ps2013-039-05-005-032.u1.p1.s1
| 32. |
ps2013-039-05-005-032.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk [637](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=637&O=7)/ - druhé čtení |
ps2013-039-05-005-032.u1.p2.s1
| Prosím paní ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou, aby tento tisk uvedla. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedo, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek jsem vám představila při prvním čtení zákona, které se konalo v listopadu loňského roku. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p1.s2
| Chtěla bych jenom připomenout vůbec smysl toho zákona a proč jsme ho zpracovali. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p2.s1
| Nový zákon je výraznou změnou oproti dosavadní úpravě a posunuje zadávání veřejných zakázek v celoevropském modernizačním trendu. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p2.s2
| Je důležité, že nová pravidla jsou jasná, a chceme tak mimo jiné zabránit soustavnému novelizování jako u stávajícího zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, což je opravdu jeho největší problém. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p2.s3
| Náš nový zákon - není to novela, je to opravdu nový zákon - je stručnější a dochází ke změně systematiky tak, aby zákon byl přehlednější, a směřuje od obecného ke konkrétnímu. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p2.s4
| Jedná se opravdu o velkou změnu zákona, který představuje, jak se mají zadávat v České republice veřejné zakázky. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s1
| Ráda bych připomněla také, že se jedná o důležitou normu a cílem tohoto zákona je zajistit férová pravidla pro výběr dodavatele. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s2
| Právě spravedlivou a rovnou soutěží lze dosáhnout hospodárnosti a efektivity ve veřejných investicích. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s3
| Návrh zákona velmi výrazně snižuje byrokracii, a to jak pro zadavatele, tak i pro uchazeče a dodavatele. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s4
| Zároveň budou zadávací řízení výrazně flexibilnější. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p3.s5
| Posílení pružnosti ovšem také samozřejmě přináší posílení odpovědnosti zadavatele a na druhou stranu zákon je určen hlavně těm, kteří chtějí zadávat hospodárně a efektivně. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p4.s1
| Předložený návrh byl podroben při přípravě a při projednávání ve výborech velmi silné diskusi a velmi dlouhé diskusi. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p4.s2
| Přestože u veřejných zakázek existuje mnoho protichůdných zájmů, naše snaha směřuje k tomu, aby pravidla byla vyvážená, tedy na jednu stranu silně naplňuje zásadu transparentnosti a zároveň však umožňuje již zmíněný pružný přístup. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p5.s1
| Jsme si velmi dobře vědomi rizika, že se jedná o normu novou, a lze očekávat přirozenou nedůvěru všech, kterým je zákon určen. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p5.s2
| Tomu samozřejmě absolutně nezabráníme, nicméně u menších zakázek pravidla zůstávají v podstatě stejná, tedy neměníme limity pro nejmenší zakázky a zároveň zadavatel - například v takzvaném zjednodušeném podlimitním řízení jsou pravidla také v zásadě shodná - na druhou stranu bude mít mnoho nových možností pro své rozhodnutí, jak bude postupovat. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p6.s1
| Návrh zákona byl probírán ve třech výborech Poslanecké sněmovny. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p6.s2
| Paralelně s ním byl projednáván i změnový zákon, kterým se budou měnit v souvislosti s přijetím nového zákona o zadávání veřejných zakázek jiné zákony. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p6.s3
| Návrh zákona o zadávání veřejných zakázek byl ve výborech podroben diskusi, za kterou bych chtěla všem poslancům přítomným na všech výborech velmi poděkovat. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p6.s4
| Některé pozměňovací návrhy, které jsme přijali, zákon opravdu vylepšují. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p7.s1
| Zároveň bych si vám dovolila poděkovat za vaši aktivní účast ve skupině poslanců a senátorů, kterou jsem zřídila prostřednictvím a skrz veškeré politické spektrum Poslanecké sněmovny a Senátu České republiky. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p7.s2
