ps2013-047-05-011-038.u1.p1.s1
38 . ps2013-047-05-011-038.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 96 / 1993 Sb . , o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění zákona České národní rady č . 35 / 1993 Sb . , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 782 / - prvé čtení ps2013-047-05-011-038.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-047-05-011-038.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-047-05-011-038.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2013-047-05-011-038.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych stručně uvedl vládní návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 96 / 1993 Sb . , o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření , který je evidován jako sněmovní tisk číslo 782 . ps2013-047-05-011-038.u2.p2.s1
Nejprve bych rád zdůraznil , že se jedná pouze o technickou novelu , která nijak nezasahuje do výše státní podpory či podmínek jejího získání . ps2013-047-05-011-038.u2.p2.s2
V tomto ohledu připomínám , že se ve stavebním spoření spoří 3 , 5 milionu na občany a Ministerstvo financí v loňském roce vyplatilo státní podporu v celkové výši 4 , 6 miliardy korun . ps2013-047-05-011-038.u2.p3.s1
Důvodem předložení této technické novely zákona je zejména zefektivnění výkonu dozoru nad dodržováním podmínek pro poskytování státní podpory stavebního spoření . ps2013-047-05-011-038.u2.p3.s2
Ministerstvo financí získá možnost pružněji reagovat na individuální podněty občanů , neboť bude mít zákonnou oporu v získání potřebných informací od stavebních spořitelen mimo režim kontrolního řádu , tedy rychleji a s menší byrokracií . ps2013-047-05-011-038.u2.p3.s3
Proces se zjednoduší pro samotné účastníky stavebního spoření , kteří nebudou muset své individuální podněty doplňovat o úředně ověřený podpis . ps2013-047-05-011-038.u2.p3.s4
Jedná se například o stížnosti občanů , že neobdrželi státní podporu . ps2013-047-05-011-038.u2.p3.s5
Standardní kontroly ve stavebních spořitelnách samozřejmě nadále poběží podle kontrolního řádu . ps2013-047-05-011-038.u2.p4.s1
Navrhované změny dále upravují terminologii a zpřesňují ustanovení v oblasti předávání informací o vrácené státní podpoře mezi stavební spořitelnou a Ministerstvem financí . ps2013-047-05-011-038.u2.p4.s2
Mezi další změny patří doplnění registrovaného partnera mezi osoby blízké , a proto bude nově umožněno poskytnout úvěr ze stavebního spoření také k financování bytových potřeb této osoby . ps2013-047-05-011-038.u2.p4.s3
Tím dochází k odstranění neodůvodněné diskriminace registrovaných partnerů . ps2013-047-05-011-038.u2.p5.s1
Na závěr bych chtěl uvést , že návrh zákona byl při jeho přípravě průběžně konzultován také s Českou národní bankou . ps2013-047-05-011-038.u2.p6.s1
S ohledem na řečené vás žádám o vyslovení souhlasu s předkládaným návrhem zákona . ps2013-047-05-011-038.u2.p6.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-047-05-011-038.u3.p1.s1
Já vám také děkuji , pane ministře . ps2013-047-05-011-038.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Roman Procházka . ps2013-047-05-011-038.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-047-05-011-038.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-047-05-011-038.u4.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , cílem vládního návrhu zákona je zejména zefektivnění výkonu kontroly dodržování podmínek pro poskytování státní podpory stavebního spoření podle zákona o stavebním spoření a zamezení výkladu zákona , podle kterého by ministerstvo provádělo kontrolu dodržování podmínek pro poskytování státní podpory pouze na základě zákona číslo 255 / 2012 Sb . , o kontrole , tzv . kontrolní řád . ps2013-047-05-011-038.u4.p2.s1
