ps2013-050-01-010-013.u1.p1.s1
13 . ps2013-050-01-010-013.u1.p1.s2
Návrh poslanců Mariana Jurečky , Jana Bartoška a Petra Kudely na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 340 / 2015 Sb . , o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv , uveřejňování těchto smluv a o registru smluv ( zákon o registru smluv ) / sněmovní tisk 699 / - druhé čtení ps2013-050-01-010-013.u1.p2.s1
Tento tisk jsme projednávali 1 . června a projednávání tohoto bodu jsme přerušili . ps2013-050-01-010-013.u1.p3.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal zástupce navrhovatelů . ps2013-050-01-010-013.u1.p3.s2
Mám avizováno , že to bude pan poslanec Kudela . ps2013-050-01-010-013.u1.p3.s3
Ano , výborně . ps2013-050-01-010-013.u1.p3.s4
A zpravodajem garančního výboru je pan poslanec Chvojka . ps2013-050-01-010-013.u1.p4.s1
Zeptám si , zda si v této fázi přeje vystoupit pan navrhovatel . ps2013-050-01-010-013.u1.p4.s2
Není tomu tak . ps2013-050-01-010-013.u1.p4.s3
Případně příslušní zpravodajové , kterými jsou již zmíněný pan poslanec Chvojka a pan poslanec Klán - přeje si vystoupit . ps2013-050-01-010-013.u1.p4.s4
V tom případě dám prostor panu poslanci Klánovi , resp . zpravodaji jednoho z výborů . ps2013-050-01-010-013.u1.p4.s5
Ještě se zeptám pana poslance Stupčuka . ps2013-050-01-010-013.u1.p4.s6
Nepřeje si vystoupit . ps2013-050-01-010-013.u1.p5.s1
Po vystoupení pana zpravodaje bychom pokračovali v přerušené obecné rozpravě . ps2013-050-01-010-013.u1.p6.s1
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-050-01-010-013.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-050-01-010-013.u2.p1.s2
Hezký podvečer , vážený pane místopředsedo , vládo , dámy a pánové . ps2013-050-01-010-013.u2.p2.s1
Přihlásil jsem se , abych vám tady přednesl několik dalších poznámek k jistému evergreenu této Sněmovny , a tím je registr smluv . ps2013-050-01-010-013.u2.p2.s2
Své vystoupení jsem pojal pod pojmem " není registr jako registr " . ps2013-050-01-010-013.u2.p2.s3
Registr obyvatel , registr například řidičů , vozidel a v neposlední řadě registru smluv . ps2013-050-01-010-013.u2.p2.s4
Jedná se často o nástroje informační společnosti , které nám mají usnadnit život . ps2013-050-01-010-013.u2.p2.s5
Nicméně posledně zmíněným nástrojem kapitalismu zejména ten soukromý může nahlížet do smluv , které uzavřel stát . ps2013-050-01-010-013.u2.p2.s6
Nahlížet samozřejmě můžeme i my všichni , jak jsme tady , i občané České republiky , ale nejenom České republiky . ps2013-050-01-010-013.u2.p3.s1
Zastánci tohoto projektu často argumentovali tím , že se jedná o významný nástroj v boji proti korupci . ps2013-050-01-010-013.u2.p3.s2
Tvrdily to zejména některé neziskové organizace , které jsou placeny právě donátory , či chcete - li , soukromým kapitálem . ps2013-050-01-010-013.u2.p3.s3
No a jelikož jsou financovány právě tímto kapitálem , tak se často snaží prosadit takové zákony , které mají pod rouškou boje proti korupci oslabit pozici národního státu . ps2013-050-01-010-013.u2.p4.s1
Vraťme se ale zpátky k registru smluv . ps2013-050-01-010-013.u2.p4.s2
Na základě schváleného zákona musí v registru smluv uveřejňovat státní instituce , a tím pádem celý stát , tedy i jím vlastněné firmy , uzavřené smlouvy nad 50 tisíc korun . ps2013-050-01-010-013.u2.p4.s3
