ps2013-048-06-014-052.u1.p1.s1
52 . ps2013-048-06-014-052.u1.p1.s2
Návrh poslanců Petra Gazdíka , Věry Kovářové , Jana Farského , Jiřího Skalického a Františka Váchy na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích ( obecní zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 491 / 2001 Sb . , o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 22 / 2004 Sb . , o místním referendu a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 150 / 2002 Sb . , soudní řád správní , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 282 / - prvé čtení ps2013-048-06-014-052.u1.p2.s1
Zástupce předkladatelů je Petr Gazdík , ale připravuje se paní poslankyně Věra Kovářová . ps2013-048-06-014-052.u1.p2.s2
Požádám pana poslance Josefa Uhlíka , který je zpravodajem pro prvé čtení , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2013-048-06-014-052.u1.p2.s3
Konstatuji , že stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 282 / 1 . ps2013-048-06-014-052.u1.p3.s1
Paní poslankyně Věra Kovářová má za předkladatele slovo , a to ve chvíli , kdy se uklidní Poslanecká sněmovna a rozpustíme hloučky před lavicemi tak , abychom . . . ps2013-048-06-014-052.u1.p4.s1
Já vám , paní kolegyně , rád udělím slovo , ale opravdu očekávám , že diskuze , které se nyní vedou k něčemu jinému , než je zákon o obcích a dalších zákonech , nakonec budou v předsálí a bude tady dostatečný klid . ps2013-048-06-014-052.u1.p4.s2
Prosím , můžete hovořit . ps2013-048-06-014-052.u2.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2013-048-06-014-052.u2.p1.s2
Máme před sebou poměrně rozsáhlý návrh , který se zaobírá problematikou způsobu volby starostů jako představitelů územních samosprávních celků . ps2013-048-06-014-052.u2.p1.s3
Podotýkám , že dosavadní právní úprava institut přímé volby starosty obce nezná . ps2013-048-06-014-052.u2.p1.s4
V současnosti se totiž uplatňuje model , podle něhož jsou starosta obce a členové rady , jsou - li splněny podmínky pro její zřízení , voleni zastupitelstvem obce na jeho ustavujícím zasedání . ps2013-048-06-014-052.u2.p1.s5
Tento model se přitom uplatňuje bezvýjimečně v obcích všech kategorií . ps2013-048-06-014-052.u2.p1.s6
A právě v tom má předložený návrh přinést změnu . ps2013-048-06-014-052.u2.p1.s7
Dovolte mi nyní , abych jej jako jedna z předkladatelek představila . ps2013-048-06-014-052.u2.p2.s1
Předloha zavádí přímou volbu starosty obce v územních samosprávních celcích s počtem obyvatel menším než 1 500 . ps2013-048-06-014-052.u2.p2.s2
Vyloučena ale není ani v lidnatějších obcích , kde může být starosta volen tehdy , rozhodne - li zastupitelstvo obce o tom , že nebude zřízena obecní rada . ps2013-048-06-014-052.u2.p2.s3
V obou případech i nadále jako v současnosti platí , že v těchto obcích , v nichž není rada obce zřízena , vykonává její kompetence starosta obce . ps2013-048-06-014-052.u2.p3.s1
Návrh se opírá o přesvědčení , že zejména v menších obcích , jichž je v podmínkách České republiky naprostá většina , je přímá volba starosty výrazně vhodnějším způsobem ustanovování tohoto významného obecního orgánu . ps2013-048-06-014-052.u2.p3.s2
Je tomu tak proto , že obyvateli těchto obcí je starosta vnímán jako ústřední postava dotyčné územní samosprávy . ps2013-048-06-014-052.u2.p3.s3
Tento dojem je oprávněný . ps2013-048-06-014-052.u2.p3.s4
Vzhledem k tomu , že starosta menší obce nemá k dispozici rozsáhlý aparát , leží veškerá odpovědnost za její každodenní fungování i za její zdárný rozvoj na jeho bedrech . ps2013-048-06-014-052.u2.p3.s5
