ps2013-033-04-003-005.u1.p1.s1
5 . ps2013-033-04-003-005.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 219 / 2000 Sb . , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 460 / - druhé čtení ps2013-033-04-003-005.u1.p2.s1
Z pověření vlády tento tisk uvede pan místopředseda vlády a ministr financí pan Andrej Babiš . ps2013-033-04-003-005.u1.p2.s2
Prosím , pane místopředsedo , máte slovo . ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , projednávaný návrh zákona směřuje k dílčím úpravám dosavadního obecného režimu hospodaření s majetkem státu . ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s3
Soustřeďuje se na vytvoření podmínek pro efektivnější využívání zejména nemovitého státního majetku a pro urychlení postupu při nakládání s nepotřebným majetkem , reaguje na některé aktuální potřeby aplikační praxe a současně řeší základní přizpůsobení změnám , které přinesl nový občanský zákoník . ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s4
Novela by měla zahájit postupný proces soustřeďování vybraného majetku státu , v této fázi konkrétně nemovitých věcí , u specializované organizační složky státu , Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , a to s ohledem na jeho rozsáhlou praxi a odborné vybavení , kterými na úseku hospodaření s majetkem státu disponuje . ps2013-033-04-003-005.u2.p1.s5
Přehled o stavu a využívání vybraných nemovitostí sloužících k výkonu státní správy by měl poskytovat Centrální registr administrativních budov , jehož uzákonění by tak završilo dosavadní exekutivní etapu jeho budování a provozu . ps2013-033-04-003-005.u2.p2.s1
Návrh zákona prošel poměrně složitým a dlouhým procesem přípravy a jednotlivé změny v samotném zákoně o majetku státu i dalších vybraných zákonech představují propojený celek , jehož jednotu by bylo žádoucí zachovat . ps2013-033-04-003-005.u2.p2.s2
Jde přitom o opakovaný pokus vlády o novelu zákona o majetku státu za situace , kdy projednávání původního vládního návrhu nebylo v předchozím volebním období dokončeno . ps2013-033-04-003-005.u2.p2.s3
Proto velmi vítám , že gesční rozpočtový výbor projednal návrh bez věcných výhrad a doporučil Poslanecké sněmovně jeho schválení . ps2013-033-04-003-005.u2.p2.s4
Dílčí navržené legislativně technické úpravy mohu jen plně podpořit , protože v principu sledují pouze dosažení vzájemného souladu s dalšími změnami , které buď už byly nedávno Parlamentem schváleny , anebo jsou nyní souběžně projednávány . ps2013-033-04-003-005.u2.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-033-04-003-005.u3.p1.s1
Děkuji panu místopředsedovi vlády . ps2013-033-04-003-005.u3.p1.s2
V prvém čtení jsme tento tisk přikázali rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2013-033-04-003-005.u3.p1.s3
Jeho usnesení vám bylo doručeno jako tisk 460 / 1 a prosím pana zpravodaje , kterým je pan poslanec Zdeněk Syblík , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil i pozměňovací návrhy . ps2013-033-04-003-005.u3.p1.s4
Prosím . ps2013-033-04-003-005.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-033-04-003-005.u4.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru z 25 . schůze ze dne 10 . června 2015 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 219 / 2000 Sb . , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk 460 . ps2013-033-04-003-005.u4.p2.s1
Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra financí Ondřeje Závodského , zpravodajské zprávě poslance Zdeňka Syblíka a po rozpravě za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby vládní návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 219 / 2000 Sb . , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk 460 , schválila ve znění legislativně technických připomínek . ps2013-033-04-003-005.u4.p2.s2
Nyní následují čtyři legislativně technické připomínky , které bych si s vaším souhlasem dovolil nečíst a které jsou součástí tohoto usnesení , sněmovní tisk 460 / 1 a máte jej v systému . ps2013-033-04-003-005.u4.p2.s3
Za druhé zmocňuje zpravodaje , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky . ps2013-033-04-003-005.u4.p3.s1
Děkuji . ps2013-033-04-003-005.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2013-033-04-003-005.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , ve které mám zatím jednu přihlášku , a to je přihláška pana poslance Jana Farského . ps2013-033-04-003-005.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych zde chtěl nastínit jeden problém , který se pokusím vyřešit potom tím , že se přihlásím k jednomu z pozměňovacích návrhů . ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s1
Krátký exkurz do historie s možná pro vás neuvěřitelným závěrem , ale s výsledkem , který je ve vašich rukou . ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s2
