ps2013-049-04-004-063.u1.p1.s1
63 . ps2013-049-04-004-063.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 96 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o nelékařských zdravotnických povoláních ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 880 / - prvé čtení ps2013-049-04-004-063.u1.p2.s1
Poprosím pana ministra zdravotnictví , aby nám z pověření vlády předložený návrh uvedl . ps2013-049-04-004-063.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře . ps2013-049-04-004-063.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl vládní návrh zákona , kterým se mění zákon o nelékařských zdravotnických povoláních . ps2013-049-04-004-063.u2.p1.s2
Cílem navrhované právní úpravy je především nastavit právní rámec , který umožní stabilizovat systém kvalifikačního vzdělávání pro nelékařská zdravotnická povolání . ps2013-049-04-004-063.u2.p1.s3
Souvisejícím cílem je zvýšení atraktivity vzdělávání u těchto povolání , a tak přispět ke zvýšení počtu nejvíce poptávaných nelékařských zdravotnických pracovníků v českém zdravotnictví , kterými jsou všeobecné a dětské sestry . ps2013-049-04-004-063.u2.p2.s1
Jedním ze způsobů , jak dosáhnout tohoto cíle , je zavedení prostupnosti studijních programů pro některá povolání . ps2013-049-04-004-063.u2.p2.s2
Změny je však třeba nastavit tak , aby byla zachována kvalita vzdělávání , která je jedním z předpokladů pro kvalitní a bezpečné poskytování zdravotní péče . ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s1
Nyní k obsahu návrhu . ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s2
Stručně představím zásadní změny , které se týkají úpravy vzdělávání zdravotních sester . ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s3
Zákon zejména rozšiřuje možnost získání odborné způsobilosti pro výkon povolání všeobecné sestry zkráceným studiem na vyšších odborných školách . ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s4
Do tohoto zkráceného studia bude moci vstoupit , pokud vyhoví vstupním podmínkám přijímacího řízení , praktická sestra . ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s5
Dosud jde o profesi zdravotnický asistent , porodní asistentka , dětská sestra nebo zdravotnický záchranář . ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s6
Umožní výkon povolání praktické sestry bez odborného dohledu , což přispěje k jejímu začlenění do pracovního multidisciplinárního týmu , a přesouvá přípravu na výkon povolání dětské sestry ze specializačního studia do kvalifikačního studia , které bude probíhat na vyšší zdravotnické škole nebo v akreditovaném bakalářském studijním oboru . ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s7
Také odbornou způsobilost pro výkon povolání dětské sestry bude možné získat zkráceným studiem na vyšších odborných školách . ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s8
Do tohoto studia bude možné vstoupit na základě splnění vstupních podmínek přijímacího řízení z povolání praktická sestra , porodní asistentka , všeobecná sestra nebo zdravotnický záchranář . ps2013-049-04-004-063.u2.p4.s1
Další změny mají za cíl zejména umožnit kvalifikovaným pracovníkům výkon povolání bez odborného dohledu . ps2013-049-04-004-063.u2.p4.s2
Návrh odstraňuje podmínku tří let výkonu povolání pod odborným dohledem u skupiny zdravotnických pracovníků , kteří získali odbornou způsobilost k výkonu povolání studiem střední zdravotnické školy podle dřívějších právních předpisů . ps2013-049-04-004-063.u2.p4.s3
Cílem tohoto opatření je umožnit těmto zdravotnickým pracovníkům v případě zájmu také snazší návrat k výkonu zdravotnického povolání . ps2013-049-04-004-063.u2.p5.s1
Návrh umožní výkon povolání fyzioterapeuta bez odborného dohledu , který získal způsobilost k výkonu povolání středoškolským studiem na střední zdravotnické škole , nově také po prokázání alespoň deseti let výkonu povolání fyzioterapeuta . ps2013-049-04-004-063.u2.p5.s2
Dosud se podmiňuje výkon povolání bez odborného dohledu fyzioterapeuta s uvedeným vzděláním získáním specializované způsobilosti . ps2013-049-04-004-063.u2.p6.s1
Novela odstraňuje dvojkolejnost vzdělávání pro povolání zdravotnický záchranář , a to ukončením vzdělávání tohoto oboru na vyšších zdravotních školách . ps2013-049-04-004-063.u2.p6.s2
Zahájit studium na vyšších zdravotních školách bude možné naposledy ve školním roce 2018 / 2019 . ps2013-049-04-004-063.u2.p6.s3
