ps2013-056-10-003-174.u1.p1.s1
174 . ps2013-056-10-003-174.u1.p1.s2
Návrh poslanců Václava Votavy , Jaroslava Klašky , Ondřeje Benešíka , Adolfa Beznosky , Jiřího Dolejše , Františka Laudáta , Petra Gazdíka a Karla Raise na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 1019 / - prvé čtení ps2013-056-10-003-174.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1019 / 1 . ps2013-056-10-003-174.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Václav Votava . ps2013-056-10-003-174.u1.p2.s3
Ještě bych uvedl v této souvislosti , že podpis v novele vzal zpět dodatečně pan kolega Rais . ps2013-056-10-003-174.u1.p2.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-056-10-003-174.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-056-10-003-174.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , především mi dovolte , abych vám poděkoval za vaši vstřícnost , která umožnila projednávání tohoto návrhu zákona . ps2013-056-10-003-174.u2.p1.s3
Nyní tedy k vlastnímu návrhu . ps2013-056-10-003-174.u2.p2.s1
Tento poslanecký návrh předkládám společně s poslanci napříč politickým spektrem . ps2013-056-10-003-174.u2.p2.s2
Nejde o politický návrh , který by směřoval doprava či doleva , jde o návrh poslanců ve prospěch více jak sedm a půl milionu motoristů , těch , kteří dodržují zákony a plní si také svoji povinnost uzavřít ze zákona pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla . ps2013-056-10-003-174.u2.p2.s3
Návrh jsme po odborné stránce konzultovali s Českou kanceláří pojistitelů a podporu mu vyjádřilo Ministerstvo financí , do jehož gesce novelizovaný zákon spadá . ps2013-056-10-003-174.u2.p2.s4
Návrh novely zákona 168 / 1999 Sb . , získal také kladné stanovisko vlády . ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s1
Nyní bych rád uvedl důvody pro změnu zákona . ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s2
Opilý policista , který na pražských Vinohradech zničil 30 vozidel , vybržďovač , kvůli němuž zemřel při nehodě kojenec , to jsou pouze dva případy ze zhruba 2 600 nehod , které loni způsobili řidiči vozidel bez uzavřeného povinného ručení . ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s3
Odhady počtu nepojištěných vozidel na našich silnicích se blíží ke 130 tisícům . ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s4
Škody za neplatiče povinného ručení zaplatí Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu a bude celou tuto částku vymáhat na nepojištěném viníkovi . ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s5
Škody mohou jít až do desítek milionů korun a na nepojištěných vinících se daří vymoci pouze zlomek z celkové částky . ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s6
Zbytek zůstane na vrub garančního fondu České kanceláře pojistitelů , který je financován pojišťovnami . ps2013-056-10-003-174.u2.p3.s7
Ročně pojišťovny přispějí do garančního fondu na nepojištěné škody částkou 250 milionů korun a tento náklad pak musí promítnout do cen povinného ručení . ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s1
V úvodu jsem zmínil dvě mediálně exponované nehody způsobené vloni neplatičem povinného ručení . ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s2
Položme si nyní otázku . ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s3
Byli byste ochotni dobrovolně přispět viníkům těchto nehod na úhradu škod , které způsobili ? ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s4
Všichni odpoví , že rozhodně ne nebo alespoň všichni odpoví nebo většina odpoví , že rozhodně ne . ps2013-056-10-003-174.u2.p4.s5
Přesto na ně a na tisíce dalších nepojištěných škod nedobrovolně přispíváme ze svého povinného ručení . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s1
Před více než dvěma lety v roce 2014 , kdy jsme rušili původní systém financování nepojištěných škod , ve Sněmovně padl slib majitelům více než sedmi a půl milionu pojištěných vozidel , že se postaráme o to , aby nemuseli doplácet na neplatiče povinného ručení . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s2
Právě to nyní řeší tento návrh . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s3
