ps2013-036-10-015-073.u1.p1.s1
73 . ps2013-036-10-015-073.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 159 / 2006 Sb . , o střetu zájmů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 564 / - prvé čtení ps2013-036-10-015-073.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr Jiří Dienstbier . ps2013-036-10-015-073.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-036-10-015-073.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , cílem předloženého návrhu zákona je odstranit dosavadní roztříštěnost a tím způsobenou neefektivnost právní úpravy střetu zájmů . ps2013-036-10-015-073.u2.p1.s2
Uvedeného cíle má být dosaženo změnami a doplněními zákonné úpravy v několika oblastech . ps2013-036-10-015-073.u2.p2.s1
Tou první je elektronizace majetkových přiznání a zavedení jednotného registru oznámení podle zákona o střetu zájmů , který povede Ministerstvo spravedlnosti . ps2013-036-10-015-073.u2.p2.s2
Tím by mělo dojít k odstranění nežádoucí roztříštěnosti současné právní úpravy a její neefektivity . ps2013-036-10-015-073.u2.p2.s3
Jedná se především o vysoký počet evidenčních orgánů , nejednotný a nedostatečný přístup k takto vedeným informacím , chybějící vstupní data při nástupu do funkce , resp . snížená možnost efektivní kontroly po nástupu do funkce , prakticky nulové metodické a dozorové činnosti , nejednotná rozhodovací praxe o přestupcích v předmětné oblasti a celkově nízká vymahatelnost povinností založených platnou právní úpravou . ps2013-036-10-015-073.u2.p2.s4
Zakotvení kompetence Ministerstva spravedlnosti coby ústředního správního úřadu pro oblast střetu zájmů přinese dlouho chybějící kvalitní kontrolní dohledovou a metodickou činnost . ps2013-036-10-015-073.u2.p2.s5
Zřízení centrálního registru za účelem odstranění nedostatků v informacích , oznámeních podávaných podle zákona a zlepšení možnosti jejich kontroly stejně jako zpřehlednění a ujednocení přístupu k těmto informacím prostřednictvím jejich zpracování identickým způsobem v jednotném formátu přinese větší možnost veřejné kontroly . ps2013-036-10-015-073.u2.p3.s1
Další podstatnou změnou je zavedení povinnosti podávat přiznání již ke dni vzniku funkce . ps2013-036-10-015-073.u2.p3.s2
Tato novinka je výslovně uvedena v programovém prohlášení vlády a přináší možnost kontroly výkonu funkce veřejného funkcionáře již od okamžiku , kdy se veřejný funkcionář ujal funkce . ps2013-036-10-015-073.u2.p4.s1
Dále je to zefektivnění kontrolního mechanismu . ps2013-036-10-015-073.u2.p4.s2
Předpokladem ke zlepšení tohoto mechanismu a ke zpětnému zvýšení vymahatelnosti příslušných povinností je zlepšení kvality a validity výstupních informací vedených registrem oznámení . ps2013-036-10-015-073.u2.p4.s3
Cílem je dosažení stavu , který umožní systému tvorbu jednoduchých základních statistických sestav , například informace o tom , zdali veřejný funkcionář skutečně oznámení podle zákona podal nebo podal včas a zdali jsou tato oznámení vůbec v elektronické podobě vedena . ps2013-036-10-015-073.u2.p5.s1
Nově dochází k rozdělení osob povinných k podání oznámení o střetu zájmů do dvou skupin , ke kterým je přiřazena odlišná míra přístupnosti k datům plynoucím z jimi podaných oznámení . ps2013-036-10-015-073.u2.p5.s2
Oznámení veřejných funkcionářů podle § 2 odst .1 , kde se jedná o takzvaně politické funkce , by byla zveřejňována bez nutnosti žádání o přístupové kódy do registru . ps2013-036-10-015-073.u2.p5.s3
U veřejných funkcionářů podle § 2 odst . 2 , kde jde o nepolitické či úřednické funkce , bude mít veřejnost přístup jako doposud , tak jinak po předchozí registraci a získání přístupových údajů . ps2013-036-10-015-073.u2.p5.s4
Ovšem zde poněkud komfortnějším způsobem . ps2013-036-10-015-073.u2.p6.s1
Další oblastí je zpřísnění sankcí za porušení povinností stanovených zákonem . ps2013-036-10-015-073.u2.p6.s2
