|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-26 ps2013-039-04-006-016 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 614/ - druhé čtení

Date2016-01-26
Meetingps2013/039
Agenda Itemps2013/039/016
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/s039165.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 230 • previousnext

ps2013-039-04-006-016.u1.p1.s1 16.
ps2013-039-04-006-016.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 614/ - druhé čtení
ps2013-039-04-006-016.u1.p2.s1 Z pověření vlády tento návrh zákona uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.
ps2013-039-04-006-016.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-039-04-006-016.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, děkuji za udělené slovo a dovolte mi, abych krátce připomenul účel nyní projednávaného vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon o zdravotních službách.
ps2013-039-04-006-016.u2.p2.s1 Navrhovaná novela upravuje zákon o zdravotních službách především v rozsahu vymezení Národního zdravotního informačního systému, dále NZIS.
ps2013-039-04-006-016.u2.p2.s2 K této právní úpravě bylo přistoupeno zejména proto, že vyvstala potřeba stávající právní úpravu NZIS upřesnit co do účelu a obsahu tak, aby bylo jednoznačně zřejmé využití opodstatněně sbíraných údajů a zajištění jejich ochrany před možným zneužitím podle současných požadavků kybernetické bezpečnosti.
ps2013-039-04-006-016.u2.p2.s3 Navrhované úpravy vyžaduje stále rostoucí potřeba kvalitních dat pro relevantní řízení českého zdravotnictví, plánování jeho kapacit a v neposlední řadě také pro zavádění skutečně účinných systémů hodnocení kvality péče.
ps2013-039-04-006-016.u2.p3.s1 V úvodu musím zdůraznit, že NZIS s touto novelou nevzniká, naopak pracuje již dlouhá desetiletí, například Národní onkologický registr již od roku 1976.
ps2013-039-04-006-016.u2.p3.s2 Za celou dobu existence NZIS není znám jediný bezpečnostní incident v úniku či zneužití osobních citlivých dat.
ps2013-039-04-006-016.u2.p3.s3 Předložená novela modernizuje NZIS především tak, abychom získali možnost analyzovat již dostupná data, například zdravotních pojišťoven, a nemuseli je redundantně sbírat v jiných systémech a zatěžovat tak administrativně odborný personál.
ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s1 Vedle dílčích zpřesnění dochází ke změně vymezení správce NZIS.
ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s2 Stávající právní úprava totiž umožňuje správu jednotlivých součástí svěřit vícero subjektům.
ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s3 Navrhuje se tedy, aby NZIS měl ze zákona určeného jednoho správce, a to Ústav zdravotnických informací a statistiky.
ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s4 Navrhovanou právní úpravou se dále upřesňují některé zdravotnické registry zřízené podle zákona o zdravotních službách, které jsou součástí NZIS, a jako součást NZIS se doplňují nové národní zdravotnické registry, a to Národní diabetologický registr a Národní registr intenzivní péče.
ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s5 Vedle již zmíněných registrů se dále zřizuje Národní registr hrazených zdravotních služeb a Národní registr zdravotnických pracovníků.
ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s6 Jejich zřízením chceme vyplnit bílé místo v oblasti dostupnosti dat pro hodnocení kvality péče a také vybudovat nezbytnou datovou základnu pro optimalizaci systému úhrad za zdravotní péči.
ps2013-039-04-006-016.u2.p5.s1 Předložená novela zákona č. 372 tak přinese nezbytně potřebnou nezávislou kontrolu nad veřejnými financemi, které do systému zdravotní péče vkládáme, a umožní transparentní a na datech založenou analýzu a optimalizaci úhradových mechanismů.
ps2013-039-04-006-016.u2.p5.s2 Získáme datovou základnu pro hodnocení kvality péče, aniž bychom navyšovali administrativní zátěž zdravotníků.
ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s1 Samozřejmostí ovšem musí být velký důraz na zabezpečení a ochranu dat.
ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s2 Chci všechny ubezpečit, že této problematice věnuje ministerstvo velkou pozornost.
ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s3 ÚZIS při správě NZIS postupuje plně v souladu se zákonem č. 101 o ochraně osobních údajů, dále v souladu se zákonem 181 o kybernetické bezpečnosti, kde je NZIS veden jako významný informační systém.
ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s4 Předložená novela zákona o zdravotních službách těmto obecným právním předpisům jednoznačně podléhá, není tedy na místě obava, že by se zpracování dat vymklo kontrole.
ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s5 Ostatně již dnes takto zpracovávají data samotné zdravotní pojišťovny a předložená novela nevytváří žádný zcela nový mechanismus.
ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s6 Bezpečnostní systémy NZIS při nakládání s daty jsou předmětem pravidelného auditu.
ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s7 ÚZIS byl v loňském roce opakovaně prověřen a shledán shodným s požadavky ISO 9001 i ISO 27001, což je mezinárodně platný standard, který definuje požadavky na systém řízení bezpečnosti informací.
ps2013-039-04-006-016.u2.p7.s1 Ministerstvo zdravotnictví chce v této věci i nadále postupovat maximálně otevřeně.
ps2013-039-04-006-016.u2.p7.s2 Nad NZIS je nyní zřizována dozorující etická rada, která bude kontrolovat všechny kroky při vývoji informačních systémů, jejich zabezpečení a také analýzy dat.
ps2013-039-04-006-016.u2.p7.s3 Účast v této radě již přislíbili zástupci zdravotních výborů obou komor Parlamentu, odborní zástupci Úřadu pro ochranu osobních údajů i eGovernmentu.
ps2013-039-04-006-016.u2.p7.s4 Kontrola NZIS tak bude zcela transparentní a nebude pouze záležitostí Ministerstva zdravotnictví.
ps2013-039-04-006-016.u2.p8.s1 Vážený pane předsedající, paní poslankyně a páni poslanci, vládní návrh zákona považuji z hlediska zajištění činnosti NZIS za velmi důležitý a nezbytný, a proto věřím, že tento vládní návrh podpoříte.
ps2013-039-04-006-016.u2.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.
ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s3 Usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 614/1.
ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s4 Nyní prosím zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Pavla Antonína, aby vás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče.
ps2013-039-04-006-016.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, garanční výbor pro zdravotnictví projednal návrh zákona a vydal 19. 11. 2015 usnesení doručené poslancům jako tisk 614/1 se třemi pozměňovacími návrhy - dvěma návrhy pana poslance Brázdila a jedním paní poslankyně Pastuchové, ke kterým jsem dnes dodatečně dodal pod číslem 3585 v systému čtvrtý pozměňovací návrh, ke kterému se potom přihlásím v rozpravě následně.
ps2013-039-04-006-016.u4.p2.s1 Dva pozměňovací návrhy pana poslance Brázdila se týkají - jeden o tom, kdo být informován o vzdělávání a získaných kvalifikacích, že být také informována lékařská komora jako jeden z účastníků tohoto jednání;
ps2013-039-04-006-016.u4.p2.s2 druhý se týká ohledávání mrtvých v terénu.
ps2013-039-04-006-016.u4.p2.s3 Pozměňovací návrh paní poslankyně Pastuchové se jedná o jeden konkrétní stav, který by měl být také sledován v tomto zákoně.
ps2013-039-04-006-016.u4.p2.s4 V mém pozměňovacím návrhu, který jsem si osvojil po jednání ministerstva s pojišťovnami, se upřesňuje systém hlídání konkrétních dat, která je možné v daném systému sledovat, protože některá data se zjistilo, že by nebylo možné dohledávat, protože třeba pojišťovny mají paušály, mají balíčkové smlouvy, takže aby bylo možné ta data přesně dohledat a správně ukládat, tak jsou přesně specifikovaná v tomto pozměňovacím návrhu.
ps2013-039-04-006-016.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-039-04-006-016.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Jana Pastuchová.
ps2013-039-04-006-016.u5.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, ráda bych se v souvislosti se zákonem o zdravotních službách více zaměřila na zkvalitňování urgentní přednemocniční i nemocniční péče o kriticky nemocné pacienty.
ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s3 Náhlá zástava oběhu je kritickou situací, jejíž úspěšné řešení v podobě resuscitace je podmíněno správnou a rychlou reakcí záchranného systému.
ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s4 Kvalita resuscitace je dokonce považována za jeden z nejvýznamnějších ukazatelů kvality práce záchranných služeb.
ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s5 V tomto ohledu je zásadní sledovat klíčové parametry spojené s náhlou zástavou oběhu a resuscitací včetně monitoringu neurologického stavu pacientů po příhodě.
ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s6 Na jejich léčbě se totiž zpravidla podílí více zdravotnických zařízení a kompletace všech údajů je pak velice obtížná.
ps2013-039-04-006-016.u6.p2.s1 Považuji proto za velice žádoucí, a nejen , existují od roku 1997 i mezinárodní doporučení, aby i v České republice byl zřízen Národní registr přednemocničních náhlých zástav oběhu a Národní registr nemocničních náhlých zástav oběhu.
ps2013-039-04-006-016.u6.p2.s2 Existence těchto registrů by výrazně zjednodušila, přesněji řečeno vůbec umožnila plošně realizovat zmíněné sledování včetně možnosti vzájemného národního i mezinárodního porovnání.
ps2013-039-04-006-016.u6.p2.s3 Jsem přesvědčena, že by zřízení registru mělo pozitivní dopady na kvalitu urgentní přednemocniční i nemocniční péče o kriticky nemocné.
ps2013-039-04-006-016.u6.p3.s1 Můj návrh je součástí pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím.
ps2013-039-04-006-016.u6.p3.s2 Děkuji.
ps2013-039-04-006-016.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Pastuchové.
ps2013-039-04-006-016.u7.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Ludvík Hovorka.
ps2013-039-04-006-016.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolím si vysvětlit, o co jde v tomto návrhu zákona.
ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s3 Tento zákon dlouhodobě sleduji od roku 2008, kdy se vlastně poprvé objevil.
ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s4 Tehdy ty zákony nebyly projednány ve Sněmovně.
ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s5 A nejdříve v podobě, tak jak dneska je Národní zdravotnický informační systém zakotven v návrhu zákona, tak došlo k tomu v roce 2011 schválením zákona o zdravotních službách.
ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s6 Systém ale nikdy nebyl funkční a nebylo možné posoudit jeho dopady.
ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s7 Po schválení tohoto návrhu zákona v roce 2011 byl tento zákon, resp. jedna část napadena Ústavním soudem, konkrétně se jednalo o registr zdravotnických pracovníků, Ústavní soud tuto část zákona zrušil.
ps2013-039-04-006-016.u8.p2.s1 chci vysvětlit, v čem spočívá nebezpečnost tohoto návrhu, tak jak je podán.
ps2013-039-04-006-016.u8.p2.s2 Abyste věděli, co se shromažďuje, tak pro zpracování osobních údajů v Národním zdravotnickém informačním systému podle odst. 1 písm. b) a c) se předávají bez souhlasu subjektu údajů, tzn. bez souhlasu pacienta, pokud dále není stanoveno jinak, údaje, kterými jsou, je-li subjektem údajů pacient:
ps2013-039-04-006-016.u8.p3.s1 1. údaje potřebné k jeho identifikaci, a to číslo pojištěnce, je-li přiděleno, nebo rodné číslo, není-li tímto číslem číslo pojištěnce, anebo datum narození, není-li přiděleno rodné číslo, dále název obce a popřípadě název městské části nebo městského obvodu, adresa místa trvalého pobytu, a jde-li o cizince, adresa místa hlášeného pobytu a státní občanství;
ps2013-039-04-006-016.u8.p4.s1 2. údaje související s jeho zdravotním stavem ve vztahu k onemocnění a jeho léčbě, a to zejména údaje sociodemografické a diagnostické, osobní, rodinná a pracovní anamnéza pacienta související s onemocněním včetně posouzení jeho aktuálního zdravotního stavu, údaje o poskytovaných zdravotních službách pacientovi, dále údaje o výkonu povolání nebo zaměstnání, případně o výkonu služebního poměru potřebné pro posouzení zdravotního stavu pacienta;
ps2013-039-04-006-016.u8.p5.s1 3. identifikační údaje poskytovatele, který zdravotní služby poskytoval, včetně oddělení a pracoviště;
ps2013-039-04-006-016.u8.p6.s1 4. identifikační údaje posledního zaměstnavatele, u kterého pacient, u něhož nemoc z povolání vznikla, naposledy pracoval za podmínek, za kterých nemoc z povolání vzniká, poskytovatel údaje uvedené v § 74 odst. 1, zdravotnický pracovník údaje uvedené v § 76 odst. 1 a poskytovatel sociálních služeb, který poskytuje zdravotní služby, a osoba poskytující zdravotní služby podle § 20 údaje uvedené v § 74 odst. 2.
ps2013-039-04-006-016.u8.p7.s1 To je tedy pro představu, co všechno se sbírá.
ps2013-039-04-006-016.u8.p8.s1 Národní zdravotnický informační systém, který být centrálním úložištěm veškerých detailních informací o zdravotním stavu, sociálních poměrech a zaměstnáních každého občana pacienta.
ps2013-039-04-006-016.u8.p8.s2 Po schválení tohoto zákona v této podobě se mají sbíhat údaje ze všech zdravotnických registrů a veškeré lékařské zprávy spolu s rodnými čísly na Úřadu pro zdravotnické informace a statistiku.
