ps2013-039-08-013-017.u1.p1.s1
17 . ps2013-039-08-013-017.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 611 / - druhé čtení ps2013-039-08-013-017.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová . ps2013-039-08-013-017.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , ujměte se slova . ps2013-039-08-013-017.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , vzhledem k tomu , že jsem podrobně představovala návrh v rámci prvního čtení , tak jenom stručně připomínám pro druhé čtení , že daný návrh zákona se týká předškolního vzdělávání , postupného zavádění nároku na předškolní vzdělávání od 4 a od 3 let , povinného předškolního vzdělání od 5 do 6 let , dále se týká jednotné přijímací zkoušky na střední školy a také společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury , z cizího jazyka a matematiky , a to do roku 2020 / 2021 . ps2013-039-08-013-017.u2.p2.s1
Daný návrh projednal školský výbor , došlo k určitým parametrickým posunům v rámci jednotlivých okruhů , stejně tak byly podpořeny školským výborem pozměňovací návrhy týkající se dalších legislativně technických a praktických problémů z praxe nebo možnosti lesních školek vstupovat do školského rejstříku . ps2013-039-08-013-017.u2.p3.s1
Tolik postačí pro úvod pro druhé čtení . ps2013-039-08-013-017.u2.p3.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-039-08-013-017.u3.p1.s1
Já vám děkuji , paní ministryně . ps2013-039-08-013-017.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovy jako výboru garančnímu a usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 611 / 1 až 3 . ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s1
Prosím , aby slova ujala zpravodajka výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu paní poslankyně Bohdalová . ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s2
Došlo zde ke změně pana zpravodaje , protože pan poslanec Kořenek se omlouvá a je nemocen . ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s3
Vzhledem k tomu , že jsme ve druhém čtení , tak o tom nemusíme hlasovat . ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s4
Požádám paní poslankyni , aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2013-039-08-013-017.u3.p2.s5
Prosím . ps2013-039-08-013-017.u4.p1.s1
Dobrý podvečer , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2013-039-08-013-017.u4.p1.s2
Tento tisk 611 byl projednáván v podvýboru pro regionální školství a byl podrobně projednán ve výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . ps2013-039-08-013-017.u4.p1.s3
Byly probrány všechny možné pozměňovací návrhy , bylo o nich hlasováno a bylo na závěr přijato usnesení na 23 . schůzi dne 3 . února 2016 a já vás s tímto usnesením krátce seznámím . ps2013-039-08-013-017.u4.p2.s1
Výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové , zpravodajské zprávě poslance Kořenka doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2014 Sb . , o předškolním , základním , vyšším odborném a jiném vzdělávání , školský zákon , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů , tisk 611 , a to ve znění těchto pozměňovacích návrhů tak , jak tyto pozměňovací návrhy máte uvedeny ve sněmovním tisku č . 611 / 3 . ps2013-039-08-013-017.u4.p2.s2
Nebudu je tady všechny číst , protože jich je asi sedm stránek . ps2013-039-08-013-017.u4.p2.s3
Myslím , že kolegové ve svých vystoupeních vás s nimi seznámí , a ráda bych se potom přihlásila do podrobné rozpravy . ps2013-039-08-013-017.u5.p1.s1
Já vám děkuji , paní poslankyně , a otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji osm přihlášek . ps2013-039-08-013-017.u5.p1.s2
Nyní tedy poprosím , aby v rozpravě vystoupila paní poslankyně Nina Nováková , a připraví se paní poslankyně Marta Semelová . ps2013-039-08-013-017.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-039-08-013-017.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-039-08-013-017.u6.p1.s2
Vážená paní ministryně , dámy a pánové , v podrobné rozpravě se přihlásím celkem ke třem pozměňovacím návrhům , ale nyní mi dovolte krátkou poznámku k tomu , k čemu se nebudu vyjadřovat formou pozměňovacích návrhů , a to je stále skloňovaná inkluze , nebo , myslím si , že je vhodnější , společné vzdělávání . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s1
