ps2013-056-05-001-008.u1.p1.s1
8 . ps2013-056-05-001-008.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 589 / 1992 Sb . , o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 926 / - druhé čtení ps2013-056-05-001-008.u1.p2.s1
Prosím paní ministryni , aby tento návrh zákona z pověření vlády uvedla . ps2013-056-05-001-008.u1.p2.s2
Prosím zpravodaje , pana poslance Vilímce a pana poslance Antonína , aby se připravili se svými zpravodajskými vystoupeními . ps2013-056-05-001-008.u2.p1.s1
Dobrý den . ps2013-056-05-001-008.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , poslankyně a poslanci , tento návrh obsahuje novely čtyř základních zákonů z oblasti sociálního pojištění a dá se vlastně charakterizovat jako takzvaně technický . ps2013-056-05-001-008.u2.p1.s3
Já jsem o tom podrobně hovořila už v prvním čtení . ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s1
Návrh se týká především způsobu provádění sociálního pojištění bez dopadu na jakékoliv sazby pojistného či podmínky nároku na dávky . ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s2
Zároveň tam uvádíme , respektive zohledňujeme různé zkušenosti s prováděním sociálního pojištění z praxe . ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s3
Zejména chceme zjednodušit situaci pro osoby samostatně výdělečně činné . ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s4
Tady jsou zároveň velice významné pozměňovací návrhy . ps2013-056-05-001-008.u2.p2.s5
Jeden se týká vypuštění úpravy týkající se porodních asistentek , aby nemohly potvrzovat délku peněžité pomoci v mateřství . ps2013-056-05-001-008.u3.p1.s1
Kolegyně , kolegové , prosím o klid . ps2013-056-05-001-008.u4.p1.s1
Dále sem byl vložen pozměňovací návrh pana poslance Běhounka , který se týká zejména zavedení takzvaných elektronických neschopenek a úpravy jednotného informačního systému Ministerstva práce a sociálních věcí . ps2013-056-05-001-008.u4.p1.s2
S tímto souhlasíme , podíleli jsme se i na přípravě . ps2013-056-05-001-008.u4.p2.s1
Dále je tady velice důležitý pozměňovací návrh pana poslance Zavadila , který se týká zvýšení procentních sazeb pro stanovení výše nemocenského , pokud dočasná pracovní neschopnost trvá déle než třicet dní . ps2013-056-05-001-008.u4.p2.s2
Je to pozměňovací návrh , který vlastně schválila vládní koalice , a jedná se o návrat pro dlouhodobě nemocné do doby před změnami za minulých pravicových vlád . ps2013-056-05-001-008.u4.p3.s1
Já děkuji a věřím , že tento návrh projednáme . ps2013-056-05-001-008.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-056-05-001-008.u5.p1.s2
Ještě přečtu omluvu pana ministra Havlíčka . ps2013-056-05-001-008.u5.p1.s3
Ten se omlouvá od 15 hodin z pracovních důvodů . ps2013-056-05-001-008.u5.p1.s4
Pan poslanec Lank mezi 16 . a 21 . z důvodu jednání . ps2013-056-05-001-008.u5.p2.s1
My jsme tento návrh v prvním čtení přikázali výboru pro sociální politiku jako garančnímu a dále byl také přikázán výboru pro zdravotnictví . ps2013-056-05-001-008.u5.p2.s2
Usnesení obou výborů byla doručena jako tisku 926 / 1 a 2 . ps2013-056-05-001-008.u5.p2.s3
Prosím nejprve zpravodaje garančního výboru pana poslance Vilímce , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy . ps2013-056-05-001-008.u6.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych vás informoval o usnesení výboru pro sociální politiku ke sněmovnímu tisku 926 , tedy k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 589 / 1992 Sb . , o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti . ps2013-056-05-001-008.u6.p2.s1
Výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s touto spíše , jak i zdůraznila paní ministryně , technickou novelou zákona , která tedy vede ke zjednodušení placení pojistných odvodů u osob samostatně výdělečně činných , zjednodušuje úpravy vracení přeplatků na pojistném či upravuje podmínky na dávku nemocenského pojištění a provádí další , vesměs technické změny . ps2013-056-05-001-008.u6.p3.s1
Sociální výbor , nebo výbor pro sociální politiku však doporučuje zrušit v rámci části čtvrté článku 7 body 10 , 14 , 16 , 20 , 28 a 29 . ps2013-056-05-001-008.u6.p3.s2
Jedná se o body spojené s novelou zákona o nemocenském pojištění , kterými se zavádí povinnost a zároveň oprávnění porodní asistentce vystavovat v souvislosti se žádostí o peněžitou pomoc v mateřství potvrzení o očekávaném dnu porodu či dalších zákonem vyžadovaných skutečnostech . ps2013-056-05-001-008.u6.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-056-05-001-008.u7.p1.s1
