ps2013-029-04-007-111.u1.p1.s1
111 . ps2013-029-04-007-111.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 269 / 1994 Sb . , o Rejstříku trestů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 368 / - třetí čtení ps2013-029-04-007-111.u1.p2.s1
Jde o přerušenou rozpravu ve třetím čtení . ps2013-029-04-007-111.u1.p2.s2
Žádám , aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa ministr vnitra Milan Chovanec a zpravodaj garančního výboru , kterým je ústavněprávní výbor , pan poslanec Bronislav Schwarz . ps2013-029-04-007-111.u1.p2.s3
Jde o vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 269 / 1994 Sb . , o Rejstříku trestů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , podle sněmovního tisku 368 . ps2013-029-04-007-111.u1.p3.s1
Pozměňovací návrhy vám byly doručeny 20 . května 2015 a bod byl přerušen v rozpravě . ps2013-029-04-007-111.u1.p4.s1
Nikoho dalšího do rozpravy nevidím . ps2013-029-04-007-111.u1.p4.s2
A vidím pana poslance Marka Bendu . ps2013-029-04-007-111.u1.p4.s3
Budeme pokračovat v rozpravě ve třetím čtení . ps2013-029-04-007-111.u1.p4.s4
Pan zpravodaj si sedne na své místo a bude sledovat rozpravu , aby na ni mohl reagovat jako řádný zpravodaj . ps2013-029-04-007-111.u1.p4.s5
Pane poslanče , máte slovo . ps2013-029-04-007-111.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážení páni ministři a paní ministryně , dámy a pánové , já jsem byl přihlášen v minulé rozpravě . ps2013-029-04-007-111.u2.p1.s2
Měl jsem pocit , že to tam má pan předsedající zaznamenané , ale zřejmě se papírky ztratily , takže jsem se raději přihlásil z místa . ps2013-029-04-007-111.u2.p2.s1
Já jsem se chtěl přece jenom ještě krátce vyjádřit k tomu , co tady zaznělo v obhajobě návrhu , respektive v obhajobě stanoviska Ministerstva vnitra k tomu , co podpoří , případně nepodpoří z pozměňovacích návrhů , které byly schváleny ústavněprávním výborem , eventuálně následně podány mnou . ps2013-029-04-007-111.u2.p3.s1
Nejprve trochu obecnější poznámka k návrhu jako celku . ps2013-029-04-007-111.u2.p3.s2
Bohužel - ps2013-029-04-007-111.u3.p1.s1
Pane poslanče , já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid ! ps2013-029-04-007-111.u3.p1.s2
Vážené paní kolegyně , vážení páni kolegové , prosím , pokud diskutujete jinou věc , než je zákon o přestupcích , mimo tento sál . ps2013-029-04-007-111.u3.p1.s3
Děkuji . ps2013-029-04-007-111.u3.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2013-029-04-007-111.u4.p1.s1
Bohužel koncepce tohoto návrhu zákona vychází z úplně jiné představy , než je její výsledek . ps2013-029-04-007-111.u4.p1.s2
Jak jsem tady několikrát zdůrazňoval , snahou původně registru přestupků bylo dosáhnout stavu , aby řetězení drobných přestupků , takových těch nejvíce obtěžujících běžné občany , jako je drobná majetková trestná činnost , rušení veřejného pořádku a rušení občanského spolužití , se stalo trestným činem a na základě toho mohly být osoby , které tak páchají opakovaně , postiženy případně i trestem odnětí svobody nebo náramku nebo něčeho podobného . ps2013-029-04-007-111.u4.p1.s3
To z toho bohužel vypadlo , přes moje opakované výzvy v prvním , druhém , nakonec i třetím čtení to tam Ministerstvo vnitra ani Ministerstvo spravedlnosti nedopracovaly a vytvořil se jakýsi registr pro registr . ps2013-029-04-007-111.u4.p1.s4
Nikdo neví , k čemu má být dobrý . ps2013-029-04-007-111.u4.p1.s5
Stává se registrem , na základě kterého se má posuzovat v celé řadě dalších činností spolehlivost dané osoby , ale na to do toho zapisujeme naprosto nesmyslně banální přestupky . ps2013-029-04-007-111.u4.p1.s6
