ps2013-027-05-004-102.u1.p1.s1
102 . ps2013-027-05-004-102.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 353 / 2003 Sb . , o spotřebních daních , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 311 / 2006 Sb . , o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 417 / - třetí čtení ps2013-027-05-004-102.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády a ministr financí pan Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Miroslav Kalousek . ps2013-027-05-004-102.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 417 / 5 , které byly doručeny dne 29 . dubna 2015 . ps2013-027-05-004-102.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 417 / 6 . ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s1
Táži se navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s2
Není tomu tak . ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s3
V tom případě tedy otevírám rozpravu . ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s4
Nyní eviduji řádně přihlášeného pana poslance Herberta Paveru . ps2013-027-05-004-102.u1.p3.s5
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-027-05-004-102.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-027-05-004-102.u2.p1.s2
Chtěl bych požádat kolegy a kolegyně o podporu mého pozměňovacího návrhu , který je v systému zaveden pod číslem 2176 a v tisku 417 / 5 jej máte uveden pod písmenem E , a rád bych k tomu ještě řekl několik slov . ps2013-027-05-004-102.u2.p2.s1
Smyslem navrženého zákona je zamezit daňovým únikům a dále zajistit výběr všech daní , ať už spotřebních , nebo DPH , souvisejících s činností daňových skladů . ps2013-027-05-004-102.u2.p3.s1
Jaká je forma ochrany státních zájmů v současném znění zákona ? ps2013-027-05-004-102.u2.p3.s2
Stát musí zajistit minimální riziko ztráty v oblasti daní nebo potenciální rizika zcela eliminovat . ps2013-027-05-004-102.u2.p3.s3
Toho se snaží zákon dosáhnout dvěma způsoby : prověřením tzv . ekonomické stability či poskytnutím finanční záruky , garance či složením peněžní jistoty . ps2013-027-05-004-102.u2.p4.s1
Ekonomická stabilita , co to vlastně je ? ps2013-027-05-004-102.u2.p4.s2
Na základě určitých parametrů vyhodnocení ekonomické stability posuzovaného subjektu , a tedy definování rizika , zda daný subjekt dostojí všem svým závazkům vůči státu . ps2013-027-05-004-102.u2.p4.s3
Pokud je tedy objekt ekonomicky stabilní , je nízké riziko , že nezaplatí příslušné daně , ať už spotřební , nebo DPH , a v takovém případě je možné bezproblémové fungování daňového skladu daným subjektem a stát by měl jen vykonávat kontrolní funkci , zda daný subjekt řádně plní své závazky vůči státu , a tedy platí příslušné daně . ps2013-027-05-004-102.u2.p5.s1
Druhý způsob kontroly je zajištění formou garance či složením příslušné finanční částky . ps2013-027-05-004-102.u2.p5.s2
Zákon umožňuje garantování všech rizik formou garance , ať už bankovní garance , či garance pojišťovnou , nebo složením příslušného finančního obnosu na účet celního úřadu u České národní banky . ps2013-027-05-004-102.u2.p5.s3
V takovémto případě stát nenese jakékoliv riziko , neb dané garance jsou totožné s maximální možnou výší spotřební daně či DPH související s provozem daňového skladu . ps2013-027-05-004-102.u2.p6.s1
Pokud má tedy subjekt provozující daňový sklad garanci či složenou jistotu u celního úřadu v plné výši pro krytí spotřební daně a DPH , neumožní celní úřad expedici zboží nad limit krytý garancí či složenou jistotou . ps2013-027-05-004-102.u2.p6.s2
To v konečném důsledku znamená , že stát má těmito garancemi či penězi kryta veškerá rizika a nemůže o nic přijít , a to ani v tom případě , že by daný subjekt skončil v úpadku , resp . zkrachoval . ps2013-027-05-004-102.u2.p6.s3
Pokud tedy má nějaký subjekt garanci či složenou jistotu , je požadavek na splnění ekonomické stability absurdní a zcela zbytečný . ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s1
Jaké mohou být problémy pramenící z nejednoznačnosti současného znění zákona ? ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s2
Současný text zákona je nejednoznačný a vyžaduje mj . splnění ekonomické stability i v případě , že daný subjekt má garanci či složenou jistotu . ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s3
