ps2013-049-04-006-065.u1.p1.s1
65 . ps2013-049-04-006-065.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 592 / 1992 Sb . , o pojistném na veřejné zdravotní pojištění , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 715 / - prvé čtení ps2013-049-04-006-065.u1.p2.s1
Žádám připraveného pana ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka , aby se ujal slova . ps2013-049-04-006-065.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl návrh novely zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění . ps2013-049-04-006-065.u2.p1.s2
Cílem tohoto návrhu je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění . ps2013-049-04-006-065.u2.p1.s3
Návrh vychází z programového prohlášení vlády , v němž vláda deklarovala záměr zavést spravedlivý model přerozdělení pojistného , který zohlední skutečné výdaje zdravotních pojišťoven na léčbu nákladných diagnóz . ps2013-049-04-006-065.u2.p2.s1
Podle návrhu by se pojistné mezi zdravotní pojišťovny přerozdělovalo nejen podle skladby věku a pohlaví pojištěnců dané pojišťovny jako dosud , ale také podle toho , kolik má zdravotní pojišťovna pojištěnců trpících chronickými nemocemi , které jsou spojeny s vyšší spotřebou léčivých přípravků , a tedy s vyššími náklady zdravotní pojišťovny na jejich léčbu . ps2013-049-04-006-065.u2.p2.s2
Současný model přerozdělení pojistného tak bude obohacen o příslušnost pojištěnců do farmaceutickonákladových skupin , pharmacy - based cost groups , zkráceně FCG . ps2013-049-04-006-065.u2.p2.s3
Tento návrh nezmění celkový objem finančních prostředků v systému veřejného zdravotního pojištění . ps2013-049-04-006-065.u2.p2.s4
Přerozdělení těchto prostředků ale bude lépe reflektovat faktory determinující spotřebu hrazených zdravotních služeb . ps2013-049-04-006-065.u2.p3.s1
Dopady návrhu na zdravotní pojišťovny jsme pečlivě vyhodnotili na základě dat z minulých let . ps2013-049-04-006-065.u2.p3.s2
Při samotném zavádění nového modelu přerozdělování se neočekávají vyšší dopady na příjmy zdravotních pojišťoven než maximálně v řádu stovek milionů ročně . ps2013-049-04-006-065.u2.p3.s3
Změny v příjmech zdravotních pojišťoven budou provedeny citlivě a fungování zdravotních pojišťoven nebude nějak ohroženo . ps2013-049-04-006-065.u2.p4.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , páni poslanci , věřím , že tento návrh v dalším legislativním procesu podpoříte . ps2013-049-04-006-065.u2.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-049-04-006-065.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jaroslava Krákoru , aby přednesl zpravodajskou zprávu . ps2013-049-04-006-065.u3.p1.s2
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-049-04-006-065.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-049-04-006-065.u4.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 592 / 1992 Sb . , o pojistném na veřejné zdravotním pojištění , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-049-04-006-065.u4.p1.s3
Ten zákon je samozřejmě jasný a poměrně krátký , takže pan ministr vyčerpávajícím způsobem v několika větách řekl , o co jde . ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s1
Já bych řekl za prvé , že cílem návrhu zákona je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění . ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s2
Musíme si to umět představit tak , že v současnosti se pojistné přerozděluje pouze podle věku a pohlaví . ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s3
Jiná kritéria nejsou . ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s4
Toto dostatečně nezohledňuje skutečnou nákladovost pojištěnců zvláště v chronických a závažných onemocněních , která vyžadují vyšší spotřebu léčivých přípravků . ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s5
Dopad na státní rozpočet je vyčíslen asi na 900 tisíc korun ročně , protože by to znamenalo zavést na Ministerstvu zdravotnictví dva nové pracovníky . ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s6
Dopady na rozpočty zdravotních pojišťoven v závislosti na struktuře a nemocnosti pojistného kmene pojišťoven budou změny na příjmové stránce jednotlivých pojišťoven v řádu stovek milionů korun ročně . ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s7
To znamená , že některé pojišťovny budou mít o desítky až stovky milionů víc a jiné zase méně . ps2013-049-04-006-065.u4.p2.s8
Ta celková částka bude stejná , akorát dojde k jinému přerozdělení . ps2013-049-04-006-065.u4.p3.s1
Na závěr bych chtěl říct , že návrh se pozitivně projeví u chronicky nemocných pojištěnců . ps2013-049-04-006-065.u4.p3.s2
Díky zohlednění chronických nemocí přerozdělování budou chronicky nemocní pojištěnci pro pojišťovny v průměru finančně neutrální , nikoliv ztrátoví . ps2013-049-04-006-065.u4.p3.s3
