ps2013-044-08-007-074.u1.p1.s1
74 . ps2013-044-08-007-074.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů ( zákon o ochraně památkového fondu ) / sněmovní tisk 666 / - prvé čtení ps2013-044-08-007-074.u1.p2.s1
Pan ministr kultury Daniel Herman je přítomen . ps2013-044-08-007-074.u1.p2.s2
Požádal bych také pana poslance Romana Procházku , aby zaujal místa u stolku zpravodajů , protože je zpravodajem pro prvé čtení . ps2013-044-08-007-074.u1.p2.s3
A v tuhle chvíli žádám ministra kultury Daniela Hermana , aby se ujal slova a z pověření vlády tisk uvedl . ps2013-044-08-007-074.u1.p3.s1
Ale ještě než začnete mluvit , pane ministře , požádám sněmovnu o klid ! ps2013-044-08-007-074.u1.p3.s2
Byl bych rád , abychom projednávali v důstojném prostředí návrh zákona , který jistě má svoji váhu pro Českou republiku . ps2013-044-08-007-074.u1.p3.s3
Kulturní památky jsou pokladem našeho státu , tolik turistů sem přijíždí kvůli nim . ps2013-044-08-007-074.u1.p4.s1
Prosím , myslím , že můžete , pane ministře . ps2013-044-08-007-074.u2.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové . ps2013-044-08-007-074.u2.p1.s2
Dovolte mi , abych odůvodnil a ve stručnosti přiblížil nový zákon o ochraně památkového fondu . ps2013-044-08-007-074.u2.p1.s3
Předložený návrh zákona je komplexní očekávanou zásadní právní normou , která si klade za cíl zdůraznění veřejného zájmu na ochraně památkového fondu a vytvoření podmínek pro péči o tento fond nezbytně provázaných na ostatní související zákony , zejména správní řád , stavební zákon , zákon o základních registrech , nový občanský zákoník , katastrální zákon a další . ps2013-044-08-007-074.u2.p1.s4
Současně vnáší do celé úpravy zásadním způsobem prvek transparentnosti . ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s1
Nejpodstatnější změny a nové mechanismy péče o kulturní dědictví lze shrnout následujícím způsobem . ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s2
Možnost kompenzovat náklady vlastníkům nemovitostí v památkových územích . ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s3
Zavedení nástrojů , které umožní reagovat na neplnění povinností vlastníka kulturní památky nebo vlastníka nemovitosti nacházející se v památkovém území . ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s4
Změna povahy ústředního seznamu kulturních památek a jeho propojení na základní registry , především na registr územní identifikace . ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s5
Provázání úpravy se závazky z mezinárodních smluv . ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s6
Eliminace zbytečné administrativní zátěže v rámci obnovy památkového fondu . ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s7
Úprava podmínek provádění stavebně historického průzkumu , komplexní ucelená úprava archeologie a provádění archeologických výzkumů . ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s8
Posílení pravomocí památkové inspekce , úprava sankcí za neplnění či porušení povinností v souladu s vládou schválenou úpravou správního trestání zákonem o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákonem o některých přestupcích . ps2013-044-08-007-074.u2.p3.s1
Návrh zákona nepředpokládá zvýšené nároky na státní rozpočet . ps2013-044-08-007-074.u2.p3.s2
Případné náklady ponese Ministerstvo kultury v rámci své kapitoly . ps2013-044-08-007-074.u2.p3.s3
Účinnost se navrhuje k 1 . lednu roku 2018 za účelem zajištění dostatečné doby pro přípravu na nové právní prostředí v této oblasti . ps2013-044-08-007-074.u2.p4.s1
Rád bych zde také uvedl , že Ministerstvo kultury po celou dobu přípravy návrhu spolupracovalo se subjekty dotčenými péčí o památkový fond , tedy vlastníky významných segmentů kulturního dědictví , orgány státní a veřejné správy , občanskými sdruženími , vysokými školami , nezávislými odborníky , odbornými a výzkumnými institucemi . ps2013-044-08-007-074.u2.p4.s2
Navrhuji proto , aby Poslanecká sněmovna tento návrh přinášející po více než čtvrtstoletí významné pozitivní změny v oblasti památkové péče propustila do druhého čtení . ps2013-044-08-007-074.u2.p5.s1
Děkuji vám za pozornost i podporu . ps2013-044-08-007-074.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru kultury Danielu Hermanovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Romana Procházku , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . ps2013-044-08-007-074.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-044-08-007-074.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-044-08-007-074.u4.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , navrhovaný zákon o ochraně památkového fondu zcela nahrazuje dosavadní právní úpravu vyjádřenou v zákoně č . 20 / 1987 Sb . , o státní památkové péči , ve znění pozdějších předpisů , dále jen zákon o státní památkové péči . ps2013-044-08-007-074.u4.p1.s3
