ps2013-056-08-002-240.u1.p1.s1
240 . ps2013-056-08-002-240.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 96 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o nelékařských zdravotnických povoláních ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 880 / - třetí čtení ps2013-056-08-002-240.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr zdravotnictví a zpravodajka garančního výboru poslankyně Jana Pastuchová . ps2013-056-08-002-240.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 880 / 3 , který byl doručen dne 28 . února 2017 . ps2013-056-08-002-240.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 880 / 4 . ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s1
Nyní se ptám pana navrhovatele , zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s2
Pan ministr má zájem . ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s3
Prosím , pane ministře . ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s4
A kolegu , který na tom místě stojí (poslanec Klučka) , prosím , aby uvolnil místo . ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s5
Opět poprosím o klid v sále , aby pan ministr mohl přednést svou řeč . ps2013-056-08-002-240.u1.p3.s6
Prosím , pane ministře . ps2013-056-08-002-240.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-056-08-002-240.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte , abych v krátkosti uvedl projednávání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon o nelékařských zdravotnických povoláních , a to ve třetím čtení . ps2013-056-08-002-240.u2.p2.s1
Úvodem bych chtěl opakovaně zdůraznit , že cílem návrhu je především stabilizovat a zkvalitnit kvalifikační vzdělávání pro nelékařská zdravotnická povolání a současně přispět ke zvýšení počtu nejvíce poptávaných nelékařských zdravotnických pracovníků v českém zdravotnictví , což jsou dneska , jak všichni asi víte , všeobecné a dětské sestry . ps2013-056-08-002-240.u2.p3.s1
Jedním ze způsobů , jak dosáhnout tohoto cíle , je umožnit větší prostupnost studijních programů pro některá povolání . ps2013-056-08-002-240.u2.p3.s2
Zejména se tak navrhuje rozšířit možnosti získání odborné způsobilosti pro výkon povolání všeobecné a dětské sestry . ps2013-056-08-002-240.u3.p1.s1
Pane ministře , já se omlouvám , že vás přeruším . ps2013-056-08-002-240.u3.p1.s2
Projednáváme třetí čtení zákona ! ps2013-056-08-002-240.u3.p1.s3
Čeká nás důležité hlasování . ps2013-056-08-002-240.u3.p1.s4
Prosím o klid ! ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s2
Praktická sestra , zdravotnický záchranář , porodní asistentka a dětská sestra tak budou mít možnost získat odbornou způsobilost k výkonu povolání zkráceným studiem na vyšší odborné škole . ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s3
Je to ten známý systém 4 + 1 . ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s4
V praxi to bude vypadat tak , že uvedeným zdravotnickým pracovníkům bude možné započítat část dříve absolvované výuky a po úspěšném absolvování přijímacího řízení budou přijati ke studiu do vyššího než prvního ročníku oboru diplomovaná všeobecná sestra . ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s5
Tento zkrácený způsob studia je přitom plně v souladu se směrnicí o uznávání odborných kvalifikací a se školským zákonem . ps2013-056-08-002-240.u4.p1.s6
Pokud jde o povolání dětské sestry , návrh umožní získat odbornou způsobilost studiem v oboru diplomovaná dětská sestra na vyšší odborné škole nebo bakalářského studijního oboru na vysoké škole , a nikoli až po absolvování specializačního studia jako dosud . ps2013-056-08-002-240.u4.p2.s1
Dále bude zakotven stejný model zkráceného studia na vyšších odborných školách jako u všeobecné sestry , pokud uchazečem bude praktická sestra , všeobecná sestra , zdravotnický asistent nebo porodní asistentka . ps2013-056-08-002-240.u4.p2.s2
Dále se navrhuje zařazení praktické sestry , která se dosud nazývá zdravotnický asistent , mezi zdravotnické pracovníky , kteří mohou vykonávat povolání po získání způsobilosti bez odborného dohledu . ps2013-056-08-002-240.u4.p3.s1
