ps2013-048-06-013-051.u1.p1.s1
51 . ps2013-048-06-013-051.u1.p1.s2
Návrh poslanců Anny Putnové , Karla Schwarzenberga , Vlasty Bohdalové , Heleny Langšádlové , Františka Váchy , Augustina Karla Andrleho Sylora , Jany Fischerové , Bohuslava Svobody , Zbyňka Stanjury , Věry Kovářové , Jana Zahradníka , Markéty Wernerové a Jaroslava Lobkowicze na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů a zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů ( zákon o pedagogických pracovnících ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 278 / - prvé čtení ps2013-048-06-013-051.u1.p2.s1
Děkuji paní poslankyni Anně Putnové , která je zástupkyní navrhovatelů , že zaujala místo u stolku zpravodajů , a požádám o totéž kolegu Kořenka , který je také už na svém místě . ps2013-048-06-013-051.u1.p2.s2
Ještě konstatuji , že stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 278 / 1 . ps2013-048-06-013-051.u1.p3.s1
Nyní žádám paní poslankyni Annu Putnovou , aby návrh uvedla . ps2013-048-06-013-051.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-048-06-013-051.u2.p1.s1
Dobré odpoledne , vážený pane předsedající - ps2013-048-06-013-051.u3.p1.s1
Ještě vás přeruším , než začnete . ps2013-048-06-013-051.u3.p1.s2
Prosím , páni kolegové , paní kolegyně , o klid , aby mohla zástupkyně navrhovatelů přednést tento text . ps2013-048-06-013-051.u3.p1.s3
Prosím . ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s2
Ještě jednou dobré odpoledne , vážený pane předsedající , dámy a pánové . ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s3
Předkládám novelu školského zákona , která už má poměrně dlouhou historii . ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s4
Jejímu projednání v roce 2013 zabránily předčasné volby , takže podruhé jsme podali tuto novelu v červenci roku 2014 . ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s5
Nyní přichází tedy na pořad a já bych vás seznámila s principem upravované novely . ps2013-048-06-013-051.u4.p2.s1
Jedná se o české školy bez hranic , čili jedná se o podporu dětí ze smíšených manželství , jejich výuku , rozvoj jejich dovedností a také podporu dětí , jejichž rodiče dlouhodobě pracují v zahraničí . ps2013-048-06-013-051.u4.p2.s2
V zahraničí žijí přibližně dva miliony českých státních občanů či cizích státních občanů českého původu . ps2013-048-06-013-051.u4.p2.s3
Je zřejmé , že z pohledu ČR je žádoucí , aby svoji sounáležitost s ČR prohlubovali . ps2013-048-06-013-051.u4.p2.s4
V zahraničí takovou možnost nabízejí tzv . české školy . ps2013-048-06-013-051.u4.p3.s1
Řeknu , jaká je jejich současná právní úprava . ps2013-048-06-013-051.u4.p3.s2
Jako české školy lze označit instituce či aktivity , které v zahraničí zabezpečují potomkům českých občanů zachování znalostí českého jazyka a českých reálií , které by jim v budoucnu umožnilo vrátit se do ČR , případně vystudovat českou vysokou školu , uplatnit se na pracovním trhu , popř . jinak se zapojit do ekonomického či kulturního života v ČR . ps2013-048-06-013-051.u4.p3.s3
Konkrétně jde zejména o devět českých škol bez hranic , které jsou zároveň krajanskými spolky , koordinovaných českým občanským sdružením Česká škola bez hranic . ps2013-048-06-013-051.u4.p3.s4
Na ně navazuje síť spolupracujících škol , které také vyučují český jazyk a české reálie , ale v menším rozsahu , než vyžaduje vzdělávací program českých škol bez hranic , proto nejsou členy tohoto občanského sdružení a nepoužívají název česká škola bez hranic . ps2013-048-06-013-051.u4.p4.s1
Koncept České školy bez hranic vznikl v roce 2003 v Paříži a postupně se rozšiřoval do dalších měst . ps2013-048-06-013-051.u4.p4.s2
Zahrnuje školy , které jsou zpravidla neziskovými organizacemi , občanskými sdruženími podle práva státu svého působení . ps2013-048-06-013-051.u4.p4.s3
Zároveň jsou Ministerstvem zahraničních věcí registrovány jako krajanské spolky , z čehož je zřejmé , že Ministerstvo zahraničních věcí je vnímá jako subjekty , jejichž aktivita je potřebná , prospěšná pro obraz ČR v zahraničí . ps2013-048-06-013-051.u4.p5.s1
