|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-12 ps2013-044-01-007-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 510/ - druhé čtení

Date2016-04-12
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044021.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 172 • previousnext

ps2013-044-01-007-011.u1.p1.s1 11.
ps2013-044-01-007-011.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 510/ - druhé čtení
ps2013-044-01-007-011.u1.p2.s1 Z pověření vlády návrh zákona uvede ministr vnitra Milan Chovanec.
ps2013-044-01-007-011.u1.p2.s2 Pane ministře, máte slovo.
ps2013-044-01-007-011.u1.p2.s3 Prosím.
ps2013-044-01-007-011.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vám na základě pověření vlády uvedl vládní návrh novely zákona o právu shromažďovacím a znovu vám připomněl hlavní změny, které tento návrh přináší.
ps2013-044-01-007-011.u2.p2.s1 Rád bych zopakoval, že cílem návrhu je především reagovat na praktické problémy, které vznikají při aplikaci dosavadní podoby zákona o právu shromažďovacím.
ps2013-044-01-007-011.u2.p2.s2 Návrh novely tedy zejména za prvé upřesňuje pravomoci orgánů veřejné moci, především obcí a policie, aktualizuje zastaralou právní terminologii a omezuje instituty vyšlé z užívání, tedy ty, které se zkonzumovaly a přežily.
ps2013-044-01-007-011.u2.p2.s3 Reaguje na rozhodovací praxi Nejvyššího správního soudu, neboť současné znění zákona není v souladu s judikaturou tohoto soudu, zpřesňuje správní trestání v této oblasti.
ps2013-044-01-007-011.u2.p3.s1 Z mého pohledu hlavní změnou je posílení pravomoci obecních úřadů před konáním shromáždění.
ps2013-044-01-007-011.u2.p3.s2 Po vzoru Německa se navrhuje, aby úřad mohl stanovit omezující podmínky pro konání shromáždění.
ps2013-044-01-007-011.u2.p3.s3 Dále návrh umožňuje pružněji řešit kolize mezi více shromážděními bez nutnosti toho, aby je zakazoval.
ps2013-044-01-007-011.u2.p3.s4 To znamená, aby mohla tedy paralelně, souběžně tato shromáždění proběhnout na základě omezujících podmínek, které stanoví obecní úřad.
ps2013-044-01-007-011.u2.p3.s5 A v neposlední řadě návrh obsahuje změnu regulace maskování během shromáždění.
ps2013-044-01-007-011.u2.p4.s1 V mezidobí byl ve spolupráci s Ministerstvem vnitra po podrobné diskusi zpracován pozměňovací návrh ústavněprávního výboru, který změnu úpravy maskování vypouští.
ps2013-044-01-007-011.u2.p4.s2 Omezuje se okruh osob, které mohou svolávat shromáždění, na fyzické osoby starší 18 let a české právnické osoby.
ps2013-044-01-007-011.u2.p4.s3 Posiluje se povinnost svolavatele k součinnosti s obcí a Policií ČR.
ps2013-044-01-007-011.u2.p4.s4 Dále pak je zde řešena možnost ukončit shromáždění pro rušení nočního klidu.
ps2013-044-01-007-011.u2.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-01-007-011.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi vnitra a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-044-01-007-011.u3.p1.s2 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 510/1 a 510/2.
ps2013-044-01-007-011.u3.p1.s3 Prosím tedy zpravodaje ústavněprávního výboru pana poslance Vlastimila Vozku, aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-044-01-007-011.u3.p1.s4 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-044-01-007-011.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-044-01-007-011.u4.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, v souladu s běžnými zvyklostmi při projednávání zákonů postoupila Sněmovna ústavněprávnímu výboru sněmovní tisk 510, který tedy byl projednán v ústavněprávním výboru následovně.
ps2013-044-01-007-011.u4.p2.s1 Dne 11. 2. 2016 ústavněprávní výbor přerušil projednání, zprávu o tom máte v materiálu 510/1.
ps2013-044-01-007-011.u4.p2.s2 To proto, aby získali členové ústavněprávního výboru čas na to promyslet a předložit případné pozměňovací návrhy.
ps2013-044-01-007-011.u4.p2.s3 V mezičase proběhly dva pracovní semináře, kterých se zúčastnili členové výboru pro bezpečnost za účasti jak tedy zástupců Ministerstva vnitra, tak zástupců Policejního prezídia.
ps2013-044-01-007-011.u4.p2.s4 Chtěl bych panu ministrovi velmi poděkovat za to, že tito odborníci byli vysláni ministerstvem a byli na jednání velmi dobře připraveni.