Nepředkládáme však stejný návrh , protože starý systém měl opravdu mnoho vad a nepřiměřený dopad na některé motoristy . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s4
Cílem je přimět k odpovědnosti za škody způsobené nepojištěným vozidlem ty , kteří je mohou způsobit , tedy neplatiče povinného ručení . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s5
Pokud tedy Česká kancelář pojistitelů zjistí , že registrované vozidlo , tedy vozidlo v registru vozidel , nemá uzavřené povinné ručení , obešle majitele vozidla s výzvou , aby uhradil příspěvek do garančního fondu . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s6
Přičemž promlčecí lhůta se stanoví na jeden rok , tedy maximum příspěvku bude omezeno na jeden rok . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s7
Denní sazba příspěvku nepojištěných pak bude stanovena vyhláškou Ministerstva financí . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s8
Jde tedy o solidární systém mezi nepojištěnými , kteří se budou na nepojištěné škody skládat příspěvky do garančního fondu . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s9
Chci zdůraznit , že ta sazba bude přiměřená , bude vztažená k výši zákonného pojištění . ps2013-056-10-003-174.u2.p5.s10
To v řadě případů nebylo v minulém zákonu . ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s1
Další významná změna oproti stavu , který platil do roku 2014 je to , že pokud někdo způsobí nepojištěným vozidlem škodu , bude muset do garančního fondu uhradit pouze 30 % celkové škodní částky , maximálně však 300 tisíc korun . ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s2
Pouze do roku 2014 došlo bezmála ke stovce nehod s nepojištěnou škodou vyšší než jeden milion korun . ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s3
Tato částka byla pro nepojištěné viníky často likvidační a zpravidla je a jejich rodiny zadluží na celý život . ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s4
Díky tomuto zmírnění tvrdosti zákona nebudou padat do sociální pasti lidé , kteří často jsou odsouzeni k celoživotnímu splácení , kteří způsobili nepojištěnou škodu například zapůjčeným nepojištěným vozidlem nebo neúmyslně díky opomenutí při platbě povinného ručení . ps2013-056-10-003-174.u2.p6.s5
Na trestné činy či jízdu nepojištěným vozidlem pod vlivem alkoholu se však tento strop vztahovat nebude a viníci budou hradit do garančního fondu celou vymáhanou škodu . ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s1
Má - li někdo registrováno své vozidlo pro provoz v registru vozidel , pak se předpokládá , že ho používá a musí tedy mít vozidlo pojištěno . ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s2
Pokud ho neprovozuje a nechce mít pojištěné , nechť odevzdá registrační značky do depozitu a dočasně ho vyřadí z provozu . ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s3
Tato povinnost je v zákoně ukotvena již nyní . ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s4
Nicméně není prakticky vůbec vyžadováno její dodržování . ps2013-056-10-003-174.u2.p7.s5
Nový příspěvek nepojištěných budou hradit právě ti , kteří mají své vozidlo registrované pro provoz , avšak ho nemají pojištěno . ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s1
Česká kancelář pojistitelů nebude mít možnost zasazovat do výše denních sazeb příspěvků nepojištěných . ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s2
Ty vyhláškou určí Ministerstvo financí , jak jsem již zmínil . ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s3
Zároveň nebude možné vyměřovat příspěvky na vozidla , která byla nepojištěna před více než rokem . ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s4
Zároveň bude také platit , že příspěvky od neplatičů povinného ručení budou sloužit pouze pro pokrytí nepojištěných škod . ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s5
Náš návrh totiž umožňuje , aby peníze , které nebudou v daném kalendářním roce využity na tento účel , převedla Česká kancelář pojistitelů do fondu zábrany škod , kde z nich budou financovány projekty prevence v oblasti silniční bezpečnosti . ps2013-056-10-003-174.u2.p8.s6
Zákon nezavádí pro motoristy žádné nové povinnosti spojené s provozem vozidla , nicméně zvyšuje nároky na dodržování dnes platných zákonů . ps2013-056-10-003-174.u2.p9.s1