Zavedení přímé volby je s tímto pojetím jednoznačně v souladu . ps2013-048-06-014-052.u2.p4.s1
Předkládaný návrh nicméně vychází vstříc i lidnatějším územním samosprávným celkům , v nichž může přímá volba starosty proběhnout , je - li splněna jednoduchá podmínka - rozhodne - li obecní zastupitelstvo o tom , že se v dalším volebním období neustaví rada obce . ps2013-048-06-014-052.u2.p4.s2
Jediný rozdíl tak je v tom , že v obcích do 1 500 obyvatel je přímá volba starosty obligatorní , ve větších obcích jde o institut fakultativní . ps2013-048-06-014-052.u2.p5.s1
Dovolte , abych nyní stručně shrnula důležité argumenty pro tento návrh . ps2013-048-06-014-052.u2.p5.s2
V malých obcích bez obecní rady je starosta klíčovým institutem samosprávy a voliči by měli mít možnost zvolit si ho přímo . ps2013-048-06-014-052.u2.p5.s3
Ve volbě starosty by nehrály roli jeden dva hlasy málo početného zastupitelstva , ale hned po volbách by bylo jasné , kdo je starostou . ps2013-048-06-014-052.u2.p6.s1
S argumentem Sobotkovy vlády , že se tím umenší role zastupitelstva , nemůžeme souhlasit . ps2013-048-06-014-052.u2.p6.s2
Starosta malé obce bez rozsáhlého aparátu nese velké břímě odpovědnosti . ps2013-048-06-014-052.u2.p6.s3
Jeho legitimita by tedy měla být větší . ps2013-048-06-014-052.u2.p6.s4
Vyhneme se případům , kdy lidé vyloženě nechtěli konkrétního starostu a dali to najevo ve volbách , nedostal preferenční hlasy a jeho spolustraníci ho přeskákali , ale politickými dohodami byl vynesen do čela obce jen hlasováním v zastupitelstvu . ps2013-048-06-014-052.u2.p7.s1
Vládní argument , že by byla nutná změna Ústavy , neobstojí . ps2013-048-06-014-052.u2.p7.s2
Role zastupitelstva se nijak neumenšuje a přímá volba starosty není sice přímo popsána v Ústavě , není s ní ale nikterak ani v rozporu . ps2013-048-06-014-052.u2.p7.s3
Neobstojí ani argument vlády , že odvolání přímo voleného starosty místním referendem není výkon přímé demokracie , ale jen opakem voleb . ps2013-048-06-014-052.u2.p7.s4
Podle nás je to opakem přímých voleb a přímé vyjádření vůle voličů . ps2013-048-06-014-052.u2.p8.s1
Na počátku svého vystoupení jsem uvedla , že předložený návrh je návrhem rozsáhlým . ps2013-048-06-014-052.u2.p8.s2
Je tomu tak už proto , že změna způsobu volby se nutně musí promítnout do řady ustanovení dotčených zákonů . ps2013-048-06-014-052.u2.p9.s1
Samotný princip , na kterém tato novela spočívá , jsem myslím dostatečně objasnila , a těším se na další debatu . ps2013-048-06-014-052.u2.p9.s2
Přímou volbu starostů malých obcí vidíme z těchto i dalších důvodů , které jsem uvedla , jako přínos pro demokracii na komunální úrovni , a proto vás prosím o podporu tohoto návrhu . ps2013-048-06-014-052.u2.p9.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-048-06-014-052.u3.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové , která je jedním z předkladatelů , a nyní žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Josefa Uhlíka , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . ps2013-048-06-014-052.u3.p1.s2
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-048-06-014-052.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-048-06-014-052.u4.p1.s2
Omlouvám se . ps2013-048-06-014-052.u4.p1.s3
Co se týká mé zpravodajské zprávy , na začátek bych řekl . . . promiňte . . . bych řekl to , že s návrhem já osobně nesouhlasím , ale protože se dělí přímá volba na . . . , omezuje se počet obyvatel přímé volby starosty , ale můžeme o tom diskutovat ve výborech , takže nedávám návrh na zamítnutí v prvním čtení , a takto bych se zatím omezil . ps2013-048-06-014-052.u4.p1.s4