Děkuji a prosím zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Antonína , aby nás také informoval o průběhu projednávání . ps2013-056-05-001-008.u8.p1.s1
Uvedený zákon jsme projednávali pouze v jednom jediném bodě , protože zdravotního výboru se týkal pouze ten bod , který se potkává , a to je ten bod o vystavování peněžité pomoci v mateřství , kdy se domníváme , že porodní asistentky by neměly mít právo tento dokument vystavovat , protože je vázaný na předchozí zdravotní vyšetření a diagnostikování , délku gravidity , kterou není porodní asistentka schopna provést bez ultrazvukových vyšetření a podrobných těhotenských vyšetření . ps2013-056-05-001-008.u9.p1.s1
Děkuji a otevírám obecnou rozpravu . ps2013-056-05-001-008.u9.p1.s2
Mám zatím dvě přihlášky . ps2013-056-05-001-008.u9.p1.s3
Prosím paní poslankyni Hnykovou a pana poslance Běhounka . ps2013-056-05-001-008.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-056-05-001-008.u10.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , ráda bych vám představila pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona číslo 589 / 1992 Sb . , o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti . ps2013-056-05-001-008.u10.p1.s3
Tímto pozměňovacím návrhem chci docílit snazšího způsobu úhrady za pobyt v pobytových zařízeních sociálních služeb u osob s omezenou svéprávností , za něž otázku financí řeší opatrovník . ps2013-056-05-001-008.u10.p2.s1
Sněmovní tisk 926 v části třetí , kde je obsažena změna zákona číslo 582 / 1991 Sb . , o organizaci a provádění sociálního zabezpečení , mění v novelizačním bodě 46 a 47 ustanovení § 116 c tohoto zákona tak , že ho terminologicky upravuje , aby označení zařízení sociálních služeb poskytující pobytové sociální služby odpovídalo zákonu o sociálních službách . ps2013-056-05-001-008.u10.p2.s2
Dále upřesňuje způsob výplaty důchodu upravený tímto ustanovením pak nelze použít ( ? ) v případech , kdy klient takového zařízení je omezen ve svéprávnosti a má ustanoveného opatrovníka . ps2013-056-05-001-008.u10.p2.s3
A v neposlední řadě stanoví povinnost takovým zařízením ve stanovených případech vracet přeplatky na důchodu plátci důchodu . ps2013-056-05-001-008.u10.p3.s1
Pozměňující návrh jsem předložila na jednání výboru pro sociální politiku , kde byl sice zamítnut , ale následovalo jednání na Ministerstvu práce a sociálních věcí za účasti Ministerstva spravedlnosti a asociace poskytovatelů , kde se dohodli na pozměňovacím návrhu , který navrhuje pozměnit novelizační bod 47 a použít tak specifického způsobu výplaty důchodu do zařízení sociálních služeb i pro důchodce , kteří jsou omezeni ve svéprávnosti , pokud s tímto způsobem výplaty jejich opatrovník souhlasí . ps2013-056-05-001-008.u10.p3.s2
Vychází se přitom z toho , že zařízení sociálních služeb s opatrovníkem smluvně ošetří způsob nakládání s takto zaslanými finančními prostředky , což stávající znění zákona o sociálních službách umožňuje a v praxi se tak fakticky postupuje . ps2013-056-05-001-008.u10.p3.s3
Tento postup v praxi usnadní situaci jak zařízením sociálních služeb , tak opatrovníkům , zejména těm veřejným , kteří tuto funkci vykonávají ve vztahu k většímu počtu klientů omezených ve svéprávnosti . ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s1
Dlouhá léta se v praxi uplatňuje princip , kdy pobytová zařízení sociálních služeb obdrží hromadným poukazem výplatu důchodu pro většinu svých klientů a následně provedou na základě dohody s klientem či jeho opatrovníkem , která je součástí smlouvy o poskytování sociální služby , zúčtování úhrady za pobyt podle ujednání ve smlouvě a se zůstatkem důchodu nakládají ve prospěch klienta . ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s2
Je použit na doplatky léků , nákup oblečení , případně dalších nákupů pro klienty . ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s3
To vše pod kontrolou opatrovníka a opatrovnického soudu a pochopitelně na základě komunikace s klientem . ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s4
To je nyní v pozměňovacím návrhu , který byl , jak už jsem řekla , připraven ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí , legálně upraveno . ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s5
Ulehčíme tímto život našim hendikepovaným spoluobčanům i pracovníkům v pobytových zařízeních sociálních služeb a nebudeme je zatěžovat zbytečnou byrokracií . ps2013-056-05-001-008.u10.p4.s6
Stojí to pouze čas a peníze . ps2013-056-05-001-008.u10.p5.s1
Já vám děkuji za pozornost a podporu mého pozměňovacího návrhu a v podrobné rozpravě se k němu a ještě k dalšímu přihlásím . ps2013-056-05-001-008.u10.p5.s2
Děkuji . ps2013-056-05-001-008.u11.p1.s1
Děkuji , prosím pana poslance Běhounka a připraví se pan poslanec Zavadil . ps2013-056-05-001-008.u12.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , kolegyně a kolegové , už to tady bylo citováno . ps2013-056-05-001-008.u12.p1.s2
Odůvodnění máte v komplexním materiálu , ale já velice krátce přednesu výtah z tohoto . ps2013-056-05-001-008.u12.p2.s1
Tento pozměňovací návrh je novelizací zákona č . 187 / 2006 Sb . , o nemocenském pojištění , ve znění pozdějších předpisů , kde by v podstatě měla být zjednodušena možnost podávání tiskopisů o rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti , potvrzení o nařízení karantény a tiskopisů na ně věcně navazujících v elektronické podobě . ps2013-056-05-001-008.u12.p2.s2
Cílem navrhované elektronizace neschopenek , v uvozovkách , je jednak zavést zcela novou a funkční formu tiskopisů používaných při posuzování dočasné pracovní neschopnosti , ve zkratce DPN , či potvrzování karantény jako plně elektronické cesty komunikace zúčastněných subjektů a jednak se zavedením elektronické neschopenky využít a optimalizovat komunikaci i při zachování možnosti nadále vydávat i příslušné tiskopisy papírovou formou , tzn . papírové neschopenky . ps2013-056-05-001-008.u12.p3.s1
Základní návrhy přinesou především zjednodušení postupů a následného pohybu dokladů , protože v současné době máme pět dílů pracovní neschopnosti a jsou s tím obrovské problémy , protože se většina z nich , aspoň jeden , během té cesty ztratí . ps2013-056-05-001-008.u12.p3.s2
Snížení počtu dílů tiskopisu rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti z pěti na tři , odbourávání mnohých zbytných povinností lékařů , odbourávání zbytných povinností zaměstnavatelů , vedení údajů o všech dočasných pracovních neschopnostech pojištěnců , jejichž nemocenské pojištění provádí tentýž orgán v jedné evidenci , umožnění využívání údajů z evidence dočasné pracovní neschopnosti a zachování volby ošetřujícího lékaře , jakou formou budou tiskopisy o DPN vydávány . ps2013-056-05-001-008.u12.p3.s3
Závěrem z tohoto výtahu je vhodné říci , že je cílem zrychlení procesu a urychlení výplat nemocenského , snížení administrativní zátěže zaměstnavatelů , ošetřujících lékařů i odboru sociálních věcí a poskytování elektronické komunikace zaměstnavatelům , předávat informace o pracovních neschopnostech jejich zaměstnanců . ps2013-056-05-001-008.u12.p4.s1
Při zavedení elektronické neschopenky se všemi jejími výhodami stále zůstane zachována možnost alternativně vystavovat neschopenku v papírové formě . ps2013-056-05-001-008.u12.p4.s2
Bude záviset výhradně na volbě jednotlivých lékařů , kterou formu a pro jaký případ vystavení pracovní neschopnosti zvolí , předpokládám ve spolupráci se zaměstnavateli . ps2013-056-05-001-008.u12.p4.s3
Je zřejmé , že o úspěchu elektronické neschopenky rozhodne do značné míry jednoduchost , uživatelská přívětivost a schopnost následných technických řešení . ps2013-056-05-001-008.u12.p4.s4
Účelem předloženého návrhu je vytvořit takový právní rámec včas , který vznik těchto řešení umožní . ps2013-056-05-001-008.u12.p5.s1
V podrobné rozpravě se potom přihlásím k číslu , pod kterým je zaznamenán v sněmovních dokumentech . ps2013-056-05-001-008.u13.p1.s1
Prosím pana poslance Zavadila a připraví se pan předseda Stanjura . ps2013-056-05-001-008.u14.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-056-05-001-008.u14.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , můj pozměňovací návrh má své opodstatnění mimo jiné i proto , že v roce 2010 , v době , kdy v souvislosti s realizací úsporných opatření ve státním rozpočtu došlo k plošnému snížení těchto dávek , neboli dávek nemocenského pojištění , a po odeznění ekonomické krize se dá předpokládat a vzniká prostor pro to , aby systém nemocenského pojištění lépe naplňoval svůj účel a výše dávek byla nastavena tak , aby propad příjmů u déletrvajících dočasných pracovních neschopností nebo karantén nebyl tak výrazný . ps2013-056-05-001-008.u14.p1.s3
Navrhuje se proto navýšení procentních sazeb nemocenského na úroveň , která byla před rokem 2010 . ps2013-056-05-001-008.u14.p1.s4
Výše nemocenského by měla být diferencována , to znamená , do 30 dnů by to mělo být stejné , jako to je , nad 30 dnů , od 31 . dne , by se zvýšila sazba na 66 % a od 61 . kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti by to bylo 72 % redukovaného denního vyměřovacího základu . ps2013-056-05-001-008.u14.p2.s1
Já vám děkuji a doufám , že podpoříte tento návrh . ps2013-056-05-001-008.u14.p2.s2
Já se potom k němu přihlásím při podrobné rozpravě . ps2013-056-05-001-008.u15.p1.s1
Prosím pana předsedu Stanjuru . ps2013-056-05-001-008.u16.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-056-05-001-008.u16.p1.s2
Já se chci vyjádřit k tomu , co uvedli dva mí předřečníci . ps2013-056-05-001-008.u16.p1.s3
U návrhu pana poslance Zavadila si dovolím říct , že to je návrh , který se dá navrhnout ve druhém čtení a dá se o něm hlasovat , protože je to , řekl bych , v zásadě jednoduchá debata . ps2013-056-05-001-008.u16.p1.s4
Samozřejmě já osobně s tím návrhem nemám problém , protože člověk na dlouhodobé nemocenské má vlastně dvě negativní věci současně - za prvé samotná dlouhodobá nemoc a druhá věc je finanční ohodnocení , které pobírá v době dlouhodobé nemocenské . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s1
Současně bychom se ale měli bavit o možnostech , aby vznikla možnost komerčně se připojistit na dobu nemocenské , protože ten návrh vlastně pomáhá těm , kteří mají v zásadě střední nebo nižší příjmy díky tomu , že je to limitováno shora , výše nemocenské . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s2
Takže u zaměstnanců , ale i živnostníků , kteří mají vyšší střední příjmy , je ten propad mimořádně vysoký , a to i po případném schválení tohoto pozměňovacího návrhu . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s3
A možná bychom mohli obecně zvolit princip platby na nemocenské jako dobrovolný , ať si to každý zváží , a případně pokud budou na trhu produkty - dobrovolnost není nic špatného . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s4
To si myslím , že pokud to bude volba konkrétního člověka , je to věc , kterou bychom mohli podpořit , protože to je jeho zodpovědnost . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s5
Zrovna minulý týden jsem četl analýzu o tom , jak nečerpají nemocenskou drobní podnikatelé a živnostníci . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s6
Proč asi ? ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s7
To jsou ti , kteří chodí pořád do práce a kteří si ten výpadek příjmů prostě nemohou dovolit . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s8
A není to jenom z finančních důvodů . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s9
Nemohou si dovolit vlastně opustit živnost , protože za ně tu práci nikdo neudělá , a na to moc nemyslíme . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s10
Maximálně co pro ně tato vláda má , tak zpřísnění podmínek , zvýšení byrokracie , všetci kradnú a plaťte si víc . ps2013-056-05-001-008.u16.p2.s11
To je jediná pomoc , kterou nabízí tato vláda drobným podnikatelům a živnostníkům . ps2013-056-05-001-008.u16.p3.s1
Mnohem kritičtější komentář si zaslouží návrh pana poslance , pana hejtmana a pana předsedy správní rady VZP . ps2013-056-05-001-008.u16.p3.s2
Spolu jsme v nějaké pracovní skupině , která se má zabývat elektronizací veřejné správy , a myslím si , že zrovna tento návrh je přesně ukázka toho , co v té skupině kritizujeme a jak se postupovat nemá . ps2013-056-05-001-008.u16.p3.s3
Podívejte se na ten pozměňovací návrh . ps2013-056-05-001-008.u16.p3.s4
Je poměrně robustní , není provázaný s ničím ostatním , nebylo k tomu provedeno standardní výběrové řízení , zavádíme tady yettiho - jednotný informační systém MPSV . ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s1
Paní ministryně , už něco takového je dneska ? ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s2
Já myslím , že není . ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s3
Paní ministryně nebyla schopna za 3 , 5 roku vysoutěžit jediný systém , přestože v průběhu let měla x tiskových konferencí , jak je všechno špatně , jak ona to prosoutěží , vysoutěží . ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s4
Realita je úplně opačná ! ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s5
Jediné , co chce , stáhnout zakázky ze sociální správy na Ministerstvo práce a sociálních věcí a tímto návrhem se tomu otevírají dveře . ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s6
Kdo je zodpovědný za tuto agendu ? ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s7
Ministerstvo práce , nebo Česká správa sociálního zabezpečení ? ps2013-056-05-001-008.u16.p4.s8
Odpověď je jasná .