Města a obce napříč republikou vzniklá ke dni 24 listopadu 1990 nabyly velkou část nemovitého majetku zákonem č . 172 / 1991 Sb . , o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí . ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s3
V tu dobu stačilo , že splnily tři podmínky . ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s4
Dotčená věc musela být ve vlastnictví státu , druhou podmínkou bylo , že k dotčené věci muselo k 23 . listopadu 1990 , to jest ke dni zániku národních výborů , muselo příslušet právo hospodaření národním výborům , jejichž závazky a práva přešly na obce . ps2013-033-04-003-005.u6.p2.s5
Třetím bodem bylo , že s dotčenou věcí musela obec hospodařit . ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s1
A tady se zvláště v poslední době dostáváme do zásadních potíží . ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s2
Soudy postupně upravují své rozhodování a dochází až k postupně absurdnějším a absurdnějším výkladům . ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s3
A tak na konci 90 . let dvacátého století rozhodovaly soudy o tom , že pokud je napadeno vlastnictví obcí , tak obce musí dokázat , že v rozhodnou dobu , v ten rok 1991 , s majetkem skutečně hospodařily . ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s4
Už to vzhledem ke skartačním lhůtám a činnosti se samozřejmě dělá dost složitě . ps2013-033-04-003-005.u6.p3.s5
Přesto obce v mnoha případech uspěly , někdy neuspěly a dokázaly státu , případně nedokázaly , že pozemky sekaly , staraly se o ně , zacházely s nimi jako s vlastními , v mnoha případech , že se stát choval k obcím jako k vlastníkům , i to pomohlo . ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s1
Bohužel v poslední době dochází k naprosto extenzivnímu výkladu tohoto pojmu hospodaření . ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s2
Soudy zašly dále a v pravomocných rozsudcích vynesly úsudek , že ta podmínka hospodaření je naplněna , pouze pokud dotčená věc sloužila k plnění úkolů národních výborů , které přešly na obce . ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s3
To znamená , že i v případě , že obce dokážou , že se o pozemky před 25 lety staraly , že 25 let se k pozemkům chovaly jak stát , tak vlastník , tak třetí subjekty jako k vlastnictví obcí , dokonce 25 let tyto pozemky , tyto nemovitosti byly zapsány na listech vlastnictví obcí , tak aktuálně dochází k výmazu vlastnictví obcí , místo obcí tam je zapsán stát s odůvodněním , že tyto pozemky nesloužily k výkonu státní správy . ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s4
A teď je mezi vámi mnoho aktivních , případně zasloužilých komunálních politiků , a představte si ty hektary pozemků pro bytovou výstavbu , pro průmyslové zóny , což v žádném případě není státní správa , u všech těch pozemků , pokud stát zažaluje obec , tak podle judikátů , které jsou k dispozici a které každému z vás rád poskytnu , je získá zpátky stát . ps2013-033-04-003-005.u6.p4.s5
A s rozsudkem , že obec nabyla tyto pozemky neprávem , bez právního důvodu , a to znamená , že se nikdy jejich vlastníkem nestala . ps2013-033-04-003-005.u6.p5.s1
Přesně s tímhle případem jsme se setkali v Semilech a o prázdninách v odvolacím řízení , byť okresní soud rozhodl , jak by asi rozum žádal , že to skutečně je nesmyslný výklad , tak Krajský soud v Hradci Králové rozhodl způsobem , který jsem tady právě popsal . ps2013-033-04-003-005.u6.p5.s2
Je to pravomocné rozhodnutí , sice se město dovolalo , určitě půjdeme až k Ústavnímu soudu , ale aktuálně to znamená , že po 25 letech starání se o pozemky , vlastnictví těchto pozemků , tyto pozemky jsou připsány státu . ps2013-033-04-003-005.u6.p6.s1
Proto jsem se rozhodl navrhnout pozměňovací návrh , který je v systému pod číslem 2951 , v podrobné rozpravě se k němu ještě přihlásím , který má za snahu zabránit druhému znárodnění . ps2013-033-04-003-005.u6.p6.s2
Protože pokud by Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových z moci úřední jednal takovým způsobem , jakým jednat má , a zažaloval všech těch 6 250 obcí České republiky o majetek , který v roce 1990 nesloužil výkonu státní správy , tak podle už dneska už pravomocných rozhodnutí všechen tento majetek dostane zpátky . ps2013-033-04-003-005.u6.p6.s3
A proto , aby tento obrovský průšvih nenastal , tak jsem připravil tento pozměňovací návrh , ke kterému se ještě v podrobné rozpravě přihlásím . ps2013-033-04-003-005.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-033-04-003-005.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-033-04-003-005.u7.p1.s2