K tomuto kroku bylo přistoupeno , neboť poptávka na pracovním trhu je v současné době naplněna a kapacita bakalářských studijních programů se perspektivně jeví do budoucna jako dostačující . ps2013-049-04-004-063.u2.p6.s4
Současně se navrhuje rozšířit možnost výkonu povolání zdravotnického záchranáře v lůžkových zařízeních o pracoviště intenzivní péče . ps2013-049-04-004-063.u2.p7.s1
Důležitým institutem je zavedení povinností doškolení , pokud zdravotnický pracovník nebo jiný odborný pracovník dlouhodobě přeruší výkon zdravotnického povolání . ps2013-049-04-004-063.u2.p7.s2
Zajištění doškolení bude v kompetenci zaměstnavatele , poskytovatele zdravotních služeb . ps2013-049-04-004-063.u2.p8.s1
Dále je přistoupeno ke zrušení kreditního systému a průkazu odbornosti , které byly určeny ke kontrole celoživotního vzdělávání , neplnily však dostatečně motivační roli a nebyly efektivní . ps2013-049-04-004-063.u2.p8.s2
Na povinnosti celoživotního vzdělávání pro všechny zdravotnické pracovníky se nic nemění . ps2013-049-04-004-063.u2.p9.s1
Novelou zákona o zdravotních službách , která nabyla účinnosti dne 1 . 7 . 2016 , bude součástí národního zdravotnického informačního systému také národní registr zdravotnických pracovníků , v němž budou zaregistrováni všichni zdravotničtí pracovníci . ps2013-049-04-004-063.u2.p9.s2
V návaznosti na to bude zrušen dosavadní registr zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu . ps2013-049-04-004-063.u2.p10.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , jsem přesvědčen , že tato právní úprava přispěje ke zlepšení přístupu zdravotnických pracovníků ke vzdělávání v jednotlivých oborech , a tím k navýšení jejich počtu . ps2013-049-04-004-063.u2.p10.s2
Proto věřím , že návrh zákona podpoříte . ps2013-049-04-004-063.u2.p10.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-049-04-004-063.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-049-04-004-063.u3.p1.s2
Nyní prosím zpravodajku pro prvé čtení , jíž je paní poslankyně Jana Pastuchová , aby se ujala slova . ps2013-049-04-004-063.u3.p1.s3
Prosím , paní zpravodajko . ps2013-049-04-004-063.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , na úvod mi odpusťte , že si zde dovolím něco , co sem úplně nepatří , ale souvisí to s projednáváním právě tohoto zákona . ps2013-049-04-004-063.u4.p1.s2
Když jsem v roce 2013 kandidovala do Poslanecké sněmovny , měla jsem den před volbami jako každý rok třídní sraz s děvčaty ze zdravotní školy . ps2013-049-04-004-063.u4.p1.s3
Musela jsem jim slíbit , že pokud se do Sněmovny dostanu , pokusím se iniciovat změnu zákona o nelékařích , a hlavně změnit způsob vzdělávání , jaký byl nastaven v roce 2004 . ps2013-049-04-004-063.u4.p1.s4
To snad splníme . ps2013-049-04-004-063.u4.p2.s1
Dalším slibem bylo , že pokud se tento zákon bude měnit , musím od pultíku své kolegyně pozdravit a zamávat jim , tedy mě omluvte , ale i toto ráda splním . ps2013-049-04-004-063.u4.p2.s2
Ahoj holky 4 DS , maturitní ročník 1984 . ps2013-049-04-004-063.u4.p2.s3
Plním svůj slib . ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s1
A nyní k samotnému návrhu novely zákona o nelékařích , zdravotnických povolání . ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s2
Jsem opravdu velice ráda za tuto novelu . ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s3
Věřím , že se nám ji podaří schválit do konce našeho volebního období . ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s4
I když je na tuto novelu mnoho různých pohledů a názorů , věřím , že může přinést změny k lepšímu . ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s5
I když všichni víme , že to není jen o změně vzdělávání a vypuštění některých byrokratických povinností , je to jeden z kroků . ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s6
Další kroky , jako je úprava kompetencí , musí jít společně s touto novelou . ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s7
A navýšení platů , o tom mluvíme stále . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s1
Dovolte mi v krátkosti představit základní změny , které tato novela přináší , i když pan ministr to vzal velice podrobně . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s2
Myslím si , že nejvíce diskutovanou změnou bude určitě změna systému vzdělávání , která si osvojila název čtyři plus jedna . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s3
Pokusím se vám ji přiblížit . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s4
