ps2013-050-06-002-001.u1.p1.s1
| 1. |
ps2013-050-06-002-001.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 /sněmovní tisk [921](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=921&O=7)/ - prvé čtení |
ps2013-050-06-002-001.u1.p2.s1
| Z pověření vlády návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. |
ps2013-050-06-002-001.u1.p2.s2
| Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p1.s2
| Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám uvedl návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017, který byl vládou schválen dne 21. září 2016 a projednán rozpočtovým výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu dne 12. října 2016. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s1
| Základní údaje předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2017 jsou předkládány v této podobě: příjmy státního rozpočtu 1249,3 mld. korun, výdaje státního rozpočtu 1309,3 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s2
| Saldo státního rozpočtu minus 60 mld., což je o 10 mld. korun méně, než činí schválený deficit pro rok 2016. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s3
| V roce 2017 se očekává saldo hospodaření v sektoru vládních institucí v metodice ESA 2010 ve výši do minus 0,5 % HDP. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s4
| Ani v letech 2018 a 2019 by neměl deficit sektoru vládních institucí překročit 0,5 % HDP, a to s ohledem na vládní opatření na vývoj národního hospodářství. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s5
| Fiskální politika této vlády by měla být stabilizačním prvkem ekonomického vývoje. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s6
| Proto je návrh státního rozpočtu pro rok 2017 sestaven tak, aby byl strukturální deficit sektoru vládních institucí plně v souladu se střednědobým rozpočtovým cílem pro Českou republiku. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s7
| Tím je strukturální deficit ve výši 1 % HDP, který zaručuje, že ani při běžné hloubce hospodářské recese, kterou ovšem neočekáváme, nebude překročena hodnota maastrichtského konvergenčního kritéria a kritéria Paktu o stabilitě a růstu pro celkový deficit vládního sektoru. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s8
| Plnění střednědobého rozpočtového cíle považuji za základní předpoklad pro obezřetnou fiskální politiku, která zaručuje potenciální makroekonomickou stabilizační roli. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s9
| A je nutné zdůraznit, že tato vláda splnila střednědobý rozpočtový cíl v každém roce svého vládnutí, na rozdíl od vlád předchozích. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p3.s1
| Dovolte mi také zdůraznit, že srovnávání konkrétních hodnot strukturálního salda mezi aktuálním rokem a rozpočtovým rokem je poměrně zavádějící. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p3.s2
| Odhad aktuálního roku vychází z očekávání na základě skutečnosti za devět měsíců, zatímco údaje o roce 2017 jsou postaveny na navrženém rozpočtu se schváleným schodkem 60 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p3.s3
| Je nutné zdůraznit, že rozpočet je koncipován jako nepřekročitelný plán, a jsem přesvědčen, že jeho aktuální plnění bude lepší, stejně jako tomu bylo v roce loňském a bude v roce letošním, jak ostatně potvrzují aktuální data. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p4.s1
| V roce 2017 také očekáváme relativní stabilizaci podílu státního dluhu na HDP maximálně na úrovni konce roku 2016, to je 35,5 %, což bude i nadále přispívat k pozitivnímu vnímání České republiky ze strany investorů, a tím k úsporám úrokových výdajů na obsluhu státního dluhu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p4.s2
| Očekávaná stabilizace státního dluhu v roce 2017 se projeví pozitivním způsobem společně s přebytkovým hospodařením územně samosprávných celků, tak ve stabilizaci vývoje dluhu veřejných rozpočtů. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p4.s3
| Střednědobý výdajový rámec státního rozpočtu a státních fondů na rok 2017, který byl nově stanoven v Poslanecké sněmovně Parlamentu dne 8. září 2016, ze kterého se vycházelo při sestavování návrhu státního rozpočtu na rok 2017, je dodržen. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s1
| Nyní mi dovolte, abych vás seznámil se základními makroekonomickými charakteristikami návrhu státního rozpočtu na příští rok. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s2
| Makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2017 byl sestaven na základě dat a informací známých do poloviny srpna tohoto roku. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s3
| České ekonomice se daří velmi dobře, její výkonnost pokračovala během prvního pololetí letošního roku v růstu především vlivem spotřeby a zahraničního obchodu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s4
| Další udržení a intenzita růstu budou záviset jak na vnitřních, tak i vnějších faktorech. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s5
| Vně naší ekonomiky záleží především na stabilitě a ekonomickém vývoji obchodních partnerů. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s6
| Na domácím poli to znamená přiměřené hospodářské politiky, které respektují pozici ekonomiky v hospodářském cyklu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s1
| Světová ekonomika pokračuje ve slušném růstu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s2
| I nadále platí, že by rozvíjející se ekonomiky měly vykazovat vyšší tempa růstu než ekonomiky vyspělé. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s3
| V rámci této skupiny zemí by růst mělo táhnout zejména hospodářství Spojených států, nejpomaleji naopak porostou eurozóna a Japonsko. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s4