Děkuji . ps2013-048-06-014-052.u4.p1.s5
Omlouvám se . ps2013-048-06-014-052.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu . ps2013-048-06-014-052.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které je jako první přihlášený pan poslanec Ivan Adamec , dále se připraví kolega Chvojka , Petr Bendl a Jan Zahradník . ps2013-048-06-014-052.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-048-06-014-052.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-048-06-014-052.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem tady před chvílí hovořil o otevírání zákona o obcích , že to velmi nerad vidím , protože většinou to dopadne jako vždycky k horšímu , a tento případ já vnímám naprosto shodně . ps2013-048-06-014-052.u6.p1.s3
A musím říct , že mě překvapuje , že pořád tyto tendence , navrhovat tento způsob přímých voleb , je . ps2013-048-06-014-052.u6.p1.s4
My už jsme tady několikrát vystupovali . ps2013-048-06-014-052.u6.p1.s5
Byly tady návrhy hnutí Úsvit , které jsme zamítli , a budeme v tom pokračovat . ps2013-048-06-014-052.u6.p2.s1
Musím říct . . . ps2013-048-06-014-052.u6.p2.s2
Možná některé kolegy ten zákon o obcích nezajímá . . . ps2013-048-06-014-052.u7.p1.s1
Pokusím se vám , pane kolego , zjednat trochu klidu na vaše vystoupení . ps2013-048-06-014-052.u7.p1.s2
Prosím ještě jednou všechny kolegyně a kolegy poslance , aby diskuse , které se netýkají zákona o obcích , vedli pouze v předsálí . ps2013-048-06-014-052.u7.p1.s3
Prosím . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s2
On ten návrh už má několik vad na začátku . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s3
Je potřeba říct , mně se vůbec nelíbí rozdělení na obce různých počtů obyvatel . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s4
Nakonec máme tady přes 6 tisíc obcí a rčení , že starosta malé obce má větší zodpovědnost než starosta velkého města , tak tuto myšlenku já rozhodně nesdílím . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s5
Velké město , velké starosti , malé město , také velké starosti , malá obec , také velké starosti . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s6
To tak prostě je ! ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s7
Starosta je vnímán všude jako autorita , a pokud tomu tak není , tak dlouho není starostou . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s8
To je potřeba také říct hned na úvod . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s9
Každý starosta má prostě svůj díl odpovědnosti a je nemalý . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s10
A je pravda , že občané vnímají starostu jako představitele města a nevnímají ho jako jednoho z členů zastupitelstva . ps2013-048-06-014-052.u8.p1.s11
To je pravda . ps2013-048-06-014-052.u8.p2.s1
Ale berte to tak , jak dneska probíhají komunální volby . ps2013-048-06-014-052.u8.p2.s2
Na rozdíl od jiných voleb můžete volit skrz kandidátní listiny , de facto pokud si pamatujete , volební lístek je jeden na komunální volby , kde jsou všechny strany , hnutí vyznačeny pod různými pořadovými čísly , a volič může volit buď jednu kandidátku , anebo může volit skrz strany nebo hnutí tím , že maximálně může využít svých hlasů tolik , kolik je členů zastupitelstva . ps2013-048-06-014-052.u8.p2.s3