| Vaše návrhy i zkušenosti byly pro nás podnětné a sami víte, že mnoho z nich jsme akceptovali. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p8.s1
| Projednávání ve výborech vyústilo v doporučení výborů zákon schválit, avšak ve znění doporučovaných pozměňovacích návrhů. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p8.s2
| Pro představu, o jakém počtu pozměňovacích návrhů hovořím, jedná se o 13 za hospodářský výbor, 5 za ústavněprávní výbor a 152 za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který byl a je garančním výborem tohoto zákona. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s1
| Chtěla bych zde zmínit některá témata, která byla nejvíce podrobena diskusi. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s2
| Změna smlouvy, dodatečné práce, velmi diskutovaný § 222, zjednodušeně 30 % nebo 50 %. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s3
| Velká debata se vede a vedla ke změnám smlouvy. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s4
| Předmětem diskuse je otázka, zda pravidla stanovená směrnicemi na národní úrovni nezpřísníme. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s5
| Ministerstvo pro místní rozvoj vyjadřovalo k těmto změnám neutrální stanovisko, neboť důvody jsou legitimní a nejsou proti směrnicím. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s6
| Ministerstvo pro místní rozvoj je připraveno podpořit takové řešení, na kterém bude dosažen širší konsenzus. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p9.s7
| Za rozumný kompromis považujeme řešení, kdy bude přípustná jednotlivá změna ve výši 50 %, ale zároveň součet všech změn nepřesáhne 30 % z celé hodnoty zakázky. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s1
| Dalším diskutovaným tématem bylo zvýšení limitu pro koncese malého rozsahu z 20 milionů na 100 milionů. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s2
| S návrhem na zvýšení limitu pro hranici, kdy není třeba zadávat koncese podle zákona, zásadně Ministerstvo pro místní rozvoj nemůže a nebude souhlasit. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s3
| Jedná se o změnu jednoho z podstatných parametrů zákona. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s4
| Ministerstvo financí také v této oblasti nesouhlasí se zvýšením. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s5
| Hrozí v tomto případě riziko, že zadavatelé budou zakázky nastavovat tak, aby se staly koncesemi, a mohli tak do 100 milionů zadávat bez soutěže. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p10.s6
| To je pro nás nemožné a nepřípustné. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p11.s1
| Dalším debatovaným tématem byla majetková struktura, resp. skuteční vlastníci. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p11.s2
| Vládní návrh zavádí povinnost zadavatele zjišťovat u vítěze majetkovou strukturu až ke skutečným majitelům. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p11.s3
| Nebudeme souhlasit s návrhy na vypuštění této povinnosti, které se také objevily v pozměňovacích návrzích, a jsme připraveni podpořit návrh na upřesnění způsobu prokazování majetkové struktury. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p12.s1
| Dalším tématem, které se hodně debatovalo, jsou takzvané zaknihované akcie. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p12.s2
| Vládní návrh našeho nového zákona předpokládá, že o veřejné zakázky se v případě akciových společností budou moci ucházet pouze ty společnosti, které mají zaknihované akcie. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p12.s3
| Zde je však nutno aplikovat odlišný přístup k zahraničním dodavatelům, u nichž byl požadavek na povinné zaknihování považován za diskriminační, neboť jejich právní řád s ním nemusí počítat. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p12.s4
| Stejný přístup je obsažen v zákoně o podporovaných zdrojích energie, jehož úprava byla inspirací pro vládní návrh na doporučení vlády České republiky. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s1
| Dalším tématem, které se objevilo na ústavněprávním výboru, je zákaz účasti členů vlády ve veřejných zakázkách. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s2
| Jedná se o návrh, který je v rozporu s evropským právem, jedná se o rozhodnutí soudního dvora Řecka a jedná se již o uzavřený judikovaný případ. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s3