Hlavním cílem českých škol bez hranic je výchova česky mluvící mladé generace vyrůstající v zahraničí , která bude v dospělosti schopna nejenom číst a psát , ale také si zachová povědomí o svých kořenech a pocit sounáležitosti s českým národem a Českou republikou . ps2013-048-06-013-051.u4.p5.s2
Hluboká znalost češtiny pro ni bude dobrou motivací pro udržení vztahů se zemí svého původu . ps2013-048-06-013-051.u4.p5.s3
Česká škola bez hranic tak přispívá k posílení české identity v měnícím se globalizovaném světě . ps2013-048-06-013-051.u4.p6.s1
České školy bez hranic jsou nyní financovány formou darů , a to ze soukromých zdrojů od sponzorů , zejména od rodičů dětí , z veřejných zdrojů od Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy podle čl . 2 bodu 13 přílohy č . 2 usnesení vlády o zachování kulturního dědictví v zahraničí ze dne 13 . června 2012 č . 414 a též Ministerstva zahraničích věcí podle usnesení vlády o zachování kulturního dědictví v zahraničí ze dne 13 . června 2012 č . 414 . ps2013-048-06-013-051.u4.p6.s2
V neposlední řadě se na financování podílejí také česká centra a zastupitelské úřady , které dávají k dispozici výukové prostory a propagují činnost škol . ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s1
České školy bez hranic vyučují podle vlastního vzdělávacího programu nazvaného Brána jazyků otevřená , který je v rozsahu požadavků Národního programu vzdělávání . ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s2
Tento koncept vzdělávání je určen pro děti od 18 měsíců do 15 let , které pocházejí z bilingvního prostředí . ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s3
Vzdělání je rozděleno na předškolní výchovu a školní výuku . ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s4
Předškolní vzdělání pro nejmenší děti je rozděleno do tří věkových kategorií . ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s5
V první kategorii jsou nejmladší děti od 18 měsíců do 3 let , které se zpravidla českému jazyku věnují nejméně jedenkrát týdně jednu hodinu . ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s6
Další kategorií jsou děti od 3 do 6 let , které se učí nejméně jedenkrát týdně dvě hodiny , a poslední kategorií jsou školáci , kteří se učí čtyři hodiny týdně . ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s7
Předškolní vzdělání pro nejmenší děti do 6 let je zaměřeno na porozumění českému jazyku , zlepšení slovní zásoby a vyjadřovacích schopností prostřednictvím hudby , kreslení , poslouchání příběhů , hraní her , které mají naučně - výchovný charakter . ps2013-048-06-013-051.u4.p8.s1
Školáci , o kterých mluvím , plní svou každodenní vzdělávací povinnost na zahraniční škole a v rámci českých škol bez hranic se učí český jazyk , literaturu , dějepis , zeměpis českých zemí podle vzdělávacího programu Česká škola bez hranic , který byl v srpnu 2010 schválen . ps2013-048-06-013-051.u4.p8.s2
Jedná se tedy o sobotní školy . ps2013-048-06-013-051.u4.p8.s3
Výzkumným ústavem pedagogickým byl tento program doporučen a shledán v souladu s Národním programem vzdělávání . ps2013-048-06-013-051.u4.p9.s1
Výuka ve školách České školy bez hranic je realizována alespoň jedním pedagogickým pracovníkem v každém stupni . ps2013-048-06-013-051.u5.p1.s1
Já vás , paní kolegyně , ještě jednou přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid . ps2013-048-06-013-051.u5.p1.s2
A to na levé i pravé části sněmovny . ps2013-048-06-013-051.u5.p1.s3
Myslím to úplně vážně . ps2013-048-06-013-051.u5.p1.s4
A pokud budete diskutovat o něčem jiném , tak v předsálí . ps2013-048-06-013-051.u5.p2.s1
Prosím , pokračujte . ps2013-048-06-013-051.u6.p1.s1
Tento pedagogický pracovník je označen jako garant , který přebírá zodpovědnost za úroveň výuky na daném stupni . ps2013-048-06-013-051.u6.p1.s2
Garant školní výuky pro první a druhý stupeň je přitom v ideálním případě absolvent oboru český jazyk a literatura , pro první stupeň to může být též učitel pro první stupeň . ps2013-048-06-013-051.u6.p1.s3
Vedle plně kvalifikovaných učitelů ideálně s dlouhodobou praxí se na výuce podílejí studenti vyšších ročníků pedagogických nebo filozofických fakult , případně pracovníci s jiným vzděláním , například absolventi uměleckých , hudebních a výtvarných oborů . ps2013-048-06-013-051.u6.p2.s1
