ps2013-029-03-002-018.u1.p1.s1
18 . ps2013-029-03-002-018.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jana Farského , Andreje Babiše , Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č . 137 / 2006 Sb . , o veřejných zakázkách , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 42 / - druhé čtení ps2013-029-03-002-018.u1.p2.s1
Žádám pana poslance Farského , aby za skupinu poslanců uvedl tento návrh . ps2013-029-03-002-018.u1.p3.s1
Já bych ještě , pane kolego , konstatoval ty závěry , které jsou zatím z těch jednání . ps2013-029-03-002-018.u1.p3.s2
Dne 21 . ledna 2014 na 5 . schůzi Poslanecké sněmovny byl tento tisk přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru , hospodářskému výboru , kontrolnímu výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-029-03-002-018.u1.p3.s3
Vzhledem k tomu , že to bylo před novelou zákona o jednacím řádu , musíme se řídit přechodnými ustanoveními novely našeho jednacího řádu s tím , že když není zřejmé při projednávání návrhu zákona předloženého Poslanecké sněmovně , který výbor je výborem garančním , musí určit garanční výbor Poslanecká sněmovna . ps2013-029-03-002-018.u1.p3.s4
Navrhuji tedy , abychom určili garančním výborem výbor ústavněprávní . ps2013-029-03-002-018.u1.p3.s5
Má někdo jiný návrh z těch přikázaných výborů ? ps2013-029-03-002-018.u1.p3.s6
Není tomu tak . ps2013-029-03-002-018.u1.p4.s1
Budeme tedy hlasovat určení garančního výboru , aby jím byl ústavněprávní výbor . ps2013-029-03-002-018.u1.p5.s1
Rozhodneme v hlasování 81 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro ustavení garančního výboru , aby jím byl ústavněprávní výbor . ps2013-029-03-002-018.u1.p5.s2
Kdo je proti ? ps2013-029-03-002-018.u1.p5.s3
Děkuji vám . ps2013-029-03-002-018.u1.p6.s1
V hlasování pořadové číslo 81 z přítomných 141 poslance pro 113 , proti nikdo . ps2013-029-03-002-018.u1.p6.s2
Garanční výbor byl schválen . ps2013-029-03-002-018.u1.p7.s1
Usnesení výborů byla doručena Poslanecké sněmovně jako tisky 42 / 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 a 8 . ps2013-029-03-002-018.u1.p7.s2
Budeme tedy projednávat jednotlivé zpravodajské zprávy a já budu jednotlivé zpravodaje vyvolávat . ps2013-029-03-002-018.u1.p7.s3
Ptám se ale , jestli se před zahájením jednání chce vyjádřit navrhovatel kolega Farský . ps2013-029-03-002-018.u1.p7.s4
Ano . ps2013-029-03-002-018.u1.p7.s5
Takže nyní žádám pana poslance Jana Farského , aby se ujal slova za skupinu navrhovatelů . ps2013-029-03-002-018.u1.p8.s1
Ale ještě vás , pane kolego , požádám o strpení , přečtu jenom dvě omluvy , a to do 13 hodin se omlouvá pan kolega Benešík a od 18 hodin se z důvodu diplomatického jednání omlouvá předseda výboru pro životní prostředí Robin Böhnisch z dnešního jednání . ps2013-029-03-002-018.u1.p9.s1
Pane poslanče , máte slovo . ps2013-029-03-002-018.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-029-03-002-018.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , asi bych nemusel tady dlouze představovat zákon o Registru smluv , protože to je zákon , který je tu už dlouho , často je zmiňován , mnohokrát jsme ho už měli na té tabuli jako jeden z těch , který bude následovat , a mnohokrát se také na něj nedostalo . ps2013-029-03-002-018.u2.p1.s3
Ale právě proto , že od prvního čtení k dnešního dni uplynulo takřka rekordních 521 dní a my jsme si jako Sněmovna určili , že to chceme vrátit do 90 dnů na naše jednání , tak si dovolím připomenout dlouhou genezi krátkou řečí tohoto tisku a připomenout jeho podstatu . ps2013-029-03-002-018.u2.p2.s1