ps2013-044-01-007-011.u4.p3.s1 Ústavněprávní výbor následně 17. března 2016 projednal výsledek této týmové práce a výsledek máte ve sněmovním tisku 510/2, jehož podstatné náležitosti již pan ministr v úvodním slově vám představil.
ps2013-044-01-007-011.u4.p3.s2 Proto mi nezbývá než konstatovat, že 17. března ústavněprávní výbor doporučuje tedy Poslanecké sněmovně Parlamentu schválit návrh zákona a doporučuje, aby jej přijala ve znění změn a doplňků, které vám v krátkosti představím.
ps2013-044-01-007-011.u4.p4.s1 V části první článku 1 navrhuje ústavněprávní výbor zrušit bod 8, následující body přečíslovat.
ps2013-044-01-007-011.u4.p4.s2 Hovoří se v této změně o tom, že shromáždění může svolat občan starší 18 let nebo právnická osoba se sídlem na území ČR nebo skupina takovýchto osob, dále tedy jako svolatel.
ps2013-044-01-007-011.u4.p4.s3 Za druhé v části první článku 1 se za dosavadní bod 8 vkládá nový bod 9, který zní: V § 4 odst. 1 písm. b) se za slovo "společnostmi" vkládá poznámka pod čarou číslo 2, která zní: odkaz tedy na zákon číslo 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech.
ps2013-044-01-007-011.u4.p4.s4 Následující body se tedy přečíslují.
ps2013-044-01-007-011.u4.p4.s5 Důvodem se nebudu podrobně zabývat, jedná se o to, že se nám někdy stávalo, že se za církevní osobu schovávaly osoby, které se označily za církev, a potom bylo velmi problematické takováto shromáždění případně rozpustit.
ps2013-044-01-007-011.u4.p5.s1 Pokud se týká dalšího bodu usnesení ústavněprávního výboru, tak v něm tedy ústavněprávní výbor v části článku 1 bod 10 navrhuje zrušit.
ps2013-044-01-007-011.u4.p5.s2 Jedná se o ustanovení, kde se shromáždění oznamují, a toto oznámení podle § 4 se stává po tomto odkazu nadbytečným.
ps2013-044-01-007-011.u4.p6.s1 V části první článku 1 se za dosavadní bod 14 vkládá nový bod 15, který zní: V § 5 odst. 4 se za slovo "přiložit" vkládá slovo "písemný".
ps2013-044-01-007-011.u4.p6.s2 My jsme o problematice předložení písemného souhlasu majitele pozemků, na jehož pozemcích být shromáždění vykonáno, do zákona navrhli a domnívám se, a ústavněprávní výbor vyjádřil s tímto souhlas, že je to plně v právu.
ps2013-044-01-007-011.u4.p7.s1 Pokud se týká bodu 5 části článku 1 se za dosavadní bod 18 slova "pokyny úřadu" vkládají slova "a Policie ČR".
ps2013-044-01-007-011.u4.p7.s2 Zde tedy je na úrovni "pokyny úřadu" rovněž vkládána povinnost nebo oprávnění tímto způsobem poskytnout pravomoc i Policii ČR.
ps2013-044-01-007-011.u4.p7.s3 Pokud tedy není na místě samém jak pracovník úřadu, tak i svolatel.
ps2013-044-01-007-011.u4.p8.s1 Další část článku jedna se dosavadní bod 21 zrušuje.
ps2013-044-01-007-011.u4.p8.s2 V tuto chvíli je to velmi diskutovaný bod, kde se vypouští, že účastníci shromáždění nesmějí mít obličej zakrytý způsobem ztěžujícím nebo znemožňujícím jejich identifikaci.
ps2013-044-01-007-011.u4.p8.s3 Jsme toho názoru, že maskování je u shromáždění nepovolené.
ps2013-044-01-007-011.u4.p9.s1 Bod sedm.
ps2013-044-01-007-011.u4.p9.s2 V části článku jedna se dosavadní bod 22 v § 8 odst. 4 za slova "svolatelů" vkládají slova "včetně pokynu k úpravě místa shromáždění".
ps2013-044-01-007-011.u4.p9.s3 Pokud se týká této části, je to doplnění výslovného odkazu na možnost úpravy místa konání shromáždění, kde se zdůrazňuje oprávnění zástupce úřadu, potažmo policisty, upravit nebo řešit sporné situace i pokynem ke změně místa konání shromáždění.
