ps2013-033-08-004-148.u1.p1.s1
148 . ps2013-033-08-004-148.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 243 / 2000 Sb . , o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům ( zákon o rozpočtovém určení daní ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 416 / - třetí čtení ps2013-033-08-004-148.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru a současně rozpočtového výboru poslanec Jan Volný . ps2013-033-08-004-148.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 416 / 3 , který byl doručen dne 7 . října 2015 . ps2013-033-08-004-148.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 416 / 4 . ps2013-033-08-004-148.u1.p3.s1
Nyní se táži navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2013-033-08-004-148.u1.p3.s2
Je tomu tak . ps2013-033-08-004-148.u1.p3.s3
Máte slovo . ps2013-033-08-004-148.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-033-08-004-148.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , předmětem dnešního projednávání je vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní , sněmovní tisk č . 416 . ps2013-033-08-004-148.u2.p1.s3
Jak jste již všichni obeznámeni , předmětem návrhu je zvýšení procentuálního podílu , kterým se kraje podílejí na výnosu daně z přidané hodnoty , ze 7 , 86 % na 8 , 92 % , a to s účinností od 1 . ledna 2016 . ps2013-033-08-004-148.u2.p1.s4
Nezměněná zůstává příloha č . 1 , podle níž se na vymezené části výnosu podílí jednotlivé kraje České republiky . ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s1
Kraje dlouhodobě požadují navýšení podílu na DPH na 8 , 92 % , jinými slovy požadují zrušit korekce , které měly zajistit , aby dodatečný výnos daňových opatření přijatých v letech 2011 a 2012 náležel výhradně státnímu rozpočtu . ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s2
V reakci na tyto požadavky se navrhuje novela zákona o rozpočtovém určení daní , která zvýší podíl krajů na výnosu DPH na 8 , 92 % s účinností od 1 . ledna 2016 . ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s3
Kraje návrhem získají v rámci rozpočtového určení daní prostředky , o jejichž použití budou moci rozhodovat samostatně . ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s4
V absolutním vyjádření se jedná o navýšení daňových příjmů krajů o cca 3 , 5 mld . korun . ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s5
Finanční efekty v dalších letech budou záviset na výši inkasa daně z přidané hodnoty . ps2013-033-08-004-148.u2.p3.s1
Návrh prošel dne 6 . října druhým čtením . ps2013-033-08-004-148.u2.p3.s2
K návrhu byly podány dva pozměňovací návrhy , které navrhují navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu DPH pouze s rozdílnou účinností . ps2013-033-08-004-148.u2.p3.s3
První pozměňovací návrh podal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který navrhuje s účinností od roku 2016 navýšit podíl obcí na DPH na 23 , 58 % , objemově cca o 2 mld . korun , a to na úkor státního rozpočtu . ps2013-033-08-004-148.u2.p3.s4
Druhý pozměňovací návrh poslanců Vladislava Vilímce , Zbyňka Stanjury a Adolfa Beznosky navrhuje postupné navýšení podílu obcí na DPH , a to od roku 2017 na 21 , 83 % v objemu cca 3 , 71 mld . korun a od roku 2018 na 23 , 58 % v objemu 6 , 76 mld . korun . ps2013-033-08-004-148.u2.p4.s1
Obě navýšení v souhrnné výši 10 mld . 470 mil . korun v rámci druhého pozměňovacího návrhu budou též na úkor státního rozpočtu . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s1
K oběma předloženým návrhům zastává Ministerstvo financí nesouhlasné stanovisko . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s2
Prvotním důvodem je objem finančních prostředků , o které byly obcím od roku 2008 v rámci dvou novel navýšeny daňové příjmy . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s3
Jedná se celkově o 16 , 6 mld . korun , v roce 2008 o 4 , 6 , v roce 2013 pak o 12 , z toho 10 , 5 mld . na úkor státního rozpočtu . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s4
Celkový dopad uvedených dvou novel na obce od roku 2008 do roku 2014 je plus 56 , 2 mld . korun . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s5
Dalším důvodem je ekonomické hledisko . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s6
Finanční situace obcí na rozdíl od krajů je dobrá . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s7
