ps2013-039-04-006-016.u1.p1.s1
16 . ps2013-039-04-006-016.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 372 / 2011 Sb . , o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování ( zákon o zdravotních službách ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 614 / - druhé čtení ps2013-039-04-006-016.u1.p2.s1
Z pověření vlády tento návrh zákona uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček . ps2013-039-04-006-016.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-039-04-006-016.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně a páni poslanci , děkuji za udělené slovo a dovolte mi , abych krátce připomenul účel nyní projednávaného vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon o zdravotních službách . ps2013-039-04-006-016.u2.p2.s1
Navrhovaná novela upravuje zákon o zdravotních službách především v rozsahu vymezení Národního zdravotního informačního systému , dále NZIS . ps2013-039-04-006-016.u2.p2.s2
K této právní úpravě bylo přistoupeno zejména proto , že vyvstala potřeba stávající právní úpravu NZIS upřesnit co do účelu a obsahu tak , aby bylo jednoznačně zřejmé využití opodstatněně sbíraných údajů a zajištění jejich ochrany před možným zneužitím podle současných požadavků kybernetické bezpečnosti . ps2013-039-04-006-016.u2.p2.s3
Navrhované úpravy vyžaduje stále rostoucí potřeba kvalitních dat pro relevantní řízení českého zdravotnictví , plánování jeho kapacit a v neposlední řadě také pro zavádění skutečně účinných systémů hodnocení kvality péče . ps2013-039-04-006-016.u2.p3.s1
V úvodu musím zdůraznit , že NZIS s touto novelou nevzniká , naopak pracuje již dlouhá desetiletí , například Národní onkologický registr již od roku 1976 . ps2013-039-04-006-016.u2.p3.s2
Za celou dobu existence NZIS není znám jediný bezpečnostní incident v úniku či zneužití osobních citlivých dat . ps2013-039-04-006-016.u2.p3.s3
Předložená novela modernizuje NZIS především tak , abychom získali možnost analyzovat již dostupná data , například zdravotních pojišťoven , a nemuseli je redundantně sbírat v jiných systémech a zatěžovat tak administrativně odborný personál . ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s1
Vedle dílčích zpřesnění dochází ke změně vymezení správce NZIS . ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s2
Stávající právní úprava totiž umožňuje správu jednotlivých součástí svěřit vícero subjektům . ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s3
Navrhuje se tedy , aby NZIS měl ze zákona určeného jednoho správce , a to Ústav zdravotnických informací a statistiky . ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s4
Navrhovanou právní úpravou se dále upřesňují některé zdravotnické registry zřízené podle zákona o zdravotních službách , které jsou součástí NZIS , a jako součást NZIS se doplňují nové národní zdravotnické registry , a to Národní diabetologický registr a Národní registr intenzivní péče . ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s5
Vedle již zmíněných registrů se dále zřizuje Národní registr hrazených zdravotních služeb a Národní registr zdravotnických pracovníků . ps2013-039-04-006-016.u2.p4.s6
Jejich zřízením chceme vyplnit bílé místo v oblasti dostupnosti dat pro hodnocení kvality péče a také vybudovat nezbytnou datovou základnu pro optimalizaci systému úhrad za zdravotní péči . ps2013-039-04-006-016.u2.p5.s1
Předložená novela zákona č . 372 tak přinese nezbytně potřebnou nezávislou kontrolu nad veřejnými financemi , které do systému zdravotní péče vkládáme , a umožní transparentní a na datech založenou analýzu a optimalizaci úhradových mechanismů . ps2013-039-04-006-016.u2.p5.s2
Získáme datovou základnu pro hodnocení kvality péče , aniž bychom navyšovali administrativní zátěž zdravotníků . ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s1
Samozřejmostí ovšem musí být velký důraz na zabezpečení a ochranu dat . ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s2
Chci všechny ubezpečit , že této problematice věnuje ministerstvo velkou pozornost . ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s3
ÚZIS při správě NZIS postupuje plně v souladu se zákonem č . 101 o ochraně osobních údajů , dále v souladu se zákonem 181 o kybernetické bezpečnosti , kde je NZIS veden jako významný informační systém . ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s4
Předložená novela zákona o zdravotních službách těmto obecným právním předpisům jednoznačně podléhá , není tedy na místě obava , že by se zpracování dat vymklo kontrole . ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s5
