ps2013-050-01-008-009.u1.p1.s1
9 . ps2013-050-01-008-009.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 149 / 2003 Sb . , o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců , určeného k obnově lesa a k zalesňování , a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 289 / 1995 Sb . , o lesích a o změně a doplnění některých zákonů ( lesní zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 732 / - druhé čtení ps2013-050-01-008-009.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh i v tomto případě přednese ministr Daniel Herman . ps2013-050-01-008-009.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-050-01-008-009.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-050-01-008-009.u2.p1.s2
Kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych v zastoupení pana ministra zemědělství uvedl vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 149 / 2003 Sb . , o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin , lesnicky významných druhů a umělých kříženců , určeného k obnově lesa a k zalesňování , a o změně některých souvisejících zákonů , tedy zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 289 / 1995 Sb . , o lesích a změně a doplnění některých zákonů , tedy lesní zákon , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-050-01-008-009.u2.p2.s1
Hlavním důvodem předložení vládního návrhu je odstranění zjištěných nedostatků při praktické aplikaci zákona o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin a potřeba upravit některé jeho části v návaznosti na vyhlášený Národní program ochrany a reprodukce genofondu lesních dřevin a poskytování dotací v rámci tohoto programu . ps2013-050-01-008-009.u2.p2.s2
Zároveň je dílčím způsobem upraven také lesní zákon , zejména v části , která se týká možnosti zkrácení doby platnosti lesního hospodářského plánu . ps2013-050-01-008-009.u2.p2.s3
Navrhované změny zákonů zejména zpřesňují nebo upravují práva a povinnosti vlastníka , nájemce nebo pachtýře pozemku , na kterém se zdroj reprodukčního materiálu nebo genová základna nacházejí . ps2013-050-01-008-009.u2.p3.s1
Náležitosti dokladu o zrušení zařazení genetického zdroje lesních dřevin do národního programu ochrany a reprodukce genofondu lesních dřevin : Podmínky poskytování vzorků genetických zdrojů lesních dřevin za účelem naplňování národní banky osiva a explanátů lesních dřevin . ps2013-050-01-008-009.u2.p3.s2
Pravidla poskytování finančních prostředků na ochranu a reprodukci genofondu lesních dřevin . ps2013-050-01-008-009.u2.p3.s3
Možnost vlastníka lesa podat žádost o zkrácení doby platnosti lesního hospodářského plánu . ps2013-050-01-008-009.u2.p3.s4
A v neposlední řadě možnost Ministerstva zemědělství udělit výjimku na požadavky na reprodukční materiál použitý k umělé obnově lesa a zalesňování při zakládání výzkumných ploch na pozemcích určených k plnění funkcí lesa . ps2013-050-01-008-009.u2.p4.s1
Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na své 33 . schůzi ze dne 23 . června 2016 a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně schválit vládní návrh zákona ve znění předloženém Poslanecké sněmovně . ps2013-050-01-008-009.u2.p5.s1
Děkuji za vaši pozornost . ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s1
Já vám také děkuji , pane ministře . ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu . ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s3
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 732 / 1 . ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s4
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru poslanec Miloš Babiš , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2013-050-01-008-009.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2013-050-01-008-009.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , dovolte mi , abych vás seznámil s usnesením číslo 120 , které zemědělský výbor na své 33 . schůzi dne 23 . června 2016 přijal k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 149 / 2003 Sb . , o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců , určeného k obnově lesa a k zalesňování , a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 289 / 1995 Sb . , o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon) , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 732 . ps2013-050-01-008-009.u4.p2.s1
Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním slově náměstka ministra zemědělství Patrika Mlynáře , zpravodajské zprávě poslance Miloše Babiše a po rozpravě : ps2013-050-01-008-009.u4.p3.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 149 / 2003 Sb . , o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců , určeného k obnově lesa a k zalesňování , a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 289 / 1995 Sb . , o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon) , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 732 , schválit ; ps2013-050-01-008-009.u4.p4.s1
II . pověřuje předsedu výboru , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ; ps2013-050-01-008-009.u4.p5.s1