Od roku 2012 obce dosahují výrazně kladný výsledek hospodaření : plus 6 mld . v roce 2012 , plus 17 mld . v roce 2013 , plus 9 mld . v roce 2014 . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s8
Daňové příjmy obcí rostou . ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s9
Celkové daňové příjmy obcí se od roku 2000 do roku 2014 zdvojnásobily a za posledních deset let vzrostly více než o 40 mld . korun , a to i přes hospodářskou krizi v roce 2008 . ps2013-033-08-004-148.u2.p6.s1
V žádném případě nechceme obce trestat za to , že dobře hospodaří , jak již v rámci proběhlých diskusí zaznělo . ps2013-033-08-004-148.u2.p6.s2
Chci však poukázat na rozpor v tvrzení obcí o nedostatku finančních prostředků ve srovnání s faktem , že zůstatky na běžných účtech obcí stále rostou : 70 mld . v roce 2012 , 82 mld . v roce 2013 , 89 mld . v roce 2014 a 102 mld . v srpnu 2015 . ps2013-033-08-004-148.u2.p6.s3
A děje se tak napříč všemi velikostními kategoriemi . ps2013-033-08-004-148.u2.p6.s4
Z uvedeného plyne , že v současné době není situace na to , aby se bez konkrétního důvodu a záměru pouze navyšovaly daňové příjmy obcí . ps2013-033-08-004-148.u2.p7.s1
Dne 16 . října byl návrh projednán na 29 . schůzi rozpočtového výboru , který nepodpořil žádný z navrhovaných pozměňovacích návrhů . ps2013-033-08-004-148.u2.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které eviduji tři přihlášky . ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s3
První je přihlášený pan poslanec Vilímec a připraví se paní poslankyně Věra Kovářová . ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s4
Já jsem se na začátku ptal , zda si chcete vzít slovo před otevřením rozpravy . ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s5
Řekl si o něj pouze pan ministr . ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s6
Prosím , pane poslanče . ps2013-033-08-004-148.u4.p1.s1
Já bych panu poslanci Volnému místo přepustil , ale není třeba . ps2013-033-08-004-148.u4.p2.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , nevím , pan ministr , když mluvil o dvou pozměňovacích návrzích , tak to myslím popletl . ps2013-033-08-004-148.u4.p2.s2
První pozměňovací návrh - nevím , jestli to měl špatně napsáno - který předložil výbor pro veřejnou správu , nenavrhuje navýšení podílu v roce 2016 obcím na DPH na 23 , 58 , ale pouze na 21 , 40 . ps2013-033-08-004-148.u4.p2.s3
Zaznělo něco jiného . ps2013-033-08-004-148.u4.p2.s4
Návrh , který jsem předložil s pány kolegy Stanjurou a Beznoskou , pak navrhuje dostat se až na to sjednocení v roce 2018 na 23 , 58 % . ps2013-033-08-004-148.u4.p3.s1
Já bych se i v kontextu toho , co zde bylo řečeno panem ministrem , a argumenty byly také předkládány Ministerstvem financí při jednání rozpočtového výboru jako garančního výboru , chtěl pozastavit nad jednou věcí . ps2013-033-08-004-148.u4.p3.s2
Dnes jsem v České televizi v ranních zprávách četl , že máme jednat o navýšení peněz na samosprávy . ps2013-033-08-004-148.u4.p3.s3
Ale samospráva není jen kraj , samospráva jsou také obce . ps2013-033-08-004-148.u4.p3.s4
A je prostě skutečností , jak je předložen tento vládní návrh , že vláda a především Ministerstvo financí nemá stejný přístup v rámci rozpočtového určení daní na jedné straně pro kraje a na jedné straně pro obce . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s1
Ano , Ministerstvo financí na nevím jak dlouhodobý , ale na tlak hejtmanů a požadavky hejtmanů a obecně krajů přistoupilo ke sjednocení podílu na všech sdílených daních ve výši 8 , 92 % , tedy k autonomnímu zvýšení podílu na RUDu krajů ve výši zhruba 3 , 5 mld . korun . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s2
Je třeba zdůraznit , že tento požadavek je legitimní . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s3
Snížení podílu na DPH před třemi lety bylo spojeno výhradně s potřebou vytvořit určitý finanční polštář pro nastartování důchodové reformy , především pro zavedení druhého pilíře . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s4
To dnes neplatí , protože dnes máme projednávat ve třetím čtení návrh , který důchodový pilíř ruší . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s5
Ano , vraťme krajům tento podíl na původní úroveň . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s6
