ps2013-050-02-001-166.u1.p1.s1
| 166. |
ps2013-050-02-001-166.u1.p1.s2
| Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk [411](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=411&O=7)/ - třetí čtení |
ps2013-050-02-001-166.u1.p2.s1
| Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujal své místo místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru, to je rozpočtový výbor, pan poslanec Václav Votava. |
ps2013-050-02-001-166.u1.p2.s2
| Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku [411](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=411&O=7)/6, který vám byl doručen 9. září. |
ps2013-050-02-001-166.u1.p2.s3
| Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk [411](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=411&O=7)/7. |
ps2013-050-02-001-166.u1.p3.s1
| Nyní se táži navrhovatele pana místopředsedy vlády a ministra financí, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. |
ps2013-050-02-001-166.u1.p3.s2
| Pane ministře? |
ps2013-050-02-001-166.u1.p3.s3
| Ano, máte zájem. |
ps2013-050-02-001-166.u1.p4.s1
| Nemohu dát panu místopředsedovi vlády ještě slovo, protože je tady nesmírný hluk. |
ps2013-050-02-001-166.u1.p4.s2
| Žádám kolegy a kolegyně, kteří chtějí diskutovat něco jiného, než je tisk [411](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=411&O=7), aby tak činili v předsálí. |
ps2013-050-02-001-166.u1.p5.s1
| Prosím, pane místopředsedo vlády, máte slovo. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p1.s1
| Dobrý den, děkuji za slovo. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p1.s2
| Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, opět projednáváme balíček předpisů týkající se rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p1.s3
| To znamená návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti a v návaznosti na něj návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a změnový zákon. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p1.s4
| Jak víte, jedná se o právní předpisy zastřešující národní rozpočtový rámec, ve kterém jsou definovány jeho hlavní principy a zásady. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p2.s1
| Předkládané právní normy jsou koncipované jako předpisy definující dlouhodobé směřování veřejných financí v České republice. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p2.s2
| Zároveň však poskytují dostatečnou flexibilitu pro realizaci odpovědné hospodářské politiky vlády. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p2.s3
| Návrh je také součástí transpozice směrnice Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států do vnitrostátního právního řádu, která měla proběhnout již koncem roku 2013. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p3.s1
| Hlavním cílem úpravy je dosáhnout zdravých a dlouhodobě udržitelných veřejných financí České republiky, které poskytnou dostatečný prostor pro rozhodování při realizaci rozpočtové a fiskální politiky a zajistí respektování mezinárodních závazků, a to i v případě běžných výkyvů hospodářského cyklu. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p3.s2
| Návrhy by měly posílit také transparentnost a efektivnost veřejných financí. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p4.s1
| Těžiště navrhované úpravy pak spočívá v zavedení nových číselných fiskálních pravidel, která jsou ve svém základě zakotvena na úrovni ústavního zákona. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p4.s2
| Návrh ústavního zákona pak také na ústavní úrovni zavazuje veřejné instituce k tomu, aby při výkonu své činnosti dodržovaly pravidla transparentnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektivnosti nakládání s veřejnými financemi. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p4.s3
| Specifické pravidlo je navrhováno pro jednotlivé územní samosprávní celky, které v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí budou hospodařit tak, aby výše jejich individuálních celkových dluhů nepřekročila mez definovanou zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p5.s1
| Pro případ nedostatečné účinnosti uvedených pravidel, která se promítne v nárůstu zadluženosti sektoru veřejných institucí, je navrženo pravidlo regulující úroveň podílu dluhu tohoto sektoru na HDP. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p5.s2
| Návrhem ústavního zákona je zavedena hranice 55 % HDP, při jejímž dosažení se v sektoru veřejných institucí uplatní opatření vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p5.s3
| Stejně jako u předchozích číselných fiskálních pravidel je konkrétní podoba pravidla definovaná zejména návrhem zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p6.s1
| Ústavním zákonem je dále navrženo zřídit Národní rozpočtovou radu, která bude působit jako nezávislý odborný orgán v oblasti fiskální a rozpočtové politiky, bude sledovat vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí a zejména pak dodržování ústavním zákonem zavedených pravidel, která také bude hodnotit. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p7.s1
| Ve druhém čtení byly k návrhu předpisů načteny četné pozměňovací návrhy, ke kterým se vyjádřím později. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p7.s2
| V zásadě mám za to, že je stále žádoucí v případě dosažení ústavní většiny přijmout návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p8.s1
| Já bych jenom zopakoval, že tento zákon jsme se zavázali přijmout do konce roku 2013. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p8.s2
