypustit to slovo může . ps2013-057-01-003-003.u2.p6.s11
Potom by daný paragraf zněl , že Česká republika přispívá vlastníkovi kulturní památky na zachování jejích hodnot a podporuje prezentaci kulturní památky a jejího kulturního významu . ps2013-057-01-003-003.u2.p7.s1
Tolik k mým dvěma pozměňujícím návrhům . ps2013-057-01-003-003.u2.p7.s2
Já se k nim pak pochopitelně přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-057-01-003-003.u2.p7.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-057-01-003-003.u3.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Junkovi . ps2013-057-01-003-003.u3.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Petr Bendl . ps2013-057-01-003-003.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-057-01-003-003.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-057-01-003-003.u4.p1.s2
Kolegyně , kolegové , pane předsedající , pane ministře , my jsme tento návrh zákon projednávali ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a musím říct , že jsme z něj - aspoň někteří - byli velmi rozpačití . ps2013-057-01-003-003.u4.p1.s3
Jsme přesvědčeni , že odborná veřejnost , která se k tomuto návrhu zákona vyjadřuje velmi kriticky , má často pravdu . ps2013-057-01-003-003.u4.p1.s4
Ten zákon neřeší klíčové problémy , které v ochraně památkového fondu v České republice máme , neřeší takovou tu problematiku očekávání vlastníků státem chráněných památek , že stát bude nápomocen tam , kde vyžaduje v zájmu budoucnosti , aby soukromý vlastník či jiný vlastník , někdy jsou to města , obce , kraje apod . , že je tam jakási garance podpory a pomoci , protože díky tomuto zejména finančnímu tlaku dochází k tomu , že se často vlastníkům státem uznaných a chráněných památek nechce dělat to , co je pro budoucnost naší země a ochranu památek to nejdůležitější . ps2013-057-01-003-003.u4.p2.s1
My jsme přesvědčeni o tom , že tak jak přicházejí jednotlivé kritiky - a teď opravdu jenom upozorňuji na odborná stanoviska . ps2013-057-01-003-003.u4.p2.s2
Mám tady jedno sdružení profesionálních pracovníků památkové péče , pokusím se citovat alespoň části z toho dopisu , který , předpokládám , většina poslanců v Poslanecké sněmovně dostala , nebo možná jenom někteří , nevím , komu všemu to poslali , ale předpokládám , že to je i veřejný dopis jednotlivým poslancům , aby se tím zabývali . ps2013-057-01-003-003.u4.p2.s3
Oni tady říkají : ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s1
Sdružení profesionálních pracovníků památkové péče nesouhlasí s navrženou podobou návrhu zákona o ochraně památkového fondu , a to za prvé : Návrh zákona o ochraně památkového fondu v rozporu se svým názvem podstatně snižuje rozsah památkové ochrany národního kulturního dědictví . ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s2
Oproti stávajícímu stavu nejasně definuje , které práce na kulturní památce spadají do působnosti orgánů státní památkové péče , z působnosti těchto orgánů vyřazuje řadu činností v památkových zónách , nově definuje území bez nutnosti provádění archeologických výzkumů , nestanovuje klíč , dle nějž mají výkonné orgány státní památkové péče posuzovat zásahy u památkově chráněných statků . ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s3
Vedle faktického omezení ochrany památkového fondu zákon zároveň podstatně zužuje , komplikuje a znemožňuje dokumentaci architektonického dědictví . ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s4
Jde tak o oslabení pozic obou základních pilířů všech památkových péčí v civilizovaných státech světa . ps2013-057-01-003-003.u4.p3.s5
Zákon navíc nedefinuje ochranu hmotného kulturního dědictví jako veřejný zájem , a to v rozporu s věcným záměrem zákona schváleným vládou při počátku jeho projednávání . . . ps2013-057-01-003-003.u4.p4.s1
Nebudu číst až do konce , ale třeba za druhé : Návrh zákona o památkovém fondu nepřináší žádnou další systémovou změnu oproti tolik kritizované normě z roku 1987 , která se , částečně právem , označuje za dobově podmíněnou a výrazně horší oproti předchozí právní normě totalitního státu z roku 1958 . ps2013-057-01-003-003.u4.p4.s2
Toto naše tvrzení lze jednoznačně doložit tiskovou zprávou návrhu zákona , která za nejvýznamnější změnu označuje možnost kompenzovat náklady vzniklé v souvislosti s omezením vlastnických práv vlastníků nemovitostí , které nejsou kulturními památkami , ale nacházejí se v památkových rezervacích a v památkových zónách . ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s1
Dále je zde kritizovaný způsob , jakým byl zákon projednáván s odbornými organizacemi a se všemi , kteří s památkami přicházejí do styku . ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s2
Při projednávání - a to věřím , že mí kolegové nakonec podpoří nebo uznají - když jsme projednávali tento zákon ve výboru , že byl velmi zmatečný , absolutně nepřipravený . ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s3