Myšlenka není originální , je v podstatě opsaná ze slovenského modelu , kde v srpnu roku 2010 tehdejší premiérka paní Iveta Radičová přišla s myšlenkou , že pokud se hospodaří s veřejnými prostředky , tak se s nimi má hospodařit veřejně . ps2013-029-03-002-018.u2.p2.s2
Vypadá to jako naprosto jednoduchá myšlenka a na Slovensku také jako jednoduchá myšlenka se ujala , takže byl v rychlosti připraven zákon , zákon byl nakonec 9 . prosince roku 2010 schválen , mluvím tedy o slovenské verzi , s účinností od 1 . ledna 2011 . ps2013-029-03-002-018.u2.p2.s3
Od nápadu po schválení uběhly nějaké čtyři měsíce , legisvakance byla třítýdenní a zákon ve své pionýrské podobě a ve své , řekl bych , i daleko přísnější podobě , než která je aktuálně navrhovaná v České republice , začal platit a byl účinný . ps2013-029-03-002-018.u2.p3.s1
Proč ten slovenský příklad vůbec zmiňuji . ps2013-029-03-002-018.u2.p3.s2
Protože po roce fungování jsme se s tehdejšími kolegy vydali na Slovensko za ministryní spravedlnosti , za lidmi na Úřad vlády , kteří ho měli na Slovensku na starosti , za poslanci , kteří ho prosazovali , byl to březen roku 2012 , a s jejich pomocí a v debatách toho , co se v zákoně na Slovensku osvědčilo , co se neosvědčilo , jsme připravili takovou , řekněme , třetí verzi slovenského návrhu zákona a ten po debatě s mnoha neziskovkami , s mnoha odborníky na transparentnost vložili do Sněmovny v červnu roku 2012 . ps2013-029-03-002-018.u2.p3.s3
V listopadu roku 2012 pak proběhlo první čtení a v srpnu byla rozpuštěna Sněmovna . ps2013-029-03-002-018.u2.p3.s4
To byl 292 . den od prvního čtení . ps2013-029-03-002-018.u2.p3.s5
Teď jsme už v rekordním čase , ale pevně věřím , že to není na překážku toho , aby zákon byl nakonec schválen . ps2013-029-03-002-018.u2.p4.s1
Zákon se stal předvolebním tématem . ps2013-029-03-002-018.u2.p4.s2
Asi jste se mu málokdo mohl vyhnout a také jste se málokdo vyhnul tomu , abyste se podepsali pod závazek , že zákon budete podporovat a nakonec ho schválíme . ps2013-029-03-002-018.u2.p4.s3
Myslím , že podpisů se snad našlo mezi poslanci asi 160 . ps2013-029-03-002-018.u2.p4.s4
Ale samozřejmě víme , že je ďábel vždy skryt v detailu a v tom , jak je výsledné znění . ps2013-029-03-002-018.u2.p5.s1
V prosinci roku 2013 byl zákon předložen znovu , v lednu proběhlo první čtení , lhůtu , protože jsme si byli vědomi jako poslanci , že jde o složitou materii , jsme ze standardních 60 dnů prodloužili k projednání ve výborech na 90 dnů , a jak už jsem zmínil , dnes je to 521 . den a my se dostáváme ke druhému čtení . ps2013-029-03-002-018.u2.p6.s1
V květnu a v červnu projednal hospodářský výbor , kontrolní výbor , oba přerušily , a ústavněprávní výbor pak některé z jeho pohledu komplikované nebo problematické věci definoval a vrátil předkladatelům k tomu , aby v debatě s vládou tento zákon upravili , aby byl stravitelný pro všechny zúčastněné . ps2013-029-03-002-018.u2.p7.s1
V červenci 2014 proběhlo zadání od pana premiéra na Ministerstvo vnitra , v srpnu proběhla trochu nešťastná epizoda , která ze zákona o zveřejňování smluv udělala spíše zákon o začerňování smluv , a potom od září do dubna letošního roku se scházela koaliční skupina , která tento návrh zákona postupně upravovala . ps2013-029-03-002-018.u2.p7.s2