Na druhou stranu se zavádí nově povinnost doškolení , pokud zdravotnický pracovník nebo jiný odborný pracovník dlouhodobě přeruší výkon zdravotnického povolání . ps2013-056-08-002-240.u4.p3.s2
Návrhem se naopak ruší kreditní systém ke kontrole celoživotního vzdělávání , který neplnil dostatečně motivační roli a nebyl efektivní . ps2013-056-08-002-240.u4.p3.s3
Ruší se zároveň i dosavadní registr zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu , protože se zřizuje Národní registr zdravotnických pracovníků , který bude součástí Národního zdravotnického informačního systému , v němž budou zaregistrováni všichni zdravotničtí pracovníci a který byl zřízen novelou zákona o zdravotních službách s účinností od 1 . července 2016 . ps2013-056-08-002-240.u4.p4.s1
K návrhu byla v rámci jeho projednávání v Poslanecké sněmovně vedena velmi široká diskuse , která vyústila v podání řady pozměňovacích návrhů . ps2013-056-08-002-240.u4.p4.s2
Já bych k nim rád uvedl , že mohu podpořit ty , které jsou technického a upřesňujícího charakteru , což je většina změn , které navrhuje výbor pro zdravotnictví , a dále takové , které zachovávají či podporují principy touto novelou sledované , což je stabilizace , zkvalitnění a zatraktivnění vzdělání pro nelékařská zdravotnická povolání . ps2013-056-08-002-240.u4.p4.s3
Ke konkrétním pozměňovacím návrhům se případně vyjádřím v průběhu debaty . ps2013-056-08-002-240.u4.p5.s1
Dámy a pánové , vážený pane předsedající , jsem přesvědčen , že vládou navrhované změny v oblasti vzdělávání nelékařských pracovníků povedou k větší motivaci k tomuto vzdělávání a dále usnadní výkon některých povolání v praxi , čímž by mohlo dojít i k jisté stabilizaci pracovní v této oblasti , kterou si všichni , kteří pracujeme ve zdravotnictví , velmi přejeme . ps2013-056-08-002-240.u4.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-056-08-002-240.u5.p1.s1
Děkuji vám , pane ministře . ps2013-056-08-002-240.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu k tomuto bodu . ps2013-056-08-002-240.u5.p1.s3
Jako první se do rozpravy přihlásila paní poslankyně Soňa Marková , které tímto dávám slovo . ps2013-056-08-002-240.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-056-08-002-240.u6.p1.s2
Přeji krásný den , vážený pane místopředsedo , vážená vládo , milé kolegyně a kolegové . ps2013-056-08-002-240.u6.p1.s3
Dovolte mi , abych se vyjádřila za poslanecký klub KSČM k tomuto návrhu zákona . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s1
Máme před sebou třetí čtení dlouho očekávaného zákona . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s2
Původně měl být předložen již na konci roku 2015 s účinností od ledna 2017 . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s3
Návrh si klade za cíl především řešit problémy spojené se vzděláváním zdravotních sester . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s4
Tyto problémy nastaly poté , co Česká republika přistoupila k Evropské unii a byla nucena zavést pro zdravotní sestry vysokoškolské vzdělání ve formě vyššího odborného nebo vysokoškolského bakalářského , popřípadě magisterského studia . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s5
Z dosud plně kvalifikovaných absolventek středních zdravotnických škol se tak staly zdravotničtí asistenti , kteří nemají některé potřebné kompetence a nemohou samostatně pracovat . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s6
Prodloužilo se tak vzdělávání sester s plnými kompetencemi . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s7
Pro zajímavost , v roce 2014 úspěšně ukončilo studium 581 absolventů vyšší odborné školy a 1 019 absolventů oboru bakalářského . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s8
V roce 1994 to bylo ale 5 147 všeobecných a dětských sester . ps2013-056-08-002-240.u6.p2.s9
Spolu s nedostatečným platovým a mzdovým ohodnocením , nárůstem byrokracie , náročností povolání v podobě fyzické náročnosti i psychického vypětí a také požadované směnnosti , neadekvátně sestavenými ošetřovatelskými týmy , kdy všeobecná sestra často supluje práci asistentů a ošetřovatelů , a někdy i s problémem mediálního obrazu všeobecných sester zde máme hlavní příčiny nedostatku sester v lůžkových zdravotnických zařízeních . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s1