Dámy a pánové , my už jsme měli začít s inkluzí před několika lety . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s2
Inkluze se totiž netýká jenom žáků , kteří mají specifické potřeby směrem , řekněme , k nějakému postižení nebo znevýhodnění zdravotnímu nebo mentálnímu , ale inkluze se také týká těch žáků , kteří mají specifické potřeby proto , že jsou talentovaní . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s3
Týká se to třeba také žáků , kteří mají jiný mateřský jazyk , než je čeština . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s4
A s tím vším my už jsme začít měli . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s5
Já bych chtěla také upozornit na jednu věc . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s6
Například se často mluví o tom , že inkluze se rozhodně netýká osmiletých či víceletých gymnázií . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s7
Dámy a pánové , kdo z vás byl ve škole za poslední léta , ví , že i těch se to týká . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s8
Čili není žádná škola , které by se netýkala potřeba inkluze . ps2013-039-08-013-017.u6.p2.s9
Není však , troufám si říci , žádná škola , která by měla dostatečně personálně obsazený odborný tým , který je nutný , aby byl přítomen ve škole vedle odborných pedagogů . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s1
Nyní mi dovolte , abych se pokusila vysvětlit své pozměňovací návrhy . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s2
Ten první pozměňovací návrh , ke kterému se přihlásím , není ode mne nic nového . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s3
Jeho obsahem je nesouhlas se zavedením povinné docházky do posledního ročníku mateřské školy . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s4
My tady žonglujeme s pojmy docházka a povinné vzdělávání . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s5
Já znovu opakuji , v našem vzdělávacím systému neexistuje jiné omezení rodičovských práv týkajících se vzdělávání než povinná školní docházka . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s6
A nějakým výrazem povinné předškolní vzdělávání to nemůžeme oklamat . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s7
Čili vnímám to tak , že jestliže tam je stanovena povinnost , je to špatně a zasahujeme do práv rodičů . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s8
Na druhé straně velmi podporuji to , aby každý z rodičů měl možnost a měl vlastně zajištěné , garantované právo umístit své dítě v předškolním věku od pěti , nebo ještě lépe od čtyř a snad v budoucnu od tří let . ps2013-039-08-013-017.u6.p3.s9
To je první pozměňovací návrh . ps2013-039-08-013-017.u6.p4.s1
Druhý pozměňovací návrh je možná pro vás takový trošku odtažitý , ale protože jsem působila a působím na střední škole , jsem neustále v kontaktu s mladými lidmi , tak bych chtěla tímto pozměňovacím návrhem podpořit jejich velikou vůli , aby víc participovali na chodu školy . ps2013-039-08-013-017.u6.p4.s2
My tady už dost dlouho mluvíme o nutnosti posílit občanské vzdělávání . ps2013-039-08-013-017.u6.p4.s3
Já za to velmi děkuji Ministerstvu školství , které vytvořilo pracovní skupinu , a zkrátka mnozí z nás napříč politickými stranami víme , že je opravdu důležité , aby žáci byli vedeni k tomu , aby byli jednou samostatně uvažujícími občany . ps2013-039-08-013-017.u6.p4.s4
Když se oni sami o něco snaží a mají možnost si ze zákona vytvořit takový samosprávný orgán žákovské nebo studentské samosprávy , tak si vás dovolím poprosit o podporu mého pozměňovacího návrhu , kterým vlastně rozšiřuji počet partnerů pro tyto orgány žákovské a studentské samosprávy o rodiče , zřizovatele a pedagogy neboli o školskou radu . ps2013-039-08-013-017.u6.p5.s1
V zákoně dosud mají žáci právo oslovovat svými podněty a návrhy ředitele a ten je povinen se tím zabývat . ps2013-039-08-013-017.u6.p5.s2
Tím nechci říci , že je povinen poslechnout , ale má se tím zabývat . ps2013-039-08-013-017.u6.p5.s3
Já si dovolím ve svém pozměňovacím návrhu navrhnout , aby se jejich podněty byla povinna zabývat i školská rada . ps2013-039-08-013-017.u6.p5.s4
