ps2013-049-05-001-023.u1.p1.s1
23 . ps2013-049-05-001-023.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 95 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 723 / - druhé čtení ps2013-049-05-001-023.u1.p2.s1
Požádám pana ministra Svatopluka Němečka , ministra zdravotnictví , aby předložený návrh uvedl . ps2013-049-05-001-023.u1.p2.s2
Ještě , než mu udělím slovo , požádám , aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan poslanec David Kasal , který je zpravodajem tisku . ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s1
Pane ministře , stále vám neudělím slovo . ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s2
Trvám na tom , aby se sněmovna uklidnila . ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s3
Pokud vedete jiné diskuze , než je otevřený bod 23 , prosím v předsálí . ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s4
Nebo vyhlásím přestávku . ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s5
Děkuji . ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s6
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-049-05-001-023.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl projednávání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 95 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta , v rámci jeho druhého čtení . ps2013-049-05-001-023.u2.p2.s1
Chtěl bych na úvod opětovně zdůraznit , že předkládaný návrh zákona si klade za cíl především stabilizovat a zkvalitnit sytém specializačního vzdělávání a vzdělávání v nástavbových oborech lékařů , zubních lékařů a farmaceutů , neboť stávající nastavení systému vzdělávání bylo vyhodnoceno jako jeden z důvodů odchodu zejména čerstvých absolventů do jiných států , kde jsou podmínky pro účastníky vzdělávání nastaveny příznivěji , například kratší délkou specializačního vzdělávání . ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s1
Podrobně byl obsah návrhu prodebatován již při prvním čtení . ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s2
Nebudu tedy znovu popisovat všechny změny , které přináší . ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s3
Chtěl bych se však vrátit k jednomu snad z nejvíce diskutovaných témat , které zaměstnalo i výbor pro zdravotnictví , a tím je obor praktické lékařství pro děti a dorost . ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s4
V první řadě jsem nucen znovu uvést , že nejde o zrušení oboru praktické lékařství pro děti a dorost , jak je toto téma , zejména ve sdělovacích prostředcích , diskutováno . ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s5
Tento obor bude spojen s oborem pediatrie a bude vytvořen jeden společný vzdělávací program pediatrie jak pro lékaře v nemocnicích , tak v ambulancích . ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s6
Institut registrujícího poskytovatele zdravotních služeb , jak je upraven zákonem o zdravotních službách , zůstává zachován . ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s7
Na ambulantní péči o naše děti se tedy pro rodiče nic nezmění . ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s8
Už dnes lékař ve specializační přípravě v oboru praktické lékařství pro děti a dorost absolvuje tři roky na dětských lůžkových odděleních a jeden rok praxe v zařízení praktického lékaře . ps2013-049-05-001-023.u2.p4.s1
Z více než dvou tisíc praktických lékařů pro děti a dorost v České republice je pro specializační vzdělávání akreditováno přibližně jen dvě stě ambulancí praktických lékařů . ps2013-049-05-001-023.u2.p4.s2
Takto není dostatečným způsobem zajištěna praxe v ambulanci praktického lékařství ani pro lékaře ve specializační přípravě v základním oboru praktické lékařství pro děti a dorost , a to ani přes poskytování dotace na rezidenční místo . ps2013-049-05-001-023.u2.p4.s3
K tomuto tématu chci též podotknout , že lékaři , kteří dnes působí v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost , absolvovali dřívější stupeň vzdělávání , kdy existovala jednotná pediatrie . ps2013-049-05-001-023.u2.p5.s1