Ostatně již dnes takto zpracovávají data samotné zdravotní pojišťovny a předložená novela nevytváří žádný zcela nový mechanismus . ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s6
Bezpečnostní systémy NZIS při nakládání s daty jsou předmětem pravidelného auditu . ps2013-039-04-006-016.u2.p6.s7
ÚZIS byl v loňském roce opakovaně prověřen a shledán shodným s požadavky ISO 9001 i ISO 27001 , což je mezinárodně platný standard , který definuje požadavky na systém řízení bezpečnosti informací . ps2013-039-04-006-016.u2.p7.s1
Ministerstvo zdravotnictví chce v této věci i nadále postupovat maximálně otevřeně . ps2013-039-04-006-016.u2.p7.s2
Nad NZIS je nyní zřizována dozorující etická rada , která bude kontrolovat všechny kroky při vývoji informačních systémů , jejich zabezpečení a také analýzy dat . ps2013-039-04-006-016.u2.p7.s3
Účast v této radě již přislíbili zástupci zdravotních výborů obou komor Parlamentu , odborní zástupci Úřadu pro ochranu osobních údajů i eGovernmentu . ps2013-039-04-006-016.u2.p7.s4
Kontrola NZIS tak bude zcela transparentní a nebude pouze záležitostí Ministerstva zdravotnictví . ps2013-039-04-006-016.u2.p8.s1
Vážený pane předsedající , paní poslankyně a páni poslanci , vládní návrh zákona považuji z hlediska zajištění činnosti NZIS za velmi důležitý a nezbytný , a proto věřím , že tento vládní návrh podpoříte . ps2013-039-04-006-016.u2.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu . ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s3
Usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 614 / 1 . ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s4
Nyní prosím zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Pavla Antonína , aby vás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-039-04-006-016.u3.p1.s5
Prosím , pane poslanče . ps2013-039-04-006-016.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení kolegové , vážené kolegyně , garanční výbor pro zdravotnictví projednal návrh zákona a vydal 19 . 11 . 2015 usnesení doručené poslancům jako tisk 614 / 1 se třemi pozměňovacími návrhy - dvěma návrhy pana poslance Brázdila a jedním paní poslankyně Pastuchové , ke kterým jsem dnes dodatečně dodal pod číslem 3585 v systému čtvrtý pozměňovací návrh , ke kterému se potom přihlásím v rozpravě následně . ps2013-039-04-006-016.u4.p2.s1
Dva pozměňovací návrhy pana poslance Brázdila se týkají - jeden o tom , kdo má být informován o vzdělávání a získaných kvalifikacích , že má být také informována lékařská komora jako jeden z účastníků tohoto jednání ; ps2013-039-04-006-016.u4.p2.s2
druhý se týká ohledávání mrtvých v terénu . ps2013-039-04-006-016.u4.p2.s3
Pozměňovací návrh paní poslankyně Pastuchové se jedná o jeden konkrétní stav , který by měl být také sledován v tomto zákoně . ps2013-039-04-006-016.u4.p2.s4
V mém pozměňovacím návrhu , který jsem si osvojil po jednání ministerstva s pojišťovnami , se upřesňuje systém hlídání konkrétních dat , která je možné v daném systému sledovat , protože některá data se zjistilo , že by nebylo možné dohledávat , protože třeba pojišťovny mají paušály , mají balíčkové smlouvy , takže aby bylo možné ta data přesně dohledat a správně ukládat , tak jsou přesně specifikovaná v tomto pozměňovacím návrhu . ps2013-039-04-006-016.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-039-04-006-016.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásila paní poslankyně Jana Pastuchová . ps2013-039-04-006-016.u5.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , ráda bych se v souvislosti se zákonem o zdravotních službách více zaměřila na zkvalitňování urgentní přednemocniční i nemocniční péče o kriticky nemocné pacienty . ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s3
Náhlá zástava oběhu je kritickou situací , jejíž úspěšné řešení v podobě resuscitace je podmíněno správnou a rychlou reakcí záchranného systému . ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s4
Kvalita resuscitace je dokonce považována za jeden z nejvýznamnějších ukazatelů kvality práce záchranných služeb . ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s5
V tomto ohledu je zásadní sledovat klíčové parametry spojené s náhlou zástavou oběhu a resuscitací včetně monitoringu neurologického stavu pacientů po příhodě . ps2013-039-04-006-016.u6.p1.s6
Na jejich léčbě se totiž zpravidla podílí více zdravotnických zařízení a kompletace všech údajů je pak velice obtížná . ps2013-039-04-006-016.u6.p2.s1