Pak bych říkal , jestli mám posuzovat spolehlivost , tak by tam měly být zapisovány úplně jiné přestupky než zrovna tyhle drobné majetkové nebo drobné přestupky proti občanskému soužití . ps2013-029-04-007-111.u4.p1.s7
To přece nedává smysl , abych ostatní přestupky nebyl schopen zjišťovat , a to někdy můžou být správní delikty velmi zásadního charakteru , a měl uvedeny jenom tyto drobné a ty by měly sloužit k tomu , abych posuzoval spolehlivost dané osoby . ps2013-029-04-007-111.u4.p1.s8
Já na to stále poukazuji a stále prosím o to , abychom uvažovali , co tam všechno má být uvedeno , a hlavně které všechny orgány mají do takového registru přístup , aby si z něj mohly tahat informace pro svoje jednání a konání . ps2013-029-04-007-111.u4.p2.s1
A nyní bych chtěl krátce zareagovat na to , co zde zaznělo od ministra Chovance ve druhém čtení , respektive ve třetím čtení jako obhajoba stanovisek Ministerstva vnitra , kde upozorňuji , že většinu věcí se nepodařilo ani odborným resortním náměstkům obhájit na ústavněprávním výboru , a bohužel podklady , které připravili panu ministru vnitra , a já z toho neviním jeho osobně , naprosto chápu , že ministr vnitra nemůže znát detaily zákona , který novelizuje 25 zákonů , to po něm nikdo nemůže chtít , ale podklady , které mu k tomu připravil jeho resort , podle mého názoru jsou jakoby hrubě a zoufale nedostatečné . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s1
První věc , kterou bych rád zmínil , přestupky na úseku rybářství . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s2
Opakovaně jsem vás tady na ně upozorňoval , ale jediný důvod , který Ministerstvo vnitra uvádí , proč mají být přestupky na úseku rybářství , a to jsou některé naprosto banální , uznávám , že některé mohou být vážnějšího charakteru , ale takovýchto přestupků vážnějšího charakteru mám v přestupkovém řádu celou řadu dalších , ale zrovna v rybářství můžou být naprosto banálního charakteru . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s3
A jediný důvod , který Ministerstvo vnitra bylo schopno vymyslet , proč mají být v registru přestupků , je skutečnost , že ony jsou podmínkou bezúhonnosti pro obecního strážníka . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s4
Ale současně obecní strážník už dnes tuto bezúhonnost předkládá , respektive deklaruje čestným prohlášením , které , když by dal nesprávné , je důvodem k tomu , aby byl posléze propuštěn . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s5
Ministerstvo se nás snaží mystifikovat v tom , že nebudeme potřebovat čestné prohlášení . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s6
Není to tak . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s7
V případě právě obecních strážníků jsou tam ještě další přestupky , například přestupky na úseku před alkoholismem a jinými toxikomaniemi , které jsou možná závažnějšího charakteru z hlediska obecního strážníka , protože si myslím , že častěji kontroluje hospodu než rybník , nebo řeknu , když už bychom to brali , jestli on to může páchat , nebo nemůže , které nejsou nikde vedeny , které stejně bude muset dokládat jenom čestným prohlášením . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s8
Takže čestné prohlášení bude nadále existovat . ps2013-029-04-007-111.u4.p3.s9
A jenom z tohoto jediného důvodu , kdy se říká : kvůli obecním strážníkům tam musíme mít přestupky na úseku rybářství , tak každý , kdo se takového přestupku dopustí , bude někde pět let veden a budu vám na dalších případech ukazovat , v jakých dalších otázkách to proti němu může být použito . ps2013-029-04-007-111.u4.p4.s1