III . zmocňuje zpravodaje výboru , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky . ps2013-050-01-008-009.u4.p6.s1
Děkuji za slovo . ps2013-050-01-008-009.u5.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-050-01-008-009.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji dvě přihlášky . ps2013-050-01-008-009.u5.p1.s3
Nyní tedy žádám pana poslance Čiháka o jeho příspěvek a připraví se paní poslankyně Váhalová . ps2013-050-01-008-009.u5.p1.s4
Prosím . ps2013-050-01-008-009.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-050-01-008-009.u6.p1.s2
Vážené kolegyně a vážení kolegové , vládní návrh právní úpravy zákona , kterým se mění zákon č . 149 / 2003 Sb . , je zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 289 / 1995 Sb . , tj . tzv . lesní zákon , ve znění pozdějších předpisů , který má za úkol odstranit nedostatky zjištěné při praktické aplikaci těchto zákonů a zpřesnit jejich chybnou textaci . ps2013-050-01-008-009.u6.p1.s3
Navržené změny ve výše uvedených zákonech vyvolávají současně změny v některých dlouhodobě nevyhovujících právních výkladech zákonů , které jsou již překonané a potřebují nutnou aktualizaci . ps2013-050-01-008-009.u6.p1.s4
Jedná se o postupné narovnání a zjednodušení nevyhovujících právních úprav , které již není možné obcházet a čekat na slibovanou komplexní novelizaci lesního zákona , která není ani dodnes na stole Ministerstva zemědělství . ps2013-050-01-008-009.u6.p2.s1
Tuto postupnou novelizaci jsem rozpracoval ve svých navrhovaných pozměňovacích návrzích , které jsem samozřejmě konzultoval a připravoval s odborníky lesního hospodářství , státní správy , SVOLu , což je Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů , apod . ps2013-050-01-008-009.u6.p2.s2
Všechny návrhy vznikly na základě dlouhodobých zkušeností z praxe a mají probíhající procesy vyplývající z navrhované úpravy zákona zjednodušit a narovnat . ps2013-050-01-008-009.u6.p3.s1
První zásadní navrhovanou změnou je snížení ochranného pásma lesa z 50 na 30 metrů . ps2013-050-01-008-009.u6.p3.s2
V krátkosti přiblížím potřebu této změny . ps2013-050-01-008-009.u6.p4.s1
Můj návrh uvolňuje stávající příliš přísnou a administrativně náročnou ochranu 50 metrového ochranného pásma lesa a zavádí jasná a srozumitelná pravidla pro nově stanovenou vzdálenost . ps2013-050-01-008-009.u6.p4.s2
Navrženou změnu vzdálenosti z 50 na 30 metrů jsem si v podstatě nevymyslel . ps2013-050-01-008-009.u6.p4.s3
Vycházel jsem při tvorbě tohoto pozměňovacího návrhu s odborníky z lesního hospodářství ze saského lesního zákona , který od roku 1992 funguje bez problémů ve Svobodném státě Sasko a jasně se v praxi osvědčil . ps2013-050-01-008-009.u6.p4.s4
Kdybych měl najít podobnou situaci v našem zákoně , tak v zákoně č . 89 , občanský zákoník , je obsažena obdobná právní úprava ve vztahu k umisťování stromů na sousedních pozemcích , takže to vlastně není nic nového a ani překvapujícího . ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s1
Současné , stávající znění , které je složité a nevyhovující , není jednoznačné a rozhodovací praxe orgánů státní správy lesů je nejednotná . ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s2
Některé úřady vydávají souhlasy s umístěním staveb již od pěti metrů od lesa , jiné trvají na vzdálenosti , která se rovná tzv . absolutní výškové bonitě , to je v podstatě výška stromu , do které může dorůst , a podle toho se ta vzdálenost určí . ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s3
A pak jsou takoví slabší úředníci , kteří podmiňují jenom těch 50 metrů , a jediná možná vzdálenost od hranice lesa není možná . ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s4
Přijetím této novely dojde mj . také k úspoře nákladů na vydávání souhlasů k umisťování staveb , protože ochranné pásmo bude zmenšeno na jasnou a dostačující vzdálenost 30 metrů a navrhuje se jediné vymezení , že v tomto zmenšeném ochranném pásmu bude možno umístit pouze stavby celospolečenského zájmu za podmínky nemožností jiného řešení , což značně omezí i počet žádostí . ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s5
Zároveň se nenavrhuje žádné přechodné ustanovení , z čehož vyplývá , že doposud legálně vybudovaných staveb v bližší vzdálenosti se navržené omezení nedotkne . ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s6
Při současném znění § 14 je zcela jasné , že zde vzniká i možné korupční prostředí , které se díky specifikaci minimální vzdálenosti nezastavitelnosti do 30 metrů zcela vyloučí bez jakýchkoli možných ústupků a variant . ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s7
Je také třeba si říci , že jde o agendu , která tvoří skoro 75 % činnosti státní správy lesů , takže jasné zjednodušení . ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s8
Zavedení jasných a srozumitelných pravidel do tohoto paragrafu znamená i jistotu jednotného přístupu k vydávání stanovisek státní správy lesů , což je hlavním důvodem a účelem této úpravy . ps2013-050-01-008-009.u6.p6.s1