Tato změna s sebou přinese zvýšení vymahatelnosti povinností plynoucích ze zákona prostřednictvím změny rozpětí sankcí a jejich druhu a rozšíření sankcí v návaznosti na nově stanovené povinnosti . ps2013-036-10-015-073.u2.p7.s1
Dalším okruhem změn je rozšíření okruhu bývalých funkcionářů omezených při přechodu z veřejné do soukromé sféry . ps2013-036-10-015-073.u2.p7.s2
Je to princip takzvaných revolving doors a úpravu podmínek tohoto omezení . ps2013-036-10-015-073.u2.p7.s3
Požadavek na rozšíření omezení při přechodu z veřejné sféry do soukromé pramení především z mezinárodních závazků České republiky v rámci Rady Evropy a konkrétně také z doporučení skupiny států proti korupci GRECO . ps2013-036-10-015-073.u2.p8.s1
Chtěl bych vás požádat o to , abyste zákon podpořili a propustili do dalšího projednání ve výborech a do dalších čtení . ps2013-036-10-015-073.u2.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-036-10-015-073.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi za jeho úvodní slovo . ps2013-036-10-015-073.u3.p1.s2
Nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Vlastimila Vozku , aby se ujal slova . ps2013-036-10-015-073.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-036-10-015-073.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-036-10-015-073.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , nemíním plýtvat vaším drahocenným časem a konstatuji , že pan ministr podrobně zásadní aspekty navrhovaného zákona , sněmovní tisk 564 , Sněmovně představil . ps2013-036-10-015-073.u4.p1.s3
Uvědomuji si , že není na tento tisk ve Sněmovně stejný názor , a proto se tedy domnívám , že je nejvhodnější diskusi přenést na úroveň výborů . ps2013-036-10-015-073.u4.p1.s4
Proto doporučuji tak jak organizační výbor zákon k projednání ústavněprávnímu výboru , a to je propustit do dalšího čtení . ps2013-036-10-015-073.u4.p1.s5
Děkuji . ps2013-036-10-015-073.u5.p1.s1
Já děkuji panu zpravodaji za jeho úvodní slovo . ps2013-036-10-015-073.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Antonín Seďa . ps2013-036-10-015-073.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-036-10-015-073.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-036-10-015-073.u6.p1.s2
Vážený pane ministře , vážené kolegyně , kolegové , přestože jsem dlouhodobým podporovatelem zákona o střetu zájmů , vždycky jsem upozorňoval na skutečnost , že i dnes mohou příslušné úřady k tomu určené kontrolovat soulad příjmů a majetku toho kterého veřejného funkcionáře . ps2013-036-10-015-073.u6.p1.s3
Vždyť každý předkládá daňové přiznání , existují veřejně přístupné registry jak nemovitostí , aut , letounů , lodí , ale vždy se jedná o to , zda je zákon v praxi realizovatelný . ps2013-036-10-015-073.u6.p2.s1
Návrh zákona přináší pozitivní změny , o kterých tady hovořil pan ministr . ps2013-036-10-015-073.u6.p2.s2
Zahrnuje definici střetu zájmů , zavádí odevzdání oznámení o majetku při nástupu do veřejné funkce , zavádí elektronický centrální registr , který má zjednodušit přístup k datům a zlepšit kontrolu veřejnosti . ps2013-036-10-015-073.u6.p2.s3
Tento registr bude mít nově na starosti Ministerstvo spravedlnosti . ps2013-036-10-015-073.u6.p2.s4
Pozitivem je i rozšíření působnosti zákona . ps2013-036-10-015-073.u6.p2.s5
Na druhou stranu si nemyslím , že zvýšení sankcí , jak je navrhováno , bude mít nějaký preventivní , či dokonce odstrašující vliv , protože já osobně vnímám případný střet zájmů především jako morální selhání veřejného funkcionáře . ps2013-036-10-015-073.u6.p3.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , pokud chceme účinně bojovat proti korupčnímu chování , pak je potřeba nastavit spíše automatické mechanismy , které zavčas upozorní na možný nesoulad zdaněných příjmů s pořízeným majetkem . ps2013-036-10-015-073.u6.p3.s2
Problémem jsou například skrytí vlastníci , akcie na majitele či převody majetku na rodinné příslušníky či takzvané bílé koně . ps2013-036-10-015-073.u6.p3.s3