Je tady jedna faktická poznámka pana poslance Tejce . ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně a kolegové , já bych ve stručnosti chtěl podpořit myšlenku , s kterou přišel pan poslanec Farský . ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s2
Setkal jsem se s ní již před několika lety v minulém funkčním období . ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s3
Vznikla tady pracovní skupina poslankyň a poslanců , která se s tehdejším ministrem financí snažila řešit tuto situaci . ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s4
Bohužel se to nepovedlo a myslím , že teď je unikátní příležitost se nad tím návrhem zamyslet . ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s5
Je to věc , která skutečně může mít až nedozírné následky , a to v tom smyslu , že skutečně obce počítají s nějakým majetkem a ten výklad , který teď je většinový na ÚZSVM , a nejpodstatnější je , jak je u soudů , může vést k tomu , že bude zpochybněno vlastnictví obcí . ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s6
V tomto smyslu nejsem přesvědčen o tom , že v těch jednotlivých případech by stát byl lepším vlastníkem než obce . ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s7
Mnohdy stát bude logicky uvažovat o tom , že ten majetek prodá . ps2013-033-04-003-005.u8.p1.s8
Nezíská jej obec , získá jej nějaký soukromý vlastník a to samozřejmě může bránit rozvoji obce . ps2013-033-04-003-005.u8.p2.s1
Takže nechci teď debatovat nad tím konkrétním legislativním řešením , ale myslím si , že ta myšlenka je velmi důležitá , a byl bych rád , aby se tím velmi vážně zabýval gesční rozpočtový výbor , případně i pan ministr financí , protože to je věc , která by mohla teď vyřešit řadu problémů a předešla by desítkám a stovkám soudních sporů , které samozřejmě obce v těch konkrétních případech povedou . ps2013-033-04-003-005.u8.p2.s2
Děkuji . ps2013-033-04-003-005.u9.p1.s1
S přednostním právem pan místopředseda Sněmovny pan Petr Gazdík . ps2013-033-04-003-005.u9.p1.s2
Prosím . ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych také chtěl navázat na kolegy Tejce a Farského . ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s2
Ten problém je skutečně závažnější , než si v této chvíli dokážeme představit ve všech jeho důsledcích , a prosím , aby tato Sněmovna i Ministerstvo financí na tento problém upnuly svoji pozornost . ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s3
Já jsem původně chtěl předložit pozměňovací návrh , který by zrušil Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových , protože jako dlouhodobý starosta vím , že tento úřad je , když to řeknu slušně , na houby . ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s4
Jsou s ním jenom problémy a se státním majetkem tento úřad rozhodně nenakládá dobře a s péčí řádného hospodáře z mého pohledu . ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s5
Nicméně se domnívám , že je to velmi závažný skutek , který není na pozměňovací návrh , ale na samostatný zákon . ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s6
A já na něm začnu pracovat . ps2013-033-04-003-005.u10.p1.s7
Děkuji vám za pozornost . ps2013-033-04-003-005.u11.p1.s1
Ano , dále do rozpravy pan poslanec Hovorka . ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s1
Dobrý den . ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s2
Vážený pane předsedo , děkuji za slovo . ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s3
Vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já si nemyslím , že ten zákon by byl úplně špatný , ale domnívám se , že tam je řada věcí , které by se daly napravit i ve smyslu toho , co tady říkal pan kolega Farský . ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s4
Já jsem obdržel jeden podnět od právníků , kteří na úřadu pracovali dlouhou dobu , který se týká odměňování zástupců státu nebo právních zástupců tohoto úřadu . ps2013-033-04-003-005.u12.p1.s5
Já si dovolím ocitovat z tohoto podnětu , který se týká návrhu na doplnění vládního návrhu zákona , sněmovní tisk 460 , kterým se mění zákon č . 219 / 2000 Sb . , o majetku České republiky a jejím vystupováním v právních vztazích , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony . ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s1
Jedním ze zákonů , který se shora uvedeným návrhem mění , je i zákon č . 201 / 2002 Sb . , o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s2
Novelizován je v zákoně č . 201 / 2002 Sb . mimo jiné jeho § 16 , avšak nedůsledně . ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s3
Vládním návrhem se zde vypouští odstavec 6 a upravuje text odstavce 1 . ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s4
