|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-20 ps2013-027-05-004-102 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

102. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - třetí čtení

Date2015-05-20
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/102
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027163.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 466 • previousnext

ps2013-027-05-004-102.u1.p1.s1 102.
ps2013-027-05-004-102.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - třetí čtení
ps2013-027-05-004-102.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády a ministr financí pan Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Miroslav Kalousek.
ps2013-027-05-004-102.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 417/5, které byly doručeny dne 29. dubna 2015.
ps2013-027-05-004-102.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 417/6.
ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s1 Táži se navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s2 Není tomu tak.
ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s3 V tom případě tedy otevírám rozpravu.
ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s4 Nyní eviduji řádně přihlášeného pana poslance Herberta Paveru.
ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s5 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-027-05-004-102.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-027-05-004-102.u2.p1.s2 Chtěl bych požádat kolegy a kolegyně o podporu mého pozměňovacího návrhu, který je v systému zaveden pod číslem 2176 a v tisku 417/5 jej máte uveden pod písmenem E, a rád bych k tomu ještě řekl několik slov.
ps2013-027-05-004-102.u2.p2.s1 Smyslem navrženého zákona je zamezit daňovým únikům a dále zajistit výběr všech daní, spotřebních, nebo DPH, souvisejících s činností daňových skladů.
ps2013-027-05-004-102.u2.p3.s1 Jaká je forma ochrany státních zájmů v současném znění zákona?
ps2013-027-05-004-102.u2.p3.s2 Stát musí zajistit minimální riziko ztráty v oblasti daní nebo potenciální rizika zcela eliminovat.
ps2013-027-05-004-102.u2.p3.s3 Toho se snaží zákon dosáhnout dvěma způsoby: prověřením tzv. ekonomické stability či poskytnutím finanční záruky, garance či složením peněžní jistoty.
ps2013-027-05-004-102.u2.p4.s1 Ekonomická stabilita, co to vlastně je?
ps2013-027-05-004-102.u2.p4.s2 Na základě určitých parametrů vyhodnocení ekonomické stability posuzovaného subjektu, a tedy definování rizika, zda daný subjekt dostojí všem svým závazkům vůči státu.
ps2013-027-05-004-102.u2.p4.s3 Pokud je tedy objekt ekonomicky stabilní, je nízké riziko, že nezaplatí příslušné daně, spotřební, nebo DPH, a v takovém případě je možné bezproblémové fungování daňového skladu daným subjektem a stát by měl jen vykonávat kontrolní funkci, zda daný subjekt řádně plní své závazky vůči státu, a tedy platí příslušné daně.
ps2013-027-05-004-102.u2.p5.s1 Druhý způsob kontroly je zajištění formou garance či složením příslušné finanční částky.
ps2013-027-05-004-102.u2.p5.s2 Zákon umožňuje garantování všech rizik formou garance, bankovní garance, či garance pojišťovnou, nebo složením příslušného finančního obnosu na účet celního úřadu u České národní banky.
ps2013-027-05-004-102.u2.p5.s3 V takovémto případě stát nenese jakékoliv riziko, neb dané garance jsou totožné s maximální možnou výší spotřební daně či DPH související s provozem daňového skladu.
ps2013-027-05-004-102.u2.p6.s1 Pokud tedy subjekt provozující daňový sklad garanci či složenou jistotu u celního úřadu v plné výši pro krytí spotřební daně a DPH, neumožní celní úřad expedici zboží nad limit krytý garancí či složenou jistotou.
ps2013-027-05-004-102.u2.p6.s2 To v konečném důsledku znamená, že stát těmito garancemi či penězi kryta veškerá rizika a nemůže o nic přijít, a to ani v tom případě, že by daný subjekt skončil v úpadku, resp. zkrachoval.
ps2013-027-05-004-102.u2.p6.s3 Pokud tedy nějaký subjekt garanci či složenou jistotu, je požadavek na splnění ekonomické stability absurdní a zcela zbytečný.
ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s1 Jaké mohou být problémy pramenící z nejednoznačnosti současného znění zákona?
ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s2 Současný text zákona je nejednoznačný a vyžaduje mj. splnění ekonomické stability i v případě, že daný subjekt garanci či složenou jistotu.
ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s3 Dále je nutné vzít v úvahu, že požadavek na ekonomickou stabilitu dvě úskalí.
ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s4 V první řadě se jedná s ohledem na opakované, resp. pravidelné posuzování ekonomické stability o administrativně velmi náročný proces jak na straně posuzovaného subjektu, tak zejména na straně státního aparátu.
ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s5 V druhé řadě je pak velmi diskutabilní, jak budou úředníci posuzovat ekonomickou stabilitu u podniků, které zavádějí nové technologie či rozjíždějí obchod s novými produkty.
ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s6 Je nutné si uvědomit, že zejména u nových technologií, jako je medicína, chemie, průmyslová výroba, informační technologie, řídicí systémy apod., se v prvních letech mohutně investuje a společnosti pak vykazují velké ztráty, které jsou jim pak kompenzovány v budoucnosti.
ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s7 Je to tedy věcí investorů, jaké peníze a v jakém časovém horizontu chtějí investovat za účelem budoucích zisků.
ps2013-027-05-004-102.u2.p8.s1 S ohledem na velký rozmach moderních technologií a jejich narůstající složitost je prakticky nemožné, aby stát disponoval úředníky, kteří budou schopni fundovaně posoudit, v jakém stadiu se společnost nachází, resp. zda je v rozvojové fázi, kdy musí investovat, a je tedy ve ztrátě, a zda bude v budoucnu tyto své ztráty schopna kompenzovat budoucími výnosy.
ps2013-027-05-004-102.u2.p8.s2 V takových případech je důležitější složení jistoty kryjící veškerá rizika související s výběrem všech daní a nechat na investorech zhodnocení jejich rizik, kdy stát nemůže vůbec o nic přijít.
ps2013-027-05-004-102.u2.p8.s3 Pokud by ve výše uvedených případech byly úředníkem posouzeny tyto společnosti jako ekonomicky nestabilní a bylo jim odebráno povolení pro provozování daňového skladu či jim toto povolení nebylo vůbec uděleno, stát by se tak připravil o možné budoucí zisky ve formě daní z příjmů.
ps2013-027-05-004-102.u2.p8.s4 Dalším důsledkem takovéhoto posuzování by pak bylo vysoké riziko pro nové investory, neboť odebrání povolení pro daňový sklad či jeho neudělení by znamenalo konec jejich investičního záměru, a tedy v konečném důsledku snížení nových investic v České republice a značné omezení rozvoje v oblasti nových technologií.
ps2013-027-05-004-102.u2.p9.s1 Shrnul bych jen svůj pozměňovací návrh: V případě, že subjekt složen u Celní správy garance či jistotu ve výši odpovídající možné daňové povinnosti, resp. tuto daňovou povinnost převyšující, měl by být považován za ekonomicky stabilního a v důsledku toho mít automaticky nárok na udělení povolení pro provoz daňového skladu, neboť stát v tomto případě neponese žádná rizika daňových nedoplatků či úniků.
ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s1 A na závěr: Současné znění zákona je nejednoznačné a velmi rozporuplné.
ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s2 Může se to jevit jako nástroj Ministerstva financí a jeho podřízených orgánů k cíleným atakům na konkurenci jistých zájmových skupin.
ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s3 Jistým důsledkem pak bude to, že dojde ke snížení přílivu investičního kapitálu do České republiky a k výraznému zvýšení možnosti k nekontrolovatelnému zneužití úřední moci.
ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s4 Navíc si stát aktuálním zněním zákona nijak nezlepšuje pozici pro výběr daně a plnění povinností ze strany dotčených firem.
ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s5 Zejména se nijak nemění riziko pro stát z pohledu výběru daně samotné.
ps2013-027-05-004-102.u2.p11.s1 Milé kolegyně, milí kolegové, dovolím si požádat, abyste z výše uvedených důvodů podpořili můj pozměňovací návrh.
ps2013-027-05-004-102.u2.p11.s2 Děkuji.
ps2013-027-05-004-102.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-027-05-004-102.u3.p1.s2 Další se do rozpravy hlásí pan zpravodaj Kalousek.
ps2013-027-05-004-102.u3.p1.s3 Máte slovo.
ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s2 Pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, jen pro oživení.
ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s3 Máme dnes na programu dvě novely zákona o spotřební dani.
ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s4 Není to standardní práce vlády, většinou se novelizuje zákon takzvaně jedním vrzem.
ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s5 Vláda usoudila, že ho bude novelizovat dvěma novelami.
ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s1 Tak jen teď připomenu, že původním motivem této novely bylo zdanění surového tabáku na úroveň tabáku zpracovaného a fermentovaného, což je sice v Evropě neobvyklé, ale nikoli ojedinělé, a většina z nás se domnívá, že vzhledem k vysokému množství zneužívání surového tabáku ke konečné spotřebě je změna zcela namístě.
ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s2 Druhá část se netýká spotřební daně a je to zákon o palivech a týká se oněch kaucí, které ještě prosadila naše vláda, pokud se mohu přihlásit k jejímu členství.
ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s3 Zjistili jsme, jak my, tak naši nástupci, že kauce jsou velmi účinným nástrojem proti daňovým únikům u spotřební daně z pohonných hmot, leč narazili na jistou námitku ústavní nekonformity u Ústavního soudu a Ústavní soud uložil termín 30. 6. sladit tuto normu s Ústavou České republiky.
ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s4 Vláda se s tím vypořádala podle mého názoru velmi přijatelně.
ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s5 A tady bych chtěl apelovat na to, abychom si uvědomili, že termín 30. 6. je jakýmsi hlavním motivem, mementem, signálem, nálepkou tohoto návrhu zákona, a to ze dvou důvodů.
ps2013-027-05-004-102.u4.p3.s1 Za prvé.
ps2013-027-05-004-102.u4.p3.s2 Do 30. 6., pokud Parlament neuvede do ústavně konformního vztahu, což podle mého názoru vládní návrh činí, kauce s nálezem Ústavního soudu, pak kauce nebudou moci platit a celé úsilí nejenom správce daně a zákonodárného sboru, ale i úsilí poctivé podnikatelské veřejnosti, která daně platit chce, přijde vniveč, protože od 1. 7. nebude možné kauce aplikovat.
ps2013-027-05-004-102.u4.p3.s3 Z tohoto důvodu si myslím, že je mimořádně důležité tento návrh schválit.
ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s1 Druhý důvod je neméně závažný.
ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s2 Ten trochu souvisí s tím tiskem 418, což je druhá novela zákona o spotřební dani.
ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s3 Podotýkám, že vláda se tu chová, jako kdybychom měli dva různé zákony o spotřební dani.
ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s4 Ujišťuji každého, kdo se nevěnuje daňové legislativě, že tomu tak není, že máme jen jeden zákon o spotřební dani.
ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s5 To pouze vláda se občas tváří, že máme dva a ke každému máme rozdílný přístup.
ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s6 Tak ta druhá novela zákona o spotřební dani obsažená v tisku 418...
ps2013-027-05-004-102.u4.p5.s1 Nejsem schopen mluvit do sofistikovaného telefonického rozhovoru.
ps2013-027-05-004-102.u4.p5.s2 Promiňte, počkám, paní kolegyně dotelefonuje...
ps2013-027-05-004-102.u4.p5.s3 bych počkal, paní kolegyně, nechtěl jsem vás přerušovat, jen jsem to prostě nedal, dva mluvit nemůžeme.
ps2013-027-05-004-102.u4.p5.s4 Buď jeden, nebo druhý.
ps2013-027-05-004-102.u4.p6.s1 Druhý tisk, tisk 418, kde se vláda tváří, že je to nějaký jiný zákon, tak ho předkládá úplně jiný předkladatel, ten se týká biopaliv.
ps2013-027-05-004-102.u4.p6.s2 Je více než zřejmé, že ho tato Sněmovna nedoprojedná, a také by to bylo kontraproduktivní, kdyby to udělala, do 30. 6. tohoto roku, což je v zásadě kritické datum, protože program daňové úlevy čistých biopaliv je notifikován Evropskou komisí do 30. 6. tohoto roku.
ps2013-027-05-004-102.u4.p7.s1 Nebude-li notifikován a schválen dle notifikace nový zákon, ocitá se Česká republika k 1. 7. 2015 ve velmi nekomfortním režimu nepovolené veřejné podpory, čímž se jednak chová jako nespolehlivý partner s nerespektem k právu EU, za druhé tím riskuje poměrně značné následky jako každá země, která svým právním řádem připouští nepovolenou veřejnou podporu na svém území.
ps2013-027-05-004-102.u4.p7.s2 Bylo by tedy tristní, kdyby zejména ti, kteří se v otázce biopaliv odvolávají stále na směrnice a právo EU, teď odmítali sladit český právní řád s pravidly EU a nechtěli ukončit daňovou podporu čistých biopaliv k 30. 6., neboť to je termín, dokdy je program notifikován a dokdy je nám veřejná podpora povolena.
ps2013-027-05-004-102.u4.p7.s3 Respektuji, že s tím někdo nebude chtít souhlasit, ale pak přebírá plnou odpovědnost za to, že od 1. 7. ČR nebude plnit své smluvní závazky s EU.
ps2013-027-05-004-102.u4.p8.s1 Druhá část návrhu, který se týká biopaliv, je...
ps2013-027-05-004-102.u4.p8.s2 Pardon, na tuto problematiku sladění českého právního řádu s pravidly EU reaguje jeden text předložený dvakrát, dvěma poslanci - poslancem Raisem a poslancem Kalouskem, který k rozhodnému datu 30. 6. ukončuje daňovou podporu čistých biopaliv.
ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s1 Pak je tam ještě jeden pozměňovací návrh, podle mého názoru velmi důležitý, méně důležitý, když návrh poslance Raise/Kalouska projde, více důležitý, když neprojde, a to je odpověď na otázku, jakému biopalivu tady chceme poskytnout veřejnou podporu.
ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s2 Vedli jsme mnoho sofistikovaných diskusí, jestli paliva druhé či třetí generace jsou, nebo nejsou dostupná, jak moc jsou dostupná, jestli to jsou chiméry, lži nebo něco jiného, ale upřímně řečeno to může rozhodnout jenom trh.
ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s3 A trh to může rozhodnout jedině tehdy, pokud tomu jednomu jedinému biopalivu nebude poskytována exkluzivní veřejná podpora a těm ostatním ne.
ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s4 V našem právním řádu totiž veřejná podpora daňové úlevy je poskytována pouze metylesteru řepkového oleje, čímž logicky jsou demotivováni všichni, reální, nebo potenciální producenti jiných biopaliv, protože nemají šanci konkurovat.
ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s5 Jenom řepka veřejnou podporu, všechno ostatní nic jiného.
ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s6 A můj návrh pod písmenem B neříká nic jiného, nechť mají srovnatelnou veřejnou podporu všichni, pak je to férová soutěž.
ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s7 Je-li řepka v konkurenci nejlepší, tak to bude dál ta řepka, ale když to řepka nebude, tak to bude něco jiného.
ps2013-027-05-004-102.u4.p10.s1 to samozřejmě význam, že se dominantní výrobce produktů z řepky dostává pod konkurenční tlak, a tím, že se dostává pod konkurenční tlak, tak si také nemůže diktovat ceny tak svobodně, jak si diktuje.
ps2013-027-05-004-102.u4.p10.s2 To je jeden důvod.
ps2013-027-05-004-102.u4.p10.s3 Druhý důvod...
ps2013-027-05-004-102.u5.p1.s1 Pane zpravodaji, požádám kolegy a kolegyně o ztišení, protože skutečně není slyšet, co zde přednášíte.
ps2013-027-05-004-102.u5.p1.s2 Opakovaně vás tedy žádám, abyste se ztišili, aby zde byl klid na projednávané téma.
ps2013-027-05-004-102.u5.p1.s3 Děkuji vám.
ps2013-027-05-004-102.u6.p1.s1 to chápu, jde jenom o devět miliard.
ps2013-027-05-004-102.u6.p1.s2 Kdyby šlo o dva miliony někam na chodník, tak je ticho jako v hrobě, ale devět miliard si většina z nás ani neumí představit a někteří z nás nechtějí slyšet, že pět z těchto devíti miliard jde ku prospěchu odbytu výrobků prvního místopředsedy vlády, což je naprosto bezprecedentní situace kdekoliv v civilizovaném světě.
ps2013-027-05-004-102.u6.p1.s3 Takže prostě ten hluk tady logicky být musí.
ps2013-027-05-004-102.u6.p1.s4 Nicméně i hluk se někdy překřičet v tom obrovském bezčasí.
ps2013-027-05-004-102.u6.p2.s1 Myslím si, že jsem tedy okomentoval důvody.
ps2013-027-05-004-102.u6.p2.s2 Jsou nejenom ekonomické, jsou nejenom etické, ale především s ohledem na datum 30. 6. jsou také nezbytné pro případ, že by vládní koalice chtěla svou příslušnost k EU hlásit nejenom verbálně, ale také faktickými skutky.
ps2013-027-05-004-102.u6.p2.s3 Pro ten případ není možné ocitnout se k 1. 7. 2015 v režimu nepovolené veřejné podpory.
ps2013-027-05-004-102.u6.p2.s4 Pro ten případ není možné po 30. 6. prodlužovat daňovou úlevu čistých biopaliv.
ps2013-027-05-004-102.u6.p3.s1 Děkuji.
ps2013-027-05-004-102.u7.p1.s1 vám děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U