|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-23 ps2013-033-08-004-148 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení

Date2015-10-23
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/148
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033327.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1367 • previousnext

ps2013-033-08-004-148.u1.p1.s1 148.
ps2013-033-08-004-148.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení
ps2013-033-08-004-148.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru a současně rozpočtového výboru poslanec Jan Volný.
ps2013-033-08-004-148.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 416/3, který byl doručen dne 7. října 2015.
ps2013-033-08-004-148.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 416/4.
ps2013-033-08-004-148.u1.p3.s1 Nyní se táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-033-08-004-148.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2013-033-08-004-148.u1.p3.s3 Máte slovo.
ps2013-033-08-004-148.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-033-08-004-148.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, předmětem dnešního projednávání je vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní, sněmovní tisk č. 416.
ps2013-033-08-004-148.u2.p1.s3 Jak jste již všichni obeznámeni, předmětem návrhu je zvýšení procentuálního podílu, kterým se kraje podílejí na výnosu daně z přidané hodnoty, ze 7,86 % na 8,92 %, a to s účinností od 1. ledna 2016.
ps2013-033-08-004-148.u2.p1.s4 Nezměněná zůstává příloha č. 1, podle níž se na vymezené části výnosu podílí jednotlivé kraje České republiky.
ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s1 Kraje dlouhodobě požadují navýšení podílu na DPH na 8,92 %, jinými slovy požadují zrušit korekce, které měly zajistit, aby dodatečný výnos daňových opatření přijatých v letech 2011 a 2012 náležel výhradně státnímu rozpočtu.
ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s2 V reakci na tyto požadavky se navrhuje novela zákona o rozpočtovém určení daní, která zvýší podíl krajů na výnosu DPH na 8,92 % s účinností od 1. ledna 2016.
ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s3 Kraje návrhem získají v rámci rozpočtového určení daní prostředky, o jejichž použití budou moci rozhodovat samostatně.
ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s4 V absolutním vyjádření se jedná o navýšení daňových příjmů krajů o cca 3,5 mld. korun.
ps2013-033-08-004-148.u2.p2.s5 Finanční efekty v dalších letech budou záviset na výši inkasa daně z přidané hodnoty.
ps2013-033-08-004-148.u2.p3.s1 Návrh prošel dne 6. října druhým čtením.
ps2013-033-08-004-148.u2.p3.s2 K návrhu byly podány dva pozměňovací návrhy, které navrhují navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu DPH pouze s rozdílnou účinností.
ps2013-033-08-004-148.u2.p3.s3 První pozměňovací návrh podal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který navrhuje s účinností od roku 2016 navýšit podíl obcí na DPH na 23,58 %, objemově cca o 2 mld. korun, a to na úkor státního rozpočtu.
ps2013-033-08-004-148.u2.p3.s4 Druhý pozměňovací návrh poslanců Vladislava Vilímce, Zbyňka Stanjury a Adolfa Beznosky navrhuje postupné navýšení podílu obcí na DPH, a to od roku 2017 na 21,83 % v objemu cca 3,71 mld. korun a od roku 2018 na 23,58 % v objemu 6,76 mld. korun.
ps2013-033-08-004-148.u2.p4.s1 Obě navýšení v souhrnné výši 10 mld. 470 mil. korun v rámci druhého pozměňovacího návrhu budou též na úkor státního rozpočtu.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s1 K oběma předloženým návrhům zastává Ministerstvo financí nesouhlasné stanovisko.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s2 Prvotním důvodem je objem finančních prostředků, o které byly obcím od roku 2008 v rámci dvou novel navýšeny daňové příjmy.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s3 Jedná se celkově o 16,6 mld. korun, v roce 2008 o 4,6, v roce 2013 pak o 12, z toho 10,5 mld. na úkor státního rozpočtu.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s4 Celkový dopad uvedených dvou novel na obce od roku 2008 do roku 2014 je plus 56,2 mld. korun.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s5 Dalším důvodem je ekonomické hledisko.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s6 Finanční situace obcí na rozdíl od krajů je dobrá.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s7 Od roku 2012 obce dosahují výrazně kladný výsledek hospodaření: plus 6 mld. v roce 2012, plus 17 mld. v roce 2013, plus 9 mld. v roce 2014.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s8 Daňové příjmy obcí rostou.