| Tento rozsudek říká, že výčet důvodů pro vyloučení z veřejné zakázky je omezený na ty důvody, které jsou vyjmenovány ve směrnici, a členský stát nemůže stanovovat další důvody pro vyloučení. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s4
| V řeckém případě přímo ústava zakazovala účastnit se ve veřejných zakázkách těm společnostem, které vlastní osoba, která je zároveň vlastníkem sdělovacích prostředků. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s5
| Soud rozhodl, že takové opatření je nepřiměřené, protože tyto společnosti nemají ani možnost prokázat, že neexistuje střet zájmů. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s6
| Platí tedy, že nelze automaticky zakazovat účast ve veřejných zakázkách těm dodavatelům, které vlastní například člen vlády. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s7
| Pokud by se ukázalo, že takový dodavatel je ve střetu zájmu, pak návrh zákona umožňuje takového dodavatele vyloučit, pokud by neexistovala mírnější opatření. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s8
| Vládní návrh zákona tuto problematiku řeší, a široce, v ustanoveních o střetu zájmů, a podrobněji a přísněji než stávající současná úprava zákona o veřejných zakázkách. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s9
| Zadavatel je vždy povinen vyloučit z rozhodovacího procesu nebo vlivu na veřejnou zakázku takové osoby, které jsou ve střetu zájmů. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p13.s10
| Pokud na základě informací o skutečných majitelích vybraného dodavatele střet zájmu zjistí, vybraného dodavatele musí - musí vyloučit. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s1
| Další debatované téma byl dotovaný zadavatel. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s2
| V otázce okruhu osob, které se se zadavateli výběrového řízení, a to z důvodu, že jejich zakázka je dotována z veřejných rozpočtů, bude Ministerstvo pro místní rozvoj nadále podporovat vládní návrh, to znamená širší okruh povinných osob, než vyžadují směrnice. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s3
| Tento postoj opakovaně podpořilo i Ministerstvo financí. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s4
| Naše ministerstvo tedy nepodpoří návrhy, které tento okruh osob zužují. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p14.s5
| Jedinou výjimkou je osoba, která obdrží dotace z rozpočtu cizího státu, a zakázka je plněna mimo území Evropské unie, což řeší otázku činnosti neziskových organizací v krizových oblastech. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s1
| Dále jsme řešili výši poplatku za podnět k antimonopolnímu úřadu, k ÚOHS, k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který je také spolupředkladatelem tohoto zákona. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s2
| Objevil se pozměňovací návrh, který navrhuje zavést poplatek za podnět k ÚOHS. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s3
| Za přiměřenou Ministerstvo pro místní rozvoj považuje částku tisíc korun, nicméně pozměňovací návrh počítá s deseti tisíci korun. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s4
| Zde se domníváme, že ta částka je opravdu velmi vysoká, a jde o částku za každý podnět. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s5
| Domníváme se, že tato částka by mohla být také označena za neústavní, neboť by zcela bránila možnost ten podnět podat. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p15.s6
| Poplatek je navíc nevratný. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p16.s1
| Dále jsme řešili, a bylo to také hodně medializováno, otázku zapojení společností, které zaměstnávají postižené, respektive hendikepované osoby. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p16.s2
| V otázce zvýhodnění zaměstnavatelů zdravotně postižených osob bude Ministerstvo pro místní rozvoj vycházet z vládního návrhu, kdy se odstraňuje automatické zvýhodnění chráněných dílen či obdobných zaměstnavatelů snížením cen o 15 % při hodnocení nabídek. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p16.s3
| Tento institut byl velmi zneužíván. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p16.s4
| Nicméně v našem zákoně to vyvažujeme širší možností zohlednit takzvané sociální dopady na plnění veřejné zakázky při stanovení podmínek pro zadávací řízení, například počet hendikepovaných zaměstnanců při výkonu určitého typu zakázky a tak dále. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s1
| Dále jsme řešili komoditní burzy. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s2
