|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-09 ps2013-049-04-006-065 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

65. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 715/ - prvé čtení

Date2016-09-09
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/065
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049152.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 192 • previousnext

ps2013-049-04-006-065.u1.p1.s1 65.
ps2013-049-04-006-065.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 715/ - prvé čtení
ps2013-049-04-006-065.u1.p2.s1 Žádám připraveného pana ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka, aby se ujal slova.
ps2013-049-04-006-065.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh novely zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění.
ps2013-049-04-006-065.u2.p1.s2 Cílem tohoto návrhu je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění.
ps2013-049-04-006-065.u2.p1.s3 Návrh vychází z programového prohlášení vlády, v němž vláda deklarovala záměr zavést spravedlivý model přerozdělení pojistného, který zohlední skutečné výdaje zdravotních pojišťoven na léčbu nákladných diagnóz.
ps2013-049-04-006-065.u2.p2.s1 Podle návrhu by se pojistné mezi zdravotní pojišťovny přerozdělovalo nejen podle skladby věku a pohlaví pojištěnců dané pojišťovny jako dosud, ale také podle toho, kolik zdravotní pojišťovna pojištěnců trpících chronickými nemocemi, které jsou spojeny s vyšší spotřebou léčivých přípravků, a tedy s vyššími náklady zdravotní pojišťovny na jejich léčbu.
ps2013-049-04-006-065.u2.p2.s2 Současný model přerozdělení pojistného tak bude obohacen o příslušnost pojištěnců do farmaceutickonákladových skupin, pharmacy-based cost groups, zkráceně FCG.
ps2013-049-04-006-065.u2.p2.s3 Tento návrh nezmění celkový objem finančních prostředků v systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-049-04-006-065.u2.p2.s4 Přerozdělení těchto prostředků ale bude lépe reflektovat faktory determinující spotřebu hrazených zdravotních služeb.
ps2013-049-04-006-065.u2.p3.s1 Dopady návrhu na zdravotní pojišťovny jsme pečlivě vyhodnotili na základě dat z minulých let.
ps2013-049-04-006-065.u2.p3.s2 Při samotném zavádění nového modelu přerozdělování se neočekávají vyšší dopady na příjmy zdravotních pojišťoven než maximálně v řádu stovek milionů ročně.
ps2013-049-04-006-065.u2.p3.s3 Změny v příjmech zdravotních pojišťoven budou provedeny citlivě a fungování zdravotních pojišťoven nebude nějak ohroženo.
ps2013-049-04-006-065.u2.p4.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, věřím, že tento návrh v dalším legislativním procesu podpoříte.
ps2013-049-04-006-065.u2.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-04-006-065.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jaroslava Krákoru, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
ps2013-049-04-006-065.u3.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-049-04-006-065.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-04-006-065.u4.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-049-04-006-065.u4.p1.s3 Ten zákon je samozřejmě jasný a poměrně krátký, takže pan ministr vyčerpávajícím způsobem v několika větách řekl, o co jde.
ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s1 bych řekl za prvé, že cílem návrhu zákona je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění.
ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s2 Musíme si to umět představit tak, že v současnosti se pojistné přerozděluje pouze podle věku a pohlaví.
ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s3 Jiná kritéria nejsou.
ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s4 Toto dostatečně nezohledňuje skutečnou nákladovost pojištěnců zvláště v chronických a závažných onemocněních, která vyžadují vyšší spotřebu léčivých přípravků.
ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s5 Dopad na státní rozpočet je vyčíslen asi na 900 tisíc korun ročně, protože by to znamenalo zavést na Ministerstvu zdravotnictví dva nové pracovníky.
ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s6 Dopady na rozpočty zdravotních pojišťoven v závislosti na struktuře a nemocnosti pojistného kmene pojišťoven budou změny na příjmové stránce jednotlivých pojišťoven v řádu stovek milionů korun ročně.
ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s7 To znamená, že některé pojišťovny budou mít o desítky stovky milionů víc a jiné zase méně.
ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s8 Ta celková částka bude stejná, akorát dojde k jinému přerozdělení.
ps2013-049-04-006-065.u4.p3.s1 Na závěr bych chtěl říct, že návrh se pozitivně projeví u chronicky nemocných pojištěnců.
ps2013-049-04-006-065.u4.p3.s2 Díky zohlednění chronických nemocí přerozdělování budou chronicky nemocní pojištěnci pro pojišťovny v průměru finančně neutrální, nikoliv ztrátoví.
ps2013-049-04-006-065.u4.p3.s3 Zdravotním pojišťovnám se nebude tolik vyplácet upřednostňování zdravých pojištěnců před chronicky nemocnými pacienty.
ps2013-049-04-006-065.u4.p3.s4 Takže je to určitá korekce, která vede k větší spravedlnosti v přerozdělení finančních prostředků u zdravotních pojišťoven.
ps2013-049-04-006-065.u4.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji Jaroslavu Krákorovi.
ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s3 Jako první se do přihlásil pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s4 Vnímám další přihlášky.
ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s5 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s2 bych chtěl polemizovat s vyjádřením pana zpravodaje.
ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s3 Že ten zákon je poměrně krátký, s tím souhlasím.
ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s4 Že je poměrně jednoduchý, s tím naprosto nesouhlasím.
ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s5 Pokud pan zpravodaj bude trvat na svém, tak začnu zkoušet z těch iterací, které tam jsou.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s1 nemám nic proti tomu zákonu.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s2 Důvodová zpráva mi přijde logická.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s3 Jenom mám několik dotazů.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s4 Pokud jsem dobře počítal trojčlenkou, tak maximální roční dopad je v objemu na VZP kolem půl miliardy a na zaměstnanecké zdravotní pojišťovny taky půl miliardy.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s5 Číslo na první poslech opravdu vysoké.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s6 V okamžiku, když jsem vyšel z plnění za osm měsíců v důvodové zprávě, vydělil jsem to dvěma a vynásobil třemi, tak to bylo 250 miliard ročně - a z toho řešíme 500 milionů, což je zhruba dvě promile.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s7 Dvě desetiny promile dokonce.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s8 Dvě desetiny procenta, pane zpravodaji, jsou dvě promile.
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s9 Tak bych prosil, abychom si aspoň ujasnili, když ten zákon je tak jednoduchý, co jsou procenta a promile...
ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s10 Takže jsem se nespletl, jsou to dvě promile, nebo chcete-li, dvě desetiny procenta.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s1 Ten můj dotaz zní, jestli ty naprosto nesrozumitelné výpočty a vzorce mají být v zákoně.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s2 To je můj základní dotaz.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s3 Protože ono to zní velmi dobře, a tomu rozumím, že chceme spravedlivěji rozdělovat veřejné peníze, které všichni ti, kteří mají povinnost platit veřejné zdravotní pojištění, platí.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s4 Ale celý ten zákon bude o 0,2 %.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s5 Tváří se, jako že by zavedl mnohem vyšší spravedlnost.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s6 Říkám, ten princip vůbec nezpochybňuji, ale když jsem si to přečetl - a málokdy vystupuji k zákonům ve zdravotnictví, to nechávám jiným, kteří se v oblasti lépe orientují, ale protože jsem inženýr a matematiku mám rád, zaujalo , že v tom zákoně jsou neuvěřitelné vzorce, kterým podle nemůžeme rozumět.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s7 za sebe říkám, že jim nerozumím.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s8 Tak protestuji proti tomu, že to je jednoduchý zákon.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s9 Pochopil bych, kdyby tam bylo zmocnění Ministerstva zdravotnictví tyhle vzorce vydat, příp. upravovat, protože v praxi se ukáže, zda ty výpočty jsou dobré.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s10 Jsou to složité matematické modely.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s11 Zřejmě vycházejí z nějaké zaběhané praxe a k tomu se hledaly modely, které popíší ty zvýšené náklady zejména těch, kteří bohužel trpí chronickou nemocí.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s12 Tak pochopte vystoupení spíš k zamyšlení, zda ještě nemůžeme raději zmocnit vládu, než to mít přímo v zákoně.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s13 Protože ten zákon je tím pádem samozřejmě srozumitelný jenom pro ty, kteří ovládají matematické vzorce.
ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s14 A to nejsou fakt trojčlenky.
ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s1 Jenom pro zajímavost, když si přečtu jenom první větu oddílu M přílohy č. 2 toho zákona, Výpočet nákladových indexů.
ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s2 Nákladové indexy se určí postupem popsaným v bodech 1 6.
ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s3 Jeho součástí je iterační výpočet, zahrnující opakování bodů 2 5, do splnění konvergenční podmínky v bodu 5.
ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s4 Indexem v pravém horním rohu jednotlivých veličin, uzavřeným v závorkách, označujeme číslo iterace k, ke které se tato veličina vztahuje.
ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s5 A nejjednodušší bod číslo 1 zní: Definuje se k=0 a Y(1)=y...
ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s6 A pak jsou mnohem složitější matematické vzorce a výrazy.
ps2013-049-04-006-065.u6.p5.s1 Takže poprosím pana ministra, aby to zvážil.
ps2013-049-04-006-065.u6.p5.s2 Protože fakt i při mírné úpravě, když se to namodeluje matematicky jinak, bychom museli novelizovat zákon.
ps2013-049-04-006-065.u6.p5.s3 A pak ta změna nemusí být 500 milionů, ale ta samotná změna, která taky bude spravedlivá, může být řádově pouhých desítek milionů v objemu 250 miliard.
ps2013-049-04-006-065.u6.p5.s4 Tak to berte, kolegové a kolegyně, kteří jste ve zdravotním výboru, jako podnět pro vaše projednání.
ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s1 My určitě budeme hlasovat pro přikázání výborům a propuštění do dalšího čtení, ale chtěl bych, aby to neprošlo s tím - my tomu nerozumíme, tak to rychle schválíme.
ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s2 Podle je lepší cesta to z toho zákona vyndat a zmocnit vládu, aby to mohla případně upravovat.
ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s3 Protože pokud se shodneme - a myslím, že ano -, že zákony mají být jednoduché a srozumitelné, tak ta příloha č. 2 je naprosto nesrozumitelná nejenom nám, ale naprosté většině veřejnosti.
ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s4 Ale myslím, že i např. nemocničnímu managementu.
ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s5 Oni pak dostanou na základě toho, že vyplní tabulky, na základě těchto podle složitých vzorců, číslo, resp. zdravotní pojišťovny, o kolik se zvýší jejich podíl na vybraném zdravotním pojištění.
ps2013-049-04-006-065.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-04-006-065.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi.
ps2013-049-04-006-065.u7.p1.s2 Než se ujme slova další přihlášený pan poslanec Leoš Heger, jenom přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2013-049-04-006-065.u7.p1.s3 Od hodin se omlouvá z jednání pan poslanec Milan Šarapatka.
ps2013-049-04-006-065.u7.p2.s1 Nyní pan kolega Leoš Heger, řádně přihlášený do rozpravy.
ps2013-049-04-006-065.u7.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s2 jsem chtěl ten zákon podpořit svým vystoupením, protože princip přerozdělovací je prostě nezbytný v systému mnoha zdravotních pojišťoven.
ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s3 A vzhledem k vystoupení pana předsedy Stanjury jsem chtěl k tomu ještě dodat, že problémy, které on tady zmiňoval, jsou spíš než na straně Ministerstva zdravotnictví asi na straně legislativců a na straně budování právního státu.
ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s4 On ten právní stát prostě řadu výhod, po kterých jsme toužili, aby tady existovala nějaká spravedlnost.
ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s5 Ale jak se postupně ukazuje, řadu nevýhod, protože vede k postupné byrokratizaci, a to z důvodů, že podle různých úmluv prostě musí být všechno důležité v zákoně.
ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s6 A jak to pan předseda Stanjura zmínil, když to nebude v zákoně a bude to moci vláda nebo Ministerstvo zdravotnictví ovlivňovat v nějakém podzákonném předpisu, tak potom může velmi silně manipulovat s příjmy jednotlivých pojišťoven.
ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s1 samozřejmě těm vzorcům také nejsem schopen rozumět, ale poslouchal jsem ty debaty od roku 2010, kdy se o přerozdělování systémem nákladů na léčiva pacientů začalo mluvit, a začal se přebírat z Holandska.
ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s2 Ty přípravy byly strašně dlouhé a v podstatě kontinuálně pokračovaly celých pět nebo šest let doteď.
ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s3 Analytici to různě modelovali, zabývali se tím.
ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s4 Drobnými změnami opravdu mohou ten systém ovlivnit.
ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s5 Takže nakonec zákonodárci, kteří to mají schválit, jsou nezávislí tak trošku na jejich vyjádření a na výsledcích toho modelování.
ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s6 Ono je to problém.

Text viewDownload CoNNL-U