ps2013-033-08-004-148.u2.p5.s9 Celkové daňové příjmy obcí se od roku 2000 do roku 2014 zdvojnásobily a za posledních deset let vzrostly více než o 40 mld. korun, a to i přes hospodářskou krizi v roce 2008.
ps2013-033-08-004-148.u2.p6.s1 V žádném případě nechceme obce trestat za to, že dobře hospodaří, jak již v rámci proběhlých diskusí zaznělo.
ps2013-033-08-004-148.u2.p6.s2 Chci však poukázat na rozpor v tvrzení obcí o nedostatku finančních prostředků ve srovnání s faktem, že zůstatky na běžných účtech obcí stále rostou: 70 mld. v roce 2012, 82 mld. v roce 2013, 89 mld. v roce 2014 a 102 mld. v srpnu 2015.
ps2013-033-08-004-148.u2.p6.s3 A děje se tak napříč všemi velikostními kategoriemi.
ps2013-033-08-004-148.u2.p6.s4 Z uvedeného plyne, že v současné době není situace na to, aby se bez konkrétního důvodu a záměru pouze navyšovaly daňové příjmy obcí.
ps2013-033-08-004-148.u2.p7.s1 Dne 16. října byl návrh projednán na 29. schůzi rozpočtového výboru, který nepodpořil žádný z navrhovaných pozměňovacích návrhů.
ps2013-033-08-004-148.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které eviduji tři přihlášky.
ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s3 První je přihlášený pan poslanec Vilímec a připraví se paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s4 jsem se na začátku ptal, zda si chcete vzít slovo před otevřením rozpravy.
ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s5 Řekl si o něj pouze pan ministr.
ps2013-033-08-004-148.u3.p1.s6 Prosím, pane poslanče.
ps2013-033-08-004-148.u4.p1.s1 bych panu poslanci Volnému místo přepustil, ale není třeba.
ps2013-033-08-004-148.u4.p2.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, nevím, pan ministr, když mluvil o dvou pozměňovacích návrzích, tak to myslím popletl.
ps2013-033-08-004-148.u4.p2.s2 První pozměňovací návrh - nevím, jestli to měl špatně napsáno - který předložil výbor pro veřejnou správu, nenavrhuje navýšení podílu v roce 2016 obcím na DPH na 23,58, ale pouze na 21,40.
ps2013-033-08-004-148.u4.p2.s3 Zaznělo něco jiného.
ps2013-033-08-004-148.u4.p2.s4 Návrh, který jsem předložil s pány kolegy Stanjurou a Beznoskou, pak navrhuje dostat se na to sjednocení v roce 2018 na 23,58 %.
ps2013-033-08-004-148.u4.p3.s1 bych se i v kontextu toho, co zde bylo řečeno panem ministrem, a argumenty byly také předkládány Ministerstvem financí při jednání rozpočtového výboru jako garančního výboru, chtěl pozastavit nad jednou věcí.
ps2013-033-08-004-148.u4.p3.s2 Dnes jsem v České televizi v ranních zprávách četl, že máme jednat o navýšení peněz na samosprávy.
ps2013-033-08-004-148.u4.p3.s3 Ale samospráva není jen kraj, samospráva jsou také obce.
ps2013-033-08-004-148.u4.p3.s4 A je prostě skutečností, jak je předložen tento vládní návrh, že vláda a především Ministerstvo financí nemá stejný přístup v rámci rozpočtového určení daní na jedné straně pro kraje a na jedné straně pro obce.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s1 Ano, Ministerstvo financí na nevím jak dlouhodobý, ale na tlak hejtmanů a požadavky hejtmanů a obecně krajů přistoupilo ke sjednocení podílu na všech sdílených daních ve výši 8,92 %, tedy k autonomnímu zvýšení podílu na RUDu krajů ve výši zhruba 3,5 mld. korun.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s2 Je třeba zdůraznit, že tento požadavek je legitimní.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s3 Snížení podílu na DPH před třemi lety bylo spojeno výhradně s potřebou vytvořit určitý finanční polštář pro nastartování důchodové reformy, především pro zavedení druhého pilíře.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s4 To dnes neplatí, protože dnes máme projednávat ve třetím čtení návrh, který důchodový pilíř ruší.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s5 Ano, vraťme krajům tento podíl na původní úroveň.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s6 To je zcela legitimní požadavek.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s7 bych byl poslední jako dlouholetý krajský zastupitel, který by tento požadavek chtěl nějak zpochybňovat.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s8 Samozřejmě Ministerstvo financí, a tomu také rozumím, si v mezidobí zvyklo na to, že větší podíl na daňových výnosech v DPH, tomu rozumím, a jen velmi nerado se tohoto zvýšení vzdává, proto se to také odkládalo, projednávání rozpočtového určení daní, a vlastně díky návrhu pravicové opozice se to dostalo včas na jednání tak, abychom ve třetím čtení mohli rozhodnout ještě s účinností od 1. ledna.
