ps2013-031-01-008-018.u1.p1.s1
18 . ps2013-031-01-008-018.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 133 / 2000 Sb . , o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů ( zákon o evidenci obyvatel ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 328 / 1999 Sb . , o občanských průkazech , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 329 / 1999 Sb . , o cestovních dokladech , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 498 / - druhé čtení ps2013-031-01-008-018.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr vnitra Milan Chovanec . ps2013-031-01-008-018.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-031-01-008-018.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych okomentoval tento návrh , který jsem podrobně uvedl v prvém čtení . ps2013-031-01-008-018.u2.p2.s1
Návrh v části , která obsahuje novelu zákona o evidenci obyvatel , rozšiřuje a zpřesňuje údaje vedené v informačním systému evidence obyvatel a registru rodných čísel . ps2013-031-01-008-018.u2.p2.s2
Nově má být ohlašovnám stanovena povinnost umožnit fyzickým osobám hlášeným k trvalému pobytu na adrese sídla ohlašovny převzít oznámení o uložení zásilky a výzvu z poučení . ps2013-031-01-008-018.u2.p2.s3
Toto ustanovení umožní využít fikci doručení a pomůže zefektivnit doručování podle všech procesních předpisů . ps2013-031-01-008-018.u2.p3.s1
V částech návrhu týkajících se novel zákonů o občanských průkazech a cestovních dokladech se kromě úpravy přístupu k údajům v jednotné evidenci navrhuje sjednotit právní úpravu pro podání žádosti o vydání těchto osobních dokladů . ps2013-031-01-008-018.u2.p3.s2
Podat žádost bude možné na kterémkoli úřadě obce s rozšířenou působností . ps2013-031-01-008-018.u2.p3.s3
V zákoně o cestovních dokladech se navrhuje ukončit vydávání cestovních pasů bez strojově čitelných údajů a bez nosiče dat s biometrickými údaji . ps2013-031-01-008-018.u2.p3.s4
Naopak umožňuje se vydávání plnohodnotného cestovního pasu přednostně ve zkrácené lhůtě 6 pracovních dní za zvýšený správní poplatek . ps2013-031-01-008-018.u2.p4.s1
Na výše uvedené změny reaguje novela zákona o správních poplatcích , kterou se kromě zvýšení správního poplatku za vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě navrhuje zavést nové správní poplatky , a to za podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu , za ohlášení ukončení trvalého pobytu na území České republiky a zároveň správní poplatek za nepovinnou výměnu občanského průkazu , a to s ohledem na náklady , které obcím v souvislosti s touto agendou vznikají . ps2013-031-01-008-018.u2.p5.s1
Návrh zákona byl projednán výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj , ústavněprávním výborem a výborem pro bezpečnost . ps2013-031-01-008-018.u2.p5.s2
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj doporučil Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona schválit ve znění šesti pozměňovacích návrhů , které byly s Ministerstvem vnitra konzultovány . ps2013-031-01-008-018.u2.p5.s3
Jejich účelem je především možnost převzetí občanského průkazu a cestovního pasu u obecního úřadu obce s rozšířenou působností , který občan uvede ve své žádosti , a tím související zavedení nového správního poplatku ve výši 100 korun , a prodloužení platnosti občanského průkazu u občanů starších 70 let na 35 let . ps2013-031-01-008-018.u2.p5.s4
S těmito pozměňovacími návrhy , tak jak jsem je teď uvedl , souhlasím . ps2013-031-01-008-018.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-031-01-008-018.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-01-008-018.u3.p1.s2
Eviduji zde přihlášku s přednostním právem , ale táži se paní poslankyně Černochové , zda vydrží , až otevřu rozpravu . ps2013-031-01-008-018.u3.p1.s3
Výborně . ps2013-031-01-008-018.u3.p2.s1
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . ps2013-031-01-008-018.u3.p2.s2
Dále byl tisk přikázán výboru pro bezpečnost a ústavněprávnímu výboru . ps2013-031-01-008-018.u3.p2.s3
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 498 / 1 až 4 . ps2013-031-01-008-018.u3.p3.s1