Dále je třeba konstatovat , že snížením ochranného pásma lesa na 30 metrů ze současných 50 nedojde k ohrožení lesa . ps2013-050-01-008-009.u6.p6.s2
Vzdálenost 30 metrů je dostatečná mj . i proto , že je třeba připočíst k této vzdálenosti šestimetrové pásmo , které je také uvedeno v nově navrhovaném odst . 3 § 14 , což je minimální vzdálenost lesního porostu od hranice lesního pozemku , ve kterém vlastníci lesů budou moci obnovovat porost . ps2013-050-01-008-009.u6.p6.s3
To znamená , že toto zakotvení šestimetrové hranice od hranice lesa pro obnovu porostu zcela jednoznačně sníží pravděpodobnost následných možných problémů a sousedních (sousedských?) sporů . ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s1
Navržená změna v případě přijetí značně sníží administrativní zatížení jak obecních úřadů obcí s rozšířenou působností , tak i krajských úřadů , které rozhodují o přezkumu souhlasů nebo případných nesouhlasů obecních úřadů obcí s rozšířenou působností tak , jak je to v současnosti . ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s2
Účelem nového ustanovení § 14 je také vyloučení negativních činností prováděných na základě rozhodnutí stavebního nebo jiného orgánu státní správy v ochranném pásmu lesa na samotný les . ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s3
Podle pozměňovacích návrhů bude vzdálenost staveb , resp . jakéhokoli zásahu od paty stromů 36 metrů , tzn . 30 je ochranné pásmo a 6 metrů je vzdálenost od hranice lesního pozemku a zcela je ta vzdálenost jasná . ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s4
Zakotvením pevné vzdálenosti 30 metrů od lesa je tedy zavedení jistoty , že vlastníky lesa nebudou přímo omezovat nově umístěné stavby či zařízení a zároveň nedojde k omezení plnění funkcí lesa . ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s5
Následně odpadnou i problémy s žádostmi vlastníků staveb o opatření k zajištění bezpečnosti osob a majetku podle § 22 lesního zákona , kdy je nezřídka požadováno provedení značných plošných zásahů těžeb a nebo i omezení hospodaření v lese apod . ps2013-050-01-008-009.u6.p8.s1
To byl první pozměňovací návrh . ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s1
Druhý pozměňovací návrh je změna a úprava , která se týká výkonu činnosti odborného lesního hospodáře . ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s2
V krátkosti přiblížím , kdo a co je vlastně odborný lesní hospodář . ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s3
Odborný lesní hospodář je člověk , který zajišťuje plnění ustanovení lesního zákona a odbornou úroveň hospodaření v lesích nestátních , zejména drobných vlastníků do 50 hektarů . ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s4
Z těch nedůležitějších věci , které zajišťuje odborný lesní hospodář : dbá na ochranu lesů a řádného hospodaření v něm , schvaluje vlastníkovi lesa těžbu , spolupracuje s vlastníkem lesa na obnově lesa a zalesňování , poskytuje vlastníkovi poradenskou činnost , zajišťuje vlastníkovi finanční příspěvky a služby atd . atd . ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s5
Zde je vidět , že odborný lesní hospodář má značný vliv na stav lesa , a nakonec se o tom můžete přesvědčit i každý sám . ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s6
Když do jakéhokoli lesa přijdete , tak hned víte , jaký odborný lesní hospodář tam pracuje , protože ten les taky podle toho vypadá . ps2013-050-01-008-009.u6.p10.s1
V první úpravě v § 20 doplňuji v odst . 6 možnost vjezdů a stání v lese i odborného lesního hospodáře . ps2013-050-01-008-009.u6.p10.s2
Tato úprava umožní , aby odborný lesní hospodář mohl legálně jezdit a stát v lese motorovým vozidlem , a tak poskytovat efektivně své služby vlastníkům lesů . ps2013-050-01-008-009.u6.p10.s3
Při výkonu své činnost je lesní hospodář nucen projíždět i přes lesy , kde funkci odborného lesního hospodáře nevykonává , a proto se navrhuje vjezd a stání motorovým vozidlem vázat na výkon funkce odborného lesního hospodáře , nikoliv na lesy , ve kterých funkci vykonává . ps2013-050-01-008-009.u6.p10.s4
Toto doplnění značně ulehčí pohyb a výkon funkce každého odborného lesního hospodáře , který se musí plynule po lese pohybovat bez možnosti jakékoli sankce . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s1
Druhou navrhovanou úpravou , co se týče odborného lesního hospodáře , je návrh pro udělení a odebrání licence . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s2
Činnost odborného lesního hospodáře v majetcích do 50 hektarů lesa hradí stát . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s3
Nad 50 hektarů lesa už to hradí vlastník lesa . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s4
Licence je většinou vydávána na dobu neurčitou , tzn . jakmile je stanoven odborný lesní hospodář , má to v podstatě na doživotí . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s5