ps2013-033-08-004-148.u4.p4.s9 Tomu rozumím, že Ministerstvo financí se toho nechce vzdát, nicméně, jak jsem uvedl, ten požadavek krajů je legitimní a určitě jej nelze odmítat.
ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s1 Je evidentní, a to nechci rozebírat, že navýšení podílu pomůže před krajskými volbami stávající krajské reprezentaci, ale každý rok jsou vždy nějaké volby a nechci to zpochybňovat.
ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s2 Pokud ale - a teď se dostanu k obcím a našim pozměňovacím návrhům - platí, že jsme řekli ano, vraťme krajům, jak uvedl pan bývalý ministr Kalousek, co jim Kalousek vzal, takzvaně v uvozovkách, řekl to v rozpočtovém výboru, proto si půjčuji citát, pak musíme říci, že to musí platit také, ale i v případě obcí.
ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s3 I těm byl snížen podíl na DPH.
ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s4 Nejdříve od roku 2012 na 19,93 %, později v souvislosti se zvýšením RUDu obcí, ale obcí, které se nacházely v takzvané sedlině daňových výnosů na obyvatele, na stávajících 20,83 %.
ps2013-033-08-004-148.u4.p5.s5 Přesně z identických důvodů, aby obce neprofitovaly na důchodové reformy, stejně tak jako to bylo v případě krajů.
ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s1 Stát mimoto, a to si neodpustím neuvést, v souvislosti s přechodným opatřením v souvislosti s potřebou stabilizaci veřejných rozpočtů ještě také ponížil podíl na daních ze závislé činnosti.
ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s2 A byť tato přechodná opatření již v letošním roce odezněla, šlo především o obnovení slevy na dani u pracujících důchodců, nižší procento, tedy 22,87 % podílu na dani ze závislé činnosti, zůstalo i pro letošní rok v platnosti.
ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s3 Dokonce v souvislosti s nálezem Ústavního soudu pracující důchodci nárokovali zpětně část daně za rok 2013 formou daňového přiznání, což, jak je známo, v souvislosti s takzvaným třicetiprocentním motivačním prvkem obcí na výběru této daně postihlo ve větší míře právě jejich daňové výnosy, to bylo v roce letošním, nebo roce minulém.
ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s4 Uvádím to z jednoho prostého důvodu.
ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s5 Chci demonstrovat, že bohužel v posledních dvou letech se stát k obcím ve vztahu k rozpočtovému určení daní nechoval zrovna solidně.
ps2013-033-08-004-148.u4.p6.s6 Mlčky toleroval nelogické nastavení rozpočtového určení daňových výnosů a sám na něm profitoval.
ps2013-033-08-004-148.u4.p7.s1 Ministerstvo financí v zásadě argumentuje proti narovnání rozpočtového určení daní v případě obcí a proti těm našim pozměňovacím návrhům ve dvou hlediscích.
ps2013-033-08-004-148.u4.p7.s2 On je zde popsal pan ministr financí, ale s nimi nesouhlasím.
ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s1 Za prvé, ano, došlo v roce 2008, nebo od roku 2008 a pak od roku 2013 ke zvednutí rozpočtového určení daní obcí.
ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s2 To je pravda.
ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s3 Samo však, kdyby se pan ministr financí podíval na důvodovou zprávu a přečetl si ji, v důvodové zprávě Ministerstvo financí uznává, že sice objem daňových příjmů obcí pozitivně ovlivnila novela zákona o rozpočtovém určení daní č. 295/2012 Sb. účinná od 1. ledna 2013.
ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s4 Ale pozor, pak dodává: Avšak celkové efekty této novely na obce byly výrazně diferencované v důsledku změny vah a kritérií v přerozdělení mezi jednotlivé obce ČR.
ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s5 Ministerstvo financí tedy uvádí, co mnoho obcí tvrdí, nejen , že ne každá obec ze změny rozpočtového určení daní profitovala.
ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s6 V zásadě hlavním smyslem poslední změny bylo narovnání rozpočtového určení daní obcí o velikosti, a starostové si to velmi dobře pamatují, zhruba 1 500 10 000 obyvatel, které výrazně prodělaly na změně rozpočtového určení daní účinné od 1. ledna 2008.
ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s7 Podotýkám, že zvláště větší města nad 20 000 obyvatel neprofitovala ani ze změny rozpočtového určení daní platné od roku 2008 ani z poslední změny platné od roku 2013.
ps2013-033-08-004-148.u4.p8.s8 To znamená, argumentovat tím, že v roce 2008 a 2013 pro určité skupiny obcí bylo zvýšeno rozpočtové určení daní tak, aby se snížil nepoměr mezi nejmenšími obcemi a většími městy, prostě není seriózní.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s1 Druhým důvodem, který Ministerstvo financí nepříliš šťastně uvedlo, je takzvaná skutečnost, a dnes to opakoval, byť to zjemnil pan ministr financí, je takzvaná skutečnost, že obce na rozdíl od krajů hospodaří dobře.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s2 Tak ono to docela historické souvislosti a tradice.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s3 Obce se snažily, kdybyste se podíval, pane ministře, ve své většině vždy hospodařit odpovědně, bylo rozpočtové určení daní takové či onaké.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s4 Bylo tomu tak i v 90. letech, kdy daňová konstrukce byla zcela jiná, a je tomu tak i nyní.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s5 Obce prostě na rozdíl možná od krajů nemají takový koncentrovaný politický dosah, vědí, že jim v jejich hospodaření nikdo moc nepomůže, a musí si pomoct samy.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s6 Snaží se tedy hospodařit tak, aby se nedostávaly do neřešitelných finančních problémů.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s7 Přirozeně nalezneme i výjimky, protože obcí je téměř 6 250, ale výjimek je velmi málo.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s8 To však neznamená, že obce mají dostatek finančních prostředků na nutné opravy místních komunikací, škol, mateřských školek nebo třeba i kulturních památek.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s9 Samotný fakt, kolik mají obce na účtu, jaksi není relevantní ve vztahu k projednávání rozpočtového určení daní.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s10 To myslím je evidentní.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s11 Navíc bych chtěl upozornit na to, že nové plánovací období na infrastrukturu obcí mnoho nemyslí.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s12 Není vlastně vůbec možné financovat z evropských peněz třeba místní komunikace ani běžné kulturní památky.
ps2013-033-08-004-148.u4.p9.s13 Již tady je podstatný rozdíl ve vztahu třeba ke krajským komunikacím, na jejichž rekonstrukce mohou kraje z IROPu získávat peníze.
ps2013-033-08-004-148.u4.p10.s1 I přes - a to pan ministr nezmínil, vždycky se zmiňuje jenom jedna část - úspěšné hospodaření obcí však i v jejich případě roste mírně zadluženost, je způsobena předfinancováním evropských projektů, nebo jinými investicemi.
ps2013-033-08-004-148.u4.p10.s2 Pouze v minulém roce byla výjimka, došlo ke snížení zadluženosti obcí o 2,3 mld. , a to zásluhou snížení zadluženosti u čtyř největších měst.
ps2013-033-08-004-148.u4.p10.s3 Bez nich by se celková zadluženost obcí zvýšila o 600 mil. .
ps2013-033-08-004-148.u4.p10.s4 Takže když na jedné straně poukazujeme na to, kolik mají obce na účtě, tak se také musíme podívat, jaká je zadluženost obcí.
ps2013-033-08-004-148.u4.p11.s1 Oba dva pozměňovací návrhy, které zde byly podány, směřují ke zvýšení podílu obcí na DPH v logice těchto změn, v kontextu těchto změn u krajů a v logice rušení druhého důchodového pilíře.

Text viewDownload CoNNL-U