Pomíjí se zde neaktuálnost odstavce 5 , který nyní nerespektuje nový právní stav , který nastal přijetím a účinností služebního zákona a novelami zákoníku práce . ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s5
Z tohoto důvodu je odkaz pod bodem 14 na již zrušený zákon č . 143 / 1992 , o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech , nicneříkající a chybný . ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s6
Vládní návrh zákona přitom v § 16 odst . 4 zákona č . 201 / 2002 Sb . , o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , ponechává naprosto nesystémové a zásadám odměňování zaměstnanců státu odporující ustanovení , které stanoví , že zaměstnancům ÚZSVM uvedeným v předchozím odstavci 2 náleží plat jako státnímu zástupci krajského státního zastupitelství do ukončení pátého roku praxe a generálnímu řediteli ÚZSVM náleží plat jako náměstkovi nejvyššího státního zástupce podle zvláštního zákona . ps2013-033-04-003-005.u12.p2.s7
Z odkazu 13 k tomuto ustanovení odst . 4 vyplývá , že zvláštním zákonem je zde zákon číslo 201 / 1997 Sb . , který upravuje plat a další náležitosti státních zástupců , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s1
Stávající úprava odměňování dotyčných zaměstnanců Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , v terminologii ÚZSVM se používá jejich označení " právní zástupci " , zakotvená v ustanovení § 16 odst . 4 vůbec nepřihlíží k délce odborné praxe těchto " právních zástupců " a neumožňuje přihlédnout při jejich odměňování k jejich pracovní výkonnosti . ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s2
Plat je zde stanoven paušálně jako pevný bez ohledu na délku odborné praxe a pracovní výsledky . ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s3
Nelze stanovovat osobní ohodnocení a přiznávat odměny . ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s4
Taková právní úprava je doslova neřízeným výstřelem v odměňování zaměstnanců státu . ps2013-033-04-003-005.u12.p3.s5
Právní zástupce s 30 letou odbornou praxí a s vysokou výkonností má v důsledku tohoto ustanovení stejnou výši platu jako právní zástupce s praxí tříletou a podstatně nižší pracovní výkonností . ps2013-033-04-003-005.u12.p4.s1
Na rozdíl od platu státních zástupců , z jejichž platové úpravy dané zákonem č . 201 / 1997 Sb . , o odměňování právních zástupců a generálního ředitele ÚZSVM , vychází se zde pro úřad vůbec nevyžaduje specializační zkouška , to je zkouška státního zástupce , zkouška justiční , notářská , zkouška exekutorská a vzhledem k pracovní náplni státních zástupců zejména zkouška advokátní . ps2013-033-04-003-005.u12.p4.s2
V ustanovení § 16 odst . 4 bylo při přijetí zákona č . 201 / 2002 Sb . , o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , do tohoto zákona zakotveno účelově , a to proto , že v té době na pracovním trhu existoval nejen nedostatek kvalitních úředníků , kvalitních právníků , ale právníků z majetkoprávní oblasti vůbec . ps2013-033-04-003-005.u12.p4.s3
Jednalo se tehdy o snahu motivovat z platového hlediska právníky k nástupu do úřadu . ps2013-033-04-003-005.u12.p4.s4
Kritéria odměňování ostatních zaměstnanců státu však byla opomenuta . ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s1
S tímto konstatováním se ztotožňují i příslušní odborníci Ministerstva práce a sociálních věcí . ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s2
Situace na pracovním trhu právníků je však nyní diametrálně zcela odlišná . ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s3
V současné době dochází k podstatnému paradoxu , když v zásadě na naprosto stejnou činnost jsou právní zástupci na ÚZSVM oproti právníkům v ostatních organizačních složkách státu , přičemž i tito právníci zastupují stát v majetkoprávních sporech , o 30 až o 50 % ve výši platu zvýhodněni . ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s4
Tento nevyhovující stav nebyl dosud po celou dobu účinnosti zákona č . 201 / 2002 Sb . , o úřadu , řešen . ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s5
Jedním z důvodů neřešení je mj . i to , že stávající právní úprava § 16 odst . 4 zvýhodňuje rovněž generálního ředitele Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových . ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s6
V případě jeho další praxe výše jeho platu převyšuje např . výši platu náměstků jednotlivých ministrů . ps2013-033-04-003-005.u12.p5.s7
Všichni dosavadní generální ředitelé zůstali v tomto směru naprosto nečinní . ps2013-033-04-003-005.u12.p6.s1
Tady se nabízejí dvě řešení . ps2013-033-04-003-005.u12.p6.s2
Ze zákona č . 201 / 2002 Sb . , o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových , ve znění pozdějších předpisů , vypustit jeho ustanovení § 16 odst . 4 .