Zde nastává první problém - proč mají v registru smluv uveřejňovat smlouvy firmy , které vlastní stát , a ne soukromé společnosti . ps2013-050-01-010-013.u2.p4.s4
Dle mého názoru jsou zveřejněním smluv ohroženy státní firmy na trhu , kde vládne drtivá konkurence v současné podobě globalizace . ps2013-050-01-010-013.u2.p4.s5
Registr smluv tedy narušuje rovnoprávnost vlastnictví podle Ústavy , tedy soukromé versus státní . ps2013-050-01-010-013.u2.p5.s1
Další problém spočívá v tom , že samotný registr smluv není protikorupční zákon . ps2013-050-01-010-013.u2.p5.s2
Je samozřejmé , že možnost nahlížení do smluv má v sobě jistý protikorupční potenciál , lze jej tedy považovat za nástroj veřejné kontroly . ps2013-050-01-010-013.u2.p5.s3
To má ale svá úskalí , že občan přece nemůže kontrolovat všechny smlouvy , které by chtěl , například smlouvy z oblasti bezpečnosti atd . ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s1
Nyní přecházím do oblasti , co zachrání občan , když se bude moci dívat , nahlížet nebo listovat v uzavřené smlouvě , která právě bude dána do registru smluv . ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s2
Připomeňme si , že registr smluv je funkční a funguje od 1 . 7 . letošního roku . ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s3
Co tedy občan zachrání , když se bude moci dívat do nevýhodně uzavřené smlouvy ? ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s4
To je zajímavá otázka . ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s5
Já jsem tuto otázku tady pokládal už mnohokrát , dokonce jsem ji pokládal i slavné Rekonstrukci státu . ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s6
Dlouho jsem se nedočkal od neziskových organizací odpovědi , až mi konečně po více jak půl roce jedna dorazila od Rekonstrukce státu , která mě má asi hodně ráda , když ze mě dělá jednou zatmívače , jednou že dostanu čtyři trestné body nebo červené karty . ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s7
Cituji : " Jsme přesvědčeni , že v takovém případě budou muset veřejně obhájit uzavření takové smlouvy odpovědné osoby a případně vyvodit odpovědnost . ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s8
V krajním případě může mít uzavření smlouvy i trestněprávní rovinu . ps2013-050-01-010-013.u2.p6.s9
Především ale budou takové případy mít preventivní dopad na všechny povinné osoby , jelikož ty budou vnímat veřejnou kontrolu a budou spíše postupovat zodpovědně , hospodárně a podle práva . " ps2013-050-01-010-013.u2.p7.s1
Musím říci , že se jedná o značně naivní odpověď . ps2013-050-01-010-013.u2.p7.s2
Jedná se totiž o laický pohled na daný problém . ps2013-050-01-010-013.u2.p7.s3
Daná osoba , která by nahlížela do registru smluv , by totiž musela být značně erudovaná jak v oblasti obchodního práva , tak v oblasti trestního práva , stejně třeba i v oblasti ekonomie , prostě v různých oblastech . ps2013-050-01-010-013.u2.p7.s4
Obyčejný občan , v uvozovkách , skutečně nepozná , zda je daná smlouva výhodná , nebo nevýhodná . ps2013-050-01-010-013.u2.p7.s5
Pokud by tohle chtěl někdo zjišťovat , tak by si musel najmout drahé právní a jiné poradenské služby . ps2013-050-01-010-013.u2.p7.s6
Možná lze podat v případě pochybností trestní oznámení . ps2013-050-01-010-013.u2.p7.s7
Jenže co potom dál ? ps2013-050-01-010-013.u2.p8.s1