Považuji proto za velice žádoucí , a nejen já , existují od roku 1997 i mezinárodní doporučení , aby i v České republice byl zřízen Národní registr přednemocničních náhlých zástav oběhu a Národní registr nemocničních náhlých zástav oběhu . ps2013-039-04-006-016.u6.p2.s2
Existence těchto registrů by výrazně zjednodušila , přesněji řečeno vůbec umožnila plošně realizovat zmíněné sledování včetně možnosti vzájemného národního i mezinárodního porovnání . ps2013-039-04-006-016.u6.p2.s3
Jsem přesvědčena , že by zřízení registru mělo pozitivní dopady na kvalitu urgentní přednemocniční i nemocniční péče o kriticky nemocné . ps2013-039-04-006-016.u6.p3.s1
Můj návrh je součástí pozměňovacího návrhu , ke kterému se přihlásím . ps2013-039-04-006-016.u6.p3.s2
Děkuji . ps2013-039-04-006-016.u7.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Pastuchové . ps2013-039-04-006-016.u7.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Ludvík Hovorka . ps2013-039-04-006-016.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolím si vysvětlit , o co jde v tomto návrhu zákona . ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s3
Tento zákon dlouhodobě sleduji už od roku 2008 , kdy se vlastně poprvé objevil . ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s4
Tehdy ty zákony nebyly projednány ve Sněmovně . ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s5
A nejdříve v té podobě , tak jak dneska je Národní zdravotnický informační systém zakotven v návrhu zákona , tak došlo k tomu v roce 2011 schválením zákona o zdravotních službách . ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s6
Systém ale nikdy nebyl funkční a nebylo možné posoudit jeho dopady . ps2013-039-04-006-016.u8.p1.s7
Po schválení tohoto návrhu zákona v roce 2011 byl tento zákon , resp . jedna část napadena Ústavním soudem , konkrétně se jednalo o registr zdravotnických pracovníků , Ústavní soud tuto část zákona zrušil . ps2013-039-04-006-016.u8.p2.s1
Já chci vysvětlit , v čem spočívá nebezpečnost tohoto návrhu , tak jak je podán . ps2013-039-04-006-016.u8.p2.s2
Abyste věděli , co se shromažďuje , tak pro zpracování osobních údajů v Národním zdravotnickém informačním systému podle odst . 1 písm . b ) a c ) se předávají bez souhlasu subjektu údajů , tzn . bez souhlasu pacienta , pokud dále není stanoveno jinak , údaje , kterými jsou , je - li subjektem údajů pacient : ps2013-039-04-006-016.u8.p3.s1
1 . údaje potřebné k jeho identifikaci , a to číslo pojištěnce , je - li přiděleno , nebo rodné číslo , není - li tímto číslem číslo pojištěnce , anebo datum narození , není - li přiděleno rodné číslo , dále název obce a popřípadě název městské části nebo městského obvodu , adresa místa trvalého pobytu , a jde - li o cizince , adresa místa hlášeného pobytu a státní občanství ; ps2013-039-04-006-016.u8.p4.s1
2 . údaje související s jeho zdravotním stavem ve vztahu k onemocnění a jeho léčbě , a to zejména údaje sociodemografické a diagnostické , osobní , rodinná a pracovní anamnéza pacienta související s onemocněním včetně posouzení jeho aktuálního zdravotního stavu , údaje o poskytovaných zdravotních službách pacientovi , dále údaje o výkonu povolání nebo zaměstnání , případně o výkonu služebního poměru potřebné pro posouzení zdravotního stavu pacienta ; ps2013-039-04-006-016.u8.p5.s1
3 . identifikační údaje poskytovatele , který zdravotní služby poskytoval , včetně oddělení a pracoviště ; ps2013-039-04-006-016.u8.p6.s1
4 . identifikační údaje posledního zaměstnavatele , u kterého pacient , u něhož nemoc z povolání vznikla , naposledy pracoval za podmínek , za kterých nemoc z povolání vzniká , poskytovatel údaje uvedené v § 74 odst . 1 , zdravotnický pracovník údaje uvedené v § 76 odst . 1 a poskytovatel sociálních služeb , který poskytuje zdravotní služby , a osoba poskytující zdravotní služby podle § 20 údaje uvedené v § 74 odst . 2 . ps2013-039-04-006-016.u8.p7.s1
To je tedy pro představu , co všechno se sbírá . ps2013-039-04-006-016.u8.p8.s1
Národní zdravotnický informační systém , který má být centrálním úložištěm veškerých detailních informací o zdravotním stavu , sociálních poměrech a zaměstnáních každého občana pacienta . ps2013-039-04-006-016.u8.p8.s2
Po schválení tohoto zákona v této podobě se mají sbíhat údaje ze všech zdravotnických registrů a veškeré lékařské zprávy spolu s rodnými čísly na Úřadu pro zdravotnické informace a statistiku . ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s1