Oproti Dánsku , Norsku nebo Švýcarsku máme sotva polovinu těchto sester . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s2
Konkrétně v letech 2010 až 2015 ubylo v českých nemocnicích 1 300 sester a dalšího ošetřovatelského personálu . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s3
Přitom podle průzkumu zaujímají všeobecné sestry třetí místo v žebříčku prestižních povolání . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s4
To je ale v naprostém kontrastu s faktem , že při porovnání průměrných výdělků pěti neuznávanějších profesí vycházejí spolu s učiteli základních škol nejhůř . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s5
Je tedy jasné , že sebelepší zákon o vzdělávání nemůže okamžitě změnit situaci k lepšímu . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s6
A upřímně řečeno , tento návrh nakonec bohužel vůbec nepatří k nejlepším , i když se o něm diskutuje tak dlouho . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s7
Samotné sestry , a byly jsme na zdravotním výboru svědky mnoha bouřlivých diskusí , se nedokázaly a ani dnes nedokážou na konečné podobě shodnout . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s8
Především požadavky z praxe přinesly vzdělávací model 4 + 1 , který je ale nyní částí odborné veřejností vážně zpochybňován právě z důvodu zkráceného vzdělávání . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s9
Poukazuje se dokonce na možné ohrožení kvality poskytované ošetřovatelské péče . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s10
V dopisu Profesionální a odborové unie zdravotnických pracovníků z 26 . 10 . 2016 se dokonce upozorňuje , že pokud bude model 4 + 1 schválen , obrátí se na Evropskou komisi s žádostí o přezkum . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s11
Rozpaky vzbuzuje také fakt , že není zcela jasné jak vlastně bude vypadat ten poslední rok vzdělávání . ps2013-056-08-002-240.u6.p3.s12
Na svou otázku při projednávání ve výboru jsem nedostala úplně jasnou odpověď . ps2013-056-08-002-240.u6.p4.s1
Často se také poukazuje na skutečnost , že se nyní na zdravotní školy hlásí žáci a žákyně s nižší úrovní , zatímco v minulosti se tam dostali pouze s vyznamenáním . ps2013-056-08-002-240.u6.p4.s2
Tím samozřejmě klesá i úroveň absolventů , respektive absolventek . ps2013-056-08-002-240.u6.p4.s3
To je ale bohužel smutným faktem i na ostatních středních školách poté , co po roce 1989 nekontrolovaně narostla nabídka míst na středních školách , ale ubývá vycházejících žáků , byly zrušeny přijímací zkoušky , a dokonce i jednotné maturity . ps2013-056-08-002-240.u6.p4.s4
Dnes se k těmto věcem znovu vracíme . ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s1
Další problémy tohoto zákona spatřuje odborná veřejnost v systému celoživotního vzdělávání . ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s2
Pokud se totiž schválí , že doklad o celoživotním vzdělávání bude pracovníkovi potvrzovat zaměstnavatel , je nutné , aby to bylo na základě certifikátu o účasti na vzdělávací akci , kterou odsouhlasila profesní organizace . ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s3
Neměla by to být záležitost soukromých agentur . ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s4
Akce zařazené do celoživotního vzdělávání by měly pořádat zdravotnické instituce , sociální služby a lékárenské instituce , výrobci zdravotnických pomůcek a lékárenských výrobků . ps2013-056-08-002-240.u6.p5.s5
O schválení takové akce by pak měla rozhodovat odborná komise , třeba při České asociaci sester , složená ze zástupců profesí nelékařských pracovníků . ps2013-056-08-002-240.u6.p6.s1
Recept na řešení nedostatku nelékařského zdravotního personálu není jednoduchý a je jasné , že nestačí změnit pouze způsob vzdělávání . ps2013-056-08-002-240.u6.p6.s2