Teoreticky zde můžeme použít Klausovu analogii na ideu privatizace devadesátých let minulého století . ps2013-050-01-010-013.u2.p8.s2
Každý se může rovnoprávně zúčastnit privatizace . ps2013-050-01-010-013.u2.p8.s3
Formálně jistě ano , ale realita , jak ukázala praxe , byla naprosto jiná . ps2013-050-01-010-013.u2.p8.s4
Takže do registru smluv mohou nahlížet všichni , ale těžit ze získaných informací bude podle mého názoru pouze soukromý kapitál . ps2013-050-01-010-013.u2.p9.s1
Nabízí se tedy otázka , jak jednotliví občané erudovaně poznají , že jde o nevýhodně uzavřenou smlouvu . ps2013-050-01-010-013.u2.p9.s2
Nebo se snad domnívají , že tak budou sami od sebe činit nejlepší právníci , kteří jsou v advokacii a dělají byznys ? ps2013-050-01-010-013.u2.p9.s3
Anebo nejlepší ekonomové , kteří rovněž dělají byznys ? ps2013-050-01-010-013.u2.p9.s4
Tito lidé to dobrovolně dělat nebudou , protože za prvé dělají svůj byznys , což plyne z logiky současného kapitalismu , a za druhé , někteří se totiž přímo podílejí na obchodě , který označujeme pojmem nevýhodná smlouva . ps2013-050-01-010-013.u2.p9.s5
Jedná se opět o jejich byznys , tentokráte sice eticky společensky pochybný , ale právně naprosto čistý . ps2013-050-01-010-013.u2.p9.s6
Z toho zbývá ještě možnost přeplatit odborníky , aby dělali byznys pro společenskou kvalitu smluv , ale to je v kapitalismu , dámy a pánové , pouhopouhá iluze . ps2013-050-01-010-013.u2.p10.s1
Takže komu vyhovuje registr smluv ? ps2013-050-01-010-013.u2.p10.s2
Položme si tuto otázku na závěr . ps2013-050-01-010-013.u2.p10.s3
Jak již bylo uvedeno výše , podle mého názoru pouze soukromému kapitalismu a soukromému kapitálu jako celku , který vidí do karet národnímu státu a tímto způsobem jej bude postupně privatizovat . ps2013-050-01-010-013.u2.p10.s4
Proto já podpořím jakékoliv pozměňovací návrhy , které tomu zabrání a z registru smluv budou vyjímat všechny státní , polostátní a jiné firmy . ps2013-050-01-010-013.u2.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-050-01-010-013.u3.p1.s1
Hezké dobré odpoledne , milé kolegyně , milí kolegové . ps2013-050-01-010-013.u3.p1.s2
S přednostním právem pan předseda - to nejde , není otevřena rozprava . ps2013-050-01-010-013.u3.p1.s3
S přednostním právem , prosím , pakliže máte zájem . ps2013-050-01-010-013.u3.p1.s4
Prosím , pane předsedo . ps2013-050-01-010-013.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-01-010-013.u4.p1.s2
Opravdu se vejdu do limitu faktické poznámky . ps2013-050-01-010-013.u4.p2.s1
Já naprosto chápu zakladatele národního podniku Budvar , který nechce dostat svůj podnik do komparativní nevýhody vůči konkurenci , ale chtěl bych to nasvítit z jiného úhlu . ps2013-050-01-010-013.u4.p2.s2
Tato skutečnost neukazuje na absurditu registru smluv . ps2013-050-01-010-013.u4.p2.s3
Tato skutečnost ukazuje na absurditu faktu , že stát vlastní pivovar . ps2013-050-01-010-013.u4.p2.s4
Stát si občané zřizují za účelem výkonu celé řady veřejných služeb , ale určitě ne za účelem toho , aby vlastnil a provozoval pivovary . ps2013-050-01-010-013.u4.p2.s5
Pokud se z nějakého důvodu stát rozhodne vlastnit a provozovat pivovar , pak holt zase musí počítat s tou komparativní nevýhodou větší veřejné kontroly . ps2013-050-01-010-013.u4.p2.s6