| Jsme poslední v Evropě a je škoda, když naše veřejné finance mají skvělou kondici a jsme jedna z nejméně zadlužených zemí v Evropě, a ten navrhovaný strop je 55 %, a my jsme někde kolem 35,5, takže vlastně toto je určitá negativní image v Evropě, že tento zákon nemáme schválen. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p8.s3
| Takže pevně doufám, že dneska k tomu dojde. |
ps2013-050-02-001-166.u2.p9.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-050-02-001-166.u3.p1.s1
| Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi. |
ps2013-050-02-001-166.u3.p1.s2
| Otevírám rozpravu, do které se jako první hlásí pan poslanec Miroslav Kalousek. |
ps2013-050-02-001-166.u3.p2.s1
| A i tady znovu žádám Sněmovnu o klid. |
ps2013-050-02-001-166.u3.p2.s2
| Páni kolegové, paní kolegyně, prosím. |
ps2013-050-02-001-166.u3.p3.s1
| Máte slovo, pane předsedo. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedající. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p1.s2
| Dobré ráno, vážené dámy, vážení pánové. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s1
| Ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti - jak důstojně to zní. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s2
| Parlament, který přijme takový zákon, se zcela jistě chce chovat rozpočtově odpovědně. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s3
| A ten zákon je opravdu potřebný, prosazovala ho i naše vláda. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s4
| Já jsem strávil téměř dva roky diskusemi napříč politickým spektrem, abychom dohodli nějaký kompromis. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s5
| Nepodařilo se to, protože jediný kompromis, na který byli ochotni kolegové zleva přistoupit, byl zákon o rozpočtové odpovědnosti, který by se tak sice jmenoval, ale který by ani vládu, ani Parlament k žádné rozpočtové odpovědnosti nezavazoval. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s6
| To znamená, obsah neodpovídá názvu. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s7
| Něco takového jsme samozřejmě předložit nemohli. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s8
| To, co jsme předložili, pak neprošlo Poslaneckou sněmovnou. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s1
| Nyní v tomto volebním období máme pokus číslo dvě a na stole je přesně to, co nemá žádnou cenu - obsah, který naprosto neodpovídá názvu. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s2
| Budeme mít ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, která umožní vládě chovat se naprosto rozpočtově neodpovědně - nejenom této, ale klidně i té v dalším volebním období. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s3
| Neomezuje ji v podstatě vůbec ničím, už to tady řekl i pan ministr. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s4
| Jsme absolutním dluhem někde mezi 35 až 40 procenty podle toho, zda počítáme čistý, nebo ne. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s5
| A první signální je nastavena na 55 %. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s6
| Další dvě tři vlády si mohou dělat absolutně, co chtějí, a ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti jim v tom vůbec bránit nebude. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s7
| To přece nemá žádnou cenu. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s1
| Projednáváme to také poměrně dlouho, takže my jsme již více než před rokem vládě nabídli, že v okamžiku, kdy přistoupila k fiskálkompaktu na úrovni Evropské unie, že bude-li respektovat hlavu tři tohoto fiskálkompaktu, ke kterému přistoupila, to znamená, strukturální deficit se bude snižovat tempem minimálně půl procenta ročně, tak podpoříme ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, protože chování vlády bude v souladu s tím názvem a s tím fiskálním kompaktem, ke kterému vláda přistoupila. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s2
| Pokud vím, ještě nenašla odvahu předložit ho k ratifikaci. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s3
| Ale přistoupila. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s4
| V takovém případě i tento obsah, který by neodpovídal názvu, bychom byli ochotni předložit, protože alespoň chování vlády by tomu názvu odpovídalo. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s5
| Ale chování vlády je přesně opačné. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s6
| Je to asi náhoda, ale přesně o to půlprocento, které podle fiskálkompaktu by vláda měla konsolidovat svůj strukturální deficit, tak přesně o to půlprocento vláda rozpočet na rok 2017 zhoršuje. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s7
| Tento zákon ústavní odpovědnosti, i kdyby už byl přijat, jí v tom nijak nebrání. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s8
| A mohla by to udělat i další rok. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s9
| Koneckonců ve střednědobém výhledu předpokládá další zhoršení strukturálního deficitu. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s10
| A vlády, které přijdou po ní, by to mohly dělat taky a pořád by se spolehlivě vešly do tohoto návrhu. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p5.s1
| Platí stále - už jenom teoreticky samozřejmě - naše nabídka, že pokud by se vláda skutečně zavázala ke snižování strukturálního deficitu tempem půl procenta ročně, jsme ochotni ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti podpořit. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p5.s2