Netransparentní je i financování řady spolků , nadací či obecně prospěšných společností . ps2013-036-10-015-073.u6.p3.s4
V našem trestním řádu schází účinná lítost pro osoby , které korupci bezprostředně nahlásí a nebudou soudně potrestány . ps2013-036-10-015-073.u6.p3.s5
Účinným řešením často používaným v zahraničí jsou bezpečnostní prověrky veřejných funkcionářů či průběžná povinnost informovat o nabytí majetku . ps2013-036-10-015-073.u6.p4.s1
V návrhu zákona vidím jeden problém v tom , že jeden orgán , a to Ministerstvo spravedlnosti , povede registr a bude mít v gesci celou problematiku střetu zájmů , ale správní delikty budou i nadále projednávat v přenesené působnosti obecní úřady obcí s rozšířenou působností podle trvalého pobytu veřejného funkcionáře . ps2013-036-10-015-073.u6.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-036-10-015-073.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi . ps2013-036-10-015-073.u7.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec (Chvojka) - pardon , s faktickou poznámkou pan poslanec Michal Kučera . ps2013-036-10-015-073.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-036-10-015-073.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-036-10-015-073.u8.p1.s2
Já bych tady krátce zareagoval na slova pana zpravodaje Vozky , který vyzval k tomu , abychom tuto novelu a samozřejmě nejenom tuto novelu řádně a důkladně projednali ve výborech , protože na jednání Sněmovny na to není čas . ps2013-036-10-015-073.u8.p1.s3
Já bych s tím celkem i souhlasil , kdyby praxe , která v posledních jednáních Sněmovny zavládla , nebyla přesně opačná . ps2013-036-10-015-073.u8.p2.s1
Chtěl bych vám říct , pane zpravodaji prostřednictvím pana předsedajícího , že jsou to zejména poslanci vašeho hnutí , kteří nepouštějí novely zákona do výborů a kteří hlasují proti přikázání novel zákonů do výborů , to znamená maximálně je garanční výbor a žádný jiný další , a zabraňují tak řádnému projednání ve výborech , které navrhují jiní poslanci . ps2013-036-10-015-073.u8.p2.s2
A proto přenášíte tuto diskusi sem na plénum Poslanecké sněmovny . ps2013-036-10-015-073.u8.p2.s3
Pokud tato praxe bude dále pokračovat , tak bude znamenat jenom jedno , že se tady bude více a více řečnit na tomto místě , protože vám nikdo nebude věřit , že výbory , které navrhneme , odsouhlasíte . ps2013-036-10-015-073.u8.p2.s4
Vy budete hlasovat proti , jako tomu bylo i doteď . ps2013-036-10-015-073.u8.p2.s5
Děkuji . ps2013-036-10-015-073.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kučerovi za jeho faktickou poznámku . ps2013-036-10-015-073.u9.p1.s2
Nyní se dostává ke slovu řádně přihlášený pan poslanec Jan Chvojka . ps2013-036-10-015-073.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-036-10-015-073.u10.p1.s1
Hezký večer , dámy a pánové . ps2013-036-10-015-073.u10.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2013-036-10-015-073.u10.p1.s3
Musím se přiznat , že miluji tyhle faktické poznámky . ps2013-036-10-015-073.u10.p1.s4
Někdy se stane , že člověk se přihlásí řádně a pak čeká hodinu , což naštěstí v tomhle případě není . ps2013-036-10-015-073.u10.p2.s1
Já bych chtěl říct něco , co možná už řekli moji předřečníci . ps2013-036-10-015-073.u10.p2.s2
Něco řeknu nově . ps2013-036-10-015-073.u10.p2.s3
Já jsem rád , že tato novela zákona o střetu zájmů se konečně dostala na náš program jednání schůze , že byla dneska pevně zařazena . ps2013-036-10-015-073.u10.p2.s4
Jsem rád proto , že je to jedno z dlouhodobě očekávaných protikorupčních opatření . ps2013-036-10-015-073.u10.p2.s5
Je to věc , kterou měla ČSSD dlouhodobě v programu , podařilo se tuto věc dostat nejen do programového prohlášení , ale i do koaliční smlouvy . ps2013-036-10-015-073.u10.p3.s1
Samozřejmě zásadní změny , které novela přináší , jsou v podstatě tři . ps2013-036-10-015-073.u10.p3.s2