Nemůžu koláč mít a současně ho i jíst . ps2013-050-01-010-013.u4.p2.s7
Předkladatel se o to snaží . ps2013-050-01-010-013.u4.p2.s8
Děkuji . ps2013-050-01-010-013.u5.p1.s1
Děkuji panu předsedovi . ps2013-050-01-010-013.u5.p1.s2
S přednostním právem pan místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Bartošek . ps2013-050-01-010-013.u5.p1.s3
Prosím , pane místopředsedo . ps2013-050-01-010-013.u6.p1.s1
Dámy a pánové , pěkný podvečer . ps2013-050-01-010-013.u6.p1.s2
K této normě jsem připravil několik pozměňovacích návrhů a v obecné rozpravě je uvedu . ps2013-050-01-010-013.u6.p1.s3
Jsou čtyři . ps2013-050-01-010-013.u6.p1.s4
Pěkně postupně . ps2013-050-01-010-013.u6.p2.s1
Podal jsem pozměňovací návrh , který je uveden v systému pod číslem 4936 . ps2013-050-01-010-013.u6.p2.s2
Tento pozměňovací návrh byl inspirován stanoviskem Úřadu na ochranu hospodářské soutěže a již proběhl obsáhlou diskusí ohledně tohoto zákona ve výborech . ps2013-050-01-010-013.u6.p2.s3
Je zcela zjevné , že schváleným zákonem o registru smluv bychom dostali do složitého postavení firmy ve státním , krajském a obecním vlastnictví . ps2013-050-01-010-013.u6.p2.s4
Rozdílnými povinnostmi bychom založili nerovnost soukromého a obecního či státního vlastnictví a významně bychom poškodili společnosti vlastněné obcemi , kraji nebo státem . ps2013-050-01-010-013.u6.p2.s5
Tímto bychom sekundárně poškodili akcionáře a ohrozili výnosy z dividend do těchto veřejných rozpočtů . ps2013-050-01-010-013.u6.p2.s6
Jsem přesvědčen , že bychom byli sami proti sobě , a kdo byl v komunální politice , ví , o čem mluvím . ps2013-050-01-010-013.u6.p3.s1
Původní návrh zákona mluví o národním podniku Budvar , ale v úplně stejném postavení jako Budvar je například , a protože jsem z jižních Čech , tak uvedu například pivovar ve Strakonicích , který je ovšem v obecném (obecním?) vlastnictví . ps2013-050-01-010-013.u6.p4.s1
Zmíněná studie Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže upozorňuje - není to studie , je to stanovisko : Přijetí legislativy , která jednu skupinu soutěžitelů zvýhodňuje oproti jiným , je v rozporu s principy hospodářské soutěže . ps2013-050-01-010-013.u6.p4.s2
V tomto ohledu nebude možno zákon o registru smluv vykládat konformně se zákonnými pravidly fungování hospodářské soutěže , resp . s vysokou pravděpodobností tak může dojít k rozporu s ústavními principy právního řádu České republiky , potažmo základními principy fungování Evropské unie . ps2013-050-01-010-013.u6.p4.s3
V diskusi Úřad pro hospodářskou soutěž rovněž upozornil na fakt , že problémy nelze velmi často ošetřit pouhými začerněnými částmi podléhajícími obchodnímu tajemství . ps2013-050-01-010-013.u6.p4.s4
Stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže mám pro zájemce k dispozici . ps2013-050-01-010-013.u6.p5.s1
Na tyto problémy upozorňuje také Svaz měst a obcí a ke stejnému názoru dospěla i studie Ministerstva vnitra o obchodně - ekonomických rizicích zákona o registru smluv . ps2013-050-01-010-013.u6.p5.s2
Mnozí z vás ji mají k dispozici . ps2013-050-01-010-013.u6.p6.s1
Druhý můj pozměňovací návrh je v systému pod číslem 4632 , kdy můj pozměňující návrh naopak doporučuje rozšíření zveřejňování smluv v registru , a to o smlouvy , které souvisí s čerpáním veřejných prostředků z veřejných rozpočtů , včetně evropských fondů .