ps2013-044-01-007-011.u4.p9.s4 Právě uvedené je podstatné nejen při střetu více shromáždění, ale při regulaci pochodu a jejich kolizi s jinými pochody či problémy na místě samém.
ps2013-044-01-007-011.u4.p9.s5 Stane se nám, že nám někdo nebo majitel sítí vykope v nočních nebo odpoledních hodinách předešlého dne výkop a nelze pochod či shromáždění ze zjevných důvodů na místě vykonat.
ps2013-044-01-007-011.u4.p10.s1 V části článku jedna se v dosavadním bodě 22 v § 8 odst. 6 slovo "policista" nahrazuje slovy "příslušník Policie České republiky".
ps2013-044-01-007-011.u4.p10.s2 To si myslím, že není potřeba obšírně zdůvodňovat.
ps2013-044-01-007-011.u4.p11.s1 Další změna navrhovaná je: V článku jedna se dosavadní bod 23 zrušuje a ostatní se přečíslují.
ps2013-044-01-007-011.u4.p11.s2 Je tedy vloženo výslovné oprávnění k uložení podmínek pro konání shromáždění, resp. ukončení shromáždění tak, aby nedocházelo k rušení nočního klidu, tak jak o tom již hovořil pan ministr.
ps2013-044-01-007-011.u4.p12.s1 Desátý bod je: V dosavadním bodu 28 § 11 odst. 2 se věta "Pokud o to svolatel požádá, zašle mu úřad písemné vyhotovení rozhodnutí na vědomí." nahrazuje větou "Úřad zašle svolateli písemné vyhotovení rozhodnutí bez zbytečného odkladu.".
ps2013-044-01-007-011.u4.p12.s2 Myslím, že z tohoto předneseného je zřejmé meritum věci.
ps2013-044-01-007-011.u4.p13.s1 Bod 11.
ps2013-044-01-007-011.u4.p13.s2 V části článku jedna v dosavadním bodě 28 se v § 12 odst. 6 slova "je-li to pro účely zajištění veřejného pořádku nezbytné" nahrazují slovy "nekoná-li zástupce úřadu nebo je-li zástupce úřadu nepřítomen".
ps2013-044-01-007-011.u4.p13.s3 V podstatě je zde oprávnění policisty rozpustit shromáždění za striktněji vymezených podmínek oproti zástupci úřadu.
ps2013-044-01-007-011.u4.p13.s4 Je potřeba vnímat i tak, že policista musí na základě tohoto oprávnění dodatečně úřadu svůj postup zdůvodnit.
ps2013-044-01-007-011.u4.p14.s1 Dvanáctý bod.
ps2013-044-01-007-011.u4.p14.s2 V části článku jedna se za dosavadním bodem 28 v § 14 odst. 2 slova "anebo neuposlechne výzvy zástupce úřadu nebo policisty k odstranění zakrytí obličeje" zrušují.
ps2013-044-01-007-011.u4.p14.s3 O této problematice jsme již hovořili.
ps2013-044-01-007-011.u4.p14.s4 To znamená, bude-li v zákoně zachován absolutní zákaz maskování, a pokud bude schválen, odpadne tak v § 7 odst. 4 výslovná zmínka o povinnosti odstranit zakrytí obličeje.
ps2013-044-01-007-011.u4.p15.s1 V podstatě ještě navrhuje ústavněprávní výbor legislativně technickou změnu, kde se v dosavadním bodě 32 číslo 32 nahrazuje číslem 3.
ps2013-044-01-007-011.u4.p15.s2 Důvodem je to, že jsme vložili poznámku pod čarou číslo 2 týkající se § 4 odst. 1 písm. b), v jehož důsledku tedy musí dojít k posunutí číslování poznámek.
ps2013-044-01-007-011.u4.p16.s1 Toť vše ke zdůvodnění postoje ústavněprávního výboru, který byl odsouhlasen většinou členů.
ps2013-044-01-007-011.u4.p16.s2 Děkuji.
ps2013-044-01-007-011.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za obsáhlé vyjádření za ústavněprávní výbor.
ps2013-044-01-007-011.u5.p2.s1 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-044-01-007-011.u5.p2.s2 Zatím tady jsou tři přihlášky.
ps2013-044-01-007-011.u5.p2.s3 První je pan poslanec Martin Lank, připraví se pan kolega Plíšek a pan kolega Grospič poté.
ps2013-044-01-007-011.u5.p2.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-044-01-007-011.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-01-007-011.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, rád bych představil dva pozměňovací návrhy, které předkládáme za poslanecký klub Úsvit.