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Jan Klán a informoval nás o projednávání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrh odůvodnil . ps2013-031-01-008-018.u3.p3.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-031-01-008-018.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-031-01-008-018.u4.p1.s2
Hezký večer , vážená paní místopředsedkyně , vládo , dámy a pánové . ps2013-031-01-008-018.u4.p1.s3
Dovolte mi , abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-031-01-008-018.u4.p2.s1
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 27 . schůzi po odůvodnění Mgr . Janou Vildumetzovou , náměstkyní ministra vnitra , po zpravodajské zprávě poslance Mgr . Jana Klána a po rozpravě přijal usnesení , kterým doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky sněmovní tisk 498 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů . ps2013-031-01-008-018.u4.p3.s1
Nyní vám jednotlivé pozměňovací návrhy představím . ps2013-031-01-008-018.u4.p4.s1
I . V části druhé , Změna zákona o občanských průkazech , v čl . III bod 14 . zní : " Občanský průkaz převezme občan nebo osoby uvedené v odstavci 2 u obecního úřadu obce s rozšířenou působností , u kterého byla podána žádost o vydání občanského průkazu . ps2013-031-01-008-018.u4.p4.s2
Občanský průkaz uvedený v § 2 odst . 2 písm . a ) a b ) lze převzít i u obecního úřadu obce s rozšířenou působností , který občan uvedl v žádosti . " ps2013-031-01-008-018.u4.p5.s1
II . ps2013-031-01-008-018.u4.p5.s2
V části druhé , Změna zákona o občanských průkazech , v čl . III se za bod 16 . vkládá nový bod 17 . , který zní : " Doba platnosti občanského průkazu uvedeného v § 2 odst . 2 písm . a ) a b ) je a ) 10 let , b ) 5 let , je - li občanský průkaz vydáván občanu mladšímu 15 let , nebo c ) 35 let , je - li občanský průkaz vydáván občanu staršímu 70 let . " ps2013-031-01-008-018.u4.p5.s3
Dosavadní body č . 17 až 38 se označují jako body č . 18 až 39 . ps2013-031-01-008-018.u4.p6.s1
III . ps2013-031-01-008-018.u4.p6.s2
V části třetí , Změna zákona o cestovních dokladech , v čl . V bod 21 . zní - ps2013-031-01-008-018.u5.p1.s1
Poprosím kolegy ve sněmovně , aby pokud si mají co sdělit , tak učinili v předsálí a nerušili svého kolegu při jeho řeči . ps2013-031-01-008-018.u5.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-031-01-008-018.u6.p1.s1
" Osoba uvedená v odstavci 1 je povinna osobně se dostavit k převzetí cestovního dokladu k orgánu , u kterého podala žádost o jeho vydání . ps2013-031-01-008-018.u6.p1.s2
Cestovní pas vydaný ve lhůtě 30 dnů může převzít i u obecního úřadu obce s rozšířenou působností , který uvedla v žádosti . ps2013-031-01-008-018.u6.p1.s3
Pokud podala žádost o vydání cestovního pasu u zastupitelského úřadu , může jej převzít i u obecního úřadu obce s rozšířenou působností příslušného k jeho vydání - § 12 . ps2013-031-01-008-018.u6.p1.s4
Zastupitelský úřad může předat cestovní pas osobě uvedené v odstavci 1 rovněž prostřednictvím vedoucího honorárního konzulárního úřadu . " ps2013-031-01-008-018.u6.p2.s1
IV . ps2013-031-01-008-018.u6.p2.s2
V části osmé , Změna zákona o správních poplatcích : " Vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji z důvodu zápisu titulu nebo vědecké hodnosti anebo jeho vydání z jiného osobního důvodu v době delší než půl roku před uplynutím platnosti dosavadního občanského průkazu 200 korun . ps2013-031-01-008-018.u6.p2.s3
Převzetí občanského průkazu se strojově čitelnými údaji u obecního úřadu obce s rozšířenou působností , který občan uvedl v žádosti , 100 korun . " ps2013-031-01-008-018.u6.p3.s1
Dále je tady (V.) v části osmé , Změna zákona o správních poplatcích , že prodloužení platnosti cestovního průkazu 50 korun za každou změnu a převzetí cestovního pasu u obecního úřadu obce s rozšířenou působností , který občan uvedl v žádosti , 100 korun . ps2013-031-01-008-018.u6.p4.s1
Ještě je tady pouze změna , že tento zákon nabývá účinnosti dnem 1 . ledna 2016 s výjimkou ustanovení čl . IV bodu 2 , čl . VI bodů 2 a (až) 4 , čl . X bodu 2 a čl . ps2013-031-01-008-018.u6.p4.s2