Dámy a pánové , dovoluji si vás požádat o vyjádření podpory tomuto poslaneckému návrhu novely zákona číslo 168 / 1999 Sb . , který je pod číslem sněmovního tisku 1019 a o jeho propuštění k projednání ve výborech . ps2013-056-10-003-174.u2.p9.s2
Děkuji . ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení . ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s3
Mám tu poznačeno , je to rukou , špatně se mi to čte a předpokládám , že je to pan poslanec Syblík . ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s4
Je to tak ? ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s5
Oni mi vás napsali s měkkým , vy jste s tvrdým . ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s6
A tak dopátrali jsme se . ps2013-056-10-003-174.u3.p1.s7
Vždycky s tvrdým , ano , pane poslanče , máte slovo . ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s2
Pan předkladatel tady velmi podrobně zdůvodnil návrh tohoto zákona , se kterým se ztotožňuji . ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s3
Chtěl bych říci , že vláda na své schůzi 27 . února 2017 tento návrh projednala a zaujala k němu souhlasné stanovisko . ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s4
Ještě závěrem bych chtěl k tomu říci , že navrhuji zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů . ps2013-056-10-003-174.u4.p1.s5
Děkuji . ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s2
Já jsem to tedy nepochopil z těch poznámek , je tu škrtnutý i pan Číp a je to z rána a je to prvé čtení . ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s3
Změnu zpravodaje v prvém čtení musí Sněmovna odhlasovat . ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s4
Takže bez ohledu na vaše vystoupení a doufám , že to dobře dopadne , ale když tak se běžte sám sebe odhlasovat . ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s5
Dobře . ps2013-056-10-003-174.u5.p1.s6
Tak já přivolám kolegy z předsálí . ps2013-056-10-003-174.u5.p2.s1
Ještě není otevřena rozprava . ps2013-056-10-003-174.u5.p2.s2
Budeme hlasovat změnu zpravodaje pro prvé čtení . ps2013-056-10-003-174.u5.p2.s3
A já myslím , že je nás dostatek . ps2013-056-10-003-174.u5.p3.s1
Zahajuji hlasování a ptám se , kdo je pro změnu zpravodaje , aby jím byl pan poslanec Syblík . ps2013-056-10-003-174.u5.p3.s2
Kdo je proti ? ps2013-056-10-003-174.u5.p4.s1
Hlasování číslo 547 , přihlášeno 135 poslanců , pro 101 , proti nikdo . ps2013-056-10-003-174.u5.p4.s2
Tento návrh byl přijat . ps2013-056-10-003-174.u5.p5.s1
Tedy pane poslanče , jestli chcete ještě už odhlasovaný něco doplnit , nebo odkážete na svůj projev ? ps2013-056-10-003-174.u6.p1.s1
Ano , odkazuji na svůj projev . ps2013-056-10-003-174.u6.p1.s2
Vše , co jsem chtěl sdělit , jsem sdělil . ps2013-056-10-003-174.u7.p1.s1
V tom případě vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu , do které se hlásí - zatím mám z místa jednu přihlášku - tak prosím , pane kolego . ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s2
Vážené dámy , vážení kolegové , členové vlády , máme tady opět zákon číslo 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla . ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s3
Nejen já , ale i další pamětníci Poslanecké sněmovny určitě zaloví v paměti a uvědomí si , v jakém stavu se nacházela činnost České kanceláře pojistitelů z hlediska vymáhání nezaplaceného pojistného , které vznikalo pouze a jenom porovnáním evidencí pojištěných osob a evidence vozidel . ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s4
S tímto problémem jsme v souladu s novelou zákona číslo 56 o evidenci vozidel nějakým způsobem pracovali ke konci roku 2014 . ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s5
Podařilo se v podstatě díky návrhu Komunistické strany Čech a Moravy v tomto zákonu zrušit činnost České kanceláře pojistitelů v tom smyslu , že oni budou tou organizací , nestátní organizací , která ze zákona má pravomoc porovnávat dvě evidence , o kterých jsem hovořil , to znamená evidenci vozidel a evidenci pojistníků , a z toho vyvozovat patřičné sankce vůči těm , kteří údajně nezaplatili pojistné bez ohledu na to , zda vozidlem byla spáchána škoda či nebyla spáchána škoda . ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s6
