ps2013-049-06-009-258.u1.p1.s1
258 . ps2013-049-06-009-258.u1.p1.s2
Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury , které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí ( EIA ) ps2013-049-06-009-258.u1.p2.s1
abychom mohli konat sloučenou rozpravu . ps2013-049-06-009-258.u1.p2.s2
Žádám , aby se ujal slova pan ministr dopravy Dan Ťok , který je pověřeným členem vlády a zároveň uvede informaci ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury , které nezískaly výjimku z platnosti posouzení vlivu na životní prostředí . ps2013-049-06-009-258.u1.p2.s3
Pane ministře , máte slovo . ps2013-049-06-009-258.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , ve vztahu ke stavbám , které mají stanovisko EIA dle zákona číslo 244 / 1992 Sb . , pro které se nepodařilo s Evropskou komisí dojednat výjimku , máme již od května , konkrétně 11 . května 2016 , vládou schválený jednoznačný postup . ps2013-049-06-009-258.u2.p1.s2
Přijetím tohoto usnesení vláda rozvázala investorům ruce a umožnila minimalizovat zdržení , které u jednotlivých staveb nastane v souvislosti s dopady zákona číslo 39 / 2015 Sb . , kterým byl zákon o EIA novelizován . ps2013-049-06-009-258.u2.p1.s3
Tímto usnesením vláda souhlasila s tím , aby paralelně s opakováním procesu EIA probíhaly všechny nezbytné kroky směřující k ukončení přípravy daných staveb - projektování , výkupy pozemků , zajišťování ostatních stanovisek . ps2013-049-06-009-258.u2.p1.s4
Nové stanovisko EIA bude dle těchto vládou schválených principů vydáno k technickému řešení , které vychází z aktuálního stupně projektové dokumentace . ps2013-049-06-009-258.u2.p1.s5
Nebude tak nezbytně nutné zkoumat rozdílné varianty vedení v území , což by přípravu velmi oddálilo . ps2013-049-06-009-258.u2.p2.s1
Pro zajišťování podkladů nyní Ředitelství silnic a dálnic hodnotí došlé nabídky na uzavření rámcové smlouvy , tak aby zajišťování podkladů mohlo být maximálně flexibilní . ps2013-049-06-009-258.u2.p2.s2
Vybrané nejpřipravenější záměry již mají zajištění podkladů pro opakování EIA rozpracováno včetně probíhajících revizních biologických průzkumů , které na těchto stavbách běží už od letošního jara . ps2013-049-06-009-258.u2.p3.s1
Věřím , že opakování procesu EIA , jakkoliv zní nepopulárně , nepřinese do procesu přípravy zásadní časové zdržení , neboť současně se v přípravě těchto staveb potýkáme i s jinými překážkami , které řešíme paralelně . ps2013-049-06-009-258.u2.p3.s2
U menších a nekomplikovaných staveb na silnicích první třídy je navíc možné ukončovat posouzení pouze po provedení zjišťovacího řízení , což je proces ve srovnání s plnohodnotnou EIA výrazně rychlejší . ps2013-049-06-009-258.u2.p4.s1
Vláda v usnesení číslo 430 ze dne 11 . května 2016 uložila Ministerstvu dopravy pravidelně v intervalu dvou měsíců předkládat přehled investorské přípravy dopravních staveb se stavebními náklady nad 300 milionů korun se stanoviskem EIA vydaným dle zákona 244 . ps2013-049-06-009-258.u2.p4.s2
V současné době je na vládu předkládán materiál s aktualizovanými informacemi k projektové přípravě jednotlivých staveb k 11 . září roku 2016 . ps2013-049-06-009-258.u2.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-06-009-258.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi dopravy Danu Ťokovi . ps2013-049-06-009-258.u3.p1.s2
Nyní podle dnes nově nebo opět schváleného pravidla budeme postupovat tím způsobem , že nejdřív se vysloví navrhovatelé těchto bodů a poté zpravodaj a poběží rozprava . ps2013-049-06-009-258.u3.p1.s3
To znamená nejdříve Zbyněk Stanjura , poté Karel Šidlo , kolega Laudát a potom přihlášený do rozpravy Leo Luzar . ps2013-049-06-009-258.u3.p2.s1