XII bodu 2 , která nabývají účinnosti dnem 10 . prosince 2015 . ps2013-031-01-008-018.u6.p5.s1
Tolik má zpravodajská zpráva . ps2013-031-01-008-018.u7.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-031-01-008-018.u7.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost pan Václav Klučka a seznámil nás s průběhem projednávání ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy . ps2013-031-01-008-018.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-031-01-008-018.u8.p1.s1
Děkuji vám , paní místopředsedkyně . ps2013-031-01-008-018.u8.p1.s2
Dovolte mi vás seznámit s usnesením číslo 82 z 19 . schůze (řekl deváté) uskutečněné dne 2 . září 2015 . ps2013-031-01-008-018.u8.p2.s1
Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení prvního náměstka ministra vnitra doktora inženýra Jiřího Nováčka , po zpravodajské zprávě přednesené zpravodajem výboru inženýrem Václavem Klučkou a po obecné a podrobné rozpravě ps2013-031-01-008-018.u8.p3.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 133 / 2000 Sb . , o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 328 / 1999 Sb . , o občanských průkazech , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 329 / 1999 Sb . , o cestovních dokladech , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , sněmovní tisk č . 498 , vyjádřila souhlas ; ps2013-031-01-008-018.u8.p4.s1
II . pověřuje předsedu výboru , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny ; ps2013-031-01-008-018.u8.p5.s1
III . zmocňuje zpravodaje výboru , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky . ps2013-031-01-008-018.u9.p1.s1
Děkuji a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru , jeho předseda pan Jeroným Tejc . ps2013-031-01-008-018.u9.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-031-01-008-018.u10.p1.s1
Vážená paní předsedající , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych zastoupil paní zpravodajku Wernerovou se stručnou zprávou , a to takovou , že jsme na 37 . schůzi 2 . září tohoto roku doporučili schválit návrh zákona v tom znění , jak byl předložen , tedy bez pozměňovacích návrhů . ps2013-031-01-008-018.u10.p1.s2
K tomu obsahu si dovolím , abych nezneužíval roli zpravodaje , přihlásit se do obecné rozpravy . ps2013-031-01-008-018.u10.p1.s3
Děkuji . ps2013-031-01-008-018.u11.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-031-01-008-018.u11.p1.s2
Nyní otevírám obecnou rozpravu , do které s přednostním právem mám přihlášenou paní poslankyni Černochovou , poté se připraví pan poslanec Luzar . ps2013-031-01-008-018.u12.p1.s1
Děkuji , paní místopředsedkyně . ps2013-031-01-008-018.u12.p1.s2
Dobrý večer , dámy a pánové . ps2013-031-01-008-018.u12.p1.s3
Já jsem některé z těch připomínek , které i vám řeknu , říkala na výboru pro bezpečnost , kde jsme se ale tímto návrhem zákona zabývali z jiných důvodů . ps2013-031-01-008-018.u12.p1.s4
Samozřejmě garančním výborem byl někdo jiný než výbor pro bezpečnost . ps2013-031-01-008-018.u12.p1.s5
Ale myslím si , že bychom všichni v této Poslanecké sněmovně měli mít na zřeteli to , že tato norma se týká 10 , 5 milionu občanů České republiky . ps2013-031-01-008-018.u12.p1.s6
A rozhodně se mně nelíbí způsob , že opět dnes tady něco projednáváme , něco schvalujeme a Ministerstvo vnitra říká , že už někde leží velká novela , která ani nevíme , kdy bude předložena do legislativního procesu . ps2013-031-01-008-018.u12.p1.s7
Je to opět důkaz salámové metody , že dnes zase nějakou drobnůstku přijmeme do legislativy , ale pak možná za rok za dva roky budeme přijímat nějaký velký zákon . ps2013-031-01-008-018.u12.p1.s8
Tohle tady slýcháme celý rok a půl , co jsme součástí tohoto ctihodného zákonodárného sboru . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s1
Co nám , nebo co mně jako nejen poslankyni , ale i starostce Městské části Praha 2 na této normě vadí ? ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s2
Vadí mi tady zavedení povinností ohlašovnám , kdy návrh nikterak neřeší samotné osoby s trvalým pobytem na ohlašovně . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s3