Protože mi přijde , že se hovoří pouze o tom , že poslanci chtějí degradovat toto zaměstnání zrušením vysokoškolského studia , není tomu tak . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s5
Tato novela pouze umožňuje studentům středních zdravotnických škol po čtyřech letech jejich studia , kdy je toto studium zaměřeno právě na výkon tohoto povolání , zkrácené studium jednoho roku na vyšší odborné škole k tomu , aby mohli pracovat jako všeobecná sestra - tedy po pěti letech odborné přípravy . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s6
Studenti z ostatních středních škol budou dále absolvovat po maturitě na vyšší odborné škole nebo vysoké škole studium , tedy čtyři roky všeobecného studia , kde se o odborné přípravě k tomuto zaměstnání vůbec neučí , a následně se tři roky budou připravovat odborně na toto povolání . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s7
Stále se všem snažím vysvětlovat , kdo je lépe připraven - student s pěti lety cíleného odborného studia na toto zaměstnání , nebo sice dospělejší člověk , ale s tříletým odborným zaměřením ? ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s8
Je předpokládáno , že dnešní doba je jiná a že dnešní děti jsou ještě nedospělé na rozhodnutí o svém povolání v devátých třídách . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s9
Dále , že studenti zdravotních škol nejsou to , co dříve . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s10
S tím bych možná souhlasila . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s11
Ale čí je to vina ? ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s12
Na některých školách nejsou přijímací zkoušky , školy bojují o každého žáka . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s13
A je opravdu divné a s podivem , že všichni tvrdí , že jsou tam jiní žáci a že to již dávno není prestižní škola , ale je také zajímavé , že studenti z těchto zdravotních škol pokračují na vysokých školách , např . soukromých , a všichni projdou . ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s14
Zavedení přijímacích zkoušek na středních školách tedy velice vítám . ps2013-049-04-004-063.u4.p5.s1
Byla jsem členkou pracovní skupiny při Ministerstvu zdravotnictví při přípravě této novely . ps2013-049-04-004-063.u4.p5.s2
Zavítala jsem také za rok a půl nebo za dva roky do asi šesti nebo sedmi krajů , kde jsem hovořila právě s personálem , s nelékařským personálem . ps2013-049-04-004-063.u4.p5.s3
Záměrně jsem ale navštěvovala menší nemocnice , krajské a okresní . ps2013-049-04-004-063.u4.p5.s4
Tuto novelu v těchto menších nemocnicích velice vítají . ps2013-049-04-004-063.u4.p6.s1
Já zde nebudu opakovat to , co řekl pan ministr , protože to určitě vyčetl všechno a bude k tomu , myslím si , ještě mnoho a mnoho diskusí . ps2013-049-04-004-063.u4.p7.s1
Vážené kolegyně a kolegové , i když je některými organizacemi vyvíjen obrovský tlak na nepřijetí této novely , prosím vás o postoupení a podporu do druhého čtení . ps2013-049-04-004-063.u4.p7.s2
Ráda bych vás poprosila , abychom se všichni zamysleli selským rozumem nad tím , jestli každá zdravotní sestra potřebuje mít vysokoškolské vzdělání . ps2013-049-04-004-063.u4.p7.s3
Děkuji . ps2013-049-04-004-063.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce , také zdravím holky a otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Leoš Heger . ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s1
Dobrý den ještě jednou , děkuji za slovo . ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s2
Pane ministře , vážená paní zpravodajko , já musím na úvod říct , že úlohu , kterou si vzalo ministerstvo a paní zpravodajka , pokládám za mimořádně složitou , ale cenné je , že se do toho pustili . ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s3
Zákon 96 / 2004 se opravdu nepovedl a jeho implementace také ne . ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s4
Jeden z důvodů , proč se ten zákon nepovedl , je , protože je strašně roztříštěný , složitý , hrozně těžko se v něm vyznává . ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s5
Já se pamatuji ze své praxe v nemocnici , jak personalisté a hlavní sestry byli nešťastní , když překategorizovali veškerý personál , zavedli zkratky bez dohledu , pod dohledem a do dneška se v tom řada lidí nevyzná . ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s6
Takže ten pokus o nápravu je jistě dobře míněný , ale jak už tady paní zpravodajka zmínila , vyvolal obrovskou diskusi v řadách sester . ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s7