Bylo by ode mě troufalé , abych tvrdila , že to je jenom můj nápad , je prodiskutovaný s Českou středoškolskou unií , Českou radou dětí a mládeže , ti všichni opravdu chtějí participovat na tom , aby školní prostředí bylo co nejlepší . ps2013-039-08-013-017.u6.p6.s1
Třetí pozměňovací návrh . ps2013-039-08-013-017.u6.p6.s2
- ps2013-039-08-013-017.u6.p6.s3
Já si dovolím drze poprosit o soustředění i svého oblíbeného poslance Schwarze , prostřednictvím pana předsedajícího . ps2013-039-08-013-017.u7.p1.s1
Jestli vás můžu , pane poslanče , požádat , abyste nerušil projev paní poslankyně . ps2013-039-08-013-017.u7.p1.s2
Děkuji . ps2013-039-08-013-017.u8.p1.s1
Třetí pozměňovací návrh , který si dovolím předložit vaší pozornosti , se týká něčeho , co původně nebylo v záměru MŠMT , ale myslím si , že to je něco , co velmi rezonuje v naší společnosti . ps2013-039-08-013-017.u8.p2.s1
Dámy a pánové , my máme v jakési preambuli , či spíše obecných zásadách a cílech vzdělávání hned na začátku školského zákona obecně řečeny , čili se to netýká učiva nebo něčeho takového , a zformulovány zásady a cíle našeho vzdělávacího systému . ps2013-039-08-013-017.u8.p2.s2
Já si dovoluji do jednoho bodu navrhnout přidat , je to bod C v § 2 , kde se hovoří o cíli vzdělávání jako pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu , základních lidských práv a tak dále , já si tam dovoluji navrhnout , aby žáci byli vedeni k tomu , aby pochopili a uplatňovali zásady plnění občanských povinností . ps2013-039-08-013-017.u8.p2.s3
Souvisí to tak trochu s tím , o čem jsem mluvila dříve . ps2013-039-08-013-017.u8.p2.s4
Je to proto , že se domnívám , že není možné , abychom odmalička dětem jenom zdůrazňovali , jaká mají práva , ale že je nezbytné , abychom jim taky občas řekli , že mají nějaké povinnosti , a formovali je v tomto smyslu . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s1
Ta druhá část , kterou si dovolím navrhnout jako pozměnění vzdělávacích cílů , je , za sebe musím říci , velmi důležitá . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s2
Dámy a pánové , my máme v obecných cílech vzdělávání cíl poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic a utváření respektu a tak dále . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s3
Já jsem přesvědčena , že je pravý čas říci , že je správné poznat světové kulturní hodnoty a tradice , jestliže je to na úrovni poznání , máme o tom získat co nejlepší informaci . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s4
Pouze tato úroveň poznávání by se ale neměla týkat evropských hodnot a tradic . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s5
Ve svém odůvodnění si dovolím upozornit na to , že škola jako veřejná služba je vlastně nejvlivnější a nejuniverzálnější a nejsystematičtější integrující institucí ve společnosti této země . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s6
Proto si myslím , že všichni naši žáci , ať jsou jakékoliv národnosti , ať pocházejí z jakékoliv kultury , by měli v našich školách , které jsou uznávány naším vzdělávacím systémem , být vedeni k tomu , aby pochopili a osvojili si zásady evropských kulturních hodnot a tradic . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s7
Tím v žádném případě není dotčena svoboda náboženská nebo něco takového . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s8
Zároveň tím nechci říct , když mluvím o evropských hodnotách a tradicích , a mluvím o třech základních pramenech evropských hodnot a tradic , a jmenuji - li mezi těmi prameny křesťanství , nechci tím v žádném případě říci , že naše děti mají být vedeny ke křesťanství jako ke křesťanskému náboženství . ps2013-039-08-013-017.u8.p3.s9
Já se soukromě domnívám , že náboženství vůbec do škol nepatří , že se máme učit o náboženstvích , ale nikoliv učit se náboženstvím . ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s1
Teď tedy ještě jednou , co si tam konkrétně dovoluji navrhnout . ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s2
Mezi vzdělávací cíl patří pochopení a osvojení evropských kulturních hodnot a tradic humanismu vycházejícího z duchovního odkazu antiky a křesťanství . ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s3