Zvýší se přehlednost , zvýší se transparentnost i kontrolovatelnost lidí , kteří vykonávají veřejné funkce . ps2013-036-10-015-073.u10.p3.s3
Jak říkal pan ministr Dienstbier , budou velmi výrazně zvýšeny a zpřísněny sankce za porušení podle mě velmi důležitého zákona . ps2013-036-10-015-073.u10.p3.s4
A samozřejmě , a to je také podle mě velmi důležité a nevím , jestli to zaznělo , bude zrušeno spoustu administrativních povinností , které dneska mají obce , města či kraje . ps2013-036-10-015-073.u10.p3.s5
Uspoří se tím tedy spousta finančních prostředků . ps2013-036-10-015-073.u10.p4.s1
Jak je to možné , že se uspoří spousta finančních prostředků ? ps2013-036-10-015-073.u10.p4.s2
Dneska máme 6 , 5 tis . evidenčních orgánů , evidenčních míst , to znamená , máme něco kolem 6 tis . a něco obcí a měst . ps2013-036-10-015-073.u10.p4.s3
Máme kraje , to znamená , že každý tento jeden kraj , město nebo obec , tento evidenční orgán funguje sám o sobě a má pod sebou samozřejmě nějaké spektrum politiků či jiných veřejných funkcionářů , kteří musí čestné prohlášení každý rok podávat . ps2013-036-10-015-073.u10.p4.s4
Veřejných funkcionářů je nějakých 34 tis . , a když to spočítáme , 34 tis . veřejných funkcionářů podává čestné prohlášení , které má minimálně nějakých pět šest stran , tak to je úspora několik set tisíc A 4 papíru . ps2013-036-10-015-073.u10.p5.s1
Včera jsme to počítali a těch několik set tisíc A 4 papírů je v podstatě velký panelový dům do nějakého sedmého nebo osmého patra . ps2013-036-10-015-073.u10.p5.s2
To tedy znamená , že už se nebude muset evidovat čestné prohlášení na tom jednom z těch 6 , 5 tisíce evidenčních orgánů , ale právě zejména jenom na tom jednom centrálním elektronickém registru oznámení . ps2013-036-10-015-073.u10.p5.s3
To je podle mě velmi dobrá a užitečná věc . ps2013-036-10-015-073.u10.p5.s4
Je dobrá i v tom , že se každý občan bude moci podívat ať už ze svého počítače doma , nebo někde jinde do toho jednoho nového rozhraní , kde se může podívat na to , jak říkal kolega předkladatel , zda ten člověk , který měl něco splnit , tu věc splnil , zda podal prohlášení , nebo nepodal . ps2013-036-10-015-073.u10.p6.s1
Velmi důležité opatření , o kterém se dlouho diskutovalo , a jsem rád , že v té novele konečně je , je to , že se to čestné prohlášení o majetku musí dávat ke dni zahájení výkonu funkce . ps2013-036-10-015-073.u10.p6.s2
Jde o takzvaný bod nula . ps2013-036-10-015-073.u10.p6.s3
Dneska to samozřejmě máte obejitelné v tom , že vy dáváte čestné prohlášení až tehdy , když tu funkci máte , a nikdo neví , jaký ten majetek byl , když jste do funkce přišli . ps2013-036-10-015-073.u10.p6.s4
To znamená , že jste velmi , velmi šikovně mohli argumentovat tím , že majetek , který případně máte a který je nějakým způsobem v rozporu s tím , co si vyděláváte , že jste ho nabyli předtím , než jste se dostali do té veřejné funkce . ps2013-036-10-015-073.u10.p7.s1
A poslední věc , kterou také vítám , to je rozšíření zákazu konkurence . ps2013-036-10-015-073.u10.p7.s2
Bude se týkat i dceřiných společností těch orgánů a právnických osob , o kterých jsme mluvili . ps2013-036-10-015-073.u10.p8.s1
Já tedy velmi výrazně a důrazně podporuji tento tisk a prosím o jeho postoupení do výborů , zejména do výboru samozřejmě ústavněprávního , kde o něm ještě můžeme nějakým způsobem debatovat a možná se zaměřit i na jeho slabší místa nebo místa , která mohou být určitým způsobem rizikovými . ps2013-036-10-015-073.u10.p8.s2
Jde o to , aby některé věci nebyly zneužitelné , aby se tam neobjevily například adresy těch funkcionářů , kteří čestná prohlášení musí podávat . ps2013-036-10-015-073.u10.p8.s3
Ale je to samozřejmě věc na debatu . ps2013-036-10-015-073.u10.p8.s4
Je to věc , která patří do ústavněprávního výboru , a já prosím o postoupení tohoto tisku právě na jeho půdu . ps2013-036-10-015-073.u10.p8.s5
Děkuji .