| Čínská ekonomika pozvolna zpomaluje za postupné přeměny struktury hospodářství od komoditně náročných velkovýrob směrem ke službám a znalostně náročnějším odvětvím. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s5
| Vývoj v Číně a nadměrná produkce energetických komodit měly za následek výrazný pokles cen ropy, vrcholící počátkem tohoto roku. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s6
| V průběhu roku 2016 se však tyto faktory začínají vyčerpávat a cena ropy Brent se v současnosti obchoduje lehce pod 50 dolarů za barel. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s1
| Hospodářský růst v eurozóně zůstává pozvolný. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s2
| Ve vývoji jednotlivých zemí přetrvává značná diferencovanost. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s3
| V horizontu makroekonomického rámce by se nicméně tempa růstu měla sbližovat. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s4
| V řadě států hospodářský růst stále brzdí strukturální problémy na trhu práce, ztráta konkurenceschopnosti, nízké tempo růstu investic či vysoká zadluženost vládního a soukromého sektoru. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s5
| Příznivě však na ekonomický růst působí oslabené euro a nízké ceny energií. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s6
| Rizikem pro výkon evropského hospodářství je odchod Velké Británie z Evropské unie. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s1
| Růst české ekonomiky v roce 2016 zpomalí vlivem odeznění jednorázových faktorů v podobě zesílené investiční aktivity v důsledku končící finanční perspektivy 2007 až 2013 a postupného vyčerpávání meziročních efektů poklesu ceny ropy. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s2
| Růst reálného HDP by měl tak činit 2,2 %. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s3
| Hlavním tahounem růstu by měly být výdaje na konečnou spotřebu a saldo zahraničního obchodu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s4
| Rok 2017, očekáváme obnovení růstu investiční aktivity, pokračující růst spotřeby a mírně kladný příspěvek zahraničního obchodu k tempu HDP. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s5
| Růst reálné HDP by tak měl dosáhnout 2,4 %. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s1
| Rok 2016 je pod vlivem meziročního poklesu ceny ropy i řady neropných surovin. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s2
| Vliv administrativních opatření na inflaci bude téměř neutrální. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s3
| Průměrná míra inflace by proto měla dosáhnout 0,5 %. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s4
| V roce 2017 by proinflačně měly působit domácí poptávka, vyšší ceny ropy a předpokládám i nadprůměrné využití výrobních kapacit. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s5
| Vliv regulovaných cen bude neutrální. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s6
| Proti zvýšení spotřebních daní na tabákové výrobky půjde snížení DPH v oblasti stravování v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s7
| Průměrná míra inflace by měla vzrůst k 1,2 %. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s1
| Spolu s růstem ekonomiky očekáváme také další zlepšování na trhu práce. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s2
| V zaměstnanosti v souvislosti s hospodářským růstem očekáváme v roce 2016 nárůst o 1,6 %, přičemž lze již pozorovat zřetelný nedostatek pracovních sil. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s3
| V důsledku toho by zaměstnanost v roce 2017 měla téměř stagnovat. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s4
| V oblasti nezaměstnanosti předpokládáme rovněž pozitivní vývoj. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s5
| V ročním průměru by za rok 2016 měla dosáhnout 4,1 % a dále klesnout v roce 2017 na 4 %, což je v mezinárodním kontextu jedna z nejnižších hodnot. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s6
| Pomalejší zlepšení na trhu práce v roce 2017 souvisí s pozicí ekonomiky v hospodářském cyklu a s narůstajícím kvalifikačním a regionálním nesouladem mezi nabídkou a poptávkou po práci, což lze dokumentovat narůstajícím počtem neobsazených pracovních míst. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p11.s1
| Vývoj běžného účtu platební bilance pro českou ekonomiku nepředstavuje žádná rizika. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p11.s2
| Zde očekáváme růst jak exportních trhů, tak exportní výkonnosti. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p11.s3
| Z toho důvodu předpokládáme v roce 2016 i 2017 přebytek salda běžného účtu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p12.s1
| Ministerstvo financí nepřetržitě sleduje prognózy a názory institucí převážně ze soukromé sféry a mezinárodních institucí, které se zabývají makroekonomickou analýzou a prognózou. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p12.s2
| Na základě porovnání s těmito nezávislými prognózami lze konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2017 je velmi blízký konsenzuální makroekonomické předpovědi vycházející z názoru těchto institucí. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p12.s3
| V souvislosti se směrnicí 2011/85/EU, o požadavcích na rozpočtovou dokumentaci, byla červencová makroekonomická predikce Ministerstva financí České republiky, a tím i makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2017 hodnocena nezávislými makroekonomickými odborníky. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p12.s4