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s1 si dovolím, pane ministře, požádat o vysvětlení, proč je nutno veškeré citlivé údaje například o psychických problémech, urologických, sexuálních problémech, potratech, zkrátka o všem, co je zaznamenáno ve zdravotnické dokumentaci, včetně bydliště a rodného čísla, posílat do jednoho místa, a jak tyto údaje pomohou řešit kvalitu, dostupnost, bezpečnost, optimalizaci péče a optimalizaci sítě poskytovatelů, jak se píše v důvodové zprávě.
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s2 Kde je v zákoně stanoveno, jaké bude postavení technického provozovatele systému a jeho zaměstnanců a s tím spojená ochrana citlivých dat?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s3 Jak budou jednotlivá citlivá data zvlášť legislativně ochráněna před zneužitím?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s4 Jak budou mít osoby, které budou povolovat přístup do registrů, stanovenu povinnost posuzovat přiměřenost poskytování osobních údajů jiným osobám vzhledem k informačnímu sebeurčení osob?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s5 Jak budou mít osoby-pacienti zajištěn přístup ke všem svým osobním údajům, které mají být podle zákona nyní zpracovávány?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s6 Totiž je to zpracováváno bez souhlasu pacienta, ale podle toho návrhu zákona se k těm informacím, které o nich jsou vedeny, pacient ani nedostane.
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s7 Proč se neřídí zdravotnický informační systém stejnými přísnými pravidly jako jiné základní registry?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s8 Proč se pro řízení ekonomiky nevyužívají existující data ze zdravotních pojišťoven?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s9 Proč je pro nový systém DRG nutno veškeré informace o zdravotním stavu, sociální a pracovní anamnéze spojovat výhradně s rodnými čísly a ne s jinými anonymizovanými identifikátory?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s10 Proč je nutno teď rychle a překotně schválit sněmovní tisk 614, propojit mezi sebou všechny databáze, a teprve poté do dvou let připravit kvalitní speciální zákon o NZIS tak, jak je popsáno v dopise z Úřadu na ochranu osobních údajů?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s11 Nemyslíte, že v případě NZIS musí být úplně stejný režim jako u jiných registrů podle zákona o základním registru?
ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s12 Že musí být oddělena agenda a správa dat?
ps2013-039-04-006-016.u8.p10.s1 Zákon o základních registrech určuje definice registru a rozsah shromažďovaných dat, vazby mezi agendami, evidenci přístupu k datům, správce agend a mimo jiné i vedení záznamů o událostech souvisejících s provozováním zdravotních registrů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p10.s2 Musí být zřejmé, kdo, kdy, co a za jakým účelem v systému s daty dělal.
ps2013-039-04-006-016.u8.p11.s1 jsem měl k dispozici posudek Parlamentního institutu v roce 2011 na zákon, který byl přijat za pana ministra Hegera, a ten návrh byl negativní a byl k němu velmi kritický Úřad pro ochranu osobních údajů, se kterým vůbec nebyl tento návrh konzultován.
ps2013-039-04-006-016.u8.p11.s2 jsem si nechal zpracovat nový posudek Parlamentního institutu k tomu aktuálnímu znění, které jsme dostali do Sněmovny.
ps2013-039-04-006-016.u8.p11.s3 V něm je popsáno, v krátkosti vás s tím seznámím, je to odpověď na dotaz k ústavnosti ochrany osobních údajů podle novely a celku zákona o zdravotních službách, a to ve světle nálezu spisová značka Pl. ÚS 1/12, sněmovní tisk 614, zpracoval Parlamentní institut, paní doktorka Jindřiška Syllová, v listopadu 2015.
ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s1 A. Účel zákonné úpravy.
ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s2 Novela mění komplexní Národní celostátní (zdravotnický)informační systém, tzv.
ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s3 NZIS.
ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s4 Doposud nebyl NZIS do praxe uveden.
ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s5 Po přijetí novely se předpokládá, že teprve nyní bude reálně vytvořen.
ps2013-039-04-006-016.u8.p13.s1 B. Posouzení NZIS jako jednotného souhrnu dat z hlediska ochrany osobních údajů včetně citlivých údajů.
ps2013-039-04-006-016.u8.p14.s1 Je třeba si uvědomit, že od doby potenciálního vytvoření NZIS v roce 2011 se ústavněprávní situace podstatně změnila.
ps2013-039-04-006-016.u8.p14.s2 Ústavní soud vydal nález spisová značka Pl. ÚS 1/12, který je pro posouzení novely zákona v podstatě určující.

Text viewDownload CoNNL-U