Zdravotním pojišťovnám se už nebude tolik vyplácet upřednostňování zdravých pojištěnců před chronicky nemocnými pacienty . ps2013-049-04-006-065.u4.p3.s4
Takže je to určitá korekce , která vede k větší spravedlnosti v přerozdělení finančních prostředků u zdravotních pojišťoven . ps2013-049-04-006-065.u4.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji Jaroslavu Krákorovi . ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s3
Jako první se do ní přihlásil pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s4
Vnímám další přihlášky . ps2013-049-04-006-065.u5.p1.s5
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s2
Já bych chtěl polemizovat s vyjádřením pana zpravodaje . ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s3
Že ten zákon je poměrně krátký , s tím souhlasím . ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s4
Že je poměrně jednoduchý , s tím naprosto nesouhlasím . ps2013-049-04-006-065.u6.p1.s5
Pokud pan zpravodaj bude trvat na svém , tak začnu zkoušet z těch iterací , které tam jsou . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s1
Já nemám nic proti tomu zákonu . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s2
Důvodová zpráva mi přijde logická . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s3
Jenom mám několik dotazů . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s4
Pokud jsem dobře počítal trojčlenkou , tak maximální roční dopad je v objemu na VZP kolem půl miliardy a na zaměstnanecké zdravotní pojišťovny taky půl miliardy . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s5
Číslo na první poslech opravdu vysoké . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s6
V okamžiku , když jsem vyšel z plnění za osm měsíců v důvodové zprávě , vydělil jsem to dvěma a vynásobil třemi , tak už to bylo 250 miliard ročně - a z toho řešíme 500 milionů , což je zhruba dvě promile . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s7
Dvě desetiny promile dokonce . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s8
Dvě desetiny procenta , pane zpravodaji , jsou dvě promile . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s9
Tak bych prosil , abychom si aspoň ujasnili , když ten zákon je tak jednoduchý , co jsou procenta a promile . . . ps2013-049-04-006-065.u6.p2.s10
Takže jsem se nespletl , jsou to dvě promile , nebo chcete - li , dvě desetiny procenta . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s1
Ten můj dotaz zní , jestli ty naprosto nesrozumitelné výpočty a vzorce mají být v zákoně . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s2
To je můj základní dotaz . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s3
Protože ono to zní velmi dobře , a já tomu rozumím , že chceme spravedlivěji rozdělovat veřejné peníze , které všichni ti , kteří mají povinnost platit veřejné zdravotní pojištění , platí . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s4
Ale celý ten zákon bude o 0 , 2 % . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s5
Tváří se , jako že by zavedl mnohem vyšší spravedlnost . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s6
Říkám , já ten princip vůbec nezpochybňuji , ale když jsem si to přečetl - a málokdy vystupuji k zákonům ve zdravotnictví , to nechávám jiným , kteří se v té oblasti lépe orientují , ale protože jsem inženýr a matematiku mám rád , zaujalo mě , že v tom zákoně jsou neuvěřitelné vzorce , kterým podle mě nemůžeme rozumět . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s7
Já za sebe říkám , že jim nerozumím . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s8
Tak protestuji proti tomu , že to je jednoduchý zákon . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s9
Pochopil bych , kdyby tam bylo zmocnění Ministerstva zdravotnictví tyhle vzorce vydat , příp . upravovat , protože až v praxi se ukáže , zda ty výpočty jsou dobré . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s10
Jsou to složité matematické modely . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s11
Zřejmě vycházejí z nějaké zaběhané praxe a k tomu se hledaly modely , které popíší ty zvýšené náklady zejména těch , kteří bohužel trpí chronickou nemocí . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s12
Tak pochopte mé vystoupení spíš k zamyšlení , zda ještě nemůžeme raději zmocnit vládu , než to mít přímo v zákoně . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s13
Protože ten zákon je tím pádem samozřejmě srozumitelný jenom pro ty , kteří ovládají matematické vzorce . ps2013-049-04-006-065.u6.p3.s14
A to nejsou fakt trojčlenky . ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s1
Jenom pro zajímavost , když si přečtu jenom první větu oddílu M přílohy č . 2 toho zákona , Výpočet nákladových indexů . ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s2