ps2013-044-01-007-011.u6.p1.s3 Tyto naše návrhy vycházejí ze zkušeností, které máme z demonstrací, které pořádáme s Blokem proti islámu.
ps2013-044-01-007-011.u6.p1.s4 Posledním impulsem byly mediální výstupy po demonstraci proti islamizaci, kterou jsme pořádali 6. února na Hradčanském náměstí v Praze.
ps2013-044-01-007-011.u6.p1.s5 Mám na mysli to, že tato demonstrace proběhla zcela bez potyček nebo výraznějších problémů.
ps2013-044-01-007-011.u6.p1.s6 Přesto o některá média evidentně zcela záměrně informovala jako o demonstraci plné bezpečnostních incidentů.
ps2013-044-01-007-011.u6.p1.s7 Média také záměrně zkreslovala počet účastníků.
ps2013-044-01-007-011.u6.p1.s8 Demonstrace na Hradčanském náměstí měla minimálně deset tisíc účastníků, přesto jsme pak mohli číst nebo slyšet, že se jednalo o protest pár stovek lidí.
ps2013-044-01-007-011.u6.p2.s1 Cílem našeho prvního pozměňovacího návrhu je jednou provždy ukončit spekulace o tom, jak demonstrace probíhají a kolik přišlo lidí.
ps2013-044-01-007-011.u6.p2.s2 Navrhujeme, aby po takovýchto demonstracích vždy policie zpracovala zprávu o konaném shromáždění, která jasně popíše případné incidenty a také uvede údaj o počtu účastníků.
ps2013-044-01-007-011.u6.p2.s3 Policie je vybavená technikou a softwarem, které jsou schopny určit počet účastníků poměrně přesně.
ps2013-044-01-007-011.u6.p2.s4 Díky tomuto návrhu by měla veřejnost vždy nezkreslenou oficiální zprávu o tom, jak ta která demonstrace probíhala a případně kolik tam bylo lidí.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s1 Náš druhý pozměňovací návrh řeší problematiku neprofesionálního přístupu některých novinářů.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s2 Zejména u tak velkých demonstrací, které pořádáme s Blokem proti islámu, je třeba perfektně zvládnout organizaci a to bývá často velice náročné.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s3 Vyžaduje to mimo jiné třeba i řešit věci, jako vymezit bezpečný prostor pro novináře a jejich přenosové vozy.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s4 Velmi špatnou zkušenost jsme na Hradčanském náměstí udělali bohužel například s novináři Českého rozhlasu.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s5 Ti na místo přijeli v okamžiku, kdy náměstí bylo zaplněné účastníky demonstrace, a nevyužili servis, který jim organizátoři nabízeli.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s6 Svůj přenosový vůz tak zaparkovali v místě, kde organizátoři nemohli mít přehled o dění a hluk technického zařízení rušil v daném místě účastníky manifestace.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s7 Vůz navíc postavili poměrně nešťastně do jediné přístupové trasy k místu demonstrace, a tím i jediné cesty k opuštění prostoru Hradčanského náměstí.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s8 Jeden z redaktorů si pak dokonce stěžoval na napadení ze strany účastníků demonstrace a neochoty policie celou věc řešit.
ps2013-044-01-007-011.u6.p3.s9 Celou kauzu následně prověřovala Generální inspekce bezpečnostních sborů a bych rád řekl, že ve zprávě ředitele inspekce se jednoznačně konstatuje, že demonstrace byla pokojná, k žádnému napadení nedošlo, nebyl narušený ani ohrožený průběh vysílání, nikdo z účastníků se nedopustil protiprávního jednání a že policisté v ničem nepochybili.
ps2013-044-01-007-011.u6.p4.s1 Abychom napříště předešli podobným nepříjemnostem, navrhujeme vložit do zákona povinnost pro média akreditovat se v dostatečném předstihu u svolavatele, aby bylo možné zajistit odpovídající ochranu a servis.
ps2013-044-01-007-011.u6.p4.s2 Pokud se příslušné médium neakredituje a nespolupracuje s pořadateli, si alespoň samo zajistit ochrannou službu, což je zároveň jedním z doporučení vyplývajících ze zprávy inspekce.
ps2013-044-01-007-011.u6.p5.s1 Dámy a pánové, to jsou ve stručnosti shrnuty pozměňovací návrhy, ke kterém se následně přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-044-01-007-011.u6.p5.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-044-01-007-011.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Martinu Lankovi.

Text viewDownload CoNNL-U