Závěrem bych rád zmínil , že výbor pro zdravotnictví , který návrh projednal , k němu přijal usnesení , kterým Poslanecké sněmovně doporučuje vyslovit souhlas s tímto vládním návrhem ve znění jím přijatého komplexního pozměňovacího návrhu , který však původní návrh nepřepracovává zásadním , ale spíše jen dílčím způsobem . ps2013-049-05-001-023.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-05-001-023.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a konstatuji , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu . ps2013-049-05-001-023.u3.p1.s2
Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 723 / 1 - 3 . ps2013-049-05-001-023.u3.p1.s3
Proto teď žádám zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Davida Kasala , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-049-05-001-023.u3.p1.s4
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-049-05-001-023.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-049-05-001-023.u4.p1.s2
Vážená vládo , vážení poslanci , vážené poslankyně , dovolte , abych vás seznámil s usnesením výboru pro zdravotnictví z 39 . schůze ze dne 7 . září 2016 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 95 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 723 . ps2013-049-05-001-023.u4.p2.s1
Po úvodním slově pana doktora Radka Policara , náměstka ministra zdravotnictví pro legislativu a právo , a zpravodajské zprávě poslance Davida Kasala a po rozpravě výbor pro zdravotnictví ps2013-049-05-001-023.u4.p3.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 95 / 2014 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 723 , ve znění přijatého komplexního pozměňovacího návrhu ; ps2013-049-05-001-023.u4.p4.s1
II . doporučuje Poslanecké sněmovně na začátku rozpravy ve druhém čtení hlasovat o tom , aby za základ dalšího projednávání byl vzat komplexní pozměňovací návrh obsažený v usnesení výboru ; ps2013-049-05-001-023.u4.p5.s1
III . zmocňuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi výboru pro zdravotnictví ; ps2013-049-05-001-023.u4.p6.s1
IV . zmocňuje zpravodaje výboru , aby ve spolupráci s legislativním odborem kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . ps2013-049-05-001-023.u4.p7.s1
Děkuji . ps2013-049-05-001-023.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu . ps2013-049-05-001-023.u5.p1.s2
Ještě než otevřu rozpravu - kolegyně Hnyková , která byla omluvena do 16 hodin , ruší svou omluvu od 14.20 , kdy dorazila . ps2013-049-05-001-023.u5.p2.s1
Můžeme pokračovat . ps2013-049-05-001-023.u5.p2.s2
Otevírám obecnou rozpravu a mám tu několik přihlášek . ps2013-049-05-001-023.u5.p2.s3
Jako první se přihlásil pan poslanec Leoš Heger , dále se hlásí s řádnou přihláškou pan zpravodaj David Kasal a další kolegové a kolegyně . ps2013-049-05-001-023.u5.p2.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-049-05-001-023.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-049-05-001-023.u6.p1.s2
Vážená vládo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , přeji vám hezké odpoledne . ps2013-049-05-001-023.u6.p1.s3
Dovolte mi , abych řekl nejprve pár slov obecných a potom představil některé další pozměňovací návrhy . ps2013-049-05-001-023.u6.p2.s1
Příprava novely zákona č . 95 / 2004 Sb . , zabrala téměř dva roky a ty roky byly provázené velmi efektivní , byť dlouhou diskusí , která vyústila nakonec v podání komplexního pozměňovacího návrhu již zde jmenovaných poslanců . ps2013-049-05-001-023.u6.p2.s2
A já za sebe musím říct , že s tím návrhem z velké části souhlasím a myslím si , že zlomil ty největší ostny , i když ne úplně všechny , ale přece jenom celou řadu z těch velmi podstatných . ps2013-049-05-001-023.u6.p2.s3
Věřím , že budeme moci jako klub TOP 09 a Starostové pro tento zákon nakonec hlasovat , i když možná se někde názory budou ještě trochu lišit . ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s1
Já jsem podával na zdravotní výbor celkem osm pozměňovacích návrhů , které se týkaly spíš drobnějších úprav zákona , ne těch nejpodstatnějších , které reprezentuje struktura oborů , která se dostává do zákona , a z ní je potřeba mít obrovský respekt a založit ji dobře a dlouhodobě . ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s2
A to zatím vypadá velmi dobře . ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s3
Další návrhy se týkaly některých věcí drobnějších . ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s4