Když se na to podíváte , není to o počtu hlasů , které získá jednotlivec , i když také se to tam může posouvat , ale je to o počtu hlasů , které získá jednotlivá strana , hnutí . ps2013-048-06-014-052.u8.p3.s1
Tady už vidím první kámen úrazu v přímé volbě , protože to bude tak , že vždycky podle tohoto by měl být starosta nejsilnější strany nebo hnutí . ps2013-048-06-014-052.u8.p3.s2
To tak prostě je , protože ten další , který je třeba oblíbený , ty hlasy bohužel nezíská , protože je tam samozřejmě to politické zabarvení . ps2013-048-06-014-052.u8.p4.s1
Další bod , který tam vidím , odvolatelnost v referendu . ps2013-048-06-014-052.u8.p4.s2
Já nevím , jestli předkladatelé četli , jak vypadá zákon o místním referendu , ale v tom zákonu je přímo zakázáno konat referendum na odvolání starosty . ps2013-048-06-014-052.u8.p4.s3
Tam je to přímo zakázáno . ps2013-048-06-014-052.u8.p4.s4
Takže ani tento způsob možný není . ps2013-048-06-014-052.u8.p5.s1
Pominu - li to , že navrhovaný zákon vnese chaos , protože pokud máte zkušenosti z komunální politiky , tak víte , že poslední zasedání zastupitelstva se určuje počet členů zastupitelstva dalšího . ps2013-048-06-014-052.u8.p5.s2
Už tam vznikají určité třenice , protože vlastně bývalí zastupitelé určují podobu - částečně - podobu zastupitelstva nového . ps2013-048-06-014-052.u8.p5.s3
Tady si vůbec nedovedu představit , že by na posledním jednání rozhodli o tom , že bude přímá volba starosty . ps2013-048-06-014-052.u8.p6.s1
Musím říct , že zkušenosti z jiných zemí jsou různé . ps2013-048-06-014-052.u8.p6.s2
A my samozřejmě přímou volbu jsme si zakotvili do našeho ústavního systému již před několika lety , kdy proběhla přímá volba prezidenta , a myslím si , že ti , kteří ji tehdy vehementně prosazovali , dneska toho možná vážně litují . ps2013-048-06-014-052.u8.p6.s3
Ale já bych nerad , abychom přímé volby vztahovali na konkrétní lidi , protože to by se nemělo . ps2013-048-06-014-052.u8.p6.s4
Měl by to být systém . ps2013-048-06-014-052.u8.p7.s1
Já přímou volbu odmítám , protože to , že dneska zastupitelstva fungují - a ty případy , jak tady bylo řečeno , že třeba starosta vůbec není zvolen a odstoupí lidé z kandidátky , aby se posunul do zastupitelstva , a pak se nechá zvolit starostou , tak v praxi vím , co to znamená . ps2013-048-06-014-052.u8.p7.s2
Ta strana , která to udělá , nebo hnutí , které to udělá , si vykopou politický hrob . ps2013-048-06-014-052.u8.p7.s3
A ten člověk taky . ps2013-048-06-014-052.u8.p7.s4
A podle toho to zastupitelstvo pak i vypadá během těch čtyř let a dochází k velké nestabilitě . ps2013-048-06-014-052.u8.p7.s5
To si myslím , že byly takové ty začátky té zastupitelské demokracie na obcích . ps2013-048-06-014-052.u8.p7.s6
Dneska to podle mě funguje dobře . ps2013-048-06-014-052.u8.p7.s7
Já jsem starý konzervativec v tom , že když něco funguje dobře , tak není důvod to měnit . ps2013-048-06-014-052.u8.p7.s8
A komunální sféra z hlediska toho , jak se volí starostové , funguje dobře . ps2013-048-06-014-052.u8.p8.s1
Mimochodem , vidíte dnes sami na řadě případů měst , že dochází ke změnám ve vedení měst , zastupitelstvo si s tím poradit umí , konkrétně nechci jmenovat některá města , všichni jsme zažili situaci tady v Praze , v jiných velkých městech . ps2013-048-06-014-052.u8.p8.s2
Ale možná je to dáno nezkušeností nových politických subjektů . ps2013-048-06-014-052.u8.p9.s1
Takže já tvrdím , že není dobré toto měnit . ps2013-048-06-014-052.u8.p9.s2
Mimochodem , slovenské zkušenosti by nás trochu měly varovat před tímto způsobem .