| Jinak nemůžeme, protože pokud ho schválíte, nestane se nic jiného, než že dáte do té výlohy - jak říkal pan ministr, že je to ostuda, že naše země ještě takový zákon nemá, což je jistě pravda - ale do té výlohy schválených zákonů dáte plechovku s krásným barevným nápisem kaviár, ale uvnitř budou prošlé sardinky, nebude tam kaviár. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p5.s3
| A my prostě prošlé sardinky vydávané za kaviár podpořit nemůžeme. |
ps2013-050-02-001-166.u4.p6.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-050-02-001-166.u5.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. |
ps2013-050-02-001-166.u5.p1.s2
| Nyní s přednostním právem pan poslanec Zbyněk Stanjura. |
ps2013-050-02-001-166.u5.p1.s3
| Připraví se pan kolega Stanislav Grospič. |
ps2013-050-02-001-166.u5.p1.s4
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s1
| Hezké dopoledne. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s2
| Nejdřív chci říct, že pokud by vláda myslela vážně, že je to důležitý programový bod a že ho chce prosadit, tak ty lavice za mnou jsou plné. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s3
| Víte, že u ústavního zákona je potřeba 120 hlasů pro, a pokud dobře počítám, v této chvíli jsou přítomni tři členové vlády. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s4
| Nemluvím o členech vlády, kteří nejsou poslanci. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s5
| Ti nemohou pomoct kromě toho, že by vystoupili v debatě a podpořili tuto důležitou normu. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s6
| Ale ostatní ministři, kteří jsou současně poslanci, nejsou přítomni. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s7
| A sami si odpovězte na otázku, jak je to klíčový bod. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p2.s1
| Název oficiální je ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, ve veřejném prostoru se tomu už roky říká finanční ústava. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p2.s2
| A aby ta finanční ústava byla, tak musí být dluhové brzdy a ostatní parametry v Ústavě. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p2.s3
| A vláda tady ani bosá, ani obutá, ani oblečená, ani nahá nám dala návrh ústavního zákona - mluvím o tom původním sněmovním tisku [411 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=411&O=7)- který má přibližně 500 slov, ve kterém, když to trošku parafrázuji, je napsáno: budeme hospodařit dobře a my tomu věříme. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p2.s4
| Nic jiného tam v zásadě není. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s1
| Po prvém čtení proběhla politická jednání. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s2
| Chci připomenout, že finanční ústava je dlouhodobý programový cíl Občanské demokratické strany. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s3
| Už tady bylo řečeno, že jsme se to pokusili prosadit v minulém volebním období jako ústavní zákon a s dluhovou brzdou v tomto ústavním zákoně. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s4
| Nenašli jsme podporu tehdejší opozice. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s5
| To je legitimní, nikomu nic nevyčítám, jenom konstatuji, že jsme se o to snažili. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p4.s1
| Hlasovali jsme v tomto volebním období o návrhu, který předložil kolega z topky, který byl velmi podobný tomu minulému vládnímu návrhu, vládnímu návrhu z minulého funkčního období Poslanecké sněmovny. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p4.s2
| Tento návrh Poslanecká sněmovna zamítla. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p4.s3
| Opět říkám, je to legitimní, nikomu to nevyčítám. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p5.s1
| My jsme na ta politická jednání o finanční ústavě šli s tím, že kromě kritiky, kterou jsem už tady řekl, že ten návrh je v podstatě bezzubý, jsme přinesli i návrh nějakého řešení a kompromisu, tak abychom byli schopní v Poslanecké sněmovně najít ústavní většinu. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p5.s2
| Tento svůj pohled ke kompromisu jsme formulovali do čtyř základních pozměňovacích návrhů, které jsem podal jménem našeho klubu. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p5.s3
| My jsme je projednávali na rozpočtovém výboru a jeden z nich získal v rozpočtovém výboru podporu. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p5.s4
| Je to ten nejměkčí, ale přesto jsme říkali, pokud jeden z těchto čtyř návrhů najde podporu v Poslanecké sněmovně, jsme připraveni dodat své opoziční hlasy ústavnímu návrhu zákona. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p6.s1
| Já jenom připomenu, že my jsme navrhovali ve dvou případech, aby se ta hranice, kdy nastupuje dluhová brzda a ostatní opatření, snížila ze zadlužení 55 % veřejných rozpočtů vůči HDP na 50 %, a pak jsme navrhovali, aby místo té evropské formulace, že vláda v tom případě, pokud to nastane, má předložit návrh rozpočtu, který vede k trvale udržitelným financím, aby tam bylo explicitně napsáno, že vláda má předložit přebytkový nebo vyrovnaný rozpočet. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p6.s2
| A pokud se podíváme na dosavadní průběh letošního plnění státního rozpočtu, tak to není žádný idealistický či nesplnitelný cíl. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p7.s1
| Ten nejměkčí návrh, který prošel rozpočtovým výborem - my jsme tu většinu našli a jsme tomu skutečně rádi - v zásadě dělá jenom jednu věc. |
ps2013-050-02-001-166.u6.p7.s2
| Nemění parametry vládního návrhu, pouze je dává z běžného zákona, který se dá změnit jakoukoli většinou v Poslanecké sněmovně, do ústavního zákona. |