V celé České republice těchto osob je několik set tisíc . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s4
Respektive neřeší institut trvalého pobytu na adrese ohlašovny . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s5
Je pod rozlišovací schopností zákona určit , které osoby mají trvalý pobyt na adrese ohlašovny proto , že jej tam mít musí , a to z důvodu , že když tento institut existuje , tak po odstěhování se nemohou přihlásit k trvalému pobytu tyto osoby jinam a údaj o trvalém pobytu jim je zrušen na návrh oprávněné osoby . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s6
Nebo například trvalý pobyt dítěte ženy , která požádala o utajení své osoby v souvislosti s porodem . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s7
Týká se to i osob , které mají trvalý pobyt na adrese ohlašovny dlouhodobě a zjevně účelově . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s8
Například kvůli exekucím . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s9
Je již obecně dosti známé , že nejsnazší způsob , jak získat trvalý pobyt na adrese ohlašovny , je pro občana ukončit trvalý pobyt na území České republiky a poté přijít na ohlašovnu a uvést , že nemá vlastnické ani jiné právo k užívání nemovitosti určené k bydlení , aniž by občan území České republiky fakticky opustil . ps2013-031-01-008-018.u12.p2.s10
Je to prostě obcházení a zneužívání tohoto zákona . ps2013-031-01-008-018.u12.p3.s1
V údaji o trvalém pobytu se často uvádí , že je evidenčního charakteru , ale tak tomu v mnohých případech není . ps2013-031-01-008-018.u12.p3.s2
I občané s trvalým pobytem na adrese ohlašovny mají volební právo , mohou si požádat o vydání parkovací karty jako rezidenti . ps2013-031-01-008-018.u12.p3.s3
To se konkrétně týká těch modrých zón , které nenávidíte v Praze , ti , co z příslušné městské části nejste . ps2013-031-01-008-018.u12.p3.s4
Z praxe úřadů je i známo , že častým bodem v nájemních smlouvách , zejména těch uzavřených na dobu určitou , je již zcela pravidelně to , že pronajímatel výslovně nesouhlasí s tím , že by se nájemce přihlásil na adrese nemovitosti pronajímatele k trvalému pobytu . ps2013-031-01-008-018.u12.p3.s5
Toto je sice záležitost občanskoprávní , nicméně pro nájemce bývá logicky důležitější neporušit ustanovení nájemní smlouvy , aby se nevystavil možnosti výpovědi ze strany pronajímatele , než uvést do souladu faktický pobyt s pobytem trvalým . ps2013-031-01-008-018.u12.p4.s1
Další problém , který nebyl odstraněn žádným pozměňovacím návrhem , je adresa pro doručování . ps2013-031-01-008-018.u12.p4.s2
Je to § 10 b , kdy právní úprava v tomto ohledu je nedostatečná . ps2013-031-01-008-018.u12.p4.s3
Adresu pro doručování si lze zřídit u kohokoli , aniž by se o tom vlastník objektu , oprávněná osoba , vůbec mohl dozvědět . ps2013-031-01-008-018.u12.p4.s4
Vlastník objektu , oprávněná osoba , nemá možnost se proti zřízení adresy pro doručování jakkoli bránit a ani ji zrušit . ps2013-031-01-008-018.u12.p4.s5
Obdobně jako tomu je u zrušení údaje o místě trvalého pobytu například zřídí - li si toto ta osoba , říkejme jí A , která má několik exekucí , a zřídí si doručovací adresu u osoby B . Tato se to nedozví , nemá možnost proti tomu jakkoli se bránit a je vysoce pravděpodobné , že právě na adrese osoby B bude proveden pokus o exekuci . ps2013-031-01-008-018.u12.p5.s1
Obecně bych chtěla apelovat i na své kolegy komunální politiky v této Sněmovně , abychom se skutečně důrazně začali zabývat výší správních poplatků . ps2013-031-01-008-018.u12.p5.s2
Protože správní poplatky nekompenzují jednotlivým obcím náklady , které vynakládají na výrobu různých dokladů , průkazů , celou tu agendu . ps2013-031-01-008-018.u12.p5.s3
Nekompenzují žádné , ani v některých případech lehce navýšené správní poplatky . ps2013-031-01-008-018.u12.p5.s4
Vím , že je to téma na širší diskusi , ale určitě se budete vy potýkat zase v rozpočtu s nedostatkem finančních prostředků . ps2013-031-01-008-018.u12.p5.s5
Opět je to další agenda , kterou stát deleguje na obce bez toho , aniž by jim poskytl dostatek finančních prostředků .