To je zcela legitimní požadavek . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s7
Já bych byl poslední jako dlouholetý krajský zastupitel , který by tento požadavek chtěl nějak zpochybňovat . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s8
Samozřejmě Ministerstvo financí , a tomu také rozumím , si v mezidobí zvyklo na to , že má větší podíl na daňových výnosech v DPH , tomu rozumím , a jen velmi nerado se tohoto zvýšení vzdává , proto se to také odkládalo , projednávání rozpočtového určení daní , a vlastně díky návrhu pravicové opozice se to dostalo včas na jednání tak , abychom ve třetím čtení mohli rozhodnout ještě s účinností od 1 . ledna . ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s9
Tomu rozumím , že Ministerstvo financí se toho nechce vzdát , nicméně , jak jsem uvedl , ten požadavek krajů je legitimní a určitě jej nelze odmítat . ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s1
Je evidentní , a to nechci rozebírat , že navýšení podílu pomůže před krajskými volbami stávající krajské reprezentaci , ale každý rok jsou vždy nějaké volby a nechci to zpochybňovat . ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s2
Pokud ale - a teď se dostanu k obcím a našim pozměňovacím návrhům - platí , že jsme řekli ano , vraťme krajům , jak uvedl pan bývalý ministr Kalousek , co jim Kalousek vzal , takzvaně v uvozovkách , řekl to v rozpočtovém výboru , proto si půjčuji citát , pak musíme říci , že to musí platit také , ale i v případě obcí . ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s3
I těm byl snížen podíl na DPH . ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s4
Nejdříve od roku 2012 na 19 , 93 % , později v souvislosti se zvýšením RUDu obcí , ale obcí , které se nacházely v takzvané sedlině daňových výnosů na obyvatele , na stávajících 20 , 83 % . ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s5
Přesně z identických důvodů , aby obce neprofitovaly na důchodové reformy , stejně tak jako to bylo v případě krajů . ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s1
Stát mimoto , a to si neodpustím neuvést , v souvislosti s přechodným opatřením v souvislosti s potřebou stabilizaci veřejných rozpočtů ještě také ponížil podíl na daních ze závislé činnosti . ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s2
A byť tato přechodná opatření již v letošním roce odezněla , šlo především o obnovení slevy na dani u pracujících důchodců , nižší procento , tedy 22 , 87 % podílu na dani ze závislé činnosti , zůstalo i pro letošní rok v platnosti . ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s3
Dokonce v souvislosti s nálezem Ústavního soudu pracující důchodci nárokovali zpětně část daně za rok 2013 formou daňového přiznání , což , jak je známo , v souvislosti s takzvaným třicetiprocentním motivačním prvkem obcí na výběru této daně postihlo ve větší míře právě jejich daňové výnosy , ať už to bylo v roce letošním , nebo roce minulém . ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s4
Uvádím to z jednoho prostého důvodu . ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s5
Chci demonstrovat , že bohužel v posledních dvou letech se stát k obcím ve vztahu k rozpočtovému určení daní nechoval zrovna solidně . ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s6
Mlčky toleroval nelogické nastavení rozpočtového určení daňových výnosů a sám na něm profitoval . ps2013-033-08-004-148.u4.p7.s1
Ministerstvo financí v zásadě argumentuje proti narovnání rozpočtového určení daní v případě obcí a proti těm našim pozměňovacím návrhům ve dvou hlediscích . ps2013-033-08-004-148.u4.p7.s2
On je zde popsal pan ministr financí , ale já s nimi nesouhlasím . ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s1
Za prvé , ano , došlo ať už v roce 2008 , nebo od roku 2008 a pak od roku 2013 ke zvednutí rozpočtového určení daní obcí . ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s2
To je pravda . ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s3
Samo však , kdyby se pan ministr financí podíval na důvodovou zprávu a přečetl si ji , v důvodové zprávě Ministerstvo financí uznává , že sice objem daňových příjmů obcí pozitivně ovlivnila novela zákona o rozpočtovém určení daní č . 295 / 2012 Sb . účinná od 1 . ledna 2013 . ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s4