S ohledem na dobu , ve které byl zákon o státní památkové péči napsán , je zřejmé , že zákon nepočítal s přechodem k tržní ekonomice a s institutem soukromého vlastnictví , což se nepodařilo zhojit ani četnými novelami tohoto zákona . ps2013-044-08-007-074.u4.p2.s1
Příprava nového zákona o ochraně památkového fondu započala již v roce 2012 , přičemž finální verze navrhovaného zákona je kompromisním výsledkem několikaletého jednání Ministerstva kultury se širokým spektrem zájmových skupin a dotčených subjektů . ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s1
Cílem navrhovaného zákona je ochrana , zachování , využívání , údržba , prezentace a předání kulturního dědictví dalším generacím . ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s2
Navrhovaný zákon tak přináší větší možnosti ochrany památkového fondu , nové prostředky orgánů památkové péče k ochraně památek a vyváženost mezi ochranou veřejného zájmu a soukromých zájmů vlastníků kulturních památek , včetně ekonomických náhrad za reálná omezení vlastnických práv . ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s3
Zároveň je navrhovaný zákon v souladu se současnými právními předpisy České republiky i mezinárodními úmluvami . ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s4
Mimo jiné pak navrhovaný zákon o ochraně památkového fondu přináší například možnost orgánů památkové péče zasáhnout v případě ohrožení nebo poškození kulturní památky hrozící nikoliv ze strany vlastníka , ale z důvodu nečinnosti ze strany třetí osoby , nově reguluje provádění stavebně historického průzkumu jako jedné z regulovaných činností v rámci tohoto zákona , a to vedle restaurátorů a archeologů . ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s5
Právě stavebně historické průzkumy dnes vedle archeologie přinášejí zásadní prameny k vývoji architektury a urbanismu . ps2013-044-08-007-074.u4.p4.s1
Zákon dále přináší snížení administrativní zátěže Národního památkového ústavu , zakotvuje vyšší společenskou kontrolu ochrany architektonického dědictví tím , že přichází s možností aktivní účasti organizované veřejnosti prostřednictvím třeba spolků nebo obecně prospěšných společností zabývajících se obdobnou činností . ps2013-044-08-007-074.u4.p4.s2
Nově se také zakotvuje katalog práv a povinností vlastníka kulturní památky . ps2013-044-08-007-074.u4.p5.s1
Památkové rezervace a památkové zóny se budou nově konstituovat prostřednictvím opatření obecné povahy , a to oproti dosavadnímu způsobu vzniku památkové rezervace nebo památkové zóny vydáním obecně závazného právního předpisu , což opět přinese větší účast vlastníků nemovitostí dotčených prohlášením památkové rezervace nebo památkové zóny . ps2013-044-08-007-074.u4.p6.s1
Vzhledem k výše uvedenému doporučuji vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů , pustit do druhého čtení . ps2013-044-08-007-074.u4.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-044-08-007-074.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji , a jste první přihlášený do rozpravy , poté eviduji přihlášku paní poslankyně Černochové a pana poslance Korteho . ps2013-044-08-007-074.u5.p1.s2
Máte slovo , pane poslanče , teď ve svém vystoupení . ps2013-044-08-007-074.u6.p1.s1
Ještě jednou děkuji . ps2013-044-08-007-074.u6.p1.s2
Navrhovaný zákon o ochraně památkového fondu jsem před chvílí představil z pozice sněmovního zpravodaje , rád bych však k navrženému zákonu promluvil také z pozice předsedy podvýboru pro kulturu . ps2013-044-08-007-074.u6.p2.s1
Podvýbor pro kulturu se na svých zasedáních zabýval přípravou zákona o ochraně památkového fondu od počátku tohoto volebního období , konkrétně již na své 3 . schůzi 28 . května 2014 , 18 . září 2014 a 18 . února letošního roku . ps2013-044-08-007-074.u6.p2.s2
Na tato jednání byli přizváni zástupci Ministerstva kultury , kteří zákon podrobně představili a vysvětlili jeho pozitiva a úskalí . ps2013-044-08-007-074.u6.p2.s3
Na zasedání , které se konalo 18 . září 2014 , byli dokonce přizváni zástupci Národního památkového ústavu , zástupci Uměleckohistorické společnosti v českých zemích , zástupci Asociace muzeí a galerií České republiky , zástupci Sdružení historických sídel Čech , Moravy a Slezska a zástupci Asociace krajů České republiky . ps2013-044-08-007-074.u6.p2.s4