Pořád prosím , nepředstavujme si pod tím přestupníky , kteří přestupují zákon pětkrát , desetkrát do roka , kterým se mají opravdu zřetězit , protože těm je to upřímně řečeno jedno , zákon pro ně žádné nové další sankce nestanoví . ps2013-029-04-007-111.u4.p4.s2
Ale každý z nás , komu se stane , že se do takového registru dostane , tak tam dalších pět let bude viset . ps2013-029-04-007-111.u4.p5.s1
A teď pojedeme dál , tak jak bylo řečeno v minulé rozpravě - otázka Celní správy . ps2013-029-04-007-111.u4.p5.s2
Například modelovým případem může být vyhodnocení rizikovosti daňových subjektů a osob , které ovládají firmy při registraci do systému daně z přidané hodnoty . ps2013-029-04-007-111.u4.p5.s3
Ano , že pro toto mají daňové úřady přístup do trestního rejstříku , tomu rozumím . ps2013-029-04-007-111.u4.p5.s4
Pokud někdo spáchal trestný čin , může být případně osobou , která je nespolehlivou pro registraci systému daně z přidané hodnoty . ps2013-029-04-007-111.u4.p5.s5
Opravdu si myslíme , že pokud někdo uloví podměrečnou rybu , stává se osobou nespolehlivou pro registraci do systému daně z přidané hodnoty ? ps2013-029-04-007-111.u4.p5.s6
Já si to tedy fakt nemyslím a pokládám to za velikánský omyl . ps2013-029-04-007-111.u4.p5.s7
Celníci jsou upřímně řečeno to samé . ps2013-029-04-007-111.u4.p6.s1
Další věc , kterou se mi bohužel téměř nepodařilo vysvětlit ani na ústavněprávním výboru , a mrzí mě to , protože se tady zaměňuje státní zastupitelství jako orgán veřejné žaloby a státní zastupitelství jako orgán činný v trestním řízení . ps2013-029-04-007-111.u4.p6.s2
Samozřejmě státní zastupitelství jako orgán činný v trestním řízení jsem nikdy nezpochybňoval , že by mělo mít přístup do registru přestupků . ps2013-029-04-007-111.u4.p6.s3
Pokud vedu trestní řízení , může být pro mě důležité , jestli osoba předtím spáchala jeden , dva , deset , patnáct přestupků . ps2013-029-04-007-111.u4.p6.s4
Tam naprosto rozumím , že informace je podstatná . ps2013-029-04-007-111.u4.p6.s5
Na druhou stranu státní zastupitelství , a tady zase trochu vyčítám podklady , které byly panu ministrovi dodány - státní zastupitelství v netrestní oblasti , údaje , zase cituji slova pana ministra , údaje uvedené v evidenci přestupků budou významné pro zhodnocení dotčené osoby i při výkonu netrestní pravomoci státního zastupitelství , například v řízení ve věcech péče soudu o nezletilé . ps2013-029-04-007-111.u4.p7.s1
Rozumíme , co se nám tím říká ? ps2013-029-04-007-111.u4.p7.s2
Že v rozhodování péče soudu o nezletilé , do kterého vstupuje z nějakého důvodu státní zastupitelství - já jsem se zatím nerozváděl , pevně věřím , že se rozvádět nebudu , ale myslím , že v tomto sále je možná většina , kteří už tak učinili - a v takovém případě bude docházet k tomu , že se státní zastupitelství půjde podívat do registru přestupků , a jestli jste někdy chytil tu větší rybu , stanete se zřejmě osobou podezřelou , kde bude lepší důvod přikázat děti manželce a vás od dětí zbavit . ps2013-029-04-007-111.u4.p8.s1
Rozumíme tomu , že se ta kombinace , že se tam dávají banální přestupky , jsou tam strašně dlouho a je to používáno pro všechno možné , je v podstatě smrtící ? ps2013-029-04-007-111.u4.p8.s2
Že buď tam mají být vážné přestupky , nebo tam mají být až jejich řetězení , a pak tam mají být po poměrně krátkou dobu . ps2013-029-04-007-111.u4.p8.s3
Anebo nemají být využívány pro potřeby takovýchto orgánů . ps2013-029-04-007-111.u4.p8.s4