A protože z velké většiny , nebo zcela unisono byly ve výboru přehlasovány , tak jsem si dovolil jeden z těchto návrhů mírně upravit a předložit znovu . ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s5
Jeden jediný z těch osmi předkládám ještě jednou s doplněnou argumentací a jeden je nový . ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s6
A já bych si je dovolil krátce představit . ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s1
První návrh se týká funkčních kurzů , které jsou součástí toho komplexního pozměňovacího návrhu . ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s2
Dovolil jsem si tam v § 21 i v odst . 3 přidat jeden poznatek , na který upozornila Česká stomatologická komora . ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s3
Ten poznatek se týká projednávání způsobu , jakým se zavedou funkční kurzy do registru kurzů . ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s4
U stomatologů speciálně a v některých asi vzácnějších případech i v jiných oborech dochází k situaci , že funkční kurzy budou moci být organizované pro lékaře s odbornou způsobilostí , nikoliv tedy se specializovanou , ale odbornou , protože stomatologové mohou samostatně s touto odbornou způsobilostí pracovat již po promoci po nějaké krátké praxi . ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s5
A tam dochází k tomu , že v té standardní proceduře , která je navržena v citovaném § 21 i , ministerstvo před rozhodnutím vyžaduje posouzení akreditační komise . ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s6
Pro odbornou způsobilost nejsou akreditační komise zřízeny , a proto navrhuji , aby v takovémto případě ministerstvo mělo pravomoc požádat příslušnou profesní komoru , v tomhle případě stomatologickou , o vyjádření namísto té komise akreditační . ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s7
To je zhruba všechno k tomuto návrhu . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s1
Další návrh se týká souběhu vzdělávání . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s2
Vedla se poměrně kontroverzní diskuse o tom , jestli se má povolit tak trošku nad rámec evropské směrnice o vzdělávání v našem prostředí po absolvování odborného kmene možnost studia nástavby nad kmenem pro dva specializační obory najednou . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s3
Já jsem byl velmi proti , celá řada kolegů a kolegyň však s tím neměla problém , takže tato verze , že souběžné obory budou , prošla v komplexním pozměňovacím návrhu . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s4
A já jsem si dovolil trošku zpřísnit zaměstnavatelské podmínky , za kterých tento režim by mohl být povolen . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s5
Ty podmínky spočívají zejména v tom , že lékař by musel pracovat na plný úvazek . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s6
Protože jinak se může vzdělávat v tom specializačním vzdělávání až jenom na poloviční úvazek , a dokonce v některých případech , které se týkají mateřských nebo otcovských dovolených , by se mohl vzdělávat na úvazek 0 , 2 . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s7
Já si myslím , že souběh dvou specializací bude tak náročné studium , že by mělo být limitováno pouze na plný úvazek . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s8
Bude se pravděpodobně týkat stejně jenom několika velmi málo jedinců , byť schopných . ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s9
Ale získávání zkušeností ve specializačním studiu spočívá nejenom v teoretických znalostech , ale v získávání dovedností při jednotlivých výkonech a také zejména získávání zkušeností a ty musí být získávány nad velkým množstvím pacientů . ps2013-049-05-001-023.u6.p6.s1
Třetí pozměňovací návrh se týká kontrolní činnosti Ministerstva zdravotnictví . ps2013-049-05-001-023.u6.p6.s2
Ministerstvo souhlasilo v rámci komplexního pozměňovacího návrhu , aby byly kontrolní pravomoci rozšířeny i na akreditační komise , pokud s tím bude ministr souhlasit . ps2013-049-05-001-023.u6.p6.s3
A já navrhuji , aby se toto zmocnění mohlo týkat i zástupců příslušných pověřených organizací , které vzdělávání organizují . ps2013-049-05-001-023.u6.p7.s1