Humanismus v několika dějinných etapách vlastně spojuje odkaz antiky a křesťanství a postupně stanovuje jakési tři základní okruhy , o kterých se bavíme , když se bavíme o našem státu , a to je , v čem si musíme zachovat svobodu , v čem je absolutní rovnost a v čem máme být solidární . ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s4
A právě tento humanismus stojí na duchovním odkazu antiky , protože k odkazu antiky patří důvěra v rozumové poznání světa , trvalá přítomnost mravních principů i vědomí spoluodpovědnosti občanů za stát a státní zřízení . ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s5
K odkazu římského práva patří usilování o spravedlnost . ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s6
Je tam také požadavek , aby žádné právní normy nebyly v rozporu s rozumnou praxí ani s vyššími mravními principy . ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s7
A k odkazu křesťanství patří sociální citlivost , ochota pomáhat oslabeným , důsledné respektování lidské důstojnosti , poskytování šance k nápravě chyb , schopnost odpouštět . ps2013-039-08-013-017.u8.p4.s8
Patří tam i zásadní přitakání životu a pozitivním lidským citům a z toho plynoucí snaha o konstruktivní a mírové řešení konfliktů . ps2013-039-08-013-017.u8.p5.s1
Dámy a pánové , často slyším , když o základech humanitní vzdělanosti přednáším seniorům , že říkají : jasně , já jsem ateista , ale jsem vlastně křesťanský ateista a ve všech nás tohle nějak je . ps2013-039-08-013-017.u8.p5.s2
Já si vás dovoluji požádat , abychom se v úvodu školského zákona k těmto hodnotám a tradicím přihlásili . ps2013-039-08-013-017.u8.p6.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-08-013-017.u9.p1.s1
Já vám děkuji , paní poslankyně . ps2013-039-08-013-017.u9.p1.s2
Nyní eviduji žádost o přihlášení nejprve paní zpravodajky a potom faktickou poznámku paní poslankyně Putnové . ps2013-039-08-013-017.u9.p1.s3
Prosím . ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s1
Dámy a pánové , chtěla jsem se do obecné rozpravy přihlásit později , ale protože kolegyně mluvila o povinném posledním roce mateřské školy a mluvila o tom , že to , co zatím máme v zákoně , že do mateřské školy děti nastupují od tří let věku , tak když jsme po skončení jednání školského výboru probírali celý zákon , tak jsme si ještě dovolili připravit pozměňovací návrh , který vychází z praxe . ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s2
Tím , že je umožněna třírychlostní mateřská dovolená , tak se mnoho maminek z finančních důvodů i kvůli tomu , že potřebují dál pokračovat v profesi , vrací do práce už po dvou letech . ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s3
Těmto maminkám by často mateřské školy dvouleté děti přijaly , ale není to zatím možné , protože v § 34 odst . 1 školského zákona je formulace - zpravidla od 3 do 6 let . ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s4
Já se potom přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu , který řeší to , že předškolní vzdělávání by začínalo zhruba ve dvou letech , od dvou do šesti let , a vznikl by nárok dítěte na to , aby ve dvou letech nastoupilo do mateřské školy . ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s5
Už slyším - a sama to vím - jak říkáte ale ta místa nejsou . ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s6
My jsme si toho vědomi . ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s7
Proto kdo jste si prostudoval ten školský zákon , tak tam máte , že nejprve je tnárok od 5 let , potom nárok dětí od 4 let , rok po roce nastupující . ps2013-039-08-013-017.u10.p1.s8
A protože víme a byly udělány propočty , dovolujeme si tento nárok navrhnout , že by platil od 1 . 9 . 2020 , aby obce a školy se na tuto právní úpravu mohly připravit . ps2013-039-08-013-017.u10.p2.s1
Já to potom načtu v podrobné rozpravě . ps2013-039-08-013-017.u10.p2.s2
Ale teď , když se mluvilo o předškolním vzdělávání , chtěla jsem vás na obsah tohoto pozměňujícího návrhu upozornit . ps2013-039-08-013-017.u10.p2.s3
Děkuji . ps2013-039-08-013-017.u11.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-039-08-013-017.u11.p1.s2
Přečtu omluvenku . ps2013-039-08-013-017.u11.p1.s3
Dnes do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Stanjura . ps2013-039-08-013-017.u11.p2.s1
Eviduji dvě faktické poznámky .