Dále je nutné vzít v úvahu , že požadavek na ekonomickou stabilitu má dvě úskalí . ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s4
V první řadě se jedná s ohledem na opakované , resp . pravidelné posuzování ekonomické stability o administrativně velmi náročný proces jak na straně posuzovaného subjektu , tak zejména na straně státního aparátu . ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s5
V druhé řadě je pak velmi diskutabilní , jak budou úředníci posuzovat ekonomickou stabilitu u podniků , které zavádějí nové technologie či rozjíždějí obchod s novými produkty . ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s6
Je nutné si uvědomit , že zejména u nových technologií , jako je medicína , chemie , průmyslová výroba , informační technologie , řídicí systémy apod . , se v prvních letech mohutně investuje a společnosti pak vykazují velké ztráty , které jsou jim pak kompenzovány v budoucnosti . ps2013-027-05-004-102.u2.p7.s7
Je to tedy věcí investorů , jaké peníze a v jakém časovém horizontu chtějí investovat za účelem budoucích zisků . ps2013-027-05-004-102.u2.p8.s1
S ohledem na velký rozmach moderních technologií a jejich narůstající složitost je prakticky nemožné , aby stát disponoval úředníky , kteří budou schopni fundovaně posoudit , v jakém stadiu se společnost nachází , resp . zda je v rozvojové fázi , kdy musí investovat , a je tedy ve ztrátě , a zda bude v budoucnu tyto své ztráty schopna kompenzovat budoucími výnosy . ps2013-027-05-004-102.u2.p8.s2
V takových případech je důležitější složení jistoty kryjící veškerá rizika související s výběrem všech daní a nechat na investorech zhodnocení jejich rizik , kdy stát nemůže vůbec o nic přijít . ps2013-027-05-004-102.u2.p8.s3
Pokud by ve výše uvedených případech byly úředníkem posouzeny tyto společnosti jako ekonomicky nestabilní a bylo jim odebráno povolení pro provozování daňového skladu či jim toto povolení nebylo vůbec uděleno , stát by se tak připravil o možné budoucí zisky ve formě daní z příjmů . ps2013-027-05-004-102.u2.p8.s4
Dalším důsledkem takovéhoto posuzování by pak bylo vysoké riziko pro nové investory , neboť odebrání povolení pro daňový sklad či jeho neudělení by znamenalo konec jejich investičního záměru , a tedy v konečném důsledku snížení nových investic v České republice a značné omezení rozvoje v oblasti nových technologií . ps2013-027-05-004-102.u2.p9.s1
Shrnul bych jen svůj pozměňovací návrh : V případě , že má subjekt složen u Celní správy garance či jistotu ve výši odpovídající možné daňové povinnosti , resp . tuto daňovou povinnost převyšující , měl by být považován za ekonomicky stabilního a v důsledku toho mít automaticky nárok na udělení povolení pro provoz daňového skladu , neboť stát v tomto případě neponese žádná rizika daňových nedoplatků či úniků . ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s1
A na závěr : Současné znění zákona je nejednoznačné a velmi rozporuplné . ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s2
Může se to jevit jako nástroj Ministerstva financí a jeho podřízených orgánů k cíleným atakům na konkurenci jistých zájmových skupin . ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s3
Jistým důsledkem pak bude to , že dojde ke snížení přílivu investičního kapitálu do České republiky a k výraznému zvýšení možnosti k nekontrolovatelnému zneužití úřední moci . ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s4
Navíc si stát aktuálním zněním zákona nijak nezlepšuje pozici pro výběr daně a plnění povinností ze strany dotčených firem . ps2013-027-05-004-102.u2.p10.s5
Zejména se nijak nemění riziko pro stát z pohledu výběru daně samotné . ps2013-027-05-004-102.u2.p11.s1
Milé kolegyně , milí kolegové , dovolím si požádat , abyste z výše uvedených důvodů podpořili můj pozměňovací návrh . ps2013-027-05-004-102.u2.p11.s2
Děkuji . ps2013-027-05-004-102.u3.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-027-05-004-102.u3.p1.s2
Další se do rozpravy hlásí pan zpravodaj Kalousek . ps2013-027-05-004-102.u3.p1.s3
Máte slovo . ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s2
Pane předsedající , pane ministře , dámy a pánové , jen pro oživení . ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s3