V případě ztráty produktivity k výkonu práce odborného lesního hospodáře , což se může stát tím , že může ztratit zájem o stav lesa , může mít zdravotní problémy , v rámci těch zdravotních problémů už není tak mobilní atd . atd . , je nutné co nejrychleji reagovat na tento problém a je třeba nahradit nefunkčního odborného lesního hospodáře funkčním a zodpovědným . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s6
Navržená změna upravuje , že při pravomocném odebrání licence při neplnění svých povinností může odborný lesní hospodář znovu zažádat o udělení licence až po pěti letech . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s7
Tomu tak není v současném znění zákona . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s8
Momentálně to funguje tak , že po pravomocném odebrání licence je orgán státní správy lesů v podstatě povinen té samé osobě na základě nové žádosti opět licenci vydat . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s9
Funguje to tak , že si žadatel obratem zažádá o vydání nové licence , úředník si pouze zjistí , zda žadatel splňuje podmínky pro její udělení , a nikdo neřeší , proč mu byla licence odebrána . ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s10
Tento postup je zcela absurdní a je ho třeba eliminovat pětiletým odkladem , tak jak já navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu . ps2013-050-01-008-009.u6.p12.s1
V některých oblastech územní působnosti státní správy již úředníci vydávají licence na dobu určitou a předcházejí tomu , že vlastně odborný lesní hospodář má vydanou licenci na doživotí , a jestli to tam funguje , nebo nefunguje , je jim jedno . ps2013-050-01-008-009.u6.p12.s2
To je např . na Praze - západ . ps2013-050-01-008-009.u6.p12.s3
Tam vydávají licenci na dobu určitou na dobu deseti let , a každý odborný lesní hospodář si je tak vědom , že vlastně musí vykonávat funkci tak , jak je potřeba , a nemůže se chovat tak , že ho v podstatě stav lesa nezajímá . ps2013-050-01-008-009.u6.p13.s1
Třetí a poslední úpravou je doplnění špatné formulace současného výkladu zákona , což je v podstatě v obou zněních zákona jak u dřevin , tak i u lesního zákona podstatou té novely , tak je výklad zákona pro odnětí licence . ps2013-050-01-008-009.u6.p13.s2
Nesprávná formulace spočívá v tom , že chybí důvod k odebrání licence , a to z důvodu porušení nebo neplnění povinností stanovených rozhodnutím o udělení licence a nutnost vypuštění nesprávné formulace , kde se jedná pouze o porušení podmínek stanovených rozhodnutím o udělení samotné licence . ps2013-050-01-008-009.u6.p13.s3
Můj návrh tuto formulaci jasně upřesňuje , a napravuje tím legislativní chybu současného výkladu zákona . ps2013-050-01-008-009.u6.p14.s1
Závěrem mohu konstatovat , že si lesní zákon zaslouží postupnou novelizaci . ps2013-050-01-008-009.u6.p14.s2
Tím , jak jsem již uvedl v úvodu své řeči , že se komplexní novela zatím nepřipravuje , jsou mé pozměňovací návrhy jakýmsi impulsem a začátkem nutných legislativních úprav a změn lesního zákona , které tento zákon nutně potřebuje . ps2013-050-01-008-009.u6.p14.s3
My se možná ještě letos dostaneme i k mysliveckému zákonu , který úplně stejným způsobem je potřeba rozpracovat , začít aktualizovat myslivecký zákon , ale to nám teprve přijde v dalších schůzích . ps2013-050-01-008-009.u6.p15.s1
S konstatováním Ministerstva zemědělství , s jeho vyjádřením k mým pozměňovacím návrhům , že cílem ani účelem vládního návrhu zákona , který je pod sněmovním tiskem 732 , není otevření lesního zákona , nemohu v žádném případě souhlasit . ps2013-050-01-008-009.u6.p15.s2
Mé návrhy podporují práci odborné veřejnosti , státní správy a dalších subjektů působících v lesním hospodářství a nastolují pořádek a systém . ps2013-050-01-008-009.u6.p15.s3
V podrobné rozpravě se potom k těmto pozměňovacím návrhům přihlásím . ps2013-050-01-008-009.u6.p15.s4
Děkuji . ps2013-050-01-008-009.u7.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-050-01-008-009.u7.p1.s2
Prosím paní poslankyni Váhalovou . ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s2
Pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , v podrobné diskusi se přihlásím k pozměňovacímu návrhu , který řeší naléhavou situaci , kdy v návaznosti na změnu pravidel pro výkon statistické služby již nelze vykazovat data týkající se odnětí a poplatků za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa podle zákona č . 89 / 1995 Sb . , o státní statistické službě . ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s3
Tato data musí být vykazována v rámci příslušného právního předpisu , kterým je v tomto případě lesní zákon . ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s4
Lesní zákon musí založit povinnost pro orgány státní správy lesů , aby údaje o odnětí a o poplatcích za odnětí oznamovaly v příslušném formátu Ministerstvu zemědělství . ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s5
Ministerstvo zemědělství bylo o nutnosti změny lesního zákona včas informováno a je s ní srozuměno .