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-049-06-009-258.u4.p1.s1
Hezké odpoledne . ps2013-049-06-009-258.u4.p1.s2
Je tady taková ospalá atmosféra , tak já se to pokusím trošku rozčísnout . ps2013-049-06-009-258.u4.p2.s1
Kdybychom žili v ideálním světě , tak tyto dvě úřední zprávy obou ministrů jsou naprosto dostačující a dál k tomu nemusíme vystupovat . ps2013-049-06-009-258.u4.p3.s1
Jedna věc , mluvil o ní pan ministr Brabec , nepochopil jsem , proč jsme jednali o deseti stavbách , pak je ve finále staveb devět . ps2013-049-06-009-258.u4.p3.s2
Speciálně jsem upozorňoval já i František Laudát na problém s TEN - T u prodloužené Rudné - všechno je domluveno , všechno je vyjednáno , Brusel s tím souhlasí . ps2013-049-06-009-258.u4.p3.s3
Beru to jako opak . ps2013-049-06-009-258.u4.p4.s1
Pan ministr Brabec uvedl jednu nepřesnost ve svém vystoupení . ps2013-049-06-009-258.u4.p4.s2
Není pravda , že Ředitelství silnic a dálnic chtělo jít touto cestou , která byla zvolena . ps2013-049-06-009-258.u4.p4.s3
To prostě není pravda . ps2013-049-06-009-258.u4.p4.s4
Ředitelství silnic a dálnic do posledního dne bojovalo o to , aby i prodloužená Rudná byla v seznamu staveb . ps2013-049-06-009-258.u4.p4.s5
Mám na to písemné doklady . ps2013-049-06-009-258.u4.p4.s6
Myslím , že to potvrdí pan ministr Ťok . ps2013-049-06-009-258.u4.p4.s7
Rozhodnutí neudělal investor , Ředitelství silnic a dálnic , ale Ministerstvo dopravy . ps2013-049-06-009-258.u4.p4.s8
Z Prahy vědí lépe , jak to bude fungovat v Ostravě . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s1
Mně to připadá mimořádně riskantní . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s2
To , jak popsal pan ministr Brabec , tak to může pokračovat , to má naprostou pravdu . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s3
Ale také máme nějakou historii té stavby . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s4
Já jsem podepisoval dodatek se zhotovitelem , jako jsem podepisoval s panem ministrem Ťokem v jeho bývalém zaměstnání , když jsme dělali křižovatku na R 35 . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s5
Já jsem podepisoval dodatek k té první části I / 11 , to znamená Mokré Lazce - hranice okresu Opava . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s6
Tam jsme s panem ministrem už ťukali a otevírali jsme ten úsek . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s7
A v té době jsem uzavřel takový dodatek , že po té prodloužené už by se mělo dávno jezdit . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s8
To uvedení do provozu mělo být současně . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s9
V té době nám sliboval zhotovitel , že maximální rozdíl bude 30 dnů . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s10
A od Mokrých Lazců po hranice okresu Ostrava už jezdíme . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s11
Nově je tam povolená rychlost 110 , což je v pořádku , nový bezpečný úsek . ps2013-049-06-009-258.u4.p5.s12
Nejenže to zrychlilo trasu a odlehčilo to těm nejvíce zasaženým obcím , jako byly Hrabyně a Velká Polom , ale taky se výrazným způsobem zvýšila bezpečnost . ps2013-049-06-009-258.u4.p6.s1
Pak jsme dostali šanci , jak ty dlouholeté problémy s jedním odpůrcem stavby - je třeba říct , který využívá , a má na to plné právo , všechny možnosti našeho právního řádu . ps2013-049-06-009-258.u4.p6.s2
Má k tomu občanské sdružení , které je taky jeho . ps2013-049-06-009-258.u4.p6.s3
Vy jste všude zjemňovali podmínky pro činnost občanských sdružení . ps2013-049-06-009-258.u4.p6.s4
My jsme tam chtěli nějaké minimální počty , místní příslušnost , to všechno navrhoval pan poslanec Zahradník , tak jste všechno , všechno . . . ps2013-049-06-009-258.u4.p7.s1