Desetiparagrafový návrh zákona zůstal zákonem o Registru smluv , ale samozřejmě tak jak vždycky kompromisy přinášejí nějaké úpravy , tak i v tomto případě ke kompromisům došlo . ps2013-029-03-002-018.u2.p8.s1
Podle zákona o registru smluv se už neuvažuje podle koaliční verze o zveřejňování faktur a objednávek , neuvažuje se o povinnosti zveřejňování pro ČEZ , u smluv je to o hodnotě nad 50 tisíc korun , je vložena výjimka pro menší obce . ps2013-029-03-002-018.u2.p8.s2
Menší obce , tím myslím přes šest tisíc obcí z celkového počtu 6250 , ale to byla dohoda , která už byla předtím , než koalice převzala všechny obce pod velikost obcí s rozšířenou působností . ps2013-029-03-002-018.u2.p8.s3
Ale podstata je v tom , že základní samovykonatelná , samovymahatelná sankce je to , že smlouva , která není zveřejněna , jako by neexistovala , je smluvně neúčinná , tak to v návrhu zůstalo . ps2013-029-03-002-018.u2.p8.s4
To je totiž celé gros , ten šém zákona o registru smluv , který podmiňuje jeho funkčnost . ps2013-029-03-002-018.u2.p8.s5
To , že smlouvu nejprve je nutno zveřejnit předtím , než nad ní lze provést jakékoli plnění . ps2013-029-03-002-018.u2.p8.s6
To je totiž opatření , které nevede k tomu , že je potřeba přijmout desítky nebo stovky úředníků , kteří budou kontrolovat obce . ps2013-029-03-002-018.u2.p8.s7
Já mluvím o obcích , protože jsem dlouho fungoval jako starosta a v debatách o registru smluv jsem strávil mnoho času právě se starosty , ale týká se to samozřejmě celého veřejného sektoru a alespoň , co jsme počítali , tak objem financí , který teče přes obecní rozpočty , je cca pět procent objemu , na který se registr smluv bude a měl by se vztahovat . ps2013-029-03-002-018.u2.p9.s1
Těch jednoduchých deset paragrafů z původního návrhu zůstalo , původní šém neplatnosti smluv zůstal také . ps2013-029-03-002-018.u2.p9.s2
Částečně byl registr smluv osekán , já se pokusím pak pozměňovacími návrhy , ke kterým se přihlásím , tu osekanou část do něho vložit . ps2013-029-03-002-018.u2.p10.s1
To , co považuji za největší slabinu , je odsunutí účinnosti sankce v koaličním návrhu , protože ten v podstatě znehybňuje zákon . ps2013-029-03-002-018.u2.p10.s2
Víceméně navrhuje to , že tato vláda má zákon schválit , ale platit účinně má až pro příští vládu , což si nemyslím , že je úplně ten správný postup . ps2013-029-03-002-018.u2.p11.s1
Jen krátce . ps2013-029-03-002-018.u2.p11.s2
Zákon samozřejmě vyvolal velkou kontroverzi , vyvolal ji vcelku pochopitelně , protože jde trochu jiným směrem , než jak jsme za této , ale i mnohých minulých vlád zvyklí . ps2013-029-03-002-018.u2.p11.s3
On se totiž obrací dovnitř . ps2013-029-03-002-018.u2.p11.s4
On , když si představíme rozpočet jako sud , do kterého přitékají finance prostřednictvím daní , tak on neřeší to , že se snaží daní z povinných subjektů vypumpovat víc různými způsoby , dalším hlídáním , další evidencí tržeb , dalšími komplikacemi a překážkami pro podnikatele . ps2013-029-03-002-018.u2.p11.s5
On říká , že ten sud je nejdříve potřeba ucpat , aby z něho ty finance neutíkaly , aby se s nimi nakládalo efektivně . ps2013-029-03-002-018.u2.p11.s6
A až když jednou budeme moci jako představitelé státu prohlásit , že s vybranými daněmi nakládáme hospodárně , transparentně a kdokoli si to může zkontrolovat , tak pak teprve podle mého názoru je možný čas na to debatovat o tom , jakým způsobem přistoupíme k úpravám daní a případným zpřísňujícím systémům . ps2013-029-03-002-018.u2.p12.s1