Ty sestry se rozštěpily v podstatě na dvě části , já si netroufnu říct , jak jsou velké , ale zhruba to jsou sestry , které jsou v nemocnicích krajských , dříve okresních , a sestry , které jsou v nemocnicích velkých a fakultních . ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s8
Ty velké fakultní nemocnice samozřejmě prosazují vyšší úroveň vzdělávání . ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s1
Já musím uznat argument , že vzdělávání by opravdu mohlo být diferencované . ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s2
Odjakživa tady byl spor o stupeň vzdělávání sester a poměr počtu těch sester , které mají vzdělání kompletní , a počtu jakéhosi pomocného personálu - dříve to byly ošetřovatelky , pak ten stávající zákon zavedl zdravotnické asistenty , kteří dneska mají maturitu , ale minimální kompetence a jsou v praxi dost málo zaměstnatelní , hlavně proto , že nemohou být ve službách , a počet našich sester na oddělení je malý , takže ty asistenty nikdo moc nechce . ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s3
Sester by opravdu mohlo být méně . ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s4
Jinými slovy , spíš to řeknu tak , by mohl stačit současný stav , kdyby sestry byly více podpořené právě tím personálem pomocným . ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s5
Takhle šly postupně země na západ od nás , ale u nás se teď volí v podstatě už zcela jaksi otevřeně jiná cesta a to je návrat k tomu , že sestry budou všechny na stejné úrovni a ten pomocný personál se příliš nepozvedne . ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s6
Je pravdou , že ti lidé , kteří dneska jsou jako zdravotní asistenti , budou praktické sestry a jejich vzdělání se nezmění a zvýší se jejich kompetence , takže budou moci pracovat bez dohledu . ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s7
Ale otázka je , kolik jich bude , protože je pravděpodobné , že ten roční doškolovací kurs na vyšší odborné škole , který z nich udělá sestru obecnou , bude asi velmi atraktivní a většina z nich , většina z těch , kterým se podaří odmaturovat , se nakonec bude hlásit na tu všeobecnou sestru . ps2013-049-04-004-063.u6.p3.s1
Musím ještě říci , že zákon ve svých dvou paragrafech staví zatím sestry praktické a sestry všeobecné na roveň . ps2013-049-04-004-063.u6.p3.s2
Obojí spadají do stejné kategorie , že mohou pracovat bez dohledu , čili samostatně , a náplň práce , která je obecně definovaná v zákoně , je naprosto stejná . ps2013-049-04-004-063.u6.p3.s3
Uznávám , že bude upřesněna dále pravděpodobně vyhláškou , ale to můžeme vyčkávat , jak to dopadne . ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s1
Jde tedy , jak jsem řekl , o odklon od evropské tendence posílit vzdělávání sester , protože ten systém čtyři plus jedna vzdělávání oproti tomu současnému snižuje , a doufá se , že se tak zvýší množství sester , jejichž kompetence , jak jsem řekl , na té trajektorii praktická sestra - všeobecná sestra - specializovaná , se bude potom , jestli ten zákon vejde v platnost , teprve nějak tvořit . ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s2
Jak jsem řekl , povolání zdravotního asistenta se nepovedlo a zdá se , že je relativně mnoho vysoce vzdělaných sester , což je důvod , proč se chce to vzdělávání snižovat . ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s3
Velmi často lze slyšet něco , co pokládám za trošku dehonestující , že je těch sester bakalářek , event . magister mnoho a nikdo není na práci . ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s4
To je také jeden z důvodů , proč se to ministerstvo pokouší řešit , i když myslím , že dost nešťastně . ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s5
a málo povyšuje ten pomocný personál . ps2013-049-04-004-063.u6.p5.s1
Já si dovedu představit , že by se ta kvalita , byť to snížení vzdělání bude markantní o dva roky , ta kvalita by se mohla zachovat , pokud by se střední školy zase dostaly do toho gardu , kde byly dříve , měly více selektované žáky a velmi kvalitní zdravotní praxi a ten rok , který bude ten kurz na vyšší odborné škole , by musel být velmi intenzivní a kvalitní . ps2013-049-04-004-063.u6.p5.s2
Problém , který tento systém přináší , je , že současná dvojkolejnost , proti které se deset let bojovalo a pokládala se za nesmyslnou , zůstane zachovaná .