Máme dnes na programu dvě novely zákona o spotřební dani . ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s4
Není to standardní práce vlády , většinou se novelizuje zákon takzvaně jedním vrzem . ps2013-027-05-004-102.u4.p1.s5
Vláda usoudila , že ho bude novelizovat dvěma novelami . ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s1
Tak já jen teď připomenu , že původním motivem této novely bylo zdanění surového tabáku na úroveň tabáku zpracovaného a fermentovaného , což je sice v Evropě neobvyklé , ale nikoli ojedinělé , a většina z nás se domnívá , že vzhledem k vysokému množství zneužívání surového tabáku ke konečné spotřebě je změna zcela namístě . ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s2
Druhá část se netýká spotřební daně a je to zákon o palivech a týká se oněch kaucí , které ještě prosadila naše vláda , pokud se mohu přihlásit k jejímu členství . ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s3
Zjistili jsme , jak my , tak naši nástupci , že kauce jsou velmi účinným nástrojem proti daňovým únikům u spotřební daně z pohonných hmot , leč narazili na jistou námitku ústavní nekonformity u Ústavního soudu a Ústavní soud uložil termín 30 . 6 . sladit tuto normu s Ústavou České republiky . ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s4
Vláda se s tím vypořádala podle mého názoru velmi přijatelně . ps2013-027-05-004-102.u4.p2.s5
A tady bych chtěl apelovat na to , abychom si uvědomili , že termín 30 . 6 . je jakýmsi hlavním motivem , mementem , signálem , nálepkou tohoto návrhu zákona , a to ze dvou důvodů . ps2013-027-05-004-102.u4.p3.s1
Za prvé . ps2013-027-05-004-102.u4.p3.s2
Do 30 . 6 . , pokud Parlament neuvede do ústavně konformního vztahu , což podle mého názoru vládní návrh činí , kauce s nálezem Ústavního soudu , pak kauce nebudou moci platit a celé úsilí nejenom správce daně a zákonodárného sboru , ale i úsilí poctivé podnikatelské veřejnosti , která daně platit chce , přijde vniveč , protože od 1 . 7 . nebude možné kauce aplikovat . ps2013-027-05-004-102.u4.p3.s3
Z tohoto důvodu si myslím , že je mimořádně důležité tento návrh schválit . ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s1
Druhý důvod je neméně závažný . ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s2
Ten už trochu souvisí s tím tiskem 418 , což je druhá novela zákona o spotřební dani . ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s3
Podotýkám , že vláda se tu chová , jako kdybychom měli dva různé zákony o spotřební dani . ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s4
Ujišťuji každého , kdo se nevěnuje daňové legislativě , že tomu tak není , že máme jen jeden zákon o spotřební dani . ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s5
To pouze vláda se občas tváří , že máme dva a ke každému máme rozdílný přístup . ps2013-027-05-004-102.u4.p4.s6
Tak ta druhá novela zákona o spotřební dani obsažená v tisku 418 . . . ps2013-027-05-004-102.u4.p5.s1
Nejsem schopen mluvit do sofistikovaného telefonického rozhovoru . ps2013-027-05-004-102.u4.p5.s2
Promiňte , já počkám , až paní kolegyně dotelefonuje . . . ps2013-027-05-004-102.u4.p5.s3
Já bych počkal , paní kolegyně , nechtěl jsem vás přerušovat , jen jsem to prostě nedal , dva mluvit nemůžeme . ps2013-027-05-004-102.u4.p5.s4
Buď jeden , nebo druhý . ps2013-027-05-004-102.u4.p6.s1
Druhý tisk , tisk 418 , kde se vláda tváří , že je to nějaký jiný zákon , tak ho předkládá úplně jiný předkladatel , ten se týká biopaliv . ps2013-027-05-004-102.u4.p6.s2
Je více než zřejmé , že ho tato Sněmovna nedoprojedná , a také by to bylo kontraproduktivní , kdyby to udělala , do 30 . 6 . tohoto roku , což je v zásadě kritické datum , protože program daňové úlevy čistých biopaliv je notifikován Evropskou komisí do 30 . 6 . tohoto roku . ps2013-027-05-004-102.u4.p7.s1
Nebude - li notifikován a schválen dle notifikace nový zákon , ocitá se Česká republika k 1 . 7 . 2015 ve velmi nekomfortním režimu nepovolené veřejné podpory , čímž se jednak chová jako nespolehlivý partner s nerespektem k právu EU , za druhé tím riskuje poměrně značné následky jako každá země , která svým právním řádem připouští nepovolenou veřejnou podporu na svém území . ps2013-027-05-004-102.u4.p7.s2