Cílem dozoru prováděného ministerstvem je jednak zajistit , aby byla řádně a včas poskytnuta účastníkům státní podpora stavebního spoření , na kterou jim vznikl nárok , a současně , aby byla ministerstvu stavebními spořitelnami vrácena poskytnutá státní podpora stavebního spoření , pokud nárok na její poskytnutí zanikl , resp . vůbec nevznikl . ps2013-047-05-011-038.u4.p3.s1
Další změna se týká úpravy lhůty pro podání žádosti stavební spořitelny o vyplacení záloh státní podpory . ps2013-047-05-011-038.u4.p3.s2
V dosavadní právní úpravě byla tato lhůta nesprávně stanovena pouze vyhláškou , což tato novela zákona napravuje a úpravu přináší přímo do zákona . ps2013-047-05-011-038.u4.p3.s3
Zároveň dochází k úpravě lhůt pro vrácení státní podpory stavební spořitelnou ministerstvu tak , aby se lhůty sjednotily ke konci měsíce a bylo umožněno , aby stavební spořitelny vracely státní podporu hromadně . ps2013-047-05-011-038.u4.p3.s4
Dosud byly vraceny jednotlivě v průběhu měsíce v závislosti na tom , kdy stavební spořitelna zjistí , že účastník ztratil na výplatu záloh státní podpory nárok . ps2013-047-05-011-038.u4.p4.s1
Novelou se rozšiřuje okruh blízkých osob , kterým tak bude umožněno poskytnout úvěr ze stavebního spoření k financování bytových potřeb , a to i na registrovaného partnera . ps2013-047-05-011-038.u4.p4.s2
Dojde tak k odstranění neodůvodněné diskriminace těchto osob . ps2013-047-05-011-038.u4.p5.s1
Rozšiřuje se okruh správních deliktů o porušení užití překlenovacího úvěru podle § 5 odst . 5 zákona o stavebním spoření jiným způsobem , než je úhrada nákladů na řešení bytových potřeb . ps2013-047-05-011-038.u4.p5.s2
Dosud zákon sankcionoval pouze neoprávněné užití úvěru ze stavebního spoření . ps2013-047-05-011-038.u4.p6.s1
Z pozice sněmovního zpravodaje doporučuji vládní návrh zákona pustit do druhého čtení . ps2013-047-05-011-038.u4.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-047-05-011-038.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-047-05-011-038.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu a táži se , kdo se do ní hlásí . ps2013-047-05-011-038.u5.p1.s3
Neeviduji žádnou přihlášku . ps2013-047-05-011-038.u5.p1.s4
Jestli je tomu tak , obecnou rozpravu končím . ps2013-047-05-011-038.u5.p1.s5
Táži se na závěrečná slova pana navrhovatele , případně pana zpravodaje . ps2013-047-05-011-038.u5.p1.s6
Není tomu tak . ps2013-047-05-011-038.u5.p2.s1
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2013-047-05-011-038.u5.p2.s2
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2013-047-05-011-038.u5.p2.s3
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2013-047-05-011-038.u5.p2.s4
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? ps2013-047-05-011-038.u5.p2.s5
Není tomu tak , v tom případě přistoupíme k hlasování . ps2013-047-05-011-038.u5.p3.s1
Přečtu návrh usnesení , o kterém budeme hlasovat : Kdo souhlasí s tím , aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru ? ps2013-047-05-011-038.u5.p4.s1
Zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro návrh , ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku . ps2013-047-05-011-038.u5.p4.s2
Kdo je proti tomuto návrhu ? ps2013-047-05-011-038.u5.p5.s1
Je to hlasování s pořadovým číslem 227 . ps2013-047-05-011-038.u5.p5.s2
Přihlášeno 126 poslankyň a poslanců , pro návrh 109 , proti žádný . ps2013-047-05-011-038.u5.p5.s3
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru . ps2013-047-05-011-038.u5.p6.s1
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . ps2013-047-05-011-038.u5.p6.s2
Táži se , zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání . ps2013-047-05-011-038.u5.p6.s3
Nikoho nevidím , v tom případě vzhledem k tomu , že nepadl návrh na zkrácení lhůty k projednání , končím projednávání tohoto návrhu . ps2013-047-05-011-038.u5.p7.s1
Otevírám další bod a tím je bod