| Na škále konzervativní - realistická - optimistická bylo celkové hodnocení realistická. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s1
| Nyní bych vás rád podrobněji seznámil s některými tituly příjmové stránky státního rozpočtu v návrhu na rok 2017. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s2
| Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 675 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s3
| Daňové příjmy na rok 2017 oproti rozpočtu roku 2016 rostou o 45,3 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s4
| Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy z veřejných rozpočtů, činí 19,5 %. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s5
| Složená daňová kvóta činí 34,3 % HDP. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s1
| V daňových příjmech je zahrnuto: Kontrolní hlášení, dopad plus 8,2 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s2
| Elektronická evidence tržeb, dopad plus 3 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s3
| Snížení sazby DPH pro segment služeb v oblasti restaurací a pohostinství na 15 % místo současných 21 %. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s4
| Vliv EET s dopadem minus 2,8 mld. korun pro státní rozpočet. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s5
| Zavedení tříletého programu zvyšování sazeb spotřební daně z tabákových výrobků s dopadem plus 4,4 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s6
| Úprava povinného vzniku revalvačních fondů ve finančním sektoru s dopadem minus 0,4 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s7
| Zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě od roku 2017 s dopadem minus 0,9 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s8
| Zavedení nové daně z hazardu, která nahradí stávající odvod z loterií, celkové inkaso se předpokládá ve výši 4,2 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s1
| S účinnosti od 1. ledna 2017 se ruší 30procentní podíl obcí na dani z příjmu fyzických osob z přiznání a navyšuje se podíl obcí na DPH na 21,4 %. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s2
| Záporný dopad do státního rozpočtu činí 2,1 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s3
| Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 447,8 mld. korun a představují meziroční nárůst proti schválenému inkasu v letošním roce o 25,8 mld. korun, to je o 6,1 %. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s4
| Příjmy z rozpočtu EU a finančních mechanismů jsou do rozpočtu zapojeny částkou 98 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s5
| Jedná se zejména o příjmy ze strukturálních fondů EU a Fondu soudržnosti na realizaci společných programů Evropské unie a České republiky a příjmy určené na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s6
| V porovnání s letošním rokem došlo k nárůstu o 3,5 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p16.s1
| V návrhu rozpočtu na rok 2017 jsou rozpočtované příjmy od státních podniků v rozsahu přes 3 mld. korun, zejména Lesy České republiky, Budějovický Budvar a příjmy z privatizačního účtu ve výši 14 540 000 000 korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p17.s1
| Nyní mi dovolte vás podrobněji seznámit s výdaji státního rozpočtu na rok 2017. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p17.s2
| Celkové výdaje jsou pro rok 2017 navrženy ve výši 1 309,3 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p17.s3
| Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní výdaje státního rozpočtu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p17.s4
| Pro rok 2017 jsou rozpočtované ve výši 725,3 mld. korun a tvoří 55,4 % celkových výdajů státního rozpočtu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p18.s1
| Mezi nejdůležitější mandatorní výdaje patří sociální mandatorní výdaje, jejichž limity jsou následující: výdaje na důchody se rozpočtují ve výši 416,5 mld. korun meziročním růstem o 4 % v porovnání s očekávanou skutečností roku 2016. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p18.s2
| Důchody budou k 1. lednu 2017 valorizovány o maximální možnou výši, tj. o 2,7 %, což v absolutním vyjádření představuje zvýšení průměrného starobního důchodu o 308 korun měsíčně. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s1
| Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s2
| Očekávaná skutečnost pro rok 2016 je 26,6 mld. korun, pro rok 2017 se navrhují výdaje v částce 27,5 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s3
| Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou rozpočtovány prostředky o objemu 66,4 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s4
| Měsíční platba za státní pojištěnce do systému veřejného zdravotního pojištění bude činit 920 korun na osobu a měsíc. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s5
| Výdaje na neinvestiční nedávkové transfery se rozpočtují ve výši 14,3 mld. korun. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s6
| Výdaje na příspěvek na péči byly valorizovány o 10 % a měly by dosáhnout 23,8 mld. korun, to je o 2 mld. korun víc než v roce 2016. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p20.s1
| Nyní bych se chtěl zmínit o některých dalších zásadních výdajových oblastech státního rozpočtu. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p21.s1
| Platová oblast. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p21.s2
| Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích jsou pro rok 2017 rozpočtované ve výši objemu 162 mld. korun bez příslušenství, což představuje zvýšení o 12,9 mld. korun oproti roku 2016. |
ps2013-050-06-002-001.u2.p21.s3
| Rozpočet dále obsahuje zvýšení platů pedagogických pracovníků v regionálním školství o 8 %, tarifní tabulky o 6 % a nepedagogických pracovníků o 5 %. |