Ministerstvo kultury se po celou dobu vypořádávalo s připomínkami jednotlivých dotčených subjektů a mnohdy zcela odlišnými zájmy ať už na samotném podvýboru pro kulturu , tak na svých setkáních s dotčenými subjekty , které ze své iniciativy Ministerstvo kultury v rámci přípravných prací pořádalo . ps2013-044-08-007-074.u6.p3.s1
Veškeré zápisy z jednání , vypořádání připomínek a různá znění návrhů zákona Ministerstvo zveřejňovalo po celou dobu na svých internetových stránkách . ps2013-044-08-007-074.u6.p3.s2
Nyní , když se dlouho očekávaný návrh zákona dostal na program Poslanecké sněmovny , se začíná znovu dostávat do popředí zájmu různých zájmových skupin , jichž se zákon dotýká , a začínají uplatňovat nově své připomínky . ps2013-044-08-007-074.u6.p3.s3
S mnoha těmito připomínkami se však již Ministerstvo kultury v rámci příprav zákona vyrovnalo , nebo tyto připomínky nebyly vůbec vyřčeny v rámci přípravných jednání . ps2013-044-08-007-074.u6.p3.s4
Některé připomínky vycházejí z nepochopení jednotlivých ustanovení zákona nebo z legislativní neznalosti . ps2013-044-08-007-074.u6.p4.s1
Ačkoliv se může nezainteresovaným osobám na základě počtu vznesených připomínek zdát , že návrh zákona je zcela špatný a nepřijatelný , při hlubším zkoumání lze v zákoně nalézt především zakotvení nových principů a vyváženost jednotlivých dotčených zájmů , ať už jsou to vlastníci památek , archeologové , pracovníci stavebně historického průzkumu , developeři , restaurátoři , architekti , obce , kraje a v neposlední řadě i stát . ps2013-044-08-007-074.u6.p5.s1
Dámy a pánové , s ohledem na současný zcela neuspokojivý právní stav v oblasti památkové péče , s ohledem na dlouhé přípravné práce Ministerstva kultury a čas jednotlivých dotčených skupin , které projevily zájem účastnit se přípravných jednání se zástupci Ministerstva kultury , i s ohledem na práci poslanců v podvýboru pro kulturu dejte prosím tomuto návrhu šanci k projednání v dalších čteních . ps2013-044-08-007-074.u6.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-044-08-007-074.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Romanu Procházkovi . ps2013-044-08-007-074.u7.p1.s2
Nyní paní poslankyně Černochová . ps2013-044-08-007-074.u7.p1.s3
Ještě než se ujme slova , budu konstatovat došlou omluvu paní ministryně školství Kateřiny Valachové z dnešního jednání od 11.30 . ps2013-044-08-007-074.u7.p1.s4
Paní poslankyně , máte slovo . ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , já optimismus předložený panem ministrem kultury Hermanem ani zpravodajem nesdílím a nesdílím ho z toho důvodu , že jsem se skutečně velmi podrobně tomu návrhu zákona věnovala , věnovala jsem se mu i se svými kolegy v rámci hlavního města Prahy , kde jak víte , tak část Prahy je v režimu památek , konkrétně je to městská část , na jejímž území pracuji jako starostka . ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s3
Polovina našeho území je památkovou zónou , polovina území je památkovou rezervací , takže si myslím , že k tomuto tématu rozhodně mám co říct . ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s4
A protože jsem chtěla postupovat seriózně , tak připomínky , které jsem shromáždila od svých kolegů odborníků v rámci příslušných radnic , jsem panu zpravodajovi předala , je to někdy dva měsíce zpátky . ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s5
Takže mé připomínky pan zpravodaj má a zná . ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s1
Dovolte mi , abych k tomuto návrhu zákona promluvila nejprve v obecnější rovině . ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s2
Ano , zákon o ochraně památkového fondu především nahrazuje dosud platný zastaralý zákon z dob socialismu o státní památkové péči . ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s3
Byl to zákon z roku 1987 . ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s4
Určitě v tomto návrhu zákona je i celá řada zlepšení . ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s5
Umožní se úřadům lépe reagovat na případy , kdy se vlastník o památku nestará , což já velmi ocením , protože tady skutečně se nemůžeme dovolat například - ps2013-044-08-007-074.u9.p1.s1
Paní poslankyně , na chvilku vás přeruším a požádám opět sněmovnu o klid . ps2013-044-08-007-074.u9.p1.s2
Děkuju . ps2013-044-08-007-074.u9.p1.s3
Pokračujte . ps2013-044-08-007-074.u10.p1.s1
- například u kulturní památky nádraží Vyšehrad , která je na našem území , tak tam se nemůžeme dovolat vůbec žádného zásahu ze strany Ministerstva kultury ani Magistrátu hlavního města Prahy a jeho odboru památkové péče . ps2013-044-08-007-074.u10.p2.s1