Pokud se to povede a nikdo se neodvolal , no tak výborně . ps2013-049-06-009-258.u4.p7.s2
Opravdu tady vás pochválím a řeknu : Viděli jsme , my v našem kraji jsme to viděli zbytečně černě . ps2013-049-06-009-258.u4.p7.s3
Ale minimálně pan ministr dopravy - nevím , jestli psal i vám , pane ministře Brabče - ale pan ministr dopravy ví , že mu psal hejtman kraje , a tam jsme v opozici , takže to vůbec neříkám politicky , který s tím rozhodnutím nesouhlasil . ps2013-049-06-009-258.u4.p7.s4
Psalo mu sdružení , naše město , vidím pana kolegu Opálku , zakládalo Sdružení I / 11 - I / 57 , taky s tím nesouhlasilo . ps2013-049-06-009-258.u4.p7.s5
Podle mých informací Ředitelství silnic a dálnic s tím nesouhlasilo . ps2013-049-06-009-258.u4.p7.s6
Ministerstvo dopravy si vybralo teoreticky rychlejší , a může se to stát i v praxi , to se teprve uvidí , ale podle našeho názoru , lidí , kteří tam žijeme , kteří s tím dotyčným člověkem neúspěšně vyjednávají léta , riskantnější cestu . ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s1
A hlavně v tom harmonogramu , který jste popsal , co by se stalo , kdyby se zvolila ta druhá cesta ? ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s2
To bych rád slyšel . ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s3
Co jste vlastně ušetřili teoreticky ? ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s4
Protože kdyby to bylo v tom nařízení vlády , tak jak bylo slíbeno - já to skutečně nesu tak , že jsem se nechal nachytat , a když ptáčka lapají , hezky mu zpívají . ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s5
Zazpívali mi , že klíčová stavba v Moravskoslezském kraji nebude potřebovat novou EIA a to zdržení nebude , tak jsem tomu uvěřil , když mi tak hezký zpívali páni ministři . ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s6
A nevím žádný důvod , zatím jsem neslyšel , kromě toho , a to je pravda , že se Ministerstvo dopravy rozhodlo jinak . ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s7
Ale proč ? ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s8
A zkuste nám namodelovat případ , že by ta stavba zůstala v tom nařízení vlády , a dát nějaký časový harmonogram a pak to porovnat . ps2013-049-06-009-258.u4.p8.s9
To je první věc . ps2013-049-06-009-258.u4.p9.s1
Docela komické bylo , jak na té tabuli jsou vždycky zkracovány ty body , tak ty body byly napsané - tento bod , který jsem navrhl já , se jmenoval " stavby s EIA " a ten druhý bod " stavby bez EIA " . ps2013-049-06-009-258.u4.p9.s2
A ono je to přesně naopak , ale to je spíše jenom kouzlo toho , když se zkracují názvy bodů . ps2013-049-06-009-258.u4.p10.s1
Já dlouhodobě tvrdím , a bohužel moji nástupci v tom takhle nepokračovali , že máme dvě , dvě klíčové infrastrukturní stavby na silnicích - R 35 , která po nějakém zbytečném zdržení měla to štěstí , že se do nařízení vlády dostala , a silniční okruh kolem Prahy , což je podle mě mnohem přesnější výraz , než když se mu říká Pražský okruh , protože Pražský okruh evokuje v obyvatelích České republiky , že je to nějaká městská záležitost hlavního města Prahy , a říct , že Pražákům nic nedáme , je docela populární v mnoha krajích . ps2013-049-06-009-258.u4.p10.s2
Ale ta stavba je klíčová pro celou českou infrastrukturu , samozřejmě pro Středočechy . ps2013-049-06-009-258.u4.p10.s3
To řešení , podle mě úsměvné , jak se část pražských politiků snaží vymístit ten problém z Prahy do středních Čech , aniž by to měli ve středních Čechách domluvené , když sleduji ty zatím mediální přestřelky , kam pošleme kamiony delší než 12 metrů , je to ten typický problém , já jsem ho nazval problém sousední ulice . ps2013-049-06-009-258.u4.p10.s4