Tento návrh prošel a byli jsme velice rádi , že po této novele se svým způsobem právní stav v České republice a i faktický stav možnosti vymáhání těchto poplatků , které byly nehorázné i v tom , že překračovaly několikanásobně denní limity skutečného pojištění podle druhu vozidla , tak jsme zabránili tomu , aby se celá řada občanů zcela nezaviněně dostávala do exekucí a v podstatě byli ohroženi na své existenci propadnutím majetku a vymáháním velkých částek , zejména z důvodu toho , že občané se k tomu skutečně mohli dostat tak , že vozidlo bylo předmětem dědictví nebo například uplatněním kdysi institutu polopřevodu . ps2013-056-10-003-174.u8.p1.s7
Takže nový nabyvatel vozidla nepřihlásil vozidlo tak , jak měl učinit ze zákona , a v podstatě původní vlastník vozidla nesl plnou odpovědnost za úhradu zákonného pojistného , a to znamená , že po něm také byly vymáhány všechny možné náhrady . ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s1
Financování - ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s2
protože Česká kancelář pojistitelů jako nestátní organizace na základě zákona spravuje garanční fond , tak tou předchozí novelou zákona v současné době platnou jsme dali v podstatě možnost financovat garanční fond z příspěvků pojišťoven . ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s3
Já si vzpomínám na tu šílenou diskusi , která tady byla , jak ti poctiví plátci budou trpět tím , že jim budou neúměrně zvedány ceny zákonného pojištění , tedy pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel . ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s4
Já jsem přesvědčen , že to se u žádné pojišťovny , která tento pojistný produkt nabízí , se neuskutečnilo a v podstatě systém je plně funkční i na základě příspěvků pojišťoven . ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s5
Bohužel kolegové uchopili tu změnu jako potřebnou a vrací podobu zákona číslo 168 / 1999 Sb . do podoby , kterou jsme my navrhovali jako původní pozměňovací návrh vůči tomu , co bylo nakonec přijato se souhlasem Ministerstva financí , a dostáváme se do situace , že Česká kancelář pojistitelů jako nestátní a v podstatě soukromá společnost , která zastřešuje z hlediska garančního fondu všechny pojišťovny , které uzavírají tyto produkty , má možnost do garančního fondu opět vybírat . ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s6
Využili tam tedy dvě opatření . ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s7
Jedno opatření je , že po porovnání databází , o kterých jsem hovořil , mají limit , do kdy musí uplatnit vymáhání nezaplaceného pojistného . ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s8
Druhý institut je , že v podstatě je dáno to , že částka , která se rovná dennímu pojistnému , je také tou částkou , která je vymáhána jako dlužná částka . ps2013-056-10-003-174.u8.p2.s9
Jsou to dvě pozitivní změny , to je pravda , to musím souhlasit , protože to byl i náš původní návrh , jak jsem chtěli kdysi v tom roce 2014 upravit zákon číslo 168 / 1999 Sb . ps2013-056-10-003-174.u8.p3.s1
Vzhledem k funkčnosti toho systému v současné době já si myslím , že i zavedením těchto zmírňujících podmínek a umožnění opět , aby Česká kancelář pojistitelů pracovala s porovnáváním obou dvou agend , to znamená evidence vozidel a evidence pojištěných osob z hlediska pojištění z provozu vozidel na pozemních komunikacích , tak otevíráme prostor k tomu , aby Kancelář pojistitelů opět měla více zdrojů , než ke své činnosti potřebuje , i když si pamatuji z minulého projednávání , že bylo operováno tím , že jakmile zrušíme příspěvky od osob , od kterých budou vymáhány za nezaplacené , tak Česká kancelář pojistitelů nebude mít dostatek prostředků . ps2013-056-10-003-174.u8.p3.s2
Jediný argument v důvodové zprávě , kterému rozumím , je , že se zvyšuje podíl úhrad z garančního fondu na škody , které nesouvisí přímo s vozidlem , ale více finančních škod dneska je z hlediska újmy na zdraví jednotlivých účastníků nehod a v případě tedy samozřejmě i nehody , která je spáchána vozidlem , které nemá žádné zákonné pojištění , tak tam se zvyšuje samozřejmě ta výše úhrady také .