Dobrá věc v tomto návrhu zákona je i to , že z působnosti orgánů památkové péče se vyjímají práce v památkové zóně , v ochranném památkovém pásmu , pokud práce nevyžadují povolení či ohlášení stavebnímu úřadu a nezasahuje - li se do vnějšího vzhledu stavby či pozemku . ps2013-044-08-007-074.u10.p2.s2
V Praze 2 na Vinohradech a v Nuslích , pokud nejde o památkově chráněný objekt , odpadne velkému množství stavebníků povinnost věc projednávat s památkáři . ps2013-044-08-007-074.u10.p2.s3
Může se jednat například o vnitřní rekonstrukce , o zdravotní technickou instalaci a podobně . ps2013-044-08-007-074.u10.p2.s4
Ale není z toho návrhu zřejmé , proč by totéž nemohlo platit pro rezervaci , což je v našem případě Vyšehrad nebo Nové Město ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s1
Navzdory některým dílčím přínosům návrh zákona oproti navrhovanému zákonu rozšiřuje kompetence státu a bohužel velmi zásadním způsobem prohlubuje byrokracii , zavádí nám nové instituty , například plán ochrany památkového území , a působnosti . ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s2
V obecné všeobjímající argumentaci o ochraně kulturního dědictví je navrhována rozsáhlá , věcně neohraničená působnost orgánů státní správy , a přitom se zapomnělo na takovou jednu malou drobnost , a já prosím , aby zpozorněli všichni ti , kteří kandidujete do krajských voleb nebo jste už někdy po krajských volbách na radnicích působili . ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s3
Zapomnělo se na zapojení samospráv obcí a krajů ! ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s4
Může pak pan ministr nám vysvětlit , jak je toto možné , když tady zaznělo , že to bylo konzultováno se všemi ? ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s5
Já bohužel mám informace , že některá stanoviska potom odborné instituce zase změnily , když se dozvěděly , jaký je finální návrh . ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s6
Ale tohle já skutečně považuji za zásadní chybu , když se z tohoto úplně vypouští zapojení a diskuse v rámci samospráv , krajů a obcí . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s1
Návrh zákona neodstraňuje nejpalčivější problémy , se kterým se setkávají vlastníci nemovitostí a obce . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s2
Jedná se mimo jiné o podporu v tomto případě kvantity nad kvalitou , zahlcenost orgánů památkové péče méně významnými záležitostmi včetně účelového přerušování a nedodržování lhůt . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s3
Takže není pravda , že se nějaké řízení zrychlí . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s4
Nezrychlí , naopak se zpomalí . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s5
Zachování za socialismu vyhlášených památkových území bez konkretizace . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s6
To jsou skutečně věci , které tady platí téměř 40 let , a místo toho , aby si s tím dal někdo práci a nově je definoval , tak se petrifikují . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s7
Vkládání obrovského rozsahu působnosti orgánů památkové péče bez stanovení jasně definované věcné působnosti , tak jako je tomu u jiných orgánů státní správy . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s8
Ani v tomto případě nevím , jak je možné , že něco tak důležitého panu ministrovi uniklo . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s9
Jiné orgány státní správy mají v zákonech poměrně jasně stanoveny hranice , v čem a jak mohou působnost státu uplatnit , ať už to jsou hasiči , dopraváci , stavební úřad , hygienici atd . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s10
Naproti tomu orgán památkové péče má zcela bezbřehou působnost omezenou jenom rozsahem lokality a nikoliv možností státního zásahu . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s11
Není jakkoliv upřesněna možnost individuálního subjektivního posouzení , takže veřejností je působení orgánů vnímáno jako diktát s jen malou možností obrany . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s12
A to skutečně mohu potvrdit ze své vlastní praxe , zvláště v Praze , kde se s návrhem zákona zavádí dvojstupňové řízení - magistrát a ministerstvo - oproti zbytku republiky , kde je řízení třístupňové : obce s rozšířenou působností , krajský úřad , ministerstvo . ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s13
Proč bude mít Praha zase jiný způsob než zbytek republiky ? ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s14
Jak je možné , že tady budou pouze dva stupně , pane ministře ?