Ale že opravdu představa toho , že se někdo jde podívat , jestli jsem náhodou chytal nebo nechytal ryby , v případě mého eventuálního rozvodu mi připadá , že může být fakt jako lehce diskriminační . ps2013-029-04-007-111.u4.p9.s1
O tajných službách , zpravodajských službách já snad ani nemluvím . ps2013-029-04-007-111.u4.p9.s2
Myslím , že to cítíme všichni . ps2013-029-04-007-111.u4.p9.s3
Samozřejmě že zpravodajské služby , a já rozumím , že máme mít zpravodajské služby , ale samozřejmě zpravodajské služby přijdou vždycky , že chtějí koukat do kteréhokoli registru , který v té zemi existuje . ps2013-029-04-007-111.u4.p9.s4
Nevím zase , k čemu jim je dobrý . ps2013-029-04-007-111.u4.p9.s5
Nevím , jestli je zpravodajské službě k něčemu potřebné zjistit , že jsem chytil nebo nechytil větší rybu nebo že jsem někde rozbil nebo nerozbil okno . ps2013-029-04-007-111.u4.p9.s6
Ale tam asi rozumím , že tento návrh neprojde . ps2013-029-04-007-111.u4.p10.s1
Poslední věc , o které bych se chtěl zmínit , jsou orgány nemocenského pojištění , které zase podle mého názoru vznikají jenom z nepochopení asi v tomto případě Ministerstva práce a sociálních věcí , z nepochopení , k čemu by jim takový registr mohl být . ps2013-029-04-007-111.u4.p10.s2
Je pravda , že orgány , které přiznávají nemocenské pojištění , resp . přiznávají dávky , mohou v některých případech takovou dávku nepřiznat nebo případně odebrat za situace , že vznikla úmyslným spácháním přestupku . ps2013-029-04-007-111.u4.p10.s3
No ale to musejí vědět a musí to být prošetřováno v souvislosti s tím daným řízením a není vůbec nic platné , jestli před rokem nebo před třemi lety ten člověk spáchal nějaký úplně jiný přestupek v úplně jiném městě , v úplně jiném území této země . ps2013-029-04-007-111.u4.p11.s1
Prostě se obávám , že tak , jak zákon vychází v závěru , zjistíme , že jsme vytvořili evidenci jen pro evidenci . ps2013-029-04-007-111.u4.p11.s2
Nepomůže nám v jediném místě v České republice , kde měl pomoci vyřešit drobnou kriminalitu . ps2013-029-04-007-111.u4.p11.s3
A mnozí z nás budou nešťastni , až po nějakém banálním přestupku zjistí , že si v okamžiku , kdy jsou tam jednou uvedeni , pět let - a já věřím , že by Sněmovna mohla přistoupit alespoň na zkrácení této lhůty z pěti let na tři roky , ne - li na jeden , protože upřímně řečeno , řetězení přestupků je také jenom ve lhůtě jednoho roku , ale věřím , že alespoň zkrácení na tři roky by mohlo být v této Sněmovně přijatelné . ps2013-029-04-007-111.u4.p11.s4
Pokud toto nepřijmeme , tak pět let někde o mně každá taková banalita bude viset , každý orgán se na ni bude dívat a nakonec tam budou přicházet i zjišťovat , jestli jsem spolehlivý pro placení daně nebo pro to , jestli jsem schopen se starat o svoje vlastní děti . ps2013-029-04-007-111.u4.p12.s1
Moc prosím o to , abychom velmi pečlivě posuzovali pozměňovací návrhy , a moc prosím pana zpravodaje , aby nám vždycky uvedl , které části se pozměňovací návrh týká , aby tato Sněmovna věděla , o čem hlasuje . ps2013-029-04-007-111.u4.p13.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-029-04-007-111.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Marku Bendovi . ps2013-029-04-007-111.u5.p1.s2
A nyní v rozpravě ve třetím čtení pan poslanec Zdeněk Ondráček . ps2013-029-04-007-111.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-029-04-007-111.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-029-04-007-111.u6.p1.s2
Vážení členové vlády , paní poslankyně , pánové poslanci , máme hlasovat sněmovní tisk 368 . ps2013-029-04-007-111.u6.p1.s3