Je zřejmé , že nastíněný koncept českých škol bez hranic podporuje českou identitu a rozvíjí v dětech české kořeny . ps2013-048-06-013-051.u6.p2.s2
Rozvíjí je tam , kde žijí dočasně i trvale v zahraničí , a přispívá k rozšiřování českého jazyka a kultury také tím , že děti o svých zážitcích , schopnostech , o tom , co prožily v sobotní škole , mluví na svých domácích školách . ps2013-048-06-013-051.u6.p3.s1
Problémem je , že tato záslužná činnost , která je svou podstatou veřejná služba , nemá potřebné právní zakotvení ani stabilní zdroje financování . ps2013-048-06-013-051.u6.p3.s2
Přecházím tedy k principům navrhované právní úpravy . ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s1
Vzhledem k výše uvedenému se jeví jako nezbytné zakotvit postavení poskytovatelů výše uvedeného vzdělání v zahraničí do českého právního řádu a zároveň je integrovat do veřejného financování . ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s2
To je smysl té změny . ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s3
V obecné rovině se tedy předpokládá , že zavedení nového školského zařízení , a to vzdělávacího zařízení v zahraničí , pro něž bude v základních rysech upraveno jeho právní postavení , včetně vztahů se zastupitelskými úřady , a zakotven titul pro financování ze státního rozpočtu . ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s4
Bude tak užito stávající úpravy institutu zájmového vzdělání . ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s5
Novela nijak nemění institut samotný , jak je zakotven v českém právním řádu , jen rozšiřuje výčet zařízení , která pod něj spadají . ps2013-048-06-013-051.u6.p5.s1
Činnost vzdělávacího zařízení v zahraničí bude zčásti financována ze státního rozpočtu , ovšem v návaznosti na prokázané účelně vynaložené výdaje na zákonem stanovené položky v předchozím roce , čímž bude zajištěno , že stát neponese náklady na tzv . pilotní provoz . ps2013-048-06-013-051.u6.p5.s2
Financování uskutečňované na normativním základě , který předpokládá určité zprůměrovatelné náklady , se jeví jako těžce proveditelné . ps2013-048-06-013-051.u6.p6.s1
Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a rovněž s politikou pomoci občanům České republiky v zahraničí , jakož i s politikou podpory zachování české kultury a vzdělanosti . ps2013-048-06-013-051.u6.p7.s1
Návrh zákona neznamená významné zatížení státního rozpočtu . ps2013-048-06-013-051.u6.p7.s2
Jedná se o řády desítek milionů korun . ps2013-048-06-013-051.u6.p7.s3
Pokud by byly poskytnuty finanční prostředky všem dosavadním devíti školám , tak takový kvalitativní odhad , který jsme provedli na základě propočtu první české školy bez hranic v Paříži , činí 17 milionů ročně . ps2013-048-06-013-051.u6.p8.s1
Domnívám se , že je to úprava , která by velmi podpořila a pomohla by stabilizovat instituce , které poskytují české vzdělání , prohlubují českou identitu v dětech , a budu velmi ráda , pokud nám umožníte projednat detaily této novely ve druhém čtení . ps2013-048-06-013-051.u6.p9.s1
Tímto se také hlásím se svým přednostním právem po zpravodajské zprávě do obecné rozpravy . ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s1
Tak , paní kolegyně . ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s2
Nyní zpravodaj Petr Kořenek , který je zpravodajem pro prvé čtení . ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s3
A pokud mohu jenom komentovat , přednostní právo má zpravodaj a z navrhovatelů pouze ti , kteří přednostní právo mají ze zákona , to znamená ministři . ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s4
Žel , ostatní navrhovatelé toto právo nemají . ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s5
Ale vaši přihlášku samozřejmě eviduji ještě před přihláškou paní kolegyně Fischerové . ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s6
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s1
Dobrý den ještě jednou . ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s2
Děkuji , pane předsedající , za udělení slova . ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s3
Já se budu snažit být stručný , protože to podstatné tady padlo . ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s4