Není také samozřejmě žádným tajemstvím , že zákon svým způsobem jde i proti podstatě politiky , protože my se jím připravujeme o část své moci , o část informační moci , protože informace , které náležely jen nám politikům , tak najednou budou veřejné . ps2013-029-03-002-018.u2.p12.s2
Přesto myslím , že tento krok máme udělat , protože zákon v deseti paragrafech v té své jednoduchosti , a dovolím si to říci jen proto , že nejsem tím původním autorem myšlenky , ale protože jsem to opsal ze Slovenska , tak si myslím , že v tom konceptu je skutečně geniální . ps2013-029-03-002-018.u2.p12.s3
On je totiž samovymahatelný . ps2013-029-03-002-018.u2.p12.s4
Nemusíte přijímat úředníky , dokonce ten systém na Slovensku , zveřejňovací , tam vyšel na nějakých 600 tisíc korun , u nás už je funkční , od roku 2013 na stránkách Ministerstva vnitra na portálu veřejné správy registr smluv existuje , mnoho subjektů tam své smlouvy zveřejňuje . ps2013-029-03-002-018.u2.p12.s5
Takže ani náklady s jeho zavedením by neměly být tím , co nás od schválení tohoto zákona odradí . ps2013-029-03-002-018.u2.p13.s1
To , co poslední bych k tomu chtěl říct , samozřejmě to vypadá , že když nepřijmeme další úředníky , nebudeme mít kontrolní orgány , tak k čemu to je , když někde budou viset nějaká data . ps2013-029-03-002-018.u2.p13.s2
A kdo se na ně bude dívat . ps2013-029-03-002-018.u2.p13.s3
Já jsem přesvědčen , že se na ně bude dívat hodně subjektů a hlavně těch , které to zajímá . ps2013-029-03-002-018.u2.p13.s4
Asi nemůžeme čekat od běžného daňového poplatníka , že on svým způsobem bude procházet jednu smlouvu za druhou a bude kontrolovat jednotkové ceny a říkat , jestli odpovídají průměru , nebo neodpovídají . ps2013-029-03-002-018.u2.p13.s5
Ten , od koho to ale můžeme jednoznačně čekat a kde si myslím , že ten tlak bude naprosto přirozený , jsou samozřejmě konkurenční subjekty . ps2013-029-03-002-018.u2.p13.s6
A když bude zřejmé , a byl to zmiňovaný příklad , použiji ho i teď , že někde v rámci České republiky jsou území , kde se staví metr čtvereční chodníku za sedmi - , osminásobek cen v jiném regionu , tak očekávám , že firmy , které se v této oblasti pohybují , tak si zaplatí to , aby někdo vytáhl data ze systému a řekl jim , kde je ještě pro jejich podnikání prostor a na které území se mají soustředit . ps2013-029-03-002-018.u2.p13.s7
To , k čemu to povede , že budou vítězit efektivní , budou vítězit ti , kteří se k práci dostanou za nejlepších podmínek , a bude ve finále i vítězit daňový poplatník a státní rozpočet , protože buď dojde k úsporám , anebo se toho opraví řádově více za stejné prostředky . ps2013-029-03-002-018.u2.p13.s8
Z toho pohledu si myslím , že ten zákon je určitě dobré , když bude schválen . ps2013-029-03-002-018.u2.p14.s1
Pozměňovacích návrhů samozřejmě máme hrozně moc , některé ho zpřísňují , některé ho vylepšují , některé ho spíše oslabují , ale to je standard pozměňovacích návrhů a ty tady samozřejmě budou představeny a o nich budeme hlasovat až ve třetím čtení . ps2013-029-03-002-018.u2.p15.s1
To je v tuto chvíli ode mě vše . ps2013-029-03-002-018.u2.p15.s2
Děkuji . ps2013-029-03-002-018.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů a budeme nyní pokračovat , a to slovy zpravodajů . ps2013-029-03-002-018.u3.p1.s2
Nemohu dát faktické poznámky , protože není možné reagovat na průběh rozpravy . ps2013-029-03-002-018.u3.p1.s3
Nejdřív musíme zahájit náš projednávací proces . ps2013-029-03-002-018.u3.p1.s4