| V garančním výboru byl projednáván pozměňovací návrh, který řešil možnost postupovat v jednacím řízení bez uveřejnění na komoditních burzách. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s3
| Tato otázka byla řešena i při projednávání vládou. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s4
| V této otázce bude Ministerstvo pro místní rozvoj respektovat stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu, které je gestorem zákona o komoditních burzách. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s5
| Objevily se nám dva protichůdné pozměňovací návrhy. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s6
| Jeden z nich umožňuje nákupy na komoditních burze v řízení takzvaném JŘBU, jednací řízení bez uveřejnění, pouze bez zprostředkovatelů, a ten druhý návrh zprostředkovatele připouští, ale pouze za předpokladu, že se jejich odměňování řídí předem uveřejněným ceníkem. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p17.s7
| Ministerstvo pro místní rozvoj si v tomto případě vyžádá stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu a bude podporovat jeho stanovisko. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s1
| Dále jsme tam měli téma, které se objevilo i na poslední chvíli, uveřejňování nad 0,5 milionu korun. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s2
| Pozměňovací návrh, který byl podán, zavádí povinnost uveřejňovat na profilu zadavatele dopředu informace o veřejných zakázkách malého rozsahu nad 500 tisíc korun. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s3
| Návrh posiluje transparentnost, negativním dopadem je zvýšení administrativy dodavatelů. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s4
| Dále by mohlo dojít k dalšímu zahlcení Úřadu po ochranu hospodářské soutěže. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s5
| Ten s pozměňovacím návrhem nesouhlasí. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s6
| Je nutné zmínit, že většina zadavatelů již tyto zakázky uveřejňuje dobrovolně, i když to zákon neukládá, a to dokonce i zakázky s nižší předpokládanou hodnotou. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p18.s7
| S tímto návrhem nesouhlasí ani zástupce veřejných zadavatelů, kterých se to nejvíce týká, to znamená starostové, a to prostřednictvím Svazu měst a obcí. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p19.s1
| Diskutovali jsme také oblast předběžného opatření. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p19.s2
| V oblasti přezkumu vycházíme z vládního návrhu, který připravil antimonopolní úřad jako spolupředkladatel zákona. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p19.s3
| Zásadně nesouhlasíme a nebudeme souhlasit s návrhem na úplné zrušení možnosti vydávat předběžné opatření ze strany antimonopolního úřadu. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p19.s4
| Možnost vydávání předběžných opatření výslovně vyžadují zadávací směrnice. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p20.s1
| Dále jsme řešili zavedení výjimky na pacht závodu. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p20.s2
| Jedná se o požadavek na rozšíření nadlimitních výjimek, které jsou stanoveny směrnicemi, a nelze jejich výčet rozšiřovat. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p20.s3
| Návrh je tedy v přímém rozporu s evropskými směrnicemi a tento návrh Ministerstvo pro místní rozvoj nepodpoří. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p20.s4
| Výjimka by také mohla navíc sloužit k obcházení zákona. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p21.s1
| Ministerstvo pro místní rozvoj poskytlo ke všem pozměňovacím návrhům své stanovisko a i nadále jsme připraveni k jakékoliv diskusi a samozřejmě debatám. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p21.s2
| Já bych vám chtěla poděkovat za pozornost a děkuji i za vaši aktivní účast na přípravě celého nového zákona. |
ps2013-039-05-005-032.u2.p21.s3
| Děkuji. |
ps2013-039-05-005-032.u3.p1.s1
| Děkuji, paní ministryně. |
ps2013-039-05-005-032.u3.p1.s2
| Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru, dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru a výboru hospodářskému. |
ps2013-039-05-005-032.u3.p1.s3
| Usnesení těchto výborů vám byla doručena jako tisky [637](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=637&O=7)/1 až 5. |
ps2013-039-05-005-032.u3.p1.s4
| Prosím, aby se slova ujal zpravodaj garančního výboru a současně ale i ústavněprávního výboru, kterým je pan poslanec Lukáš Pleticha. |