Tolik tedy mé tři pozměňovací návrhy a přihlásím se k nim v podrobné rozpravě podle čísel v systému . ps2013-049-05-001-023.u6.p7.s2
Děkuji . ps2013-049-05-001-023.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Leoši Hegerovi a nyní s řádnou přihláškou pan poslanec David Kasal . ps2013-049-05-001-023.u7.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-049-05-001-023.u7.p1.s3
Připraví se paní kolegyně Pastuchová . ps2013-049-05-001-023.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-049-05-001-023.u8.p1.s2
Vážená vládo , vážení kolegové a kolegyně , dovolte , abych se také zpočátku nejdříve obecně vyjádřil k celkovému návrhu a k němu potom následně vyplývajícím pozměňovacím návrhům , se kterými za vámi přicházím a kterém potom načtu v podrobné rozpravě . ps2013-049-05-001-023.u8.p2.s1
Základní a hlavní změnou , proč byl vlastně tento zákon měněn , je vyřešení požadavku na redukci původně vysokého počtu základních oborů - těch bylo 96 . ps2013-049-05-001-023.u8.p2.s2
V pozměňovacím návrhu je jich 43 a důležité je také to , že budou zaznamenány přímo v zákoně jako takovém . ps2013-049-05-001-023.u8.p3.s1
Vycházelo se z hlediska kompatibility z evropské směrnice 2005 / 36 / ES , která jasně stanovuje , jaké obory jsou kompatibilní po Evropě , a je to důležité pro vzdělávání našich lékařů a jejich uplatňování v zahraničí . ps2013-049-05-001-023.u8.p3.s2
Současné ukotvení základních oborů přímo v zákoně přispěje ke stabilitě a přehlednosti celého systému . ps2013-049-05-001-023.u8.p3.s3
Společně s redukcí počtu základních oborů bylo přikročeno také k racionálnímu zkrácení doby vzdělávání většiny oborů i s ohledem na pokračující feminizaci zdravotnictví , která problémy ve zdravotnictví ještě více zvýrazňuje . ps2013-049-05-001-023.u8.p4.s1
Nesmírně důležitou součástí změn je také zjednodušení a zefektivnění systému akreditací , k němuž slouží nově zřizované vzdělávací rady lékařů a paritní zastoupení odborníků v nově složených akreditačních komisích , na kterém se podílejí jak fakulty , lékařská komora , tak i ministerstvo na návrh odborných společností . ps2013-049-05-001-023.u8.p4.s2
Ty se budou odpovědně podílet na vývoji daného oboru jako celku a ne jen úzké skupiny odborníků . ps2013-049-05-001-023.u8.p5.s1
Nyní ještě k některým dalším změnám , které zákon přináší . ps2013-049-05-001-023.u8.p5.s2
Délka vzdělávání v základním kmenu bude prodloužena na třicet měsíců a bude ukončena zkouškou podobně , jako tomu bylo v bývalém systému prvního a druhého stupně atestace . ps2013-049-05-001-023.u8.p5.s3
Lékaři po složení zkoušky získají odpovídající kompetence pro práci v daném zařízení . ps2013-049-05-001-023.u8.p5.s4
Důležitou změnou , která bude reflektovat již zmíněnou feminizaci , bude umožnění vzdělávání osobám na rodičovské dovolené , kdy jejich rozsah pracovní doby musí odpovídat úvazku 0 , 2 . ps2013-049-05-001-023.u8.p6.s1
Součástí návrhu je také upřesnění činnosti lékařů s odbornou specializací a s odbornou způsobilostí ve vztahu k institutům odborného dohledu a dozoru , tzn . to , aby se lékaři , kteří jsou po fakultě , nastoupí do nemocnice , mohli podílet na fungování daného zařízení , mohli být zařazování do služeb , a i ti , kteří nad nimi jaksi dozírají a školí je , tak aby to pro ně nebyla otročina , protože řada školitelů v menších nemocnicích sama slouží pět až služeb měsíčně a k tomu zajišťuje příslužby u těchto lékařů ve službách , takže z tohoto pohledu je velmi důležití zaměřit se i na toto . ps2013-049-05-001-023.u8.p7.s1
Dovolím si zmínit se i mírně o problému s praktickými lékaři pro děti a dorost . ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s1
Pane kolego , já vás opět přeruším a požádám sněmovnu znovu o klid . ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s2
Jde o obecnou a podrobnou rozpravu ve druhém čtení a rád bych , abychom se vzájemně respektovali a poslouchali se . ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s3
Pokud diskutujete něco jiného , tak prosím v předsálí . ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s4
Děkuji . ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s5
Pokračujte . ps2013-049-05-001-023.u10.p1.s1
Jenom dva argumenty ohledně tohoto oboru .