Garančním výborem byl stanoven ústavněprávní výbor , proto prvním zpravodajem bude pan poslanec Chvojka jako zpravodaj ústavněprávního výboru . ps2013-029-03-002-018.u3.p1.s5
Připraví se zpravodaj hospodářského výboru Jan Birke . ps2013-029-03-002-018.u3.p1.s6
Prosím , pane poslanče , zpravodaj ústavněprávního výboru . ps2013-029-03-002-018.u3.p1.s7
Máte slovo . ps2013-029-03-002-018.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-029-03-002-018.u4.p1.s2
Já bych chtěl krátce promluvit k tomuto tisku nejenom jako zpravodaj ústavněprávního výboru , ale jako zpravodaj , který už tento tisk měl na starosti v rámci prvního čtení a teď ho bude mít nejspíše na starosti i ve finálním třetím čtení . ps2013-029-03-002-018.u4.p1.s3
Některé věci bych asi zopakoval , některé bych asi řekl nově . ps2013-029-03-002-018.u4.p2.s1
Geneze zákona . ps2013-029-03-002-018.u4.p2.s2
Jak říkal kolega Farský , předkladatel , první čtení bylo už docela dlouho . ps2013-029-03-002-018.u4.p2.s3
Je to dlouhá doba . ps2013-029-03-002-018.u4.p2.s4
Důvody , proč druhé čtení je až dnes , určitě nejsou toho typu , že by někdo nechtěl , jak nám to nějakým způsobem podsouváno různými občanskými sdruženími či některými novináři , tento zákon , ale spíše z toho důvodu , že byť je to návrh zákona , který má cca deset paragrafů , tak jde o velmi složitou materii . ps2013-029-03-002-018.u4.p2.s5
Materie se podle mě nějakým způsobem , respektive nejenom podle mě , musela projednat , musela se najít nějaká politická shoda , musely se ze zákona vyčistit případná rizika a věci , které by nějakým způsobem ohrožovaly i třeba českou ekonomiku . ps2013-029-03-002-018.u4.p3.s1
Tou věcí se zabýval ústavněprávní výbor , který se minulý rok k této věci nějak vyjádřil . ps2013-029-03-002-018.u4.p3.s2
Pak ale pozměňovací návrhy , které byly ústavněprávním výborem přijaty , nějakým způsobem padly díky tomu , že se hledala politická dohoda na půdě zejména koalice , proběhlo několik jednání koaliční rady a několik jednání takzvané pracovní skupiny k tomuto tisku , kde jsem byl členem této skupiny já , kolega Vondráček z ANO a kolegové od lidovců , ti se tam střídali . ps2013-029-03-002-018.u4.p3.s3
Výsledkem jednání pracovní koaliční skupiny plus jednání koaliční rady je komplexní pozměňovací návrh , který jsme podali s kolegou Vondráčkem a kolegou Bartoškem . ps2013-029-03-002-018.u4.p3.s4
Komplexní pozměňovací návrh je určitým kompromisem mezi všemi různými názory , náměty , riziky a věcmi , které se prostě řešit musely . ps2013-029-03-002-018.u4.p4.s1
Chtěl bych říct , byť někteří tvrdí , že zákon je jednoduchý , že má deset paragrafů , že je to nejkrásnější zákon , který by měl být schválen za jeden měsíc , že tomu tak nemůže být . ps2013-029-03-002-018.u4.p4.s2
Ten zákon řeší spoustu věcí . ps2013-029-03-002-018.u4.p4.s3
Zavádí například znovu do právního řádu absolutní neplatnost , od které se nový občanský zákoník účinný od minulého roku úplně odklonil . ps2013-029-03-002-018.u4.p4.s4
Například to vzbudilo určité pochybnosti tak vážených institucí , jako je Nejvyšší správní soud nebo Ústavní soud . ps2013-029-03-002-018.u4.p4.s5
Tudíž já jsem nechápal někdy výtky různých subjektů , co na tom komu vadí , proč absolutní neplatnost vadí . ps2013-029-03-002-018.u4.p4.s6
Vadí proto , že jsme od ní minulý rok upustili a nyní ji do právního řádu znovu vracíme a podle mě je to samozřejmě nesmysl . ps2013-029-03-002-018.u4.p4.s7
Nicméně chápu , že je to určitý princip , gros zákona , takže s tím nemůžeme nic dělat .