Já si dovolím , pane ministře , požádat o vysvětlení , proč je nutno veškeré citlivé údaje například o psychických problémech , urologických , sexuálních problémech , potratech , zkrátka o všem , co je zaznamenáno ve zdravotnické dokumentaci , včetně bydliště a rodného čísla , posílat do jednoho místa , a jak tyto údaje pomohou řešit kvalitu , dostupnost , bezpečnost , optimalizaci péče a optimalizaci sítě poskytovatelů , jak se píše v důvodové zprávě . ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s2
Kde je v zákoně stanoveno , jaké bude postavení technického provozovatele systému a jeho zaměstnanců a s tím spojená ochrana citlivých dat ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s3
Jak budou jednotlivá citlivá data zvlášť legislativně ochráněna před zneužitím ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s4
Jak budou mít osoby , které budou povolovat přístup do registrů , stanovenu povinnost posuzovat přiměřenost poskytování osobních údajů jiným osobám vzhledem k informačnímu sebeurčení osob ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s5
Jak budou mít osoby - pacienti zajištěn přístup ke všem svým osobním údajům , které mají být podle zákona nyní zpracovávány ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s6
Totiž je to zpracováváno bez souhlasu pacienta , ale podle toho návrhu zákona se k těm informacím , které o nich jsou vedeny , pacient ani nedostane . ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s7
Proč se neřídí zdravotnický informační systém stejnými přísnými pravidly jako jiné základní registry ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s8
Proč se pro řízení ekonomiky nevyužívají existující data ze zdravotních pojišťoven ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s9
Proč je pro nový systém DRG nutno veškeré informace o zdravotním stavu , sociální a pracovní anamnéze spojovat výhradně s rodnými čísly a ne s jinými anonymizovanými identifikátory ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s10
Proč je nutno teď rychle a překotně schválit sněmovní tisk 614 , propojit mezi sebou všechny databáze , a teprve poté do dvou let připravit kvalitní speciální zákon o NZIS tak , jak je popsáno v dopise z Úřadu na ochranu osobních údajů ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s11
Nemyslíte , že v případě NZIS musí být úplně stejný režim jako u jiných registrů podle zákona o základním registru ? ps2013-039-04-006-016.u8.p9.s12
Že musí být oddělena agenda a správa dat ? ps2013-039-04-006-016.u8.p10.s1
Zákon o základních registrech určuje definice registru a rozsah shromažďovaných dat , vazby mezi agendami , evidenci přístupu k datům , správce agend a mimo jiné i vedení záznamů o událostech souvisejících s provozováním zdravotních registrů . ps2013-039-04-006-016.u8.p10.s2
Musí být zřejmé , kdo , kdy , co a za jakým účelem v systému s daty dělal . ps2013-039-04-006-016.u8.p11.s1
Já jsem měl k dispozici posudek Parlamentního institutu už v roce 2011 na zákon , který byl přijat za pana ministra Hegera , a už ten návrh byl negativní a byl k němu velmi kritický Úřad pro ochranu osobních údajů , se kterým vůbec nebyl tento návrh konzultován . ps2013-039-04-006-016.u8.p11.s2
Já jsem si nechal zpracovat nový posudek Parlamentního institutu k tomu aktuálnímu znění , které jsme dostali do Sněmovny . ps2013-039-04-006-016.u8.p11.s3
V něm je popsáno , v krátkosti vás s tím seznámím , je to odpověď na dotaz k ústavnosti ochrany osobních údajů podle novely a celku zákona o zdravotních službách , a to ve světle nálezu spisová značka Pl . ÚS 1 / 12 , sněmovní tisk 614 , zpracoval Parlamentní institut , paní doktorka Jindřiška Syllová , v listopadu 2015 . ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s1
A . Účel zákonné úpravy . ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s2
Novela mění komplexní Národní celostátní (zdravotnický) informační systém , tzv . ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s3
NZIS . ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s4
Doposud nebyl NZIS do praxe uveden . ps2013-039-04-006-016.u8.p12.s5
Po přijetí novely se předpokládá , že teprve nyní bude reálně vytvořen . ps2013-039-04-006-016.u8.p13.s1
B . Posouzení NZIS jako jednotného souhrnu dat z hlediska ochrany osobních údajů včetně citlivých údajů . ps2013-039-04-006-016.u8.p14.s1
Je třeba si uvědomit , že od doby potenciálního vytvoření NZIS v roce 2011 se ústavněprávní situace podstatně změnila . ps2013-039-04-006-016.u8.p14.s2
Ústavní soud vydal nález spisová značka Pl . ÚS 1 / 12 , který je pro posouzení novely zákona v podstatě určující .