Myslím si , že by stálo za to , aby se tento zákon v Poslanecké sněmovně neschválil , nechali jsme jej už na projednání budoucím v brzkém volebním období . ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s4
A za sebe navrhuji zamítnutí zákona ve třetím čtení . ps2013-057-01-003-003.u4.p5.s5
Děkuji vám . ps2013-057-01-003-003.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Bendlovi . ps2013-057-01-003-003.u5.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Martin Plíšek . ps2013-057-01-003-003.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-057-01-003-003.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-057-01-003-003.u6.p1.s2
Milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych krátce odůvodnil pozměňovací návrhy , ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-057-01-003-003.u6.p2.s1
Já zejména chci , aby se v tomto návrhu definoval a postihoval vandalismus a svévolná graffiti , které jsou jevy , které jako takové , a ani důsledky z nich plynoucí , nejsou ve vládním návrhu upraveny , přesto mají negativní dopad na naše památky a na památkový fond . ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s1
Dále chci lépe upravit řízení , která jsou vedena u památkových orgánů , tak , aby odpovídala i správnímu členění hlavního města Prahy , protože navržená úprava odporuje principu subsidiarity , zásadě koncentrace řízení státní správy na jedno místo . ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s2
A vzhledem k tomu , že výkon přenesené působnosti v Praze je ve stovce různých agend svěřen statutem hlavního města Prahy , není důvodu , proč by tomu mělo být v oblasti památkové péče jinak . ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s3
Na území celé republiky se zavádí třístupňový systém státní správy a předkládaný zákon není a priori nadřazen zákonu o hlavním městě Praze . ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s4
V celém státě je působnost orgánů památkové péče třístupňová , tj . úřad obce s rozšířenou působností - krajský úřad - ministerstvo . ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s5
Proto lze k návrhům stavebníků vydávat tzv . koordinované stanovisko , jehož účelem je nahradit více závazných stanovisek jednotlivých orgánů jediným správním aktem . ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s6
Toto není umožněno v hlavním městě Praze . ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s7
Pouze v oblasti památkové péče je v Praze státní správa prováděna dvoustupňově , tedy na úrovni magistrát - ministerstvo . ps2013-057-01-003-003.u6.p3.s8
Všechny další státní správní záležitosti obcí s rozšířenou působností jsou svěřeny 22 městským částem . ps2013-057-01-003-003.u6.p4.s1
Je mnoho situací , které by bylo možno v koordinovaném jednání mezi orgány řešit , aniž by to probíhalo komplikovaným zdlouhavým způsobem . ps2013-057-01-003-003.u6.p4.s2
To znamená , dávám skutečně na úvahu , že na území hlavního města Prahy vykonává na úseku památkové péče působnost krajského úřadu Magistrát hlavního města Prahy a obecního úřadu obce s rozšířenou působností městské části Praha 1 až 22 . ps2013-057-01-003-003.u6.p4.s3
Jak už jsem zmínil , zásada subsidiarity a decentralizace by tady měly být zachovány . ps2013-057-01-003-003.u6.p5.s1
Další můj návrh reaguje na vývoj technologie , způsobu údržby , ochrany a obnovy stavebních či restaurovaných památek neboli nemovitostí , kde skutečně je velmi rychlý vývoj , a památkový ústav dosud dle zkušeností z terénu na tento vývoj dostatečně pružně nereaguje , jakož i nereaguje adekvátně na změnu způsobu chování veřejnosti . ps2013-057-01-003-003.u6.p5.s2
Jsou tak totiž prosazovány postupy a materiály , které jsou již chemicky nebo technologicky překonány a nevyhovují současným potřebám . ps2013-057-01-003-003.u6.p6.s1
V dalším pozměňovacím návrhu řeším to , že vedle nadací a spolků měly mít možnost vystupovat za veřejnost a předem požádat o informace o všech zahajovaných řízeních i samosprávy obcí a městských částí , na jejichž území budou projednávány práce ve smyslu pojmů , které jsou uvedeny v tomto zákoně . ps2013-057-01-003-003.u6.p6.s2
Není totiž logické , aby byly opomenuty orgány územní samosprávy vzniklé z voleb podle zákona jakožto orgány , které zastupují práva a zájmy občanů příslušného území . ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s1
Další můj návrh směřuje k rozdělení ochrany památek podle významnosti . ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s2
Toto je zcela zásadní . ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s3
Ve stávajícím § 31 péče o památkové území obdobné paragrafy pro diferenciaci péči o památkový fond chybí úplně . ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s4
Diferenciace péče odráží různorodost vlastnických vztahů v České republice včetně nedotknutelného vztahu vlastnického , tedy soukromého . ps2013-057-01-003-003.u6.p7.s5
Návrh respektuje finanční náročnost oprav a snaží se zvláště v případě odst . 3 zamezit požadavkům památkového ústavu na ochranu dávno neexistujících artefaktů či nařizování neúměrně finančně náročných oprav .