Pravdou je , že sám osobně jsem navštívil jednu školu v Londýně , kde jsem se seznámil s jejím provozem , tak to mi možná usnadňuje ten pohled . ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s5
Pravdou také je , že zlepšení financování tady je určitě důležité , nicméně vnímám jako zásadní problém , že se dostáváme do zákona 561 / 2004 v platném znění , který je v současné době otevřen a kde řešíme financování . ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s6
Tak je otázka , zda to nešlo řešit pozměňovacím návrhem právě při této novele . ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s7
Nicméně myslím si , že to má více problémů . ps2013-048-06-013-051.u8.p2.s1
Jedna věc je , že dáváme do zákona 561 / 2004 , školský zákon , nové odstavce , které charakterizují vzdělávací zařízení v zahraničí , nicméně i na tyto nedostatky poukazuje zpráva vlády , která dala nesouhlasné stanovisko právě v tom , že se jedná o docela nedokonalý legislativní návrh . ps2013-048-06-013-051.u8.p2.s2
Co já ale vidím jako zásadní , tak je , že upravovat financování v rámci zákona 561 je docela problém , protože i dneska se podílí na financování Ministerstvo zahraničních věcí a myslím si , že by to tak mělo zůstat . ps2013-048-06-013-051.u8.p2.s3
Rozhodně by se nemělo stát , že by tím financováním mělo být zatíženo pouze Ministerstvo školství , protože ty prostředky na ministerstvu prostě nejsou . ps2013-048-06-013-051.u8.p3.s1
Další legislativní problém vidím v tom , že pokud se budeme bavit o financování vzdělávacího zařízení v zahraničí , tak se osobně domnívám , že to patří do zákona 306 / 1999 Sb . , o poskytování dotací soukromým školám , předškolním a školským zařízením , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-048-06-013-051.u8.p4.s1
Takže tady vidím ty nedostatky , nicméně znovu opakuji , že myšlenka je velmi bohulibá , potřebná , a myslím si , že je potřeba o tom vést i širší diskusi , která by se měla vést právě na výboru a případně v druhém čtení . ps2013-048-06-013-051.u8.p4.s2
To je zatím z mé strany všechno . ps2013-048-06-013-051.u8.p4.s3
Děkuji . ps2013-048-06-013-051.u9.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-048-06-013-051.u9.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které je jako první přihlášená paní poslankyně Semelová , potom paní poslankyně Putnová a paní poslankyně Fischerová . ps2013-048-06-013-051.u9.p1.s3
Ještě předtím , než dám slovo paní poslankyni Semelové , přečtu omluvu pana poslance Josef Šenfelda , který se omlouvá od 16.50 . ps2013-048-06-013-051.u9.p2.s1
Prosím , paní poslankyně , máte slovo v otevřené obecné rozpravě . ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající . ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , novela zavádí nové školské zařízení , vzdělávací zařízení v zahraničí , pro které má být upraveno jeho právní postavení včetně vztahů se zastupitelskými úřady . ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s3
Vzdělávací zařízení v zahraničí může být jak českou , tak zahraniční právnickou osobou . ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s4
Nepředpokládá se , že by se zřizovala u jiných než soukromých zřizovatelů . ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s5
Nevidím tedy důvod , proč by měla být financována tato zahraniční zařízení ze státního rozpočtu . ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s6
Obecně platí , že materiální zázemí zajišťuje zřizovatel a tato zásada by měla platit i pro vzdělávací zařízení v zahraničí . ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s7
Financování vzdělávacích zařízení v zahraničí tak nepatří do školského zákona , jak už tady řekl i pan zpravodaj , ale do zákona o poskytování dotací soukromým školám . ps2013-048-06-013-051.u10.p2.s1
Kromě toho i kdybych tyto argumenty pominula , je poněkud zvláštní , že navrhovatelé chtějí poskytovat finanční prostředky ve výši 50 % prokázaných účelně vynaložených výdajů v předchozím roce . ps2013-048-06-013-051.u10.p2.s2
Jenže pokud by měly být finanční prostředky poukazovány podle prokázaných loňských výdajů , musel by být nastaven nějaký mechanismus kontroly těchto výdajů .