Nákladové indexy se určí postupem popsaným v bodech 1 až 6 . ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s3
Jeho součástí je iterační výpočet , zahrnující opakování bodů 2 až 5 , až do splnění konvergenční podmínky v bodu 5 . ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s4
Indexem v pravém horním rohu jednotlivých veličin , uzavřeným v závorkách , označujeme číslo iterace k , ke které se tato veličina vztahuje . ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s5
A nejjednodušší bod číslo 1 zní : Definuje se k =0 a Y ( 1 ) = y . . . ps2013-049-04-006-065.u6.p4.s6
A pak jsou mnohem složitější matematické vzorce a výrazy . ps2013-049-04-006-065.u6.p5.s1
Takže poprosím pana ministra , aby to zvážil . ps2013-049-04-006-065.u6.p5.s2
Protože fakt i při mírné úpravě , když se to namodeluje matematicky jinak , bychom museli novelizovat zákon . ps2013-049-04-006-065.u6.p5.s3
A pak ta změna nemusí být 500 milionů , ale ta samotná změna , která taky bude spravedlivá , může být řádově pouhých desítek milionů v objemu 250 miliard . ps2013-049-04-006-065.u6.p5.s4
Tak to berte , kolegové a kolegyně , kteří jste ve zdravotním výboru , jako podnět pro vaše projednání . ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s1
My určitě budeme hlasovat pro přikázání výborům a propuštění do dalšího čtení , ale chtěl bych , aby to neprošlo s tím - my tomu nerozumíme , tak to rychle schválíme . ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s2
Podle mě je lepší cesta to z toho zákona vyndat a zmocnit vládu , aby to mohla případně upravovat . ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s3
Protože pokud se shodneme - a já myslím , že ano - , že zákony mají být jednoduché a srozumitelné , tak ta příloha č . 2 je naprosto nesrozumitelná nejenom nám , ale naprosté většině veřejnosti . ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s4
Ale myslím , že i např . nemocničnímu managementu . ps2013-049-04-006-065.u6.p6.s5
Oni pak dostanou na základě toho , že vyplní tabulky , na základě těchto podle mě složitých vzorců , číslo , resp . zdravotní pojišťovny , o kolik se zvýší jejich podíl na vybraném zdravotním pojištění . ps2013-049-04-006-065.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-04-006-065.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi . ps2013-049-04-006-065.u7.p1.s2
Než se ujme slova další přihlášený pan poslanec Leoš Heger , jenom přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2013-049-04-006-065.u7.p1.s3
Od 12 hodin se omlouvá z jednání pan poslanec Milan Šarapatka . ps2013-049-04-006-065.u7.p2.s1
Nyní pan kolega Leoš Heger , řádně přihlášený do rozpravy . ps2013-049-04-006-065.u7.p2.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s2
Já jsem chtěl ten zákon podpořit svým vystoupením , protože princip přerozdělovací je prostě nezbytný v systému mnoha zdravotních pojišťoven . ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s3
A vzhledem k vystoupení pana předsedy Stanjury jsem chtěl k tomu ještě dodat , že problémy , které on tady zmiňoval , jsou spíš než na straně Ministerstva zdravotnictví asi na straně legislativců a na straně budování právního státu . ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s4
On ten právní stát má prostě řadu výhod , po kterých jsme toužili , aby tady existovala nějaká spravedlnost . ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s5
Ale jak se postupně ukazuje , řadu nevýhod , protože vede k postupné byrokratizaci , a to z důvodů , že podle různých úmluv prostě musí být všechno důležité v zákoně . ps2013-049-04-006-065.u8.p1.s6
A jak to pan předseda Stanjura zmínil , když to nebude v zákoně a bude to moci vláda nebo Ministerstvo zdravotnictví ovlivňovat v nějakém podzákonném předpisu , tak potom může velmi silně manipulovat s příjmy jednotlivých pojišťoven . ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s1
Já samozřejmě těm vzorcům také nejsem schopen rozumět , ale poslouchal jsem ty debaty od roku 2010 , kdy se o přerozdělování systémem nákladů na léčiva pacientů začalo mluvit , a začal se přebírat z Holandska . ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s2
Ty přípravy byly strašně dlouhé a v podstatě kontinuálně pokračovaly celých pět nebo šest let až doteď . ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s3
Analytici to různě modelovali , zabývali se tím . ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s4
Drobnými změnami opravdu mohou ten systém ovlivnit . ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s5
Takže nakonec zákonodárci , kteří to mají schválit , jsou nezávislí tak trošku na jejich vyjádření a na výsledcích toho modelování . ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s6
Ono je to problém .