Všichni s tím souhlasí , potřebné to je , ale ne u nás . ps2013-049-06-009-258.u4.p10.s5
Uděláme to u toho souseda . ps2013-049-06-009-258.u4.p10.s6
Takže to je problém . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s1
Já považuji - ať se na mě pan premiér nezlobí , není tady - za vrcholně nezodpovědné říct , že v roce 2019 se bude jezdit po úseku Pražského okruhu , já to říkám zjednodušeně , nebo že se začne stavět v roce 2019 mezi brněnskou a hradeckou dálnicí , ať to řeknu zjednodušeně . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s2
Neříkám úsek 511 . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s3
To prostě není pravda , to je pohádka pro dospělé . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s4
Kdo se chce nechat opít rohlíkem , ať tomu věří . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s5
Doporučuji jinou věc . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s6
Najděte si tiskové zprávy Ministerstva dopravy vždycky z toho podzimu roku , které stavby budou zahájeny v příštím roce . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s7
A najděte si zprávy z roku 2015 , 2016 a teď zpráva , co se zahájí příští rok . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s8
A co zjistíte ? ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s9
Možná se mění den v tom měsíci , určitě se mění datum té tiskové zprávy , ale obsah je takřka stejný . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s10
Slibem nezarmoutíš . ps2013-049-06-009-258.u4.p11.s11
Takže stavby , které vláda chce příští rok slavnostně zahájit , to samé nám říkala loni i předloni u mnohých staveb . ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s1
Korektní vystoupení obou ministrů , musím říct , že byla korektní . ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s2
Zapomněli říct něco jiného - že hasí požár , který sami založili , bohužel . ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s3
Já jsem včera říkal v jiné debatě , že nám se smrskla debata o evropské politice na čerpání a zachraňování miliard . ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s4
To je poměrně plochá debata , ten problém je mnohem větší . ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s5
Proč jsme si nevyjednali výjimky pro všechny stavby , když máme tolik spojenců v Evropské unii a když tato vláda patří do toho hlavního proudu ? ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s6
Kde jsou ti naši spojenci ? ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s7
Proč nám do toho mluví ? ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s8
Co je jim po tom , jestli máme EIA podle starého , jestli minulé , nebo předminulé verze toho zákona ? ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s9
Tomu já vůbec nerozumím . ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s10
A že si to necháme líbit . ps2013-049-06-009-258.u4.p12.s11
Tomu skutečně nerozumím . ps2013-049-06-009-258.u4.p13.s1
Ale já říkám , pokud by to byl pouze úřední proces bez možnosti vstupu , řekl bych , zejména ideových odpůrců stavby - vždycky říkám , nebo ne vždycky , často říkám , že mnohdy projektanti trasy navrhovali necitlivě a mohli odhadovat , kde bude nějaký oprávněný odpor veřejnosti , těch , kteří tam bydlí a kteří tu situaci znají . ps2013-049-06-009-258.u4.p13.s2
Takže ono to není jakoby černobílé úplně . ps2013-049-06-009-258.u4.p13.s3
Ale současně dávat tu obrovskou možnost tolikrát vstupovat do toho procesu je prostě chybné . ps2013-049-06-009-258.u4.p13.s4
A je to chyba všech vlád , které tady byly , aby zase se neřeklo takové to oblíbené : no co jste tady dělali vy ?