Byla stanovena nějaká procedura , kde je garančním výborem ústavněprávní výbor , a jedná se o pozměňovací návrhy pod písmenem A . Ale vzhledem k tomu , že už při minulé diskusi bylo diskutováno o tom , že možná někým bude předložen jiný typ procedury , než který byl schválen na ústavněprávním výboru , tak by došlo k rozdělení jednotlivých pozměňovacích návrhů . ps2013-029-04-007-111.u6.p2.s1
Proto bych se s vaším dovolením pozastavil nad pozměňovacím návrhem , který máte uveden jako pozměňovací návrh A 2 , který se týká přestupkového zákona , konkrétně § 70 , kde jsou účastníci řízení . ps2013-029-04-007-111.u6.p2.s2
Současným účastníkem řízení je kromě obviněného z přestupku také poškozený , pokud jde o projednání náhrady majetkové škody způsobené přestupkem . ps2013-029-04-007-111.u6.p2.s3
Smyslem pozměňovacího návrhu bylo zařadit tam také osoby nemajetkové újmy , to znamená osoby , kterým byla způsobena i materiální újma , například ublížení na zdraví . ps2013-029-04-007-111.u6.p2.s4
Tento bod byl diskutován v ústavněprávním výboru . ps2013-029-04-007-111.u6.p2.s5
Ministerstvo vnitra k tomu mělo ze začátku zcela negativní stanovisko s poměrně kouzelným odůvodněním , které vám musím přečíst , proč zásadně nesouhlasili . ps2013-029-04-007-111.u6.p3.s1
A teď prosím , jestli mě můžete aspoň tu minutku vyslechnout . ps2013-029-04-007-111.u6.p3.s2
" Zásadně nelze souhlasit s rozšíření adhezního řízení v rámci projednávání přestupků o nemajetkovou újmu . ps2013-029-04-007-111.u6.p3.s3
Takové rozhodnutí se podle našeho názoru vymyká znalostem a schopnostem úředních osob a značně by zatížilo projednávání přestupků . " ps2013-029-04-007-111.u6.p3.s4
Značně by ztížilo (s důrazem) projednávání přestupků , protože naši úředníci nemají takové znalosti a schopnosti , aby dokázali vyřešit i nemajetkovou újmu . ps2013-029-04-007-111.u6.p3.s5
Ti úředníci , kteří od 1 . 7 . budou mít vyšší plat , než mají vojáci Armády České republiky a většina příslušníků bezpečnostních sborů , ti úředníci nemají takové znalosti a schopnosti , aby dokázali rozhodovat i o nemajetkové újmě . ps2013-029-04-007-111.u6.p4.s1
Ministerstvo vnitra nakonec původní návrh trošičku pozměnilo a předpokládám , že stanovisko jako takové bude neutrální a bude na vás , jak rozhodnete . ps2013-029-04-007-111.u6.p4.s2
Jde o to , že pokud vás napadne soused a roztrhá na vás montérky , tak jste účastníkem řízení . ps2013-029-04-007-111.u6.p4.s3
Pokud vás sešlehá gumovou hadicí a budete mít jenom podlitiny , tak účastníkem řízení nejste . ps2013-029-04-007-111.u6.p4.s4
To je takový paradox , protože úředník by to nedokázal posoudit . ps2013-029-04-007-111.u6.p5.s1
A druhou věcí , o které se zde vede poměrně dlouhá diskuse , a vedl ji pan kolega Marek Benda - změna A 7 o rybářství . ps2013-029-04-007-111.u6.p5.s2
Víte , rybářství nebo pytláctví jako takové je jiná forma majetkové kriminality . ps2013-029-04-007-111.u6.p5.s3
Někdo krade železo , někdo krade auta , někdo holt krade ryby , popř . zvěř . ps2013-029-04-007-111.u6.p5.s4
Je to prostě vodní nebo lesní pych a je to majetková újma a vzniká škoda buďto tomu rybářství , nebo státu , nebo někomu takovému . ps2013-029-04-007-111.u6.p5.s5
Takže pytláctví je svou formou přestupkem proti majetku , který registrován bude , protože se jedná o přestupky podle § 50 přestupkového zákona . ps2013-029-04-007-111.u6.p6.s1
Úplně na závěr bych chtěl říci , že tato část novely přestupkového zákona mluví o hmotě . ps2013-029-04-007-111.u6.p6.s2
Ale větší problém , větší problém v přestupkovém řízení je vymahatelnost práva .