Ale pozor , pak dodává : Avšak celkové efekty této novely na obce byly výrazně diferencované v důsledku změny vah a kritérií v přerozdělení mezi jednotlivé obce ČR . ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s5
Ministerstvo financí tedy uvádí , co mnoho obcí tvrdí , nejen já , že ne každá obec ze změny rozpočtového určení daní profitovala . ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s6
V zásadě hlavním smyslem poslední změny bylo narovnání rozpočtového určení daní obcí o velikosti , a starostové si to velmi dobře pamatují , zhruba 1 500 až 10 000 obyvatel , které výrazně prodělaly na změně rozpočtového určení daní účinné od 1 . ledna 2008 . ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s7
Podotýkám , že zvláště větší města nad 20 000 obyvatel neprofitovala ani ze změny rozpočtového určení daní platné od roku 2008 ani z poslední změny platné od roku 2013 . ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s8
To znamená , argumentovat tím , že v roce 2008 a 2013 pro určité skupiny obcí bylo zvýšeno rozpočtové určení daní tak , aby se snížil nepoměr mezi nejmenšími obcemi a většími městy , prostě není seriózní . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s1
Druhým důvodem , který Ministerstvo financí nepříliš šťastně uvedlo , je takzvaná skutečnost , a dnes to opakoval , byť to zjemnil pan ministr financí , je takzvaná skutečnost , že obce na rozdíl od krajů hospodaří dobře . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s2
Tak ono to má docela historické souvislosti a tradice . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s3
Obce se snažily , kdybyste se podíval , pane ministře , ve své většině vždy hospodařit odpovědně , ať bylo rozpočtové určení daní takové či onaké . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s4
Bylo tomu tak i v 90 . letech , kdy daňová konstrukce byla zcela jiná , a je tomu tak i nyní . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s5
Obce prostě na rozdíl možná od krajů nemají takový koncentrovaný politický dosah , vědí , že jim v jejich hospodaření nikdo moc nepomůže , a musí si pomoct samy . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s6
Snaží se tedy hospodařit tak , aby se nedostávaly do neřešitelných finančních problémů . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s7
Přirozeně nalezneme i výjimky , protože obcí je téměř 6 250 , ale výjimek je velmi málo . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s8
To však neznamená , že obce mají dostatek finančních prostředků na nutné opravy místních komunikací , škol , mateřských školek nebo třeba i kulturních památek . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s9
Samotný fakt , kolik mají obce na účtu , jaksi není relevantní ve vztahu k projednávání rozpočtového určení daní . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s10
To myslím je evidentní . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s11
Navíc bych chtěl upozornit na to , že nové plánovací období na infrastrukturu obcí mnoho nemyslí . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s12
Není vlastně vůbec možné financovat z evropských peněz třeba místní komunikace ani běžné kulturní památky . ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s13
Již tady je podstatný rozdíl ve vztahu třeba ke krajským komunikacím , na jejichž rekonstrukce mohou kraje z IROPu získávat peníze . ps2013-033-08-004-148.u4.p10.s1
I přes - a to pan ministr nezmínil , vždycky se zmiňuje jenom jedna část - úspěšné hospodaření obcí však i v jejich případě roste mírně zadluženost , ať je způsobena předfinancováním evropských projektů , nebo jinými investicemi . ps2013-033-08-004-148.u4.p10.s2
Pouze v minulém roce byla výjimka , došlo ke snížení zadluženosti obcí o 2 , 3 mld . Kč , a to zásluhou snížení zadluženosti u čtyř největších měst . ps2013-033-08-004-148.u4.p10.s3
Bez nich by se celková zadluženost obcí zvýšila o 600 mil . Kč . ps2013-033-08-004-148.u4.p10.s4
Takže když na jedné straně poukazujeme na to , kolik mají obce na účtě , tak se také musíme podívat , jaká je zadluženost obcí . ps2013-033-08-004-148.u4.p11.s1
Oba dva pozměňovací návrhy , které zde byly podány , směřují ke zvýšení podílu obcí na DPH v logice těchto změn , v kontextu těchto změn u krajů a v logice rušení druhého důchodového pilíře .