Musí jít o komplex opatření spočívajících ve snížení povinné administrativy , v odpovídajícím finančním ohodnocení , novém nastavení kompetencí pro vysokoškolsky vzdělané sestry , ty mohou převzít část kompetencí lékařů , ale musí být k tomu nastaveno i financování ze strany zdravotních pojišťoven a také je nutné mít adekvátně sestavený ošetřovatelský tým . ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s1
Aktuálně je třeba vyřešit i další palčivý problém . ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s2
Reálně totiž existuje diskriminace zaměstnanců a zaměstnankyň nemocnic podle toho , v jaké nemocnici pracují . ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s3
Zaměstnanci pracující v obchodních společnostech mají na svých výplatních páskách v průměru o 18 procent méně než zaměstnanci v příspěvkových organizacích . ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s4
Rozdíly jsou markantní zvláště u zdravotních sester , kdy má sestra z nemocnice obchodní společnosti měsíčně o 6 000 na výplatní pásce méně než její kolegyně v příspěvkových organizacích . ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s5
Zajistit sjednocení platů a mezd v nemocnicích novelou zákoníku práce je to , co můžeme udělat hned pro personální stabilizaci ve zdravotnictví . ps2013-056-08-002-240.u6.p7.s6
Tedy pro to , aby bylo naplněno právo každého občana České republiky na kvalitní zdravotní péči . ps2013-056-08-002-240.u6.p8.s1
Přijetí skutečně kvalitního zákona o vzdělávání je samozřejmě důležité , ale dlouhodobé řešení . ps2013-056-08-002-240.u6.p8.s2
Tento návrh zákona , kterému trvalo tak dlouho , než doputoval k tomuto dnešnímu třetímu čtení , vyvolává více otázek , než nabízí konsenzuálních řešení včetně faktu , že nebyla tímto zákonem odstraněna dvoukolejnost vzdělávání a místo toho přibyla další kolej , další vzdělávací model . ps2013-056-08-002-240.u6.p8.s3
Přes to přese všechno je poslanecký klub Komunistické strany Čech a Moravy připraven tento návrh podpořit včetně některých pozměňovacích návrhů . ps2013-056-08-002-240.u6.p9.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-056-08-002-240.u7.p1.s1
Já vám děkuji , paní poslankyně . ps2013-056-08-002-240.u7.p1.s2
Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Vít Kaňkovský , připraví se pan poslanec Bohuslav Svoboda . ps2013-056-08-002-240.u7.p1.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2013-056-08-002-240.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové , já jsem zde ve druhém čtení tohoto návrhu zákona načetl několik modelů možného vzdělávání farmaceutických asistentů . ps2013-056-08-002-240.u8.p1.s2
Pozměňovací návrhy jsou dnes v proceduře hlasování pod body F 1 až F 5 . ps2013-056-08-002-240.u8.p1.s3
Už tenkrát jsem avizoval , že to vyplývá z podnětů části lékárenské obce , která avizovala , že i v oblasti vzdělávání farmaceutických asistentů je řada obtíží a že dneska už máme reálně významný nedostatek této profese . ps2013-056-08-002-240.u8.p1.s4
Také jsem avizoval , že budeme ještě mezi druhým a třetím čtením odborně diskutovat s lékárenskou obcí , zda některý z navrhovaných modelů je pro ně akceptovatelný . ps2013-056-08-002-240.u8.p2.s1
Diskuse proběhla , byla poměrně dlouhá a náročná . ps2013-056-08-002-240.u8.p2.s2
Nakonec se ukázalo , že většinově lékárenská obec ani jeden z navrhovaných modelů neakceptuje , a proto chci navrhnout vzetí zpět pozměňovacích návrhů pod body F 1 až F 5 . ps2013-056-08-002-240.u8.p2.s3
Myslím si , že to i přispěje k tomu , aby se hlasovací procedura zjednodušila . ps2013-056-08-002-240.u8.p2.s4
Tedy žádám Sněmovnu o zpětvzetí těchto pozměňovacích návrhů . ps2013-056-08-002-240.u8.p3.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-056-08-002-240.u9.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2013-056-08-002-240.u9.p1.s2
Paní zpravodajka kýve hlavou , poznačila si váš návrh a přednese jej při hlasování o jednotlivých návrzích . ps2013-056-08-002-240.u9.p1.s3
Nyní vystoupí v rozpravě pan poslanec Bohuslav Svoboda , připraví se pan poslanec Leoš Heger . ps2013-056-08-002-240.u9.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo .