|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-24 ps2013-055-04-005-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 874/ - druhé čtení

Date2017-02-24
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055135.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 455 • previousnext

ps2013-055-04-005-017.u1.p1.s1 17.
ps2013-055-04-005-017.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 874/ - druhé čtení
ps2013-055-04-005-017.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík.
ps2013-055-04-005-017.u1.p2.s2 Pane ministře, prosím, máte slovo.
ps2013-055-04-005-017.u1.p2.s3 A prosím také zpravodaje pana poslance Havíře, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-055-04-005-017.u1.p2.s4 Prosím, pane ministře.
ps2013-055-04-005-017.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych nyní uvedl projednávaný vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o specifických zdravotních službách a některé další zákony.
ps2013-055-04-005-017.u2.p1.s2 K přípravě novely zákony o specifických zdravotních službách bylo přistoupeno zejména na základě poznatků získaných z praxe při jeho více než tříleté aplikaci.
ps2013-055-04-005-017.u2.p1.s3 Při tomto zpracování byly rovněž zohledněny závěry projektu, který se jmenoval Spolupráce zaměstnavatelů a zaměstnanců v oblasti aplikace nové právní úpravy pracovnělékařských služeb, které byly přijaty na 120. plenární schůzi Rady hospodářské a sociální dohody 27. července 2015.
ps2013-055-04-005-017.u2.p2.s1 Navrhované stěžejní úpravy spočívají zejména v úpravě posudkové péče včetně pracovnělékařských služeb a posuzování a uznávání nemocí z povolání, a to se zohledněním relevantních závěrů již zmíněného projektu.
ps2013-055-04-005-017.u2.p2.s2 Navrhované změny posudkové péče a pracovnělékařských služeb přispějí ke zjednodušení postupu při vydávání lékařských posudků, snižování administrativní a ekonomické zátěže pro posuzované osoby, zaměstnance, osoby ucházející se o zaměstnání a zaměstnavatele, stejně jako i pro poskytovatele zdravotních služeb.
ps2013-055-04-005-017.u2.p3.s1 Další z věcného hlediska podstatné změny spočívají v úpravě kastrací a genetických vyšetření.
ps2013-055-04-005-017.u2.p3.s2 Kastraci bude možné za zákonem stanovených podmínek provést dotčené osobě již ve věku 21 let, zároveň se umožňuje podstoupit kastraci ve zvláště odůvodněných případech také pacientovi, který ještě násilně motivovaný sexuální trestný čin nespáchal.
ps2013-055-04-005-017.u2.p4.s1 V navrhovaných úpravách genetických vyšetření se odráží vývoj, ke kterému v posledních letech v oblasti klinické genetiky došlo.
ps2013-055-04-005-017.u2.p4.s2 Na základě upřesnění zákonné úpravy podmínek provádění genetických vyšetření nebude v praxi docházet k neindikovaným genetickým laboratorním vyšetřením a poskytovatelé, kteří nově získali oprávnění k poskytování zdravotních služeb v příslušném oboru, budou moci provádět genetická laboratorní vyšetření za zákonem nově definovaných podmínek a získat tak podmínky a podklady pro udělení akreditace.
ps2013-055-04-005-017.u2.p5.s1 Dílčí úpravy jsou dále provedeny v ustanoveních zákona, která vymezují sterilizace, lékařské ozáření a ochranné léčení.
ps2013-055-04-005-017.u2.p5.s2 Dotčená ustanovení zákona se upřesňují v návaznosti na občanský zákoník.
ps2013-055-04-005-017.u2.p5.s3 Rovněž se upřesňují odbornosti zdravotnických pracovníků způsobilých příslušné zdravotní výkony provádět.
ps2013-055-04-005-017.u2.p5.s4 V případě lékařského ozáření se provádí implementace některých článků směrnice Rady EU 2013/59/Euratom, kterou v převážné části transponuje nový atomový zákon.
ps2013-055-04-005-017.u2.p5.s5 Dále dochází k upřesnění některých ustanovení zákona za účelem odstranění aplikačních nejasností.
ps2013-055-04-005-017.u2.p5.s6 Navrhovaná změna bude přínosem zejména pro pacienty, kteří nebudou nadměrně vystaveni lékařskému ozáření.
ps2013-055-04-005-017.u2.p6.s1 Na základě úpravy ustanovení o ochranném léčení bude umožněno vykonávat ústavní ochranné léčení během výkonu trestu odnětí svobody formou stacionární péče.
ps2013-055-04-005-017.u2.p6.s2 Dále bude poskytovatelům zdravotní péče, kteří zajišťují ochranné léčení, uloženo hlásit Policii České republiky to, že pacient nenastoupil k výkonu ochranného léčení, to, že se pacient v rozporu s podmínkami nařízeného ochranného ústavního léčení vzdálil ze zdravotnického zařízení, a to, že se pacient v případě ambulantního ochranného léčení nedostavuje k lékařským prohlídkám ve stanoveném termínu.
ps2013-055-04-005-017.u2.p6.s3 K této úpravě bylo přistoupeno ve snaze snížit rizika ohrožení společnosti nebezpečnými pacienty, protože je jedině v možnostech a kompetenci Policie České republiky zabezpečit uprchlého pacienta, popřípadě zahájit trestní řízení pro trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí.
ps2013-055-04-005-017.u2.p7.s1 V návaznosti na zmíněné změny zákona o specifických zdravotních službách, popřípadě v souvislosti s nimi, se též provádí dílčí novela zákona o ochraně veřejného zdraví, a to v návaznosti na pracovnělékařské služby, zejména zákoníku práce, tedy změna zákoníku práce k upřesnění vstupních lékařských prohlídek a posuzování zdravotní způsobilosti k noční práci a dále změna zákona o správních poplatcích a zákona o sociálně-právní ochraně dětí.
ps2013-055-04-005-017.u2.p8.s1 Rád konstatuji, že vládní návrh zákona byl projednán garančním výborem pro zdravotnictví, který doporučil návrh zákona schválit.
ps2013-055-04-005-017.u2.p9.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, děkuji za pozornost a doufám, že vládní návrh zákona, který znamená praxí žádané upřesnění poskytování zdravotních služeb v oblastechi upravovaných zákonem o specifických zdravotních službách, upřesníte.
ps2013-055-04-005-017.u2.p9.s2 Děkuji.
ps2013-055-04-005-017.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-055-04-005-017.u3.p1.s2 My jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.
ps2013-055-04-005-017.u3.p1.s3 Usnesení výboru bylo doručeno jako tisk 874/1 a prosím pana zpravodaje příslušného výboru pana poslance Havíře, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy.
ps2013-055-04-005-017.u3.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-055-04-005-017.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-055-04-005-017.u4.p1.s2 Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, výbor pro zdravotnictví se sněmovním tiskem 874, kterým je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, zabýval na své 40. schůzi dne 21. září 2016.
ps2013-055-04-005-017.u4.p1.s3 V rámci tohoto projednání přijal následující usnesení.
ps2013-055-04-005-017.u4.p1.s4 Po úvodním slovu dr. Radka Policara, náměstka ministra zdravotnictví pro legislativu a právo, a zpravodajské zprávě poslance dr. Pavla Antonína výbor pro zdravotnictví v bodě prvém doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 874.
ps2013-055-04-005-017.u4.p1.s5 V bodě dva zmocňuje zpravodaje výboru poslance dr. Pavla Antonína, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2013-055-04-005-017.u4.p2.s1 Tolik k usnesení a v podrobné debatě se potom přihlásím k některým pozměňovacím návrhům.
ps2013-055-04-005-017.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-055-04-005-017.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-055-04-005-017.u5.p1.s3 Zeptám se pana ministra vnitra, jestli se hlásí s faktickou poznámkou.
ps2013-055-04-005-017.u5.p1.s4 To byl omyl.
ps2013-055-04-005-017.u5.p1.s5 Prosím prvního přihlášeného a tím je pan poslanec Vyzula.
ps2013-055-04-005-017.u5.p1.s6 Připraví se pan poslanec Farský.
ps2013-055-04-005-017.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-055-04-005-017.u6.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych využil druhého čtení k tomu, abych vám nabídl dvě témata k další debatě, event. debatě v této části, ke kterým bych se rád potom přihlásil v podrobné rozpravě k pozměňovacím návrhům.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s1 První téma se týká pozměňovacího návrhu k části tisku 874 obsahující novelu zákona o ochraně veřejného zdraví.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s2 Jedná se o stručný návrh, který s sebou přináší několik zásadních, ale hlavně pozitivních změn.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s3 Novela zákona o ochraně veřejného zdraví se navrhuje doplnit o transpozici směrnice Rady o jakosti pitné vody určené k lidské potřebě, jež musí být transponována do 27. října tohoto roku.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s4 To by při řádném legislativním procesu nebylo možné stihnout.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s5 Co je ale důležitější než pouhé splnění transpozičního termínu, tedy plnění často nepopulárního tzv. bruselského požadavku, je fakt, že v tomto případě se jedná o změny v této oblasti jednoznačně pozitivní pro naše obyvatele.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s6 Cílem návrhu totiž je trvale zajistit výrobu bezpečné pitné vody a eliminovat či zásadně snížit rizika ohrožení zdraví obyvatel zásobovaných pitnou vodou.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s7 Provozovatelé vodovodů budou muset zpracovat monitorovací programy k zajištění jakosti pitné vody a průběžně posuzovat, vyhodnocovat a odstraňovat vznikající rizika.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s8 Navíc vzhledem k tomu, že se monitorovací programy sjednocují, dojde ke snížení nákladů na monitorování jakosti pitné vody oproti současnému stavu.
ps2013-055-04-005-017.u6.p2.s9 Tedy podtrhuji, nebude nijak zvýšená zátěž pro provozovatele vodovodu pro veřejnou potřebu.
ps2013-055-04-005-017.u6.p3.s1 Dále v rámci posuzování rizik, která společně s monitorovacími programy budou součástí provozních řádů provozovatelů vodovodu pro veřejnou potřebu, které bude schvalovat orgán veřejného zdraví, dojde k racionalizaci a zefektivnění systému kontrol jakosti pitné vody.
ps2013-055-04-005-017.u6.p3.s2 Výsledkem tedy bude větší zabezpečení kvality pitné vody v rámci vodovodní infrastruktury, tím i ochrany zdraví našich obyvatel.
ps2013-055-04-005-017.u6.p3.s3 A nadto tohoto cíle bude dosaženo tak, že není zavdáván žádný důvod vedoucí ke zvýšení nákladů provozovatelů vodovodů, a tím ani ke zvýšení ceny pitné vody.
ps2013-055-04-005-017.u6.p3.s4 To by byla první část.
ps2013-055-04-005-017.u6.p4.s1 A ještě bych otevřel debatu k druhé oblasti, která je velmi jednoduchá.
ps2013-055-04-005-017.u6.p4.s2 Vzhledem k tomu, že došlo na Ministerstvu zdravotnictví na základě § 5 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů...
ps2013-055-04-005-017.u6.p4.s3 vydalo Ministerstvo zdravotnictví České republiky opatření o zrušení organizační složky státu, kterým se ruší organizační složka státu, tzv. Koordinační středisko pro resortní zdravotnické informační systémy.
ps2013-055-04-005-017.u6.p4.s4 Tuto změnu je potřebné promítnout též do transplantačního zákona, který v současné době zakládá KSRZIS kompetenci k výkonu některých činností.
ps2013-055-04-005-017.u6.p4.s5 Všechny činnosti KSRZIS vymezené transplantačním zákonem bude vykonávat tím pádem ÚZIS, tj.
ps2013-055-04-005-017.u6.p4.s6 Ústav zdravotnických informací a statistiky, který je podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů, správcem Národního zdravotnického informačního systému.
ps2013-055-04-005-017.u6.p4.s7 Proto je nutné v dotčených ustanoveních transplantačního zákona KSRZIS nahradit ÚZIS.
ps2013-055-04-005-017.u6.p5.s1 To je všechno.
ps2013-055-04-005-017.u6.p5.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-055-04-005-017.u7.p1.s1 Prosím pana poslance Farského a připraví se paní poslankyně Chalánková.
ps2013-055-04-005-017.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych rád obrátil vaši pozornost k pozměňovacím návrhům, které jsem k tomuto tisku přiložil.
ps2013-055-04-005-017.u8.p1.s2 Jsou to pozměňovací návrhy, o kterých jsme se tady historicky i bavili, ale které bohužel dosud nenašly naplnění.
ps2013-055-04-005-017.u8.p1.s3 Jeden je dokonce příslibem Ministerstva zdravotnictví, ale protože do voleb by jinak nebylo možné ho stihnout, tak jsem si dovolil tu úpravu navrhnout sám.
ps2013-055-04-005-017.u8.p1.s4 Týká se to odpovědnosti státu za negativní důsledky očkování.
ps2013-055-04-005-017.u8.p1.s5 Je to slib, který od vlády leží dlouhodobě.
ps2013-055-04-005-017.u8.p2.s1 Všichni připouštějí, že očkování být povinné.
ps2013-055-04-005-017.u8.p2.s2 Je to v pořádku, ale zároveň vůbec nedává smysl, že pokud dojde k nějakým negativním důsledkům, tak postižení jsou ve velice složité situaci.
ps2013-055-04-005-017.u8.p2.s3 Představte si situaci těch rodin, těch případů je více než 600 ročně, kdy se stane to, že jejich dítě nějakou hodně, hodně, negativní reakci, a očekává se od nich, že ponese tato rodina důkazní břemeno v tom, že bude dokládat, že chybu udělal lékař, nebo je problém ve vakcíně, nebo je problém někde jinde.
ps2013-055-04-005-017.u8.p2.s4 Zpravidla to končí tak, že se vyviní, protože ten důkaz je velice složité podat, a také postavení těchto postižených je samozřejmě v tu chvíli složité.
ps2013-055-04-005-017.u8.p2.s5 Asi si každý rodič dokáže představit, že v tu chvíli primárně řeší zdraví svého dítěte a problémy vyvolané a s tím spojené než to, kdo nese za to odpovědnost a jakou bude mít kde náhradu.
ps2013-055-04-005-017.u8.p2.s6 A je to věc, která není v právním řádu evropských zemí ničím zvláštním.
ps2013-055-04-005-017.u8.p2.s7 Dokonce i ve státech, kde očkování je pouze na dobrovolné bázi, i tam stát přebírá odpovědnost za negativní důsledky očkování, a to proto, že tím také chce dát najevo, že plošné očkování je pro společnost přínosné, a chce, aby všichni byli očkováni.
ps2013-055-04-005-017.u8.p2.s8 A pokud se negativní důsledky objeví, tak je připraven s nimi pomoct a nějakým způsobem pomoct s vyrovnáním těm, na které negativní důsledky dopadly.
ps2013-055-04-005-017.u8.p3.s1 Navrhuji tedy to, co bylo několikrát přislíbeno na plénu Sněmovny v rámci interpelací, nebo loni v červenci, nebo konci června, začátkem července, na pracovní skupině pro očkování, kde bylo řečeno, že bude ještě do konce roku 2016 předložen návrh toho, že stát bude přebírat odpovědnost za negativní důsledky očkování.
ps2013-055-04-005-017.u8.p3.s2 Je konec února, doteď se tak nestalo.
ps2013-055-04-005-017.u8.p4.s1 A , byť jsem žádal odpovědné úřady, aby mně předložily, alespoň v jaké verzi mají zrovna legislativní formu zpracovanou, tak jsem byl odmítnut, a nezbylo mi tedy než se vrátit k návrhu, který tady zazněl před dvěma lety, mírně ho upravit a ten sem předložit.
ps2013-055-04-005-017.u8.p4.s2 To je tedy pozměňovací návrh, který říká, že pokud je způsobena nikoliv zanedbatelná újma, tak stát nese objektivní odpovědnost.
ps2013-055-04-005-017.u8.p4.s3 To znamená, že důkazní povinnost nebude na tom poškozeném, příp. jeho zákonných zástupcích, aby dokazovali, kde je příčinná souvislost, ale stát ponese objektivní odpovědnost, dokud se nezbaví odpovědnosti tím, že dokáže, že ten důsledek je z nějakého jiného důvodu.
ps2013-055-04-005-017.u8.p5.s1 si myslím, že to v každém slušném demokratickém právním řádu svoji pozici.
ps2013-055-04-005-017.u8.p5.s2 Je to opodstatněné.
ps2013-055-04-005-017.u8.p5.s3 Dokonce se domnívám, že to může zvýšit i důvěru v samotné očkování, když stát převezme na sebe tuto odpovědnost, a že je to takový totalitní relikt v našem právním řádu, který říká - občane, konej, musíš, a pokud to, že musíš, nějakým způsobem poškodí, tak se starej.
ps2013-055-04-005-017.u8.p5.s4 si myslím, že v tomhle případě nemůže stát opět vystupovat jako ten nadřazený, ten diktující, ten, který jenom ukládá povinnosti, ale přitom k žádné odpovědnosti se nehlásí.
ps2013-055-04-005-017.u8.p6.s1 To je první pozměňovací návrh, který, pevně věřím, projde i vzhledem k minulým příslibům, které v této věci byly, a protože doufám, že pro to, že nebyl dodnes předložen, není žádný jiný důvod, než že to zatím ministerstvo nestihlo.
ps2013-055-04-005-017.u8.p6.s2 Tak s touto pomocí doufám, že se toto řešení urychlí a tento dluh, který vláda před sebou tlačí, bude napraven.
ps2013-055-04-005-017.u8.p7.s1 Další dva pozměňovací návrhy, 5859 a 5860, ke kterým se ještě přihlásím v podrobné rozpravě, se týkají zdravotních potvrzení.
ps2013-055-04-005-017.u8.p7.s2 Opět jde o slib, který zazněl při projednávání novely zákona č. 258/2000 Sb., kdy to byl tisk 270.
ps2013-055-04-005-017.u8.p7.s3 Byly opakovány v jednotlivých interpelacích a opět je to nenaplněný slib vlády.
ps2013-055-04-005-017.u8.p7.s4 A protože není jiný způsob, jak se to do konce volebního období zvládnout, tak jako opoziční poslanec tady podávám ruku vládě a snažím se ji vytáhnout z pozice, kdy by snad mohla být nazvána tím, kdo dává plané sliby.
ps2013-055-04-005-017.u8.p8.s1 Je to varianta řešení, 5859 a 5860, když bude přijat jeden z nich, druhý se stává nehlasovatelným.
ps2013-055-04-005-017.u8.p8.s2 Jeden je širší, jeden je užší.
ps2013-055-04-005-017.u8.p8.s3 Ale říká, že tzv. posudky o zdravotní způsobilosti nebudou mít platnost jenom jeden rok, ale budou mít platnost dvouletou.

Text viewDownload CoNNL-U