Bylo by tedy tristní , kdyby zejména ti , kteří se v otázce biopaliv odvolávají stále na směrnice a právo EU , teď odmítali sladit český právní řád s pravidly EU a nechtěli ukončit daňovou podporu čistých biopaliv k 30 . 6 . , neboť to je termín , dokdy je program notifikován a dokdy je nám veřejná podpora povolena . ps2013-027-05-004-102.u4.p7.s3
Respektuji , že s tím někdo nebude chtít souhlasit , ale pak přebírá plnou odpovědnost za to , že od 1 . 7 . ČR nebude plnit své smluvní závazky s EU . ps2013-027-05-004-102.u4.p8.s1
Druhá část návrhu , který se týká biopaliv , je . . . ps2013-027-05-004-102.u4.p8.s2
Pardon , na tuto problematiku sladění českého právního řádu s pravidly EU reaguje jeden text předložený dvakrát , dvěma poslanci - poslancem Raisem a poslancem Kalouskem , který k rozhodnému datu 30 . 6 . ukončuje daňovou podporu čistých biopaliv . ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s1
Pak je tam ještě jeden pozměňovací návrh , podle mého názoru velmi důležitý , méně důležitý , když návrh poslance Raise / Kalouska projde , více důležitý , když neprojde , a to je odpověď na otázku , jakému biopalivu tady chceme poskytnout veřejnou podporu . ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s2
Vedli jsme mnoho sofistikovaných diskusí , jestli paliva druhé či třetí generace jsou , nebo nejsou dostupná , jak moc jsou dostupná , jestli to jsou chiméry , lži nebo něco jiného , ale upřímně řečeno to může rozhodnout jenom trh . ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s3
A trh to může rozhodnout jedině tehdy , pokud tomu jednomu jedinému biopalivu nebude poskytována exkluzivní veřejná podpora a těm ostatním ne . ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s4
V našem právním řádu totiž veřejná podpora daňové úlevy je poskytována pouze metylesteru řepkového oleje , čímž logicky jsou demotivováni všichni , ať už reální , nebo potenciální producenti jiných biopaliv , protože nemají šanci konkurovat . ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s5
Jenom řepka má veřejnou podporu , všechno ostatní nic jiného . ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s6
A můj návrh pod písmenem B neříká nic jiného , nechť mají srovnatelnou veřejnou podporu všichni , pak je to férová soutěž . ps2013-027-05-004-102.u4.p9.s7
Je - li řepka v konkurenci nejlepší , tak to bude dál ta řepka , ale když to řepka nebude , tak to bude něco jiného . ps2013-027-05-004-102.u4.p10.s1
Má to samozřejmě význam , že se dominantní výrobce produktů z řepky dostává pod konkurenční tlak , a tím , že se dostává pod konkurenční tlak , tak si také nemůže diktovat ceny tak svobodně , jak si diktuje . ps2013-027-05-004-102.u4.p10.s2
To je jeden důvod . ps2013-027-05-004-102.u4.p10.s3
Druhý důvod . . . ps2013-027-05-004-102.u5.p1.s1
Pane zpravodaji , já požádám kolegy a kolegyně o ztišení , protože skutečně není slyšet , co zde přednášíte . ps2013-027-05-004-102.u5.p1.s2
Opakovaně vás tedy žádám , abyste se ztišili , aby zde byl klid na projednávané téma . ps2013-027-05-004-102.u5.p1.s3
Děkuji vám . ps2013-027-05-004-102.u6.p1.s1
Já to chápu , jde jenom o devět miliard . ps2013-027-05-004-102.u6.p1.s2
Kdyby šlo o dva miliony někam na chodník , tak je ticho jako v hrobě , ale devět miliard si většina z nás ani neumí představit a někteří z nás nechtějí slyšet , že pět z těchto devíti miliard jde ku prospěchu odbytu výrobků prvního místopředsedy vlády , což je naprosto bezprecedentní situace kdekoliv v civilizovaném světě . ps2013-027-05-004-102.u6.p1.s3
Takže prostě ten hluk tady logicky být musí . ps2013-027-05-004-102.u6.p1.s4
Nicméně i hluk se dá někdy překřičet v tom obrovském bezčasí . ps2013-027-05-004-102.u6.p2.s1
Myslím si , že jsem tedy okomentoval důvody . ps2013-027-05-004-102.u6.p2.s2
Jsou nejenom ekonomické , jsou nejenom etické , ale především s ohledem na datum 30 . 6 . jsou také nezbytné pro případ , že by vládní koalice chtěla svou příslušnost k EU hlásit nejenom verbálně , ale také faktickými skutky . ps2013-027-05-004-102.u6.p2.s3
Pro ten případ není možné ocitnout se k 1 . 7 . 2015 v režimu nepovolené veřejné podpory . ps2013-027-05-004-102.u6.p2.s4
Pro ten případ není možné po 30 . 6 . prodlužovat daňovou úlevu čistých biopaliv . ps2013-027-05-004-102.u6.p3.s1
Děkuji . ps2013-027-05-004-102.u7.p1.s1
Já vám děkuji .